eitaa logo
دیدار آوینی
210 دنبال‌کننده
20 عکس
15 ویدیو
2 فایل
سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم ارسال متن‌ها و آثار: @sm_oboodatian
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. زمان، بادی است كه می‌وزد؛ هم هست و هم نیست. آنان را كه ریشه در خاك استوار دارند، از طوفان هراسی نیست. جنگ می‌آمد تا مردانِ مرد را بیازماید. جنگ آمده بود تا از خرمشهر دروازه‌ای به كربلا باز شود. | بخشی از مجموعه مستند: 🎥 "شهری در آسمان" قسمت اول @didar_aviny
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. خرمشهر شقایقی خون رنگ است که داغ جنگ بر سینه دارد؛ داغ شهادت... | بخشی از مجموعه مستند: 🎥 "شهری در آسمان" قسمت پنجم @didar_aviny
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔸 ویدئوی کامل نسخه موبایل 🔸 وَالضُّحَىٰ ﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ ﴿٢﴾ "روشنی آنگاه میدرخشد که تاریکی یک‌سره بر آسمان چیره شده باشد" رحم کن بر وی که روی تو بدید فرقت تلخ تو چون خواهد کشید  🎥 وَالضُّحی... (۸) ویدئوی با کیفیت این روایت را از طریق لینک زیر مشاهده کنید: https://aparat.com/v/fcCvJ @soha_sima
‌ مکّه برای شما فکّه برای من .... شاید آن یار هم اینجا باشد ... @didar_avini
. . آقا مرتضی سلام علیکم اگر دست تقدیر بر آن بود که من نیز با پای برهنه به مشهد تو بیایم ملال و فراری پیش رویم نبود و خوب میدانی که جانم و همه هم و غمم یافتن راهی بوده است به سوی شما. آقا مرتضی رنجِ جانِ من سالیانی است نیافتن راه من به سوی تقدیر شماست و اگر شما از غیب، دستی بر چشمان من نیاوری به کجا بگریزم ؟ کدام کهف را پناه اننظار خود کنم؟ کدام خاک را سجده گاه انابه های خود کنم؟ آقا مرتضی قدم قدم پاهایت چهل و شش سال تو را به اینجا میکشانده و مگر اینجا کجاست که تشنه خون تو بوده است ؟ اصلا چرا دست تقدیر تو را به اینجا خوانده است ؟ مگر فکه چه دارد که گفتی مکه برای شما و فکه برای من ؟ روایت تو از فکه چه بود که ناگهان ناتمام با خون تو آغاز یافت ؟ نکند گوش زمانه محرم راز تو نبود و ما اهل راز نبودیم؟ آ سید مرتضی با من سخن بگو همینجا؛ در میان رمل های فکه در میان زائران مشهدت و آنان که قصد روایتشان را داشتی. نه روایت هروزی ما از طریق الشهدای فکه ( که تو خود گفتی: روایتی عاشورایی خواهم ساخت ) با من سخن بگو آسید مرتضی و بگو چه پیوندی میان رمل های نرم فکه و تربت داغ دیده کربلا است ؟ اینجا کجاست ؟ و ما را به کدام تماشاگه راز فراخوانده ای و چه رازی را با ما در میان میخواستی بگذاری ؟ که شهادت تو اینجا مرقوم روایت زائران فکه شد؟ رمل های فکه را و دشت های سبزش چه داشت که خون تو اینجا را برگزید و ما را پس از سی و اندی سال از پس شهادتت به این گنجینه اسرار و رازهای آخرین روایت آسمانی تو خواند؟ چشمانم راز تو را نمیجوید آری نمیجوید با من سخن بگو آسید مرتضی! @didar_aviny
. . دیدارِ آوینی ؛ دوستانِ آوینی می گویند: (وقتی او متوجه فکه شد گفت روایتی عاشورایی خواهم ساخت). شاید مثل همیشه دوستانش منتظر بودند تا او با قلم و کاغذ روایتی بنویسد! اما این بار فرصتی بود تا باطن قلم او آشکار شود. آن امری که هرچه تلاش می‌کرد تا از لابلای سطور نشانش دهد سیاهیِ کاغذ، پرده‌ای بر سفیدی‌اش می‌انداخت و پنهانش می‌کرد. وقتی متوجه فکه شد چند باری بچه‌های فیلمبرداری را فرستاد. اما هرچه فیلم‌ها را می‌دید راضی نمی‌شد و دست آخر راهی فکه شد. گویا خودش باید نظرگاهی می‌شد تا بجای تماشای قاب تلویزیون با نظر کردن به آوینی، شاهد آن کربلا باشیم. @didar_aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. . به جُستجوی تو بر درگاهِ کوه می‌گریم، در آستانه‌ی دریا و علف. به جُستجوی تو در معبرِ بادها می‌گریم در چارراهِ فصول، در چارچوبِ شکسته‌ی پنجره‌یی که آسمانِ ابرآلوده را قابی کهنه می‌گیرد. به انتظارِ تصویرِ تو این دفترِ خالی تا چند تا چند ورق خواهد خورد؟ آوینی @didar_aviny
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ خدا قرار داده است مقدرات را طور دیگری بیا نگاه کن ببین ببین هزار باره قصه های دردمند فتح را... @soha_sima
‌ ...مکّه برای شما، فکّه برای من... چقدر با تمام جان نوشیدم این جمله از سید شهیدان اهل قلم را، آن لحظه که با تمام تردیدهایی که داشتم برای بار اول قدم گذاشتم به رمل هایی که داغ بود اما نمی‌شد بیخیالش شد، باید می‌رفتم، تا ته ته، همان‌جا که می‌گفتند نمیدانم چند نفر با لب تشنه جان داده بودند، قتلگاه فکه می‌گفتندش، همان‌جا که همه بودند و آن یار، او نیز بود و من با همین دل شکاکم نمی‌توانم شاید بگویم. نمی‌دانم فکه،شاید همان لحظه‌ی هبوط، که زمین کربلا از همه جلوتر بود برای عهد با مادرِ هستی، تو هم پشت سرش ایستادی و گفتی من هم هستم تا بشوم قتلگاه یاران آخرالزمانی حسین(ع)... انگار خاک غزّه هم پشت سر تو ایستاد و گفت من هم هستم تا بشود برایش إخلع نعلیک خواند و تربتش را برای شفا روی چشم گذاشت. @nanetazeh @didar_aviny
. . ترک کردن و جدا شدن همیشه درد داشته است مثلا شما حتما شده از جانتان چیزی کنده شود. میگفت من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود احتمالا کم و بیش در همین حد خوب درد دارد و هر قومی سخنی دارند در رفتن جان از بدن. اما وقتی شعاعِ نابهنگامِ دریافتِ نیستی، جان را فراگرفته ... نیستا نیستِ نیستِ نیست. نمی دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است بعد می آیند میگویند: داستان تمام است برمیگردیم هر کس سرجای خودش بلیط برگشت، سر ساعت هر کس دیر بیاید رهایش میکنیم که به بازار روزمرگی نرسد حالا مثلا من بگویم: آقا اجازه؟ - ساکت! هییسسس مردها فریاد نمیزنند... نیستی که نیستی حتما قبلش هم نبودی برگرد به همان نبودنت. من، دست و پایم بسته است به کجا بروم از کی بخواهم که اولا آقا جان! «نیست»؛ نه که من نبودم. حالا ولو سلمنا که شما میفرمایید نیستم یه جایی پیدا شد که خوره اش به جانم افتاده... آهای کسی هست با شما هستم اهالیِ روزگار مستِ پستِ فراموشی شما که حلقوم همه را با قوانین و مقرارت نظم کِش خود بریده اید چه اهمیتی دارد؟ زیارتگاه نیستی را من پیدا کردم برگرد این مشهد نیستی است بگذارید اندکی بیشتر با آن بسر برم... خوب البته حالا کم و بیش یکی دو سه ساعتی هست به زور، خیلی عادی و مثل انسانهای وطیفه شناس سوار اتوبوس شدم و راه افتاده ایم. و من آرام تر و معقول تر شده ام و دارم به این فکر میکنم که بالاخره هر ترک کردن و جدا شدنی همیشه درد داشته است! @didar_aviny
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 ...دیدار آوینی... ✨ به مناسبت ایام سی‌‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم سُها/ @didar_aviny
‌ ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. (امام خمینی‌ ره) ...روایت فتح... 🔹 در سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔸 سرای هنر و اندیشه @soha_sima @didar_aviny
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🎙 روایت فتح (بیان شهید آوینی در نسبت با مسئله قدس) 🔹 جلسه اول 📆 ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم @soha_sima@didar_aviny
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🎙 روایت فتح (بیان شهید آوینی در نسبت با مسئله قدس) 🔹 جلسه دوم "فتح خون" 📆 ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم @soha_sima@didar_aviny
