فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت حضرت فاطمه علیهاالسلام تسلیت🏴
يا فاطِمَةَ الزَّهْراَّءُ يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَاللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَاللّهِ
اى فاطمه زهرا،اى دختر دلبند محمّد،اى نور چشم رسول خدا اى سرور و بانوى ما،به تو روى آورديم و تو را واسطه قرار داديم و به سوى به تو توسّل جستيم،و تو را پيش روى حاجاتمان نهاديم،اى آبرومند نزد خدا،براى ما نزد خدا شفاعت كن،
دین کده
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:چرایی تعیین سهم در خمس؟
#باورها
#احکام
#داستانها
شماره:59
#خمس_منفعت_ساختگی_یا_حکم_الهی
با حاج آقای مسجد ,به قصد سفر راهیان نور,با قطار راهی اهواز شدیم.
کوپه ما شش نفری بود.
در کوپه ما چند نفر غریبه بودن,یکی از آنها که یک مرد چهل ساله ایی بود,از حاج آقا سوالی در مورد خمس داشت.
او گفت:پدرم رحمت خدا رفته,من در خارج کشور بودم,بخاطر اینکه من نرسیدم, پدرم را خاک کرده بودن,بعد که به کشور برگشتم ,متوجه شدم با کفنی کفنش کرده اند که خمس آن نداده بودند,حالا چه کار کنم؟
حاج آقا گفت:قیمت این کفن را معین کن و یک پنجم آن را خمس بده.
یکی دیگر از هم کوپه ایی ها گفت: حاج آقا کی دیگه خمس می ده,چون این بحث ها دیگه قدیمی شدن.
حاج آقا گفت:اولا ;هستند مومنینی که حق خدا را از اموالشان می دهند.
دوما:بعضی اعمال واجبی را انجام ندهند ,حکم خدا که تعطیل نمی شه,مثلا نماز مگر با نخواندن بعضی تعطیل میشه؟
او دوباره گفت;مگر ما مالیات نمی دهیم,چرا خمس بدهیم,مگر جای خمس رانمی گیره؟
حاج آقا گفت;خیر ,جای خمس را نمیگیره,با مالیات خدمات عمرانی و..در شهرخودت برایت فراهم میکنند,خمس هم به یک نوع عمران آخرت و دینت میشود.
گفت:چطور؟
حاج آقا گفتن:حقی که خدا تعیین کرده,تا با آن دینت رشد پیدا کند.
دوباره او گفت:مگر خدا نیاز داره؟
حاج آقا گفتن: خداوند نیاز به خمس ندارد، بنابراین سهم خدا، براى حاكمیّت قانون خدا و ولایت رسول، تبلیغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانیان، نجات مستضعفان و جلوگیرى از مفسدان است.
او گفت:این هزینه را شما به کی تحویل می دید؟
حاج آقا گفتن;بر اساس روایات، سهم خدا در اختیار رسول و سهم رسول و پس از او، در اختیار امام است. [1] و این سه سهم در زمان غیبت امام، در اختیار نوّاب خاص و یا نوّاب عام او یعنى مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید قرار داده مىشود. [2]
(1)تفسیر صافى
(2) تفسیر نمونه
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
#تفاوت_خمس_با_مالیات
فرق خمس با مالیات چیست؟
خمس یک واجب الهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ گونه منافاتى با خمس ندارد. از این رو پرداخت مالیات، نمى تواند جایگزین خمس گردد
پرسش: فرق خمس با مالیاتی که به دولت پرداخت می شود چیست؟ زیرا عده ای با این دلیل که مالیات می پردازیم، بیان می کنند که نیازی به پرداخت خمس نیست؟
پاسخ اجمالی:
فرق خمس با مالیات آن است که خمس، یک واجب الاهى و عبادى است که قصد قربت در آن معتبر است و مالیات، یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است، از این رو پرداخت مالیات، نمى تواند جایگزین خمس گردد.
پاسخ تفصیلی:
خمس
خمس یک واجب الهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ گونه منافاتى با خمس ندارد. از این رو پرداخت مالیات، نمى تواند جایگزین خمس گردد. [1]
خراج (مالیات)
تعریف های متعددی برای خراج کلمه شده است که در حال حاضر از آن می توان به مالیات تعبیر کرد. در گذشته از آن جا که عمده درآمد مردم، از زمین بود، این خراج بر زمین قرار داده شده بود و به انواعی تقسیم می شد. [2]
برای نمونه به حدیث زیر توجه کنید: "مصعب بن یزید انصاری می گوید: حضرت علی ما به دریافت خراج چهار روستا ... گماشت و دستور فرمود: از هر جریب زمین کشت انبوه یک درهم و نیم و هر جریب کشت متوسط یک درهم و هر جریب کم محصول دو ثلث درهم و بر هر جریب باغ انگور یا باغ درخت خرما یا مخلوط از انگور و خرما ده در هم بستانم و بابت نخل های تک تکی که از روستا جدا می باشند چیزی نگیرم تا ره گذاران از آنها استفاده کنند و فرمود: از خان ها و دهبان ها که بر اسب های نر سوار می شوند و ... هر یک 48 درهم و طبقه متوسط و کسبه بازار هر یک 24 درهم و طبقه ضعیف هر یک دوازده درهم بگیریم...". [3]
مقدار خراج، به نظر حاکم شرع بستگی داشت و نصاب معینی نداشت. خراج را حاکم به خلاف زکات و خمس در امور عام المنفعه؛ مانند بهداشت، تأمین هزینه جنگ و ... استفاده می کرد، اما زکات و خمس مصارف معینی دارند که در آیات و روایات به آنها اشاره شده است. هر چند با نظر ولی فقیه و اجازه ایشان می توان زکات یا سهم امام را در موارد دیگر _افزون بر موارد تعیین شده_ مصرف کرد.
ناگفته نماند در حال حاضر، جزیه و خراج مانند گذشته دریافت نمی شود و در هر کشوری شکل جدیدی به خود گرفته است . حاصل آن که در گذشته نیز افزون بر خمس و زکات، مالیات دیگری نیز، از مردم _برای تأمین هزینه های اداره کشور_ گرفته می شد، بنابراین، در اصل گرفتن مالیات تردیدی نیست؛ تنها بحثی که میان فقیهان است، این است که آیا مالیات؛ مانند خمس و زکات از احکام اولیه اسلام است یا از احکام ثانویه؟
پس اگر درآمد سالیانه مکلف یا محصولات نه گانه ای که زکات به آن تعلق می گیرد به حد خمس یا زکات رسید افزون بر مالیات واجب است این دو را نیز پرداخت کنند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود، واجب است و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از سهمین مبارک محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است». [4]
پی نوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــها :
[1] امام خمینی، استفتاءات، ج 1، س 199؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 333؛ تبریزى، شیخ جواد، استفتاءات، س 853؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 732؛ دفتر: سیستانى، وحید، خامنه اى، فاضل، نورى و بهجت .
[2] دایرة المعارف تشیع، مدخل "خراج".
[3] حر عاملی، وسایل الشیعة، ج 15، ص 151، مؤسسه آل البیت، قم، 1409هـ.ق.
[4] رساله اجوبة الاستفتاءات، ص 365، پرسش 1031.
🌐منبع : اسلام کوئست
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
#مفهوم_خمس_در_قرآن_روایات
.
تبيين خمس از نظر قرآن و سنت
در اسلام دو نوع انفاق وجود دارد: مستحب و واجب.
انفاق مستحب حد و اندازه خاصى ندارد بلكه آنچه براى انسان امكان داشته باشد هر چند به اندازه يك دانه خرما، از ارزش و اهميت بالايى برخوردار مىباشد كه در اين باره آيات و روايات فراوانى وجود دارد.
اما انفاق واجب كه در قرآن از آن با عنوان زكات و خمس ياد شدهاست، داراى شرايط خاصى است هر چند در قرآن به آن شرايط اشاره نشده است و به صورت كلى در پرداخت آن توصيه فرموده است وليكن در روايات به طور مفصل به خصوصيات و شرايط زكات و خمس اشاره شده است.
پيش از پرداختن به اين بحث ابتدا به تعريف زكات و خمس اشاره مىكنيم:
زكات و خمس عبارت است از حق مالى كه خداوند بر اموال خاصى واجب كرده است تا مالك آن را پرداخت نمايد.
البته مصرف هر يك از زكات و خمس متفاوت مىباشد زيرا زكات و صدقه بر بنى هاشم (سادات) حرام مىباشد. از اينرو در قبال حرمت زكات بر آنان خداوند خمس را قرار داده است. بدين جهت در روايات فلسفه خمس را حرمت صدقه بر بنىهاشم (سادات) ياد كرده است.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «خدايى كه جز او خدايى نيست وقتى صدقه را بر ما حرام كرد حكم خمس را نازل فرمود تا در قبال حرمت صدقه بر ما خمس حلال باشد. «3»»
قرآن كريم درباره خمس مىفرمايد: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَس اكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ ...» «4»
«بدانيد هر گونه غنيمتى به دست آوريد خمس آن براى خدا و براى پيامبر و براى نزديكان و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه، از بنى هاشم مىباشد.»
در اين آيه به صراحت مىفرمايد: آنچه از اموال به صورت غنيمت به دست آورديد يك پنجم آن را براى خدا و رسول و نزديكان آن حضرت اختصاص دهيد.
سخن در اين است كه آيا غنيمت اختصاص به غنايم جنگى دارد يا هر چيزى كه انسان به دست آورد بر آن غنيمت صدق مىكند. چرا كه شيوه قرآن به گونهاى است كه اصول كلى احكام، عقايد و اخلاق را بيان مىفرمايد و به جزئيات نمىپردازد نمونه بارز آن مسأله نماز و حج مىباشد كه تعداد ركعتها و كيفيت خواندن و انجام دادن حج بيان نشده است، از اينرو در فهم قرآن و دستورات آن تنها قرآن كافى نيست بلكه وجود مبارك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ضرورى مىباشد تا با تفسير قرآن، جزئيات احكام و عقايد را در رفتار و گفتار خويش براى امت تبيين فرمايد، كه از آن به سنت ياد مىشود.
