#باورها
#حقوق
#احکام
#اختصاص_یا_عدم_اختصاص_آیات_حجاب_به_زنان_مومن
آيات مربوط به حجاب(سوره نور و احزاب)خطاب به افراد مومن و زنان پيامبراست پس چرا ما همه مردم را موردخطاب آیه می دانیم؟
احكام قرآن خطاب به همه انسانها است نه فقط زنان پيامبر يا زنان مؤمن ....
احكام قرآن خطاب به همه انسانها است نه فقط زنان پيامبر يا زنان مؤمن و اگر مؤمنان مخاطب شده اند به خاطر اين است كه ايمان ضمانت اجرايي است و مؤمنان به امر و نهي قرآن بها مي دهند و خداوند مي فرمايد اگر مؤمن واقعي هستيد، بايد پوشش داشته باشد. معناي اين كلام اين نيست كه اگر مؤمن نيستيد لازم نيست، بلكه معنايش اين است كه اگر مؤمن نيستيد كه هيچ چون به معارف و احكام قرآن بي اعتنا هستيد. اما اگرمؤمن هستيد، بايد اين طور باشيد.
در جامعه هم حكومت مردم را بر دينداري مجبور نمي كند، بلكه مانع فريبايي و فتنه انگيزي با حضور اغواگرانه مي شود.
اين كه بعض افراد هم حكم لزوم پوشش را قبول نداشته باشند، منعي ندارد زيرا اقوال شاذ و غير محكم هميشه بوده و هست.
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:زیبایی زن برای کیه؟
.
#باورها
#احکام
حقوق
#داستانها
شماره:45
#خلق_زیبای_زن_اختصای_یا_عمومی
صبح دیر بلند شدم,همان روز امتحان سختی در دانشگاه داشتم.
رفتم آماده شدم,رفتم بیرون, تاکسی و وسیله نقلیه ماشینی نبود,داشت دیرم می شد که موتور سیکلتی را دیدم تا در مسیری میخواهم برود در حال حرکت است,دست بلند کردم و ایستاد ومن سوار شدم.
در بین راه موتور سوار گفت:من هم دانشگاه ثبت نام کرده ام,اگر قبول شدم به یک آزادی نسبی می رسم.
گفتم:در دانشگاه مثل باقی مقاطع تحصیلی, باید درس بخوانی آزادی رهایی از درس که نیست,بلکه درس ها تخصصی تر و سختر میشود.
موتور سوار گفت:انگار نه انگار دانشجوی!چطور منظور من را نفهمیدی؟
گفتم:منظورت چیه؟
گفت:آزادی از این جهت که دوران دبیرستان برای پز دادن به دختر دبیرستانی با تک چرخ و ترمزهای گردون عرض اندام میکردیم,که گاهی مامورین امنیت اخلاقی هم ما را از این کار باز میداشتند و ما امنیت نداشتیم,حالا درون دانشگاه بدون این دردسرها به این آزادی می رسیم.
من بهش گفتم:میخواهی در دانشگاه هم تک چرخ بزنی؟
او گفت:نه دیگه هم کلاسی هستیم,نیاز نیست,با هم کلاسی طرح دوستی می ریزیم.
گفتم:این که خلاف غیرتمندی هست.
گفت:یک چیزی که خدا برای ما قرار داده, چرا خلاف وجدان و بی غیرتیش میکنی؟
گفتم:خدا کی گفته؟,از کجا داری میگویی؟
گفت:خدا زیبایی ها را برای استفاده بنده اش گذاشته,زیبای زن هم جز زیبای عالم هست.
گفتم:اینجایی هستی؟
گفت:نه اصلیت روستاهای اطرافم.
گفتم:زمین زراعی دارید؟
گفت:بله.
گفتم:اگر کسی باشما شریک بشود در زراعت,بعدا بیش از حقش بردارد, شما چه میکنید؟
گفت:حقش کف دستش می گذاریم.
گفتم:آخه شریکتون هست!
گفت:نخواستم این جور شراکت رو,شریکی که به حق خودش راضی نیست,زیاده خواه وخودخواه هست.
