eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:چگونگی جمع عذاب داىمی گروهی در جهنم با مهربانیت خدا؟ شماره:64 . به مناسبت تکلیف پسران مسجد ,جشنی گرفتیم. جوانان خیلی استقبال کرده بودند و,پدران بعضی از آنها هم حضور داشتن. بعد از قراىت قاری حاج آقا در مورد تکلیف رسیدن گفتند: در زمان تکلیف, انسان تازه رسمی میشه,جایگاه ویژه ایی پیدا میکند. و بعد گفت: انسان موقعی که به تکلیف رسید باید به تکلیفی به او شده انجام دهد,و سستی به خرج ندهد. یکی از بچه ها گفت:خداوند مهربان هست. حاج آقا گفت: درسته خداوند مهربان هست اما خداوند هم فرموده: به بندگانم خبر ده كه من بسیار مهربان و آمرزندهام، ولى عذاب و مجازات من نیز دردناك است.( حجر، 49 - 50.) . پدر آن پسره که آنهم حضور داشت,گفت:چرا در مورد مهربانی خدا صحبت نمیکنی ؟بچه ها را دیگه نباید ترساند. حاج آقا گفت:خالق حکیم برای اینکه بنده اش به راه چپ نرود, راه وچاه را نشان داده تا بنده اش حواسش جمع باشد وخود را به هلاکت نیندازد. پدر بچه گفت:حالا که بحث جهنم کردی, یک سوال از جهنم بپرسم, حاج آقا,مدت جهنم چقدره؟ حاج آقا گفت:متناسب با اعمال اشتباهی هست که توبه نکرده آنها را و با خود به دنیای دیگر برده. پدر بچه گفت:یعنی همه آخرش به بهشت می روند؟ حاج آقا گفتند:خیلی از انسانها بخشیده میشوند,اما گروه خاصی داىمی در جهنم می مانند. پدر بچه گفت:چطوری ؟اگر به اندازه کره زمین هم گناه داشته باشد, مگر آخرش گناهش صاف نمیشه؟چرا خدا بین آنها و باقی بنده ها فرق گذاشته؟ حاج آقا گفت:بخاطر اینکه این انسان ها با انسانهای دیگر در اعمالشان تفاوت دارد. پدر بچه گفت:چه فرقی؟ حاج آقا گفت:انسانهای که گناهانی دارند و جزو شخصیتشان قرار نگرفته و از جهنم آخرش آزاد میشوند. اما انسانهای هستند که گناه ملکه و ذاتشان شده ,همیشه در جهنم می مانند. چون قصدشان بر این بوده تا دنیا هست و آنها هستند به کار گناهشان ادامه دهند,این گروه ذاتشان مسخ آتشی میشه و ذاتشان جهنمی به تمام معنا میشود. مثال این دو انسان مثال دو آب هست که یکی, مثل آبی هست که نمک درون آن قاطی شده,که با کمی آتش و بخار دوباره به حالت آب شیرین برمیگردد. و دیگری,اگر این آب در بدن انسان رفت و به خون تبدیل شد,دیگر طاهر نمیشود با آتش,چون نجاست ذاتش شده. انسانی که نجاست گناه را جزو ذاتش قرار داده انسان جهنمی هست ,دیگه قابلیت رفتن به بهشت طاهر را ندارند. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 آیا همه انسان ها حتی گنهکاران پس از مجازات در جهنم به بهشت می روند؟ هر چند وضعیت افراد در عالم آخرت کاملا متفاوت و مختلف خواهد بود و تصمیم گیری در خصوص سرنوشت نهایی همه انسان ها در دست خداوند است، اما بر اساس آیات و روایات به طور کلی می توان گفت: تقریبا اکثریت انسان ها پس از تحمل عذابی کوتاه یا طولانی به بهشت می روند، ولی در هر حال این امر کلیت نداشته و شامل همه انسان ها نخواهد بود. شخصی را در نظر بگیرید که ایمان دارد، ولی به خاطر ضعف ایمان‌، گناهان کبیره انجام داده، این فرد اگر توبه نکرده باشد، با سختی جان دادن یا عذاب برزخ یا شفاعت یا تحمّل عذاب موقت جهنم پاک گردیده‌، به بهشت می‌رود؛ در واقع عذاب برای او حکم تطهیر و درمان از پلیدی گناه را دارد. اکثر انسان ها که آمیخته ای از خوبی ها و بدی ها را دارا هستند، همین وضعیت را دارند؛ زیرا مبنای برخورد خداوند با گنهکاران، رحمت و بخشایش و گذشت است. آیات