بدين جهت در آيات خمس و زكات نوع مالى كه زكات و خمس به آن تعلّق مىگيرد و همچنين شرايط و خصوصيات بيان نشده است. پس اگر درباره هر مسأله جزيى بخواهيم به قرآن مراجعه كنيم اگر آن را در قرآن نيافتيم به آن باور نداشته باشيم، صحيح نمىباشد زيرا بسيارى از مسائل احكام و اعتقادات دينى در قرآن به صراحت از آن يادى نشده است. از اينرو براى دستيابى به عقايد و احكام صحيح اسلام بايستى به سنت صحيح و مورد اطمينان مراجعه كنيم.
در آيهاى كه مربوط به خمس است سه چيز را بيان و مشخص فرموده است:
1. خمس در اموال به غنيمت گرفته شده.
2. اندازه انفاق واجب در غنايم، يك پنجم مىباشد.
3. كسانى كه خمس به آنان پرداخت مىشود. ولى مطلبى كه در آيه به صورت مجمل آمده معناى غنيمت است از اين رو يكى از بحثهايى كه در آيه وجود دارد اين است كه مقصود از غنايم چيست؟ آيا منحصر در غنايم جنگى است يا مجموع غنيمتهايى كه از نظر عرف و لغت به آن غنيمت گفته مىشود، و در بر مىگيرد؟
در پاسخ به اين سؤال بايد به سنت مراجعه شود و با مراجعه به سنت روشن مىگردد كه خمس فقط در غنايم جنگى نيست بلكه غير آن را در بر مىگيرد. البته با اختلافاتى كه در مذاهب اسلامى در اين زمينه به چشم مىخورد دايره آن محدود يا گسترده مىشود. برخى دايره خمس را در هر نوع غنيمتى كه از نظر عرف و لغت به آن غنيمت گفته مىشود، گسترش مىدهند، كه اين نظريه شيعه است و برخى ديگر دايره را محدود به غنايم جنگى و ركاز (گنجهاى يافت شده) مىدانند و اين نظريه اهلسنت است. «5»
از آنجا كه اين گونه مباحث فقهى جايگاه اجتهاد فقهاى مذاهب مىباشد بايستى در ارائه نظر مذاهب، ديدگاههاى بزرگان آنان را مورد توجه قرار داد. با توجه به اين كه در قرآن مفهوم غنيمت به روشنى بيان نشده لازم است به لغت و عرف و سپس به روايات مراجعه كنيم تا جزئيات مسأله روشن شود.
در لغت: با مراجعه به كتابهاى لغوى اصيل، مفهوم غنيمت به خوبى روشن مىشود، زيرا از نظر لغويون غنيمت بر هر مالى و سرمايهاى كه انسان به دست مى آورد، خواه از راه گنج، معادن، غنايم جنگى و خواه از غير آن باشد، اطلاق مى شود.
🌐منبع: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت ( علیهم السلام)
✅ادامه دارد...
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 #مفهوم_خمس_در_قرآن_روایات . تبيين خمس از نظر قرآن و سنت در اسلام دو نوع انفا
.
راغب اصفهانى مىنويسد: «غَنَم و غُنْم: به معناى دستيابى و رسيدن به چيزى است، در هر چيزى كه انسان به آن دست پيدا كند خواه از طريق جنگ يا غير جنگ باشد:
«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ ...»
، «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ»
.» «6» ابن منظور مىگويد: غُنم: دستيابى به چيزى بدون مشقت و سختى است.
ابن فارس: غنم اصل صحيح واحد يدل على افادة شى لم يملك من قبل ثم يختص بما أخذ من المشركين. «7» ابن فارس اين واژه را به معناى دستيافتن به چيزى دانسته كه قبلًا مالك آن نبوده سپس اختصاص به چيزى يافته كه از مشركين گرفته مىشود.
خليل كه ازبزرگان اهل لغت است مىگويد: هر چه انسان بىمشقت به دست آورد غنيمت به حساب مىآيد. «8» گفتار لغويون دلالت مىكند لفظ غنم و غنيمت اختصاص به چيزهايى ندارد كه در جنگ بدست مىآيد بلكه معناى آن گستردهتر از آن است گرچه در زمان نزول به خاطر غنايم جنگ در غنايم جنگى بكار برده شده است.
از اين رو هر چيزى را كه انسان به دست آورد و فايده و سود بر آن صدق كند غنيمت به شمار مىآيد.
در قرآن نيز واژه «مغنم» را در موردى به كار برده شده كه انسان چيزى را به دست مىآورد، هر چند از راه غير جنگ باشد. در آيه «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ» «9»
مقصود از اين مغانم بسيار، به دليل آنكه در مقابل كالاى زندگى دنيا آمده پاداش آخرت است. بر اساس اين آيه «مغنم» حتى به آنچه انسان در اين دنيا يا ميدانهاى جنگ به دست مىآورد اختصاص ندارد بلكه هر دستاوردى را گرچه اخروى باشد شامل مىشود.
