eitaa logo
درایت
229 دنبال‌کننده
96 عکس
59 ویدیو
69 فایل
نکاتی ویژه از معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حوزه علمیه هیچ کاری با قرآن ندارد 📝 رکن حوزه فقط فقه و اصول است 👤 آیت الله جوادی آملی 🔸 ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه باید باشد. حوزه هم علوم فراوانی دارد منتها آنها هستند؛ ولی رکن اساسی [حوزه] فقه و اصول است. علوم اصلی و عنصر اصلی و رگ حیات حوزه همان فقه و اصول است. 🔻 اجتهاد در اصول بدون قرآن اصول از اول تا آخر هیچ ارتباطی با قرآن ندارد. ممکن است کسی در تمام مدت عمر اصلاً قرآن را ندیده باشد و در اصول مجتهد باشد. شما این جلد اول کفایه را ده بار تدریس بفرمایید، یک آیه ندارد که مثلاً مطلبی باشد که فنی به آیه تمسک بکند! اما جلد دوم کفایه دو تا آیه است، همه، بدون استثنا -همه محققین- میگویند که این را ما «تشحیذاً للأذهان» میآوریم وگرنه دلیل حجیت خبر واحد، نه آیه «نبأ» است نه آیه «نفر» این همه هشت میلیارد [جمعیت زمین] که به خبر واحد عمل میکنند که آیه «نبأ» ندارند آیه «نفر» ندارند، این بنای عقلاء است و موثّقی خبری آورد به آن عمل میکنند، ما هم همین هستیم، انبیاء هم همینطور بودند، اولیاء هم همینطور بودند، ائمه هم همین روش را داشتند، من که یادم نیست یک محقق اصولی به آیه «نبأ» یا «نفر» تمسک بکند هر کس نقل کرد برای اشکال و «تشحیذاً للأذهان» است. پس جلد اول و جلد دوم کفایه را دهها بار شما تدریس بکنید یک آیه در آن نیست که علم اصول به آیه تکیه کند، هیچ! این یک عنصر اصلی حوزه است. ⚠️ در فقه آیات هست اما... فقه چرا، آیات هست، اما اگر هم آیات در یک مسئله‌ای باشد یا مطلق است یا عام، مخصصاتش مقیداتش به وسیله روایات بیان شده است، مثلاً شما اول تا آخر فقه را که تدریس کردید و می‌کنید، ببینید کجا فقط به یک آیه تمسک کرده باشد! اگر هم باشد گاهی برای تأیید است، چون اگر باشد به نحو اطلاق است یا به نحو عموم است که همان اطلاق و عموم به اضافه مقیدات و مخصصات در روایات ما فراوان است. ♨️ حوزه هیچ کاری با قرآن ندارد! بنابراین حوزه یعنی حوزه! هیچ یعنی هیچ! کاری با قرآن ندارد و اگر قرآن را ما در بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمیشود. این [قرآن] نیامد بگوید که ما فقط آمدیم زندگی را به شما یاد بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است اینها را گفته است، گفته ما آمدیم شما را زنده بکنیم، این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب میکند، به متمدّنان آن روز هم خطاب میکند. پس معلوم میشود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو جامعه زنده است، یک نحو اقتصاد زنده است، یک نحو ملت زنده است، یک نحو امت زنده است که قرآن دوست دارد. ✅ بنابراین الا و لابد حوزه باید در خدمت قرآن باشد: یا تفسیر ترتیبی، یا تفسیر موضوعی، یا «علوم القرآن» یا امثال ذلک که بالاخره مشخص بشود این برای ما آمده است. 📗 مباحث علوم القرآن جلسه اول 📅 ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ 📌 مناهج: آیا وقت آن نرسیده که در کنار فقه و اصول، رکن دیگری به علوم اصلی حوزه‌های علمیه افزوده گردد؟ امیدواریم شورای عالی برای این مهم تدبیری بیندیشند. @Manahejj
هدایت شده از گنجینه طب اسلامی
👇 ⛅️امام على علیه السلام فرمود: روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانى‌هاى جان را از بین مى برد. 📚الخصال ، صفحه ۶۱۲ ⛅️امام جعفر صادق علیه‌السلام هم‌ فرمودند: روزه‌ ماه شعبان ذخيره‌ بنده برای روز"قيامت" است؛ بنده‏‌اى نيست‌كه در ماه شعبان زیاد "روزه" بگیرد، جز اين‌كه "خدا" امر معیشتش را اصلاح نماید و شرّ "دشمن" از او بگرداند ، و کمترین "ثواب" برای کسی که یک روز از این ماه روزه بگیرد ، اين است كه بهشت بر او واجب می‌ شود.. 📚الأمالی "صدوق" ، صفحه ۱۶ 💠گنجینه طب اسلامی💠 💠 @Ganjineyetebeeslami