🔴کوتاه‌ترین خطبه نماز جمعه، شیخ محمود الحسنات: 🔹اگر بیش از ۳۰هزار شهید، ۷۰هزار مجروح و ۲ میلیون آواره نتوانستند امت اسلام را بیدار کنند، حرف‌های من چه می‌تواند بکند؟ نماز را اقامه کنید! ‌
‌ ما محتاج گفتن هستیم ما محتاج زبانیم ما محتاجیم و احتیاج ما در عمق و جان و قلب ما، ما را به خود آنقدر گرفتار کرده است و آنقدر در هم پیچیده است که از خود دمادم هی به هی دور افتاده ایم و اوفتاده ایم ما از خود دوریم آه و حسرت از این همه بیچارگی و دربه دری در همه ی همه ی هیچِ این روزمره افتان و خیزان از این در به آن در گوش و چشم و زبان را بسته ایم به چشمان خشکیده از اشک و ناله خیره مانده ایم مانده ایم در مانده ایم در راه نه از راه شایدم در چاه مانده ایم گله ای ندارم شکایتی هم نیست باشد این از قصه روزگار ماست می گویند... ما هم کم و بیش شنیده ایم و بی خبری را چشیده ایم انکسر القلم ... 🖊 مجتبی انصاری @didar_aviny
: شهید آوینی؛ ماوراء تاریخِ متافیزیک‌زده‌ی ما، طلوعی است برای نشان‌دادنِ تاریخ قدسی ما، تا پس از ۱۴۰۰ سال باز به فرهنگ وجودیِ اهل‌البیت«علیهم‌السلام» رجوع نماییم و از بن‌بست‌های تاریخیِ خود رها شویم. تعجب نباید کرد که هنوز تفکرِ مناسب آن تاریخ، ظهور نکرده است تا آوینی را در زمره‌ی متفکرترین انسان‌ها بدانیم. اگر هایدگر معلّم بزرگِ سؤال از متافیزیک است، که هست؛ و اگر فردید متذکر رجوعِ از تفکر متافیزیکی به تفکرِ اسلامیِ تشیع ایرانی است، در تاریخی که حضرت روح اللّه خمینی «رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» ظهور داد؛ شخصیت آوینی تجسمِ بزرگِ عبور از متافیزیک به سوی حقیقتِ قدسیِ ما می‌باشد. آوینی آن بزرگ‌راهی است که تمام راه‌های زلال شهیدان را در این زمانه برای ما معنا می‌کند تا چشمی را بیابیم که چشمِ درست‌دیدنِ انقلاب اسلامی و شهدای بزرگِ این راه است، وگرنه باز شهیدان را به موزه می‌سپاریم و باز تاریخِ ظلمات و نفهمیدنِ اصیل‌ترین سخنان ِ این زمانه یعنی سخنان حضرت امام خامنه‌ای«حفظه‌اللّه». 🔹 سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم @matalebevijeh @didar_aviny
‌ ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. (امام خمینی‌ ره) ...روایت فتح... 🔹 در سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم 📆 روز دوم ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔸 سرای هنر و اندیشه @soha_sima @didar_aviny
‌ 🔻🔻🔻 انتشار نسخه الکترونیکی کتاب؛ "سنگ‌های قصه موشکی‌ست" (...نوشته‌هایی برای غزّه...) 🔹 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب، به کانال زیر مراجعه کنید. @soha_bookmag
‌ مرتضی! با حضور خود ما را به ماندن در این قلمرو از سیاره رنج مجاب کردی، امّا در نیمه راه ما را واگذاشتی و گذشتی و به جهانی رفتی که جز برگزیدگان را بدان راهی نیست. مرتضی! پراکندگی دلها و دستها و قلم‌های ما را چه کسی به یگانگی بدل خواهد کرد؟ از ما به تو راهی نیست، امّا تو بر ما خاکیان مشرفی، پیکی بفرست! پیغامی روانه کن! چراغی فراروی ما برافروز! مرتضی! بی تو پهنای زمین قفسی تنگ است که در آن به دشواری می‌توان دم فرو برد و بر آورد. مرتضی! تو برگزیده آسمانیان بودی، پس وساطت کن که ما را تنها نگذارند و شفاعت کن که در ورطه آزمون‌های آخرالزمان یاریمان کنند. مرتضی! ما را فراموش مکن! @didar_aviny
. اینکه می‌بینیم همه جای کربلا سرودنی و شاعرانه است نه تلخ و بدگمان از آن روست که اهالی هنر همچو آوینی آن را روایت کرده‌اند و اهالی کربلا هم به پای عهد با هم به فتح مواقع بلا رسیده‌اند و ابالفضل(ع) به یاد لب یار تشنگی از کام برنگرفت و اینگونه با شرم بازگشت. حماسه آفرید. روحی له الفدا   اگرنه می‌توان از لحظه لحظه آن نظر دوخت و درِ گوش‌ها را به روی آن بست و از شرم شکست هیچ گاه و هیچ جا قصه کربلا را نقل نکرد و هرهفته و هرجا بازنگفت. ولی ما همه این به ظاهر شکست‌ها را آنگاه زیبا می‌یابیم که می‌بینیم اینها همه در نسبت با خدای قادر متعال و در نظر به رضای دوست رخ داده است! 🎙 زندگی آوینی @didar_aviny
