بهناماو
پیروز
با شنیدن از بین رفتن پیروز این سوال در ذهنم ایجاد شد که آیا در همه جای دنیا اینقدر تمام کارها سیاسی میشود؟ آیا تمام کارهای به ثمر ننشسته رسانهای میشود؟
چرا با وجود مسائل مهم و گرفتاریهای اقتصادی مردم، یک مسئله محیط زیستی تا این حد با جزئیات در اختیار رسانهها قرار میگیرد؟ چرا تمام مسائل در ایران آخر الامر سیاسی میشود؟
جواب تمام این سوالات برایم یک علامت تعجب دارد که مگر همه چیز باید به این وضوح گفته شود!
اینکه همه ایران را دوست داریم درست، اینکه هر چیز که منتسب به این دوستداشتنی باشد را هم دوست داریم درست، اما باید بدانیم در جایی از مکان و زمان ایستادهایم که شاید حساسترین لحظات تاریخ را درک میکنیم. مکانی به نام خاورمیانه، قلب انرژی دنیا و دستها و فکرهای آلوده و در زمان هجوم رسانهها بر قلب و ذهن و اندیشه آدمی.
در بسیاری از دنیا حیوانات در حال انقراض فراوانی وجود دارند، به هر دلیلی یا دلایلی اتفاقات فراوانی رخ میدهد. اما هیچ جای دنیا برای آن مانور رسانهای راه نمیافتد. در هیچ جا بیش از یک سال خبر لحظه به لحظه وقایع گفته نمیشود. در حالی که بسیاری از اتفاقات در همین هیاهوی رسانهای خفه میشوند. آنوقت وقتی رسانه، یکسال ذائقه مخاطب را با خودش همسو کرد، میتواند از هرچیز به عنوان یک بحران نام ببرد. میتواند از آن ابراز نارضایتی درست کند و چماق کند و بکوبد توی سر مردم، شعر میگویند و میخوانند و بهرهسیاسی خودشان را از آن میبرند. میتوانند اخبار مهم را به حاشیه ببرند. فراتر از این وقایع میتوانند از فقدان آن یک فاجعه ایجاد کنند و یک سیل ناامیدی و ناکارآمدی راه بیندازند و باز هم بهره سیاسی خودشان را ببرند.
بسیاری از وقایع ناگوار در هرجای دنیا بسامدی به میزان ایران ندارد، زیرا کسانی هستند که هر از هر مسئلهای یک فاجعه درست میکنند و احساسات مردم را به هیجان وا میدارند.
واقعا اگر چنین زلزلهای بهسان ترکیه در ایران رخ میداد، دایههای مهربانتر از مادر، چه میکردند؟
این رخداد زیست محیطی، در هر زمان و مکانی امکان وقوع داشته و امری دور از ذهن نبودهاست حتی خود این مسئولین این امر را محتمل میدانستند.
- مسئولین امر باید هوشیار باشند که تا حصولِ نتیجه اصلی امکان سو استفاده از رسانهها را بگیرند.
- سلبریتی سازی از هر نوع آن خطرناک است.
- مثبت اندیشی واقعگرایانه در همه جای دنیا امری پسندیده است.
- باید روحیه امیدواری را در جامعه گسترش داد. این روحیه بسیار میتواند پیشبرنده باشد و وقایع خوبی را در جامعه رقم بزند.
🖊فاطمه میریطایفهفرد
#پیروز
#ایران
#محیط_زیست
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
✍️ یادداشتی درباره پیروز و داستانهای رسانهای آن
◻️ چرا با وجود مسائل مهم و گرفتاریهای اقتصادی مردم، یک مسئله محیط زیستی تا این حد با جزئیات در اختیار رسانهها قرار میگیرد؟
چرا تمام مسائل در ایران آخر الامر سیاسی میشود؟
◻️ باید بدانیم در جایی از مکان و زمان ایستادهایم که شاید حساسترین لحظات تاریخ را درک میکنیم.
در بسیاری از دنیا حیوانات در حال انقراض فراوانی وجود دارند، اما هیچ جای دنیا برای آن مانور رسانهای راه نمیافتد.
◻️ بسیاری از وقایع ناگوار در هرجای دنیا بسامدی به میزان ایران ندارد.
◻️ وقتی رسانه، ذائقه مخاطب را با خودش همسو کرد، میتواند از هرچیز به عنوان یک بحران نام ببرد.