متعدد قرآن که از «غفور» و « رحیم» بودن خداوند نام برده، می تواند اشاره به همین مطلب داشته باشد. در مورد خروج برخى از اهل جهنم از آن مکان و ورودشان در بهشت، روایات زیادى وارد شده است از جمله: - ابى بصیر گوید: از امام باقر شنیدیم که فرمود: مردمى از آتش خارج مىشوند.. . و به بهشت وارد مىگردند. (تفسیر المیزان، ج 11، ص 39 ) اما در کنار این اکثریت، عده ای از جهنمیان هم هستند که به عذاب ابدی گرفتار بوده، امکان نجات از دوزخ را ندارند. بنا بر آیات و روایات، بعضى از گناهان مانند شرک و کفر و نفاق موجب عذاب ابدى است. این در صورتى است که صاحب آن بدون توبه واقعى بمیرد. پارهاى از افرادی که وعده خلود و جاودانگی در عذاب به آن ها داده شده، به علاوه مشرکان که به آن اشاره شد، عبارتند از: 1. کسى که مؤمنى را عمدا به قتل رساند. ( نساء 96) 2. کسى که با خدا و رسولش به مبارزه بر مىخیزد. ( توبه 63) 3. کسى که خدا و رسولش را نافرمانى کند و به حدود و احکام الهى تجاوز کند. ( نساء 14) 4. کافران و تکذیب کنندگان آیات الهى. ( بقره 39 ) 5. مرتکبین گناه که آثار گناه سراسر وجودشان را گرفته باشد. ( بقره 81) 6. مرتدى که کافر از دنیا برود. (بقره 217) البته برخی از مفسران، «خلود» را در بعضی از این آیات به معنای مدت طولانی تفسیر کرده‌اند، نه حضور دائمی و همیشگی؛ اما در هر حال یقینا برخی از گنهکاران همانند مشرکان هیچ گاه مورد عفو و رحمت قرار نگرفته و امکان طهارت و پاک شدن برای آنان وجود ندارد. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلود در جهنم با عدل الهى چگونه سازگار است؟ پاسخ اجمالی: پاسخ تفصیلی: مى دانیم قرآن صریحاً درباره گروهى از کفّار و گنهکاران سخن از مجازات جاویدان و به تعبیر دیگر «خلود» به میان آورده است. در سوره توبه، آیه 68 مى خوانیم: (وعد الله المنافقین و المنافقات و الکفار نار جهنّم خالدین فیها); «خداوند به مردان و زنان منافق و کفّار وعده آتش سوزان جهنّم داده، جاودانه در آن خواهند ماند». همان گونه که در ذیل همین آیه به مردان و زنان با ایمان وعده باغ هاى بهشت را به طور جاودانه داده است: (وعد الله المؤمنین و المؤمنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدین فیها); «خداوند به مردان و زنان با ایمان باغ هایى از بهشت را وعده داده که نهرها از زیر درختانش جارى است، جاودانه در آن خواهند ماند». در اینجا سؤالى پیش مى آید و آن این که چگونه مى توان قبول کرد که انسانى در تمام عمر خود که حداکثر هشتاد یا صد سال بیشتر نیست کار بدى کرده ولى میلیون ها سال و بیشتر کیفر آن را ببیند. البته این مطلب در مورد پاداش مهم نیست، زیرا دریاى رحمت الهى، وسیع است و پاداش هر چه بیشتر باشد نشانه رحمت و فضل بیشتر است، امّا در مورد اعمال بد، چگونه عذاب جاودانه در برابر گناهان محدود قرار مى گیرد؟ و چگونه مى توان آن را با توجّه به اصل عدالت خداوند توجیه کرد؟ آیا نباید یک نوع تعادل در میان گناه و مجازات برقرار باشد. براى رسیدن به راه حل نهایى این بحث باید به چند نکته دقیقاً توجّه داشت: الف - مجازات ها و کیفرهاى رستاخیز چندان شباهت به مجازات ها و کیفرهاى این جهان ندارد که مثلا شخصى مرتکب تجاوز و سرقت شده و او را مدّتى به زندان مى افکنند، بلکه مجازات هاى قیامت بیشتر به صورت آثار اعمال و خاصیت کارهاى انسان است. به تعبیر روشن تر دردها و رنج هایى که گنهکاران در جهان دیگر مى کشند اثر و نتیجه اعمال خود آنهاست که دامانشان را فرا مى گیرد. قرآن مجید در این جا تعبیر روشنى دارد، مى گوید: (فالیوم لا تظلم نفس شیئا ولا تجرْون الا ما کنتم تعملون);(1) «امروز (روز رستاخیز) به هیچ کس ستم نمى شود و جز اعمال خود شما، جزائى براى شما نیست». با یک مثال ساده مى توانیم این حقیقت را مجسم کنیم: شخصى به سراغ مواد مخدّر یا مشروبات الکلى مى رود و هر چه به او مى گویند این مواد زهرآگین معده تو را خراب و قلب تو را بیمار و اعصاب تو را درهم مى کوبد، او گوش نمى دهد، چند هفته یا چند ماهى غرق لذت خیالى این مواد کشنده مى شود و تدریجاً گرفتار زخم معده، ناراحتى قلب و بیماى اعصاب مى شود، و سپس ده ها سال تا پایان عمرش از این بیمارى ها رنج مى برد و شب و روز ناله مى کند. آیا در این جا مى توان ایراد کرد که چرا این فرد که چند هفته یا چند ماه بیشتر گناه نکرده، ده ها سال شکنجه ببیند؟! فوراً در پاسخ گفته مى شود این نتیجه و اثر عمل خود اوست! حتّى اگر او داراى عمر نوح و بیشتر باشد و ده ها هزار سال عمر کند و دائماً او را در درد و رنج ببینیم، مى گوییم: این چیزى است که خودش آگاهانه به جان خود خریده است. مجازات هاى روز قیامت «بیشتر» از این قبیل است، و بنابراین ایرادى در مسئله عدالت باقى نمى ماند. ب - این اشتباه است که بعضى گمان مى کنند مقدار زمانى مجازات باید به اندازه زمان گناه باشد، زیرا رابطه میان گناه و مجازات رابطه زمانى نیست، بلکه بستگى به نتیجه و کیفیّت گناه دارد. مثلا ممکن است کسى در یک لحظه آدم بى گناهى را به قتل برساند و مطابق بعضى از قوانین دنیاى امروز او را محکوم به زندان ابد کنند، در این جا مى بینیم زمان گناه تنها یک لحظه زودگذر بوده، در حالى که مدّت مجازات ده ها سال است، و هیچ کس این امر را ظالمانه نمى شمرد، چرا که در این جا مسئله دقیقه و ساعت و ماه و سال، مطرح نیست، کیفیّت گناه و نتیجه آن مطرح است. ج - «خلود» در دوزخ و مجازات ابدى و جاودان تنها از آنِ کسانى است که تمام روزنه هاى نجات را به روى خود بسته اند، و از روى علم و عمد غرق در فساد و تباهى و کفر و نفاق گشته اند، آنچنان که تاریکى گناه تمام وجود آنها را در برگرفته در حقیقت به رنگ گناه و کفر درآمده اند. قرآن در اینجا تعبیر جالبى دارد. در سوره بقره، آیه 81 چنین مى گوید: (بلى من کسب سیئة و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون); «کسى که مرتکب گناهى گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند چنان کسى اهل دوزخ است و جاودانه در آن خواهد ماند». این گونه افراد رابطه خود را با خدا به کلى قطع کرده اند، و تمام روزنه هاى نجات و سعادت را به روى خود بسته اند. 📢ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✅ادامه.. . این گونه افراد به پرنده اى مى مانند که آگاهانه بال و پر خود را در هم شکسته و سوزانده، و براى همیشه مجبور است روى زمین بماند و از پرواز بر اوج آسمان ها محروم است. توجّه به نکات سه گانه بالا این حقیقت را روشن مى سازد که مسئله عذاب جاویدان که براى گروه خاصّى از منافقان و کفّار در نظر گرفته شده است چیزى بر خلاف اصل عد الت نیست، این نتیجه شوم اعمال خود آنهاست و قبلا هم به وسیله پیامبران الهى به آنها ابلاغ شده است که این کار چنین نتیجه تلخ و شومى دارد. مسلماً اگر این افراد جاهل باشند و دعوت انبیا به آنها نرسیده باشد و از روى نادانى مرتکب چنان اعمالى شده باشند مشمول چنان مجازات سختى