eitaa logo
دین کده
198 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📢📚مباحث بیشتر: سوالات مرتبط حدود اسلام در نگاه کردن به نامحرم چیست؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3111 چه نگاه هایی حرام و گناه محسوب می شود؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1420 آثار چشم چرانی http://andisheqom.com/fa/Book/View/46/3096/3-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%86%D9%81%D9%8A-%DA%86%D8%B4%D9%85-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:پل صراط چیه؟ . شماره:46 ؟ در باغ دایی ام برای کمک به برداشت ثمره باغش رفته بودیم. یک دلال هم اطراف دایی ام خیلی می چرخید. با دایی ام به صحبت می پرداخت,که یک مرتبه طرف گفت:به درک. دایی ام گفت:به شما در عالم رفاقت اعتماد کردم,اما به من خیانت کردی. اوگفت: اگراین طوریه؟, من هم میگم,اصلا حساب کتابی بین ما نیست,تو هم مدرکی نداری. دایی ام گفت:قیامتی هم است,سر پل صراط یقه تو را می گیرم و آنجا حساب وکتاب میکنیم. او گفت:وای دوباره ما برد سر پلی که راه بندونه. به دایی ام گفتم:چه معامله ایی با او کرده ایی؟ دایی ام گفت: پارسال بهش اعتماد کردم و بدون رسید وچک ,قسمتی از ثمره را به او دادم,حالا دوباره میخواهد در صورتی که حساب پارسالش را تسفیه نکرده است. دایی ام رو به او کرد و گفت:مال مردم میخوری انکار هم پل صراط هم میکنی. دلال با تمسخر گفت:یک حرفی می زنید که با عقل و واقع نمی سازد. دایی ام گفت:منظورت چیه؟چرا با عقل تو نمی سازد؟ دلال گفت:پل صراطی که میگویی,از مو نازکتر واز شمشیر تیزتر,دیگه بگو راه بندونه تا بر گردیم. دایی ام گفت:این طور نگو,خوب نیست,این تعبیر برای نشان دادن سختی راه است نه اینکه حتما باید این پل باشد. ✅ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. پل صراط چیست؟ بر اساس روایات، صراط پلی است بر دوزخ در مسیر بهشت که نیکان و بدان بر آن وارد می شوند. نیکان به سرعت از آن عبور می کنند و به نعمت های بی پایان خدا می رسند، و بَدان سقوط کرده و به قسمت زیرین آن (یعنی جهنم ) سرازیر می شوند. (1) البته هیچ استبعادی ندارد که در اخرت در ظاهر هم واقعا پلی وجود داشته باشد و انسان ها به عبور از آن مجبور شوند ؛ اما بر اساس منابع دینی و با استفاده از آیات و روایات در مورد حقیقت صراط می توان گفت: منظور از صراط، مجموعه افکار، عقاید، صفات و اعمالی است که انسان با آنها مرتبط است. همین افکار، صفات و اعمال است که در آخرت به صورت گذرگاهی وسیع و دلپذیر یا تنگ وحشتناک ظهور و تجلی میکند. هر انسانی به میزان نزدیکی و انسی که با دستورات الهی و سیره پیامبر و ائمه اطهار دارد، به صراط مستقیم نزدیکتر است و در آخرت به راحتی از صراط میگذرد، و به میزان بُعد و دوری از راه حق و روش و منش انبیا و اولیای الهی، از صراط مستقیم فاصله دارد و در آخرت از پل صراط در جهنم فرو میافتد . به عبارت دیگر: پل صراط در عالم قیامت ظهور باطن صراطی است که انسانها در زندگی دنیایی داشته و در آن ها قرار گرفته بودند. روشن است همان گونه که بهشت و نعمت های بهشتی و دوزخ و آتش آن از نوع ماده دنیوی نیست، صراط آن جا نیز از نوع ماده دنیوی نیست تا بعد مادی داشته باشد، بلکه ماده و جسم در آن عالم به تناسب قوانین حاکم بر همان عالم خواهد بود. «صراط» اخروی، ظهور صراط و مسیری است که انسانها در این دنیا داشتهاند؛ زیرا در حقیقت انسانها در زندگی دنیایی خود، صراط یا راهی به سوی خدا داشتهاند یا راهی به سوی غیرخدا. همه ما انسان ها هم اکنون بر روی صراط قرار داریم که در صورت رفتن به سوی باطل و ناپاکی از آن فرو می غلطیم و به دوزخ و تباهی می افتیم و روز قیامت تجسم همین دنیا خواهد بود. ظاهراً به همین جهت بوده است که در روایات، صراط را به راهی که از مو باریکتر و از شمشیر، تیزتر است، تعبیر کردهاند. (2) زیرا رفتن بر مبنای حقیقت و پاکی بسیار ظریف و سخت است و احتیاط بسیار باید داشت. بنا بر این میان پل صراط و راهی که انسان در دنیا آن را طی میکند، تناسب و هم خوانی دقیقی وجود دارد. به تعبیر روشنتر، راهی که انسان در دنیا آن را میپیماید، به صورت گذشتن از صراط و یا فرو افتادن از آن در جهنم، تجلی و ظهور میکند و تندی و کندی سرعت حرکت بر پل صراط دقیقاً به میزان هم سویی با راه حق و فرامین حجتهای خدا بستگی دارد. از این روی هر کس تعبد و تبعیت بیشتری در دنیا نسبت به فرامین الهی داشته است، مثل برق از صراط خواهد گذشت و به تناسب فاصلهای که از راه حق و حقیقت داشته است، بر روی صراط گرفتار و متزلزل خواهد بود. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «از صراط برخی مثل برق جهنده، عدهای مثل دویدن اسب، بعضی چهار دست و پا، افرادی به صورت راه رفتن، عدهای دیگر در حالی که به آن چنگ زده و آتش قسمتی از آنها را فرا گرفته است، عبور میکنند و دیگران نیز هرگز از آن عبور نکرده، به جهنم سقوط میکنند! » . (3) از منابع اهل سنت نیز روایت شده که رسول خدا (ص) فرمود: « صراط هفت پل است باریکتر از موی و تیزتر از شمشیر، هر یکی سه هزار ساله راه، هزار ساله فراز و هزار ساله راه نشیب و هزار ساله راه هموار، به هر پلی که بنده برسد بازش دارند، و بپرسند، بر پل اول ، از ایمان پرسند. بر پل دوم ، از نماز پرسند، بر پل سوم از زکات پرسند، و بر پل چهارم ، از روزه پرسند، بر پل پنجم ، از حج پرسند، بر پل ششم ، از خیانت پرسند، بر پل هفتم از حق پدر و مادر پرسند. » . (4) پی‌نوشت‌ها: 1. علامه مجلسی ، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403‌ه . ق، ج 8، باب 22 (الصراط)، ص 64 - 65 . 2. همان. 3. همان. 4. سواد اعظم، حکیم سمرقندی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران ، ص 78. 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
. 📚موضوعات بیشتر: ✅آیا پل صراط در قرآن آمده؟ 🌐ویکی پرسش: http://wikiporsesh.ir/%D9%BE%D9%84_%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B7 ✅عوامل انحراف از صراط مستقیم؟ 🌐اسلام کویست http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1194 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:شادی😃 و توهم شادی😴 شماره:47 ؟ با همکلاسی ها رفتیم مراسم عروسی یکی از دوستانم در تالار که دعوتمان کرده بود. شاه داماد در تالار منتظر چیزی بود. یکی از دوستانی که همراه ما آمده بود به طرف دوستمان که عروسی اش بود, رفت. تا رسید به او گفت:بگو ببینم, ساعت چند شام میدهید؟ دوستمان که عروسی داشت, گفت:ای شکمو. دوستمان بهش گفت:کی من؟پس این که گفتی,یکی طلبت, میخواهم امشب یک سینه حسابی پای شام بزنم. همه همکلاسی ها روی او ریختن گفتن:این چه حرفیه؟ مگر جلسه عزاست است؟ او گفت:چرا اشتباه برداشت می کنید,منظورم سینه مرغه! همه ترکیدن از خنده. یکی از دانشجویان همراهمان گفت:خودم می آیم برایت می رقصم. شاه داماد گفت:چی رقص,ما این نمونه مراسم بی ارزش را نداریم. آن دانشجو گفت: حالا الاغ بیار باقالی بار کن,چرا هر چی شادی با اون مخالفید؟بابا مجلس عروسی؟ شاه داماد گفت:مجلس عروسی, مجلس آسمانیه,با گناه حیف آلوده بشه. آن دانشجو گفت:بابا شاد باش,آسمانی هم باش. شاه داماد گفت:اگر در عروسی ام قرص توهم جور کنم ,میخوری؟ شاید شادی هم بیاورد. آن دانشجو گفت:چقدر خراب شدی,من میخواستم برات برقصم,تو میخواهی معتاد و بدبختم کنی؟ او گفت;چه اشکالی دارد؟این هم یک نوع شادی است. آن دانشجو گفت:این توهم شادیه,شادی که بعدش هزار درد و بدبختی داشته باشد,نمی خواهم وجود داشته باشد. شاه داماد گفت:رقص هم توهم شادیه,چون بعد از آن ضرر حسابیه. دانشجو گفت:کی گفته رقص ضرر داره؟ شاه داماد گفت:کی گفته آن قرص ضرر داره؟ دانشجو گفت:دکترای متخصص و تجربه تلخ دیگران. شاه داماد هم گفت:خداوندخالق که متخصص تر از همه است فرموده رقص ضرر دارد و تاریخ وتجربه اجتماع هم گواه فساد این نوع عمل هست. . ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