در رواياتى كه كلمه مغنم و غنيمت و غنم به كار رفته، حضرت رسول صلى الله عليه و آله آنها را در معناى بهشت، آثار و بركتهاى ماه رمضان به كار برده است.
در نهايه ابن اثير آمده است: روزه در زمستان، غنيمت سرد و خنك است و روزه را به خاطر پاداش آن غنيمت به حساب آورده است. «10» قرطبى از مفسران اهل سنّت از آيه:
«واعلموا أنّ ما غنمتم»
استفاده عموم فايده و ربح كرده است و مىگويد:
به خاطر اجماع اختصاص به غنايم جنگى پيدا كرده است.
در رواياتى كه از طريق اهلبيت عليهم السلام وارد شده، خمس بر درآمدهاى مالى كه خارج از نيازهاى سالانه افراد مىباشد، واجب شده است. زيرا بر آنها غنيمت صدق مىكند گرچه آيه خمس درباره غنايم جنگى وارد شده است، چنانكه مفسرين گفتهاند: اين آيه در روز بدر و رويارويى دو گروه مسلمان و كافر نازل شده است. وليكن اين مسأله ثابت شده است كه هر آيهاى كه در موردى نازل شده است نمىتوان آن را اختصاص به همان مورد نزول داد بلكه واژه غنيمت عموميّت دارد و يكى از موارد آن غنايم جنگى مىباشد. وقتى دانستيم كه در آغاز تشريع خمس در مورد غنايم جنگى و گنج و طلاى مدفون شده واجب شده در مرتبه بعدى به خاطر اطلاق مفهوم آيه مىتوان بر هر فايده و غنيمتى كه به دست انسان مىآيد آن را مصداق آيه دانست. دليل بر اين مطلب افزون بر معناى لغوى غنيمت، رواياتى است كه از طريق اهلبيت عليهم السلام وارد شده است دراينجا به يك روايت اشاره مىنماييم.
سماعه مىگويد: از امام كاظم عليه السلام درباره خمس پرسيدم فرمود: هر چه كه مردم به دست آورند كم يا زياد خمس دارد. «11» امام هادى عليه السلام نيز در پاسخ يكى از يارانشان فرمود:
خمس واجب است گفتم در چه چيز؟ فرمود: در كالا و وسايلشان. گفتم: آنكه تجارت مىكند يا چيزى را با دستش مىسازد چه؟ فرمود: اگر بتوانند پس از هزينهها و نيازهايشان پرداخت كنند. «12»
از روايات اهلسنت استفاده مىشود كه خمس منحصر در غنايم جنگى نيست.
ابن عباس فرمودكه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
در ركاز خمس است «13» مردى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله سؤالهايى كرد از جمله اين كه در خرابهها گنج مىيابيم حضرت فرمود در آنها خمس است. «14» گروهى از عبد قيس، حضور پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمدند و گفتند: مشركان بين ما و شما هستند و جز در ماههاى حرام دسترسى به شما نداريم به ما توصيه جامعى بفرماييد كه اگر به آن عمل كنيم وارد بهشت شويم و ديگران را به آن فرا بخوانيم. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: شما را به چهار چيز دستور مىدهم و از چهار چيز نهى مىكنم. شما را فرمان مىدهم به ايمان به خدا، آيا مىدانيد ايمان چيست؟ شهادت به يگانگى خدا، اداى نماز، پرداخت زكات و دادن خمس غنايم. «15» روشن است كه پيامبر صلى الله عليه و آله از فرزندان عبدقيس نخواسته غنايم جنگى را بپردازند، چرا كه آنان در غير از ماههاى حرام به خاطر ترس از مشركيناز قبيله خود نمىتوانستند بيرون روند، افزون بر اين كه جنگ و جهادى نبوده كه به وسيله عبد قيس انجام شود و حضرت دستور غنايم جنگى را صادر فرموده باشد؟. پس روايت ربطى به غنايم جنگى ندارد بلكه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در كنار روزه و نماز و زكات، پرداخت خمس اموال را نيز قرار داده است.
@din20m دینکده
دین کده
. راغب اصفهانى مىنويسد: «غَنَم و غُنْم: به معناى دستيابى و رسيدن به چيزى است، در هر چيزى كه انسان به
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
پی نوشت ها
:
(1). المحاسن، برقى، ج 1، ص 228
(2). المغنى فى شرح الكبير، ج 2، ص 547.
(3) وسايل الشيعه، كتاب الخمس، ج 6، ص 337.
(4) سوره انفال، آيه 41.
(5) اهلسنت بر اساس روايتى كه از ابوهريره نقل مىكنند: «و فى الركاز الخمس»، در ركاز كه به مال مدفون در زمين اطلاق مىشود، خمس را واجب مىدانند. از اين رو اهلسنت خمس را منحصر در غنايم جنگى نمىدانند گرچه دايره آن را محدود مىكنند، ولى شيعه در سودهاى معاملات و سرمايههايى كه يك سال بر آن بگذرد به جاى زكات آن را مشمول غنيمت مىدانند. ولى اهلسنت زكات را در چنين اموال و سرمايههايى واجب مىدانند. لذا اهلسنت نمىتوانند بر شيعه اشكال كنند كه به چه دليل شما خمس را واجب مىدانيد زيرا در پاسخ گفته مىشود، به همان دليلى كه شما زكات را در مال التجاره واجب كرديد. شيعه دليل بر وجوب خمس دارد، شما چه دليلى داريد كه زكات در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله بر سرمايه تجارت وجود داشته است؟ آيا غير از اجتهاد علماى شما بوده است؟ همين پاسخ را شيعيان نيز مطرح مىكنند.
(6). مفردات راغب، ماده غنم. «انفال: 41، 69، نساء: 94»
(7). مقاييس اللغة، ماده غنم.
(8). كتاب العين، واژه غنم.
(9). نساء، آيه 94.
(10). كلمه: غنم، ج 3، ص 39، «الصوم فى الشتاء الغنيمة الباردة» إنّما سمّاه غنيمة لما فيه من الأجر والثواب.
(11). وسايل الشيعه، ج 6، باب 8، از ابواب خمس.
(12). همان.
(13). مسند احمد، ج 1، ص 314.
(14). همان، ج 2، ص 186.
(15). صحيح بخارى، ج 2، باب وجوب الزكاة، ص 109
نویسنده;
حسين رجبى،پژوهشى درباره خمس و پاسخ به شبهات آن
منابع:مقاله
حسين رجبى،پژوهشى درباره خمس و پاسخ به شبهات آن.
مطالعه باقی مقاله📚ادامه مقاله👇
در زمان رسول الله خمس بوده؟
آیا اهل بیت خمس را بخشیده بودند در زمان خودشان؟
چرا باید دست علما برسد خمس؟
آیا اهل سنت خمس را قبول دارند؟
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت ( علیهم السلام)
http://raz.ahlolbait.com/content/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%D9%89-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%85%D8%B3-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%86
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:برادر خواب چرا مرگه؟
#باورها
#داستانها
شماره:60
#درد_بعد_از_مرگ_همان_درد_درخوابه؟
یکی از دوستان هم محله یمان خانوادشان رفته بودند
مسافرت.
دوستمان از ما خواست شب پیش او برویم,ما هم قبول کردیم.
شب پیش او رفتیم,بعد از دیدن فوتبال رفتیم جا انداختیم و خوابیدیم.
نیمه های شب با صدای جیقی بلند شدم,دیدم تا دوستم داره کابوس می بینه,بیدارش کردم.
عرق کرده بود, از من تشکر کرد.
گفتم:چی خوابی دیدی؟
گفت:داشتم خواب جنگلی را که آتش گرفته بود می دیدم
که من در وسط محرکه آتش گرفتار شده بودم
و زبانه آتش داره به من حمله می کرد.
گفتم:صدقه بده برای دفع بلا.
او گفت:امشب بعد از این خواب به مطلبی پی بردم,اینکه;سوختن در آتش جهنم هم مثل سوختن این آتش هاست.
گفتم:مگر تا حالا سوختی؟
.گفت:در خواب که دیدم سوختم.
گفتم:آتش دنیای با آتش بعد از مرگ هزاران بار فرق میکند.
او گفت:یعنی چه؟شما که میگویید خواب برادر مرگ هست.
گفتم:این هم فرق می کند.
او گفت:این چه برادری هست که آثارشان با هم یکی نیست؟
گفتم:شاید خواب هم به اندازه ظرفیت و درک ما در دنیاست,نه بیشتر.
اما اینکه برادر مرگ هست بخاطر به هنگام مرگ، خداوند این رابطه را قطع مى کند، و روح را به عالم ارواح مى برد، و به هنگام خواب نیز این روح را مى گیرد، اما نه آن چنان که رابطه به کلى قطع شود.
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
حقیقت خواب
پرسش :
حقیقت خواب چیست؟ و چه مى شود که انسان به خواب مى رود؟
پاسخ تفصیلی:
در این که حقیقت خواب چیست؟ دانشمندان بحث هاى فراوانى دارند:
بعضى، آن را نتیجه انتقال قسمت عمده خون از مغز، به سایر قسمت هاى بدن مى دانند، و به این ترتیب، براى آن «عامل فیزیکى» قائلند.
بعضى دیگر، عقیده دارند: فعالیت هاى زیاد جسمانى سبب جمع شدن مواد سمى مخصوصى در بدن مى شود، و همین امر، روى سیستم سلسله اعصاب اثر مى گذارد و حالت خواب به انسان دست مى دهد، و این حال ادامه دارد تا این سموم تجزیه و جذب بدن گردد، به این ترتیب «عامل شیمیائى» براى آن قائل شده اند.
جمعى دیگر، یک نوع «عامل عصبى» براى خواب قائلند و مى گویند: دستگاه فعال عصبى مخصوصى که در درون مغز انسان است، و مبدأ حرکات مستمر اعضا مى باشد، بر اثر خستگى زیاد از کار مى افتد و خاموش مى شود.
ولى، هیچ یک از این نظرات نتوانسته است پاسخ قانع کننده اى به مسأله خواب بدهد، هر چند تأثیر این عوامل را به طور اجمال نمى توان انکار کرد.
ما فکر مى کنیم: چیزى که سبب شده دانشمندان امروز، از بیان تفسیر روشنى براى مسأله خواب عاجز بمانند، همان تفکر مادى آنها است، آنها مى خواهند بدون قبول اصالت و استقلال روح، این مسأله را تفسیر کنند، در حالى که خواب قبل از آن که یک پدیده جسمانى باشد، یک پدیده روحانى است که بدون شناخت صحیح روح، تفسیر آن غیر ممکن است.
قرآن مجید، دقیق ترین تفسیر را براى مسأله خواب بیان کرده؛ زیرا مى گوید: خواب یک نوع «قبض روح» و جدائى روح، از جسم است اما نه جدائى کامل.
به این ترتیب، هنگامى که به فرمان خدا، پرتو روح از بدن برچیده مى شود و جز شعاع کم رنگى از آن بر این جسم نمى تابد، دستگاه درک و شعور، از کار مى افتد، و انسان از حس و حرکت باز مى ماند، هر چند قسمتى از فعالیت هائى که براى ادامه حیات او ضرورت دارد، مانند ضربان قلب و گردش خون، و فعالیت دستگاه تنفس و تغذیه، ادامه مى یابد.
در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: «ما مِنْ أَحَد یَنامُ اِلاّ عَرَجَتْ نَفْسُهُ اِلَى السَّماءِ، وَ بَقِیَتْ رُوحُهُ فِى بَدَنِهِ، وَ صارَ بَیْنَهُما سَبَبٌ کَشَعاعِ الشَّمْسِ، فَاِنْ أَذِنَ اللّهُ فِى قَبْضِ الاَرْواحِ أَجْابَتِ الرُّوحُ النَّفْسَ، وَ اِذا أَذِنَ اللّهُ فِى رَدِّ الرُّوحِ أَجْابَتِ النَّفْسُ الرُّوحَ، وَ هُوَ قُولُهُ سُبْحانَهُ:اللّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها...»؛ (هر کس مى خوابد، نفس او به آسمان صعود مى کند و روح در بدنش مى ماند، و در میان این دو ارتباطى همچون پرتو آفتاب است، هر گاه خداوند فرمان قبض روح آدمى را صادر کند، «روح» دعوت نفس را اجابت مى کند، و به سوى او پرواز مى نماید، و هنگامى که خداوند اجازه بازگشت روح را دهد «نفس» دعوت «روح» را اجابت مى کند و به تن باز مى گردد، و این است معنى سخن خداوند سبحان که مى فرماید: اللّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها...). (1)، (2)، (3)
ضمناً، از اینجا مسأله مهم دیگرى که مسأله «رؤیا» (خواب دیدن) است نیز حل مى شود، چرا که بسیارند، خواب هائى که عیناً یا با مختصر تغییرى در خارج واقع مى شوند.
تفسیرهاى مادى از بیان و توجیه این گونه خواب ها، عاجزند، در حالى که تفسیرهاى روحى، به خوبى مى توانند، این مطلب را روشن سازند؛ زیرا روح انسان به هنگام جدائى از تن، و ارتباط با عالم ارواح، حقایق بیشترى را مربوط به گذشته و آینده درک مى کند، و همین است که اساس رؤیاهاى صادقه را تشکیل مى دهد. (4)، (5)
پی نوشت:
(1). سوره زمر، آیه 42.
(2). «مجمع البيان»، ذيل آيه مورد بحث، و تفسير «صافى»؛ «بحار الانوار»، جلد 58، صفحه 27.
(3). توجه داشته باشيد كه« روح» در اين روايت به معنى روح حيوانى و كار كردن دستگاههاى اصلى بدن، و «نفس» به معنى روح انسان است. (4). براى توضيح بيشتر به جلد نهم تفسير «نمونه» صفحه 312، ذيل آيه 4 سوره «يوسف» مراجعه فرمائيد، كه مشروحاً در اين زمينه بحث شده است.
(5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 19، ص 502.
