eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
67 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه چهارم ۱۱ آبان ۱۴۰۱ @dehban_ir
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ💠 🌸مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) 🌷و یادبود شهید والامقام آرمان علی وردی 🎤سخنران: حجت الاسلام دهبان 🎤مداح: کربلایی علی رضایی 💥توجه: جلسه ⏱زمان: پنجشنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۹ 🕌مکان: حسنیه هیات الرضا علیه السلام 🌐 @heyatalreza_ir
امشب ان شاءالله به یاد این شهید عزیز خواهیم بود. گاهی یک خون فضا را روشن می کند.
🇮🇷 نسلِ قاسم... امام [در مورد] جنگ فرمودند که فتح‌الفتوح این انقلاب تربیت جوانها و رشد دادن این نهالهای بالنده است؛ این را یک وقت امام فرمودند؛ حق با ایشان بود؛ کاملاً درست فرمودند؛ حکمت امام [بود]؛ این همه فتوحات و این همه کارهای مهم، در مقابل این کوچک است؛ تربیت انسانهای برجسته. امروز خوشبختانه ما افراد زیادی از این قبیل داریم.۱۳۹۸/۱۰/۱۸ بیانات در دیدار مردم قم فتح الفتوح انقلاب اسلامی @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سخنرانی🔸 💠 توضیحاتی پیرامون دوران امامت امامان پایانی 💠 شیوه مدیریت ولایت حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه شب ولادت امام حسن عسکری علیه السلام @dehban_ir
البته به اون هیئت بعدش گفته بودم این سخنرانی خیلی حساسیت داره پخش نشه ولی ظاهرا موافق نبودند!!
طرف امامش کل مدینه رو کتک زده تا باهاش بیعت کنند بعد میگه رفراندوم برگزار کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 آیا بر ابوبکر اجماع بود؟ طبری در تاریخ خود، ماوردی شافعی در الحاوی الکبیر و عبدالوهاب نویری در نهایة الارب، می‌نویسند: «و اقبلت اسلم بجماعتها حتی تضایقت بهم السکک فبایعوه، فکان عمر یقول: ما هو الا ان رایت اسلم فایقنت بالنصر؛ قبیله اسلم همگی در مدینه گردآمدند تا با ابوبکر بیعت کنند، آنقدر جمعیت زیاد بود که حتی بازارها نیز گنجایش ایشان را نداشت. عمر گفت: قبیله اسلم را که دیدم یقین به پیروزی پیدا کردم.»  منبع: الطبری، ابی جعفر محمد بن جریر (متوفای۳۱۰)، تاریخ الطبری، ج۲، ص۴۵۸.     الماوردی البصری الشافعی، علی بن محمد بن حبیب (متوفای۴۵۰ه)، الحاوی الکبیر فی فقه مذهب الامام الشافعی و هو شرح مختصر المزنی، ج۱۴، ص۹۹، تحقیق الشیخ علی محمد معوض - الشیخ عادل احمد عبد الموجود، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت - لبنان، الطبعة الاولی، ۱۴۱۹ ه -۱۹۹۹ م.     النویری، شهاب الدین احمد بن عبد الوهاب (متوفای۷۳۳ه)، نهایة الارب فی فنون الادب، ج۱۹، ص۳۶. ✅نقش قبیله اسلم از نگاه ابن ابی الحدید معتزلی: ابن ابی الحدید معتزلی گوید: «و اذاً قائل آخر یقول: قد بویع أبوبکر فلم ألبث وإذاً أنا بأبی بکر قد أقبل و معه عمر و أبو عبیدة و جماعة من أصحاب السقیفة وهم محتجزون بالأزر الصنعانیّة لایمرّون بأحد إلّا خبطوه و قدّموه فمدّوا یده فمسحوها على ید أبی بکر یبایعه شاء ذلک أو أبى». منبع: شرح نهج البلاغ ابن أبی الحدید : ج 1 ، ص 219 . طبع دار الکتب العلمیّة به تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم یعنی از براء بن عازب یکى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ، نقل شده که پس از سقیفه ، أبوبکر و عمر و ابو عبیده جراح و گروهی چماق به دست را دیدم که ژست حمله و تهاجم بخود گرفته و به هر کس مى‌رسیدند وى را کتک مى‌زدند و به زور دست او را گرفته ، بعنوان بیعت ، چه بخواهد و چه نخواهد ، بر روى دست ابوبکر مى‌کشیدند. الجمل، شیخ مفید ، ص 43 ؛ زبیر بن بکار در کتاب موفقیات خود ، به روایت ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است که : فبایعت – بنی اسلم - فقوی بهم جانب ابی بکر (ج 2 ، ص 40 ، قم : مکتبه آیت الله مرعشی، 1404 قمری). با بنی اسلم جانب ابوبکر قوی شد! در الکامل ابن اثیر آمده است : و جاءت اسلم فبایعت فقوی جانب ابوبکر بهم و بایع الناس بعد (ج 2 ص 331 ، بیروت : دار صادر ، 1965 میلادی). بنی اسلم آمد و بیعت کردند و جانب ابوبکر قوی شد بعد مردم بیعت کردند! سوال چرا از منافقین کمک گرفته شد؟ وجواب: عن عمر قال : نستعین بقوة المنافق وإثمه علیه (ابن أبى شیبة ، والبیهقى)  أخرجه ابن أبى شیبة (6/200 ، رقم 30653) ، والبیهقى (9/36 ، رقم 17652) ما از قوت منافقین کمک گرفتیم گناهش گردن خودش!! @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢سخنرانی پیرامون ولی فقیه و ولایت فقیه ♦️تاریخچه ولایت فقیه ♦️شبهات ♦️اثبات فاطمیه اول سال ۱۳۹۶ هیئت منتظران ظهور @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢نقش ولی فقیه و تفکیک قوا ♦️مقبوله یا صحیحه عمر بن حنظله ♦️خواص حکومت ولایی ♦️کار فرهنگی و هشدار پیرامون آن فاطمیه اول سال ۱۳۹۶ هیئت منتظران ظهور @dehban_ir
به : ۱. رجوع به آراء جمهور مردم و رفراندوم در فقه اهل سنت وجود ندارد [رجوع به قدرت گیری خلفا] ۲. هرگونه دعوت به چیزی که در فقه اهل سنت وجود ندارد، بدعت و حرام است. ۳. تبعیت از حاکم غالب، از واجبات اهل سنت است. ۴. هرگونه دعوت به خروج علیه حاکم مسلمان حرام است. فقه بخوان. "امیر مختاری" @dehban_ir
⛔چه کسانی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تغییر دادند؟ ♦️ابوموسی اشعری: علی [علیه السلام] طوری نماز می خواند که ما را به یاد نمازی می اندازد که با رسول الله می خواندیم. همان که یا فراموش کردیم یا عمدا ترک کردیم...!!  عن أبي موسى الأشعريِّ رضي اللهُ عنه قال: ذكَرَنا عليٌّ صلاةً كنا نُصلِّيها مع رسولِ اللهِ ﷺ إما نَسيناها وإما تَرَكناها عمدًا 📚السفاريني الحنبلي (١١٨٨ هـ)، كشف اللثام ٢/٣٦٥ • إسناده صحيح 🔺️🔺️اهل کدام سنت؟ @dehban_ir
🔺️🔺️توبیخ ۱۸ ساله ها 🔸️🔸️از این آیه سوال شد: آیا این قدر عمر ندادیم تا هرکس بخواهد متذکر شود، بتواند پند بگیرد؟ (سوره فاطر/آیه۳۶) حضرت جواب دادند: توبیخ ۱۸ ساله هاست. 🔺️ وَ سُئِلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ مٰا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ » فَقَالَ «تَوْبِيخٌ لاِبْنِ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً » . 📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۸۶ ✅✅استاد می فرمودند: یعنی گویا قرار است در ۱۸ سالگی یک عنایت ویژه بشود که گناه را برای همیشه کنار بگذاریم. 🗃۱۸ سالگی یک عمر است! @dehban_ir
 [عن بريدة بن الحصيب الأسلمي:] مرَّ النبيُّ ﷺ على أبي موسى ذاتَ ليلةٍ وهو يقرأُ فقال إنَّ عبدَ اللهِ بنَ قيسٍ أو الأشعريَّ أُعْطِيَ مزمارًا من مزاميرِ داودَ فلمّا أصبحَ ذكروا ذلكَ لهُ فقال لو كنتَ أعلَمْتَنِي لحَبَّرتُ ذلكَ تحبيرًا الألباني (١٤٢٠ هـ)، السلسلة الصحيحة ٧/١٤٨٣ • إسناده صحيح ♦️اهل سنت نقل کرده اند: پیامبر صلی الله علیه و آله شبی می گذشت و صدای قرائت ابو موسی اشعری را شنید و فرمود: به ابوموسی اشعری مزماری از مزامیر داوود [نبی] اعطا شده است....!! صبح که شد به ابوموسی خبر دادند، گفت: اگر خبر می دادی، بسیار بهتر و زیباتر می خواندم..! ⛔مزامیر داود: تهیلیم یا مزامیر תהלים اولین کتاب از کتب عهد قدیم یهود [تَنَخ به عبری: תנ"ך ] از بخش کتووییم. @dehban_ir
