💠 کارکردهای فرهنگی مراسم و مناسک دینی
1️⃣ کارکرد نمادین
🔶 نماد مانند زبان، ابزار ارتباطی است و معانی اجتماعی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده، زمینههای مناسب را برای انتقال و تداوم ارزشها و باورداشت در فرهنگ به وجود میآورد. نمادهای مقدس در ایجاد تصویر آدمی از جهان و مرتبط کردن آن با روحیههای انسانها، نقش مهمی برعهده دارد. این نمادها میان سبک معینی از زندگی و یک نوع مابعدالطبیعه خاص همخوانی اساسی برقرار میکنند.
2️⃣ کارکرد آموزشی
🔶 مراسم و مناسک دینی، یکی از مجاری غیررسمی است که وظیفه اجراییکردن تعالیم و باورهای دینی و اخلاقی و بخش بزرگی از نظام ارزشی جامعه را به عهده دارد. تنوع مراسم و مناسک از یک سو و نداشتن هیچ پیششرطی برای شرکت در مراسم از سوی دیگر، سبب حضور گسترده افراد در مراسم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان و خردسال، بیسواد و کمسواد میشود.
3️⃣ کارکرد هویتی
🔶 مراسم و مناسک، اعضای جامعه را همانند ساخته، آنها را از سایرین متمایز میکند؛ پس یکی از عناصر مهم هویتساز و شناخت خود از دیگری است. به سبب کارکرد هویتسازی مراسم و مناسک دینی است که انسجام و پیوند تاریخی میان انسانهای جامعه حفظ شده است. مراسم مانعی در رهاشدن فرد در یک فضای خالی است و نقطه اتکای مناسبی در بحبوحه ایام و ناسازگاریهای جامعه برای انسان به حساب میآید و به انسان در شناخت خودش کمک کرده، باعث میشود که احساس هویت کند.
📖نشریه دیده بان شماره 30
#محرم
#مراسمات
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
✅ کوچ از شهر علم به شهر عشق
🎙 گفتگوی اختصاصی دیدهبان اندیشه با خانم کاظم زاده همسر مرحوم عماد افروغ
✴️ مشروح این گفتگو را در ویژهنامه دیدهبان اندیشه به مناسبت رحلت مرحوم عماد افروغ، ملاحظه فرمایید.
#به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصلب بر اصول و خروش علیه ساختارها
🎙 دکتر محسن الویری
❇️ ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ
🆔 @didebane_andisheh
#رونمایی
#دیدهبان_49
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
✅ همراه با آثاری از
🔺عبدالحسین خسروپناه
🔻سید حسین شرفالدین
🔺محسن رنانی
🔻مقصود فراستخواه
🔺حسین کچوئیان
🔻شهریار زرشناس
➕یادبود شهادت سید محمدباقر صدر(ره)
➕معرفی کتاب «تاثیر مبانی کلامی بر الگوی پیشرفت»
#انتشار_الکترونیکی_به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
May 11
دیدهبان اندیشه
#رونمایی #دیدهبان_49 📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید 💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه
DA 049 Final WEB Version Spread (2).pdf
19.81M
#اختصاصی
#نسخه_کامپیوتری
💥 نشریه دیدهبان اندیشه (شماره ۴۹)
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی
❇️ سرخطهای این شماره:
🔻نقد دیدگاههای تکبعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛
🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛
🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛
🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن.
#مبانی_توسعه
#نقد_غربزدگی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @Didebane_Andisheh
DA 049 Final WEB Version mobile.pdf
20.24M
#اختصاصی
#نسخه_موبایلی
💥 نشریه دیدهبان اندیشه (شماره ۴۹)
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی
❇️ سرخطهای این شماره:
🔻نقد دیدگاههای تکبعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛
🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛
🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛
🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن.
#مبانی_توسعه
#نقد_غربزدگی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @Didebane_Andisheh
#اطلاعیه
📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقهمندان عرصه فکر و نظر میرساند که به دلیل مهیاشدن شرایط انتشار نسخه چاپی و باکیفیت نشریه دیدهبان اندیشه، هماکنون امکان خرید برای همگان فراهم آمده است.
