eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه ....:توسل 6. در نقل دیگری از روایت فوق که سیوطی آن را از طریق ابن عباس از رسول خدا (ص) نقل کرده است: ابن عباس می گوید: از رسول خدا (ص) درباره کلماتی که آدم ( ع) از پروردگارش دریافت نمود و باعث بخشودگی او شد سؤال کردم، حضرت فرمود: آدم از پروردگار خواست تا به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین، توبه او را بپذیرد، خداوند نیز توبه او را پذیرفت. [9] 7. در حدیث دیگری که ابوهریره آن را از رسول خدا (ص) نقل کرده آمده است: ... ای آدم! اینان (اهل بیت) برگزیدگان من هستند ... هر گاه حاجتی داشتند آنان را واسطه قرار بده و به آنها متوسل شو. پیامبر (ص) فرمود: ما (اهل بیت) کشتی نجات هستیم، هر کس سوار این کشتی شود، نجات خواهد یافت و هر کس سرپیچی کند، هلاک خواهد شد، پس هر کس حاجت و نیازی به خداوند دارد، باید ما اهل بیت را واسطه قرار دهد. [10] و [11] [1] راغب اصفهانی، مفردات راغب، ص 560؛ تفسیر کبیر، فخر رازی، 4/349، النهایة فی غریب الحدیث، ابن اثیر، 5/185. [2] النهایة فی غریب الحدیث، ابن اثیر، 5/185. [3] مائده، 35. یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون. [4] یوسف، 97 و 98. قَالُواْ یَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِِینَ(97)قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبىِّ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ . [5] نساء، 64. وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً . [6] الجامع الصحیح، ترمذی، 5/35783569 . [7] صحیح بخاری، محمد بن اسماعیل بن بخاری، ج 1، ص 344 – 346، ح 968 – 976. جاء رجل إلی رسول الله فقال: یا رسول الله، هلکت المواشی و تقطّعت السبل، فادع الله، فدعا الله، فمطرنا من الجمعة إلی الجمعة، فجاأ رجل إلی النبی فقال: یا رسول الله، تهدّمت البیوت، و تقطّعت السبل و هلکت المواشی. فقال رسول الله: «اللهم علی ظهور الجبال و الاکام و بطون الأودیة و منابت الشجر». فانجابت عن المدینة انجیاب الثوب. [8] حاکم المستدرک علی الصحیحین، 3/ 517، ح 4286؛ بیهقی، دلائل النبوة، 5/489؛ وفاء الوفا 4/1371 – 1372؛ سیوطی، در المنثور، 1/59. و نقل أنّ آدم لما اقترف الخطئیة قال: یا ربّی، أسألک بحق محمد لما غفرت لی، فقال، یا آدم، کیف عرفته؟ قال: لأنک لما خلقتنی نظرت إلی العرش فوجدت مکتوباً فیه: لا اله الا الله، محمد رسول الله؛ فرأیت اسمه مقروناً مع اسمک، فعرفته أحب الخلق الیک». [9] سیوطی، در المنثور، ، ج 1، ص 60 و 61، چاپ دارالکتب العراقیه، 1377 ه ق. عن ابن عباس قال سألت رسول الله عن الکلمات التی تلقاها آدم من ربّه فتاب علیه قال: سئل بحق محمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین إلا تبت علیّ فتاب علیه [10] ابراهیم بن جوینی، فرائد سمطین، ج 1، ص 36 و 37، بیروت مؤسسه محمودی چاپ اول، 1398 ه. خوارزمی، مناقب، ص 318، ج 320 انتشارات اسلامی قم، 1441 هـ.... یا آدم هؤلاء صفوتی ... فإذا کان لک الی حاجة فبهؤلاء توسل، فقال النبی: نحن سفینة النجاة من تعلق بها نجا و من حاد عنها هلک، فمن کان له إلی الله حاجة فلیسألنا أهل البیت. [11] با استفاده و تلخیص از سوال 2032 (سایت: 2265) (توسل در قرآن و سنت) منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
#حقوق پوشش اسلامی
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:چادر محدودیت یا مصونیت شماره:5 در یک روز تابستان گرم با خط واحد (اتوبوس درون شهری) بودیم، یک زن چادری درمیان چندمسافر از ایستگاه اتوبوس، سوار اتوبوس شد. راننده اتوبوس در را بست. چادری باصدای بلند گفت:آقای راننده در راباز کن چادرم گیر کرده. راننده در راباز کرد، چادر آزاد شد. خانمی که خود بی حجاب بود به آن زن گفت:مگرمجبوری گرما چادر بسر میکنی ومثل بقچه شده ایی و دردسر برای خودودیگران ایجاد میکنی؟ چادری رو به او کرد وگفت: اولا: دینم گفته که این پوشش داشته باش، چون خیر وصلاحم را خواسته. دوما: بقچه نیست بلکه سپرحراست خودم است وعزت وشخصیت دادن به خودم است سوما :دردسرنیست بلکه عین احترام به خودم ودیگران است، زیرا: شوهر شما که در جامعه می آید، امثال من باپوششمان نمی گذاریم نسبت به شما دلسرد شود. ✅ادله درادامه...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. 📢پنج مورد از فوائد و برکات حفظ حجاب: ۱.نزدیکی به خدای متعال و تقویت معنویت در زندگی از جمله مهمترین آثار وبرکات حفظ حجاب در زندگی تحصیل رضایت خدای متعال و تقویت حالات  معنویت در زندگی است. چراکه با رعایت این دستور الهی در واقع به اوامر الهی احترام گذاشته از این رو به این واسطه در جهت رضایت الهی قدم برداشته ومیتوان به حالات معنوی خود کمک نمود. از آنجایی که حفظ حجاب در زندگی ارتباط مستقیمی با صفت اخلاقی حیا و عفت در زندگی دارد. حافضان حیا و عفت و حجاب در عرصه زندگی مورد توجه و عنایت خاص الهی قرار دارد.  