eitaa logo
درایت
225 دنبال‌کننده
89 عکس
58 ویدیو
69 فایل
نکاتی ویژه از معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مرحوم اصفهانی برای این که ببیند آیا باب مفاعله بین الاثنینی و طرفینی است یا یک طرفه است، برای فهم این مطلب «قرآن» را از اول تا آخر خواند ✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی 95/11/16 🔸 شیخ محمد حسین اصفهانی می‌فرماید من یک‌بار همه قرآن را ‌برای یک مطلب مطالعه کردم و آن اینکه «آیا مفاعله در همه جا دو طرفه است، یا گاهی یک طرفه هم می‌شود؟» ایشان ‌این حرف را در کتاب «لا ضرر و لا ضرار» می‌گوید. ایشان می‌فرماید برای اینکه بفهمم که ضرار یک‌طرفه است یا دو طرفه، قرآن را یکبار برای فهم همین مطلب از اول تا آخر خواندم، و آنگاه فهمیدم که که باب مفاعله لازم نیست که همیشه دو طرفه باشد، بلکه گاهی هم یک طرفه است. @Nardebane_feghahat
نصر الله [یاری خدا] کجاست؟ فشار آنقدر زیاد می شود که این طور می گویند و اگر این جمله را بگویند یاری خداوند می رسد... أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ 👈مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ۲۱۴ بقره آیا پنداشته اید در حالی که هنوز حادثه هایی مانند حوادث گذشتگان شما را نیامده، وارد بهشت می شوید؟! به آنان سختی ها و آسیب هایی رسید وچنان متزلزل و مضطرب شدند تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یاری] می گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ [به آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است. در کتب حدیثی این آیه مرتبط با حوادث پایان زمان(آخر الزمان) دانسته شده است: الغيبة للطوسی، ص۴۵۸ الخرایج والجرایح، ج۳، ص۱۱۵۵ @dehban_ir
🔰 اعتماد چند باره به دشمنان و نگاه قرآن در این باره 🔺سخنان اعتراف‌گونه برخی مسوولین دولتی و چهره‌های سیاسی در روزهای اخیر نشان داد مهم‌ترین عامل تاخیر در انتقام ایران از اسرائیل، اعتماد برخی دولتمردان به وعده آمریکا مبنی بر توقف جنگ اسرائیل علیه غزه و برقراری آتش‌بس بود. 🔺اعتماد چند باره این افراد به دشمنان نظام اسلامی و خلف وعده آنان نشان می‌دهد ما در عرصه با مشکل جدی و زیربنایی مواجهیم و آن فاصله برخی از کارگزاران نظام اسلامی از مبانی اسلامی در عرصه حکمرانی است. 🔺برای این مشکل فکر اساسی باید کرد. کاش ساز و کاری تعریف می‌شد که مسوولین و کارگزاران نظام اسلامی با آموزه‌های دینی، آیات قرآن، سیره اهل بیت(ع) و نگاه اسلام در زمینه‌های مختلف حکومت آشنا می‌شدند. 🔺اسلام دین و است و نحوه حکمرانی و سیاست‌ورزی و نوع تعامل با دشمنان را به خوبی بیان کرده است، قرآن کریم در این رابطه در آیات متعددی تاکید می‌کند به هیچ وجه نباید به قول و وعده کفار اعتماد کرد چرا که اساسا آنها پایبند به هیچ تعهد و قراردادی نیستند، در منطق آنان اصول انسانی جایگاهی ندارد، آنها فقط منافع خود را می‌شناسند. 🔻در اینجا به عنوان نمونه تنها به چند آیه اشاره می‌شود. 🔺و إِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ/ توبه آیه۱۲: ﻭ ﺍﮔﺮ ﭘﻴﻤﺎﻥ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻌﻬﺪﺷﺎﻥ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻌﻨﻪ ﻭ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻰ ﮔﺸﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎ سران ﻛﻔﺮ ﺑﺠﻨﮕﻴﺪ ﻛﻪﺁﻧﺎﻥ [ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ] ﻫﻴﭻ ﺗﻌﻬﺪﻯ ﻧدارند، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻃﻌﻨﻪﺯﺩﻥ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ‌ﺷﻜﻨﻰ ] ﺑﺎﺯﺍﻳﺴﺘﻨﺪ. 🔺و لَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ/ هود آیه 113: به ستمگران تمايل و تكيه نكنيد كه آتشِ (عذاب) شما را فرا مى‌گيرد و (در اين صورت) براى شما در برابر خداوند، هيچ دوست و سرپرستى نيست، پس (از هيچ ناحيه‌اى) مورد كمك قرار نخواهيد گرفت. 