نخواهند بود. ذکر این نکته نیز لازم است که از آیات و اخبار اسلامى استفاده مى شود که دریاى رحمت الهى آن قدر وسیع و گسترده است که گروه عظیمى از خطاکاران را دربر مى گیرد: گروهى از طریق شفاعت گروهى از طریق عفو گروهى از طریق اعمال نیک کوچکى که انجام داده اند و خداوند به بزرگى خودش آن اعمال کوچک را پاداش عظیم مى دهد; و گروه دیگرى بعد از آن که مدّتى در دوزخ مجازات شدند و در این بوته الهى تصفیه گشتند، به رحمت و مواهب الهى باز مى گردند. تنها گروهى باقى مى مانند که بر اثر لجاجت و دشمنى با حق، و ظلم و فساد و نفاق بیش از حد، وجودشان را سر تا پا ظلمت کفر و بى ایمانى فرا گرفته است.(2) پی نوشت: 1. سوره یس، آیه 54. 2-پنجاه درس اصول عقائد براى جوانان، ص 145. 🌐منبع: آئین رحمت 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷✨﷽✨🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🎉ویژه نامه دهه فجر: 🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 😈در زمان پهلوی: ورود ایرانی و سگ ممنوع❗️ 🚩 ورزشگاه تنیس انگلیسی ها در محله بریم آبادان(عصر پهلوی)❗️ 🇮🇷در زمان جمهوری اسلامی: 💠 گریه و ترس سربازان آمریکایی در خلیج فارس✌️ عزت در دوره پهلوی بیشتر بود یا انقلاب اسلامی🇮🇷؟ https://hawzah.net/fa/Article/View/95976/%D8%B9%D8%B2%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ🇮🇷 دهه فجر🇮🇷 2⃣1⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 الی 2⃣2⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیکِ یافاطمة الزهرا 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ناحلة الجسم یعنی ...🏴 نحیف و دلشکسته میری🏴 جوونی اما مادر پیری🏴 بهونه ی سفر می گیری🏴 باکیة العین یعنی ...🏴 بارون غصه ها می باره🏴 چشای مادر ما تاره🏴 دیگه علی (علیه السلام) شده بیچاره🏴 منهدة الرکن یعنی ...🏴 توون برات نمونده بانو🏴 کی قلبتو سوزونده بانو🏴 کی بالتو شکونده بانو🏴 معصبة الراس یعنی ...🏴 بستی سری رو که پر درده🏴 رنگ رخ تو مادر زرده🏴 تو کوچه کی جسارت کرده🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷✨﷽✨🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🎉ویژه نامه دهه فجر: 🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 اندر حکایت راه آهن رضاخانی🚃 💎 روزنامه های غربی: شاه ایران راه آهنی ساخته که از هیچ کجا به هیچ کجا می روی❗️ 😈دوره پهلوی:👇 ❌راه آهن استعماری دوره پهلوی سه هزار کیلومتر 🇮🇷جمهوری اسلامی:👇 راه آهن مردمی جمهوری اسلامی سیزده هزارکیلومتر✅ منبع:کانال مدرسه انقلاب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ🇮🇷 دهه فجر🇮🇷 2⃣1⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 الی 2⃣2⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:فدک,ارث یا هدیه. شماره:65 ؟ در ایام فاطمیه در مرکز شهر به یاد دوران حضرت زهرا سلام الله علیهاتعدادی خانه های گلی بصورت نمادین درست کرده بودند و در کنار آن هم پوستر نخلستان فدک را هم کناری نصب کرده بودند. من با خانمم هم برای بازدید به آنجا رفته بودیم. تعدادی دانش آموز مقطع دبیرستان هم با معلمشان به آنجا رفته بودند ومعلماشان در مورد پوستر داشت توضیح می داد. .بعد اتمام توضیح وقایع فدک, گفت:بچه ها اگر سوالی ندارید تا برویم قسمتهای دیگر؟ یکی از دانش آموزان به معلمشان گفت:آخر نفهمیدیم فدک هدیه پیامبر بوده یا نه؟ معلم گفت:چرا شک کردی؟ دانش آموز گفت:چون شما گفتید حضرت زهرا علیها السلام دفاع از حقش در مورد فدک استدلال به ارث کرده,اما جای دیگر گفته بودید فدک هدیه پیامبر به دخترش بوده؟ معلم گفت:هدیه پیامبر به دخترش بوده,اما حضرت زهرا دید که با عنوان هدیه ,گروه غاصب بر غصبشان باقی می مانند و حرف حضرت را قبول نمیکنند,برای روشن کردن همه در این قضیه,استدلالشان به این مضمون بود که; اگر هدیه را قبول ندارید,من که از پدرم ارث می برم. آن دانش آموز گفت:من از ملای مسجدمان شنیدم که که انبیا ارث نمی گذارند. معلم گفت:عزیزم,اولا اگر این طور بود نباید همسران گرانقدر پیامبر,از پیامبر ارث می بردند,مثل اموال پیامبر و خانه پیامبر که بعدا دو خلفا که پدران دو همسر پیامبر بود,بخاطر این ارث در آنجا دفن شدند. دوما قانون ارث در قرآن مستثی کسی نیست و قرآن ارث بری وارثین پیامبران را نفی نکرده بلکه اشاره کرده که وارثین پیامبران ارث می برند. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 چرا فدک جزو غناىم قرار نگرفت؟ چون فدک، بدون جنگ، و با تسلیم شدن اهالی آن، به دست آمد، جزو غنائم محسوب نشده و به عنوان انفال، فقط به شخص پیامبر تعلق می‌گرفت.[1] وقتی آیه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه» نازل شد، پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه(س) را احضار کرد و طبق دستور الهی، فدک را به ایشان داد.[2] [1]. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغة، محقق و مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 16، ص 210، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اول، 1404ق. [2]. هیثمی، نور الدین علی بن أبی بكر، المقصد العلی فی زوائد أبی یعلى الموصلی، محقق: سید كسروی، حسن، ج 3، ص 19، دار الكتب العلمیة، بیروت؛ ابن كثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، ج 5، ص 63، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1419 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلاصه پرسش چرا پیامبر در بخشیدن فدک به حضرت زهرا (ع) کسی را شاهد نگرفتند؟ و آیا امام حسن و امام حسین (ع) نیز از جمله کسانی هستند که بر قضیه فدک شهادت دادند؟ پرسش 1. در قرآن سفارش شده است موقع معامله و یا ... دو یا سه نفر شاهد بگیرید و قرارتان را بنویسید؛ چرا پیامبر(ص) در مورد بخشیدن فدک شاهد نگرفتند و مکتوب نفرمودند تا حضرت فاطمه(س) مجبور نباشد در حکمیت فقط حضرت علی(ع) را به عنوان شاهد ببرد؟ 2. در برخی منابع آمده امام حسن و امام حسین(ع) و چند نفر دیگر را نیز به عنوان شهود آورده اند، اولاً: آیا در آن زمان این دو بزرگوار در سن این بوده اند که شهادتشان مورد قبول باشد؟ ثانیاً: آیا این 5 شاهد در زمان بخشیدن فدک به حضرت زهرا، کنار پیامبر بوده و این مسئله را دیده اند؟ یعنی بخشیدن فدک را به ایشان، با چشم خود دیده و از پیامبر اکرم(ص) شنیده اند؟ پاسخ اجمالی 1. حضرت زهرا (س) در جدال با خلیفه اول از طریق هدیه بودن، مطلوب خود را بیان می داشت و ادعای اول ایشان نیز این بود، و حتی امام علی(ع) و ام ایمن را نیز به عنوان شاهد آورد، ولی وقتی دید که هدیه بودن را آنها قبول نمی کنند مجبور شد از طریق ارث بودن خواست خود را ثابت کند. حال با هدیه بودن فدک باید بگوییم که کسی در هدیه شاهد نمی گیرد و شاهد گرفتن عمل مرسومی در هدیه دادن نیست، تا پیامبر در حین هدیه دادن فدک این کار را بکند. 2. در