گفتم:زمین که مال خداست.
گفت:انگار یک چیزت شده,مال خدا هست اما خدا حق را داده به من وبه طور آزاد نیست.
گفتم:چطور حق به تو داده اما به نداده؟
گفت:با حرفی می زنی شک کردم که سواد درست حسابی داشته باشی,حق زمین یا با ارث به آدم می رسد یا با قراردادی ,که در این قرار داد یا خرید کرده ایی یا اجاره اش کرده ایی.
گفتم:حالا شغلت چیه؟
گفت:یک پراید اجاره ای گرفتم به صورت آزاد مسافر کشی میکنم.
گفتم:اگر روز بارونی کسی گیر کندیا بفهمی مسافر غریبه چه کار میکنی پول بیشتر میگیری یانه؟
گفت:نه انصاف نیست,او به من اعتماد کرده.
گفتم:در دانشگاه هم خانواده دختر به فضای دانشگاه و دانشجویان اعتماد کرده وانصاف نیست که به این اعتماد سو استفاده کنیم,چون اگر خانواده دختر اعتماد نمی کردن دخترشون ودست گلشون را به اینجا نمی فرستادن.
دوباره حرفش را تکرار کرد و گفت:مگر خدا زیبای را برای استفاده ما قرار نداده؟
گفتم:دوباره سرخونه اول نرو.
نگاه کردن به زیبای که حق دیگری است مثل اینکه تو زمین داشته باشی من زمین تصرف کنم وبگویم زمین مال خداست و من هم میتوانم تصرف کنم.
او گفت: آخه مثالت با مثال زیبایی که زدم ربطی به هم نداره.
گفتم:زیبایی هم یا ارثی است یا قراردادی صاحبش میشی ,یعنی زمانی که همسرت بشه محرمته.
و هر زیبای را شامل همه نمیشه,مال صاحبش است.
با نگاه تو, حق صاحب زیبای را ضایع میکنی.
دوباره میگم, حالا به یکی اعتماد کردن که پیش آن ناموس دیگری باشد, نباید خیانت کند.
✅ادامه ادله...
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#فلسفه_حرمت_نگاه_به_نامحرم
فلسفه حرمت نگاه به نامحرم،به طور خلاصه عبارتند از:
الف. نگاه به نامحرم باعث تحریک شهوت میشود و انسان را از یاد خدا غافل میکند. خداوند متعال در سوره نور صریحاً به زنان و مردان دستور میدهد که چشمهای خود را از نامحرم فروگیرند: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن»؛[1] به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند ... و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) ببندند.
در ادامه آیه به یکی از فلسفههای مهم حرمت نگاه اشاره مینماید و میفرماید: «ذلک ازکی لکم...»؛ این برای شما بهتر و پاکیزهتر است. این عبارت بدین معنا است که نگاههای هوس آلود منجر به از بین رفتن رشد معنوی انسان میشود و پاکیزگی قلب که مقدمهای برای رشد و تعالی انسان میباشد را به تیرگی و سیاهی دچار می نماید. این سیاهی خود ممکن است زمینهای برای گناهان بسیار دیگری گردد.
ب. عادتی ناپسند و کاهش آرامش روانی: نگاه به نامحرم پس از مدتی به عدتی زشت تبدیل میگردد که م وجب تهییج و تحریک جنسی فرد میشود. این مسئله به تدریج دچار نوعی انحراف میشود که در سطوح مختلف سنی متفاوت است. مثلاً در نوجوانان ممکن است این انحراف در اوج، با استمنا خود را نمایان سازد و در سنین بالاتر نیز عمدتاً به بیبند و باری خواهد گرایید. شاید به همین علت است که امام صادق(ع) نگاه به نامحرم را تیری از تیرهای شیطان میشمرد: «النّظرة سهمٌ من سهام إبلیس مسمومٌ من ترکها للّه لا لغیره أعقبه اللّه إیماناً یجد طعمه»؛[2] نگاه (به نامحرم) تیر زهر آلودهاى از تیرهاى شیطان است. هر کس آنرا براى خدا ترک کند نه به خاطر غیر او، خدا ایمانى به او مىدهد که مزّه آنرا مىچشد.