🔹به مناسبت انتشار اولین شماره در سال جاری با طراحی جدید، شماره 49 نشریه با تخفیف ویژه به فروش خواهد رسید.
🔸نهادها و موسسات نیز میتوانند با درخواست تعداد بالایی از نسخ نشریه، از تخفیف مضاعف برخوردار شوند.
🔹از تاریخ انتشار نسخه الکترونیکی نشریه به مدت دو هفته کاری، امکان ثبت سفارش برای نسخه چاپی آن فراهم است.
🔸علاقهمندان میتوانند با اعلام درخواست خود مبنی بر اشتراک سالانه، به صورت مُداوم، نسخههای جدید نشریه را درب منزل خود دریافت کنند.
✅ به منظور تقاضای خرید شماره چهل و نهم با عنوان «وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟»، درخواست خود را به آیدی @m110614 ارسال فرمایید.
🆔 @didebane_andisheh
May 11
#بازتاب
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری رسمی حوزه»
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
#بازتاب
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری شبستان»
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
#بازنشر
💠 رصد محورهای عاشورایی
🕰 محرم 1399
❇️ انتشار سیل پیامهای عاشورایی اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی در فضای مجازی در محرم سال 1399، نشریه دیدهبان اندیشه را به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این عرصه اندیشهای واداشت.
✴️ لینک نشریه در سایت👈
🌐http://fekrat.net/?p=3056
📌آدرس کانال؛
🆔 @Didebane_andisheh
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت اول)
❇️ در رصد فضای مجازی به طور کلی می توان ده محور اساسی را در باب عاشورا و محرم پیدا کرد:
1️⃣ انتخاب عناوین مختلف برای عاشورا
عدهای تلاش میکنند تا از عاشورا با عنوان اصلاح یاد کنند؛ همچنین عدهای دیگر واژه خروج را برای این واقعه متناسب میبینند و عدهای دیگر عناوین دیگری همچون قیام یا جنبش را برمیگزینند.
2️⃣ سوء استفاده حکومت از مناسک عاشورایی
یکی از مسائل پرتکرار، سوء استفاده حکومت جمهوری اسلامی از مناسک عزاداری و تخدیر مردم با استفاده از این مراسمات است. یاسر عرب در برنامه تلویزیونی خود، حسام مظاهری در سخنرانیهای بیشمار و میلاد دخانچی در یادداشت جنجالی خود سعی میکنند تا جمهوری اسلامی را بخاطر سوء استفاده از این عزاداریهای عاشورایی محکوم کنند.
3️⃣ تعیین ماهیت قیام عاشورا
علیرغم اینکه اکثر اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی ماهیت این قیام را دینی تلقی میکنند اما برخی همچون سید جواد میری سعی دارد تا با تفسیر عاشورا از نظر دکترشریعتی، آن را یک واقعه سیاسی جلوه دهد که برای رسیدن به جامعه بیطبقه صورت گرفته است. از طرف دیگر آقای محمد رضا زائری تمام تلاش خود را میکند که عاشورا را با خواست مردم جامعه تطبیق داده و ماهیت آن را اجتماعی توصیف کند.
4️⃣ امکان یا عدم امکان الگوبرداری از عاشورا برای امروز
در مقابل اکثر اندیشمندان و صاحب نظران که از امکان الگوبرداری از عاشورا سخن میگویند. برخی همچون یاسر عرب(کربلا به روایت یزید) و محمد تقی فاضل میبدی با امکان الگوگیری مخالفت کرده و آن را غیرممکن توصیف میکنند.
5️⃣ چیستی درس عاشورا برای امروز
برخی همچون آقایان استادی و صحتی سردرودی سعی میکنند تا از عاشورا درس مذاکره و گفتگو با دشمن بگیرند. گروهی دیگر همچون آقای زائری از عاشورا لزوم احترامگذاری به خواست مردم را الهام میگیرند، برخی همچون آقای نعیمی جورشری از عاشورا لزوم مبارزات طبقاتی را استخراج میکنند.