♦️و خداوند یک بانوی ۱۸ ساله را نشان داد که می شود.... صاحب این امر بفرماید: 🔸️برای من الگوی نیکو، دختر رسول خداست... ✅وَ فِي اِبْنَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۵ السلام علیك يا فاطمة بنت محمد ايتها الصديقة الشهيدة @dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 ♦️ حجت‌الاسلام والمسلمین‌اســــــتاد دهــــبان♦️ 🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح 🕌حوزه علمیه کرمانی ها 🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه پنجم ۱۸ آبان ۱۴۰۱ @dehban_ir
🔺️جمله امام حسین علیه السلام درباره حضرت سکینه سلام الله علیها که فرمودند: قال (ع) : «أما سكينة فغلب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح للرجال» در کدام منبع قرار دارد؟ 📚منبع کتاب إسعاف الراغبين (بهامش نور الأبصار). این کتاب در حاشیه کتاب نور الابصار چاپ شده است. 📋توضيح منبع: نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار و بهامشه کتاب اسعاف الراغبین فی سیره المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین "  / تالیف مومن بن حسن مومن الشبلنجی  (حوالي عام 1836- حوالي عام 1890) ميلادي أن المؤلف أنهى الكتاب في التاسع من سبتمبر عام 1873. 📎اما منبع اصلی یعنی اسعاف الراغبین : ويوجد عمل ثانٍ مطبوع بالهوامش، هو إسعاف الراغبين، وهو مجموعة سِيَرٍ مماثلة كتبها الباحث المصري محمد الصبان، الذي عاش في القرن الثامن عشر/صبان، محمد بن علی، -۱۲۰۶ ق. 📝پس این جمله از دو قرن پیش معروف شده است. منبعی قبل از دوقرن پیش پیدا نشد. سوال: آیا در تاریخ حضرت سکینه علیها السلام ازدواج نکردند..! @dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح 🕌حوزه علمیه کرمانی ها 🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود. @dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تلاطم قتلگاه ✅تو مگه چقدر مشکل داری؟ 🔸️ السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین🔸️ @dehban_ir
⭕️گمان نکنیم میراث گرانبهای اهل بیت ع درباره شیوه مناجات با خداوند را دیگران هم دارند...! فقط کافی است به عبارات دیگران توجه شود تا کمی قدر فرازهای مناجات خود را بدانیم.... 1_در صحیح بخاری ، در باب "مناقب عمربن خطاب" چنین آمده است : 🔴هنگامی که عمر ضربه خورد ، از شدت درد ، ناله می کرد ، به ابن عباس گفت : «بخدا قسم اگر هرجا از زمین که بر آن آفتاب تابیده است طلا می شد و مال من بود ،‌ همه ی آنها را فدیه می کردم تا شاید از عذاب الهی ، قبل از دیدارش رهایی یابم.» صحیح بخاری ، ج2 ، ص201 📝2- عمر بن خطاب : ای کاش گوسفند بودم و سپس مدفوع می‌شدم! « فقال عمر: یا لیتنی کنت کبش أهلی سمَّنونی ما بدا لهم حتّى إذا کنتُ أسمن ما أکون زارهم بعض من یحبّون، (فذبحونی لهم،) فجعلوا بعضی شِواءً و بعضی قَدیداً، ثمّ أکلونی قأخرجونی عذرة و لم‏ أکن بشراً ». « عمر گفت: اى کاش گوسفند خانواده ام بودم. تا می توانستند، مرا چاق می کردند. آنگاه مهمان عزیزى به زیارت خانواده‏ ام مى‏ آمد و آنان مرا براى مهمانشان مى‏ کشتند و با گوشت من کباب و آبگوشت درست مى‏ کردند و مى‏ خوردند و سپس مرا بصورت مدفوع از مخرجشان خارج می کردند. و من کسی نبودم. » 📗کنزالعمّال، ج12، ص619 📗تاریخ مدینه دمشق، ج30، 3ص331 و ج50، ص172 📗جامع الاحادیث ، سیوطی ، ج13 ، ص312 