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. سلام بر همه قصه‌ات که با زندگی‌ات برای ما نوشتی! 🎙 بشنوید| @didar_aviny
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🎙 روایت فتح (بیان شهید آوینی در نسبت با مسئله قدس) 🔹 جلسه سوم/ قسمت دوم متن گفتار مستند انقلاب سنگ 📆 ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم @soha_sima@didar_aviny
‌ تصدقت! سلام! بَه که چه قابی‌ست و چه زاویه دیدی دارد! در گپ و گفت‌هایی که با رفقا در سُها درباره‌ی سینما و همین نامه‌فیلم داشتیم، دیدیم که تو در آنجایی که ایستاده‌ای چقدر حرف برای ما داری. چقدر به حرفمان آوردی... 🔹️ نامه فیلم/ شماره دوم 🔸 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم برای دریافت نسخه الکترونیکی مجله، به کانال زیر مراجعه کنید. @soha_bookmag
‌ ...از روایت فتح تا روایت پیشرفت... یکی از انتقادهایی که شهید آوینی به نوع کارهای معمول صداوسیما در زمان جنگ وارد می‌کند، این است که با آن شیوه‌، عملاً کسی مسئولیت دفاع مقدس را قبول نمی‌کند. شهید آوینی مثال می‌زند، می‌گوید شما وقتی تصاویر کشته‌شدگان دشمن، تانک‌های سوخته و این‌ها را مرتب دارید نشان می‌دهید، این پیام را به آدم‌ها می‌دهد که مساله تمام‌شده است و ما پیروز شدیم. لذا کسی عزم و همت این‌که وارد این ماجرا بشود را ندارد. البته مساله برای شهید آوینی، فقط این نیست که بیا تفنگی دست بگیر و مثلاً دفاع کن و بجنگ. می‌خواهد حیات معنوی که در جبهه‌ها پیش آمده است را در مقابل مخاطب بگذارد و او را به یک حیات و حضور دیگری (به تعبیری یک حضور تاریخی) دعوت کند. آوینی معتقد است تا نتوانیم جایگاه تاریخی انسان‌ها را به آن‌ها نشان بدهیم، نمی‌توانند احساس حیات بکنند. به نظر ما در روایت پیشرفت هم به این نگاه نیاز داریم. جنس حرف‌هایی که امروز در مساله روایت پیشرفت گفته می‌شود، رسیدن به نقاط پیروزی است؛ انگار که مسائل را همه جا حل کرده‌ایم و وقتی اخبارش را پخش می‌کنیم، همه به یک نوعی احساس می‌کنند که ماجرا تمام‌شده است؛ لذا اینجا خیلی مهم است که فکر کنیم که زبان دعوت آوینی در روایت فتح، به کجا است و چه چیزی را مدنظر قرار می‌دهد. اگر این روایت فتح را همچنان مدنظر قرار دهیم، این سبک از روایت، ما را در یک عالم دیگری قرار می‌دهد و نسبت حضور دیگری در جهان می‌سازد. یک وقت است که ما می‌خواهیم مجموعه‌ای از گزاره‌های اخلاقی را در مقابل کسانی که در حوزه پیشرفت کار می‌کنند، بگذاریم (که مثلا به فکر سود نباش و...) اما وقتی آن (به تعبیر بزرگان) مبادی میل انسان یک چیز دیگری شود، همه‌ی این‌ها دود می‌شود و لازم نیست انسان با احساس تکلف، از مواهبی که برایش به دست می‌آید چشم‌پوشی کند؛ چون یک افق وسیع‌تری مقابلش قرار می‌گیرد که از آن آزاد می‌شود. باید بتوانیم نشان دهیم که در این حضور، چه چیزی بر انسان در حال پیشرفت می‌گذرد؟ بر طهرانی مقدم چه می‌گذرد؟ این‌گونه شاید هر کسی بتواند جای خودش را در این صحنه بزرگ و ماجرا پیدا کند. روایت‌هایی از این جنس، با اینکه همه چیز را در دستاورد ببینیم، تفاوت زیادی دارد. ما نیاز به یک فکر عمیق‌تری داریم که نسبت جهان دینی خودمان را با جهان امروز درک کنیم. نمی‌توانیم بدون توجه به پدیده‌های مدرن موجود، بر اساس مبانی دینی، طراحی برای آینده بریزیم و بگوییم این تمدن نوین اسلامی است؛ این تمدن قطعا یک نسبتی با جهان امروز دارد. 🔹 حجت‌الاسلام امیر نجات‌بخش 🔸 بخشی از نشست‌‌های هم‌عزم در گفتمان‌سازی پیشرفت @didar_aviny