✳️چرا رقص حرام است ؟ ✅درباره حرمت "رقص" ممكن است به دو گونه احاديث استناد گردد: 1.دسته اي از آنهابه صورت عام، مربوط به نهي ازهرگونه لهو و لعب و لغو است، كه رقص هم از مصاديق آنها به شمار مي رود، مانند حديثي كه از امير المؤمنين علي(ع) نقل شده است كه فرمود: عاقل نيست كسي كه در پي لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد. مستدرک الوسایل,ج13ص218 2. دسته اي از روايات كه صريحا از رقص نهي كرده اند: پیامبر (ص) فرمود: نهي مي كنم شما را از رقص و مزمار و نرد و طبل زدن. وسایل الشیعه,ج17,ص218 ✅علت حرمت رقص به چندنکته توجه فرمائيد: 1.احکام اسلام مطابق مصالح و مفاسد واقعي است . اگر خداوند چيزي را حرام نموده ، به جهت وجود مفاسدي است که در انجام آن عمل براي مکلف وجود دارد. 2.خداوند متعال براي سوق انسان به سمت مسير سعادت و رشد در او علاقه ها و اميالي را به صورت غريزي قرار داد تا انسان ها خود به سمت آنچه نياز دارند و براي طي مسير رشد و کمال بايد به آن برسند ، حرکت کنند. 3.براي جلوگيري از افراط و تفريط در پيروي از اين اميال و براي بهره مندي کامل و صحيح انسان از اين اميال خداوند حد تعادلي را براي آن تعيين نمود، لکن چون سعادت انسان در گرو انتخاب اختياري اين مسير تعادل بود، خداوند در غالب دستورات عقلي و ديني، انسان را به رعايت اين حد تعادل توصيه نمود ،به گونه اي که رعايت دستورات الهي انسان را در مرز تعادل در مسير سعادت و کمال حفظ خواهد نمود. 4. يکي از قوي ترين اين اميال در انسان شهوت جنسي بوده و پيروي درست از آن ضامن حفظ نظام بشري بوده لکن در زياده روي در پرداختن به شهوت آثار بد و مخربي وجود دارد که گاه اصل هدف خلقت انسان را تهديد مي نمايد . شديدترين و اکيدترين دستورات الهي در زمينه کنترل اين ميل قوي در انسان مي باشد .در نگاه ديني هر گونه تحريک و به هيجان واداشتن اين ميل در انسان جز از طريق همسر مشروع انسان نهي شده است . 5. رقص نيز يکي از همين عوامل تحريک شهوت جنسي انسان مي باشد . در نگاه ديني ممنوع بوده و البته چون هدف جلوگيري از گناه است ، برخي از مراجع رقص زن براي همسر خود را که متضمن گناهي نيست ، جائز مي دانند. 6.اگر چه هستند کساني که به دلائل مختلف با رقصيدن تحريک شهواني نمي شوند اما چون همين کار آن ها مي تواند باعث تحريک جنسي ديگران و زمينه آلوده شدن شان را به گناه ولو در آينده فراهم نمايد، به منزله تشکيل مجلس گناه محسوب مي شود . باز هم در انجام آن مفسده وجود دارد. حتي حضور در چنين مجموعه اي هم مي تواند حرام محسوب شود . 7. اگر هم شرايط به گونه اي باشد که نه خود تحريک شود و نه ديگري را به مفسده بيندازد،در شان مؤمن نيست که حرکات و اعمال و رفتاري را انجام دهد که نوعا از انسان هاي شهوتران و يا بي قيد و بند صادر مي شود و انجام آن انسان را به تدريج از ياد خدا و دور مي کند. 🌐منبع:مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی 🕌دین کده🕌 @din20m
✅در عين حال نظرات مراجع معظم معاصر را مختصرا براي تان ذکر مي نمائيم: -حضرت آيه الله مکارم شيرازي مي فرمايد : رقص زن جز براى همسر خود جايز نيست. ( 1 ) -حضرت آيت الله خامنه اي: رقص بخودي خود حرام نيست. ولي اگر همراه با کار حرامي مانند رقص زن در حضور نامحرم يا رقص با موسيقي حرام باشد، حرام است، زيرا رقص همراه با حرام باعث مفسده مي شود و انسان را از خدا و فضائل اخلاقي دور مي کند.(2) - حضرت آيت اللَّه بهجت و آيت اللَّه اراکي رقصيدن زن در مجالس زنان و حتي براي شوهر را جايز نمي‌دانند.(3) - حضرت امام و آيت اللَّه فاضل و آيت الله سيستاني و آيت الله شبيري زنجاني رقص زن را فقط براي همسر خود جايز مي‌دانند . در غير آن جايز نمي‌دانند، اعم از مجلس عقد و عروسي و يا مولوديها.(4) - آيت اللَّه تبريزي رقص را به تنهايي حرام نمي‌دانند، مگر اينکه مستلزم حرامي باشد.(5) مانند اختلاط زن و مرد، يا همراه بودن رقص با موسيقي مطرب. البته مراجعي که رقص را جايز نمي دانند، نگاه به رقص را هر چند رقص زن براي زن ها باشد و يا هرچند بيننده و رقص کننده همجنس باشند، جايز نمي دانند.(6) در عين حال نگاه به رقص نامحرم به نظر تمام مراجع حرام مي باشد. پي‌نوشت‌ها: 1 . استفتائات جديد حضرت آيه الله العظمي مکارم شيرازي ، ج1، ص 149، سؤال 534 . 2. آيت الله العظمي خامنه اي، استفتاآت س 1170. 3. آيت الله اراکي، توضيح المسائل، مسئله 598 و آيت الله بهجت ، توضيح المسائل، متفرقه، مسئله 1. 4. امام خميني(ره)، استفتاءات ،ج2 ، سؤال 35 و ج3 ، س 118 و استفاده از ساير استفتاءات و مکاسب محرمه، آيت الله فاضل(ره)، جامع المسائل، ج1 ، ص 486، مسئله 1736و1737 و استفتائات سايتي آيت الله سيستاني، 5. آيت الله تبريزي، صراط النجاه ، استفاده از سؤال 1020 6. آيت الله مکارم، استفتائات جديد، ج1، سؤال 536. « نظر کردن به رقص حکم خود آن را دارد». آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج1 🌐منبع:مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی 🕌دین کده🕌 @din20m
شبهه چرا اصولاً مذهب مانع از شادی، رقص، موسیقی، مشروب و ارتباط با و... است و هر گونه خوشی و لذت دنیوی را حرام می‌داند و ارمغان آورنده‌ی گریه و زاری و عزاداری و زهد و... می‌باشد. و مهمتر اینكه چطور همه‌ی لذاتی كه در دنیا حرام اعلام شده به یكباره در بهشت حلال می‌شود؟ جواب👇 http://www.x-shobhe.com/shobhe/4848.html 📢جواب: جواب: ج/1 – چه کسی گفته که دین اسلام و مذهب تشیع، مانع از شادی است؟ پس آن همه توضیح و دستور العمل برای شادی و نشاط و سلامتی و تفریح جسم و جان و روان برای که و چه بوده است؟ ج/2 – چه کسی گفته که شادی و نشاط، الزاماً یعنی رقص و آواز و شهوت و شراب؟ آیا اگر قرصی، یا شرابی، یا رفتاری سبب هیجانات غیر ارادی و غیر عادی در فیزیک و روان شود، الزاماً نامش شادی است؟ یا این نام را گذاشته‌اند تا فریب دهند و بیشتر فروش کنند. در همین موارد ذکر شده نیز دقت کنید: *- در اسلام ناب، مطلق رقص و آواز و موسیقی حرام نیست، بلکه رقص مقابل دید نامحرم، آواز غنا و موسیقی طرب حرام شده است. و مطلق نوشیدن آب انگور یا آب سیب حرام نیست، بلکه اگر مبدل به شراب گردد، یعنی مخل نظم و سلامت جسم و روان و عقل گردد، حرام است. *- در اسلام ناب، نه زن حرام است و نه مرد حرام است و نه لذت جنسی این دو از یک دیگر حرام است، بلکه زنا و لواط و همجنس‌بازی و وطی با حیوانات و استمناء حرام است. چرا که همه مضرّ به حال فرد و اجتماع می‌باشد. *- در اسلام برخورداری از ثروت و رفاه و تجارت‌های سودزا حرام نیست، بلکه ربا، دزدی و ظلم به دیگران و هرگونه ثروت‌اندوزی از راه غیر مشروع حرام است. . ادامه دارد....👇 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
مضرّات: در این عالم، همه چیز برای روح، روان و جسم انسان خوب نیست، همه چیز نیز بد نیست، پس انسان موجود محدود و قاعده‌مندی است و باید بشناسد که چه چیزی برای او خوب است و چه چیزی بد و مضر است. حال چه کسی می‌تواند دقیقاً بیان دارد که چه چیزی و یا چه رفتاری خوب و مفید و سبب سلامت و رشد می‌گردد و چه چیزی و یا چه رفتاری بد و مضر و سبب زیان می‌گردد؟ علم بشری: علم، به آثاری پی‌می‌برد – یک روز می‌فهمد که مثلاً در شراب اسید است و سبب هضم غذا نیز می‌شود، آن را تجویز می‌کند و یک روز می‌فهمد شاید شراب فوایدی هم داشته باشد، اما مضراتش بیشتر است و به شدت از آن نهی می‌کند. یک جا با نگاه سرمایه‌داری به جنبه‌ی اقتصادی تولید و توزیع شراب توجه می‌کند و بدون در نظر گرفتن تلفات جانی، مالی، امنیتی، روانی و ... آن را تبلیغ می‌کند و در یک جا نیز (مثل کانادا)، حتی حمل بطری در خودرو را جرم قلمداد می‌کند، مگر آن که دربش باز نشده باشد. حال چه کسی می‌تواند آثار خوب و بد شراب را از همه لحاظ بداند و بگوید که بالاخره در مجموع خوب است یا بد؟ خداوند متذکر می‌گردد که اگر کمی فکر کنید، خودتان شاهدید که اگر چه منافعی دارد، اما مضراتش بیشتر است: «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ » (البقره، 219) ترجمه: در باره شراب و قمار از تو مىپرسند بگو در آن دوگناهى بزرك و سودهايى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است؛ و از تو مىپرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را اين گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن مىگرداند باشد كه در [كار دنيا و آخرت] بينديشيد. بشر نگاهی به امنیت روانی جامعه می‌کند و حتی در امریکا و اروپا، ازدواج و برخورداری از فرزندان بسیار و تشکیل خانواده را امتیاز قلمداد