مورد شهادت امام حسن و امام حسین (ع) باید گفت که داستان فدک در زمان حضرت رسول (ص) بوده و امام حسن و امام حسین (ع) در آن زمان کودک بودند و نمی توانستند به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شوند؛ لذا بیشتر کتاب های حدیثی از امام علی (ع) و ام ایمن به عنوان شاهدان حضرت زهرا نام برده اند. و از آن جا که در ایمان و صداقت این دو شکی نیست، می گوییم که آنها قطعا این مسئله را از پیامبر شنیده و شاهد بر هدیه دادن آن بوده اند. پاسخ تفصیلی 1. فدک؛ یکى از دهکده هاى آباد و حاصل خیز نزدیک خیبر است و تا مدینه 140 کیلومتر فاصله دارد. در سال هفتم هجرت، قلعه هاى خیبر یکى پس از دیگرى فتح شد و قدرت مرکزى یهود درهم شکست. ساکنان فدک تسلیم گردیدند و در برابر پیامبر متعهد شدند نیمى از زمین ها و باغ هاى خود را به آن حضرت واگذار کنند و نیمى دیگر را براى خود نگه دارند. افزون بر این، آنها کشاورزى سهم پیامبر را هم به عهده گرفتند تا در برابرش مزدى دریافت کنند.[1] این مطلب از مسلّمات شیعه و سنی است، به طوری که حتی خلیفۀ اول در ادعای گرفتن فدک از حضرت زهرا(س) این ادعا را نداشت که این سرزمین از آن پیامبر نیست، بلکه تنها ارث نبردن حضرت زهرا از ایشان را مطرح می کرد که در ادامه آن را بررسی می کنیم. بعد از آن، آیۀ شریفۀ «و حقّ نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن»،[2] نازل شد. پیامبر بعد از این آیه، فدک را به حضرت زهرا داد.[3] روایات بسیاری حتی از اهل سنت نیز در این زمینه وجود دارد که این بخشش را نشان می دهد.[4] از این داستان و آیه روشن می شود که فدک به عنوان ارث به حضرت زهرا(س) نرسیده است، بلکه پیامبر فدک را به عنوان هدیه به حضرت زهرا(س) داده است.[5] حضرت زهرا(س) در گفت و گو با خلیفه اول در مورد فدک، از طریق هدیه بودن، مطلوب خود را بیان می داشت و ادعای اول ایشان نیز این بود، و حتی امام علی(ع) و ام ایمن را نیز به عنوان شاهد بر آن آورد، اما هدیه بودن فدک، توسط خلیفه اول رد شد و وقتی حضرت زهرا با مقابله آنان رو برو شد، تلاش کرد که ارثیه بودن فدک را به اثبات رساند، و این که اگر این زمین هدیه هم نبوده باشد، از طریق ارث به آن حضرت می رسد. در ارث بردن نیز گفت و گویی بین طرفین در گرفت و مخالفان تنها به حدیثی که خود ابوبکر ناقل آن بود (نحن معاشر الانبیاء لا نورّث)[6] استناد می کردند و حضرت زهرا(س) نیز با استناد به آیات قرآنی اثبات کردند که انبیا نیز مانند همه مردم از خود ارث به جا می گذارند. حال با هدیه بودن فدک باید گفت؛ کسی در هدیه شاهد نمی گیرد و شاهد گرفتن عمل مرسومی در هدیه دادن نیست تا پیامبر در حین هدیه دادن فدک این کار را بکند. بر فرض اگر پیامبر(ص) شاهدی بر این هدیه دادن نیز می گرفت، احتمالاً هیچ ثمرۀ عملی نیز بر این شاهدها بار نمی شد؛ زیرا بسیاری از وقایع بوده که پیامبر اکرم(ص)، مردم بسیاری را شاهد گرفت ولی مردم بعد از ایشان آنها را خواسته و یا ناخواسته فراموش می کردند. مهم ترین این وقایع، داستان غدیر[7] بود که هزاران نفر آن را دیدند ولی کمتر کسی بدان پایبند ماند. 🌐منبع:اسلام کوىست ✅ادامه دارد... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✅ادامه قبل.. . به علاوه، فدک در دست حضرت زهرا بود و بر طبق قاعدۀ ید که از قواعد فقهی و حقوقی است، باید حکم کرد که این زمین از آن او است، مگر این که خلاف آن ثابت شود و کسی که علیه آن اعتراض دارد باید شاهد بیاورد.