🔺لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‌ءٍ.../ آل عمران آیه 28: نبايد اهل ايمان، بجاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود برگزينند و هر كس چنين كند نزد خدا هيچ ارزشى ندارد. 🔺الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا/ نساء آیه 139: آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مى‌گيرند آيا عزّت را نزد آنان مى‌جويند؟ همانا تمام عزتّ از آن خداست. 🔺يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا/ نساء آیه 144: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مى‌خواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟ 🔺يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‌ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لايَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ/ مائده آیه 51: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! يهوديان و مسيحيان را سرپرست و ياور نگيريد، (زيرا) بعضى از آنان يار و ياور بعض ديگرند، هر كس از شما آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمى‌كند. 🔺يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ/ مائده آیه 57: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از كسانى كه دين شما را به مسخره و بازى مى‌گيرند، آنان كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‌اند و (نيز) كفّار را ولىّ خود نگيريد و از خدا بپرهيزيد، اگر ايمان داريد. 🔺خوب است این آیات جلوی چشم مسوولین و کارگزاران نظام اسلامی به خصوص دستگاه قرار داشته باشد و به مفاد آنها عمل شود تا مجدد دچار اعتماد به دشمنان و کفار و خسارتهای فراوان آن نشویم. 1403/7/10 ✍️ محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ أهمية التوجه إلى الأمور المعنوية لأهل العلم ✅ کرامة خاصة لسماحة الشيخ البهجة 💠 فی حوار مع السيد حسن نصر الله کمبود معنوی یک نقص خطرناک است. زیرا وقتی انسان علمش (یا قدرت یا توان مالی و ...) افزایش می‌یابد، اما تقوی و معرفتش افزایش نمی‌یابد، این انسان ممکن است طغیان کند و دچار انحراف شود. هر سستی در این زمینه دین و دنیای ما را در خطر می اندازد. این موضوع باید از فقه و اصول فقه و سایر مسائل دیگر واجب‌تر باشد. ✅ به نظرم احیای قلب‌ها بزرگترین کرامت آیت الله بهجت ره بود. نفوس انسانی معادلات آن بسیار پیچیده است. در این زمان که شیاطین گوناگون بر انسان سیطره دارند، نفوس گمراه و ضایع شده بسیار زیاد شده است؛ اما هنگامی که انسان در محضر آیت‌الله بهجت می‌نشست، متأثر می‌شد. در یک دیدار یا دو دیدار، فرد حس می‌کرد زندگی‌اش متحول شده است. این کرامت بزرگی است. احیای روح انسان ها، از زنده کردن ظاهری مهمتر است. https://eitaa.com/bahjatolghalb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شفا با مسح تربت سیدالشهدا علیه السلام 🔻اثرات معنوی خاصی دارد: در روایت ابراهیم بن عبد الحمید آمده است امام صادق(ع) به مردى فرمود: اگر تو را همّى رسید دست به موضع سجده‌ات (آن خاکى که بر آن سجده می‌کنى) بکش سپس بر صورت خود از جانب گونه چپ و بر پیشانى خود از جانب گونه راست مسح کن. سپس سه بار بگو: «بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ، الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ» به نام خداوندى که معبودى جز او نیست داننده غیب و آشکار است، بخشاینده و مهربان است، بار الها! رنج و اندوه را از من دور ساز. (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 331) 2. حسین خراسانى که فردی نانوا بود، می‌گوید: در نزد امام جعفر صادق(ع) شکایت کردم از دردى که با من بود. آن‌حضرت فرمود: هنگامی که نماز را خواندی، دست خود را در موضع سجودت بگذار، بعد از آن بگو: «بِسْمِ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ -صلّی الله علیه و آله- اشْفِنِی یَا شَافِی لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُکَ شِفَاءً لَا یُغَادِرُ سُقْماً شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ»؛ به نام خدا. محمد رسول خدا است. درود خدا بر او و آل او باد. مرا شفا ده، اى شفادهنده! نیست شفایى، مگر شفاى تو. شفایى که وا نگذارد بیمارى را، شفایى از هر درد و بیمارى. (کافی، ج 2، ص 567) @mahdyarteb