کرده و ترویج می‌کند – از سوی دیگر نگاه به اقتصاد می‌کند و به رغم شعارهای حقوق بشری و فمینیستی، زن را نه تنها ا از خانواده منفک می‌کند، بلکه برای فحشای او نیز ارزش قایل می‌شود، تا چرخه‌ی اقتصاد سکس بهتر بچرخد و در اینجا اصلاً نامی از برده‌داری و استثمار نمی‌آورد. (لینک) این کار و دستآورد «علم بشر» است، همه این مباحث علمی است، و البته علمی که هدف الهی و تهذیب نداشته باشد، همین است. هر کجا سودی برای عده‌ای داشته باشد، مضرات برای انبوهی دیگر نادیده گرفته می‌شود و جنگ‌ها نیز به همین دلیل است. پس، جز خداوندی که خالق انسان و جهان است، کسی نمی‌تواند بگوید که چه چیزی برای رفاه، لذت، رشد و تعالی انسان خوب و مفید و چه چیزی بد و مضر می‌باشد. بهشت: در بهشت نیز نعماتی متوجه بدن انسان و نعماتی متوجه روح اوست. چنان چه در دنیا نیز لذاتی اختصاص به روح دارد و لذاتی اختصاص به بدن دارد. آن چه ما از حور و قصور شنیده‌ایم، فقط نعماتی است که متوجه بدن انسان بهشتی است، یعنی سفره‌ی پذیرایی از اوست، نه عاقبت یا مقام و جایگاه او. در همین نعمات نیز بله، در بهشت قصر هست، بدون آن که با ظلم و ستم ساخته شده باشد – فرمانروایی هست، بدون آن که تکبر آورد – حور (برای مرد و زن) یا ازدواج با یک دیگر هست، بدون آن که مستلزم زنا باشد – خوردنی‌ها و گوشت‌های لذیذ پرندگان هست، بدون آن که چربی‌ خون یا نقرس بیاورد – شراب هم هست، بدون آن که سرگیجه و بد مستی آورده و مضر باشد: «بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِّن مَّعِينٍ * لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنزِفُونَ» (الواقعه، ) ترچمه: با جام‌ها و آبريزها و پياله[ها]يى از باده ناب روان * [كه] نه از آن دردسر گيرند و نه بىخرد گردند. دنیا: در دنیا نیز شراب‌های حلال بسیاری وجود دارد. دلیل نیست که هر اگر هر ماده مست کننده‌ای را در بطری ریختند و نامش را شراب گذاشتند، واقعاً شراب باشد. اینها فقط نام‌گذاری برای فریب و فروش است، چنان چه دلیل نیست اگر نام هر جهالت و ظلمی به خود و جامعه را «لذت» گذاشتند، حتماً لذیذ هم باشد – چطور ممکن است که یک مضرّ و مخرب، به معنای واقعی لذیذ باشد؟! همه چیز در دنیا تعریف دارد و حد و اندازه و قانون دارد. پس شادی، نشاط و لذت واقعی (نه کاذب) نیز در اسلام تعریف شده و نه تنها جایز، بلکه بدان‌ها توصیه شده است. . 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢هر کس در توان خود مبلغ دین باشد. ✅پاسخ به سوالات مبتلابه درقالب مجموعه داستانک های پاسخگو📝، به همراه استدلال آن موضوع📚 📝شفاعت، پارتی بازی است یا خیر؟ 📝اسلام مخالف شادی دنیایست؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی آزادی؟ 📢و......ده ها سوالات مبتلابه در جامعه. 📢👇👇👇👇👇👇👇👇👇⭐️ فقط دوستان: ✅بارگزاری پست،فقط روزهای فردمیشود.🌹باتشکر🌹 دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
مَهْدِ/__ فَجْرِ/__: ☑️ از روايتى از (سلام الله علیها) نقل میکند : 🔰 قَالَ سَألْتُ اَبَا الْحَسَن ِالر ِّضَا(ع) عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِمُوسَى بْن ِجَعْفَر (ع)، فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةَ. 🔸 راوى گويد از (علیه السلام) درباره حضرت پرسيدم . 🔸آن حضرت فرمود: « هركس قبرش را كند ، بر او مى شود . ◼️ شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله چرا؟ شماره:48 ؟ برای شب وفات حضرت معصومه سلام الله علیها ,در آشپزخانه مسجد, نذری آش رشته ایی پخت کرده بودیم. بعد از نماز مغرب,شروع کردیم برای تقسیم این آش رشته ها. آش رشته ها کم کم ریختیم درون ظروف یک بار مصرف که ضرر ندارد. ومن هم به کمک بچه ها ظروفی را درون سینی میگذاشتم وبیرون مسجد می بردیم,ومردم همه از آن نذری بهره می بردند. یک بار بعد از اینکه آش رشته ها را تقسم کرده بودم,با سینی خالی آمدم درون آشپزخانه. دیدم آشپز با یکی از بچه های مسجد بحث شان بالا گرفته و دارند بحث میکنند. گفتم:چی شده ,این قدر آتشی با هم بحث میکنید؟ آشپز گفت:من میگم امام کاظم علیه السلام دخترانش را از ازدواج منع کرده بود و به امام رضا علیه السلام را هم به این امر وصیت کرده بود. بچه مسجد گفت:بابا این جور نیست,امام معصوم خلاف سنت رسول الله حرف نمی زند وخلاف عمل نمیکند. من گفتم:آقای آشپز,شما دلیلی را برای دوستمان آوردی؟ آشپز گفت:من هم شنیده ام که امام در وصیتی این طور فرموده. گفتم:این طور نیست,امام کاظم علیه السلام این طور نفرموده,و وصیت هم این طور نفرموده وامام رضا علیه السلام هم منع نکرده است. آشپز گفت:پس وصیت چه بوده,که ما بی خبریم؟ گفتم:اولا;در زمان شهادت امام کاظم سن دختر بزرگش که حضرت معصومه بوده 10سالش بوده. ,پس در زمان حیات و قبل از زندان شدن امام کاظم علیه السلام دخترش به سن ازدواج نرسیده بوده. ,و بعد از زندان هم شاید امام مصلحت ندیده اند. دوما; امام کاظم بعد از خودش,در وصیتش,ازدواج دختران را مشروط به اذن امام رضا علیه السلام قرار داده است,نه اینکه منع کرده باشد. واذن امام هم بنا بر مصلحت است نه بر اساس چیز بی مورد. آشپز گفت:پس ترک ازدواج چه بوده؟ بچه مسجد گفت:کسی هم کف او نبوده . آشپز گفت:اولا ما حضرت زینب را در تاریخ داریم که مقام والایی دارد, اما با عبدالله ازدواج کرده,حضرت معصومه هم مثل حضرت زینب. دوما;نوادگان امام حسن مجتبی وامام حسین که بوده اند,پس کمبود هم کف نبوده. گفتم:اولا اگر انسان شایسته هم بوده یعنی; مثلا هم کف بوده, اما جو علیه این خاندان آسمانی طوری درست کرده بودند که کسی جرىت پیدا نمیکرده جلو بیاید برای خواستگاری. پس یکی از علت ها را میتوان; اختناق عباسیان دانست, که کسی تمایل به وصلت نداشته باشد با این خاندان آسمانی,آنهم بخاطر دردسرهای بعدش. و شاید هم اگر کسی تمایل هم داشت,بنابر مصلحتی که امام می دید فعلا قبول نمی کرد,چون شاید در آن زمان مصلحت ندیده بود. یاشاید انسانهای ناشایسته آمده بودن,مثل اطرافیان وابسته به حاکم عباسی. وامام چون اذن داشت, موافقت نکرد, چون از مفسده آن آگاه بود. آشپز گفت:چطور ممکنه,بعد از این همه سادات ,امام را در این موضوع رها کرده باشند؟ گفتم:اولا;حتما این سادات نباید نسلشان را در این خطر بیندازند ,شاید یک سیستم تدافعی بوده باشد,مثل سیستم تدافعی امام حسن علیه السلام برای نجات نسل ذریه پیامبر. یا شاید سادات وهاشمیان بخاطر جهتی دیگر,این طور حمایت امامشان نکرده باشند. آشپز گفت:ببخشید با همه احترام که به شما دارم حرفتان بی ربط است,چرا خیالاتی شده ای آن هم از نوع بدش؟ گفتم:مگر در زمان واقعه عاشورا در زمان امام حسین علیه السلام جمعیت بنی هاشم و سادات چقدر بوده؟,وچقدر همراه امام بودند؟ حالا چرا این نکته مهم را دراین قضیه توجه نمی کنیم,که حضرت معصومه 28سال عمر داشتن, شاید اگر وفات نمی یافتند, شاید در آینده مصلحت می شد وامام اذن می دادن ازدواج میکردند. پس منع وجود نداشته بلکه در وصیت فقط مشروط به اذن امام بوده است,پس خلاف سنت رسول الله هم این قضیه نیست. . ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. احتمالات و نظریات مختلفی برای ازدواج نكردن آن حضرت بیان شده است كه به برّرسی و صحت و سقم هر یک می پردازیم. 1. وصیّت موسی بن جعفر(ع) یكی از احتمالات كه در واقع یكی از پاسخ ها به پرسش فوق است، این است كه خود حضرت موسی بن جعفر به دخترانش وصیت كرده تا ازدواج نكنند! ابن واضح یعقوبی طرفدار این نظریه است. سخن او در این باب چنین است: موسی بن جعفر را هیجده پسر و 23 دختر، پسران عبارت بودند از : علی رضا، ابراهیم، عباس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، عبیدالله، حمزه، زید، عبدالله، اسحاق، حسین، فضل و سلیمان. موسی بن جعفر وصیت كرد كه دخترانش شوهر نكنند و هیچ كس از آنان شوهر نكرد، مگر ام سلمه كه در مصر به ازدواج قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و در این باره میان قاسم و خویشاوندانش . جریان سختی پیش آمد؛ تا آنجا كه قاسم قسم خورد كه جامه از وی دور نكرده است و جز آنكه عقد موقتی بسته شده برای محرمیّت در مسیر رفتن به حج رفتن منظوری نداشته است.