از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه‌واله‌و‌سلم) نقل شده است که فرمودند:‌ «إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الحَيِىَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعفِّفَ؛[۱]خداوند انسان با حياىِ بردبارِ پاك دامنى را كه پاكدامنى مىورزد، دوست دارد». شاید بعضی افراد این توهم ایجاد شود که موضوع حیا و عفا هیچ گونه ارتباطی با حجاب ندارد؛ ولی آنچه یقینی  صحیح  به نظر می‌رسد، این است که رعایت حجاب و باور به آن حاصل ضمیر پاک و نجیب و حیا و عفت درونی است که در ظاهر افراد بروز و ظهور پیدا کرده است. ۲.آرامش روحی و روانی هرچند بعضی از افراد به واسطه نداشتن روحیه عزت و اعتماد به نفس برای اقناع و آرامش خود رو به سوی بی‌حجابی می‌آورند، ولی با یک تحقیق میدانی و آماری بین افراد با حجاب و بی‌حجاب به روشنی نتایجی بدست می‌آید، که ماحصل آن این است افراد باحجاب به واسطه عدم تمایل به عشوه گری و خود نمایی در روابط اجتماعی از آرامش زیباتری برخوردار هستند. در واقع اقناع خود به وسیله مدگرایی و برهنگی نمی‌تواند موجب آرمش روح باشد بلکه تشویش‌های روحی افراد را بیشتر نمود و روحیه آرامش را از آنها سلب می‌نماید. خداوند متعال خالق انسان که به نیاز واقعی انسان واقف و راه رسیدن به آرامش او را از همه بهتر می‌داند از این چنین عشوه‌گرهای غیر شرعی نهی می‌فرماید: «وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى؛[احزاب/۳۳] و در خانههاتان آرام گيريد، و به شيوه جاهليت پيشين به خودنمايى بيرون نياييد». ۳. استحکام و بهبود روابط خانواده رابطه استحکام خانواده و رعایت حجاب را می‌توان این چنین شرح داد که زن و مرد در خانواده با تمرکز داشتن به خواسته‌های‌ به حق اعضای خانواده  در مسیر رسیدن به ایجاد کانون گرم و صمیمی قدم برمی‌دارند و تمام همت خود را برای نیل به این مهم صرف می‌نمانید، این در حال است که زنان عشوه‌گر و خود آرا در بسیاری از موراد در این خصوص به علت توجه به بیرون خانواده با کم کاری‌های مواجه می‌شوند، در واقع توجه و اهمیت بسیار به خود نمایی و تبرج در  بیرون خانه رفته رفته موجب تحلیل و ضعف قوای روحی و اخلاقی شده و صبر و عدم آرامش را برای این چنین افرادی به دنبال خواهد می‌آورد. 4-دادن هویت به زن در جامعه از جمله آثار و فواید ارزشمندی که فلسفه حجاب از آن بهره‌ می‌جوید،  این است که حجاب به زن یک هویت الهی می‌بخشد، برخلاف تفکر و فرهنگی که از زن استفاده ابزاری و تجاری می‌نماید و او را کالای فروش تبلیغاتی خود می‌نماید اسلام برای زن هویت الهی و عرشی معرفی می‌نماید که در زندگی دنیایی خود وظیفه دارد در حفظ و صیانت از آن تمام همت خود را بگمارد. در واقع رعایت حجاب و تقویت فرهنگ آن به تقویت گوهر الهی  که در وجود تمام افراد بخصوص زن  نهاده شده کمک دو چندان می‌نماید و به دیگران اجازه نمی‌دهد که با جنس زن به مثابه حیوانی که تنها وسیله اطفاء قوه شهویه است برخورد نماید: کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم نیز رعایت حجاب را موجب طهارت قلب انسان معرفی می‌نماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن؛[حجرات/53] بلكه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائيد و اين طور سؤال نمودن از آنها باعث پاكى قلب شما و آنها است». ادامه دارد...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
ادامه قبل...  5-مانع شیوع فحشا و منکرات جامعه رعایت حجاب و عفا در جامعه موجب جلوگیری از بسیار از منکرات و آسیب های اجتماعی می‌شود. با حفظ و رعایت شئونات اسلامی و رعایت حجاب اسلامی مسیر طمع ورزی به نوامیس و کاهش می‌یابد. از آنجایی که همه انسانها در درون خود امیال و غریره های گوناگونی دارند، توجه نداشتن به مورادی که باعث بیرون رفت این امیال از حالات تعادلشان میشود بسیار خطرناک و آسیب آفرین خواهد بود،[2] برای نمونه افرادی که در سنین جوانی و نوجوانی به سر می‌برند، با شکوفایی غریزه جنسی نسبت به محرک‌های این موضوع بشدت واکنش نشان می‌دهند ازجمله مورادی که باعث افزایش و شدت این غریزه می‌شود صحنه‌های نا مناسب و تحرک آمیز جنس مخالف است. با قوه یافت این غریزه و عدم دست رسی به اطفاء درست و شرعی آن شاهد هستیم جوانان دست به کراهای هنجار شکن و خطرناکی می‌زنند. سخن آخر: شناخته شدن انسان به ايمان و عفاف، سالم ماندن از طمع ديگران را به دنبال دارد. از آيه 59 سوره احزاب استفاده مي شود كه چادر به سر كردن و پوشاندن زن موجب مي شود تا بينندگان بفهمند كه اين زن، مسلمان و مؤمن و پاك است و ملعبه دست هوسرانان نیست. « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما؛[احزاب/59] اى نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بزنها و دختران خود و زنهاى مؤمنين بگو (وقت بيرون آمدن از خانه) بخود نزديك كنند خمار و چادرهاى خود را تا اينكه بعفّت و نجابت) شناخته شوند و از مردمان هوسرانان اذيّت نكشند و هميشه خداوند آمرزنده و مهربان است.» ___________________ پی‌نوشت: [1]. الكافى، ج۲، ص۱۱۲، ح۸. [2]. « فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَض؛[ احزاب/ 32] تا اينكه كسى كه در قلبش مرض است در شما طمع نمايد». با تفصیل بیشتر https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3992/7680/96717 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
#حقوق کم فروشی
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:کم فروشی⚖ شماره:6 روز جمعه بود عمویم ازشهرستان مهمان ما بود رفتم مغازه مرغ فروشی تامرغی برای نهارمهمانان بخرم. صاحب مغازه مرغ گرم نداشت امّا مرغ فریزی داشت، یک مرغ سه کیلوی کشید. نگاه به ترازویش کردم  سنگی است وچنگی به دل نمی زند اصلاً تنظیم نیست، سنگش هم به قول خودش که سه کیلوی بود یک تکه آهن بود. به مرغ فروش گفتم:خیلی احتیاط کن به این وضعیت به گناه کم فروشی گرفتارنشی؟ مرغ فروش گفت:من، اصلاً. با مرغ فروشی خداحافظی کردم. در بین راه برای خریدسبزی به مغازه سرکوچه رفتم. ترازوی دیجیتالی داشت، بهش گفتم:تایک بار دیگر مرغ خریده شده ام را وزن کنم. اجازه داد، کشیدم، دیدم تانیم کیلو گرم کمتراست،یعنی مرغ دوکیلوونیم است. رفتم برای دل سوزی به مرغ فروشی موضوع رابازگو کردم. امّا با بی تفاوتی گفت:اون ترازوی مغازه سرکوچه تان خرابه. گفتم:من می بخشم امّا این کم فروشیه وحرام خواریه. بخاطر این گناه، خدا قوم شعیب را عذاب کرده. ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
؟ تفسیر «ویل للمطففین» چیست؛ و آثار و پیامدهای کم‌فروشی در چه چیزهایی است؟ پاسخ اجمالی قرآن کریم در سوره مطففین نسبت به کم‌فروشی در داد و ستدهای اقتصادی هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ»[1] واى بر کم فروشان! «تطفیف» به معناى کم کردن پیمانه و وزن است؛[2]یعنی کالاى فروخته شده را ناقص تحویل خریدار می‌دهند. «ویل» واژه‌ای است که هر کس در مهلکه واقع شود آن‌را به کار می‌برد و در اصل به معنای عذاب و هلاک است.[3] راغب اصفهانی از اصمعى نقل می‌کند؛ «ویل» به معناى قبح است و گاهى در تحسّر و تأسف به کار می‌رود. و در سخن خدای تعالی در حق کسی به کار رفته که استحقاق عذاب و جهنم را دارد.[4] «الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ»، «وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ»؛[5] آنان‌که وقتى براى خود پیمانه مى‌کنند، حق خود را به طور کامل مى‌گیرند. امّا هنگامى که مى‌خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‌گذارند.  این آیات هشدار به گروهى از مردم است که در داد و ستد کم‌فروشى می‌کنند، یعنی وقتى مى‌خواهند کالایى به مردم بدهند -به کیل یا وزن- ناقص مى‌دهند، و مردم را به خسران و ضرر مى‌‌اندازند. لذا مضمون مجموع آیات یک مذمت است، و آن این است که مطففین حق را براى خود رعایت می‌کنند، ولى براى دیگران رعایت نمی‌کنند. به عبارت دیگر، حق را براى دیگران آن طور که براى خود رعایت می‌کنند رعایت نمی‌نمایند. [6] از جمله مسائلی که نظم زندگى و معیشت عموم مردم بر آن استوار است، وفای در معاملات است؛ یعنی باید تعادل و توازن در عوض و معوض رعایت شود. و به طور کلى در معاملات و قراردادها تعادل منظور گردد و به هر چه دو طرف معامله به آن اقدام نموده‌اند انجام پذیرد و ضرر و زیان متوجه طرف معامله نشود. بدیهى است کم‌‌فروش در حقیقت دو خیانت بخریدار نموده؛ یکى این‌که مال از قیمت مورد توافق، براى خریدار گران‌تر تمام شده، و دیگر این‌که خریدار در مقدار جنس و کالایی که مورد نیاز او بوده کسر خواهد آورد.[7] ادامه دارد.... منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
ادامه... . آثار و عواقب کم‌فروشی 1. سلب اعتماد: چنانچه کم‌فروشی در جامعه توسعه یابد، اعتماد مردم به یکدیگر سلب شده، در نظام خرید و فروش و قراردادها خسارات جبران ناپذیرى رخ خواهد داد. نظم امور معاملات و داد و ستدها بر آن است، کالایی که مورد فروش قرار می‌گیرد -چه از لحاظ وزن و سایر جهات که مورد نظر و قرارداد بوده- باید طبق قرارداد و تعهد عمل شود، و گر نه مستلزم اختلال نظام زندگى خواهد شد. بدیهی است هدفی که بر انجام معاملات مترتب مى‌شود انتظام معیشت طبقات مردم و نیز ارتباط و اعتماد طبقات جامعه به یکدیگر است. چنانچه هر یک از دو طرف معامله از قرارداد تخلف نماید منجر به اختلاف گشته و در صورتى که همگانی شود اعتماد مردم به یکدیگر سلب شده و ارتباط مالى و معاشرتى آنان گسیخته شده، شئون زندگى اجتماع متزلزل خواهد شد.[8]اصولاً حق، عدالت، نظم و حساب در همه چیز و همه جا یک اصل اساسى و حیاتى است که بر نظام هستى حاکم است؛ لذا هر گونه انحراف و تجاوز از این اصل، آثار خطرناکی را به دنبال دارد، بویژه کم‌فروشى، سرمایه اعتماد و اطمینان را که رکن مهم مبادلات است از بین مى‌برد، و نظام اقتصادى را به هم مى‌ریزد. 2. فساد اقتصادی: در آیات قرآن کراراً از کم‌فروشى نکوهش شده است؛ مانند آیات مورد بحث، و در داستان شعیب(ع) آن‌جا که قوم خود را مخاطب ساخته، می‌گوید: «أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ»؛[9]حق پیمانه را ادا کنید، و دیگران را به خسارت نیندازید، با ترازوى صحیح وزن کنید، و حق مردم را کم نگذارید، و در زمین فساد نکنید. و به این ترتیب کم‌فروشى و ترک عدالت به هنگام پیمانه و وزن را در ردیف فساد در زمین شمرده است، و این خود دلیلى به ابعاد مفاسد اجتماعى این کار است.