#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری
📚 دیدهبان اندیشه شماره 26
✴️ رمضانالمعظم از جمله ایامی است که در آن انسان به طور ویژه امر به تدبر در مسائل مختلف اندیشهای شده است. همچنین بر طبق رسم دیرینه ایرانیان، مجالس وعظ و سخنرانی همواره در این ماه بازار گرمی داشته و اصحاب نظر سعی میکنند تا خوراک اندیشهای زیادی را در این ماه به مخاطبان خود عرضه کنند.
❇️ یکی از گروههای فعال در حوزه بحثهای اندیشهای رمضانی، روحانیون و «روشنفکران حوزوی» هستند که با جمعیتی قریب به 25 نفر وارد میدان اندیشه در ماه رمضان شده و خوراک بیش از صدها سخنرانی و نشست را تامین میکنند. بر این اساس تحلیل نظرات رمضانی این گروه، دورنمای خوبی را از فعالیت کل جریان روشنفکری در جامعه امروز به دست میدهد.
♦️در ادامه با ما همراه باشید!
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت اول)
🔷 هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شریعت تشیع آمیخته شده و ایرانیان هر زمانی كه احساس می كردند معرفت دینی آنان با تهاجم بیگانگان روبه رو شده است، با آن به مقابله بر می خاستند. از دوران مشروطه به بعد دو جریان نوگرایی در بین خود شریعتمداران در تمام ایران شکل گرفت. یکی جریان نوگرایی نوسلفی بود که بر آن بود با محوریت «توحید» و «عقل» و با استناد به «قرآن» پروژه دینپیرایی را عمدتا حول مبارزه با اشکال مختلف شرک و خرافهزدایی از ساحت دین و شریعت دنبال کند؛ دوم جریان نواندیشی دینی بود که سعی داشت حتی رویکردهای روشنفکرانه غربی را در خود بطن دین نیز ساری و جاری کند تا به این وسیله هم از گزند نقد بی توجهی به دین دور شود و هم مبانی مورد علاقه خود را بنا نهد. این گروه به مرور زمان به «روشنفکران دینی» مشهور شدند.
🔶 بسیاری «روشنفکری حوزوی» را زیرمجموعه همان روشنفکری دینی قرار میدهند؛ اما باید دانست که ترکیب روشنفکری حوزوی در این معنا، به لحاظ مفهومی ناسازگار و به لحـاظ تـاریخی و اجتمـاعی، چالشآفرین و بحرانزا است؛ زیرا روشـنگری و بـه تبـع آن روشـنفکری مـدرن در نفـی مرجعیت علمی وحی و نقلی که مستند به وحی است، هم داسـتانند، و حـوزههـای علمـی اسلامی و شیعی با همه افراطها و تفریطهای ظاهرگرایانه، تأویلی و عرفانی و یا عقلانی، بر محور وحی و نصوص دینی، وحدت و انسجام مییابند. بر این اساس روشنفکری حوزوی، هرگـاه از محدوده مفهوم خارج شده و بخواهد به صورت یک واقعیت تاریخی در یـک مجموعـه حوزوی تحقق یابد، با چالشی هویتی مواجه میشود.
🔷 این چالش، غالبا بـا غلبـه بُعـد روشنفکری بر بُعد حوزوی پایان میپذیرد؛ در این صورت باورها و اعتقادات حوزوی یا از نوع پندارهای تاریخیای دانسته میشود که بر اساس نظریات مختلف به اصطلاح علمی در اثر جهل بشر یـا زمینـههـای اقتصادی، سیاسی و تاریخی پدید آمده و اینک بطلان و فساد آنها آشکار شده است، و یا از نوع باورهای مفیدی خوانده میشود که در اثر کارکردهای روانی و اجتماعی بشر به وجود آمده و هنوز نیز به دلیل آن که انتظارات بشر را برآورده میسـازد، مفیـد و کارآمـد اسـت.
🔶 تفسیر روشنفکرانه اخیر گرچه ظاهری همدلانه با باور دینی داشته و تـداوم آن را ممکـن میسازد، و لکن در حقیقت، با رویکردی سکولار و دنیوی، دین را در خدمت زندگی دنیوی بشر تقلیل داده، و ابعاد معرفتی، و هویت قدسی و آسمانی آن را زائل و نابود ساخته است.
🔷 روشنفکری حوزوی در معنای روشنگری مـدرن به صورت پدیدهای وارداتی، آنهم نه از افق تفکر و اندیشه، بلکـه از سـطح سیاست، اقتصاد و فناوری به عرصه ذهنیت جامعه ایرانی و حوزوی راه یافت. این پدیده ابتدا از طریق، رجال سیاسـی و از مسـیر مراکـزی چون لژهای ماسونی به ایران راه یافت و آنگاه این نوع از اندیشه به وساطت روشنفکران ایرانی، به محیطهای حوزوی وارد شد.
👣 ادامه دارد.....
🆔 @didebane_andisheh
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت سوم)
✅ مهمترین محورهای فعالیت روشنفکران حوزوی👆
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#بازنشر #مناسبتی ♨️ صیام روشنفکری (قسمت اول) 🔷 هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شر
#بازنشر
#مناسبتی
♨️ صیام روشنفکری (قسمت دوم)
🔶 به طور خلاصه میتوان 10 محور کلی را در بین سخنرانیهای روشنفکران حوزوی در رمضان جستجو کرد:
1.تقدم اخلاق بر دین
به جرات میتوان اذعان کرد که برتری بخشیدن اخلاق نسبت به دین، مهمترین محور مطرحشده در سخنرانیهای رمضانی روشنفکران حوزوی است که تحت عناوینی همچون جامعهسازبودن اخلاق، تقدم وجودی اخلاق بر ایمان، ارزش اخلاقیداشتن عمل انسان غیردیندار و تقدم اعمال اخلاقی بر مناسک دینی طرح میگردد.
2.نقد فقه سنتی و حوزه علمیه کنونی
روشنفکران حوزوی همواره منتقد وضع موجود حوزه بوده و سعی دارند تا مدل سنتی اجتهاد فقهی در حوزه را زیر سوال ببرند. آنها با نقد روایات مربوط به احکام شرعی و تاکید بر نگاه تاریخی و عصری به فقه سعی دارند تا این هدف را پیش ببرند.
3.سکولاریسم
در مورد ارتباط دین و مسائل اجتماعی و سیاسی در زندگی بشر نیز روشنفکران حوزوی به منظور نقد حضور دین در سیاست، از عدم وظیفه انبیا نسبت به تشکیل حکومت سخن میگویند.
4.معنویتگرایی درونی
معنویتگرایی پروژهای است که روشنفکران حوزوی در ذیل آن مسائلی همچون برجستهسازی رابطه شخصی با خداوند و لزوم فرو رفتن انسان در خود را پیش میکشند.
5.تقدم عدالت بر ولایت
در مورد عدالت و رابطه آن با ولایت یا عصمت نیز روشنفکران حوزوی با اثبات تقدم ماهوی عدالت بر ولایت، عدالت را شاخصه جامعه دینی و اسلامی عنوان میکنند.
6.حمایت از زنان
در مساله زنان نیز روشنفکران حوزوی غالبا به دو مساله مهم مساوات حقوق دینی زنان و مردان و همچنین جواز حضور زنان در اجتماع و سیاست از منظر دین، تمسک میکنند.
7.پلورالیسم دینی
در مورد ارتباط ادیان و نحوه ارزشگذاری آنها، دو مقوله امکان سعادت غیرمسلمان و لزوم مدارا و پذیرش مخالفین دینی از مهمترین محورهای قابل بحث روشنفکران حوزوی در سخنرانیهای رمضانی است.
8.اومانیست و انسانمحوری
تبلیغ دین انسانیت و همچنین عقلگرایی افراطی از مسائلی هستند که روشنفکران حوزوی در مورد جایگاه انسان و عقل در جهان هستی طرح کرده و روی آنها مانور میدهند.
9.نقد جمهوری اسلامی
در نقد حکومت جمهوری اسلامی نیز دو مساله کلی یعنی نقد فساد اقتصادی و نقد ترجیح سیاست بر اخلاق در بین سخنرانیهای رمضانی روشنفکران حوزوی مورد توجه قرار گرفته است.
10.برجستهسازی دموکراسی غربی
یکی از بحثهای مهمی که روشنفکران حوزوی در سخنرانیهای رمضانی خود روی آن تاکید میکنند، تجلیل از مدل دموکراسی غربی و تطبیق آن با نظریات بزرگان دینی همچون شهید مطهری است. اینان همچنین نسبت به عدم اجرای این مدل در جامعه کنونی ما نقدهایی را وارد میکنند.
👣 ادامه دارد.....
🆔 @didebane_andisheh
#بازتاب
♨️ انعکاس شماره اخیر نشریه دیدهبان اندیشه در کانالهای پرمخاطب فضای مجازی
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
💠 «روایت دیدهبان؛ مروری بر فعالیت سهساله دیدهبان اندیشه»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و هشتم، اسفندماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻اهداف، موضوعات و مراحل تولید دیدهبان اندیشه؛
🔻معرفی نویسندگان و تیم اجرایی نشریه دیدهبان؛
🔻بازخورد انتشار نشریه در شبکهها و سایتهای اندیشهای؛
🔻گزارش محتوایی شمارههای اول تا چهل و هفتم نشریه.
✳️ به ضمیمه یادبود نهضت ملیشدن صنعت نفت ایران
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 http://fekrat.net/?p=14395
#گزارش_سه_ساله
#روایت_دیدهبان
#مرور_پروندهها
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_48.pc.pdf
18.8M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 48؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «روایت دیدهبان؛ مروری بر فعالیت سهساله دیدهبان اندیشه»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_48.mobil.pdf
15.34M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 48؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «روایت دیدهبان؛ مروری بر فعالیت سهساله دیدهبان اندیشه»
🆔 @didebane_andisheh
روحانی مبارز
💠شهید مطهری را میتوان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین و متجددین به مبارزه میپردازد.
🔰 ایشان نه تنها محبوبیت اجتماعی خود را تحت تاثیر همین مبارزه در آن زمان از دست داده و مورد طعن برخی از علمای خراسان قرار گرفت، بلکه حتی جان خویش را نیز در همین مسیر فدا کرده است.
⁉️ این حرکت احیاگرانه آنقدر سنگین بوده که امروزه برخی از روشنفکران با استناد به حملات استاد مطهری به برخی از مظاهر دینداری، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره می گیرند؛ غافل از آنکه شهید بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است.
#شهید_مطهری
#خرافات
#روز_معلم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💢 منتشر شد...
🔖 #اختصاصی | جدیدترین شماره دیدهبان اندیشه
⭕️ تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری
📖 #دیدهبان_اندیشه شماره ۳۸
📍 برای دریافت نسخه کامل ماهنامه کلیک کنید.
#شهید_مطهری
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_38_PC.pdf
4.13M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان ۳۸؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_38_MOBILE.pdf
4.24M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان ۳۸؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری»
🆔 @didebane_andisheh
عدالت اجتماعی مستلزم حفظ انقلاب اسلامی
✴️ شهید مطهری در زمان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی میگفت: این انقلاب اگر بخواهد باقی بماند، باید در کنار تقویت بنیانهای فکری نظام اسلامی، به بُعد عدالت اجتماعی نیز توجه شود.
🔷 اساس حکومت اسلامی برای بقای عدالت اجتماعی است.
✳️ در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است که فرمودند: «ما پیامبران را فرستادیم و قرآن را برای برپایی حکومتی بر پایه عدل نازل کردیم.»
🔷 اگر انقلاب اسلامی به بُعد عدالت اجتماعی در تمام ابعاد توجه نکند، اعتدال صورت نمیگیرد و انقلاب اسلامی، دوامی پیدا نمیکند و اگر دوامی هم داشته باشد، دیگر اسلامی نیست.
📖نشریه دیده بان شماره 38
#شهید_مطهری
#عدالت_اجتماعی
#انقلاب_اسلامی
#روز_معلم
🆔 @didebane_andisheh
📢آیین نکوداشت دانشمند فرزانه و جامعه شناس انقلاب اسلامی عماد افروغ
🔹زمان: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۵الی۱۷
🔹 مکان: خیابان شهدا(صفائیه)، حسینیه شهدا(صفائیه)
#عماد_افروغ
#جامعه_شناس
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از تاملات
❇️ موج شکلگیری جدید نشریات #ژورنالیسم_اندیشه در درون #گفتمان_انقلاب_اسلامی نوید فصلی تازه برای تولید و ترویج اندیشه دارد. نسلی که دغدغهمندانه به دنبال تولید ایده در جهانی است که تفکر و اندیشه را نادیده گرفته و این امر مهمی است. پیشرفت انقلاب در افق قرن جدید، نیازمند امتداد اندیشهها در نسبت با مسائل انضمامی و کنونی ماست...
#سوره
#فکرآورد
#خردورزی
#نامه_جمهور
#کتاب_اول
#برداشت_اول
#دیدهبان_اندیشه
#گفتمان_پیشرفت
⚜️ @Taammolat74
💠 مساله امید ...(قسمت اول)
🔰 نعمتالله فاضلی جامعه ایرانی را در مسیر امید توصیف میکند:
🔺جامعهای که انقلاب میکند، جامعهای که دانشگاه دارد، جامعهای که در حال جهانیشدن است، جامعهای که دارد از حق کودک حرف میزند و به چنین مدنیتی رسیده که میداند خشونت چیز خوبی نیست حتی اگر اعمال کند، امیدوار است. جامعهای که به زنانش اجازه دانشگاه رفتن میدهد به یک امید اجتماعی مدنی رسیده است برخلاف دوران ساسانیان و دوران دیگری که این اجازه داده نشد.
🔻 اگرچه جامعه دارای آسیبهای مختلف است، اما جامعه امیدوار است. یکی از ارزشهای فرا مادی رشد بحث کردن است؛ در جامعهای که مردم بحث میکنند، امید اجتماعی شکل گرفته است.جامعه ایران دارای امید اجتماعی است.
✴️✴️✴️✴️
🔰عباس کاظمی حرکت مردم را بهسوی ناامیدی ماندگار توصیف میکند:
🔺 آنچه در جامعه کنونی ما اتفاق افتاده، ناامیدی است یعنی اگر در دورههای پیشین مردم در کوتاهمدت، امیدوار و سپس ناامید میشدند و دوباره امید خود را به آینده به دست میآوردند، امروز دیگر مردم دارند به این نتیجه میرسد که بهطورکلی امیدی به بهبود شرایط نداشته باشند و این خیلی خطرناک است.
🔻علاوه بر برخی از مسئولین حکومتی که به جو ناامیدی دامن زدهاند، رسانهها و روشنفکران نیز به همان اندازه فضای یأسآلود را در جامعه بازتولید کردهاند.
📖نشریه دیدهبان شماره 47
#امید_اجتماعی
#ملت_امیدوار
#القای_یأس
🆔 @didebane_andisheh
💠 تحول حجاب و توطئه سرمایهداری
📝زهرا چیذری
♻️ تا همین ۱۰۰ سال پیش حتی در قلب اروپا و آمریکا و حتی در فیلمهای سینمایی کلاسیک قدیمی هم سطح قابلقبولی از پوشش زنان را شاهدیم؛ اما از یکجایی به بعد هرقدر پیش میرویم با ورود فرهنگ برهنگی به دنیای غرب مواجه میشویم.
🚫 دنیای غرب بخاطر اهداف لیبرالیستی و برای استفاده ابزاری از زنان در جریان انقلاب صنعتی، انقلاب جنسی را هم رقم زد؛ انقلابی که سرمایهداران برنده اصلی آن بودند و برای تأمین نیروی کار ارزانقیمت درسدد برآمدند زنان را از خانه بیرون بکشند.
⚠️ اینجا بود که در سایه شعار آزادی و برابری زن و مرد، جنبشهای فمینیستی متولد شدند و زنان را با شعار برابری، اما با حقوقی ناچیز به میدان کارهای مردانه آوردند و زنانگی زنان و جایگاه مادری را تضعیف کردند. بعد از این باز جنبش فمینیسم به میدان آمد و بحث کنترل بر بدن و تقبیح ازدواج مطرح شد و در ادامه در حوالی سال ۱۹۶۰ انقلاب جنسی در غرب به وجود آمد.
❎ برای جبران تبعات روابط آزاد و فرزندانی که از این روابط به وجود میآمدند، قبحزدایی از سقط جنین و بعدتر هم استفاده از قرصهای ضدبارداری مطرح شد؛ اتفاقی که از یکسو به مردان آزادی بیقیدوشرط و بدون تعهد میداد و زنان را به ابزار برای مطامع اقتصادی و ارضای نیازهای جنسی مردان فرو میکاهید.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 46
#حجاب
#عقلانیت_ابزاری
#انقلاب_جنسی
#فمینیسم
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
♨️ هماکنون شمارههای مختلف نشریه دیدهبان اندیشه در درگاه کتابناک قابل دسترسی است.
✅ با ما همراه باشید...!
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلبریتی یا اندیشمند؛ مدیریت جامعه را به دست کدام بدهیم؟؟
✅ جامعه ای پیشرفت خواهد کرد که هادی آن اندیشمند باشد و با عقل و خردورزی اداره شود؛ نتیجه اداره جامعه با افراد مشهور فقط روزمرگی خواهد بود.
#ژورنالیسم_اندیشه
#عقلانیت
#سلبریتی
🆔 @didebane_andisheh
💠مساله امید... (قسمت دوم)
🔰 نصرالله آقاجانی، با تحلیلی امیدوارانه، آینده جامعه ایران را امیدوارکننده میداند:
🔺«در بحث امید اجتماعی، ملت ما ظرفیتهایی دارد که مهمترین ظرفیت و توانمندی این ملت، مدل رابطه امام و امت و ایمان امت به امام و رهبر خود است. این نگاه تمام مشکلات را حل خواهد کرد؛ بنابراین هیچگاه در این کشور امید اجتماعی به حدی پایین نخواهد آمد که کشور را به ورطه خطرناک سوق دهد.
🔻 اما اگر ملت از این ظرفیتهایی که دارد دست بردارد، آینده ملت خطرناک میشود. البته با تجاربی که وجود دارد، اینطور نبوده است؛ یعنی درست است که بهتدریج پیش میرود و حتی گاهی به خطا میرود اما گاهی نیز برمیگردد و اصلاح میکند.
✴️✴️✴️✴️
🔰حسین راغفر در مقابل ظرفیتی برای وجود امید اجتماعی در جامعه ایرانی نمیبیند:
🔺«ناتوانیهای اقتصادی و وجود تبعیضها در جامعه که منجر به عدم تحقق اهداف دنیایی افراد جامعه میشود، از عوامل مهم ناامیدی اجتماعی است. اقتصاد ایران در بحران است و چشمانداز آینده نیز متأسفانه هولناک است.
🔻چهار ابرچالش راهبردیِ اقتصادی در ایران قابل ترسیم است؛ نخستین آنها نظام تدبیر و تمشیت امور است. سه چالش بعدی بر اساس آن نظام شکلگرفته است: اولی بحث جمعیت و اشتغال است که خودش چالشهای فراوانی ایجاد میکند. بحث بعدی چالش انرژی و آب است و چالش آخر نوآوری و فناوری است. این چالشها با هم ارتباط دارند و از این حیث چالشهای راهبردی خوانده میشوند.