(6) در پاسخ به سخنان یعقوبی اولاً، باید گفت: چنین وصیّتی برخلاف سنت رسول الله(صلی الله علیه و آله) و سیره امامان اهل بیت عصمت و طهارت است و هرگز چنین وصیتی از امام معصوم صادر نمی شود. ثانیاً، متن وصیت حضرت موسی بن جعفر غیر از آن چیزی است كه یعقوبی ادّعا دارد. برای قضاوت در این زمینه، ابتدا متن وصیت حضرت را مرور می كنیم. ابراهیم بن عبدالله از موسی بن جعفر(علیه السلام) نقل كرده كه آن حضرت جمعی را مانند اسحاق بن جعفر، ابراهیم بن محمد و جعفر بن صالح و ... را بر وصیت خود شاهد گرفت و فرمود: شاهد می گیرم آنها را كه این وصیّت من است كه به فرزندم علی وصیت كرده ام... (از جمله وصیتم این است) اگر مردی از شما خواست خواهرش را شوهر دهد، این حق را ندارد، مگر با اجازه و فرمان او (علی) و نه دختران من (حق دارند) كه یكی از خواهران خود را شوهر دهند و یا مادران آنها و نه سلطانی، و نه كاری برای آنها انجام دهد، مگر اینكه با نظر و مشورت او (علی) باشد. اگر بدون اجازه او به چنین كاری اقدام كنند، به راستی با خدا و رسولش مخالفت و در سلطنت او منازعه كرده اند و او (حضرت رضا) به مصالح قومش در امر ازدواج آگاه تر است. اگر خواست به كسی شوهر دهد، شوهر می دهد و اگر خواست رد كند، رد می كند. (7) در این وصیت نامه، حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) با صراحت به فرزندان اعلام می دارد كه حجّت خدا بعد از او علی بن موسی(علیه السلام) است و خواهران باید در هر كاری از جمله مسئله ازدواج از او اطاعت كنند و هر فردی را كه علی بن موسی مناسب دید، آنان با او ازدواج كنند؛ چرا كه آن حضرت به مسائل ازدواج آگاه تر و به وضعیت بستگان آشنایان آشناتر است. در اینجا هرگز سخن از ترك ازدواج دختران موسی بن جعفر و خواهران حضرت رضا(علیه السلام) نیست؛ سخن در این است كه بر ازدواج آنان حضرت رضا(علیه السلام) باید نظارت داشته باشد. بنابراین نظریه یعقوبی بی اساسی است و نمی توان بر آن اعتماد كرد و به همین جهت، برخی محققین صریحاً سخن یعقوبی را مجعول و بی اساس دانسته اند.(8) 2. همتا نداشتن نظریه دوم این است كه دختران حضرت موسی بن جعفر مخصوصاً فاطمه معصومه(سلام الله علیها) از نظر كمال علمی و معنوی در حد بالایی قرار داشتند و كسی همسنگ و همسر آنها پیدا نمی شد و یكی از اموری كه در تزویج دختر مورد توجه قرار می گیرد، هم كفو بودن است. این نظریه نیز نمی تواند قابل تأیید باشد؛ زیرا اولاً سیره ائمه اطهار این نبوده كه دختران خود را به جهت پیدا نشدن همسنگ در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، بلكه آنان، هم در قول، و هم در عمل خود، مؤمن و مؤمنه را كفو یكدیگر می دانستند. از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است كه آن حضرت فرمود: هر گاه كسی به خواستگاری دختر شما آمد كه دینداری و امانتداری او را می پسندید (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهید و اگر شوهر ندهید، در زمین فتنه و فساد بزرگ بر پا می شود.(9) ثانیاً، در عصر امام كاظم(علیه السلام) جوانان شایسته ای از تبار امام حسن مجتبی(علیه السلام) و حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و نیز در میان شیعیان افرادی وجود داشتند كه می توانستند همسران مناسب برای آنان باشند. از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است كه آن حضرت فرمود: هر گاه كسی به خواستگاری دختر شما آمد كه دینداری و امانتداری او را می پسندید (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهید و اگر شوهر ندهید، در زمین فتنه و فساد بزرگ بر پا می شود. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