این تیرها روح انسان را هدف قرار میدهد و قوه جنسی را تحریک مینماید. اما این نیروی قوی به حد و میزانی خود را محدود نمینماید و دائم مانند فردی که عطش دائمی دارد، به دنبال نگاه به نامحرم است و چون نمیتواند آن کسانی را که نگاه کرده به دست آورد؛ لذا دچار اختلالات روانی و نوعی احساس محرومیت مفرط میشود.
استاد شهید مطهری در این باره چنین توضیح میدهد: «با توجّه به اینکه روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است، اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیرى روح بشر محدود به حدّ خاصى است و از آن پس آرام مىگیرد. هیچ فردى از تصاحب زیبارویان و هیچ زنى از متوجّه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هیچ دلى از هوس، سیر نمىشود. تقاضاى نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنى است و همیشه مقرون به نوعى احساس محرومیّت، دست نیافتن به آرزوها و به نوبه خود منجر به اختلالات روحى و بیماریهاى روانى مىگردد که امروزه در دنیاى غرب بسیار به چشم مىخورد».[3]
ج. تزلزل بنیان خانواده: عادی شدن حرمت نگاه به نامحرم، صدمات جبران ناپذیری به برخی از خانوادهها وارد میکند. مقایسه کردن نامحرم با همسر خویش توسط افرادی که چشم چرانی میکنند، از تبعات ویرانگر این پدیده رفتاری ناپسند است. مقایسه باعث کاهش علاقه همسران نسبت به یکدیگر میشود؛ زیرا به هر حال ممکن است مردی زنی را با طراوتتر از همسر خود بیابد و یا زنی با نگاه به نامحرم، مردی را جذابتر از شوهر خویش ببیند. این عمل پایههای محکم خانوادهها را دچار تزلزل مینماید و چه بسا باعث جدایی زن و شوهر و یا مشکلات گوناگون دیگر گردد.
د. کاهش امنیت اجتماعی: امنیت اجتماعی به ویژه برای حضور زنان در عرصههای کار و فعالیت اجتماعی از ضروریات هر جامعه است. چنانچه فضایی توأم با آرامش خاطر برای بانوان ایجاد نشود عرصه اجتماعی شاهد زنان مضطربی خواهد بود که هر لحظه در دام نگاههای شهوت آلود مردان بیمار قرار دارد. افراد بیماردل به نگاه نیز بسنده نمیکنند و بعضاً چنانکه در صفحات حوادث روزنامهها میخوانیم شاهد هتک حیثیت زنانی هستیم که توسط این افراد به دام انداخته شدهاند. بنابر این، در یک جامعه، نگاه شهوت آلود به نامحرم میتواند آغاز فرایند ناامنی در جامعه گردد.
[1] . نور، 30 و 31.
[2] . شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 20، ص 190، مؤسسة آل البیت، قم، چاپ اول، 1409ق.
[3] . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (مسئله حجاب)، ج ۱۹، ص ۴۳۶ ، انتشارات صدرا، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۲۲ق.
🌐منبع:اسلام کویست
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
#عواقب_چشم_چرانی_در_احادیث
.
📢مجموعه احادیث:
حدیث در مورد چشم چرانی و عواقب چشم چرانی
✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمود: مَن مَلاَ عَینَهُ مِن حَرامٍ مَلاَ اللّهُ عَینَهُ یَومَ القِیامَهِ مِنَ النّارِ إلّا أن یَتُوبَ وَ یَرجِعَ : «هر که چشم خود را از حرام پر کند، خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پر گردانَد، مگر اینکه توبه کند و از عمل خود دست بردارد».(1)
✅ و در روایت دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : إشتَدَّ غَضَبُ اللّهِ عَلی إمرَأهٍ ذاتِ بَعلٍ مَلأت عَینَها مِن غَیرِ زَوجِها أوْ غَیرِ ذی مَحرَمٍ : «خشم خداوند سخت است بر زن شوهرداری که چشم خود را از غیر شوهر خود یا از کسی که محرم او نیست پر کند».(2)
✅. رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمود: مَن مَلاَ عَینَیهِ حَرامآ یَحشوها اللّه یَوم القِیامَهِ مَسامیرَ مِن نارٍ ثُمَّ حَشاها نارآ : «هر که چشمانش را از حرام پر کند، خداوند در روز قیامت میخ آتشین در چشمش فرو می کند، سپس او را داخل آتش می کنند».(3)
1. بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۳۴، ح ۱.