شخصیت‌شناسی علامه مجلسی، حسن طارمی.pdf
315.2K
تقریر دم دستی از جلسه امشب شب اول شخصیت شناسی علامه مجلسی استاد حسن طارمی
احادیث تفسیری بحار الأنوار، عبدالهادی مسعودی.pdf
356.8K
تقریر دم دستی از جلسه دوم روایات تفسیری بحارالأنوار استاد عبدالهادی مسعودی
ابواب کلامی بحارالأنوار، محمدتقی سبحانی.pdf
356.8K
تقریر دم دستی از جلسه سوم ابواب کلامی بحارالأنوار استاد محمدتقی سبحانی
کتاب السماء و العالم، محمدتقی سبحانی.pdf
365.4K
تقریر دم دستی از جلسه چهارم کتاب السماء و العالم بحارالأنوار استاد محمدتقی سبحانی
بازخوانی تحلیلی مقدمه بحارالأنوار، جمال‌الدین حیدری فطرت.pdf
421.5K
تقریر دم دستی از جلسه پنجم بازخوانی تحلیلی مقدمه بحارالأنوار استاد جمال‌الدین حیدری فطرت
شرح الحدیث بحارالأنوار، احسان سرخه‌ای.pdf
392.7K
تقریر دم دستی از جلسه ششم شرح الحدیث بحارالأنوار استاد احسان سرخه‌ای
احادیث فقهی بحارالأنوار، محسن مروارید.pdf
377.1K
تقریر دم دستی از جلسه هفتم احادیث فقهی بحارالأنوار استاد محسن مروارید
اعتبارسنجی احادیث بحارالأنوار، محمدکاظم رحمان ستایش.pdf
340.1K
تقریر دم دستی از جلسه هشتم اعتبارسنجی احادیث بحارالأنوار استاد محمدکاظم رحمان ستایش
اصالت‌سنجی مصادر بحارالأنوار، سید حسن موسوی بروجردی.pdf
425.7K
تقریر دم دستی از جلسه نهم اصالت‌سنجی مصادر بحارالأنوار استاد سید حسن موسوی بروجردی
farayand-etebarsanji-hadith.mp3
15.84M
🎧 صوت نشست علمی ✅ «فرایند اعتبارسنجی حدیث و جریان آن در وادی فقاهت» 🎙استاد جمال الدین حیدری فطرت 🗓 آبان 1403 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
احادیث تاریخی بحارالأنوار، حامد کاشانی.pdf
296.9K
تقریر دم دستی از جلسه دهم تاریخ و بحارالأنوار استاد حامد رحمت کاشانی
اهمیت و جایگاه کتاب بحارالأنوار، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی.pdf
310.4K
تقریر دم دستی از جلسه اختتامیه عظمت علامه مجلسی و بحارالأنوار استاد آیت الله نجم‌الدین طبسی
ده شب در محضر بحارالأنوار، موسسه امام هادی علیه السلام.pdf
1.17M
تقریر اولیه دوازده ارائه دوره مؤسسه امام هادی علیه‌السلام
🔹 «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» عبارتی است که برخی از معاصرین آن را حدیثی از پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌و آله) پنداشته‌اند، لکن با تحقیق و بررسی به دست می‌آید که چنین روایتی «حدیث نبوی» نمی‌باشد. 🔸 گویا برای اولین‌بار در بین شیعه، مرحوم ملاصالح مازندرانی (متوفّای ۱۰۸۰ هجری) در شرح خود بر کافیِ شریف آن را حدیث نبوی دانسته است، در‌حالی‌که مرحوم علامه مجلسی(ره) در کتبِ مختلف خود وقتی این عبارت را آورده، آن را به پیغمبر اکرم(ص) نسبت نداده است، و حقّ هم همین است. 🔹 مرحوم نائینی در کتاب «تنبیه الامة» از این عبارت به «نصّ مجرّب» تعبیر می‌کند. 🔸 البته در این که مجرّب است، با ایشان موافقیم! یعنی با این‌که جمله «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» فاقد سند معتبر از معصومین (علیهم‌السلام) است، اما مضمون آن با واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی مطابقت دارد. تجربه نشان داده است که حکومت‌های مبتنی بر ظلم و ستم، در درازمدت پایدار نمی‌مانند و در نهایت به زوال می‌گرایند. @Nardebane_feghahat