📗منهاج السنه ، ابن تیمیه ، ج3 ، ص131 📗حلیةالاولیاء ، ابونعیم ، ج1 ، ص52 🗂3- ابوبکر : ای کاش مدفوع شتر و گوسفند بودم! نوشته اند هنگامی که ابوبکر به پرنده ای برفراز درختی می نگریست ، چنین می گفت : «طوبی لک یا طائر تاکل الثمر و تقع علی الشجر و ما من حساب و لاعقاب علیک لوددت انی شجره علی جانب الطریق مر علی جمل فاکلنی و اخرجنی فی بعره و لم اکن من البشر» خوشا به حال تو ای پرنده ! میوه می خوری و بردرخت می نشینی و نه حساب و کتابی داری و نه عقاب و عذاب الهی ! ای کاش من هم درکنار راه بر درختی بودم و شتری بر من می گذشت و مرا می خورد و سپس همراه سرگین آن خارج می شدم و هرگز بشر نبودم. 📘المصنف ، ج۷ ، ص۹۱ 📘الریاض النظره ، ج1 ، ص134 📘تاریخ الخلفاء سیوطی ص 142 اواخر شرح حال عمر 📘منهاج السنه ، ابن تیمیه ، ج3 ، ص120 📘کنز العمال ، ج12 ، ص528 با اسناد متعدد و مضامین مختلف به نقل ابن ابی شبیه و حاکم هناد سری. 📖و به روایت دیگری گفت : «طوبی لک یا عصفور تاکل من الثمار و تطیر فی الاشجار لا حساب علیک و لا عذاب و الله لوددت انی کبش یسمننی اهلی فاذا کنت اعظم ما کنت و اسمنه یذبحونی فیجعلونی بعضی شواء و بعضی قدیدا ثم اکلونی ثم القونی عذره فی الحش و انی لم اکن خلقت بشرا» خوشا به حالت ای گنجشک! از میوه های درختان میخوری و بر فرازشان پرواز می کنی نه حسابی برتو باشد و نه عذابی به خدا سوگند دوست داشتم قوچی بودم و آن قدر کسانم مرا پرورش می دادند که چاق ترین قوچ می شدم آنگاه مرا ذبح میکردند پس مقداری از گوشتم را بر روی آتش سرخ میکردند و مقدار دیگرش را می پختند سپس مرا می خوردند و آنگاه به صورت مدفوع خارج می شدم و من به صورت بشر خلق نشده بودم. 📘کنز العمال ، ج12 ، ص528 📝 4_و ابن سعد چنین نقل می کند : عمر بن خطاب گفت : لیتنی لم اک شیئا قط لیتنی کنت نسیا منسیا. قال: ثم اخذ کالتبنه او کالعود عن ثوبه. فقال:لیتنی کنت مثل هذا ای کاش من چیزی نبودم. ای کاش فراموش شده بودم. آنگاه خورده آشغالی که همانند کاه یا چوب بود از لباسش برگرفت و گفت ای کاش من مثل این بودم. 📚طبقات ابن سعد ، ج3 ، ص262 @dehban_ir
🔖بنابر درخواست مکرر دوستان صوت جلسات بررسی روایات نهی از قیام تا پیش از ظهور بارگزاری می شود. 🗂در تاریخ ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ در مشهد تیم پژوهشی حوزه علمیه آية الله حق شناس ره تهران جلسات "پیش نشست" بررسی تاریخی و دلالی روایات نهی از قیام تا پیش از ظهور را با حجت الاسلام برگزار کردند که برای اولین بار منتشر می شود.👇👇👇 📍نقطه چالش بحث، عمومیت این روایات درباره است. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بررسی تاریخی و دلالی روایات نهی از قیام تا پیش از ظهور💢 🏷 قسمت اول 🔸 تاریخچه قیام ها 🔸 منشاء ایجاد قیام ها 🔸 بیان قیام های رخ داده و بررسی تاریخی آن 🔸 اصلاح برخی مطالب اشتباه تاریخی 🔸 علت قیام ها 🔸 اوضاع جامعه از زمان پیامبر اسلام تا امام باقر 🔸 علت قیام های بعد از امام باقر 🔸 علت نهی اهلبیت از قیام کردن 🔸 بررسی قیام های بعد از امام باقر @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بررسی تاریخی و دلالی روایات نهی از قیام تا پیش از ظهور💢 🏷 قسمت دوم 🔹 مرجع سیاسی و علمی جامعه چه کسانی بودند ؟ 🔹 علت نهی اهلبیت از قیام کردن 🔹 جامعه در شرائطی بود که علائم قیام اهلبیت و سال قیام نزدیک بود؛ پس چی شد؟ 🔹 تبین کامل فضای صدور روایات نهی از قیام 🔹 اوضاع جامعه در بعد از امام باقر 🔹 توجیه روایت هر پرچمی .... در حکومت انقلاب اسلامی @dehban_ir