✅ زینبیات
✍️ محسن قنبریان
📌 زینب(س) برای عاشورا؛ بمثابه "نبی" برای "اسماء حسنای الهی" است! خدا و اسمائش، همه زیباییهاست؛ لکن خدا هم در بیخبری، "نبی" می خواهد! (نبی از نبأ بمعنی خبر)
📌 زینب(س) برای کربلا؛ "تماشاگر" و "راویِ صحنهها" و روایتها نیست؛ خودِ "کرب و بلا" ست! تحریف بزرگی است که بنام جنگ روایتها، فقط تماشاگر و راوی را زینب بخواهیم! "تحملِ کرب و بلا" با "خَلق صبر و ولاء"، "جوهره"ی زینبشدن است؛ نه هیچ چیز دیگر (رسانه، مخاطب، ضریب سایبری و...)!
📌 زنِ غزه این روزها زینبیترین زینبِ زمین است! در خودِ کرب و بلاست؛ خالق زیباترین صحنههای صبر و شکر و تمثال امروزینِ "ما رایت منه الا جمیلا"ست. صدا و تصویرش را چشمها و گوشهای تیز شده از صبر و حلماش، از باریکه تصاویر یک موبایل هم میبیند و عالمی را به هم میریزد! هیچ زن و کودکی -فضلاً از مردان- نتوانسته بود این چنین، جهان را به هم بریزد!
📌 اگر فقط شهید میداد و می گریست، هرگز "زینبِ وجدانها" نمی شد! نمایش روحِ نشکن و متعالی و مومناش در کنار آن ترحمِ جهانی، تعظیم آفرید! همه را ساکت کرد و همه را گوش! بهترین "الگویِ پیروز" در روایت و جنگِ روایتها را زینبیات غزه دارند به مستضعفینِ امپراطوریهای تبلیغاتی و رسانههای استکباری میدهند!
🆔 @m_ghanbarian
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات!
▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریهپرداز اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت، در بیانیهای ضمن تروریستی خواندن اقدام حماس در ۷ اکتبر از تولد دوباره یهودستیزی در اروپا اظهار نگرانی کرد. وی در این بیانیه نوشته بود: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد.
▪️هابرماس بی اعتنا به بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و نسل کشی فلسطینیان که این روزها بیش از گذشته در غزه جریان دارد و در اعتراض به موج جهانی مخالفت مردم در سراسر دنیا به جنایات جنگی اسرائیل خصوصاً در آلمان، در ادامه گفته است: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابانها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.»
☑️ این سخنان هابرماس واکنش متفکران و پژوهشگران ایرانی را برانگیخت. فکرت برخی از این واکنشهای را بازتاب خواهد داد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#یادبود_بزرگان
💠 تجمیع سه حوزه
📌 در مقابل نگاهی که در دنیای غرب به صورت پیوسته بین سه حوزه دین، فلسفه و عرفان جدایی و ناسازگاریی و حتی تهافت و تناقض میبیند، استاد حسنزاده با تسلط بر مبانی عرفانهای نوظهور و تفلسفهای کاذب، معیار و ملاک معرفت را قرآن و سنت معرفی کرده و هرگونه اعوجاج از مسیر این دو منبع را باطل و کجراهه و اسباب سقوط نفس ناطقه انسانی برمیشمردند.
📌 طبق این نظر دین، فلسفه و عرفان در عين اينکه در محتواهاى اساسى با هم مشترک بوده و هماهنگى و توافق دارند، حجيت همديگر را نیز تایید و تکمیل میکنند. جدیترین تلاش ایشان در عرصه معارف اسلامی، جمع بین این سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان بوده است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره32
🆔 @didebane_andisheh
💠 انگیزههای روشنفکری حوزوی
♻️ جمع بین سنت و تجدد
برخی از روشنفکران حوزوی معتقدند که دین سنتی بـه جهـت تعلـق آن بـه قـرون گذشـته، پاسخگوي نیازهاي انسان معاصر نیسـت. آنها مـیکوشـند بـا بهـرهگـرفتن از ظرفیـتهـاي فلسفههاي نوین در حوزههاي تحلیل زبانی و هرمنوتیک و با تاریخی قلمدادکردن دین و با ارائه تفکیکی غیر نظاممند از ذاتیات و عرضیات دین و در پرتو به محاقبردن یـا کنـارگذاشتن آن چه که عرضی دین قلمداد میکنند، قرائتی تازه از دین و ذاتیات آن عرضه کنند تا دینداري به شکل عام و اسلام در قرائت او با کمترین هزینهاي، البته تنهـا نسـبت بـه تجددخواهی، با زندگی مدرن امروز جمع گردد.
