eitaa logo
دین کده
198 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 . ⚠️مثلث شیطان,ضلع دیگر:اتاق فکر👇 شرکت قلعه دیجیتال 2 دفتر رسمی در منطقه و شهر بوفالو در نیویورک(دفتر اصلی شرکت) و نیز در برلین آلمان(دفتر دوم) و یک دفتر پوششی به نام ریتز کارلتون در هرتزلیا در سرزمین های اشغالی فلسطین دارد و از نکات مهم و جالب توجه آنست که شرکت و تیم تجاری Vaizra که متعلق به پسر ارشد میخائیل میری لاشویلی و دوست و همکلاسی پاول دروف در دوران دانشگاه نیز می باشد در دو شهر از این شهرها دفتر داشته و به کارهای تجاری مشغول است. نکته حائز اهمیت دیگر آنست که سند رسمی مدیریت و سرمایه گذاری شرکت قلعه دیجیتال نیز در فیلم ذیل بصورت کامل توضیح داده می شود و اکسل نف به همراه یدزحک میری لاشویلی را به ترتیب عضو هیئت مدیره شرکت قلعه دیجیتال و مدیر اجرایی آن و یدزحک میری لاشویلی را رئیس هیئت مدیره و پدر وی را سرمایه گذار اصلی این شرکت معرفی می نماید. البته در سایت قلعه دیجیتال مدیرکل (مدیر داخلی) این شرکت را فردی یهودی – آمریکایی به نام مت گربر (Matt Gerber) معرفی نموده است که در سابقه او مدیریت شرکت‌های امنیتی حوزه سایبر که زیرمجموعه دولت آمریکا نیز بوده وجود دارد. 🌐منبع:مشرق نیوز 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✳️نتیجه👇 . مطمئناً هر عقل سلیمی می‌پذیرفت که پاول دروف، جوانی دانشجو که وی کی (VK) را نیز با سرمایه خانواده لاشویلی راه اندازی کرد نمی‌تواند به یکباره صاحب شرکتی به نام قلعه دیجیتال در آمریکا شود و او صرفاً یک مهره دست دوم و نمایشی روی صحنه بیشتر نیست و حتی شخصیت هایی مانند مت گربر یا اکسل نف نیز تنها افرادی امین برای قبول مسئولیت هایی از سوی دستگاه های امنیتی و شخصیتی نظامی – امنیتی مانند مایکل میری لاشویلی با واسطه پسر وی می‌باشد شخصی که در قامت یکی از بزرگترین رهبران کارتل‌های صهیونیستی جهان و فرمانده‌ای عالیرتبه و پدری معنوی در ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود. مایکل میری لاشویلی در طول این سال‌ها خود را تا حدی در بین مقامات رژیم صهیونیستی در دنیا موثر نشان داده است که نتانیاهو او را اینگونه خطاب کرده است: من بارها در جلسه وزیران و مسئولین کشور بیان کرده ام آقای لاشویلی سرمایه بزرگی برای امنیت اسرائیل است و ما شکرگذار!!این سرمایه هستیم،آقای لاشویلی از برادر به من نزدیکتر است!!او در همه ی مسایل مرتبط با امنیت اسرائیل از اینترنت و فضای مجازی تا کمک به ارتش قهرمان ما و پلیس شهری یک الگو در میان یهودیان ساکن در اسرائیل است!!!من امروز شخصاً به حضور شما رسیدم که قدردانی خود را از همه زحمات این برادر نزدیک و مهربان بیان کنم!!! باید دانست قلعه دیجیتال که پروژه ای فوق سری و امنیتی برای سرویس های جاسوسی – تروریستی دولت های صهیونیستی قلمداد می‌شود را نباید موضوعی سطحی در نظر داشت همانطور که اشاره نمودیم، نرم افزار جاسوسی تلگرام در زمانی و با شعاری فریبنده وارد کارزار گشت که گویی حافظ امنیت کاربران اینترنت است و این چنین بود که با اضافه نمودن تمامی آنچه یک یوزر و حتی بالاتر از نیاز وی بدان احتیاج دارد تمامی جذابیت اغواگرایانه خود را بکار بست تا بتواند افراد بیشتری را به خود جلب نماید.کسانی که حتی کمترین شناخت ممکن را از تاریخ جهان دارند به خوبی می‌دانند که دشمنان اسلام، مسلمین و مستضعفین جهان جز به نابودی و حذف ملتی که به بردگی و استثمار آنان در نیاید راضی نخواهند شد و حال چه شده است که چنین نرم افزارهایی که میلیون ها دلار هزینه ساخت آنها شده است را در اختیار ما قرار داده است؟! 🌐منبع:مشرق نیوز 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 💰💵 : ✳️🇮🇷📡کاملترین اطلاعات ایرانیان در طول تاریخ در اختیار تلگرام 📚📡بدون شک در طول تاریخ تلگرام توانسته است که جامعترین و کاملترین داده ها برای ترسیم پروفایل رفتاری، اجتماعی و فیزیولوژیکی ایرانیان به دست آورد که تحلیل این داده‌ها می‌تواند مهمترین آسیب‌پذیریهای فیزیکی، اجتماعی، رفتاری، نگرشی و فردی ایرانیان را برای دولتهای متخاصم آشکار ساخته و مبنایی برای سوءاستفاده آنها از این آسیب‌پذیریها باشد. 👥👥براین اساس هرچه میزان حضور ایرانیان در تلگرام گسترش و ادامه یابد، این حجم از داده‌های جمع آوری شده افزایش خواهد یافت و ترسیم پروفایل شخصی، تحلیل شخصیت و ذهن افراد دارای خطای کمتری خواهد بود، که این نتایج می تواند به راحتی در اختیار سرویس های خاص دولتی کشورهایی چون آمریکا و رژیم اسرائیل قرار گیرد. 📡🙂در نتیجه اینکه گاه بیان می شود داده‌های یک کاربر عادی اهمیت خاصی ندارد و بر همین اساس افراد نسبت به دراختیار قرار گرفتن داده‌هایشان حساسیت خاصی ندارند، به طور آشکار اشتباه است. چراکه آنچه در کلان‌داده مهم است تجمیع و در کنار هم قرار گرفتن همین داده‌های بی‌اهمیت است، نه محتوای تک تک پیامها و یا داده‌های شخصی یک فرد؛ بنابراین در عین حالی که داده یک کاربر می‌تواند اهمیت چندانی نداشته باشد، اما 🌐👥هنگامی که در کنار میلیونها کاربر درگیر قرار گیرد، معنادار بوده و می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار تحلیل‌گران قرار دهد. نکته مهم این است که ✍🖐تلگرام از سپردن هرگونه تعهدی در خصوص حقوق کاربران ایرانی خودداری می کند و مشخص نیست که این داده های کلان (بیگ دیتا) مورد چه پردازشهایی قرار می‌گیرد؟ 💰منبع درآمد تلگرام 🔕⛔️تلگرام ظاهرا به فعالیت اقتصادی نمی‌پردازد و منبع درآمدی حتی از طریق پذیرش آگهی نیز ندارد .لذا این ابهام وجود دارد که تأمین مالی تلگرام به چه نحوی انجام می‌پذیرد و چرا این شبکه پیام رسان چنین امکاناتی را برای کاربران ایرانی به رایگان ارائه می‌کند. از سوی دیگر آیا می‌توان مطمئن بود که داده‌های کاربران ایرانی در اختیار دولتهای متخاصم بیگانه قرار نمی‌گیرد؟ با توجه به اینکه تلگرام از هیچ یک از ابزارهای متداول مانند تبلیغات یا حق عضویت برای درآمدزایی استفاده نمی کند، 📢💰قطعا می توان گفت که منبع اصلی درآمد آن فروش اطلاعات کاربران خصوصاً کاربران🇮🇷 ایرانی است. 🌐منبع;مشرق نیوز 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:مراقبت برای طهارت قلب از گناه. شماره:70 ؟ با خانواده رفتیم نمایشگاه گل گیاه,درون این نمایشگاه دوستم با مامانش هم آمده بودن. به هم که رسیدیم,بعد از احوال پرسی,با هم همراه شدیم. من دوستم جلو افتادیم,وخانمم و مامان دوستم پشت سر ما. با هم که درون این نمایشگاه قدم که می زدیم,برگشتیم دیدیم خانما خیلی عقب افتادن. درون یه غرفه هستن دارن با فروشنده دخترخانم, احوال پرسی میکنن. من و دوستم هم برگشتیم به آن غرفه. چهره دوستم را دیدم که بشاش شد. شروع کرد با فروشنده آن غرفه همان دختر خانمه ,گرم احوال پرسی کردن. بعد شروع کرد به خوشمزگی کردن برای اون دختر. تعجب کرده بودم که چه شده. بعد از اینکه از آن غرفه دور شدیم, از دوستم پرسیدم:کی بود که اینقدر گرم گرفتی؟ دوستم گفت:دختر همکار مامانمه. گفتم:طوری گرم گرفته بودی ,انگار نامزدته. گفت:اتفاقا دوست دارم نامزدم بشه. گفتم:یه چیزی بهت بگم بدت نمیاد؟ گفت:این چه حرفیه,ما با هم این حرفا را نداریم. گفتم:این طور گرم گرفتن با نامحرم, نامناسبه. گفت:من منظوری ندارم. گفتم:درسته منظور نداری اما باعث میشه قلب انسان با این جور رفتارها مریض بشه. گفت:یعنی میگی من اینطوریم؟ گفتم:هر انسانی که احتیاط نکنه احتمالش هست. ,برای همین خدا حکم کرده که ما از بعضی رفتارها دوری کنیم,که قلبمان دچار مرض قلبی نشه. گفت:احوال پرسی یعنی مشکل داره؟ گفتم:احوال پرسی معمولی نه,اما شوخی کردن خیلی نامناسبه. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ آیا می‌شود به نامحرم نگاه کرد و هیچ‌گونه حسی به او نداشت؟ آیا باعث گناه می‌شوند؟ خیلی‌ها می‌گویند به نامحرم نگاه می‌کنیم، ولی حسی خواهرانه یا برادرانه نسبت به آنها داریم. آیا اینگونه نگاه‌ها نیز گناه محسوب می‌شود؟ پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): مهم این است که معنا و مقصود از نگاه کردن به نامحرم چیست؟ آیا هر که را که چشم می‌بیند مقصود است؟ خب انسان صبح که از خانه خارج می‌شود، تا شب که به خانه بر می‌گردد، چشمش به هزاران نامحرم می‌افتد. مگر می‌شود که به قوه بینایی دستور داد که این را ببین و آن را نبین؟! پس ضرورت دارد که ضمن درک مفاهیم، از افراط‌ها و تفریط‌ها پرهیز نمود. احساس به نامحرم: ممکن است انسان ساعت‌ها با چندین نامحرم مواجه شود و با هر کدام نیز دقایق یا ساعتی صحبت کند، اما هیچ احساس خاصی نسبت به آنان نداشته باشد؛ و ممکن است که انسان یک لحظه و به اندازه‌ی یک پلک بر هم زدن، به نامحرمی نگاه کند و انواع و اقسام احساس‌ها (کشش، گرایش، شهوت و ...) در او ایجاد گردد. دو خاطره: *- دوستی گفت: من وقتی به شخص، عکس یا فیلم نامحرم (حتی مُحَرک) نگاه می‌کنم، هیچ احساس خاصی به آنها ندارم. به او گفتم: احتمالاً خواسته یا ناخواسته دروغ می‌گویی، اما اگر واقعاً راست می‌گویی و چنین است، حتماً باید به پزشک مراجعه نمایی. مگر می‌شود که انسان سالم (زن یا مرد) به نامحرم و صحنه‌های محرک نگاه کند و هیچ احساسی در او ایجاد نشود؟! *- دوستی نظرش به دختر زیبا و خوش‌اندامی افتاد و گفت: «به چشم خواهری، عجب دختر خوشگل و جذابی است»! به او گفتم: خیلی ببخشید، اما اگر به خواهرت نیز به همین چشم نگاه می‌کنی، بسیار نامرد، بی‌غیرت و بی‌شرف هستی! البته به معنای واقعی کلمه، نه به معنای فحش. ابتدا به او برخورد و اعتراض کرد و گفت: «از شما انتظار نداشتم»! به او گفتم: خودت را فریب نده، بالاخره تو خودت بهتر می‌دانی که با چه دیدی به او نگاه کردی و او را چگونه زیبا و خوش اندام یافتی و چه احساسی در تو ایجاد شد؟! آیا این همان نگاه و احساسی است که نسبت به خواهرت داری؟! [راجع به نگاه دختران به پسران نیز همین‌طور است]. پس با یک کلمه (به چشم خواهری، به چشم برادری) خودت را توجیه نکن و به خودت و دیگران دروغ نگو. هر کس خودش بهتر از دیگران می‌فهمد: خداوند متعال در یک بیان بسیار ژرف، روشن، ساده و گویا [راجع به هر موضعی که انسان اتخاذ می‌کند] فرمود: « بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ - بلكه انسان خود بر نفس خويشتن بيناست / القیامة، 14» پس هیچ نیازی به توجیهات لفظی وجود ندارد، این گویش‌های لفظی، برای خودفریبی و دگر فریبی می‌باشد، اما هر کسی در درون خود می‌داند که چه نگاهی انداخته و چه احساسی در او ایجاد شده است. ضرورت دوری از گناه: اصل مسلم این است که انسان عاقل، مؤمن و متقی، باید خود را از "گناه" مصون نگه دارد. گناه هر آن چیزی است که به انسان و حرکت او در مسیر رشد و تعالی ضرر می‌رساند و به جای تقرب به حق تعالی، دوری از او را سبب می‌گردد. انسان به همه امور علم کافی ندارد، در بسیاری از موارد نمی‌داند که خیر و شر او و یا منعفت و ضرر او در چیست؟ چه رسد به این که نفع و ضرر حیات اجتماعی را تشخیص دهد. از این رو، حق تعالی با اعطای "عقل" به عنوان حجت درونی و با گسیل انبیا و اولیایش (صلوات الله علیه و آله) به عنوان حجت‌های بیرونی، خیر و ضرر و حلال و حرام شخص و جامعه را در هر موقفی بیان نمود که از آن جمله "احکام نگاه کردن" می‌باشد. پس نفرمود که هر تصویر نامحرمی که به چشم منعکس می‌شود، حرام است؛ بلکه فرمود: نگاه با قصد ریبه (شهوت آلود) حرام است و نیز فرمود: اگر با نگاه کردن و یا مورد نگاه واقع شدن، احتمال گناه را می‌دهد، باید از آن اجتناب کند. خود و دیگران را فریب ندهیم: پس نباید در هیچ امری، با القای دروغ در لفظ یا عمل، خود و دیگران را فریب داد؛ و قابل توجه آن که گاه انسان چنان عمیقاً به خود و دیگران دروغ می‌گوید که خودش هم نمی‌فهمد! « يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ » (البقره، 9) ترجمه: با خدا و مؤمنان نيرنگ مىبازند ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمىزنند، و نمىفهمند. 🌐منبع: پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات – ایکس شبهه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#ویژه_نامه_مهدویت 🌹قال السجّاد (ع) اِنتِظارُ الفَرَجِ مِن أعظَمِ الفَرَجِ . 🌟انتظار فرج خود از بزرگترين گشايشهاست 📝منبع: الاحتجاج 2/154 🌿 تو کی می آیی مهدی ای چشمه ولایت دنیا تو را میخواهد ای تشنه وصالت تو کی می آیی مهدی دنیا پر از سیاه است گر وصل تو اندک شد بنگر به عاشقانت . . . 🌹#ویژه_نامه_مهدویت
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:خریدن منصفانه وغیر منصفانه شماره:71 . بعد ازظهری داشتم از نانوایی بر می گشتم که یکی از همسایه ها صدایم زد. به طرفش رفتم و گفتم:کارم داشتی؟ گفت:آره تازه اجناسی آوردم,میخواهم کمکم کنی تا پیادش کنم. گفتم:باشه. دیدم کارتون کارتون اجناسه. گفتم:میخوای سوپری باز کنی؟ گفت:نه,مگر حرف بین مردم را نشنیدی که میگن,میخواد این اجناس گران بشه؟میخوام آینده نگری کنم. گفتم:اینکه آینده نگری نیست. گفت:برای چه این رو میگی؟ گفتم:آینده نگری اینکه واقعا آینده ات را بیمه کنه,اما این فرهنگ جمع آوری آذوقه,چند صباحی تامینت میکنه اما بعدش نابود کننده اقتصادت میشه,چونکه باعث کمبود جنس وضرر به هموطنت و گرانی جنس میشه و طمع بعضی از سوداگران بازار میشه,که بعدا دیگر نمی تونی خودت هم جنس بخری. گفت:در این شرایط چه کنیم؟ گفتم:ما مردم در این شرایط ایجاد شده, باید هوای همدیگر رو داشته باشیم,چیز اضافی نگیریم ,که هم کمبود جنس حل بشه و هم طمع طمعکاران باعث گرانی اجناس نشه. این را میگن تامین آینده و آینده نگری. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلاصه پرسش معنای احتکار چیست؟ و آیا در روایات نکوهش شده است؟ پرسش معنای احتکار چیست؟ و آیا در روایات معصومین نکوهش شده است؟ لطفاً چند مورد از احکام مربوط به آن‌را بنویسید. پاسخ اجمالی احتکار از مادۀ «حکر» است، و حکر به معنای ذخیره کردن طعام به امید و انتظار چیزی است. به کسی که این عمل را انجام می دهد «محتکر» گفته می‌شود. به نظر برخی از لغت‌شناسان، احتکار به معنای جمع آوری و نگهداری طعام و آنچه که خورده می‌شود(ارزاق)، به امید گران شدنش؛ است.[1] محتکر از نگاه روایات دربارۀ احتکار روایات متعددی رسیده است که در چند بخش به برخی آنها اشاره می‌شود.[2] الف. احتکار موجب سقوط خصلت‌های انسانی است: امام علی(ع) می‌فرمایند: «احتکار رذیلت(پستى) است».[3] «احتکار خصلت فاجران است».[4] و «رنج رساندن به مردم از راه احتکار، از خصلت‌هاى مردم جاهل است».[5] ب. محتکر گنهکار است؛ امام على(ع): «محتکر اهل معصیت و گناه کار است ».[6] ج. محتکر ملعون است؛ پیامبر اسلام(ص) در این باره می‌فرماید: «محتکر ملعون است».[7] امام موسی کاظم(ع) از پیامبر(ص) روایت می‌کند: «... اگر بندهاى به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد...».[8] د. عذاب محتکر در آخرت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «نگاهى به دوزخ افکندم، درّهاى دیدم که مىجوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: اى مالک! این درّه جاى کیست؟ گفت: جاى سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا».[9] حکم شرعی احتکار: به طور مسلّم، احتکار در شرع مقدّس نهی شده است. عدۀ زیادی از فقها نیز حکم به تحریم آن داده‌اند،[10] اگرچه برخی دیگر، دلایل حرمت را کافی ندانسته و حکم به کراهت داده اند.[11] اما در هر صورت برخی از مجازات‌های محتکر (مانند به فروش گذاشتن اموال احتکار شده) مورد اجماع علما است.[12] اگرچه حرمتِ احتکار بر اساس آنچه در روایات آمده و نظر مشهور هم همان است، فقط در غلّاتِ چهارگانه و در روغن حیوانى و روغن نباتى است که طبقات مختلف جامعه به آن نیاز دارند؛ ولی حکومت اسلامى هنگامى که مصلحت عمومى اقتضا کند، حق دارد از احتکار سایر احتیاجات مردم هم جلوگیرى کند و اجراى تعزیر مالى بر محتکر در صورتى که حاکم صلاح بداند، اشکال ندارد.[13] [1]. ابن منظور، لسان العرب،ج 4، ص 208،دار صادر، چاپ سوم، بیروت، 1414ق. [2]. نک: حکیمی، برادران، الحیاة، ج 5، ص 623، ترجمه احمد آرام، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1380ش. [3]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: درایتی، مصطفی، ص 361، ح 8200، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1366ش؛ الحیاة، ج 5، ص 627. [4]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 361. [5]. همان. [6]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، محقق و مصحح: فیضی، آصف، ج 2، ص 35، مؤسسة آل البیت(ع)، قم، چاپ دوم، 1385ق. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الحدیث، ج 10، ص 60، قم، چاپ اول، 1429ق. [8]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 159، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. .[9] شیخ حر عاملى، وسائل الشیعة، ج 17، ص 426، مؤسسة آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق. [10]. امام خمینی در کتاب بیع خود می‌نویسد: «اقتضای اکثر روایات؛ حرمت احتکار است». نک: امام خمینی، کتاب البیع ، ج 3، ص 611، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، چاپ اول، 1421ق. [11]. صیمری، مفلح بن حسن، غایة المرام فی شرح شرائع الإسلام، ج 2، ص 32، دارالهادى، چاپ اول، بیروت، 1420ق. [12]. همان. .[13] امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج 2، ص 1027، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 تفسیر احتکار درکلام کارشناس مذهبی: حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مسائل دینی در مورد احتکار گفت: احتکار از واژه حکر به معنای ذخیره کردن مواد غذایی به منظور بالا رفتن قیمت آن است. در اصلاح فقه هم احتکار به معنی ذخیره کردن بعضی از مواد غذایی که بیشتر بین مردم مورد استفاده می شود، است تا قیمت آن بالا برود. در فقه اختلاف نظرهایی هست مثلا نظر بعضی از فقها این است که همه مواد غذایی مشمول این قاعده می شوند و برخی دیر معتقدند که تنها گندم، جو، خرما و مویز و روغن را شامل می شود. وی ادامه داد: لذا احتکار همان ذخیره کردن مواد غذایی است که برخی تا سه روز و برخی تا چهل روز نگه داشتن مواد غذایی را احتکار می دانند که اینها دیگر احکام فقهی است. وی افزود: آنچه قابل توجه است این است که احتکار را ما به دو مفهوم می توانیم ذکر کنیم؛ یکی همان مفهوم فقهی است که احکام خاص خود را دارد و یکی مفهوم اجتماعی و امروزی آن است. این کارشناس دینی گفت: اگر حاکم اسلامی صلاح دید، هر جنس مورد نیاز مردم اعم از غذایی و غیر غذایی می تواند مشمول حکم احتکار قرار بگیرد و تمام احکام آن از جمله تعزیر و به فروش رساندن آن و... بر همه اجناس مترتب می شود. احتکار در مفهوم اجتماعی معنای وسیعی می یابد وی ادامه داد: احتکار در مفهوم اجتماعی معنای وسیعی می یابد و احکام آن مانند مدت و کم و کیف و جنس و... متفاوت می شود که تابع حاکم است که اگر حاکم تشخیص داد برای هر کدام می تواند تعزیر وضع شود. محمدی گفت: الان فتوای همه مراجع همین است. احتکار از اموری است که اگر حاکم شرع تشخیص داد احکام آن بر همه اجناس وضع می شود. ✅ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ ✳️آیا خرید زیاد از طرف مردم احتکار هست؟ . خرید مازاد بر نیاز توسط برخی مردم وی در مورد خرید مازاد بر نیاز توسط برخی مردم که ممکن است بر قیمت ها اثر بگذارد گفت: این مسئله نمی تواند به معنی احتکار به معنای فقهی آن باشد. در احتکار قید ذخیره کردن برای فروش وجود دارد. اما در اینجا این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است. اول جنبه اخلاقی است. سیره اهل بیت هیچگاه اینگونه نبوده است. دوم اینکه باز هم این مسئله تابع نظر حاکم شرع است و اگر حاکم فتوا دهد که مردم نباید بیش از نیاز روزانه جنسی را ذخیره کنند، باید رعایت شود. حجت الاسلام محمدی گفت: وقتی در مدینه قحطی شد، امام صادق از اطرافیان خود سوال کردند که ما چقدر آذوقه داریم؟ گفتند مثلا 10 ماه. حضرت فرمودند همه را بفروشید و آذوقه را مثل همه مردم به صورت روزانه بخرید. از این موارد در سیره اهل بیت فراوان داریم. وی در مورد مضرات احتکار گفت: اولین ضرر احتکار این است که اخلاق در جامعه اسلامی سقوط می کند. وقتی جامعه اسلامی از اخلاق تهی شد آن جامعه دیگر جامعه اسلامی نیست. دوم اینکه احتکار حکایت از این دارد که ایمان در جامعه نیست. یعنی جامعه از ایمان تهی شده است وگرنه اگر ایمان داشتند این کار را نمی کردند. لذا اگر جامعه ای دچار این امور شد، آن عقاید و باورها و ایمان اسلامی را از دست داده است. وی افزود: پیامبر می فرماید «لا یحتکر الطعام الا الخاطی» یعنی جز فرد خطا کار کسی احتکار نمی کند. امیرالمومنین می فرمایند «الِاحْتِکَارُ دَاعِیَةُ الْحِرْمَان» یعنی احتکار موجب محرومیت می شود؛ که این می تواند هم محرومیت فرد و هم محرومیت جامعه را شامل شود. حضرت در نقل دیگری می فرمایند «الاحتکار شیمه الفجّار» یعنی احتکار خصلت انسان های نابکار و فاجران است. حضرت می فرمایند «الاحتکار رذیله» یعنی احتکار رذیلت (پستی) است. از این دست روایت خیلی زیاد داریم. محمدی گفت: امیرالمومنین در آن عهدنامه معروفی که برای مالک نوشتند می فرمایند «أَنَّ فِی کثِیرٍ مِنْهُمْ ضِیقاً فَاحِشاً وَ شُحّاً قَبِیحاً وَ احْتِکاراً لِلْمَنَافِعِ وَ تَحَکماً فِی الْبِیَاعَاتِ وَ ذَلِک بَابُ مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ وَ عَیْبٌ عَلَی الْوُلَاةِ فَامْنَعْ مِنَ الِاحْتِکارِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) مَنَعَ مِنْهُ» یعنی بدان که بسیاری از ایشان(بازاری ها و تجار) در داد و ستد به شدت سختگیر و تنگ نظر و دارای بخلی قبیح هستند و احتیاجات و مواد خوراکی مردم را احتکار می نمایند و نیز در خرید و فروش، زورگو می باشند که این امر، در زیان رسیدن به عامه مردم را می گشاید و برای والیان، عیبی به حساب می آید بنابراین احتکار را منع کن که همانا رسول خدا(ص) از آن، منع فرمود. محتکر از رحمت خدا دور است وی افزود: از آن طرف در روایات ما به محتکر بسیار حمله شده است. پیامبر فرمود «المحتکر ملعون» محتکر از رحمت خدا دور است. پیامبر در نقل دیگری می فرمایند کسی که در بازار دست به احتکار می زند مانند کسی است که ملحد است و کتاب خدا را انکار می کند. پیامبر می فرمایند «بِئسَ العَبدُ المُحتَکِرُ، إنْ أرْخَصَ اللّه ُ تعالی الأسْعارَ حَزِنَ ، و إنْ أغْلاها اللّه ُ فَرِحَ» یعنی بد بنده ای است محتکر! اگر خداوند متعال قیمت ها را کاهش دهد، او اندوهگین می شود و اگر گران کند شاد می گردد. نقل دیگری از پیامبر داریم که فرمودند «یُحْشَرُ الحَکّارونَ و قَتَلَهُ الأنْفُسِ إلی جَهَنّمَ فی دَرَجهٍ» یعنی محتکران و کسانی که انسان های بی گناه را می کُشند در جهنم هم ردیف و هم درجه هستند. محتکر از نعمت محروم می شود حجت الاسلام رضا محمدی در پایان در مورد راه های پیشگیری از احتکار گفت: اولاً ما باید یک مقدار بیشتر روی ایمان مردم کار کنیم. دوم اینکه ما باید فرهنگ سازی کنیم چه بسا در اروپا فرهنگشان از این حیث از ما بهتر باشد و از ما مسلمان تر باشند. سوم اینکه مسئولین باید توجه داشته باشند که آنها مسئولند و نباید اجازه دهند که جامعه به این شکل دربیایند. نامه امیرالمومنین به مالک را عرض کردم که حضرت می فرماید برای مسئولین عیب و ننگ است که وضعیت جامعه مسلمین اینگونه باشد و چنین فرد محتکری در جامعه باشد. چهارم اینکه ما باید توجه داشته باشیم که خدا و پیامبر هست و روزی ما دست خداست و با این کارها کسی روزی اش زیاد نمی شود بلکه روایت امیرالمومین می فرماید که محتکر از نعمت محروم می شود و احتکار باعث زوال نعمت می شود. 🌐منبع: مهر 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🔴 💠 پيامبرصلّی الله عليه و آله: ✍ زن اگر از خانه خودش با و زينت و معطر خارج شود و شوهرش به اين كار او باشد، به هر قدمی كه آن زن بر می‌دارد برای شوهرش خانه‌ای در بنا می‌گردد. 📕بحارالانوار، ج۱۰۰،ص۲۴۹