6️⃣ مناسکگرایی یا مبارزه با آن
برخی همچون آقایان خسروپناه، اسدی گرمارودی و هادی گرامی مناسک را دارای لایههای عمیق معنایی و معرفتی میدانند که با گسترش آنها در جامعه میتواند نتایج مفیدی را به بار بیاورد. از طرف دیگر آقایان سروش محلاتی، مظاهری و محمودی سعی دارند تا مناسک را به پوستهای ظاهری تشبیه کنند که کارکردی جز سرگرمکردن توده مردم جامعه ندارد.
🆔 @didebane_andisheh
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت دوم)
7️⃣ هدف قیام عاشورا
در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز سه نظر کلی مطرح است: آقای مهدی میرباقری معتقدند که امام حسین(ع) به منظور اصلاح بدعتها و تحریفات بهوجود آمده در دین قیام کردهاند و هدف دیگری نداشتهاند. آقایان حسن اسلامی اردکانی و محسن مظاهری بر این باورند که امام حسین(ع) به منظور تشکیل حکومت قیام کرده و هدف اصلی ایشان سیاسی بوده است. آقای مرتضی جوادی نیز معتقدند که هدف امام از قیام، رسیدن به مقام شهادت و رسواکردن چهره بنی امیه از این طریق بوده است.
8️⃣ روایتهای عاشورا
در میدان روایت دو گروه در مقابل یکدیگر صفارایی میکنند. گروه اول بر این عقیدهاند که از بین قرائات مختلف از عاشورا، تنها یک قرائت صحیح بوده و باقی قرائات نمیتوانند صحیح باشند. از طرف دیگر شرط الگوگیری از عاشورا نیز فهم و درک همین قرائت صحیح از بین قرائات مختلف است. در این گروه افرادی همچون احمد حسین شریفی، حمید پارسانیا، حسین مهدیزاده و انشاالله رحمتی حضور دارند. در گروه مقابل اعتقاد بر این است که تمام قرائات میتوانند صحیح باشند و الگوگیری از عاشورا بسته به انتخاب ما از بین این قرائات دارد. در این گروه نیز نام افرادی همچون یاسر عرب، علی زمانیان و مهران صولتی به چشم میخورند.
9️⃣ کتابشناسی عاشورا
در برخی از اظهارنظرها کتب عاشورایی و مقتلهای سنتی و تاریخی موجود در فرهنگ شیعی و ایرانی زیر سوال رفته و اسناد جدید و چالشبرانگیزی همچون کتاب شهید جاوید و حسین وارث آدم برجستهسازی میشود. از مهمترین نظریهپردازان این بخش میتوان به آقایان عمادالدین باقی، علیرضا علویتبار و سید حسن اسلامی اردکانی اشاره کرد.
🔟 عاشورا، اخلاق و عرفان
چالشیترین مساله اندیشهای موجود در فضاهای اندیشه دینی، برتری اخلاق بر دین است؛ لذا برخی از این زاویه به تحلیل واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه اخلاقی میپردازند. به عنوان شاخصترین افراد صاحب نظر در این عرصه میتوان به آقایان مصطفی ملکیان، ابوالقاسم فنایی و محمد عندلیب اشاره کرد. همچنین برخی نظریهپردازان سعی میکنند تا از واقعه عاشورا درسهای عرفانی اجتماعی متفاوتی را برای زندگی امروز انسان مدرن اخذ کرده و به اصطلاح به زندگی او معنا دهند. از مهمترین نفرات صاحب نظر در این بخش میتوان به آقایان سروش دباغ، حسن محدثی و مقصود فراستخواه اشاره کرد.
🆔 @didebane_andisheh
#بازتاب
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری ایلنا»
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
#بازتاب
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری ایبنا»
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
#بازتاب
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری مهر»
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 غلبه بر روشنفکری بیمار
🎙 دکتر محسن الویری
❇️ ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ
🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ پنجاه و یکمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع بررسی شرائط و موانع «فقه کارآمد»
💠 در محورهای شانزدهگانه فلسفی، جامعهشناختی، اخلاقی و سیاسی
✔️ یادداشتهای ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: 21 مرداد 1402
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#فقه_کارآمد
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @Didebane_andisheh
May 11
❇️ گفتمان پنهان متولیان توسعه در ایران
☑️ توسعهگرایان #لیبرال به نوسازی و تغییر با رویکردی تکاملی و تدریجی و با نگاهی خوشبینانه نسبت به تمدن جدید غربی و با پیروی از مدلها و الگوهای غربی میپردازند و در این فرآیند دلبسته نوسازی لیبرالیاند.