♻️ تقریر حقیقت و تقلیل مرارت
روشنفکران سعی میکنند بـا بهـرهگـرفتن از معنویت و عقلانیت متعادل، اولاً هر چه بیشتر انسانها را با حقیقت مواجهـه داده و آشـنا سازند و ثانیاً در شیوه فکري خود، چشماندازي را ترسـیم سـازند کـه در آن، پـس از تبیـین دردها و آلام انسانی، انسانها هرچه کمتر درد کشیده و رنج ببرند و نهایتاً با بهرهگـرفتن از هر آنچه که در عرصه دین و علم و فلسفه و هنر هست، سعی میکنـند عـلاوه بـر دو مقصد پیشگفته، انسانها را به گرایش هرچه بیشتر به سوي نیکی و نیکوکاري رهنمون گردند. گویا این متفکـران روشـنفکر بـه صـورت خودآگـاه یـا ناخودآگاه به این نتیجه رسیدهاند که براي جمع بین سنت و تجـدد و یـا کاسـتن از آلام و مرارتهاي همنوعان خویش، لاجرم باید از التزام به پذیرش دین و مکتبی خاص کـه بـا کمترین لسان سلبی نسبت به سایر مسالک همراه باشد، سخت اجتناب کرد و به معنویتی بیرنگ و آیین و دینی بیمرز، بسنده نمود.
♻️ بسط دین انسانی
جریان روشنفکری به دنبال تاسیس دین انسانی است؛ دینی که کرامت انسان برایش اهمیت داشته و توانایی جمع تمام انسانها زیر چتر واحد را داشته باشد. برخی از روشنفکران حوزوی برای دستیابی به این هدف، به ناچار راه عرفان را در پیش گرفته و سعی کردند تا مبانی عرفانی را در مقابل مبانی فقهی برجسته سازند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره26
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست
💠 جنگ غزه؛ پیروزی روایت بر الگوریتم
👤 هادی خانیکی
⚠️ در جدیدترین شماره دیدهبان، به بررسی رابطه سکولاریسم و صهیونیسم خواهیم پرداخت.
🆔 @Didebane_Andisheh
#اطلاعیه
❇️ فقط دو روز دیگر تا پایان مهلت ارسال یادداشت برای دو شماره آتی دیدهبان فرصت باقی است:
1️⃣ «سَرمَنزل اِشغالگری»؛ بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
2️⃣ «قیمتگذاری دولتی»؛ بررسی کارکردها و آسیبهای قیمتگذاری دولتی
📌یادداشتهای ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
📌یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
📌حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
🆔 @didebane_andisheh
💠 کنش ارتباطی، بُمب زائید
✍️ مجتبی زارعی
📌 با خواندن جملات عجبیب یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی درباره کشتار جمعی مسلمان در غزه، گزارش سید مرتضی آوینی از مصاحبه پوپر با اشپیگل در میانه کشتار مسلمانان بوسنی دراروپا به ذهنم متبادر شد؛ آقا مرتضی نوشته بود: فیلسوفها جنگ بر پا میدارند و ژنرالها فلسفه میبافند؛ ژنرال كارال ریموند پویر، به زبان فلسفه توصیه میكند كه ما باید رنج همكاری فعالانه با این صلح آمریكایی را برخود هموار سازیم تا آن كه امر به صلح متمدنها تبدیل شود. تنها آمریكاییهای متمدن استحقاق دارند كه سلاح هستهای در اختیار داشته باشند و ما كه در جهان سوم – یعنی جهان غیر متمدنها – زندگی میكنیم ، باید رنج قربانیشدن در زیر چكمههای ژنرالهای پنتاگون و نژادپرستان صهیونیست و صرب را بر خود هموار كنیم تا نظم اجتماعی لیبرالی كه به زعم جناب آقای پوپر بزرگترین دستاورد بشر متمدن است، نابود نشود.
📌 حالا در میانه کشتار کودکان و زنان و نیز حمله به بیمارستانها در غزه ببینید که ژنرال هابرماس صاحب نظریه پیشرفته کنش ارتباطی که اصحاب علوم اجتماعی وعلوم سیاسی کم مانده پیامبرش بخوانند چه نوشته و یا نامش زیر کدامین اطلاعیه شبه نظامی درج شده است؛ او تایید می کند که «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. با وجود تمام نگرانیها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیریهای جاری، نسبت دادن نسلکشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می کشد».
📌 باید از ژنرال هابرماس پرسید مگر نه اینکه پیشتر گفتی و نوشتی که انسان باید از کنشهای عقل ابزاری ، عقل راهبردی و یا دیگر کنشهای عقلی دولتمحور به سوی کنشهای معطوف به تفاهم جمعی و جهانی از طریق عقلانیت پیشرفته ارتباطی و تفاهمی حرکت کند؟! مگر نه اینکه در نظریه خویش گفته بودی کار انسان آنگاه بسامان میشود که از کنشگری حسابگرانه، ابزاری و خودمحور عبور کند و به یک جهانزیستِ بینالاذهانی برسد ؟! اینک اما چرا به مقتضای فطرت عمل نمیکنی و به طبع خشن انسان متجاوز و استخدامگر غربی بازگشتی ؟!
