💠 اصلاحات مسیحی یا اسلامی؟
✅ تفاوتهای اسلام و مسیحیت در فرآیند اصلاحات عبارتند از:
📌 محوریت عقل
نخستین ویژگی دین اسلام که مانند آن را در هیچ دین دیگری نمیتوان یافت، حق قائلشدن برای عقل و عقلانیت است تا آنجا که آن را در کنار کتاب، سنت و اجماع، یکی از منابع استنباط احکام خود معرفی مینماید. حجیت عقل در احکام اسلامی تا جایی است که میتواند کاشف و واضع قانون خاص خود باشد و هم میتواند دامنه قوانین موجود برآمده از منابع دیگر را محدود یا گسترش دهد.
📌جامعیت و جاودانگی
دومین ویژگی مهم دین اسلام، جامعیت و جاودانهبودن آن است. قرآن کریم از دین اسلام با عنوان دین وسط یاد کرده و بر این باور است که همه ابعاد وجودی انسان و همچنین تمام نیازهای وی تا آخرین روز حیات، در قوانین و احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.
📌توجه به قوانین ثابت و متغیر
برخی از نیازهای بشر همچون اخلاق، عدالت و عبادت ثابت بوده و برخی دیگر همچون علمجویی و مواجهه با دشمنان، متغیر است. انسان علاوه بر غرایز ثابت و لا یتغیّر، داراى یک سلسله شرایط زمانى و مکانى است که با دگرگونى آنها وضع او نیز تغییر خواهد نمود، در این صورت کلّیه مقرّرات مربوط به این موضوع باید در حال تغییر بوده باشد؛ از این نظر در اسلام براى این نوع موضوعات، احکام خاصّى وضع نشده است و همواره تابع شرایطى است که پیرامون آنها وجود دارد.
📖 دیدهبان اندیشه شماره38
🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ ویژهنامه نشریه «دیدهبان اندیشه» در حمایت از اندیشه مقاومت
💢 با موضوع «سَرمَنزل اِشغالگری»
💠 بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
✔️یادداشتهای ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: 25 آبان 1402
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#بنیان_سکولار
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
💠 تقدم ولایت بر عدالت
❇️ سید مهدی میرباقری
📌 عدالتخواهی یعنی تلاش برای ادامه انقلاب اسلامی؛ اینکه ما خیال کنیم از انقلاب اسلامی بیرون بزنیم عدالت محقق میشود، این شوخی است. اینکه ما خیال کنیم محور نظام اسلامی یعنی ولایتفقیه را تضعیف کنیم عدالت محقق میشود این شوخی است. با کدام ساختار کلان میخواهید عدالت محقق کنید؟ ... عدالتخواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ ازاینجهت که ولایت دینی، محور نظریههای اجتماعی در اسلام است و عدالتخواهی ذیل آن تعریف میشود.
📌 البته در نگاه کلان خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالتخواهی است، اما بعد ازآنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالتخواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایتفقیه» باشد. اینکه ما خیال کنیم نظام ولایت در جایی منافات با عدالت دارد درست نیست؛ ولایت هرگز این نیست که در جایی دنبال عدالت نباشید و تبعیتِ کور و کر بکنید و... اصلاً معنایش این نیست؛ کاملاً بهعکس است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره40
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
#دیدهبان_51
❇️ خلط بین تجددگرایی و توجه به عنصر زمان و مکان
👤 گفتگو با آیتالله عباس شاهرفعتی استاد سطح عالی حوزه علمیه و رییس مرکز رسانهای ولایت
⚠️ در این شماره از دیدهبان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت.
🌹 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای ❇️ پنجاه و دومین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی ابعاد م
#اطلاعیه
💥 مهلت ارسال یادداشت در موضوع «قیمتگذاری دولتی» تمدید شد.
🖇محورها
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با یارانههای حمایتی
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با وضعیت بورس
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با نظام کار و اشتغال
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با رانتخواری خواص
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با کنشگری بانکها
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با تولید و مصرف در جامعه
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با مساله مهاجرت نخبگان
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با بهرهگیری از حاملهای انرژی
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با اراده آزاد شهروندان
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با تثبیت نرخ ارز
📌رابطه قیمتگذاری دولتی با اهداف کلان حکومت اسلامی
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
🆔 @didebane_andisheh
May 11
💠 تعامل نهاد علم با جامعه
📌 انکار هرگونه تعامل
برخی اساساً تعامل هدفمند و برنامهریزیشده میان این دو نهاد را منکر هستند؛ به نظر اینها رویههای فعلی اجتماعی ضد علم است؛ حرف علمی و سیاستها با هم نقطه مشترک ندارند.
📌 وجود تاخیر در تعامل
برخی دیگر معتقدند به دلیل آنکه دانشگاههای فعلی خروجی قابلتوجهی برای مسائل جامعه ندارند و از طرفی دولتها نیز میلی به ارتباط با نهاد علم ندارند، وظیفه راهبری اجتماعی بر عهده اندیشکدهها نهاده شده که غالبا تاثیرگذاری آنها نیز به صورت تاخیری و پسینی صورت میپذیرد.
📌اثبات وجود تعامل
برخی تعامل و اثرگذاری نهاد علم در جامعه معاصر را میپذیرند اما در مورد میزان و نتایج این تعامل اختلاف نظر دارند؛ برخی تاثیر این تعامل را قدرتافزایی سیاسی برای کشورها در سطح بینالمللی از طریق رشد فناوری میدانند؛ برخی دیگر نیز به مواردی همچون تربیت سیاستمدار برای نظام حکمرانی، مشاورهدادن به نظام سیاسی و نقد عملکرد آن در این تعامل اشاره میکنند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره45
🆔 @didebane_andisheh
💠 پهلوی در آینه تاریخ
📌 جریان تنویر
جریان «تنویر» هدف خود را کشف واقعیت تاریخ قرار داده و به دنبال آن است تا با کنارگذاشتن اغراض جانبی، حقیقت فعالیتهای حکومت پهلوی را کشف کند. این جریان اصرار دارد تا برای ادعاهای خود سند معتبر ذکر کرده و از تاریخ، استفاده ابزاری ننماید.
📌 جریان تخریب
جریان «تخریب» از تاریخ پهلوی برای ستیز با جمهوری اسلامی استفاده ابزاری میکند؛ بدین صورت که با تخریب پهلوی و قرینهسازی آن با جمهوری اسلامی، ضعفهای حکومت پهلوی را به جمهوری اسلامی نیز نسبت داده و سرنوشت آن حکومت را برای این حکومت تئوریزه کند.
📌 جریان تلطیف
تلطیفکنندگان که اغلب آنها امروزه در زمره روشنفکران اصلاحطلب یا اعتدالی قرار میگیرند، دوران پهلوی را جامعه آرمانی تصویر نمیکنند؛ اما با روایتی ناقص و جزئینگرانه از این دوران، وضعیت قابل اغماضی را جلوه میدهند. جریان تلطیف به مسائل اجتماعی و حواشی سیاست و قدرت پهلوی میپردازد و از ورود به بخش مهمی از مسائل سیاسی و امنیتی و راهبردی دوران پهلوی پرهیز میکند.
📌جریان تطهیر
فعالترین جریان در موضوع رژیم پهلوی، تطهیر و تمجید نسبت به عملکرد آن است. پروژه «تطهیر پهلوی» در امتداد مسیر جعل تاریخ ایران توسط پژوهشگران و رسانههای وابسته به استعمار، سلطنتطلبان و لیبرالهای غربی است که روزی در قالب القای ایدئولوژی باستانگرایی و روز دیگر در تمجید از فعالیتهای رژیم پهلوی خود را نشان میدهد. این جریان بهطور خاص پس از فتنه88، جان تازهای گرفت و بهشکل قویتری پیگرفته میشود.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 25
🆔 @didebane_andisheh
📌 اخلاق مواجهه با امانات الهی
✅ با اشاره به برخی از مهمترین ویژگیهای عالم مثل حیات، توازن، حشر عام و کمالمحوری، میتوان فضایل اخلاقی برآمده از این ویژگیها را اینگونه برمیشمرد:
1️⃣ شفقت: از این منظر شخص بافضیلت همه آفریدگان را به سهم خود مشمول شفقت خود میسازد و این فضیلت را مختص انسانهای پیرامون خود نمیداند. نمونه آشکار این نگرش را در سیره پیامبر اکرم (ص) میتواند دید.
2️⃣ میانهروی: اعتدال یا میانهروی در عرصه زیستمحیطی به این معنا است که به میزانی که نیاز داریم از مواهب طبیعی بهره بگیریم، نه بیشتر. همانگونه که هیچ مسلمانی نباید خودش را از نعمات الهی محروم کند و حلالی را حرام بشمارد نباید در استفاده از مواهب طبیعی بیش از نیاز خودش بهرهبرداری کند.
3️⃣ تواضع: تواضع فضیلت آشکار مؤمنان است و درست همانگونه که تکبر و استکبار نشانه کفر است، این صفت نشان ایمان است. کسی که کل طبیعت را بیجان میداند و زمین را جایی برای لذتطلبی خود میشمارد، ممکن است متکبرانه از آنها بهرهکشی کند؛ اما کسی که عالم را غرضمند و زمین را زنده و جاندار و تسبیحگوی خداوند میداند، متواضعانه با آن برخورد میکند.
4️⃣ فعالیت زیستمحیطی: هر اقدامی که برای حفظ محیطزیست و پیشگیری از تخریب آن صورت گیرد، ستوده و مشمول ثواب است تا جایی که آبدادن به درختان سدر که فاقد میوه بودهاند، همسنگ آبدادن به مؤمنان تشنه شمرده شده است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 39
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بیژن عبدالکریمی:
✅ متافیزیک غربی، پوچی خود را در خشونت اسرائیلی نمایان کرد...
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
#بازنشر
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژهنامه رحلت دکتر داوود فیرحی
📚 شماره هفدهم و هجدهم دیدهبان اندیشه
❇️ مهمترین موارد طرحشده در این شماره:
📌 سنجش فقه با معیارهای اجتماعی و سیاسی غربی؛
📌 جایگزینی مقبولیت به جای مشروعیت در مدل سیاسی اسلامی؛
📌 پذیرش عقلانیت ابزاری و تفسیر فقه بر اساس آن؛
📌 مخالفت با اسلامیسازی علوم انسانی(علیرغم موافقت با بومیسازی فرهنگ اسلامی)؛
📌 خدشهدارکردن هویت و تاریخ ایرانی-اسلامی با تقلید از نسخههای ناسیونالیستی عربی(جابری).
📖 فایل نشریه در پست بعدی👇
🆔 @didebane_andisheh
شماره ۱۷ و ۱۸.pdf
8.49M
#اختصاصی
#بازنشر
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژهنامه رحلت دکتر داوود فیرحی
📚 شماره هفدهم و هجدهم دیدهبان اندیشه
⚠️ در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور حیات زیستی - علمی مرحوم داوود فیرحی، به برخی از نقدهای وارده از سوی فلاسفه و فقها به اندیشه ایشان، پرداخته میشود.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 17 و 18
🆔 @didebane_andisheh