#هایک حقوقخوانده و #غنی_نژاد حسابدار، اقتصاد میدانند اما امام و رهبری که بحثهای عمیقی در باب مکاسب و فقه معاملات و #اقتصاد_اسلامی دارند، اقتصاد نمیدانند!
همینقدر تخیلی و همینقدر #دیکتاتور!
#لیبرالیسم_تخیلی
هدایت شده از تحلیل سیاسی و جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیامتی که سر افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران بپا شد و دستاویز عزل عبدالملکی قرار گرفت، یادتان هست؟ سازمان برنامه و بودجه میگوید سهم این ۵۷٪ در کنار ۴۰٪ افزایش حقوق کارکنان دولت، از تورم ۵۰٪ پارسال حدود ۳ واحد درصد بوده است! یعنی عبدالملکی به بهانه ۱۷٪ اضافه تکفیر و عزل شد؛ که سهمش در تورم پارسال کمتر از نیم درصد است.
✍ سید یاسر جبرائیلی
🇮🇷 تحلیل سیاسی و جنگ نرم
http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
1⃣ از 2⃣
عمده واکنشها در فضای نیروهای انقلابی به مناظره درخشان ـ غنینژاد به ارزیابی اخلاقی و محتوایی ـ منطقی این گفتگو و به طور خاص پرفسور درخشان معطوف بوده است. در میان مکتوبات، نوشتهای از یک ژرونالیست دیدم که با ژِستی علمی و تعابیری توهینآمیز و زشت، سعی داشت پرفسور درخشان را شخصیتی تصویر کند که هاله اطرافیان و علاقهمندان مانع نمودار شدن بیسوادی و پوپولیسم علمی او شده است. من چنین نوشتهای را مشتی نمونه خروار نفهمی از درک مناسبات علم و سیاست و رسانه میدانم.
فرآیند علمورزی و مدیریت تحوّلات علمی در نسبت با سیاست جاری جمهوری اسلامی، اینقدرها هم با روندهای منطقی و استدلالی متعارف علمی پیش نمیرود. ما که عادت کردهایم مباحث علمی و به ویژه دغدغه علوم انسانی اسلامی را در کنج عزلت و محافل خودمانی پی بگیریم و امری حاشیهای در تصمیمگیریهای جمهوری اسلامی باشیم، اتّفاقا باید به استقبال نحوه مواجهه پرفسور و اتّفاقی که در مناظره رخ داد، برویم. لذت بردن از قوّت و قوام روششناختی و معرفتشناختی و محتوایی مباحث علمی، نباید ما را چنان مدحوش کند که صحنه به شدت خشنی که در تصمیمگیریهای اقتصادی کشور در جریان است، را نبینیم. تصویری که پرفسور از مناسبات نهادی علم و سرمایهداری در ابتدای گفتگو تلاش کرد خلق کند، به حسب تجربهای چند دههای بود که شخصاً از نزدیک در متن آن حضور داشت و با پوست و گوشت درک کرده بود.
همچنین در کنار تیتر بد روزنامه فرهیختگان ـ «شب بد اساتید»! ـ نوشتهای در سایت این روزنامه دیدم با عنوان «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی». واقعاً فهم این مطلب برای نگارنده مقدور نیست که چگونه با نظر به این مناظره، این همه دلالت اخذ شد و این همه رطب و یابس در این نوشته به همه بافته شد و این نتیجه استنتاج شد که «یک موج» فروکش کرد. من البته ـ برخلاف نویسنده آن نوشته ـ معتقدم فتح بزرگ درخشان این بود مسئله اقتصاد اسلامی را به لحاظ سیاسی و رسانهای برجسته کرد و این مناظره اتّفاقا «آغاز اقتصاد اسلامی گام دوم» ـ با هر قرائتی، ولو متفاوت با ایده پرفسور درخشان ـ بود. درخشان در این مناظره، حدّ و اندازه خود را بزرگتر از یک ایده خاص در اقتصاد اسلامی دید و در وزان گشایشدهنده به یک مجموعه بزرگ از نخبگان و اندیشمندان اقتصادی وارد میدان شد.