🌐منبع:آىین رحمت
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
#چرایی_نبود_مرگ_با_وجوداینکه_خواب_برادر_مرگه؟
با آنکه هنگام خواب، روح از بدنمان جدا میشود پس چگونه هنوز زندهایم؟
پرسش
جداشدن روح از بدن هنگام خواب چگونه است؟ اگر روح جدا شود چگونه ما زندهایم؟ اگر ما زندهایم چرا روحمان در بدنمان نیست؟ اگر خدا اجازه بازگشت روح به جسم را ندهد شخص میمیرد پس در اینجا عزرائیل چه میکند؟ مگر او مامور قبض روح نیست؟
پاسخ اجمالی
انسان ترکیبى از روح و جسم است؛ روح گوهرى است غیر مادى که ارتباط آن با جسم مایه نور و حیات آن است.[1] اما باید توجه داشت روح یا نفس انسان دارای مراتب و درجات است.[2] در حالت مرگ تقریباً[3] تمام مراتب روح از بدن جدا میشود؛ اما در حالت خواب برخی از مراتب روح در بدن باقی است. در برخی از روایات، مرتبهای از انسان که در حالت خواب در بدن میماند «روح» نامیده شد و مرحلهای از آن که از بدن جدا میشود «نفس» گفته شد.[4]
به بیان دیگر رابطه روح با جسم به هنگام خواب به حداقل میرسد و بسیارى از پیوندهاى این دو قطع میشود، اما نه آنچنانکه رابطه به کلى قطع شود، بنابر این روح نسبت به بدن داراى سه حالت است:
1. ارتباط تام(حالت حیات و بیدارى)، 2. ارتباط ناقص(حالت خواب)، 3. قطع ارتباط به طور کامل(حالت مرگ).
به همین جهت «خواب» چهره ضعیفى از«مرگ» است، و «مرگ» نمونه کاملى از «خواب» است.[5]
از آن جهت که خواب و مرگ در اصل انقطاع روح از بدن، مشترکاند، در برخی آیات قرآن خواب و مرگ کنار هم آمدند: «خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض میکند، و ارواحى را که نمردهاند نیز به هنگام خواب دریافت میکند».[6]
اما در مورد نقش عزرائیل در قبض ارواح رجوع کنید به پاسخ: 1075.
[1]. ر. ک: 28610، 2250.
[2]. ر. ک: 4153 و 2332.
[3]. برای اطلاع بیشتر و دلیل اینکه گفتیم «تقریبا»، رجوع کنید به پاسخ: 61643.
[4]. «عن ابی جعفر (ع) قال ما من احد ینام الا عرجت نفسه الى السماء و بقیت روحه فی بدنه و صار بینهما سبب کشعاع الشمس فان اذن الله فی قبض الارواح اجابت الروح النفس و اذا اذن الله فی رد الروح اجابت النفس الروح». طبرسى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 8؛ ص 781، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[5]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، ج 19، ص 477 - 479، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1374ش.
[6]. زمر، 42.
🌐منبع:اسلام کوىست
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:سلام آتشین با نامحرم
#باورها
#احکام
#داستانها
شماره:61
#چرایی_حرمت_دست_دادن_با_نامحرم؟
؟
برای کمک به دوستم در عروسی خواهرش رفتم خانه دوستم.
دختر عموی دوستم او هم همان روز از خارج برای عروسی خواهر دوستم آمده بود ایران.
موقعی که به خانه دوستم آمد,همه به استقبال او رفتند,با همه دست داد می داد و روبوسی می کرد.
به دوستم که رسید,دستش را برای دست دادن به طرف دوستم دراز کرد,دوستم دست نداد.
دوستم گفت:ببخش دختر عمو ,دست دادن من با تو اشکال داره,اما خوش آمدی.
دختر عمویش با حالت تعجب و خنده گفت:موقعی که میخواستم برم اشکالی نداشت و با هم دست دادیم,حالا که برگشتم اشکال دار شده؟
دختر عمویش کمی مکث کرد,و خندید وگفت:شاید بخاطر اینکه هوایی خارج به من خورده اشکال دار کرده.
پدر ومادر دوستم و خواهرش زدن زیر خنده.
دوستم گفت:نه, بخاطر اینکه حرامه.
دخترعمویش گفت:چطور قبلا حرام نبوده؟
او گفت:قبلا نمی دونستم الان می دونم که حرامه.
دخترعمویش گفت:مگر این دست دادن مثلا چه اتفاقی می افتد؟
کل دنیا دارنددست می دهند,و هیچ اتفاقی هم نمی افتد.
دوستم گفت:چه کار دنیا داریم,ببینیم خدا چه میگوید,
بعدا هم آثار هر چیز را نباید همان موقع ببینم و گاهی هم هست اما ما متوجه آن نیستیم, مثلا گاهی یک آب آلوده برایمان می آورند,ما هم میخواهم با ولع آب را بنوشیم,
حالا اگر آدم آگاهی به ما اطلاع دهد که آب آلوده هست,عقل حکم میکند که آب را ننوشیم.
اگر اطمینان نکنیم و به ولع خودمان عمل کردیم وآب را نوشاندیم , شاید همان موقع مریض نمیشویم, اما کم کم مریض میشویم.
کار حرام هم خداوند آگاه فرموده: حرامه و ضرر داره برای توی انسان,حالا شاید همان موقع ما نبینیم آثارش را, اما آثارش هست و بعدا نمایان تر میشود.
که بیچارگی در دنیا و آخرتست.
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
دانشمند فاضل و نویسنده اندیشمند، استاد سید عباس نورالدین نقل میکرد: «روزی امام موسی صدر در یک کلیسا (یا دانشگاه) سخنرانی بسیار موثر و جذابی ایراد کرد و همه را مجذوب کرد. اواخر سخنرانی، خانمی جوان و زیبا که از توفیق عالمی مسلمان بسیار دلخور بود، به دوستانش گفت "من میدانم چطور حالش را بگیرم و ضایعش کنم" و بلا فاصله پس از پایان سخنرانی، در حالی که همه را متوجه خود کرده بود، جلو رفت و دستش را به طرف ایشان دراز کرد.
ایشان دستش را طبق عادت روی سینه گذاشتند. او هم که منتظر همین بود، پرسید "میخواهید نجس نشوید؟" (او به همان موضوعی اشاره کرد که مشکل سوء تفاهم خانمهاست و شبهه دونپایه بودن زنان در دیدگاه اسلام و نجس بودن غیر مسلمانان و ...)
ایشان با زیرکی بلافاصله پاسخ دادند: "بل لا حافظ علی طهارتک - بلکه بر عکس، تو آن قدر با ارزش و پاک هستی که چنین تماسهایی حریم قدسی و زنانه تو را میآلاید."
این جواب حکیمانه و عارفانه و عمیق و هوشمندانه، نه فقط توطئه او را خنثی کرد بلکه کار بر عکس شد و جمعیت مسیحی حاضر بیشتر به وجد آمدند و به ایشان ارادت بیشتری پیدا کردند.»
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
دست دادن با نامحرم بدون اینکه قصد لذتی در میان باشد آیا اشکال دارد؟
همه مراجع:{ دست دادن با زن نامحرم حرام است؛ خواه فامیل باشد و یا غیر فامیل و خواه با قصد لذت باشد و یا بدون آن}
آیت اللّه خامنه اى، استفتاء، س 493؛
آیت اللّه تبریزى، استفتاءات، س1606؛
آیت اللّه صافى، جامع الاحکام، ج2، س1660؛
آیت اللّه مکارم، امام خمینى، آیت اللّه نورى و آیت اللّه فاضل، تعلیقات على العروه، (النکاح)، م40؛
آیت اللّه بهجت، توضیح المسائل، م1934؛
آیت اللّه سیستانى، منهاج الصالحین، ج2، (النکاح)، م16؛ دفتر آیت اللّه وحید.
🌐منبع; از پرسمان
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨
🌹🌹🌹🌹
🌻🌻🌻
🌼🌼
خلاصه پرسش
کیفر دست دادن، تماس با نامحرم و نداشتن حجاب چیست؟
پرسش
لطفاً توضیح بفرمایید که چه عقاب و کیفری برای این موارد وجود دارد؟1. دست دادن با نامحرمان، 2. تماس فیزیکی با نامحرمان، 3. نداشتن حجاب
پاسخ اجمالی
در متون دینی ما، برای گناهانی که در پرسش مطرح شده، مجازات و کیفر های اخروی بیان شده است که در این مختصر به چند روایت از باب نمونه بسنده می کنیم:
الف. دست دادن با نامحرم: پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند:
1. «کسى که با زن نامحرمى دست دهد، در روز قیامت در حالى که به زنجیر کشیده شده است محشور مىشود و سپس فرمان مىرسد که او را راهى دوزخ سازند». [1]
2. «هر کس با زنى که به او مَحرَم نیست، دست بدهد، بدون تردید به غضب و خشم خداوند - عزّ و جلّ- رو کرده و آن را براى خود خواسته است». [2]
ب. تماس فیزیکی با نامحرم: تماس فیزیکی با نامحرم مصادیق مختلفی دارد؛ مانند: دست دادن - که در بالا روایت آن ذکر شد-، لمس، «زنا» و ... . نمونه ای از روایات در این مورد عبارت اند از:
1. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «هر که زن نامحرمی را در آغوش بگیرد، او را با شیطان به زنجیرى آتشین مى بندند و هر دو را در آتش مى افکنند». [3]
2. امام رضا (ع) فرمود: پیامبر اکرم (ص) در شب معراج گروهی از زنانی را دیدند که به عذاب دچار شده بودند. [4] در آن شب، زنی را دیدند که صورت و بدنش را با قیچی جدا می کردند، و او کسی بود که خود را بر مردان [نامحرم] عرضه می کرد . [5]
ج. نداشتن حجاب: در همان روایت بالا آمده است که پیامبر اکرم (ص) در شب معراج، زنی را دیدند که به موهایش آویزان شده بود، و مغز سرش می جوشید و آن زنی بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی پوشانید . [6]
پی نوشت:
.
[1] . «وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار»، (شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 283، انتشارات شریف رضی، 1364ش).
[2] . «مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ بٰاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 14، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413ق).
[3] . «من التزم امرأة حراما قرن فی سلسلة من النّار مع الشّیطان فیقذفان فی النّار»، ( عاملی، حرّ، وسائل الشیعة، ج 20، ص 196، مؤسسه آل البیت (ع)، قم، 1409ق).
[4] . شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ج 2، ص 10 و 11، انتشارات جهان، 1378 ق.
[5] . همان.
[6] . همان.
🌐منبع:اسلام کوىست
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