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اعمال و اذکار ماه شعبان 📌 دانلود جدول مراقبه روزانه ماه شعبان: https://eitaa.com/manahejj/4994 @Manahejj
🔶 تآخیر نماز 🔸 استاد سید احمد مددی روایتی از پیامبر ص در صحیح مسلم آمده است که: یا اباذر بعد از این امرایی می‌آیند که چون مشغول کارهای اداری می‌شوند نماز را از اول وقت عقب می‌اندازند. ابوذر می‌گوید: پس ما چه کنیم؟ می‌فرماید: اول وقت بخوان بعد در جماعت آن‌ها حاضر شو؛ «عن أبي ذر قال: قال لي رسول الله ص کيف أنت إذا کانت عليک أمراء يؤخرون الصلاة عن وقت‌ها أو يميتون الصلاة عن وقت‌ها؟ قال قلت فما تأمرني؟ قال صل الصلاة لوقتها فإن أدرکتها معهم فصل فإنها لک نافلة ولم يذکر خلف عن وقت‌ها.» (صحيح مسلم، ج1، ص 448). این روایت با متون متعدد در صحیح مسلم آمده است. این شبیه روایتی است که ما داریم و می‌گوید: اگر فرادا خواند می‌تواند با جماعت اعاده کند‌ (الکافی، ج3، ص379). مسلم در ذیل این حدیث نوشته است: این «من دلائل النبوة» است، یعنی از اعجاز پیامبر ص است که خبر داده‌اند این کار خواهد شد، چون بنی امیه نماز ظهر را عقب می‌انداختند. الآن هم در مکه نماز را نیم ساعت از اذان عقب می‌اندازند که اصل سنت از آنجاست. این واقعاً از «دلائل النبوة» است ولی وفات ابوذر قطعاً در زمان عثمان است و ایشان زمان بنی امیه را درک نکرده است و کسی که نماز ظهر را عقب انداخت خلیفه دوم بود! این‌ها نمی‌خواهند به اسم او تمام شود آن را به گردن بنی امیه می‌اندازند!
🔶 طرح ائمه ع تشکیل حکومت نبود 🔸 استاد سید احمد مددی برخی می‌گویند: ائمه ع چون قدرت نداشتند، تشکیل حکومت ندادند! یعنی ما قدرت داشتیم تشکیل دادیم! اولاً این حرف خوبی نیست و نوعی اهانت به ائمه ع است. چگونه خوارج در سجستان، زیدیه در یمن، اسماعیلیه در مصر تشکیل حکومت دادند اما ائمه ع قادر به تشکیل حکومت نبودند؟ طرح ائمه ع این نبود که بروند گوشه‌ای از جهان اسلام تشکیل حکومت بدهند بله اگر می‌خواستند، می‌توانستند.
🔶چگونه از چرخش تسبیح ثواب ذکر ببریم ؟ دَعَوَاتُ اَلرَّاوَنْدِيِّ ، رُوِيَ: أَنَّهُ لَمَّا حُمِلَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ إِلَى يَزِيدَ لَعَنَهُ اَللَّهُ هَمَّ بِضَرْبِ عُنُقِهِ فَوَقَّفَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ يُكَلِّمُهُ لِيَسْتَنْطِقَهُ بِكَلِمَةٍ يُوجِبُ بِهَا قَتْلَهُ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُجِيبُهُ حَسَبَ مَا يُكَلِّمُهُ وَ فِي يَدِهِ سُبْحَةٌ صَغِيرَةٌ يُدِيرُهَا بِأَصَابِعِهِ وَ هُوَ يَتَكَلَّمُ فَقَالَ لَهُ يَزِيدُ أُكَلِّمُكَ وَ أَنْتَ تُجِيبُنِي وَ تُدِيرُ أَصَابِعَكَ بِسُبْحَةٍ فِي يَدِكَ فَكَيْفَ يَجُوزُ ذَلِكَ فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي أَنَّهُ كَانَ إِذَا صَلَّى اَلْغَدَاةَ وَ اِنْفَتَلَ لاَ يَتَكَلَّمُ حَتَّى يَأْخُذَ سُبْحَةً بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَقُولَ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُمَجِّدُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي وَ يَأْخُذُ اَلسُّبْحَةَ وَ يُدِيرُهَا وَ هُوَ يَتَكَلَّمُ بِمَا يُرِيدُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِالتَّسْبِيحِ وَ ذَكَرَ أَنَّ ذَلِكَ مُحْتَسَبٌ لَهُ وَ هُوَ حِرْزٌ إِلَى أَنْ يَأْوِيَ إِلَى فِرَاشِهِ فَإِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قَالَ مِثْلَ ذَلِكَ اَلْقَوْلِ وَ وَضَعَ سُبْحَتَهُ تَحْتَ رَأْسِهِ فَهِيَ مَحْسُوبَةٌ لَهُ مِنَ اَلْوَقْتِ إِلَى اَلْوَقْتِ فَفَعَلْتُ هَذَا اِقْتِدَاءً بِجَدِّي فَقَالَ لَهُ يَزِيدُ لَسْتُ أُكَلِّمُ أَحَداً مِنْكُمْ إِلاَّ وَ يُجِيبُنِي بِمَا يَعُودُ بِهِ وَ عَفَا عَنْهُ وَ وَصَلَهُ وَ أَمَرَ بِإِطْلاَقِهِ .