@social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
2⃣ از 2⃣
حرف ساده پرفسور درخشان که «من نظریه اقتصادیام را بر دیدگاه امام خمینی و رهبری استوار میکنم» در عین سادگی، بسیار پیچیده و با یک پشتوانه نظری و مطالعه تاریخی عمیق همراه است. علاقهمندان به فهم نظری اقتصاد را به استماع مجموعه 16 جلسهای از ارایه تاریخ عقاید اقتصادی پرفسور درخشان دعوت میکنم تا طرح نظری مورد نظر او ـ «تابعیت اقتصاد از سیاست» یا «هماهنگی نظم سیاسی، نظم فرهنگی و الگوی اقتصادی» ـ را با تبیینی تاریخی در متن تحوّلات اقتصادی غرب مدرن درک نمایند. درخشان معتقد است که اقتصاد همواره و همیشه تابع سیاست بوده و در پی یک طرح سیاسی آمده و تغییرات نظم سیاسی، تغییرات الگوهای اقتصادی را رقم زدهاند. لذا اگر اشارهای به امام و رهبری دارد، از سر تعارفات مذهبی و انقلابی متعارف نیست.
برخلاف نظر نویسنده مقاله «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی»، مسیر درخشان، بی آنکه بخواهد با سروصدا و فخرفروشی علمی بر تبل اختلاف با نحلههای اقتصاد اسلامی بکوبد، غیر از آن چیزی است که توسط اساتید حوزوی اقتصاد اسلامی دنبال شده است. جمله مهم او که «اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد اسلامی است» شاید حمل بر پنهان شدن پشت شعار رسمی جمهوری اسلامی تلقّی شود، امّا او واقعاً معتقد است که نقش او به عنوان نظریهپرداز اقتصاد، ارایه تبیینی نظری از یک الگو و راهبرد اقتصادی در هماهنگی با طرح اقتصاد سیاسی موردنظر ولی فقیه است؛ نه در انداختن یک طرح نظری اقتصادی و تلاش برای الصاق سیاسی آن به دیدگاه ولی فقیه. اینکه درخشان همه آبروی خود را پای ایده «تجمیع بانکهای خصوصی و دولتی در یک بانک ملّی و حذف بانک مرکزی» آورده، نه از سر ساده دیدن پیچیدگیهای اقتصاد، بلکه برآمده از درک او از تاثیر مناسبات مالی بانکی بر جریان تولید در کشور و زمینهسازی برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
در پایان، به نکتهای که در آغاز اشاره شد برمیگردم. نیروهای تحوّلخواه انقلابی در حوزه و دانشگاه، باید بیاموزند که تصمیمگیری در نظم سیاسی و اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی، محیط پرتنش و همراه با کشمکشهای خشنی است که با پز علمی و ژستهای علمورزانه نمیتوان با آن رو به رو شد. درخشان فداکارانه و خودآگاه، خود را به مثابه یک لیدر «سیاسی» جلو انداخت و راه گفتگو از اقتصاد اسلامی را در سیاست رسمی جمهوری اسلامی باز کرد. کسی اگر درکی از رسانه داشته باشد، میفهمد که حتّی تیتر منفی روزنامه هممیهن ـ «شکست استاد» ـ نشانه ترک برداشتن دیواری است که بین اندیشمندان انقلابی اقتصاد و سیاست رسمی جمهوری اسلامی طی دهههای اخیر کشیده شده است.
@social_theory
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ قوانین اقتصادی وضع میشوند نه کشف
❎ دکتر #غنی_نژاد در مناظره با دکتر #درخشان میگفت ما قوانین را کشف میکنیم، قاعدتاً هم منظورش قواعدی است که بر افراد حاکم است.
❇️ ایشان بین قوانین عینی و قوانین وضعی خلط کردهاند. قانون تقاضا یک قانون عینی است که از رفتار انسانها کشف میشود، ولی قانون مالیاتی قاعدهای است که برای تنظیم رفتار وضع میشود.
✅ قوانین عینی شدیداً تحت تأثیر قوانین وضعی قرار دارند، حتی قانون تقاضا متاثر از این است که شما چه قواعدی بر بازار حاکم کنید.
❎ بله دکتر غنی نژاد تحت تاثیر اندیشه اقتصاد لیبرالی محض است که از قانون طبیعی (natural law) و نظم طبیعی (natural order) حمایت میکند که بر اساس آن هر نظم فاقد مداخلهای مطلوب است حتی اگر به بیعدالتی و استثمار محرومان بینجامد، که البته از نظر ایشان محصول نظم به اصطلاح خودجوش بازار عین عدالت است. در واقع حرف آنها این است که نباید مداخله کرد و همان نظم بازاری را پذیرفت، یعنی نباید قانون تنظیمی وضع کرد.