2. شیخ صدوق، ثواب الأعمال، ص ۳۳۸، ح ۱.
3. بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۷.
✅ امام باقر وامام صادق علیهما السلام در حدیثی فرمودند: ما مِن أحَدٍ إلّا وَهُوَ یُصیبُ حَظّآ مِن الزِّنا فَزنا العَینَینِ النَّظَرُ وَزِنا الفم القبله وَزِنا الیَدَینِ اللّمسَ صدّق الفرج ذلِکَ أم کَذِبَ : «نیست احدی مگر اینکه بهره ای از زنا دارد، پس زنای چشم نگاه کردن به نامحرم است وزنای لب بوسیدن نامحرم است وزنای دو دست، تماس گرفتن با بدن نامحرم است خواه عورت این را قبول کند یا تکذیب نماید».(1)
✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: النَّظَرُ سَهمٌ مَسمُومٌ مِن سَهامِ إبلیسَ فَمَن تَرَکَها خَوفآ مِن اللّهِ أعطاهُ اللّهُ ایمانآ یَجِدُ حَلاوَتَهُ فی قَلبِهِ : «نگاه کردن یکی از تیرهای زهرالود ابلیس است پس هر که از ترس خدا چشم خود را از (نامحرم) فرو بندد، خداوند به او ایمانی عطا فرماید که حلاوت آن را در دلش بیابد».(۲)
✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: النَّظرَهُ بَعدَ النَّظرَهِ تَزرَعُ فِی القَلبِ الشَّهوَهَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتنَهً : «نگاه بعد از نگاه، بذر شهوت در دل می کارَد واین خود برای به فتنه و به گناه کشاندن صاحبش کافی است».(۳)
✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: أوَّلُ النَّظرَهِ لَکَ وَالثّانِیَهُ عَلَیکَ وَ لا لَکَ وَالثّالِثَهُ فیها الهَلاکُ : «نگاه اوّل از آنِ توست، نگاه دوم به زیان توست نه به سود تو ونگاه سوم مایه هلاکت است».(۴)
👁البتّه ذکر این نکته ضروری است که نگاه اوّل در صورتی گناه ندارد که بدون قصد، چشم انسان به نامحرم افتد امّا اگر از اوّل با قصد نگاه کند جایز نیست.
۱- کافی، ج ۵، ص ۵۵۹، ح ۱۱.
۲- بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸، ح ۳۴.
۳- الفقیه، ج ۱۴، ص ۱۸، ح ۴۹۷۰.
۴- الفقیه، ج ۳، ص ۴۷۴، ح ۴۶۵۸.
✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: مَن نَظَرَ إلی إمرَأهٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ إلَی السَّماءِ أو غَمَّضَ بَصَرَهُ لَم یَرتَدَّ إلَیهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوِّجَهُ اللّهُ مِن الحُورِ العِینِ : «هر که نگاهش به زنی بیفتد و چشم خود را به طرف آسمان کند یا آن را برهم نهد، هنوز چشم بر هم نزده، خداوند از حورالعین به ازدواج او در آورَد».(۱)
✅. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیسَ وَکَم مِن نَظرَهٍ أورثَت حَسرَهً طَویلَهً : «نگاه (به نامحرم) تیری است از تیرهای شیطان. ای بسا یک نگاه موجب حسرت وغصّه طولانی خواهد شد».(۲)
۱- مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۰۵.
۲- کافی، ج ۵، ص ۵۵۹.
🌐منبع:سایت هدانا
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
#سوالات_در_مورد_چشم_چرانی
.
📢📚مباحث بیشتر:
سوالات مرتبط
حدود اسلام در نگاه کردن به نامحرم چیست؟
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3111
چه نگاه هایی حرام و گناه محسوب می شود؟
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1420
آثار چشم چرانی
http://andisheqom.com/fa/Book/View/46/3096/3-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%86%D9%81%D9%8A-%DA%86%D8%B4%D9%85-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:پل صراط چیه؟
.
#باورها
#داستانها
شماره:46
#پل_صراط_راه_بندونه؟
در باغ دایی ام برای کمک به برداشت ثمره باغش رفته بودیم.
یک دلال هم اطراف دایی ام خیلی می چرخید.
با دایی ام به صحبت می پرداخت,که یک مرتبه طرف گفت:به درک.
دایی ام گفت:به شما در عالم رفاقت اعتماد کردم,اما به من خیانت کردی.
اوگفت: اگراین طوریه؟, من هم میگم,اصلا حساب کتابی بین ما نیست,تو هم مدرکی نداری.
دایی ام گفت:قیامتی هم است,سر پل صراط یقه تو را می گیرم و آنجا حساب وکتاب میکنیم.
او گفت:وای دوباره ما برد سر پلی که راه بندونه.
به دایی ام گفتم:چه معامله ایی با او کرده ایی؟
دایی ام گفت: پارسال بهش اعتماد کردم و بدون رسید وچک ,قسمتی از ثمره را به او دادم,حالا دوباره میخواهد در صورتی که حساب پارسالش را تسفیه نکرده است.
دایی ام رو به او کرد و گفت:مال مردم میخوری انکار هم پل صراط هم میکنی.
دلال با تمسخر گفت:یک حرفی می زنید که با عقل و واقع نمی سازد.
دایی ام گفت:منظورت چیه؟چرا با عقل تو نمی سازد؟
دلال گفت:پل صراطی که میگویی,از مو نازکتر واز شمشیر تیزتر,دیگه بگو راه بندونه تا بر گردیم.
دایی ام گفت:این طور نگو,خوب نیست,این تعبیر برای نشان دادن سختی راه است نه اینکه حتما باید این پل باشد.
✅ادامه ادله....
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#پل_صراط_چیست
.
پل صراط چیست؟
بر اساس روایات، صراط پلی است بر دوزخ در مسیر بهشت که نیکان و بدان بر آن وارد می شوند. نیکان به سرعت از آن عبور می کنند و به نعمت های بی پایان خدا می رسند، و بَدان سقوط کرده و به قسمت زیرین آن (یعنی جهنم ) سرازیر می شوند. (1)
البته هیچ استبعادی ندارد که در اخرت در ظاهر هم واقعا پلی وجود داشته باشد و انسان ها به عبور از آن مجبور شوند ؛ اما بر اساس منابع دینی و با استفاده از آیات و روایات در مورد حقیقت صراط می توان گفت: منظور از صراط، مجموعه افکار، عقاید، صفات و اعمالی است که انسان با آنها مرتبط است. همین افکار، صفات و اعمال است که در آخرت به صورت گذرگاهی وسیع و دلپذیر یا تنگ وحشتناک ظهور و تجلی میکند.
هر انسانی به میزان نزدیکی و انسی که با دستورات الهی و سیره پیامبر و ائمه اطهار دارد، به صراط مستقیم نزدیکتر است و در آخرت به راحتی از صراط میگذرد، و به میزان بُعد و دوری از راه حق و روش و منش انبیا و اولیای الهی، از صراط مستقیم فاصله دارد و در آخرت از پل صراط در جهنم فرو میافتد .
به عبارت دیگر: پل صراط در عالم قیامت ظهور باطن صراطی است که انسانها در زندگی دنیایی داشته و در آن ها قرار گرفته بودند. روشن است همان گونه که بهشت و نعمت های بهشتی و دوزخ و آتش آن از نوع ماده دنیوی نیست، صراط آن جا نیز از نوع ماده دنیوی نیست تا بعد مادی داشته باشد، بلکه ماده و جسم در آن عالم به تناسب قوانین حاکم بر همان عالم خواهد بود.