⛔️کلامِ ممنوع! 📜در روایات از کلام "در معنای بحث و مناقشه نسبت به یک موضوع"، به دو جهت نهی شده است؛ ☝️جهت اول نسبت به متعلق و موضوع تکلم و دیگری از جهت روش تکلم است. از جهت متعلق، به طور مثال اینکه بخواهد ذات پروردگار موضوع تعمق و بحث قرار گیرد، نهی شده است. ✌️ اما از جهت روش، به چند وجه از تکلم نهی صورت گرفته است: 1️⃣ نهی از بی حد و مرزی در تکلم 2️⃣ نهی از اینکه تکلم بخواهد موضع اولیه و اساسی انسان در برخورد با معارف دینی باشد (بلکه باید موضع اولیه تسلیم باشد) 3️⃣ نهی از اینکه تکلم بر پایه معارف دینی نباشد (در مقابل تبعیت از اثر در تکلم) 💢 در تبیین وجه سوم بسیاری از بزرگان دچار چالش شده‌اند. 🌐https://sobhanimt.com 📲@mtsobhanii
1_14839191240.docx
20.8K
گزارش تفصیلی سخنرانی استاد برنجکار با عنوان نسبت معرفت فطری و رویت قلبی، در مدرسه پائیزه فطرت ۱۴۰۳/۸/۱۷ @berenjkar_ir
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ، عَنْ مُثَنًّى الْحَنَّاطِ:‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «كَانَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ جَالِساً، فَمَرَّتْ عَلَيْهِ‏ جَنَازَةٌ، فَقَامَ النَّاسُ‏ حِينَ ‏طَلَعَتِ الْجَنَازَةُ، فَقَالَ الْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَرَّتْ جَنَازَةُ يَهُودِيٍّ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلى‏ طَرِيقِهَا ‏جَالِساً، فَكَرِهَ أَنْ تَعْلُوَ رَأْسَهُ جَنَازَةُ يَهُودِيٍّ، فَقَامَ لِذلِكَ».‏ 📚فروع کافی، کتاب الجنائز نبی مکرم اسلام (ص) به اندازه عبور جنازه یک یهودی از بالای سرشان (درحالیکه حضرت نشسته بودند) اکراه داشتند که یهودی، علو و برتری پیدا کند، این درحالی است امروزه جامعه مومنین در عرصه های مختلف همچون بهداشت و سلامت، خوراک و پوشاک و... قواعد و پروتکل های وضع شده توسط یهودیان را می پذیرد و یا در مقابل علوم و فناوری های آنها منفعل عمل می کند که همه اینها بسترهای سلطه یهود بر مسلمانان را فراهم می آورد. @deraiat
❇️ دعایی برای تسهیل امور و شرح صدر قَالَ وَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنِ ثَابِتٍ الدَّوَالِيبِيِّ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنِ الْفَضْلِ النَّحْوِيِّ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الصَّمَدِ الْكُوفِيِّ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنِ عَاصِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِنْدَهُ أُبَيُّ بْنِ كَعْبٍ فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص مَرْحَباً بِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ زَيْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَالَ أَبِي فَكَيْفَ يَكُونُ زَيْنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ غَيْرُكَ قَالَ يَا أَبِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنِ عَلِيِّ ذَكَرَهُ فِي السَّمَاءِ أَكْثَرَ مِمَّا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لمكتوب عَلَى يَمِينٍ عَرْشِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى رَكِبَ فِي صُلْبَهُ نُطْفَةً طَيِّبَةً مُبَارَكَةٌ وَ لَقَدْ لُقِّنَ دَعَوَاتٍ مَا يَدْعُو بِهِنَّ مَخْلُوقٌ إِلَّا حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ وَ فَرَّجَ عَنْهُ كَرْبَهُ فَقَالَ لَهُ مَا هَذِهِ الدَّعَوَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا فَرَغْتَ مِنْ صَلَاتِكَ وَ أَنْتَ قَاعِدٌ فَقُلْ : اللَّهُمَ‏ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَكَانِكَ وَ مَعَاقِدُ عِزِّكَ وَ سُكَّانَ سَمَاوَاتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ قَدْ رَهِقَنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرٍ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ مِنْ عسري يُسْراً فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُسَهِّلُ أَمْرَكَ وَ يَشْرَحُ صَدْرَكَ وَ يُلَقِّنُكَ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِك‏ 📚 إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)، النص، ص: 400 قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص: 361 @deraiat