✅ همین امر اختلاف دیدگاه امثال ایشان با اقتصادهای الهی از جمله اقتصاد اسلامی است، قوانین اقتصادی مطلوب قوانینی نیستند که از نظم کور بازاری حاصل میشوند، بلکه قواعدی میباشند که وضع میکنیم تا نظم بازار را در راستای عدالت اقتصادی تنظیم کنیم، در صدر این قواعد، قوانینی است که خداوند متعال وضع کرده است مانند قانون ممنوعیت ربا، منع خوردن به ناحق مال مردم و ...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
🔺 نیاز به جریانسازی فکری داریم هرچند خیلیها درمقابل ما موضع بگیرند.
@dr_izadkhah
هدایت شده از رصام
✍رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه اقتصادمان نیازمند مردمی سازی است و این مهم با رودربایستی و تعارف محقق نمی شود بلکه باید هر کاری که انجام می دهیم با مردم تعامل کنیم و آنها در کارها خصوصا حوزه اقتصادی دخیل باشند.
#تصمیمات
💡رصام(رصد اقتصاد مقاومتی)
https://eitaa.com/rasamnama
هدایت شده از 🕯 جهاد تبیین
🔰محورهای کانال جهاد تبیین:
1️⃣ آرمان ها،اصول،مبانی اصلی و بیّنات انقلاب
2️⃣ مقابله با تطهیر پهلوی
3️⃣ ریشه مشکلات کشور
4️⃣ دستاوردهای کشور
5️⃣ ارائه تصویر واقعی از دنیا
6️⃣ دشمن شناسی و بازنمایی چهره آمریکا
✅ به کانال جهاد تبیین بپیوندید:
🕯https://eitaa.com/jahadtabini
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
لورنس کوتلیکوف، اسکات برنز و لستر تارو معتقدند بسیاری از مشکلات نظام اقتصادسرمایه داری، ذاتی و بخشی از این نظام است که وقوع زلزله را در آن حتمی می سازد. این زلزله، بازنشستگان را در برابر شاغلین و فقرا را در برابر اغنیا قرار خواهد داد.
پ.ن: اخبار تجمعات میدان بهارستان را رصد کنید!
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- غیبت امام(ع)، فقط یک زمان نیست؛ یک "زمانه" است!
- جهان نیز فقط یک مکان نیست؛ یک "مکانت" است! دنیای فیزیکال پیرامون ما انسانها، "یک جهان اجتماعی" را هم در خود (یا بر خود) دارد که غیر انسانها فقط در آن دنیای فیزیکال با ما شریکند.
- جهان اجتماعی، مجموعه "اندیشه ها" و "انگیزه ها"، "ادراکات" و "تحریکات"، "افکار" و "امیال" ما را شکل دهی و "منتظم" می کند.
- این جهان اجتماعی می تواند پرده ای از غیبت بگیرد یا پرده ای بر آن بیفزاید! بستگی به آن "نظام اندیشه و انگیزه" ای که به ما می دهد دارد!
یعنی می تواند ما را "هدایت" یا دچار "تیه" کند!
- بشارتها را در "تقویم"، تفسیر نکن و به "توقیت" دچار نشو!
آنرا در "زمانه و مکانت ظهور" ببین!
نگرانِ "سَهِّل مَخرجَه و اَوسِع مَنهَجَه" باش!
جهان اجتماعی ای که پرده های غیبت را می کاهد و ظهور را نزدیک می کند؛ یا برآن می افزاید!
✍ محسن قنبریان
📹 ویدئو؛ برشی کوتاه از سلسله بحث وارثان کرب و بلا
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد کلان، دکتر بخشی
بسمالله الرحمن الرحیم
با مناظرهای که چند روز قبل بین آقای دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد برگزار شد، پردههایی کنار رفت و حقایقی، بیشتر از پیش آشکار شد.
👈 از این پس در ایران هر مدافع مسلمان اقتصاد لیبرال، بیش ازقبل، درمقابل این سؤال قرار خواهد گرفت که بین پیشنهادهای سیاستی و تحلیلهای اقتصادی او با احکام اقتصادی اسلام و وحی چه نسبتی برقرار است؟
آیا نظریه اقتصاد لیبرال خود را به بایدها و نبایدهای برآمده از وحی مقید میداند؟
👈 البته سؤال فراتر از این است: چه نسبتی بین نظریه سرمایهداری و احکام اقتصادی اسلام برقرار است؟ سرمایهداری فقط لیبرالیسم نیست. از یک زاویه، سرمایهداری طيفی است که یک طرفش آدام اسمیت و هایک و فریدمن و... و طرف دیگرش کینز قرار گرفته است.
❗️ یک مدافع اقتصاد اسلامی ممکن است تحلیلاش از هایک خیلی فاصله داشته باشد، ولی نسبت بین تحلیل او با نطریه کینزی و نیوکینزی و پست کینزی چیست؟
اگر در کسوت یک کارشناس اقتصاد اسلامی قائل باشیم خلق پول ازهیچ، مؤثر است، هرچند نیوکلاسیک نیستیم، اما آیا کینزی هم نیستیم؟
آیا اشکال دارد درمورد خلق پول مقلد کینز باشیم؟
چه نسبتی از اقتصاددانان ایرانی با تبعیت از شومپیتر معتقدند باید پول ازهیچ خلق شود و به کارآفرینان داده شود؟
👈 اگر ربا مورد تحریم اسلام است، آیا بهره نیست؟
اقتصاددانان سرمایهداری تحليلهای مفصلی در حمایت از بهره ارائه کردهاند، آیا این تحلیلها، درخصوص تفاوت بین بهره و ربای مورد تحریم، معتبر است؟ قابل تشکیک نیست؟
👈 امروزه اقتصاد جهانی مبتنی بر ایجاد و گسترش بدهی عمل میکند. چه بسیار تئوریهایی که اقتصاددانان مختلف در این حوزه نوشتهاند! برای اقتصاددان مسلمان ایرانی که این تئوریها را در دانشگاهها تدریس میکند این سؤال خواهد بود آیا در شریعت، خلق بلندمدت بدهی مورد تأیید است؟
👈 برخی تعاریف ارائه شده در ادبیات اقتصادی متعارف از انسان اقتصادی، بهعنوان انسانی که دقیق و حسابگر، اما تنبل و خودخواه نیز هست، چقدر با شریعت اسلام هماهنگ است؟
‼️ بعید است اکثریت اقتصاددانان ما از کنار این سؤالات بخواهند بهراحتی بگذرند، حتی آنهايي دانش اقتصاد متعارف را علم محض میدانند!
@drbakhshi_eghtesadekalaan
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
بهشتی چپ نیست
#شهیدبهشتی: گفته ایم با اقتصاد دولتی مخالفیم
منبع: #شهید_بهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه
1. یکی از اصولی که در سیستم اجتماعی و اقتصادی ما براساس معیارها و تعالیم اسلامی بر آن تأکید داریم، این است که در جامعه اسلامی باید از یک طرف کوشش شود دولت همه ی مصالح مردم را مورد توجه قرار بدهد و تأمین کند، ولی از سوی دیگر کارها هر چقدر ممکن است کمتر دولتی شود. مردمی بودن کارها و دولتی نشدن مدیریت جامعه به عنوان یک اصل از اصول نظام اجتماعی و اقتصادی اسلام است. ص157
2. گفته ایم با #اقتصاد_دولتی مخالفیم. ما با دولتی شدن اقتصاد مخالفیم و اقتصاد باید در حداقل ضرورت، دولتی باشد. این جزء اصول بود. ما با دولتی شدن اقتصاد مخالفیم. معتقدیم دولتی شدن اقتصاد، انسان های جامعه را وابسته می کند. منظور از وابستگی هم این است که انسانهای جامعه همه مزدور دولت می شوند. نظام مزدوری از بین نمی رود. منتها در سابق، مزدور اشخاص بودند، حالا مزدور دولت می شوند. ص235
3. در جامعه ی اسلامی، نقش محدودیتهای دولتی مورد پذیرش است ولی این محدودیت ها باید به حداقل ممکن برسد. بنابراین، اصل بر کاهش نقشهای الزامی و اجباری افراد از ناحیه دولت و اینکه دولت در کار افراد کمتر دخالت بکند است. ص216
#اقتصاد_مردمی
#بهشتی_مظلوم
#مناظره
#اقتصاد_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مختصری در باب #نظریه_بردارهای_قدرت
پرفسور مسعود درخشان
💠 @profderakhshan
اگر ما توانستیم با آن شیطان درونی، با آن بت درونی مبارزه کنیم، در همهی این میدانها پیروزیم؛ اگر آنجا شکست خوردیم و مغلوب شدیم، در این میدانها پیروزیای پیدا نخواهیم کرد. حالا ممکن است یک وقت انسان یک جولهای(۲) پیدا کند، امّا دولت حق نخواهد شد؛
به هر حال آنچه شماها به آن همّت گماشتهایدکارهای بسیار مهمّی است. و مهم این است که کار ادامه پیدا بکند، یعنی نفَستان را نفَس عمیق قرار بدهید؛ نگذارید نفَستان بین راه قطع بشود. اگر بخواهید نفَس، نفَس عمیقی باشد، الزاماتی دارد؛ هم الزامات روحی و معنوی دارد، هم الزامات مدیریّتی و تدبیری دارد. اگر چنانچه به این الزامات توجّه نشود، کار آن چنان که باید و شاید ادامه پیدا نخواهد کرد.