. 3.اختناق هارونی احتمال و نظریه سوم آن است كه اختناق هارون الرشید و وجود خفقان در آن دوران، چنان شدید بود كه حتی كسی جرئت نداشت برای پرسیدن مسائل شرعی به در خانه موسی بن جعفر(علیه السلام) مراجعه كند، تا چه رسد به اینكه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمی با خانواده موسی بن جعفر(علیه السلام) داشته باشد؛ چرا كه همین ارتباط نسبی زمینه ای را فراهم می ساخت تا هارون به اذیت و آزار او بپردازد. البته با اینكه هارون در مواردی تظاهر به دینداری می كرد، ولی ستمگری بی رحم بود. یكی از مورّخین می گوید: هارون هنگام شنیدن وعظ از همه بیشتر اشک می ریخت و در هنگام خشم و تندی از همه ظالم تر بود.(10) و همین مرد دو هزار كنیز داشت كه سیصد نفر آنان مخصوص آواز خوانی و رقص و خنیاگری بودند.(11) شیعیان در عصر خلافت هارون در تنگنا و فشار قرار داشتند و كسانی چون علی بن یقطین در تقیه به سر می بردند و كوچک ترین حركاتشان زیر نظر بود. نمونه بارز آن داستان لباسی است كه هارون به علی بن یقطین داد. این لباس ویژه خلفا بود و علی بن یقطین آن را به موسی بن جعفر(علیه السلام) اهدا كرد. حضرت آن را قبول نكرد و فرمود: این لباس را نگهدار و از دست مده؛ زیرا در حاد ثه ای كه برایت پیش می آید، به كار می آید. چندی بعد یكی از خدمتگزاران علی بن یقطین، نزد هارون شكایت كرد و گفت : لباس مخصوص را به موسی بن جعفر اهدا كرده است. هارون بلافاصله او را احضار كرد و از لباس پرسش كرد. او گفت: آن را در بقچه ای نگه داشته ام. هارون دستور دارد تا فوراًَ آن را بیاورد. وقتی كه نگاهش به لباس افتاد، گفت: بعد از این هرگز سخن سعایت كننده ای را درباره تو باور نخواهم كرد.(12) بنابراین راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصیت پدر باید جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو، علت آن، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود كه باعث شد احدی جرئت نكند به راحتی به خانه موسی بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. این گونه قضایا نشان می دهد كه ارتباط موسی بن جعفر(علیه السلام) كنترل می شد و از طرفی زندانی شدن امام نیز، انگیزه خواستگاری از دختران آن حضرت را كاهش می داد. بعد از شهات امام وحشت بیشتری بر مردم حاكم شد و حضرت رضا(ع) (علیه السلام) نیز تحت نظر قرار گرفت. در زمان مأمون آن حضرت به خراسان احضار شد و بعد از یك سال، حضرت معصومه(سلام الله علیها) و جعمعی از برادران او به خراسان حركت كردند، اما در راه، حضرت معصومه(سلام الله علیها) پیش از دیدن برادر، دار فانی را وداع كرد و امر ازدواج او هم تحقق نیافت. بنابراین راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصیت پدر باید جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو، علت آن، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود كه باعث شد احدی جرئت نكند به راحتی به خانه موسی بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. از طرف دیگر، زندانی شدن حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) و سرانجام شهادت او، و احضار شدن حضرت رضا(علیه السلام) به خراسان و دورافتادن از خواهران، مزید بر این علت بود. نویسنده: سید جواد حسینی تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان پی نوشت ها: [1] . نور / 32. [2] . بحارالانوار، دارالكتب الاسلامیه، ج 103، ص 220، حدیث 23؛ منتخب میزان الحكمه، محمدی ری شهری، دارالحدیث، ص233، حدیث 2774. [3] . بحارالانوار، دارالكتب الاسلامیه، ج 103، ص219 ، حدیث 13. [4] .همان. [5] . منتخب میزان الحكمه، ص 233؛ كنزالعمال، متقی هندی، روایت 44448. [6] . تاریخ یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب (ابن واضح)، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، ج 2، ص 421. [7] . بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، ج 48، ص276 ـ 280؛ عیون الاخبار، ج 1، ص 26؛ عوالم، ج 21، ص 475؛ اصول كافی، ج 1، ص 317. [8] . ر. ك : حیاة الامام موسی بن جعفر، قرشی، ج 2، ص497. [9] . منتخب میزان الحكمه، ص234؛ بحارالانوار، دارالكتب الاسلامیه، ج 103، ص237، حدیث25. [10] . الاغانی، ابوالفرج اصفهانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج5، ص241. [11] . تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ترجمه علی جواهر كلام، مؤسسه امیركبیر، ص162. [12] . الارشاد، شیخ مفید، بصیرتی قم، ص 293؛ شبلنجی ، نورالانوار، ص 150، با اختصار. حضرت معصومه سلام الله علیها http://omidvaentezar.ir/index.aspx?pid=99&articleid=188287 🌐منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m