📖نشریه دیده بان شماره 47
#امید_اجتماعی
#امام_امت
#بحران_اقتصادی
🆔 @didebane_andisheh
♨️ دیدهبان اندیشه ♨️
📣 «دیدهبان اندیشه»، محفلی است برای:
✔️ بازتاب تقابل جریانات مختلف اندیشهای در فضای مجازی؛
✔️ تبیین حقایق به صورت منصفانه و عالمانه؛
✔️ آگاهسازی نخبگان نسبت به جریان تحریف.
✅ ما را در پیامرسانهای روبیکا و ایتا دنبال کنید.
🆔 http://rubika.ir/didebane_andisheh
🆔 https://eitaa.com/didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🔘#محفل | #نشست
چهارمین محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع:
✅ گِره حجاب؛ بازفهمی و بازطراحی
با حضور؛
مهدی جمشیدی، پژوهشگر فرهنگ
زمان: چهارشنبه،۲۰ اردیبهشت ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۳۰
مکان: قم، بلوار بسیج، نبش خیابان نجفزاده.
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
💠 عدالت و پیشرفت الهی
❇️ محصول پیشرفت الهی چیزی جز گسترش و تکامل ابتهاج به قرب نیست. چون تکامل منابع آن محدود نیست، منتهی به تنازع نمیشود. از سوی دیگر، چون مبتنی بر خودبینی و استکبار نیست، منتهی به استکبار حق نیز نمیگردد. افزایش قدرت در پیشرفت الهی، به مفهوم توسعه تعهد و احساس بندگی و عبودیت است که به دنبال خود، گسترش ایثار و تعاون را نیز میآورد.
✴️ در این پیشرفت، «دنیا» ابزار تقرب است، و چون هدف، گسترش ابتهاج است، دنیاپرستی در آن جایی ندارد. اگر اساس انگیزش انسانی حرکت به طرف دنیای بهتر باشد، میلی پیدا نمیشود که انسان با تکیه بر آن، به فداکاری در دنیا و احترام به حقوق دیگران اقدام کند.
📖نشریه دیده بان شماره 40
#عدالت_پیشرفت
#تقرب_الهی
#توسعه_بندگی
🆔 @didebane_andisheh
💠 عدالت غربی عامل ظلم و نزاع
✅ غرب، اساس عدالت سیاسی را بر حقِ انتخاب انسان قرار میدهد و میگوید: انتخاب اکثریت، مبنای حقانیت و بهرسمیت شناختهشدن است. وقتی رأی و میل انسانها را اساس قرار دهند و آنها را به اخلاق و دین مقید نکنند و پایگاه اخلاق را جریان عبودیت در نظام ارادههای انسان ندانند، طبعاً ارادهها به سمت افزایش بهرهوری مادی حرکت میکنند و دنیا، به عنوان هدف و اصل انتخاب میشود.
✴️ روشن است که بهرهوری مادی از دنیا نمیتواند عامل همدلی و همگرایی شود. به دیگر سخن، اگر مسابقه برای دنیا باشد و ساختارهایی که به عنوان ساختارهای عادلانه در جامعه ایجاد میشود، رقابت برای سود مادی را اساس قرار دهد، طبیعی است که این ساختارها عامل همگرایی، همدلی و ایثار و محبت، نخواهند شد.
☑️ دنیا عامل نزاع است، نمیتواند بین مردم وحدت ایجاد کند. نتیجه آن هم عدم رعایت حقوق دیگران و اشاعه ظلم است؛ همانگونه که در نظام غرب اتفاق افتاده است.
📖نشریه دیده بان شماره 40
#عدالت
#رای_اکثریت
#رقابت_انسانی
🆔 @didebane_andisheh