🌺 ولادت با سعادت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد 🌺 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ از کانادا آمده بود آقا را ببیند، از پدر و مادری لبنانی و کانادایی بود. چیزهایی شنیده بود و کنجکاو بود. ▫️ دلهره و شک در چهره‌اش پیدا بود. وارد اتاق شد، دید آقا دارد تسبیح می‌چرخاند. ▫️ به لب‌های آقا خیره شد، دید تکان نمی‌خورند. با خود گفت: «این چه عالمی است که تسبیح می‌گرداند و ذکر نمی‌گوید؟!» ▫️ هنوز ننشسته بود که آقا فرمود: «بله! ذکری از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده است[١] که هر کس آن ذکر را بعد از نماز صبح بخواند، تا غروب هر چه تسبیح بگرداند، برای او ذکر می‌نویسند.» ▫️ رنگش پرید. فقط سکوت کرد. ▫️ آن‌هایی که نشسته بودند، چیزی نفهمیدند؛ نمی‌دانستند چه خبر است؟! 📚 این بهشت، آن بهشت، ص۵۶ (جلد اول از مجموعه ۵ جلدی داستانهای کوتاه از سیره و زندگانی حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره) 🔻پی‌نوشت: ١. اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي؛ خدایا! همانا صبح می‌کنم در‌حالی‌که تو را تسبیح می‌گویم و تو را تمجید می‌کنم و تو را ستایش می‌کنم و تو را تهلیل (لااله‌الا‌الله گفتن) می‌گویم به عدد آنچه می‌چرخانم تسبیحم را. ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🔶ذکر و آداب تربت سیدالشهدا ع و يستحب حمل سبحة من طين الحسين ع ثلاث و ثلاثون حبة و ليستشف بتربته من حريم قبره ع و حده خمسة فراسخ من أربع جوانبه أو فرسخ أو خمس و عشرون ذراعا أو عشرون ذراعا و كله على الترتيب في الفضل فلتؤخذ من قبره إلى سبعين ذراعا على الأفضل فإذا تناولتها فقبلها و ضعها على عينيك و لا تتجاوز أكبر من حمصة ثم قل‏ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الطِّينَةِ وَ بِحَقِّ جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ الْمَلِكِ الَّذِي قَبَضَهَا وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الَّذِي خَزَنَهَا وَ بِحَقِّ الْحُسَيْنِع عَلَيْهِ السَّلَامُ الْوَصِيِّ الَّذِي حَلَّ فِيهَا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَهُ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ حِفْظاً مِنْ كُلِّ سُوءٍ فَإِذَا قُلْتَ ذَلِكَ فَاشْدُدْهَا فِي شَيْ‏ءٍ نَظِيفٍ وَ اقْرَأْ عَلَيْهَا الْقَدْرَ فَإِنَّ الدُّعَاءَ الَّذِي تَقَدَّمَ لِأَخْذِهَا هُوَ الِاسْتِئذَانُ عَلَيْهَا وَ قِرَاءَةُ الْقَدْرِ خَتْمُهَا فَإِذَا أَرَدْتَ الْأَكْلَ مِنْهَا لِلِاسْتِشْفَاءِ بِهَا فَقُلْ: اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ التُّرْبَةِ الْمُبَارَكَةِ الطَّاهِرَةِ وَ رَبَّ النُّورِ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ وَ رَبَّ الْجَسَدِ الَّذِي سَكَنَ فِيهِ وَ رَبَّ الْمَلَائِكَةِ الْمُوَكَّلِينَ بِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ هَذَا الطِّينَ لِي أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ كَذَا وَ كَذَا ثُمَّ اجْرَعْ مِنَ الْمَاءِ جُرْعَةً خَلْفَهُ وَ قُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقاً وَاسِعاً وَ عِلْماً نَافِعاً وَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ التُّرْبَةِ الْمُبَارَكَةِ وَ رَبَّ الْوَصِيِّ الَّذِي وَارِثُهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ هَذَا الطِّينَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ عِزّاً مِنْ كُلِّ ذُلٍّ وَ عَافِيَةً مِنْ كُلِّ سُقْمٍ وَ غِنًى مِنْ كُلِّ فَقْرٍ رُوِيَ ذَلِكَ عَنِ الصَّادِقِ ع وَ إِنَّ مَنْ تَنَاوَلَهَا وَ لَمْ يَدْعُ بِمَا ذَكَرْنَاهُ لَمْ يَكَدْ يَنْتَفِعُ بِهَا. 📚 البلد الأمين و الدرع الحصين، النص، ص: 311
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد سید احمد مددی ؛ نکاتی پیرامون کتاب احتجاج و تفسیر عیاشی به مناسبت روایت حسن بن جهم در بحث تعارض ادله
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولایت امیرالمومنین علیه السلام در کلام مرحوم آیت‌الله علوی گرگانی