☑️ مفهوم نوسازی لیبرالی دلالت بر دگرگونی کامل یک جامعه سنتی به یک جامعه با انواع تکنولوژی و سازمان اجتماعی مربوط به آن دارد که از ویژگیهای یک اقتصاد پیشرفته و ثروتمند و باثبات نظیر کشورهای دنیای غرب است.
☑️ این جریان توسعهخواه همواره میکوشد در درون خود، مجموعه مفاهیم اصلی چون دولت حداقلی، حکومت قانون، آزادیخواهی، خصوصیسازی، اقتصاد بازار و حقوق بشر را مفصلبندی نماید.
📖 نشریه دیدهبان اندیشه شماره 49
🆔 @Didebane_Andisheh
هدایت شده از خرد اجتماعی
💠 توسعه بیعاری
❇️ در نسبت جدیدی که میان انسان و کار او برقرار گشته، دیگر هیچ پیوند واقعی میان انسان، طبیعت و هویت خاص او با کارش باقی نمانده است. اقتصاددان جدید با این طرز تفکر بارآمده که «کار» را همچون چیزی تلقی کند که اندکی بیشتر از یک شر واجب است. آرمانی که فرا راه توسعه به شیوه غربی قرار گرفته، نوعی زندگی است که اوقات آن تماما به فراغت و تفنن میگذرد. فراغت یکی از ارزشهای مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعهیافتگی اعتبار می شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است.
♦️ مشروح این مصاحبه در شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
💠 اندوه ممدوح
✴️ محمدرضا شایق میان غم ناشی از افسردگی و غم ممدوح تفکیکی را انجام میدهد:
افسردگی ملاکهایی دارد؛ اینگونه نیست که هرکسی غمگین بود بگوییم افسرده است ولو اینکه غم مداوم دارد. اولاً: غم ناشی از افسردگی یا بیدلیل است یا دلیل معقول ندارد. ثانیاً: در افسردگی، غم، عقل و فکر را مدیریت میکند، اما در غم ممدوح عقل باعث غم میشود؛ یعنی این غم به خاطر فهمیدن است؛ عقل حاکم بر غم است نه اینکه غم حاکم بر عقل باشد. ثالثاً: افسردگی باعث محو امیدواری صحیح میشود. خیلی وقتها غم به انسان نشاط میدهد و از حالت خمودی درمیآورد.
✳️ آقای رفیعی هم در اینباره اینگونه میگوید:
در دورهای هر جا بحث غم بود، یک وحشتی به جان آدمها میافتاد؛ لذا برخی روانشناسان انسانها را به این سمت سوق میدادند که در هیچ لحظهای نباید احساس غمگینی کنید و کمکم متوجه شدند اینطور هم نیست که احساس غم، یک چیز مذمومی باشد. آنها غم را به احساس گناه تعبیر میکنند و میگویند ما فکر میکردیم احساس گناه همیشه ناپسند است؛ درحالیکه احساس گناه یک انگیزه درونی است که ما را به جلو هل میدهد؛ بدین معنا که اگر ما یک کاری انجام دادیم، بعد حس بد و احساس گناه در درونمان پیدا کردیم، این احساس گناه، سازنده است؛ میشود برگشت و عذرخواهی کرد؛ و کار قبلی را تکمیل نمود. این تعابیر روانشناسان غربی است. ما در مباحث دینیمان هم میبینیم که دقیقاً همینطور است این حزن و این غم درونی، انگیزهای میشود برای حرکت دادن و روبهجلو حرکتکردن.
📖نشریه دیدهبان شماره 41
🆔 @Didebane_Andisheh
#بازتاب
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری فارس»
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh