eitaa logo
💌دل آرام💌
238 دنبال‌کننده
228 عکس
453 ویدیو
28 فایل
✍️سید مصطفی موسوی ارتباط با ما https://eitaa.com/smm6265
مشاهده در ایتا
دانلود
خودت گفتی که وعده در بهاره بهار اومد دلم در انتظاره بهار هر کسی عید است و نوروز بهار عاشقان دیدار یاره 💌دل آرام💌 @delaram110
یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار ؛ یا مدبّر اللّیْل و النّهار ؛ یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال ؛ حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال ای دگرگون کننده دلها و اندیشه ها؛ ای تدبیر کننده شب و روز ؛ ای تبدیل کننده سال ها و حال ها ؛ حال ما را به بهترین حال ها تبدیل کن حاجی آباد،خاطره💌 @hajiabad110
جلسه پنجم- ایمان و پایبندی به تعهدات.pdf
637.9K
📚طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن 🔺بخش ایمان 🔹 (ایمان و پایبندی به تعهدات) 💌دل آرام💌 @delaram110
05 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان و پایبندی به تعهدات.mp3
16.5M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنه‌ای 🔹 ایمان و پایبندی به تعهدات 💌دل آرام💌 @delaram110
چندی پیش رزمنده ای قدیمی حرف هایش هایش را در فایل صوتی در گروه قرار داد. سخنانش حاوی نکات ذیل بود: « ۱. محاکمه‌ی منافقین به دلیل جنایات دهه‌ی شصت چه فایده ای دارد؟ ۲. اگر بخواهیم این طور حساب کنیم باید برخی فرماندهان و رزمندگان زمان جنگ هم محاکمه شوند به خاطر خطا ها، کوتاهی ها ، اهمال کاری و... ۳. جنگ تمام شده همه چیز تمام شده. دوستی در مکه زندانبان ایام اسارتش را دیده و او را به هتل برده و همه هم سلولی ها بوده اند و کریمانه برخورد کرده اند که از خجالتش گریسته. ۴. چرا در عراق پول خرج می کنید. همین ها بودند با ماجنگیدند تا آخرین گلوله. » متن پیش رو حاشیه‌ نگاری است بر سخنان ایشان. 💌دل آرام💌 @delaram110 👇👇👇 ✍عرض سلام و ادب ایثار و فداکاری و مجاهدت های همه رزمندگان عزیز را ارج می نهم و خود را قدردان و مدیون کسانی که فی ساعه العسره اسلام عزیز را یاری کردند خصوصاً ایثارگران حاضر در گروه می دانم. به دلیل این که تولد و طفولیت حقیر مصادف با ایام جنگ بوده از فیض فضل الله المجاهدین که الحمدلله بسیاری از عزیزان نائل شده اند محرومم. ولی از باب اینکه توفیق رفیق شد و ایام به شاگردی مکتب صادق آل محمد علیهم السلام سپری شد چند نکته پیرامون صحبت های عزیز ایثار گری که صوتشان پخش شد از احکام و معارف دین و با نگاه به تاریخ اسلام و مسائل جاری، از باب تضارب آراء عرض می کنم. ۱.محاکمه منافقین: به نظر می رسد فارغ از نتیجه محاکمه و امکان اجرای احکام نهایی؛ نفس محاکمه عملی بسیار هوشمندانه است که مصالحی چون ثبت در تاریخ،جلوگیری از سوء برداشت،تحریف و روایت های ناقص برای نسلهای آینده دارد. و نه تنها اقدامی به جا بلکه شاید دیرهنگام باشد. موید این نکته جنگ روایت هایی است که سال‌های اخیر با آن درگیر هستیم و به دنبال آن فرمان جهاد تبیین صادر شد. ۲.اشتباهات فرماندهان و رزمندگان: اینکه در دفاع مقدس موارد زیادی وجود داشته است قابل انکار نیست. ترس و جا زدن های در مواقع حساس، محاسبات غلط در برنامه ریزی که باعث افزایش تلفات خودی می شد. اشتباهات فردی یا شوخی های بی جا که گاهی به از دست رفتن جان خود و دیگران منتهی میشد. کشته شدن به دست پدافند خودی و غیره که برخی را این مجاهد بزرگوار فرمودند. اما باید توجه داشت که اولاً:این دست مسائل مختص به دوره دفاع مقدس نبوده و حتی در جنگ های صدر اسلام و زمان پیامبر گرامی اسلام نیز اتفاق می افتاده. ثانیاً:درجات ایمان و تقوای افراد متفاوت است. بعضی از خانه خود خارج نمی شدند و کنج عافیت می گزیدند.بعضی تا ثبت نام می آمدند.بعضی تا پشت جبهه الی آخر. و در قله برخی مانند شهید سلیمانی و دیگران هنوز که هنوز است مجاهدت می کنند و منتظرند. بالاخره کسی که تا خط آمده و در جبهه نتوانسته استقامت داشته با آنکه از قاعدین بوده متفاوت است. کسی که تلاش خود را کرده ولی در محاسبه اشتباه کرده، کسی که در سنین نوجوانی و جوانی است با اقتضاءات خودش ولی در جبهه ولو به سوءاختیار جانش را از دست داده، کسی که آمده جنگیده لحظه حساس فرار می کند اگر چه همه قصور یا تقصیری متناسب خود دارند اما نباید آنها را هم ردیف جانیان و قاتلانی که عالما عامدا به جنگ جبهه حق آمدند قرار داد. امیر مومنان علیه السلام فرمود لیس من طلب الحق فاخطاءه کمن طلب الباطل فادرکه: هرگز حق طلب خطا کار همسنگ اهل باطل نیست. ثالثا: همه مستحضریم که شهید واقعی شهید عند الله است و ما دسترسی به لیست اسامی شهدای عند الله نداریم. ما مامور به ظواهریم و ماموریم که فعل مسلمان را حمل بر صحت کنیم. کسانی که از طرف حکومت شهید معرفی می شوند خصوصاً شهدای جبهه و جنگ ( نه برخی کشته های برخی حوادث) همه مورد تکریم ما هستند. اقتضای حکمرانی و وظیفه‌ی حکمران است که ایثارگران مورد تجلیل و تکریم قرار گیرند و معیار های طراحی شود برای احراز ایثار گری و شهادت. طبعاً ممکن است لیست حکومت با لیست حضرت حق یکسان نباشد. اما ما مامور به آن نیستیم. حکومت هم مامور به آن نیست. حتی در حکومت معصومین علیهم السلام هم مامور به ظواهر بودند نه باطن امر. معروف است که در زمان پیامبر خدا هم افرادی به طمع غنیمت می آمدند و کشته می شدند. یا در قضاوت ها می فرمودند إنما اقضی بینکم بالبینات و الأیمان. من بر اساس شاهد و قسم بین شما قضاوت می کنم ( نه علم غیب). طبیعتا ممکن است کسی ایثارگری بگیرد و دیگری محروم بماند. در حالی که این حقش بوده و او نبوده. پس با این دست مسائل جزئی که طبیعت کار دنیا با توجه به اختیار انسان، وساوس نفسانی و شیطانی، جایز الخطا بودن حاکمان و محدودیت ها و تزاحمات ست، در آن کار عظیم و بزرگی که برآیند آن نجات اسلام و انقلاب بود تردید نکنیم. ادامه 👇👇
ان شاءاللّه همه در حد خود ماجور اند و نواقص را هم خداوند عفو بفرمائید و الا هیچ کسی به عمل خود وارد بهشت نمی شود بلکه همه به فضل او محتاج اند و مضمون این مطلب هم آیات صریح قرآن است و هم روایات معصومین علیهم السلام. نفرمایید اگر منافقین در حال محاکمه اند آن فرمانده و آن مسئول هم باید محاکمه شود زیرا این ها در یک ردیف نیستند. اگر این افراد خودی که مثلاً فرمانده بودند محاکمه بشوند نص فقه ماست که خطای حکام در احکام از بیت المال جبران می شود. پس همردیف نیستند. ۳. برخورد با عراقی در مکه: این کار عین عمل به قرآن است که ان جنحوا للسلم فاجنح لها و..‌ اگر صلح شد دیگر باید دست کشید. عراقی ها بدتر از ابوسفیان نبودند که در فتح مکه پیامبر خدا فرمود انتم طلقا، و آن رفتار کریمانه ای که پیامبر از خود نشان دادند. و غیر این رفتار، شایسته نیست. اینکه ۳۰ سال پیش جنگی تمام شده و ما هنوز کینه به دل بگیریم و بگوییم پدر سوخته ها و... صحیح نیست. در فقه این یک قاعده ی عمومی است که احکام تابع موضوعات اند و اگر موضوع عوض شد حکم هم عوض میشود. آن عراق پدر سوخته،عراق حزب بعث و دشمن بود، این عراق سیستانی و ابو مهدی المهندس ها و... کلیت عراق را می گویم نه تک تک افراد و احزاب را. آن عراق آلت دست بیگانه و متجاوز بود این عراق مردمان کریم ایام اربعین است. این عراق خط مقدم مبارزه با سلفی های داعشی و غیره است. این عراق حرم های اهل بیت است. این عراق مردم فقیر و ستمدیده و غارت شده است. همه را نباید با یک چوب راند. ما امروز ایران صنعتی شده با آمار بیکاری زیر ده درصدیم. ما اقتصاد زیر بیست دنیاییم. ما کشوری هستیم که زیر ساختهایمان را آماده کرده ایم. ما امید مستضعفان جهانیم. ما قائل به حکومت یک دست جهانی هستیم نه دولت_ملت ها و.... چرا پول خرج نکنیم؟ چرا وارد عراق و سوریه و فلسطین و یمن و آفریقا و آمریکای جنوبی و... نشویم؟ این ادامه دفاع مقدس است. دست روی دست گذاشتن بازگشت از اصولی است که آن همه جان پاک فدا شدند. مگر جهاد همیشه در قتال است؟ مگر جبهه منحصر در جبهه ی جنگ نظامی است؟ مگر در جنگ اگر جبهه ی جنوب سخت بود و مورد تمرکز بیشتر عراق، جبهه ی غرب را رها می کردیم؟ حالا می توان به بهانه‌ی وجود مشکل نسبی در اقتصاد و معیشت و جنگ در جبهه ی اقتصادی، از جبهه ی بین المللی خود غافل شویم؟ از جبهه ی فرهنگی غافل شویم؟ اگر نگرش تک بعدی داشته باشیم و جامع نگر نباشیم قطعاً ضربه خواهیم خورد. همه‌ی آن چه گفته شد برای توجیه تقصیرات موردی افراد نیست. بلکه غرض از اطاله این بود که این تقصیرات نباید تنقیص این ایثارهای معجزه گونه شود و خسته و پشیمان از راه آمده شویم. احیانا اگر افرادی را به ناحق منصبی را اشغال کرده‌اند و یقین داریم که قضاوتمان مان در مورد آن ها صحیح است ناراحتی ندارد. دور فلکی یکسره بر منهج عدل است خوش باش که ظالم نبرد راه به منزل. عرض پوزش مجدد ✍سید مصطفی موسوی پ ن: اشکالاتی مطرح شد در مورد اینکه خطای حکام در احکام از بیت المال جبران می شود و در مورد پاراگراف آخر. متن ذیل پاسخ آن است: ✍عرض سلام وادب و تشکر از لطف عزیزان. البته این نکته (خطای حکام...) به عنوان مؤید و استشهاد ذکر شد و خود شاخ و برگهای خاص خود رادارد. ولی برای رفع تعجب جنابعالی از این قاعده توجهتان را به متن ذیل که در کتب مختلف فقهی ذکر شده جلب می کنم:  ضمان الحاكم إذا أرسل خلف امرأة فأسقطت: إذا ذكرت امرأة عند الحاكم بسوء فأرسل إليها لإقامة الحد أو لتحقيق موجبه فأسقطت ما في بطنها خوفاً وفزعاً فعلى الحاكم الضمان  والظاهر أنّ هذا لا خلاف فيه، وإنّما وقع الخلاف في أنّ دية الجنين حينئذٍ تكون في بيت المال؛  _خطأ_الحكّام و المال، أم على عاقلة الإمام أو الحاكم؛ لأنّه من قتل الخطأ، و هو وهو  . اصل این مطلب مربوط به قضات و مجریان حدود است اما به سایر کارگزاران مأذون از حاکم شرع در صورت کوتاهی نکردن قابل تسری است.  از باب استئمان ( امین شمردن) نیز می توان فرماندهان را در خطاهای غیر تقصیری معذور دانست. در غیر این صورت هیچ کسی حاضر به قبول مسئولیت نیست و موجب اخلال در نظام اجتماعی مسلمین خواهد بود. در مورد تذکری که برخی عزیزان در مورد پاراگراف آخر داده‌اند هم عرض کنم منظور چشم پوشی و بی تفاوتی نیست. قطعا سازندگی بر سوختن و ساختن مقدم است. بلکه خطاب سخن، متوجه بخش شکوائیه سخنان آن عزیز است و تسکین رنجش ها. 💌دل آرام💌 @delaram110
نویدها۱.pdf
562K
📚طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن 🔺بخش ایمان 🔹 (نویدها ۱) 💌دل آرام💌 @delaram110
06 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - نویدها 1.mp3
16.95M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنه‌ای 🔹 نویدهای ایمان۱ 💌دل آرام💌 @delaram110
نویدها۲.pdf
537.8K
📚طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن 🔺بخش ایمان 🔹 (نویدها ۲) 💌دل آرام💌 @delaram110
a9f99c8184cb3fda18b72faa38ddce829a7fb9c8.mp3
18.21M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنه‌ای 🔹 نویدهای ایمان ۲ 💌دل آرام💌 @delaram110
عرض سلام و ادب و تبریک میلاد با سعادت حضرت علیه السلام. تصویر بفرستید بگیرید. شرایط: ۱. صاحب عکس باید یکی از نام های حسن،مجتبی،کریم،ابومحمد را دارا باشد. ۲. نام شخص و نام شهر را ارسال کنید. ۳. عکس تکراری نباشد. ۴. به دو نفر به قید قرعه عیدی پرداخت می‌شود. 💌دل آرام💌 @delaram110
۱. محمد حسن خدایی از اردکان یزد علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
۲. امیرحسن احمدپور از طبس گلشن علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
۳. سید محمد حسن موسوی اردکان علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
۴. سید مجتبی خدایی یزد علیه السلام حاجی آباد،خاطره💌 @hajiabad110
۵. حسن خدایی از یزد علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
۶. مجتبی خدایی از یزد علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
۷. سید مجتبی موسوی، اردکان علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
محمد اکبری از طبس گلشن روستای سرند خدم محمدم فقط ابو نداره اولش 😂 💌دل آرام💌 @delaram110
۸ .محمد حسن ثقفی ، اردکان علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110
۹ . سید محمد حسن خدایی از یزد علیه السلام 💌دل آرام💌 @delaram110