[8] بنابر این، نباید محکمه خلیفۀ اول از حضرت زهرا شاهد می خواستند. به همین جهت امیر المومنین نیز در طی گفت و گویی این را به خلیفه اول گوشزد می کند و می گوید که به غیر حکم خداوند، درمورد ایشان قضاوت شده است.[9] 2. در قضیه فدک، مخالفان حضرت مدعی بوده اند و به حسب قوانین فقهی و حقوقی، مدعی باید بر ادعای خود دلیل اقامه کند و بر حضرت زهرا(س) تنها قسم خوردن بود.[10] اما در مورد شاهد بودن امام حسن و امام حسین(ع) توجه به این نکته لازم است که داستان فدک در زمان حضرت رسول اکرم(ص) بوده است و امام حسن و امام حسین(ع) در آن زمان کودک بوده اند. شهادت این دو امام اگرچه کودک بوده باشند نیز برای ما مورد اطمینان و قابل قبول است، اما طبیعی بوده که مخالفان آن حضرت اثری بر شاهد بودن این دو کودک ندهند و این دو نمی توانستند به سیر عادی شاهد در این قضیه به حساب آیند. لذا بیشتر منابع حدیثی از امام علی(ع) و اُمّ أیمَن به عنوان شاهدان حضرت زهرا نام برده اند.[11] و از آن جا که در ایمان و صداقت این دو شکی نیست،[12] پس آنها قطعاً این مسئله را از پیامبر شنیده و شاهد بر هدیه دادن آن بوده اند؛ در روایات نیز آمده که خلیفه اول از ام ایمن پیرامون مشاهده این موضوع سؤال کرده و ام ایمن پاسخ داده که این را مشاهده کرده است.[13] [1]. برگرفته از نمایه «برگرداندن فدک به فرزندان حضرت علی (ع) در زمان خلافت او»، سؤال 3425. [2]. «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذیراً»؛ اسراء، 26. [3]. قمى على بن ابراهیم، تفسیر قمى، ج 2، ص 155، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367 ش. [4]. ر.ک: حسکانى، عبید الله بن احمد، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، تحقیق: محمودی، محمد باقر، ج 1، ص 438- 445، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، تهران، چاپ اول، 1411 ق. [5]. ر.ک: نمایه «استدلالات قرآنی فاطمه زهرا(س) برای اثبات مالکیت فدک»، سؤال 24738. [6]. طبرى آملى صغیر، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الإمامة، ص 118، بعثت، قم، چاپ اول، 1413ق. [7]. ر.ک: نمایه «غدیر و عدم اعتراض صحابه به خلافت ابوبکر»، سؤال 1526. [8]. نجفی، محمد حسن (صاحی جواهر)، مجمع الرسائل، ج 4، ص 65، موسسه صاحب الزمان، مشهد، 1415 ق. [9]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج 27، ص 293، مؤسسة آل البیت (ع)، قم، چاپ اول، 1409 ق. [10]. این قاعده کلی بوده که در فقه و حقوق جاری است: «البینه علی المدعی و الیمین علی المدعی علیه( المنکر)»؛ ثقة الاسلام کلینى، الکافی، ج 7، ص 361، دار الکتب الإسلامیة تهران، 1365 ش؛ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 541، مکتبة الداورى، قم، بی تا. [11]. الکافی، ج 1، ص 543؛ مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 6، ص 268، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404 ق. [12]. صداقت و عدالت امام علی (ع) توسط آیات و روایات بسیاری به اثبات رسیده است، ام ایمن نیز بنابر گفته پیامبر از اهل بهشت است؛ علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 17، ص 379، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق. [13]. مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، ص 183، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷✨﷽✨🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🎉ویژه نامه دهه فجر: 🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 🔴 قدرت علمی کشور ایران از دیدگاه نشریات و سایت های معتبر علمی جهان👇👇 🔵 1.