[10] کم‌فروشی باعث تباهى اجتماع انسانى است که اساس آن بر تعادل حقوق متقابل است، و اگر این تعادل از بین برود، همه چیز از بین می‌رود.[11] 3. نزول عذاب الهی: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: هیچ قومى عهد شکنى نکردند، مگر این‌که خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط ساخت. هیچ جمعیتى به غیر حکم الهى حکم نکردند، مگر این‌که فقر در میان آنها زیاد شد. در میان هیچ ملتى فحشاء ظاهر نشد، مگر این‌که مرگ و میر در میان آنها فراوان گشت! هیچ گروهى کم‌فروشى نکردند، مگر این‌که زراعت آنها از بین رفت و قحطى آنها را فرو گرفت! و هیچ قومى زکات را منع نکردند، مگر این‌که باران از آنها قطع شد.[12] از آیات قرآن نیز به خوبی استفاده می‌شود که مسئله کم‌فروشى موجب به هم خوردن نظام اقتصادى می‌شود و نزول عذاب الهى را در پی‌خواهد داشت: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ...». «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلیهِ ناراً وَ کانَ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیراً»؛[13] اى کسانى که ایمان آورده‌اید، اموال یکدیگر را به ناحق مخورید، مگر آن‌که تجارتى باشد که هر دو طرف بدان رضایت داده باشید. و هر کس این عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، بزودى او را در آتشى وارد خواهیم ساخت و این کار براى خدا آسان است. در این آیه از خوردن مال از راه‌های باطل نهی شده و به کسانی که مبادرت به این کار می‌کنند وعده عذاب داده شده است. و بدیهی است که یک از مصادیق خوردن مال از راه باطل، کم‌فروشی است.   [1]. مطففین، ۱. [2]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 4، ص 225، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ششم، 1371ش. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 1، ص 291، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 888، دمشق، بیروت، دارالقلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق. [5]. مطففین، ۲- ۳. [6]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 230، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق. [7]. حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، تحقیق، بهبودی، محمد باقر، ج 18، ص 41، تهران، کتابفروشی لطفی، چاپ اول، 1404ق. [8]. همان. [9]. شعراء، 181- 183. [10]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 26، ص 250، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [11]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 230. [12]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 31، ص 83، بیروت، دار احیاء التراث العربی،چاپ سوم، 1420ق. [13]. نساء، 29 – 30 منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
امام صادق علیه السلام که فرمودند: « شیعیان ما در شادی های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند » کامل الزیارات. باب 32 . ص 101 🏴شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت عرض می کنم 🏴 دین کده @din20m
#باورها دین داری وعقلانیت
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:رفتار صحیح با اهل بیت🕌✅ شماره:7 پسرعموی من ایام محرم از فرانسه برای دیدار ما به ایران آمده بود. دریکی روزهای بعد از دهه محرم که نهار مهمان ما بودبه او زنگ زدن. پسرعمو به من گفت:دوستان پدرش امشب من را به مهمانی دعوت کردن، میخواهم تنها نباشم شما هم همراه من بيايد. من قبول کردم وشب راهی مهمانی شدیم. به مقصد که رسیدیم در زدیم و وارد شدیم دیدم تا جشن تولد مفصلی همراه با سرور وشادی. من ازپسر عمویم معذرت خواستم وبیرون شدم، پسرعموگفت:چرا؟ گفتم:ایام حزن اهل بیت، ماه محرم شایسته نیست شادی کنیم وبرکت ندارد این خوشحالی. پسرعموهم به دنبال من آمد، صاحب خانه دوان دوان به طرف ما آمد وهمه مهمانان باتعجب نگاه کردن. صاحب خانه گفت:چرا دارید می روید، هنوز شما رامعرفی نکردیم. پسرعمو ازنقل قول من به صاحب خانه گفت. صاحب خانه که مقیدنبود باصدای بلندبرای تمسخر و زیر سوال بردن عقیده من گفت:باز آیت الله هافتوا دادن، چندبار به قشر شما بگویم ما مثل شماها فکر نمیکنیم. مهمانان خندیدن. من هم گفتم:شما مثل کی فکر میکنید؟ گفت: ما عقل داریم باعقلمان خوب وبد رامیفهمیم ومثل شما کورکورانه عمل نمیکنیم. گفتم:همان عقل گوید خدای هست، وما کورکورانه عمل نمیکنیم وبراساس همان حکم خدا عمل میکنیم،که با پیامبرانش به ما رساندن وخاتم آنها هم پیامبرما است ودرکتاب آسمانیش که معجزه او هست به اطاعت خدا ورسول واولی الامر دستور داده. وامامین معصوم همان اولی الامر هستند که امام صادق علیه السلام یکی از  اولی الامر، فرمودند: « شیعیان ما در شادی های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند » کامل الزیارات. باب 32 . ص 101 گفتم عرف هم باشما موافق نیست، زیرا: اگرعزیزی ازما بمیرد تا مدتها مراسم شادی را برای خود برگزار نمیکنیم، عرف هم پذیرفته. پس مابه این دلیل نه کورکورانه بلکه بر اساس حکم عقل وشرع وعرف عمل میکنیم. واز مجلس خارج شدیم، پسرعمویم تاخانه من راتحسین میکرد. ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. اطاعت ازخدا. جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر(ص) درباره "اولی الامر" سؤال کرد. پیامبر(ص) در پاسخ فرمود: «آنان جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از من‌ هستند که اولِ ایشان علی بن ابی طالب است و بعد از او به ترتیب حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی...».[١] حکمشان همان حکم خداست وغیرکلام خدا، کلامی نمی فرمایند، چون معصوم هستند: از نظر مفسران شیعه در دلالت آیه بر عصمت اولو الامر تردیدی نیست.[۲] استدلال شیعیان بر دلالت این آیه بر عصمت اولی الامر بر دو نکته مبتنی است: هرگاه خداوند به اطاعت بی‌قید و شرط از کسی فرمان دهد، آن فرد، معصوم خواهد بود؛ چون اگر معصوم نباشد و دستور به انجام‌دادن گناه بدهد، اجتماع نقیضین لازم می‌آید؛ یعنی هم باید از او اطاعت کرد (بنابر فرمانی که خداوند داده) و هم اطاعت نکرد (بنابر اینکه انسان نباید گناه کند).[۳] "اولی الأمر" بدون تکرار فعل "أطیعوا"، به دنبال الرسول آمده است و از آنجا که اطاعت از رسول به دلیل معصوم‌بودنش‌، به‌طور مطلق واجب است، اطاعت از "اولی الأمر" نیز همانند آن، بدون قید و شرط خواهد بود و این، کشف از معصوم‌بودن "اولی الأمر" می‌کند.[۴] در میان مفسران اهل سنت نیز کسانی چون فخر رازی‌ دلالت این آیه بر عصمت اولی الامر را می‌پذیرد.[۵] ١. قندوزی، ینابیع الموده، ۱۴۱۶ق، ص۴۹۴. ٢.مکارم شیرازی، آیات ولایت در قرآن، ۱۳۸۶ش، ص۱۱۴-۱۱۵. ٣.مظفر، دلائل الصدق، مکتبة الذجاج، ج۲، ص۱۷. ۴. طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۹ق، ج۲، ص۶۴؛ جوع کنید به: ربانی‌ گلپایگانی، امامت در بینش اسلامی، ۱۳۸۶ش،‌ ص۲۵۳-۲۶۳. ۵. فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۱۱۳ 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
مجموعه داستانکهای دینی درموضوعات مختلف برمحور: بابیان ادله برهانی آن موضوع. 🌐کانال ما دین کده Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
🗃مخزن #گروه‌ها و کانال‌های ایتا 🔀تبادل و معرفی کانال‌های تازه تأسیس به صورت #رایگان 😍👌 http://eitaa.com/joinchat/44957696Cbe274fbd6b
#باورها ولایت فقیه
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حکومت اسلامی ونیازش به ولی فقیه شماره:8 تازه از سفر راهیان نور باکاروان داشتیم برمی گشتیم به طرف شهرخودمان. دربین راه،در یکی شهرها برای خرید بستنی برای بچه‌های اتوبوس ایستادیم. من پیاده شدم، وارد مغازه ایی شدم درحال خریدن بودم،آمدم حساب کنم. صاحب مغازه به دوستش گفت:ببین نوکران حکومت را! من گفتم:بامن هستید. گفتند:نه، با اونی که بیرون ایستاده. نگاه کردم تا یکی از مسافران اتوبوس ما است، و فهمیدم که صاحب مغازه نفهمیده این مسافر همراه ما است. گفتم: چرا؟ گفت:نگاه روی لباسش کن مشخصه. نگاه کردم عکس رهبری روی لباسش است. گفتم:این که نوکر نیست، بلکه عاشق است. اونها خیال کردن من هم فکر اونایم. باخنده قهقهه گفتند:عاشق کی؟ گفتم:عاشق حکومت اسلامی ورهبرشون که ولی فقیه اونهاست. خنده صاحب مغازه چپ شد،وگفت:هی برای خودتان آسمان ریسمان میکنید تا مردم به اینها بگویندعلیه السلام. وگفت:ما دوازده امام داریم، امّا شما امام سیزدهم امام خمینی وامام چهاردهم رهبرتون را درست میکنید. گفتم:شما امام جمعه دارید؟ گفت:بله. گفتم:مسجدتان امام جماعت دارد؟ گفت:بله، امّا چه ربطی به سوال ما داره؟ گفتم:جوابت را در جواب خودت می توانی بیابی، چون امام  معنای گسترده دارد. اگر بخواهی میتوانم علمی برای شما ثابت کنم. گفت:ثابت کن. گفتم:در علم لغت، امام، واژه اي عربي و به معناي پيشوا، سرپرست و مقتدا است.(١) راغب اصفهاني درباره اين واژه مي نويسد: «امام کسي است که به او اقتدا مي شود، چه شيء مورد اقتدا انسان باشد که به گفتار و کردارش اقتدا شود يا کتابي باشد يا شيء ديگري، چه اين اقتدا حق و صواب باشد و چه باطل و ناصواب» (٢) متکلمان که به معناي لغوي اين واژه پرداخته اند، نوشته اند: «معناي لغوي واژه امامت آن است که ديگري مورد تبعيت و پيروي قرارگيرد؛ يعني رئيس باشد و امام کسي است که مورد تبعيت و اقتدا قرار مي گيرد. از آن جهت که در مفهوم امامت تبعيت و اقتدا نهفته است، به کسي که نماز جماعت برگزار مي کند امام گويند؛ زيرا مردم در قيام و رکوع و سجده و تشهّد به وي اقتدا کرده و از او تبعيت مي کنند، بنابراين او مورد تبعيت است».