اگر چنانچه بخواهیم به آن هدف والای یعنی ایجاد یک تمدّن اسلامی به معنای حقیقی کلمه [است] که در آن هم دنیا هست، هم آخرت هست؛ هم عزّت در ملأ اعلیٰ هست، هم عزّت در روی زمین هست. اگر بخواهیم به این هدف برسیم -که این خودش وسیلهای است برای آن تعالی معنویِ روح انسان و عبودیّت واقعی که خدای متعال ما را برای آن خلق کرده- احتیاج داریم خیلی کار بکنیم، خیلی تلاش بکنیم؛ و برای پیشرفت بنیهی قوی لازم داریم، باید بنیهی فرهنگی خودمان را و بنیهی مردم را قوی کنیم
✍بیانات رهبری در تاریخ ۱۳۹۲/۲/۲
🔻مدیریت و اقتصاد🔻
https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨نرخ ارز بازار غیررسمی؛ موتور اصلی تورم در اقتصاد ایران
📝 یادداشت مهم دکتر محمدجواد ایروانی؛ استاد دانشگاه تهران و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی
🔹هم تحلیل کمی سریهای زمانی متغیرهای اقتصادی و هم تحلیلهای ناظر به محیط واقعی اقتصاد حاکی از این است که متغیر نرخ ارز غیررسمی بیشترین اثر را بر افزایش نرخ تورم داشته و جالب است که هرچه زمان گذشته ضریب همبستگی و ضریب تعیین نرخ ارز غیررسمی و تورم بیشتر و بیشتر شده و با مشاهده و تحلیل روند تغییرات نرخ ارز میتوان تغییرات متغیر نرخ تورم را پیشبینی کرد.
🔸برخی متاثر از دیدگاههای متعارف، تورم اقتصاد ایران را صرفا ناشی از کشش تقاضا (Demand-Pull) دانسته و نقدینگی را عامل اصلی بروز تورم در اقتصاد ایران معرفی و صرفا کنترل نقدینگی را بهعنوان راهحل مهار تورم اعلام میکنند. این درحالی است که نسبت نقدینگی به GDP در ایران 75 درصد است که از پایینترین نسبتها در جهان بوده و هم زمان تولید دچار کمبود شدید تامین مالی و تسهیلات بانکی در اقتصاد بانکمحور ایران است.
🔹واقعیت این است که نسخههای مهار تورم بدون توجه به رفع عوامل تورم ناشی از فشار هزینه کارساز نیست. بهعنوان مثال تورم کنونی آمریکا که در 40 سال گذشته بیسابقه بوده و تورم کنونی کشورهای اروپایی، مصداقی از تورم ناشی از فشار هزینه بهدلیل افزایش قیمت گاز و انرژی است که راهحلهای خاص خود را اقتضا دارد.
🔸پدیدهای مخرب در اقتصاد ایران که در ذیل عنوان و رویکرد «ارز شناور مدیریت شده» مشاهده میشود این است که نرخ ارز غیررسمی عملا نرخ ارز رسمی را بهدنبال خود کشانده و افزایش داده است و با توجه به اینکه 75 درصد واردات رسمی ایران مواد اولیه، واسطهای و ماشینآلات است، بالا بردن نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت تمامشده محصولات و کالاها دارد که این افزایش قیمتها با وجود مدیریتهایی که قائل به رهاسازی کنترل و نظارت بر قیمتها هستند، تشدید میشود. لذا تورم فشار هزینه عامل اصلی افزایش قیمتها و بروز تورم است. بیاعتنایی نسبت به افزایش نرخ ارز و همزمان دلاریزه کردن عملی اقتصاد ایران یعنی قیمتگذاری مواد اولیه و انرژی و کالاها و خدمات به دلار و نادیده گرفتن مزیتهای نسبی کشور در تولید و تجارت، درواقع رشد مداوم قیمتها و تورم افسارگسیخته را در پی دارد. ضمن اینکه ناکاراییها و عدمبهرهوری را نیز پنهان میسازد.
🔅متن کامل را در روزنامه فرهیختگان بخوانید
@syjenraily
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❎جنگ آمریکا با ما برای حفظ حاکمیت دلار است نه تسخیر لانه جاسوسی
✳️ دکتر #غنی نژاد در مناظره با دکتر #درخشان وانمود کرد که ریشه دشمنی آمریکا با ما تسخیر لانه جاسوسی بوده است
❇️ این برداشتی بسیار سطحی از اقتصاد بینالملل است
✳️ آمریکا با ما و امثال ما در دنیا می جنگد چون منافعش را به خطر انداختیم،چون جهان روایی دلار به مثابه ابزار چپاول جهان به خطر افتاده است.
✅داستان از کنفرانس برتون وودز بعد از جنگ جهانی دوم آغاز می شود که در آن آمریکا علیرغم مخالفتهای جان مینارد کینز دلا را جهانروا کرد
👈 با این اقدام «نظام پرداخت دلار» در تمام دنیا جاری شد و بانک مرکزی آمریکا چند دستاورد مهم کسب کرد:
🔸١) امکان رصد نقل و انتقال پول و در نتیجه تجارت بینالمللی کشورها و در صورت لزوم محدود کردن آن!
🔸٢) توان مسدود کردن داراییهای کشورها!
🔸٣) #صدور_تورم به سایر کشورها با انتشار #دلار_بدون_پشتوانه.
👈 در صدور کالا از چین به روسیه، تاجر چینی روبل روسیه را قبول ندارد و یوآن چین یا دلار آمریکا را میپذیرد؛ از سوی دیگر تاجر روس، یوآن در اختیار ندارد و ناچار است به دلار معامله کند. دولت روسیه به فراخور میزان واردات کشورش همواره به مقدار قابل توجهی «دلار مبادلاتی» نیاز دارد؛ اما آمریکا این دلارها را مجانی در اختیار کشورها قرار نمیدهد، بلکه در ازای آن کالا یا خدمات وارد میکند. آمریکا با این حربه علاوه بر مبادلات داخلی، به اندازهی کل مبادلات بینالمللی برای دلار تقاضا بهوجود میآورد، که این به معنای ورود بدون زحمت همین اندازه ثروت به این کشور است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜سهم بری عادلانه از درآمد کار
• بند۵ سیاست های اقتصاد مقاومتی این است:
"سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها درایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی ازطریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه"(۹۲/۱۱/۲۹)
• این سهم بری عادلانه سه راه حل روشن دارد:
1⃣ اساسی: تبدیل "نظام کارگری"(اجاره نَفْس و فروش کار) به "نظام عاملیت"(که در همه عقود اسلامی کار مثل مضاربه، مزارعه و مساقات شناخته شده است)
* این راه اصولی با نظام عامل_مالک شدن(با تحقق بند ب سیاستهای اصل۴۴) کاملتر هم میشود.
2⃣ روبنایی: افزایش حداقل دستمزد کارگر در نسبت با تورم؛ به گونه ای که سبدمعیشت خانواده به شکل آبرومند تامین شود.
به حسب محاسبات، سهم دستمزد حدود۸/۲٪ از هزینه های تولید است؛ پس افزایش آن تعطیلی یا اخراج کارگران را در پی ندارد. تجربه افزایش۵۷درصدی سال قبل هم همین را ثابت کرد؛ اثرش بر تورم هم به حسب گزارش سازمان برنامه، بیش از۳/۳٪نبود!
3⃣ میانه: شراکت در سود ارزش تولید شده با محاسبه واقعی میزان بهره وری.
گرچه گفتمان مزد براساس بهره وری عملاً به نفع کارگران نبوده و نظراً هم ایراداتی دارد؛ لکن به حسب محاسبات در دهه اخیر کارگران حتی به اندازه بهره وری خود هم مزد نگرفته اند و فقط یک سوم بهره وری دستمزد گرفته اند!
⬅️ سهم بری عادلانه، سال۹۲ ابلاغ وامروز هم دوباره تکرار شد.
طی ۱۰سال گذشته آن ابلاغ، نوشته بر کاغذ مانده؛ آیا تاکید امروز هم به همان سرنوشت دچار است؟!!
زیبنده نیست سیاستهای به نفع عامه (نیم خانوار ایرانی) و طبقه محروم همواره چنین شود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار کارگران:
باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با کار ارتباط مستقیم داشته باشد
🏷 #دیدار_کارگران
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از 🕯 جهاد تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 توزیع قدرت بین مردم، راهکار مبارزه با فساد مسئولین
🔻رسالت اصلی ولایت، مبارزه با طاغوتچهها
🔻احزاب، نقش طاغوتچهها را دارند.
🔻تمرکز قدرت در دولت، علت منازعات سیاسی
#تصویری
🕯https://eitaa.com/jahadtabini
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
💠درباره قدر و ارزش کارگر
🔻از اهمّیّت کار میشود اهمّیّت کارگر را فهمید.
💎کار، حیات جامعه و ستون فقرات زندگی مردم است.
🔹غذائی که میخوریم،
🔹لباسی که میپوشیم،
🔹امکاناتی که از آن در زندگی استفاده میکنیم،
🔺همهی اینها ناشی از کار است.
⭕️اگر در جامعه کار وجود نداشته باشد، همهی سرمایههای ملّی راکد میماند.
🏷درباره اهمیت تولید کار
👇تولید کار از جنبههای مختلف مهم است:
1️⃣کشور به کار احتیاج دارد،
2️⃣فرد کارگر به کار احتیاج دارد برای خاطر اینکه زندگیاش را اداره کند؛
3️⃣فرد کارگر یک احتیاج معنوی و روحی به کار دارد.
4️⃣کار مانع فساد میشود. خیلی از این فسادها بر اثر بیکاری است.
🏷درباره لزوم ارتباط مستقیم بین درآمد و کار
🧮درآمد بایستی ناشی از سعی باشد.
📌ما باید فرهنگ ثروت بادآورده را در کشور متوقّف کنیم.
⚔️اگر با فساد مبارزه کردیم، در این فرهنگ پیشروی خواهیم کرد.
🔍اگر یک مسئولی جرئت مقابلهی با مفسد داخلی را نداشته باشد، به طریق اولیٰ جرئت مبارزهی با زورگوی خارجی را نخواهد داشت.
💠درباره وظایف در قبال کارگران
🏷تلاش برای ارتقاء زندگی و رفاه کارگر
✅اگر تلاش شد تا زندگی کارگر ارتقاء پیدا بکند، وضع کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد
❇️این هزینه نیست، این سرمایهگذاری است.
☝️این را همه بدانند؛
📍هم مسئولین بدانند،
📍هم خود کارفرمایان و سرمایهگذاران و کارآفرینان
💎بخش مهمّی از رشد تولید مربوط به کارگرها است.
🏷تأمین سهم عادلانه کارگر از درامد کار
✅سهم کارگر به عنوان سرمایهی انسانی، در ایجاد ارزش برای محصول کار، باید مورد توجّه قرار بگیرد.
↙️اگر میخواهیم سهم کارگر از ایجاد ارزش بالا برود، بایستی:
📌برای آموزش و مهارتآموزی و تجربهآموزی کارگر برنامهریزی کنیم
❌این معنایش این نیست که ما بخواهیم در مقابل سرمایهگذار و مانند اینها جبهه درست کنیم.
👈آن چیزی که میتواند این سهم عادلانه را تأمین کند، وجود انصاف است؛ فضای انصاف.
✔️بالا بردن زمینهی ارتقاء تواناییهای کارگر یک وظیفه است.
📌اگر چنانچه میخواهید به کارگر ظلم نشود، بایستی:
🔹وسایل و زمینهی ارتقاء مهارت او را فراهم کنید؛
🔸مسئلهی بیمه را تأمین کنید،
🔹مسئلهی بهداشت را،
🔸مسئلهی سلامت خانوادگی را،
🔹مسئلهی امنیّت شغلی را تأمین کنید.
💠درباره وفاداری جامعه کارگری به انقلاب و نظام
📍خود این چهارده هزار شهید در واقع چهارده هزار پرچم افتخار است در دست کارگران.
↙️به نظر من مهمترین نشانهی وفاداریِ جامعهی کارگری به نظام، رفتار آنها در این چند دهه بوده:
📌در اوّل انقلاب، تلاشهای گروهکها بود
📌بعد، بتدریج، بحث گروهکها به کنار رفت، عمدتاً بدخواهان خارجی در این قضیّه وارد شدند، تا امروز هم ادامه دارد
⭕️اقدام کردند برای اینکه بتوانند جامعهی کارگری را در مقابل نظام قرار بدهند، با شعارهای سطحی و غیر واقعی.
❇️اینکه جامعهی کارگری تحت تأثیر اینهمه تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و فضای مجازی و مانند اینها قرار نگیرد،
❇️کاری که آنها میخواهند انجام ندهد و
❇️بداند که چه کار دارد میکند،
💎این به نظر من جهاد بزرگ جامعهی کارگری است
👈البتّه یک اعتراضهایی در محیط کارگری وجود داشته، بعضی از این اعتراضات تا آنجایی که حالا بنده خبر دارم، اعتراضهای بهجایی بوده؛
📍اعتراض به تأخیر حقوق، اعتراض به واگذاری غلط.
🔺این کمک به دولت است، این کمک به نظام است، این آگاه کردن نظام است.