سایت علمی : ایران در بلندای رشد علمی جهان قرار دارد..👇👇 🔻Iran is top of the world in science growth | New Scientist https://www.newscientist.com/article/dn20291-iran-is-top-of-the-world-in-science-growth/ 🔷♦️🔶 🔴2. و تحقیقاتی ایران به قدری دارای اهمیت بوده اند که می نویسد : ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان در و است...👇👇 🔻Iran as one of the world’s most important countries for scientific research and technology. https://www.globalresearch.ca/irans-scientific-diplomacy-can-the-world-unite-to-explore-the-universe-for-the-sake-of-science-or-is-it-just-a-dream/5514121 🔷♦️🔶 🔵3.ایران به تنهایی مسئول بیش از از پیشرفتهای علمی جهان اسلام است!👇👇 🔻More than 40% of scientific advancement in the Muslim world comes from Iran https://financialtribune.com/articles/people/241/iran-contributes-40-of-muslim-world-science 🔷♦️🔶 🔴4.ایران در جایگاه رتبه ی اول ارائه در جهان اسلام قرار دارد ! رشد ۴۱ درصدی ایران در ارائه ی مقالات برتر سبب شد تا ایران در جایگاه اول جهان اسلام در ارائه ی مقالات برتر علمی قرار گیرد.👇👇 🔻41% growth in Iran’s top articles: Iran places first in the region and Islamic worldAccording to the latest information released by ISI (Web of Science), the number of Iran’s top articles in 2016 has had 41% growth comparing to 2015. Therefore, Iran is in the first place in the region and Islamic world regarding the number of top articles. http://www.isc.gov.ir/Shownews.aspx?lan=en&n_code=1011 🔷♦️🔶 🔵5. :ایران نمونه ی بارز کشوریست که پیشرفت چشمگیری را از طریق تمرکز بر روی تحقیق و آموزش بدست آورده است . علی رغم در ۲۷ سال گذشته تقریبا در همه ی ابعاد تحقیقاتی دانشمندان ایرانی ، آخرین علوم پیشگام روز را تولید کرده اند.👇👇 🔻Iran is a good example of a country that has made considerable advances through focusing on education and training. Despite sanctions in almost all aspects of research during the past 27 years, Persian scientists have been producing cutting-edge science. http://www.nature.com/nature/journal/v441/n7096/full/441932d.html 🔷♦️ منبع👇 @darseenghelab ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ🇮🇷 دهه فجر🇮🇷 2⃣1⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 الی 2⃣2⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷✨﷽✨🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🎉ویژه نامه دهه فجر: 🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 موشن گرافیک |دستاوردهای چهل سالگی انقلاب قسمت دهم https://www.aparat.com/v/4b1sZ موشن گرافیک |دستاوردهای چهل سالگی انقلاب قسمت نهم https://www.aparat.com/v/t8Paj 📢ادامه دارد..... #چهل_سال_افتخار #انتشار_پیشرفت‌_ها ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ🇮🇷 دهه فجر🇮🇷 2⃣1⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 الی 2⃣2⃣🇮🇷بهمن🇮🇷 دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