میتواند از آن ابراز نارضایتی درست کند و چماق کند و بکوبد توی سر مردم.
فراتر از این وقایع میتوانند از فقدان آن یک فاجعه ایجاد کنند و یک سیل ناامیدی راه بیندازند.
◻️مسئولین امر باید هوشیار باشند که تا حصولِ نتیجه اصلی امکان سواستفاده از رسانهها را بگیرند.
◻️سلبریتی سازی از هر نوع آن خطرناک است.
◻️ مثبت اندیشی واقعگرایانه در همه جای دنیا امری پسندیده است.
◻️ باید روحیه امیدواری را در جامعه گسترش داد. این روحیه میتواند پیشبرنده باشد و وقایع خوبی را در جامعه رقم بزند.
📎 متن کامل
@hawzahnews| حوزهنیوز
https://hawzahnews.com/xc8t3
خبرگزاری رسمی حوزه 👆
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
در بخش نگارش و ویرایش هم به این چند ویژگی یادداشتنویسی میپردازیم:
پنج ویژگی یادداشت
1️⃣ بزرگترین خطری که یادداشتنویسی را تهدید میکند، انشانویسی است. فرق انشا با یادداشت در توانایی و مهارت نویسنده در پرورش مطلب است. انشانویس، معمولا زیادهگو، بیهودهگو، مقلد، تکرارینویس و گرفتار کلیشههای زبانی و محتوایی است. انشانویس، حتی در انتخاب موضوع و عنوان، چشم به دست دیگران دارد. شکل هندسی انشا نیز معمولا خط ممتد است. اما یادداشتها گاهی ساختار چندضلعی دارند و گاهی زاویهای نادیده را میکاوند و در کاوشگری نیز از صفر شروع نمیکنند؛ بلکه از جایی آغاز میکنند که دیگران سرانجام به آنجا رسیدهاند. بدین ترتیب، هر یادداشت خشتی در دیوار دانش است. اما کار انشانویس شمردن خشتهای دیوار یا بازی با آنها است.
2️⃣ در یادداشت، نویسنده نباید گارد معلمی یا استادی بگیرد و حتی نباید خیلی جدی و رسمی باشد؛ بلکه باید خشم و نفرت و عشق و هیجان و دیگر حالات روحی و شخصیاش را – به صورت کنترلشده- در نوشتهاش آشکار کند.
3️⃣ پایانبندی استادانه در یادداشت، از اهمیتی فوق العاده برخوردار است؛ مثل رباعی که بهواقع در مصرع چهارم متولد میشود؛ یعنی آغاز واقعی او در پایان او است. شروعهای متفاوت نیز – مانند شروع طوفانی یا رندانه یا غافلگیرانه یا طنازانه – از امتیازهایی است که مجال آن در یادداشت، بیشتر است.
4️⃣ یادداشتنویسی، همان نکتهگویی است در چهرۀ نوشتاری. پس نام دیگر یادداشتنویسی، نکتهنویسی است. فرق یادداشت با مقاله، فرق «نکته» با «مطلب» است. «مطلب» را در مقاله میگویند و «نکته» را در یادداشت. نکته، مغز مطلب است و از این رو یادداشت نیز باید نغز باشد. در یادداشتها هم میتوان «مطلب» گفت یا «نظریه» پرداخت؛ اما نخست باید آن مطلب یا نظریه را به «نکته» و «تلنگر» تبدیل کرد؛ یعنی آن را چنان پوستکنده و فشرده ساخت که به نظر نغز و تازه بیاید. اگر نوشتن را به میدان جنگ تشبیه کنیم، یادداشتنویسی مانند جنگهای چریکی و پارتیزانی است، و کتاب و مقاله شبیه جنگهای کلاسیک.
5️⃣ یادداشت را پیش از انتشار باید چندین بار خواند و ویرایش کرد و اگر ممکن بود، غلطگیری و ویرایش آن را به دیگری سپرد؛ زیرا خطا و غلط در یادداشت بیش از کتاب و مقاله به چشم میآید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
عید آمد و من خانه تکانی کردم
از دل همه را تکاندهام الا تو
#جلیل_صفربیگی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
بهناماو
این سهشنبه
این سهشنبه فرق داشت، با تمام سهشنبههایی که در طریقالمهدی دیده بودم. جمعیت ضرب در عددی نامنتاهی شده بود.
هفتههای پیش چند موکب باصفا و چند نوجوان عاشق بودند و حالی عجیب و حسرتی بی حساب برای جوانی از دست رفته و دلی دیر خبردار شده و غبطه به حال دلهای پاک نوجوانانی که راه درست را پیدا کردهبودند.
این سهشنبه تا چشم کار میکرد مرد و زن و پیر و جوان بود که آمده بودند میلاد آخرين منجی را به جشن بنشینند.
بنشینند! نه! آمده بودند ایستاده عرض ادب کنند و دل به عشق او بسپارند و دلِ سپرده شده را عرضه کنند و بگویند:
يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
بهناماو
#روضه_خانگی
در حیاط مشغول بازی بودیم که صدای تقتق عصایش از کوچه باریک مادربزرگ شنیده میشد. عصاکوبان از دالان باریک خانه رد میشد و خودش را به دهلیز میرساند. یااللهی میگفت و خبر از آمدنش میداد. مادربزرگ چادر فلفلی گلریز خود را سر میکرد و گوشهاش را با دندان محکم میکرد.
- بفرمایید حاجآقا. خانمها یاالله...
خانمها خودشان را جمعوجور میکردند و آماده شنیدن روضه حاجآقا فحول میشدند.
رسم هرماهه مادربزرگ بود که پانزدهم هرماه روضه برپا کند و فامیل را از ریزودرشت مهمان خوان ارباب...
دستانش پر از خالی بود، اما دلش متصل به دریای فضل اباالفضلالعباس(ع).
▫️▫️▫️
حاجآقا روی منبر خانه مادربزرگ مینشست. منبر که نه، یک صندلی قدیمی بود که رویش چادری مشکی کشیده شده بود و جلوی آن کمدچهای قدیمی که ترمه عروسیاش را حمایلش کرده بود.
حاجآقا با ذکر یک مسأله شرعی شروع میکرد و با یک ذکر مصیبت کوچک به پایان میبرد. از گوشه خانه خانمی چادر به رویش میگرفت:
- حاجآقا یه روضه از موسیبنجعفر(ع) بخوان، گرفتار دارم...
حاج آقا هم شروع میکرد از زندان هارون گفتن و صدای ناله زن بلند میشد. گویی درد او بود که از زبان حاجآقا بیان میشد. شاید آن زن درد اهلبیت(ع) را با درد خود مقایسه میکرد و خجلتزده مینالید.
▫️▫️▫️
اما در پشت صحنه این مادربزرگ بود که آبروداری میکرد، سینی برنجی را میآورد، چای را در استکان کمرباریک میریخت و صله را زیر نعلبکی ماهرانه تعبيه میکرد، دوتا قند هم کنارش. میوه را کنار سینی در کیسهای میگذاشت که حاجآقا حتماً با خودش ببرد.
اواخرِ روضه، حاجآقای دیگر میرسید. به حرمت حاجآقا فحول، داخل مجلس نمیآمد، روی پله مینشست و صبر میکرد روضه تمام شود...
توپ سرگردان پسربچهها به سوی حاجآقا میپرید و چنددقیقهای حاجآقا را همبازی آنها میکرد...
تا اینکه صدای مادربزرگ میآمد
- حاجآقا بفرمایید...
به رسم ادب با حاجآقا فحول مصافحه و عرض ادب میکرد.
اینبار حاجآقای جوان از مسائل روز کشور میگفت و با روضه کوتاهی خاتمه میداد.
از آن اتاق صدای خانم همسایه بلند میشد:
حاجآقا روضه خانم رباب را زحمت بکشید.
حاجآقا هم شروع میکرد:
- لالا لالا علیاصغر... بخواب مادر، بخواب مادر...
ناله اینبار از دیوار هم شنیده میشد. صدای زن همسایه دلسوخته از بیاولادی گم میشد در میان نالهها... حالا راحتتر زار میزد...
▫️▫️▫️
آخرای روضه دوتا از نوههای بزرگتر از بازار میرسیدند. پولهای خانمها که جمع شدهبود، بچهها راهی بازار شدهبودند برای خرید آجیل مشکلگشا... عزیز آجیل را کمکم در دستان ما میریخت تا به همه بچهها به قاعده برسد. شیرینی روضه ارباب بود که با شهد آجیل بهکاممان میریخت و ما نفهمیدیم کی عاشق حسین(ع) شدیم...
▫️▫️▫️
مادربزرگ را خوب خریدند. او خادم خوبی برای فرزندان حضرت زهراء(سلاماللهعلیها) بود.
او که هر پانزدهم ماه را روضه میگرفت، عاقبت هم پانزدهم شعبان در میانه جشن و شادی اهلبیت(ع)، چشم از دنیا فروبست...
روح آسمانی همه مادربزرگها و پدربزرگها که ما را حسینی کردند قرین رحمت و آرامش...
#زیر_علمت_امن_ترین_جای_جهان_است
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
بهناماو
کدام سوره؟
دعوت یک استاد دوست داشتنی مثل خانم طیبی، کافی بود که برای دیدن برنامه سوره هزار مقابل انگیزه پیدا کنم.
خانم طیبی از شهادت حضرتزهرا(سلاماللهعلیها)میگفت و یک نگاه جدید به وقایع پس از رحلت پیامبراسلام(صلاللهعلیهوآله) و مرحوم #دیانی با نکته سنجی خاص خود مطالب را گوش میداد و نظر میداد. توقع انتقاد هم داشتم طبق روال برنامههای قبلشان، اما در این برنامه خبری نبود. همه چیز مرتب و درست غیر از جسم رنجور استاد #دیانی، که من را به تعجب وامیداشت که چقدر جسم انسان ضعیف است در مقابل روحی به پهنای آسمانها.
استاد #طیبی میگفت و میگفت با تسلط مثال زدنی به وقایع صدر اسلام، اما دل از شنیدن وقایع آب میشد و از چشمها پایین میآمد. آب دل مرحوم #دیانی، بیشتر نمایان بود، سوز اشک در مصیبت مادر از پشت شیشه تلویزیون هم سوزاننده بود.
اشک ایشان دلیلی شد برای توسل به مادر، دعا کردم که همیشه در راه اسلام قدم بردارند و رنجهایشان دُر نایابی باشد در قیامت.
نمیدانم این برنامه سوره مصداق کدام سوره قرآن بود؟ سوره بلد که خداوند فرماید:«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ؛ که ما انسان را در رنج آفریدیم»(و زندگی او مملو از رنج ها است) و یا شاید هم کوثر، شاید هم هر دو.
هر کدام بود ثواب بود که جمع میشد برای بانیان برنامه و مجری با اخلاصش.
استاد #دیانی امروز در قالب مثالی خود قرار گرفت، کاش راهشان ادامه دار باشد.
کاش برنامه سوره ختم نشود و این گفتمان برای شناخت بیش از پیش جامعه از تاریخ اسلام ادامه دار باشد.
#سوره
#دیانی
#تاریخ
🖊فاطمه میریطایفهفرد
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
ای که نزدیکتر از جانی و پنهان زِ نگه
هجر تو خوشترم آید ز وصالِ دگران
| اقبال لاهوری
@del_gooye
بهناماو
ستونهای شهر
چادرش را روی سرش کشیدهبود و مناجات میکرد، کنج مجلس سید رضا نریمان کنار بقعه امامزاده حمزه(علیهالسلام) اصفهان.
نالهاش ستونها را میلرزاند. با خودم گفتم مگر چه قدر گناه کرده؟ چه حال خوبی دارد!
میخواستم بگویم بیا توی دو خیابان آنطرفتر ببین گناه یعنی چه؟
بیا ببین ناموس شیعه چطور بیقدری میکند. بیا ببین که مسئولین خوابند همین موقع که تو برای مناجات شب ماه مبارک به اینجا آمدی. بیا ببین که چادر...
ولی دلم نهیب زد، اگر چادر اینها نبود، دعای اینها نبود، زمین، اهل شهر را به واسطه گناه و معصیت میبلعید.
گوشهی شهر به دعای اهل دل، به عرش میرسد و عذاب از اهل شهر دور میشود.
هنیا لک
#حجاب
#نوروز
#سفراستانی
-----------❀❀✿❀❀---------
@del_gooye
به تماشای زیبایی ایران
🔹️بقعه پیر بکران
🔹️استان اصفهان
🔹️فلاورجان
🔹️سنه سبع و اثنی عشر۷۱۲ هجری قمری
🔹️سند محکم برای حقانیت تشیع ایرانیان در قبل از صفویه.
🔹️کتیبه صلوات کبیره با اسم چهارده معصوم
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j