⭕️منتها در همین قضایا جامعهی کارگری با دشمن مرزبندی کردند
✔️[گفتند] به این کار اعتراض داریم، امّا از دشمن هم بیزاریم، با نظام هم رفیقیم، همراهیم.
👌حرکت کارگری این است.
💠درباره مسئله ایجاد کار
📌دو دسته جوان داریم که باید برای اینها فکر جدّی بشود:
⭕️ جوانهای تحصیلکردهی بیکار
👈یک فکری برای اینها باید بشود؛ اینها سرمایههای کشورند، نباید معطّل بمانند.
⭕️جوانهایی که نه دنبال تحصیلند، نه دنبال کارند
👈ما تعداد قابل توجّهی جوانِ اینجوری داریم؛ این هم جوان است، این هم سرمایه است، نبایستی از دست برود.
🍀برای شما امید و آرزوی خیر و برکت داریم. خداوند متعال انشاءالله شماها را محفوظ بدارد، باقی بدارد و قلب مقدّس ولیّعصر را و روح مطهّر امام را از همهی شما راضی بدارد.
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
مصداق مهم #عدالت، رفع نابرابری است اما گستره وسیع عدالت از ذهن و قلب و عقیده و قضاوتهای شخصی شروع میشود و به #مبارزه_با_استکبار برای عدالت بینالمللی کشیده میشود که متأسفانه برخیها با شعار عدالتطلبی، مبارزه با ظالمان جهانی را مصداق عدالتخواهی نمیدانند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۴۰۲.۰۱.۲۹
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
🔴 وزارتِ بیسیاست
ولی پرسیاستگذار !
🔹 همه ناطقین امروزِ مجلس از مخالف وزیر گرفته تا مدافع، تاکید داشتند که فاطمیامین، پاکدست و پرکار و بااخلاق بود. او بخاطر مسئله شخص خودش برکنار نشد؛ پس چوب چه چیزی را خورد؟!
🔺 اصلیترین علت ذکرشده استیضاح، معضلات خودرو بود.
حال، سوال بنیادی این است که اساساً سیاست صنعت خودرو در جمهوری اسلامی چیست که وزیر باید مجری آن باشد؟؟
▪️ بعد از ۵۰ سال هنوز معلوم نیست که مونتاژ خودرو خارجی، امر مطلوبی هست یا نه و ما را خودروساز میکند یا خیر؟
▪️ هنوز قوای سهگانه نمیدانند سالانه چند خودرو فرسوده باید حتما و تحت هرشرایطی اسقاط شود؟
▪️ هنوز بر سر نحوه قیمتگذاری کالاهای پایه در بورس کالا سیاست نهایی روشن نیست.
🔺و ده ها مثال دیگر که نشان میدهد تولید و وزارت صمت، اساساً سیاست روشنی ندارد و داریم دور خود میچرخیم.
🔶 این بیسیاستی رابگذارید درکنار وجود چندین نهاد تصمیمگیر درحوزه صمت (وبطور خاص خودرو):
❕مجلس شورای اسلامی
❕هیات وزیران
❕مجمع تشخیص
❕بانک مرکزی
❕ستاد تسهیل
❕شورای رقابت
❕شورای عالی بورس
❕سازمان حمایت
❕سازمان تعزیرات حکومتی
❕سازمان بازرسی
❕سازمان ملی استاندارد
❕سازمان محیط زیست
❕نیروی انتظامی
❕اتاق بازرگانی
❕و ....
⁉️ یک وزیر چگونه باید نظر این همه نهاد را همآهنگ کند؟!
این است که تحولات اساسی در حوزه تولید به نتیجه نمیرسد.
🔹 اگر در صنایع نظامی موفق هستیم، چون اولاً سیاست روشنی دارد و ثانیاً حرف آخر را یکی میزند.
👈 حکمرانی تولید، باید متحول شود.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
هدایت شده از رصام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اتفاق_خوب
اخباری که نمیگذارند بشنوید😊
💡رصام (رصد اقتصاد مقاومتی)
https://eitaa.com/rasamnama
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
🔴 در بیثباتی مدیریتی آموزش و پرورش، مجالس و نمایندگان در طول ادوار، نقش اول را داشتهاند❗️
مناسبات میان مجالس و آموزش وپرورش، همواره سیاسی و بیمار بوده و صندوق رای، ملاک بوده است.
❌ علت دوم، مافیای آموزش خصوصی و عزم برخی دولتها در ریشهکنی آموزش دولتی بوده است‼️
#روح_الله_ایزدخواه، نماینده مجلس
@dr_izadkhah