«صراط» اخروی، ظهور صراط و مسیری است که انسانها در این دنیا داشتهاند؛ زیرا در حقیقت انسانها در زندگی دنیایی خود، صراط یا راهی به سوی خدا داشتهاند یا راهی به سوی غیرخدا. همه ما انسان ها هم اکنون بر روی صراط قرار داریم که در صورت رفتن به سوی باطل و ناپاکی از آن فرو می غلطیم و به دوزخ و تباهی می افتیم و روز قیامت تجسم همین دنیا خواهد بود.
ظاهراً به همین جهت بوده است که در روایات، صراط را به راهی که از مو باریکتر و از شمشیر، تیزتر است، تعبیر کردهاند. (2) زیرا رفتن بر مبنای حقیقت و پاکی بسیار ظریف و سخت است و احتیاط بسیار باید داشت.
بنا بر این میان پل صراط و راهی که انسان در دنیا آن را طی میکند، تناسب و هم خوانی دقیقی وجود دارد. به تعبیر روشنتر، راهی که انسان در دنیا آن را میپیماید، به صورت گذشتن از صراط و یا فرو افتادن از آن در جهنم، تجلی و ظهور میکند و تندی و کندی سرعت حرکت بر پل صراط دقیقاً به میزان هم سویی با راه حق و فرامین حجتهای خدا بستگی دارد. از این روی هر کس تعبد و تبعیت بیشتری در دنیا نسبت به فرامین الهی داشته است، مثل برق از صراط خواهد گذشت و به تناسب فاصلهای که از راه حق و حقیقت داشته است، بر روی صراط گرفتار و متزلزل خواهد بود.
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «از صراط برخی مثل برق جهنده، عدهای مثل دویدن اسب، بعضی چهار دست و پا، افرادی به صورت راه رفتن، عدهای دیگر در حالی که به آن چنگ زده و آتش قسمتی از آنها را فرا گرفته است، عبور میکنند و دیگران نیز هرگز از آن عبور نکرده، به جهنم سقوط میکنند! » . (3)
از منابع اهل سنت نیز روایت شده که رسول خدا (ص) فرمود: « صراط هفت پل است باریکتر از موی و تیزتر از شمشیر، هر یکی سه هزار ساله راه، هزار ساله فراز و هزار ساله راه نشیب و هزار ساله راه هموار، به هر پلی که بنده برسد بازش دارند، و بپرسند، بر پل اول ، از ایمان پرسند. بر پل دوم ، از نماز پرسند، بر پل سوم از زکات پرسند، و بر پل چهارم ، از روزه پرسند، بر پل پنجم ، از حج پرسند، بر پل ششم ، از خیانت پرسند، بر پل هفتم از حق پدر و مادر پرسند. » . (4)
پینوشتها:
1. علامه مجلسی ، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403ه . ق، ج 8، باب 22 (الصراط)، ص 64 - 65 .
2. همان.
3. همان.
4. سواد اعظم، حکیم سمرقندی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران ، ص 78.
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
#سوالات_در_مورد_پل_صراط
.
📚موضوعات بیشتر:
✅آیا پل صراط در قرآن آمده؟
🌐ویکی پرسش:
http://wikiporsesh.ir/%D9%BE%D9%84_%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B7
✅عوامل انحراف از صراط مستقیم؟
🌐اسلام کویست
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1194
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:شادی😃 و توهم شادی😴
#باورها
#احکام
#اخلاق
#داستانها
شماره:47
#آیا_اسلام_مخالف_شادی_دنیایست؟
با همکلاسی ها رفتیم مراسم عروسی یکی از دوستانم در تالار که دعوتمان کرده بود.
شاه داماد در تالار منتظر چیزی بود.
یکی از دوستانی که همراه ما آمده بود به طرف دوستمان که عروسی اش بود, رفت.
تا رسید به او گفت:بگو ببینم, ساعت چند شام میدهید؟
دوستمان که عروسی داشت, گفت:ای شکمو.
دوستمان بهش گفت:کی من؟پس این که گفتی,یکی طلبت, میخواهم امشب یک سینه حسابی پای شام بزنم.
همه همکلاسی ها روی او ریختن گفتن:این چه حرفیه؟
مگر جلسه عزاست است؟
او گفت:چرا اشتباه برداشت می کنید,منظورم سینه مرغه!
همه ترکیدن از خنده.
یکی از دانشجویان همراهمان گفت:خودم می آیم برایت می رقصم.
شاه داماد گفت:چی رقص,ما این نمونه مراسم بی ارزش را نداریم.
آن دانشجو گفت: حالا الاغ بیار باقالی بار کن,چرا هر چی شادی با اون مخالفید؟بابا مجلس عروسی؟
شاه داماد گفت:مجلس عروسی, مجلس آسمانیه,با گناه حیف آلوده بشه.
آن دانشجو گفت:بابا شاد باش,آسمانی هم باش.
شاه داماد گفت:اگر در عروسی ام قرص توهم جور کنم ,میخوری؟ شاید شادی هم بیاورد.
آن دانشجو گفت:چقدر خراب شدی,من میخواستم برات برقصم,تو میخواهی معتاد و بدبختم کنی؟
او گفت;چه اشکالی دارد؟این هم یک نوع شادی است.
آن دانشجو گفت:این توهم شادیه,شادی که بعدش هزار درد و بدبختی داشته باشد,نمی خواهم وجود داشته باشد.
شاه داماد گفت:رقص هم توهم شادیه,چون بعد از آن ضرر حسابیه.
دانشجو گفت:کی گفته رقص ضرر داره؟
شاه داماد گفت:کی گفته آن قرص ضرر داره؟
دانشجو گفت:دکترای متخصص و تجربه تلخ دیگران.
شاه داماد هم گفت:خداوندخالق که متخصص تر از همه است فرموده رقص ضرر دارد و تاریخ وتجربه اجتماع هم گواه فساد این نوع عمل هست.
.
✅ادامه ادله...
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#چرایی_حرمت_رقص
✳️چرا رقص حرام است ؟
✅درباره حرمت "رقص" ممكن است به دو گونه احاديث استناد گردد:
1.دسته اي از آنهابه صورت عام، مربوط به نهي ازهرگونه لهو و لعب و لغو است، كه رقص هم از مصاديق آنها به شمار مي رود، مانند حديثي كه از امير المؤمنين علي(ع) نقل شده است كه فرمود: عاقل نيست كسي كه در پي لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد.
مستدرک الوسایل,ج13ص218
2. دسته اي از روايات كه صريحا از رقص نهي كرده اند:
پیامبر (ص) فرمود: نهي مي كنم شما را از رقص و مزمار و نرد و طبل زدن.
وسایل الشیعه,ج17,ص218
✅علت حرمت رقص به چندنکته توجه فرمائيد:
1.احکام اسلام مطابق مصالح و مفاسد واقعي است . اگر خداوند چيزي را حرام نموده ، به جهت وجود مفاسدي است که در انجام آن عمل براي مکلف وجود دارد.
2.خداوند متعال براي سوق انسان به سمت مسير سعادت و رشد در او علاقه ها و اميالي را به صورت غريزي قرار داد تا انسان ها خود به سمت آنچه نياز دارند و براي طي مسير رشد و کمال بايد به آن برسند ، حرکت کنند.
3.براي جلوگيري از افراط و تفريط در پيروي از اين اميال و براي بهره مندي کامل و صحيح انسان از اين اميال خداوند حد تعادلي را براي آن تعيين نمود، لکن چون سعادت انسان در گرو انتخاب اختياري اين مسير تعادل بود، خداوند در غالب دستورات عقلي و ديني، انسان را به رعايت اين حد تعادل توصيه نمود ،به گونه اي که رعايت دستورات الهي انسان را در مرز تعادل در مسير سعادت و کمال حفظ خواهد نمود.
4. يکي از قوي ترين اين اميال در انسان شهوت جنسي بوده و پيروي درست از آن ضامن حفظ نظام بشري بوده لکن در زياده روي در پرداختن به شهوت آثار بد و مخربي وجود دارد که گاه اصل هدف خلقت انسان را تهديد مي نمايد . شديدترين و اکيدترين دستورات الهي در زمينه کنترل اين ميل قوي در انسان مي باشد .در نگاه ديني هر گونه تحريک و به هيجان واداشتن اين ميل در انسان جز از طريق همسر مشروع انسان نهي شده است .
5. رقص نيز يکي از همين عوامل تحريک شهوت جنسي انسان مي باشد . در نگاه ديني ممنوع بوده و البته چون هدف جلوگيري از گناه است ، برخي از مراجع رقص زن براي همسر خود را که متضمن گناهي نيست ، جائز مي دانند.
6.اگر چه هستند کساني که به دلائل مختلف با رقصيدن تحريک شهواني نمي شوند اما چون همين کار آن ها مي تواند باعث تحريک جنسي ديگران و زمينه آلوده شدن شان را به گناه ولو در آينده فراهم نمايد، به منزله تشکيل مجلس گناه محسوب مي شود . باز هم در انجام آن مفسده وجود دارد. حتي حضور در چنين مجموعه اي هم مي تواند حرام محسوب شود .
7. اگر هم شرايط به گونه اي باشد که نه خود تحريک شود و نه ديگري را به مفسده بيندازد،در شان مؤمن نيست که حرکات و اعمال و رفتاري را انجام دهد که نوعا از انسان هاي شهوتران و يا بي قيد و بند صادر مي شود و انجام آن انسان را به تدريج از ياد خدا و دور مي کند.
🌐منبع:مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی
🕌دین کده🕌
@din20m
#احکام_رقص
✅در عين حال نظرات مراجع معظم معاصر را مختصرا براي تان ذکر مي نمائيم:
-حضرت آيه الله مکارم شيرازي مي فرمايد : رقص زن جز براى همسر خود جايز نيست. ( 1 )
-حضرت آيت الله خامنه اي: رقص بخودي خود حرام نيست. ولي اگر همراه با کار حرامي مانند رقص زن در حضور نامحرم يا رقص با موسيقي حرام باشد، حرام است، زيرا رقص همراه با حرام باعث مفسده مي شود و انسان را از خدا و فضائل اخلاقي دور مي کند.(2)
- حضرت آيت اللَّه بهجت و آيت اللَّه اراکي رقصيدن زن در مجالس زنان و حتي براي شوهر را جايز نميدانند.(3)
- حضرت امام و آيت اللَّه فاضل و آيت الله سيستاني و آيت الله شبيري زنجاني رقص زن را فقط براي همسر خود جايز ميدانند . در غير آن جايز نميدانند، اعم از مجلس عقد و عروسي و يا مولوديها.(4)
- آيت اللَّه تبريزي رقص را به تنهايي حرام نميدانند، مگر اينکه مستلزم حرامي باشد.(5) مانند اختلاط زن و مرد، يا همراه بودن رقص با موسيقي مطرب.
البته مراجعي که رقص را جايز نمي دانند، نگاه به رقص را هر چند رقص زن براي زن ها باشد و يا هرچند بيننده و رقص کننده همجنس باشند، جايز نمي دانند.(6)
در عين حال نگاه به رقص نامحرم به نظر تمام مراجع حرام مي باشد.
پينوشتها:
1 . استفتائات جديد حضرت آيه الله العظمي مکارم شيرازي ، ج1، ص 149، سؤال 534 .
2. آيت الله العظمي خامنه اي، استفتاآت س 1170.
3. آيت الله اراکي، توضيح المسائل، مسئله 598 و آيت الله بهجت ، توضيح المسائل، متفرقه، مسئله 1.
4. امام خميني(ره)، استفتاءات ،ج2 ، سؤال 35 و ج3 ، س 118 و استفاده از ساير استفتاءات و مکاسب محرمه، آيت الله فاضل(ره)، جامع المسائل، ج1 ، ص 486، مسئله 1736و1737 و استفتائات سايتي آيت الله سيستاني،
5. آيت الله تبريزي، صراط النجاه ، استفاده از سؤال 1020
6. آيت الله مکارم، استفتائات جديد، ج1، سؤال 536. « نظر کردن به رقص حکم خود آن را دارد». آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج1
🌐منبع:مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی
🕌دین کده🕌
@din20m