(٣) پس این قیاس شما اشتباه است این امام با آن امام فرق میکند، آن امام معصوم است و این امام معنایی غیری دارد، نه اینکه چهارده امام باشند. خلاصه امام معصوم امام به معنای خاصّ است و معنای استعمال امام شده به معنای عام است. هرچند که ولی فقیه اختیاراتی از جانب خدا به وسیله معصوم به آن داده شده. آن هم با دلیل روایی وعقلی است، نه خودمان بدون سند میگوییم. امّا دلیل روایی وعقلی که بر ولایت فقیه داریم: مثل:قول امام معصوم که فرموده بودند این علما حجت های من بر شما هستند. وادله های دیگر روایی... و حکومت اسلامی، بر اساس احکام اسلامی اداره میشود پس نیاز به حاکم اسلام شناس دارد، نه کسی که آشنایی ندارد. واز مغازه بیرون شدم. __________ ١. ابن منظور، لسان العرب، ج1، صص 213 و 214. ٢. ابوالقاسم حسين بن محمد، راغب اصفهاني، مفردات الفاظ القرآن في غريب القرآن، تحقيق: نديم مرعشلي، ص 20. ٣. محمود حمصي رازي، المنقذ، ج2، ص235. ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
اثبات ولایت: به صورت‌هاى گوناگونى می‌توان «ولایت فقیه» را اثبات کرد. در این‌جا به دلیل عقلى و نقلى در مسئله «ولایت فقیه» اکتفا می‌کنیم: أ. دلیل عقلى بدون شک از یک سو جامعه به زمامدار و رهبر نیاز دارد. از سوى دیگر مسائل حکومتى امورى نیست که از حوزه دین خارج باشد: بلکه عناصر جهان شمول دین در این زمینه به صورت یک نظام کامل در دین خاتم ارایه شده است و عقل نه تنها در دخالت دین در زمینه زمام‌دارى منعى نمی‌بیند، بلکه به مقتضاى حکمت بر ضرورت آن اصرار دارد. حال اگر حکومت را از منظر دین نگاه کنیم و وظیفه اصلى آن‌را صیانت از ارزش‌هاى الهى و آرمان‌هاى اسلامى و احکام شرعى بدانیم، عقل حکم می‌کند، بر قله چنین حکومتى می‌بایست کسى قرار بگیرد که به احکام الهى و وظایف دینى آگاهى دارد و می‌تواند زمامدار مردم باشد. اگر معصوم در میان مردم بود، عقل او را سزاوار این منصب می‌شمرد، ولى اکنون که او نیست، فقیهان عادل قادر بر اداره جامعه را لایق این مقام معرفى می‌کند. به دیگر سخن، عقل حکم می‌کند که در رأس یک حکومت اعتقادى و آرمانى، باید شخصى قرار بگیرد که از آرمان آگاهى دارد و در شریعت اسلام، که آیین احکام و قوانین الهى است، مصداق چنین شخصى فقیهان هستند. دلایل دیگر عقلی ولایت فقیه به طور خلاصه:  1- استمرار هدایت الهی در طول تاریخ. 2- حکومت بر مردم، حق خداست 3- علما و فقها، نزدیک‌ترین افراد به امامان معصوم 4- بهره‌گیری از علم و عدالت، در حدّ امکان 5- کفر به طاغوت و نفی سلطه ظالمان 6- استنباط احکام، تخصص فقهای دین تفصیل 🕌درس های از قرآن: https://article.tebyan.net/168154/9-%D8%AF%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%B9%D9%82%D9%84%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%8A%D9%87 دلايل مركب از عقل و نقل: حضرت امام قدّس سرّه ابتدا به اين مقدمّات استناد مىكنند كه: اوّلا: احكام اسلام با رجوع به منابع دينى نسخ نشدهاند و تا روز قيامت باقى هستند. (براساس نقل) ثانيا: اين احكام مشتمل بر امور مختلفى اعمّ از اقتصادى، سياسى، حقوقى و ... هستند. (براساس نقل) ثالثا: ضرورت حفظ نظم اجتماعى و جلوگيرى از اخلال به امور امرى عقلى است. (براساس عقل) رابعا: اجراى احكام اجتماعى، سياسى و نظامى اسلام مستلزم مجرى است تا هرجومرج و بىنظمى به وجود نيايد. (براساس عقل) خامسا: پيشتر از راه عقل و نقل ثابت شده است كه خداوند حكيم است. سادسا: حكيم نقض غرض نمىكند. (براساس عقل) سپس نتيجه گرفتهاند كه: چون خداوند حكيم است، براى جلوگيرى از نقض غرض در زمان غيبت، بايد كسى را در رأس امور قرار دهد تا احكام اجتماعى، سياسى، نظامى و ... را براساس دستور خداوند اجرا كند[١] ١.ولايت فقيه انديشهاى كلامى، ص: 130 📢ادامه دارد.... 🌐منبع: ١.اسلام کوئست ٢.منبع دوم: http://hokumatedini.persiangig.com/document/Dalayel.htm 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه... ب. دلیل نقلى براى اثبات ولایت فقیه به روایات فراوانى استناد شده است که برخى از آنها عبارتند از: 1. مرحوم صدوق از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل می‌کند که رسول خدا(ص) فرمودند: «اللهم ارحم خلفایى»(خدایا! جانشینان مرا مورد رحمت خویش قرار ده)، از آن‌حضرت سؤال شد: جانشینان شما چه کسانى هستند؟ حضرت فرمود: «الّذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنّتى»(آنان که بعد از من می‌آیند و حدیث و سنّت مرا نقل می‌کنند). در هر روایتی دو بحث ضرورت دارد: بحث سندى تا اعتبار آن احراز شود. بحث دلالى تا نحوه دلالت آن بر مطلوب ارزیابى گردد. از آن‌جا که روایت مزبور به سندهاى مختلف و در کتب گوناگون نقل شده،[1] به صدور آن اطمینان داریم و شکى در اعتبار آن راه ندارد. براى توضیح چگونگى دلالت این روایت بر «ولایت فقیه» باید به دو نکته توجّه کرد: أ. نبى اکرم(ص) از سه شأن عمده برخوردار بودند: رسالت: تبلیغ آیات الهى و رساندن احکام شرعى و راهنمایى مردم. قضاوت: داورى در موارد اختلاف و رفع خصومت. ولایت: زمام‌دارى جامعه اسلامى و تدبیر آن. ب. مراد از «کسانى که بعد از پیامبر می‌آیند و حدیث و سنّت او را نقل می‌کنند» فقیهان است، نه راویان و محدّثان؛ زیرا یک راوى که تنها نقل حدیث می‌کند، نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا آنچه نقل می‌نماید، حدیث و سنت خود آن‌حضرت است یا نه؟ او تنها الفاظى که شنیده، یا عملى را که دیده، حکایت می‌کند، بدون آن‌که وجه صدور این الفاظ یا اعمال را بداند و معارض یا مخصّص یا مقیّد آن‌را بشناسد و نحوه جمع آن‌را با چنین معارض‌هایى بداند. کسى که از این امور آگاه است، فردى است که به مقام اجتهاد و افتاء رسیده و به درجه شامخ فقاهت نائل شده باشد. حال با توجّه به این دو نکته، حاصل مفاد این حدیث چنین خواهد بود: «فقیهان جانشینان نبى اکرم(ص) می‌باشند» و چون آن‌حضرت شئون مختلفى داشته و در این‌جا شأن خاصّى براى جانشین ذکر نشده، پس فقیهان در تمامى آن شئون، جانشین پیامبر می‌باشند.[2] مفهوم لغوى و اصلى، که در قرآن همین معنا مورد نظر بوده است، مانند: "إنّى جاعل فى الأرض خلیفة"[4] (من در زمین جانشینى قرار می‌دهم) [١]. ر.ک: شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 420، «باب النوادر»، حدیث 5919؛ شیخ صدوق، کتاب الأمالى، ص 109، مجلس 34، حدیث 4؛ شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 37، حدیث 94 [٢]. در اصطلاح به این مطلب «اطلاق ناشى از حذف متعلّق» می‌گویند. ر.ک: امام خمینى، کتاب البیع، ج 2، ص 468 [٣]. بقره، 30. مطالعه بیشتر http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa258 منبع:اسلام کوىست 📢ادامه دارد... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه.... احادیث بر نظریه ولایت فقیه دلالت می کنند،خلاصه ای از آنها : الف. حدیث خلافت: بیان شد. [۱] ب. حدیث وراثت: قال رسول الله(ص): «العلماء ورثه الأنبیاء؛[۲] علماء وارثان انبیاء هستند.» و مفاد آن انتقال ولایت از انبیاء به علما و فقها است. جمله ی «و من سلک طریقاً یطلب فیه علماً» که در دنباله ی این حدیث آمده است، با انطباق علما بر ائمه ی معصومین(ع) مغایرت دارد. ج. حدیث حکام: قال علی(علیه السلام ):«العلماء حکّام علی النّاس؛[۳] علما حاکمان بر مردمند.» مفهوم حاکم کاملاً روشن است و دلالت آن بر ولایت فقیه، امری غیرقابل تردید است. د. حدیث اختیار امام: قال علی(علیه السلام): «الواجب فی حکم الله و حکم الإسلام علی المسلمین – بعد ما یموت إمامهم أو یقتل، ضالاً کان أو مهدیا ً – أن لا یعلموا عملاً و لا یقّدموا یداً و لا رجلاً قبل أن یختاروا لأنفسهم إماماً عفیفاً ورعاً عارفاً بالقضاء و السنّه یجیء فیئهم و یقیم حجّهم جمعنهم، و یجبی صدقاتهم.[۴] علی(ع) فرمود: واجب است در حکم خدا و حکم اسلام نسبت به مسلمین، اینکه هیچ عملی را انجام ندهند و دست به سوی چیزی و یا کاری دراز نکنند و قدم در هیچ جائی ننهند، مگر آنکه قبلاً برای خود رهبری عفیف و پرهیزکار و عارف و عالم به احکام قضا و سنت رسول خدا(ص) انتخاب نمایند. تا اموال عمومی را گرد آورد و حج و جمعه مردم را بپا دارد و صدقات را جمع نماید.» هـ. حدیث مجاری امور: امام حسین(ع) فرمود: «مجاری الامور بید العلماء باللاه الامناء علی حلاله و حرامه؛[۵] زمام امور مردم به دست عالمانی است که علمشان از سرچشمه وحی گرفته شده باشد. و امین بر حلال و حرام خدا باشند.» و. حدیث حاکم: امام صادق(ع) فرمود:«ینظر إنّ من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف أحکامنا فلیرضوا به حکماً فإنّی قد جعلته علیکم حاکماً؛[۶] مردم باید دقت کنند و از میان فقهایی که راوی حدیث ما هستند و در احکام حلال و حرام ما صاحب نظرند و به احکام اهل بیت(ع) آشنایی دارند، فقیهی را انتخاب کنند و او را در میان خود حاکم قرا دهند. چرا که من او را بر شما حاکم قرار دادم.» بدین ترتیب فقها از جانب ائمه ی معصومین(ع) به عنوان حکام تعیین شده اند و مردم هر کسی را که از میان فقها انتخاب نمایند، هم او منتخب و نایب امام نیز هست. ح. حدیث تقلید: امام حسن عسگری از امام صادق – علیهما السلام – نقل می کند:«من کان من الفقهاء صائناً لنفسه و حافظاً لدینه و مخالفاً علی هواه و مطیعاً لأمر مولاه فللعوامّ أن یقلّدوه و ذلک لا یکون ألاّ بعض فقهاء الشیعة؛[٧] از فقها آن کس که پرهیزکار و حافظ دین و مخالف هوای نفس و مطیع اوامر و احکام خدا باشد، عامّه مردم باید از او تقلید نمایند.» تقلید کامل در تمامی افعال به معنی آن است که در همه ی امور، مرجع و مقلّد مسلمین فقیه است، و اداره ی امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، و مدیریت جامعه اسلامی باید به دست فقیه انجام گیرد. هـ. توقیع شریف: «و امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا (أحادیثنا) فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّة الله؛[٨] در حوادث و پیشامدها به راویان حدیث ما رجوع کنید، زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجّت خدایم.» منظور از حوادث واقعه، تنها مسائل و احکام شرعیه نیست. زیرا از واضحات است که در این مورد باید به فقیه مراجعه نمود، بلکه مقصود از آن، پیشامدهای اجتماعی و گرفتاریهایی است که برای مردم و مسلمین روی می دهد. در چنین مواردی وظیفه آن است که مردم به فقها مراجعه کنند. همان طوریکه امام(ع) حجت خداست و معنی آن تنها بیان احکام کلی اسلام نیست، بلکه شامل ولایت امر به مفهوم زمامداری امور مسلمین نیز هست، فقها نیز چنین حجتهایی هستند که مردم در تمامی امور خود باید به آنها مراجعه کنند. مفهوم این کلام، آن است که فقها از طرف امام(ع) حجت بر مردم هستند و همه ی امور مسلمین و تمامی کارها و شئون اجتماعی به آنان واگذار شده است. ط. حدیث منزلت: «منزلة الفقیه فی هذا الوقت کمنزلة الأنبیاء فی بنی إسرائیل؛[٩] جایگاه فقیه در این وقت مانند منزلت انبیاء در میان بنی اسرائیل است.» بی شکّ جایگاه انبیای بنی اسرائیل، مقام ولایت و زمامداری امور بنی اسرائیل بوده است. [۱]. من لایحضر الفقیه ج ۴ ص ۴۲۰. [۲]. کافی ج ۱ ص ۳۲. [۳]. مستدرک الوسایل ج ۱۷ ص ۳۲۱. [۴]. مستدرک الوسائل ج ۶ ص ۱۴. [۵]. مستدرک الوسائل ج ۱۷ ص ۳۱۵. [۶]. کافی ج ۱ ص ۶۷ [٧]. وسائل الشیعه ج ۲۷ ص ۱۳۱. [٨]. وسائل الشیعه ج ۲۷ ص ۱۴۰. [٩]. بحار الانوار ج ۷۵ ص ۳۴۶. 🌐منبع:شهرسوال مطالعه بیشتر: http://www.soalcity.ir/search/node/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:انتخاب دین و پیامبر الهی یا شخصی شماره9 🕌دین حق خواهی: یک روز بعداز نماز که با چند نفر با حاج آقا همراه بودیم,از مسجدبیرون شدیم, یک جوان به طرف ما آمد. حاج آقا هم که متوجه شد به طرف آن جوان رفت,با سلام گرمی کرد که تعجب را درچهره جوان دیدیم. جوان که احساس راحتی کرد گفت:حاج آقا سوالی دارم, بپرسم؟ حاج آقا گفت:بپرس جانم. جوان گفت:حاج آقا چه اشکال دارد بر دین اجدادی خودمان بمانیم یاگرایش پیدا کنیم,یعنی:یک ایرانی پیرو پیامبر ایرانی. یکی از نفراتی که همزمان با ما ازمسجد بیرون آمده بود, صدای جوان راشنید,باخشم وغضب به طرف جوان آمد,یقه جوان را گرفت وگفت:میخواهی مرتد بشی. حاج آقا سریع آن جوان را از دست آن شخص در آورد وگفت:چکار جوان مردم داری؟فقط سوال کرد اگربلدی جواب بده,دعوا که نکرده یقه اش را میگیری. آن شخص به حاج آقاگفت:من بخاطر رفتاری که داری وضد دینان را پرو کردی پشت سرت نماز نمی خوانم.وگفت: رفتارت و تاییدت مخالف عمل دینی است. ما درتعجب مانده بودیم. حاح آقا گفت: اولا:این جوان ضددین نیست بلکه سوال کننده از دین است وبه دنبال حق , دوما:شاید این گونه رفتار که کردی، من می داشتم، جوانان و مردم را از مسجد ودین فراری می دادم. سوما:دررفتار من سعی میکنم پیروی پیامبر اسلام که خداوند اسوه حسنه معرفی کردکه خلق نیکو بود ,باشم. آن شخص باتعصبی که داشت خاموش شد ومعذرت خواهی کرد و حاج آقا دست دور گردنش کرد. بعدحاج آقا:رو به جوان کرد وگفت:پیامبر ازجانب چه کسی می آید؟ جوان گفت: ازجانب خدا. حاج آقا گفت:پس پیامبر چه فارس باشد یاعرب ازجانب خداست؟ جوان گفت:بله. حاج آقا گفت:پس پیامبر را خدا مشخص میکند برای ما, ایرانی وعربی فرقی نمی کند. وراج آقا گفت:خدا یک روز گفت نوح روزی دیگر ابراهیم وبعد موسی وبعدعیسی ویکی از روزها هم فرموده بود یکی ازپیامبران ایرانی و در آخر خاتم انبیا ,پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله. وپیامبربه انتخاب قوم یانژاد نداریم بلکه فقط ازجانب پروردگار است که یکی از راههای اثبات نبوتشان معجزه است. واین را هم بدانیم صددرصد ایرانی بودن یک شخص نمی توان ثابت کرد چون نژاد ها مخلوط شده اند. جوان از حاج آقا تشکر کرد وگفت:من مسلمان نیستم,درمورد محسنات اسلام چیزهای راشنیده بودم,میخواستم رفتارشما مبلغین این دین را ببینم که دیدم خیلی خوشم آمد. وخدا حافظی کرد. ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
👤🕸ناکارآمدی یهودیت برای کمال: 📢در مورد دین یهودیت نیز همین اشکال‌ها وجود دارد، 📣 زیرا اوّلاً: تورات دارای سه نسخه است: 1⃣. نسخه عبرانی📕 که نزد یهود و علمای پروتستان معتبر است. 2⃣. نسخه سامری📘 که نزد سامری‌ها (طایفه دیگری از بنی اسرائیل) معتبر است. 3⃣. نسخه یونانی 📙که علمای مسیحی غیر پروتستان آن‌را معتبر می‌شمارند. 📘📌نسخه سامریان فقط شامل پنج کتاب موسی(ع) و کتاب یوشع و داوران است و کتب دیگر عهد عتیق را معتبر نمی‌شمارد. 🗓 مدت زمان و فاصله بین خلقت حضرت آدم تا طوفان نوح 📕در نسخه اوّل 1656 سال 📘 و در نسخه دوم 1307 📙 و در نسخه سوم 1362 سال است. 📢⛔️ پس هر سه نسخه نمی‌توانند صحیح باشند، بلکه یکی باید معتبر و صحیح باشد و آن هم معلوم نیست کدام است.[١] 📢🔴ثانیاً: در تورات نیز مطالبی وجود دارد که برای عقل انسانی قابل پذیرش نیست؛  📢🚶مثلاً در تورات خدا به صورت انسانی معرفی شده که راه می‌رود، آواز می‌خواند دروغ‌گو و فریب‌کار است؛ زیرا به آدم گفته است که اگر از درخت نیک و بد بخورد خواهد مرد، ولی آدم و حوا از میوه آن درخت خوردند و نه تنها نمردند، بلکه به نیک و بد هم آشنا شدند.[٢] 💪و یا داستان کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب که در تورات آمده است.[٣] 📚[١]راه سعادت، 206 و 207. 📚[٢]تورات، سفر پیدایش، باب دوم و سوم. 📚[٣]همان، باب 32، آیه 25. 📢منبع:سایت اسلام کوئست نت📚 🖋اندیشه قلم✒️ @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