📌 از اصحاب شبه مدرن علوم اجتماعی و علوم سیاسی ایران که هابرماس را همانند یک منجی به دانشگاهها و نیز محفلهای مخفی خانگی برای گذار ایران بسوی سکولاریسم رونمایی کردند و هنوز هم در بسط آرای او سراز پا نمیشناسند، میپرسیم که آیا میشود با هابرماس از خشونتهای بی حد و حصر لیبرالیسم برای ایرانی پیشرفته واساسا برای جامعهای آباد و آزاد از عقل ابزاریِ غیرتساز فکر کرد ؟! و بالاتر اینکه آیا اساسا با هابرماس میتوان جامعهای آزاد و دموکراتیک را برای حصول به تفاهم تصور کرد ؟ آیا میتوان با عقلانیت تفاهمیِ غیر قدسی که چشمان خود را با این توجیهات ایدئولوژیک امثال هابرماس، حتی بر نمادهای جهانشمولی بیمارستانها بسته به جهانی عاری ازخشونت رسید؟!
🆔 @Dr_Zareii_Siasatefetrat
🆔 @didebane_andisheh
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💠 در رثای مظلومیت امت...
🗓۲ آذر زادروز علی شریعتی
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از انتشارات انقلاب اسلامی
📚 کتاب بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره صهیونیسم منتشر شد
📝 تازهترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) با عنوان #رو_به_پایان منتشر شد.
📍 کتاب «رو به پایان» شامل بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی صهیونیسم است که بهتازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانهی بازار نشر شده است.
مطالب کتاب «رو به پایان» از مطالعهی کل گفتارها و نوشتارهای مرتبط با موضوع از سال ۱۳۴۸ گردآوری و تنظیم شده و نشانگر این است، تحقیقات صورتگرفته برای تدوین این کتاب، محدود به مواضع معظّملّه پس از رهبری نبوده و مواضع ایشان در زمان ریاست جمهوری و حتّی پیش از آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب ۵۶۸ صفحهای، در پنج بخش اصلیِ «صهیونیسم شجرهی خبیثه»، «غدّهی سرطانی»، «توطئهی فراموشی»، «جرّاحی غدّهی سرطانی» و «تقابل ایدئولوژیک» و در ۲۳ فصل ارائه شده است.
♦️ گفتنیاست این کتاب که به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم تدوین شده، یک نوبت در سال ۱۳۹۲ با عنوان «توهّم سلطه» توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده بود و اکنون پس از اعمال برخی تغییرات، با عنوان، صفحهآرایی و طرح جلد جدید در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
📌 مخاطبان میتوانند برای تهیهی کتاب «رو به پایان» به کتابفروشیهای سراسر کشور یا پایگاه الکترونیکی #انتشارات_انقلاب_اسلامی مراجعه نمایند.
ثبت سفارش با ۲۵٪ تخفیف تا ۳ آذر ماه:
https://shop.khameneibook.ir/product/رو-به-پایان
@KhameneiBook
💠 وظایف و کارکردهای نهاد دانشگاه
1️⃣ تولید و توزیع علم
به جرات میتوان مهمترین وظیفه دانشگاه را تولید و توزیع علم دانست؛ اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که دانشگاه باید علم بومی مربوط به جامعه خود را تولید کند و یا صرفا توزیعکننده علم جهانی باشد؟
2️⃣ توسعه و کارآفرینی
یکی از کارکردهای متصور از دانشگاه که در تحلیلهای متفکران خود را نمایان کرده است، بحث از توسعه و کارآفرینی دانشگاه است که طرفداران و مخالفانی دارد.
3️⃣ ترویج روحیه انتقادی
کارکرد دیگری که برای دانشگاه بیان شده، ترویج روحیه انتقادی در جامعه است؛ «عالی» در عبارت «آموزش عالی» به نظر تحلیلگران مرتبه بالاتر تحصیلی نیست؛ بلکه «کیفیت ویژهای» از یادگیری و بالیدن و پروردهشدن است.
4️⃣ مهارتافزایی و بصیرتبخشی
کارکرد اصلی دانشگاه این است که با ایجاد ملکه اجتهاد در متعلمان، آنها را برای ورود به جامعه و حل مسائل آن آماده سازد. پس وظیفه دانشگاه مهارتافزایی و اعطای بینش و بصیرت به شخص است تا جامعهپذیری وی بالا برود.
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه
♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودسازی، وظیفه تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه خود را نیز یدک میکشند؛ این مساله را به راحتی میتوان در برخی از بزنگاههای تاریخی کشور خودمان نیز به عیان دید؛ اما باید اذعان کرد که امروز، دانشگاههای ما تا حد زیادی از انجام این وظیفه غافل شده و تاثیرگذاری راهبرانهای در تحولات سیاسی و اجتماعی از خود نشان نمیدهند.
⚠️دیدهبان اندیشه قصد دارد در این پرونده، به منظور آسیبشناسی این مساله، سه دسته از موانع تاثیرگذاری دانشگاه معاصر را بررسی نماید:
1️⃣ موانع ناظر به ساحت علم
2️⃣ موانع ناظر به ساحت دانشگاه
3️⃣ موانع ناظر به ساحت جامعه و حکومت
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh