eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
📢ادامه مطلب.. شرایط و ارکان توبه در این مقال به اختصار برخی از شرائط و ارکان توبه را براساس آیات قرآن بیان می‌کنیم: الف. ارکان توبه 1. پشیمانی از گذشته: اصلی‌ترین رکن توبه این است که توبه کننده از گذشته پشیمان باشد. این همان است که در آیات زیادی با جمله «الاّ مَن تابَ»،[13] و یا «إلاّ الذِّینَ تابُوا»،[14]بیان شده است. البته گاهی از پشیمانی به اعتراف تعبیر شده است: «وَ آخَرُونَ اعتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ»؛[15]و گروه دیگر به گناهشان اعتراف کردند. 2. تصمیم بر ترک گناه در آینده: این شرط را می‌توان از این آیه استفاده کرد: «فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ»؛[16]پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمی‌ورزند [و دوباره آن را مرتکب نمی‌شوند] در حالی‌که می‌‌دانند. این شرط ازارکان توبه شمرده می‌شود. ب. شرایط قبولی 1. انجام عمل صالح: این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت: «إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛[17]مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد، و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: «فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛[18] پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است. 2. اصلاح گذشته: شرط دیگر قبولی توبه جبران و اصلاح گذشته است. «إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛[19]مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشنده مهربان است. جبران گذشته به این است که هم حقوق مادی و معنوی مردم را ادا و هم حقوق خداوند را جبران کند. ج. شرایط کمال توبه در قرآن کریم برخی شرایط دیگر مطرح است که می‌توان آنها را شرایط تکمیلی و کمال توبه دانست. به عنوان نمونه، به دو مورد اشاره می‌شود: 1. اعتصام بالله و اخلاص: در قرآن کریم می‌خوانیم:«إلاّ الَّذینَ تابُوا وَ اَصْلَحُوا وَ اعتَصَمُوا بِاللهِ وَ اخلَصُوا دیِنَهُم لِلهِ فَأولئِکَ مَعَ المُؤمِنینَ وَ سَوْفَ یُؤْتِ اللهُ المُؤمِنینَ أجراً عَظِیماً»؛[20] مگر آنها که توبه [و جبران و] اصلاح کنند و به [دامن لطف] خدا چنگ زنند و دین خود را برای خدا خالص کنند. آنها با مؤمنان خواهند بود و خداوند به افراد با ایمان پاداش عظیمی خواهد داد. روشن است که چنگ زدن به لطف الهی و اخلاص ورزی در کمال توبه تأثیر دارد، نه در اصل آن. 2. توبه نصوح کردن: «یا أیُّهَا الذِّینَ آمَنُوا تُوبُوا إلی اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکُمْ أنْ یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم وَ یُدخِلَکُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ»؛[21] ای کسانی که ایمان آورده‌اید! توبه کنید، توبه‌ای خالص، امید است [با این کار] پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‌هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند. برای توبه نصوح تفسیرهای مختلفی شده است که در مجموع می‌توان گفت: توبه نصوح آن است که علاوه بر ارکان توبه و شرایط قبولی آن، شرایط کمال را نیز دارا باشد. شاهد این تفسیر آن است که در بیشتر تفسیرها شرایطی ذکر شده است که همه از شرایط کمال به حساب می‌آیند، نه ارکان و شرایط قبولی؛ مثلاً برخی گفته‌اند: توبه نصوح آن است که واجد سه شرط باشد: ترس از این‌که پذیرفته نشود، امید به این‌که پذیرفته شود، و ادامه اطاعت خدا.[22] و یا این‌که «توبه نصوح» آن است که گناه خود را همواره در مقابل چشم خود ببینی و از آن شرمنده باشی و یا این‌که گفته شده است: «توبه نصوح» آن است که در آن سه شرط باشد: کم سخن گفتن، کم خوردن و کم خوابیدن.[23] و برخی نیز گفته‌اند: توبه نصوح آن است که توأم با چشم گریان و قلبی بیزار از گناه باشد.[24] شاهد دیگر، سخن رسول خدا(ص) است که در پاسخ به «معاذ بن جبل» از توبه نصوح فرمود: «أن یَتُوبَ التَّائبُ ثُمَّ لایَرجِعُ فی ذَنبٍ کما لایَعُودُ اللَّبَنُ إلی الضَّرعِ»؛[25] آن است که شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند؛ آن چنان که شیر به پستان هرگز برنمی‌گردد. روشن است که چنین توبه‌ای، کمال توبه شمرده می‌شود، نه ارکان آن و اگر انسانی که توبه کرده دوباره همان گناه را انجام دهد و دوباره توبه کند، توبه‌اش پذیرفته می‌شود، ولی توبه کامل شمرده نمی‌شود. در نتیجه، نصوح بودن به هر معنایی باشد، نشانۀ کمال توبه است. 🌐.منبع: اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📚منبع; [13]. مریم،60؛ فرقان، 70. [14]. بقره، 160؛ مائده، 34. [15]. توبه، 102. [16]. آل عمران، 135. [17]. فرقان، 70؛ مریم، 60. [18]. توبه، 5. [19]. نور، 5؛ همین مضمون در این آیات نیز آمده است: نساء، 16؛ بقره، 160؛ آل عمران، 89. [20]. نساء، 146. [21]. تحریم، 8. [22] ر. ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 10، ص ۴۷۸، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش. [23] ر. ک: تفسیر نمونه، ج24، ص 291. [24]. ر. ک: تفسیر نمونه، ج 24، ص 290 – 291؛ مجمع البیان، ج 10، ص ۴۷۷- ۴۷۸. [25]. مجمع البیان، ج 10، ص ۴۷۷.َ 🌐.منبع: اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پاسخ به شبهات مبتلابه 😱⚠️در قالب رمانهای کوتاه📝، به همراه استدلال رمان📚 📝شفاعت، پارتی بازی(اعطای به ناحق) است یا اعطای به حق؟ 📝چرا من پیغمبر نشدم؟ 📝شیطان مأمور خدا یا مبغوض خدا؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی چه؟ 📢و......ده ها شبهه و مسائل مبتلابه در جامعه. 📢👇👇👇👇👇👇👇👇فقط دوستان: ✅بارگزاری پست،فقط روزهای فردمیشود.🌹باتشکر🌹 دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:ناقص الخلقه بودن و عدالت خدا در خلقت؟ شماره:43. از کوچه داشتم می گذشتم که دیدم یک نوجوان خلافکار سر کوچه ایستاده وداره یک بچه معلول ذهنی را اذیت میکند. رفتم پیشش گفتم:پسر جان چرا داری همشهری خودت را اذیت میکنی؟ پسره گفت:دوست دارم,میخواهم سرگرم بشم. گفتم:این شخص که اسباب بازی نیست. گفت:اما دیوانه که هست. گفتم:بنده ومخلوق خدا که هست. گفت:اگر مخلوق بود چرا خدا این بلا سرش در آورده؟ گفتم:چه بلای؟ گفت:مثلا من عاقلم اما اون بی عقل. گفتم: اولا:عاقل به کسی می گویند که اطاعت خدا کند و کسی را اذیت نکند. دوما:این شخص فقط از نظر ذهنی ضعیف است که درک بعضی از موضعات برایش مشکل است. حالا ما در دنیا دانشمندان بزرگی داشتیم که قدرت درکشان، بخاطر تحصیلاتشان وتلاششان بالاتر از دیگری بوده,حالا آنها کسی را که آن علوم و درک مثل خودشان نداشتند مسخره می کردن؟ حالا اگر کسی درون بازار یا مطب دکتر یا جاهای دیگر، خودتون را مسخره کند,چه میکنی؟ او گفت:من با او فرق می کنم. گفتم:هر دو شما که آدم هستید,فرقی بین شما نیست. ساکت شد، امّا دوباره روبه من کرد وگفت: امّا نگفتی چرا خدا این طوری خلقش کرده؟ گفتم:اولاً: خدا به ما در وجود لطف کرده وما را از میان نبودن آورده و حقی نبوده که ما طلب کار خدا باشیم. , پس خدا به ما که نبودیم و میتوانست خلقمان نکند، وجود و هستی داد. دوماً:خیلی از این اتفاقات بخاطر سهل انگاری در رعایت نکردن مسائل سلامتی از طرف پدر و مادر و دیگران هست که در سلامتی او در دوران بارداری آن مادرش نقش دارند. و سوماً: هر کس متناسب با نعمتی به او داده خدا از او انتظار دارد وشکر نعمت را میخواهد, مثلاً من وشما که از نظر جسمی سالم هستیم فردا از ما باز خواست از نعمتهای عطا شده به ما می‌کنند، امّا دوستمان را خیر، حتی فردای قیامت دوست معلولمان، عوض نقص آن را هم به او می دهند. ✅ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
📢چرایی ظلم نبودن ناقص الخلقه بودن فرزند انسان ازجانب خدا؟ ✅ اولاً:خداوند کمترین ظلمی به بندگان روا نمی دارد، زیرا خداوند هیچ گونه احتیاجی به ظلم ندارد و ساحت مقدسش از همه عیوب و نقص ها مبرا است. 🌹إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ (نساء/40) خداوند ذره ای ظلم روا نمیدارد. 🌹إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُون( یونس/44) خداوند هیچگونه ستمی بر مردم روا نمیدارد، بلکه خود مردم اند که به خودشان ستم میکنند.   ✅دوماً:در اصل دادن وجود، خداوند متعال به هر موجودی تا آن مقدار که قابلیّت دارد افاضه ی وجود می کند. لذا از سوی خدا بخلی در کار نیست. و البته هر چه می دهد فضل و احسان است نه حقّ مخلوق. چون کسی را از خدا طلبی نیست تا اگر نداد ظالم خوانده شود. ظلم در مورد شخصی فرض دارد که دیگری بر او حقّی داشته باشد، و او آن حقّ را ندهد. و روشن است که کسی را بر خدا حقّی نیست؛ او اگر ندهد، حقّ کسی را نخورده است؛ و اگر بدهد، احسان نموده. اگر زیاد بدهد، زیاد احسان کرده و اگر کم بدهد، باز احسان نموده است. بنده اگر یک میلیون تومان به شما بدهم و پنج میلیون تومان هم به همسایه ی شما بدهم، در حقّ هر دوی شما احسان نموده ام؛ و شما نمی توانید بگویید: چرا به من کم دادی؟! بلکه اگر بخشی از آن یک میلیون را از شمابازپس گیرم باز هم منطقاً حقّ اعتراض نخواهید داشت؛ امّا در مقام عمل، ناراحت می شوید و احساس می کنید که در حقّ شما ظلمی شده است. ✅سوماً:اصل در آفرینش انسان بی عیب و نقص بودن است و اگر انسان فاقد بعضی کمالات باشد وجود او استثنایی بوده و جنبه ثانویه دارد که بر قانون خلقت وارد شده و این موضوع بیانگر این است که تمام بدی ها، نقص ها،و ناهنجاری ها از خود انسان است. چون خداوند انسان را این طور خلق کرده است که:  الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ (سجده/7)  او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید و آفرینش انسان را از خاک آغاز کرد.  ✅چهارماً:یک خبر از ناهنجاری های انسان: از نتایج و تحقیقات علوم پزشکی بدست می آید که بخش مهمی از این نقیص ها مربوط به جهل و نادانی والدین دراین خصوص می باشد. مثل استفاده از داروهای منع شده در هنگام بارداری، تغذیه و مراقبت مادران در زمان بارداری، بیماری های والدین، ازدواج های فامیلی و... البته تاحد زیادی هم وراثتی است. 🌐منابع ترکیبی: 📖کتاب موفقیت شناسی، تالیف محمدعلی نژادیان، (🖊سایت:باشگاه خبرنگاران جوان) 🌐سایت: بهترین سخن ها sokhanha.ir 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢📝چرا گناه پدر مادر را به پاي بچه هاشون مي نويسد و به خاطر ازدواج فاميلي يا هر چيز ديگري بچه را مريض ميکند بچه بيچاره چه گناهي کرده که به خاطر پدر مادرش بايد تا آخر عمرش از بيماري رنج ببرد. اين با عدالت خدا سازگار است؟ 🔴اگر نقصها زاییده ی طبیعت باشند و کسی مقصّرنباشد. خداوند متعال شخص ناقص را به تناسبنقصش عوض خواهد داد. توجّه شود: عوض می دهد نه ثواب. بخشی از این عوض در آخرت است و برخی دیگر در دنیاست به صورت تخفیف تکلیف ؛ و زیادت ثواب ؛ به این نحو که برخی تکالیف از اینها برداشته می شود ؛ یا ثواب برخی اعمال آنها افزونتر نوشته می شود ؛ یا برخی گناهان آنها به اندازه ی دیگران جدّی گرفته نمی شود. اگر نقصها به سبب برخی انسانها باشند ،  ، در این صورت افزون بر تخفیفهای دنیوی فوق الذّکر ، اینها از عامل مقصّر نیز طلبکارند. لذا اگر در همین دنیا آن عامل مقصّر را بخشیدند اجر این بخشش را برای خود ذخیره خواهند نمود ؛ و اگر نبخشیدند در روز قیامت خداوند متعال بخشی از گناهان او را بر گردنمقصّر خواهد گذاشت ؛ و اگر با این کار توازن حاصل نشد، حسنات مقصّر را به نامه ی اعمال فرد ناقص منتقل می کند. اگر با این کار نیز توازن حاصل نگشت ، خداوند متعال از فضل خویش او را راضی می کند. افزون بر اینها اگر فرد ناقص بر مشکلات ناشی از آن نقص صبر جمیل نمود و لب به شکایت از خداوند عادل و حکیم نگشود، اجر صابران را هم خواهد داشت ؛ و اگر افزون بر صبر ، راضی به این امر نیز بود ، اجر شاکران را هم می برد. 📢در ادامه مطلب بالا👆، به مقاله جذاب کامل این مطلب، به لینک زیر بروید👇👇👇👇 http://sokhanha.ir/wp-content/uploads/2014/07/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%8C-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F.htm سایت بهترین سخن👆 _______________________ 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢سیر اول سوالات معرفت شناسی برگزار شد: علم📝، تعقل، دین، وحی✨ ⛪️حقانیت کدام دین؟ 🌟😴معرفت عقلی، واقعیت یا توهم؟ ✨چیستی وحی؟ 📝ریشه علم؟ 📝اندیشه قلم👇 @islami12
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:همرنگ جماعت شدن چه موقع خوبه؟ شماره:44 ؟ به مناسبت روز ازدواج حضرت علی علیه السلام وحضرت زهرا سلام الله علیها نمایشگاه خانواده اسلامی را در حیاط مسجد راه اندازی کردیم و چند میز مشاوره خانواده هم درون بعضی از اتاقهای که درون مسجد طراحی کرده بودیم ,قرار دادیم ومشاوران خبره شهر که از آنها دعوت به عمل آمده بود,در پشت این میزها ودرون این اتاقها مستقر شده بودند . آن شب از اقسام سلیقه ها در آن نمایشگاه حضور داشتند و این نمایشگاه از بعد ازظهر آن روز تا ساعت22شب و فردا هم همین ساعات برگزار می شد. یکی از اهالی محله که مسجد نمی آمد هم آمده بود, چون من را می شناخت به طرفم آمد, وگفت:شما مسجدیان چه می کنید؟ گفتم:ببخشید,اتفاقی افتاده؟ او گفت:بله. گفتم: ببخشید,چی شده؟ گفت: همانطور که ما به تفکرات شما احترام می گذاریم, لطفا شما هم احترام بگذارید. گفتم:میشود بیشتر توضیح دهید؟ گفت:دخترم از موقعی که پایش به مسجد بازشده,دیگه تو مهمانی ها خوش تیپ نیست ,که باعث سرکوفت زنان خویشاوندان به مادرش شده. گفتم: ببخشید,خوش تیپ که میگویی, منظورت مد امروزی است؟ گفت:خیلی خوشم می آید آدم خوش فهمی هستی,آره,آدم باید امروزی باشد,به قول ضرب المثل ;گر نخواهی شوی رسوا همرنگ جماعت شو. گفتم: حال شاید این ضرب المثل درست نباشد یاشاید بد آن را فهمیده ایم؟ او گفت: این ضرب المثل مگر چه اشکالی دارد؟چه بد فهمی کرده ام؟ گفتم: ببینیم چه برداشتی میکنیم و با چه زاویه ایی به ضرب المثل نگاه کنیم. اگر از زاوایه نادرست باشد,که در برداشت اشکال به وجود می آید. و اگر از زوایه درست باشد,برداشت بدون اشکال است. پس بد برداشتی یاخوش برداشتی به این زاویه برمیگردد. اوگفت: من که از حرف های شما گیچ شدم؟ گفتم: ما نباید از زاویه نادرست به این ضرب المثل نگاه کنیم. مثلا ,دیگران یک راه اشتباه بروند ما هم با ضرب المثل به دنبال آنها برویم. ,یعنی; برای توجیه تقلید نادرست خودمان از عمل نادرست دیگران,به این ضرب المثل تکیه کنیم. این عاقلانه نیست که گروهی از آدم ها در اشتباه باشند, ما باید دنبال رو آنها باشیم. سوال من این است که: چرا ما از زاویه صحیح به ضرب المثل نگاه نکنیم؟ زیرا ; تمام عالم که شامل همه مخلوقات میشوند, شاید میلیارد ها برابر بیشتر از تعداد ما انسانها وجن ها, هستند در این راه اشتباه نیستند؟ بلکه در راه حق هستند, پس گروه اندکی در راه ناحق هستند. او گفت:برای خودت قاضی شدی و همه را محکوم کردی,حرف شما را قبول ندارم. گفتم:مشاور خانواده اینجا داریم,بیا تا او را قاضی قرار بدهیم و شما مصداقی با او صحبت کن,تا اگر حرفم خطای دارد ,خودم هم متوجه شوم. گفت:باشه. با هم رفتیم پیش مشاوره موضوع را مطرح کردیم. و او به مشاور گفت: دوست دارم دخترم با آرایش و جلو گری قبلیش در مهمانی ها حاضر شود,یعنی همرنگ آن جمع شود. مشاور به او گفت:خداوند نحوی رفتار برتر را بیان کرده و حکم حجاب را هم برای پوشش مناسب بیان کرده,ملاک جمع نیست بلکه حکم متعالی وکمال آفرین خداست. او گفت:می توانی برای ادعایی که کردی دلیل روشن بیاوری؟ مشاور گفت:آره,چون کلام خدا از قرآن در مورد نحوه پوشش مناسب هست که فرموده: آیه نخست آیه 31 سوره نور می باشد که خدا فرموده:وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ... و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمي] فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسري خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند... نکته مهمی که قابل استفاده هست در این آیه چیزیکه بیانگر وجوب پوشاندن مو هست لفظ خمرهن می باشد اما آیه دوم که آیه 59 سوره احزاب است خدا فرموده:اي پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاي خود را بر خود فروتر گيرند اين براي آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است این بود نمونه از آیات و احکام متعالی خداوند برای پوشش مناسب. ✅ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
خواهی نشوی رسوا هم رنگ خوبی‌ها شو ! اگر می‌خواهید رستگار شوید هم رنگ عالم هستی شوید رنگی که هیچ گاه فراموش شدنی نیست و آن رنگی نیست جز رنگ خدایی : (صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ  : رنگ الهی [توحیدی را بگیرید] و چه رنگی از رنگ الهی خوش‌تر است؟ و ما پرستندگان اوییم.) ( البقرة :  138) خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی می‌شوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام می‌دهند آیات الهی را در یک تقسیم بندی می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. آیاتی که انسان‌ها را دعوت به هم رنگ شدن با خوبی‌ها می‌داند و از طرفی دیگر  آیاتی که انسان را از هم رنگ شدن با بدی‌ها نهی می‌کند .   خواهی نشوی رسوا هم رنگ خوبی‌ها شو  1) (تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً: آسمان‌های هفتگانه و زمین و هر کس که در آن‌هاست او را تسبیح می‌گویند، و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش، تسبیح او می‌گوید، ولی شما تسبیح آن‌ها را در نمی‌یابید. به راستی که او همواره بردبار [و] آمرزنده است.( الإسراء :  44) 2)(وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ: و گفتند: «خداوند فرزندی برای خود اختیار کرده است.» او منزّه است. بلکه هر چه در آسمان‌ها و زمین است، از آنِ اوست، [و] همه فرمان پذیر اویند.)( البقرة : 116) وقتی تمام عالم و هستی و آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه در حال ستایش و عبادت خداوند متعال هستند و وقتی همه هستی فرمان بر او هستند اگر می‌خواهی رسوای عالم و آدم نشوی باید هم رنگ جماعت شوی و این هم رنگ شدن تو هیچ سودی برای هیچ کسی ندارد مگر برای خود تو . اما اگر هم رنگ جماعت نشوی به یقین متوجه باش که : (وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ غَنِیًّا حَمیدا: و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ خداست. و ما به کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده، و [نیز] به شما سفارش کردیم که از خدا پروا کنید. و اگر کفر ورزید [چه باک؟ که] آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آنِ خداست، و خدا بی نیاز ستوده[صفات] است.)( النساء :  131) پس اگر می‌خواهی رسوای عالم نشوی و موفق و خوشبخت باشی راهی جز این نداری که هم رنگ خوبی‌ها شوی .   خواهی نشوی رسوا هم رنگ بدی‌ها نشو  (قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبیثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: بگو: «پلید و پاک یکسان نیستند، هر چند کثرت پلید[ها] تو را به شگفت آوَرَد. پس ای خردمندان، از خدا پروا کنید، باشد که رستگار شوید.( المائدة :100) بعضی از افراد در موقع ارتکاب گناه با خود می‌گویند کسی به کسی نیست و ما در میان همه این گناهان و اشتباهات عددی نیستیم اما از دیدگاه قرآن کریم هرچند کثرت گناه و پلیدی در جامعه زیاد باشد شعار کسی به کسی نیست کاملاً غلط است خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است  که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی می‌شوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع  فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام می‌دهند. 🌐منبع:تبیان 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
آيات مربوط به حجاب(سوره نور و احزاب)خطاب به افراد مومن و زنان پيامبراست پس چرا ما همه مردم را موردخطاب آیه می دانیم؟ احكام قرآن خطاب به همه انسانها است نه فقط زنان پيامبر يا زنان مؤمن .... احكام قرآن خطاب به همه انسانها است نه فقط زنان پيامبر يا زنان مؤمن و اگر مؤمنان مخاطب شده اند به خاطر اين است كه ايمان ضمانت اجرايي است و مؤمنان به امر و نهي قرآن بها مي دهند و خداوند مي فرمايد اگر مؤمن واقعي هستيد، بايد پوشش داشته باشد. معناي اين كلام اين نيست كه اگر مؤمن نيستيد لازم نيست، بلكه معنايش اين است كه اگر مؤمن نيستيد كه هيچ چون به معارف و احكام قرآن بي اعتنا هستيد. اما اگرمؤمن هستيد، بايد اين طور باشيد. در جامعه هم حكومت مردم را بر دينداري مجبور نمي كند، بلكه مانع فريبايي و فتنه انگيزي با حضور اغواگرانه مي شود. اين كه بعض افراد هم حكم لزوم پوشش را قبول نداشته باشند، منعي ندارد زيرا اقوال شاذ و غير محكم هميشه بوده و هست. 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
آیا در آیه حجاب به موی زن هم اشاره شده است؟
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:زیبایی زن برای کیه؟ . حقوق شماره:45 صبح دیر بلند شدم,همان روز امتحان سختی در دانشگاه داشتم. رفتم آماده شدم,رفتم بیرون, تاکسی و وسیله نقلیه ماشینی نبود,داشت دیرم می شد که موتور سیکلتی را دیدم تا در مسیری میخواهم برود در حال حرکت است,دست بلند کردم و ایستاد ومن سوار شدم. در بین راه موتور سوار گفت:من هم دانشگاه ثبت نام کرده ام,اگر قبول شدم به یک آزادی نسبی می رسم. گفتم:در دانشگاه مثل باقی مقاطع تحصیلی, باید درس بخوانی آزادی رهایی از درس که نیست,بلکه درس ها تخصصی تر و سختر میشود. موتور سوار گفت:انگار نه انگار دانشجوی!چطور منظور من را نفهمیدی؟ گفتم:منظورت چیه؟ گفت:آزادی از این جهت که دوران دبیرستان برای پز دادن به دختر دبیرستانی با تک چرخ و ترمزهای گردون عرض اندام میکردیم,که گاهی مامورین امنیت اخلاقی هم ما را از این کار باز میداشتند و ما امنیت نداشتیم,حالا درون دانشگاه بدون این دردسرها به این آزادی می رسیم. من بهش گفتم:میخواهی در دانشگاه هم تک چرخ بزنی؟ او گفت:نه دیگه هم کلاسی هستیم,نیاز نیست,با هم کلاسی طرح دوستی می ریزیم. گفتم:این که خلاف غیرتمندی هست. گفت:یک چیزی که خدا برای ما قرار داده, چرا خلاف وجدان و بی غیرتیش میکنی؟ گفتم:خدا کی گفته؟,از کجا داری میگویی؟ گفت:خدا زیبایی ها را برای استفاده بنده اش گذاشته,زیبای زن هم جز زیبای عالم هست. گفتم:اینجایی هستی؟ گفت:نه اصلیت روستاهای اطرافم. گفتم:زمین زراعی دارید؟ گفت:بله. گفتم:اگر کسی باشما شریک بشود در زراعت,بعدا بیش از حقش بردارد, شما چه میکنید؟ گفت:حقش کف دستش می گذاریم. گفتم:آخه شریکتون هست! گفت:نخواستم این جور شراکت رو,شریکی که به حق خودش راضی نیست,زیاده خواه وخودخواه هست. گفتم:زمین که مال خداست. گفت:انگار یک چیزت شده,مال خدا هست اما خدا حق را داده به من وبه طور آزاد نیست. گفتم:چطور حق به تو داده اما به نداده؟ گفت:با حرفی می زنی شک کردم که سواد درست حسابی داشته باشی,حق زمین یا با ارث به آدم می رسد یا با قراردادی ,که در این قرار داد یا خرید کرده ایی یا اجاره اش کرده ایی. گفتم:حالا شغلت چیه؟ گفت:یک پراید اجاره ای گرفتم به صورت آزاد مسافر کشی میکنم. گفتم:اگر روز بارونی کسی گیر کندیا بفهمی مسافر غریبه چه کار میکنی پول بیشتر میگیری یانه؟ گفت:نه انصاف نیست,او به من اعتماد کرده. گفتم:در دانشگاه هم خانواده دختر به فضای دانشگاه و دانشجویان اعتماد کرده وانصاف نیست که به این اعتماد سو استفاده کنیم,چون اگر خانواده دختر اعتماد نمی کردن دخترشون ودست گلشون را به اینجا نمی فرستادن. دوباره حرفش را تکرار کرد و گفت:مگر خدا زیبای را برای استفاده ما قرار نداده؟ گفتم:دوباره سرخونه اول نرو. نگاه کردن به زیبای که حق دیگری است مثل اینکه تو زمین داشته باشی من زمین تصرف کنم وبگویم زمین مال خداست و من هم میتوانم تصرف کنم. او گفت: آخه مثالت با مثال زیبایی که زدم ربطی به هم نداره. گفتم:زیبایی هم یا ارثی است یا قراردادی صاحبش میشی ,یعنی زمانی که همسرت بشه محرمته. و هر زیبای را شامل همه نمیشه,مال صاحبش است. با نگاه تو, حق صاحب زیبای را ضایع میکنی. دوباره میگم, حالا به یکی اعتماد کردن که پیش آن ناموس دیگری باشد, نباید خیانت کند. ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
فلسفه حرمت نگاه به نامحرم،به طور خلاصه عبارتند از: الف. نگاه به نامحرم باعث تحریک شهوت می‌شود و انسان را از یاد خدا غافل می‌کند. خداوند متعال در سوره نور صریحاً به زنان و مردان دستور می‌دهد که چشم‌های خود را از نامحرم فروگیرند: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن»؛[1] به مؤمنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند ... و به زنان با ایمان بگو چشم‌‌هاى خود را (از نگاه هوس آلود) ببندند. در ادامه آیه به یکی از فلسفه‌های مهم حرمت نگاه اشاره می‌نماید و می‌فرماید: «ذلک ازکی لکم...»؛ این برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است. این عبارت بدین معنا است که نگاه‌های هوس آلود منجر به از بین رفتن رشد معنوی انسان می‌شود و پاکیزگی قلب که مقدمه‌ای برای رشد و تعالی انسان می‌باشد را به تیرگی و سیاهی دچار می نماید. این سیاهی خود ممکن است زمینه‌ای برای گناهان بسیار دیگری گردد. ب. عادتی ناپسند و کاهش آرامش روانی: نگاه به نامحرم پس از مدتی به عدتی زشت تبدیل می‌گردد که م وجب تهییج و تحریک جنسی فرد می‌شود. این مسئله به تدریج دچار نوعی انحراف می‌شود که در سطوح مختلف سنی متفاوت است. مثلاً در نوجوانان ممکن است این انحراف در اوج، با استمنا خود را نمایان سازد و در سنین بالاتر نیز عمدتاً به بی‌بند و باری خواهد گرایید. شاید به همین علت است که امام صادق(ع) نگاه به نامحرم را تیری از تیرهای شیطان می‌شمرد: «النّظرة سهمٌ من سهام إبلیس مسمومٌ من ترکها للّه لا لغیره أعقبه اللّه إیماناً یجد طعمه»؛[2] نگاه (به نامحرم) تیر زهر آلوده‌اى از تیرهاى شیطان است. هر کس آن‌را براى خدا ترک کند نه به خاطر غیر او، خدا ایمانى به او مى‌دهد که مزّه آن‌را مى‌چشد. این تیرها روح انسان را هدف قرار می‌دهد و قوه جنسی را تحریک می‌نماید. اما این نیروی قوی به حد و میزانی خود را محدود نمی‌نماید و دائم مانند فردی که عطش دائمی دارد، به دنبال نگاه به نامحرم است و چون نمی‌تواند آن کسانی را که نگاه کرده به دست آورد؛ لذا دچار اختلالات روانی و نوعی احساس محرومیت مفرط می‌شود. استاد شهید مطهری در این باره چنین توضیح می‌دهد: «با توجّه به اینکه روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است، اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیرى روح بشر محدود به حدّ خاصى است و از آن پس آرام مى‌گیرد. هیچ فردى از تصاحب زیبارویان و هیچ زنى از متوجّه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هیچ دلى از هوس، سیر نمى‌شود. تقاضاى نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنى است و همیشه مقرون به نوعى احساس محرومیّت، دست نیافتن به آرزوها و به نوبه خود منجر به اختلالات روحى و بیماریهاى روانى مى‌گردد که امروزه در دنیاى غرب بسیار به چشم مىخورد».[3] ج. تزلزل بنیان خانواده: عادی شدن حرمت نگاه به نامحرم، صدمات جبران ناپذیری به برخی از خانواده‌ها وارد می‌کند. مقایسه کردن نامحرم با همسر خویش توسط افرادی که چشم چرانی می‌کنند، از تبعات ویرانگر این پدیده رفتاری ناپسند است. مقایسه باعث کاهش علاقه همسران نسبت به یکدیگر می‌شود؛ زیرا به هر حال ممکن است مردی زنی را با طراوت‌تر از همسر خود بیابد و یا زنی با نگاه به نامحرم، مردی را جذاب‌تر از شوهر خویش ببیند. این عمل پایه‌های محکم خانواده‌ها را دچار تزلزل می‌نماید و چه بسا باعث جدایی زن و شوهر و یا مشکلات گوناگون دیگر گردد. د. کاهش امنیت اجتماعی: امنیت اجتماعی به ویژه برای حضور زنان در عرصه‌های کار و فعالیت اجتماعی از ضروریات هر جامعه است. چنانچه فضایی توأم با آرامش خاطر برای بانوان ایجاد نشود عرصه اجتماعی شاهد زنان مضطربی خواهد بود که هر لحظه در دام نگاه‌های شهوت آلود مردان بیمار قرار دارد. افراد بیماردل به نگاه نیز بسنده نمی‌کنند و بعضاً چنان‌که در صفحات حوادث روزنامه‌ها می‌خوانیم شاهد هتک حیثیت زنانی هستیم که توسط این افراد به دام انداخته شده‌اند. بنابر این، در یک جامعه، نگاه شهوت آلود به نامحرم می‌تواند آغاز فرایند ناامنی در جامعه گردد. [1] . نور، 30 و 31. [2] . شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 20، ص 190، مؤسسة آل البیت، قم، چاپ اول، 1409ق. [3] . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (مسئله حجاب)، ج ۱۹، ص ۴۳۶ ، انتشارات صدرا، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۲۲ق. 🌐منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
. 📢مجموعه احادیث: حدیث در مورد چشم چرانی و عواقب چشم چرانی ✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمود: مَن مَلاَ عَینَهُ مِن حَرامٍ مَلاَ اللّهُ عَینَهُ یَومَ القِیامَهِ مِنَ النّارِ إلّا أن یَتُوبَ وَ یَرجِعَ : «هر که چشم خود را از حرام پر کند، خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پر گردانَد، مگر اینکه توبه کند و از عمل خود دست بردارد».(1) ✅ و در روایت دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : إشتَدَّ غَضَبُ اللّهِ عَلی إمرَأهٍ ذاتِ بَعلٍ مَلأت عَینَها مِن غَیرِ زَوجِها أوْ غَیرِ ذی مَحرَمٍ : «خشم خداوند سخت است بر زن شوهرداری که چشم خود را از غیر شوهر خود یا از کسی که محرم او نیست پر کند».(2) ✅. رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمود: مَن مَلاَ عَینَیهِ حَرامآ یَحشوها اللّه یَوم القِیامَهِ مَسامیرَ مِن نارٍ ثُمَّ حَشاها نارآ : «هر که چشمانش را از حرام پر کند، خداوند در روز قیامت میخ آتشین در چشمش فرو می کند، سپس او را داخل آتش می کنند».(3) 1. بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۳۴، ح ۱. 2. شیخ صدوق، ثواب الأعمال، ص ۳۳۸، ح ۱. 3. بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۷. ✅ امام باقر وامام صادق علیهما السلام در حدیثی فرمودند: ما مِن أحَدٍ إلّا وَهُوَ یُصیبُ حَظّآ مِن الزِّنا فَزنا العَینَینِ النَّظَرُ وَزِنا الفم القبله وَزِنا الیَدَینِ اللّمسَ صدّق الفرج ذلِکَ أم کَذِبَ : «نیست احدی مگر اینکه بهره ای از زنا دارد، پس زنای چشم نگاه کردن به نامحرم است وزنای لب بوسیدن نامحرم است وزنای دو دست، تماس گرفتن با بدن نامحرم است خواه عورت این را قبول کند یا تکذیب نماید».(1) ✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: النَّظَرُ سَهمٌ مَسمُومٌ مِن سَهامِ إبلیسَ فَمَن تَرَکَها خَوفآ مِن اللّهِ أعطاهُ اللّهُ ایمانآ یَجِدُ حَلاوَتَهُ فی قَلبِهِ : «نگاه کردن یکی از تیرهای زهرالود ابلیس است پس هر که از ترس خدا چشم خود را از (نامحرم) فرو بندد، خداوند به او ایمانی عطا فرماید که حلاوت آن را در دلش بیابد».(۲) ✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: النَّظرَهُ بَعدَ النَّظرَهِ تَزرَعُ فِی القَلبِ الشَّهوَهَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتنَهً : «نگاه بعد از نگاه، بذر شهوت در دل می کارَد واین خود برای به فتنه و به گناه کشاندن صاحبش کافی است».(۳) ✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: أوَّلُ النَّظرَهِ لَکَ وَالثّانِیَهُ عَلَیکَ وَ لا لَکَ وَالثّالِثَهُ فیها الهَلاکُ : «نگاه اوّل از آنِ توست، نگاه دوم به زیان توست نه به سود تو ونگاه سوم مایه هلاکت است».(۴) 👁البتّه ذکر این نکته ضروری است که نگاه اوّل در صورتی گناه ندارد که بدون قصد، چشم انسان به نامحرم افتد امّا اگر از اوّل با قصد نگاه کند جایز نیست. ۱- کافی، ج ۵، ص ۵۵۹، ح ۱۱. ۲- بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸، ح ۳۴. ۳- الفقیه، ج ۱۴، ص ۱۸، ح ۴۹۷۰. ۴- الفقیه، ج ۳، ص ۴۷۴، ح ۴۶۵۸. ✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: مَن نَظَرَ إلی إمرَأهٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ إلَی السَّماءِ أو غَمَّضَ بَصَرَهُ لَم یَرتَدَّ إلَیهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوِّجَهُ اللّهُ مِن الحُورِ العِینِ : «هر که نگاهش به زنی بیفتد و چشم خود را به طرف آسمان کند یا آن را برهم نهد، هنوز چشم بر هم نزده، خداوند از حورالعین به ازدواج او در آورَد».(۱) ✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیسَ وَکَم مِن نَظرَهٍ أورثَت حَسرَهً طَویلَهً : «نگاه (به نامحرم) تیری است از تیرهای شیطان. ای بسا یک نگاه موجب حسرت وغصّه طولانی خواهد شد».(۲) ۱- مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۰۵. ۲- کافی، ج ۵، ص ۵۵۹. 🌐منبع:سایت هدانا 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m