eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
📝فهرست داستانها: شماره:1 شماره:2 شماره:3 شماره:4 شماره:5 شماره:6 شماره:7 شماره:8 شماره:9 شماره:10 شماره:11 شماره:12 شماره:13 شماره:14 شماره:15 شماره:16 شماره:17 شماره:18 شماره:19 شماره:20 شماره:21 شماره:22 شماره:23 شماره:24 شماره:25 شماره:26 شماره:27 شماره:28 شماره:29 شماره:30 شماره:31 شماره:32 شماره:33 شماره:34 شمار;35 . شماره:36 شماره:37 شماره:38 شماره;39 شماره:40 شماره:41 شماره:42 . شماره:43 شماره:44 شماره:45 شماره:46 شماره:47 ؟ شماره:48 ؟ شماره:49 ؟ شماره:50 ؟ شماره:51 شماره:52 ؟ شماره:53 شماره:54 ؟ شماره:55 ؟ شماره.:56 . شماره:57 شماره:58 ؟ شماره:59 شماره:60 شماره:61 شماره:62 شماره:63 شماره:64 شماره:65 ؟ شماره:66 ! شماره:67 ؟ شماره:68 شماره:69 ده؟ شماره:70 ؟ شماره:71 شماره:72 ؟ شماره:73 . شماره:74 ؟ شماره:75 ؟ شماره:76 ؟ شماره:77 ؟ شماره:78 ؟ شماره:79 ؟ شماره:80 ؟ 🇮🇷 ویژه نامه انقلاب 📢همچنان داستانها ادامه دارد.... 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 تاشماره53 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 ✅منتظر داستانهای بیشتر باشید. ☺️باتشکرازهمراهی🌹 🕌دین کده🕌 http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
#حدیث_روز پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خوارترينِ مردم، كسى است كه مردم را ناچيز بشمارد أذَلُّ النّاسِ مَن أهانَ النّاسَ بحارالأنوار جلد 75 صفحه 142 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 🔥جایگاه متکبران: ⚠️خداوند می‌فرماید: «انَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرینَ؛.(نحل/سوره۱۶، آیه۲۳)  به درستی که خدا دوست ندارد تکبر کنندگان را.» فرموده که: «اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِروُنَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ؛  ( غافر/سوره۴۰، آیه۶۰) 🔥 به درستی‌که: کسانی که تکبر و گردن‌کشی از بندگی من می‌نمایند به زودی داخل جهنم می‌شوند، در حالتی‌که ذلیل و خوار باشند.» ❌زمینه تکبر: 🛩اشرافیت، بهره‌مندی از امکانات و نعمات بدون داشتن ظرفیت ایمانی،  🚫تکذیب آیات خدا، 👹همراهی با شیطان، 😈علم بدون تهذیب و بدون یاد آخرت،  💤غفلت از آیات و یاد خدا،  ⚠️نژاد‌پرستی و تعصب جاهلانه، را به عنوان زمینه‌های پیدایش و استمرار تکبر می‌توان نام برد. 🌐منبع:ویکی فقه
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:قضا و قدر و سیلاب در کشور. شماره:81 ؟ تلوزیون روشن بود. ,خبر سیل در دروازه شیراز از شبکه خبر اطلاع داده شد. یکی از زنان همسایه ها که پیش مامانم اومده بود,صدای نچ نچش بلند شد,و گفت:نگاه کن چه تقدیری داشتن این مسافرا. مامانم گفت:ان شاالله تلفاتی نداشته باشه. زن همسایه گفت:نمی دونم چرا برای ما ایرونی ها این اتفاقات می افته؟ مامانم گفت:این اتفاقات تو اخبار برا غیر ایرونی تو خارج اتفاق می افته, مگر ندیدی؟ زن همسایه گفت:ما ایرونیون که خدا را قبول داریم,چرا خدا برا ما این بلا ها رو میاره؟ مامانم گفت:این بلاها برا همه هست اما با این تفاوت که,بلای کافر مجازاته,اما بلای مومن ارتقا درجه. اما بگم, گاهی با تدبیر این بلا دفع میشه. من هم که سرم در گوشی بود,خبر پر کردن دره کنار دروازه قرآن را می خواندم,گفتم:گاهی یک تدبیر اشتباه ,چیزی که بلا نبوده,تبدیل به بلا می شه. زن همسایه گفت:چی میگی پسرم,این تقدیرشون بوده. گفتم:چون بد تدبیر شد تقدیر این شد. زن همسایه با تعجب گفت:چرا امروز حرفهای عجیب غریب می زنی,مگه تقدیر دست من تو هست؟ گفتم:بله، خدا انتخاب تقدیر رادر اختیارخودمون گذاشته. یعنی:اگه کارهای خود را خوب انجام بدیم,تقدیر خدا هم بدون بلا شکل می گیره. از شهید مطهری مطلبی در این باره خوانده بودم که:  (نقل شده كه حضرت علي(ع) كنار ديواري تكيه داده بود و چون احساس كرد ديوار در حال فرو ريختن است، از كنار آن بلند شده و دور شد. (يكي از ياران حضرت پرسيد: آيا از قضاي الهي فرار ميكني؟ حضرت فرمود: از قضاي الهي فرار نميكنم، بلكه از قضاي آن، به سوي قدر ميروم؛)) يعني اگر در كنار ديوار بنشينم و روي من ديوار سقوط كند، قضا و قدر خداوند است. اگر كنار بروم و بر سرم فرو نريزد، نيز قضا و قدر الهي است. اين خود من هستم كه كدامين را انتخاب ميكنم؛ پس همه چيز در اين عالم به قضا و قدر و سرنوشت مختوم الهي است، اما انسان است كه كدامين را انتخاب ميكند. آيا بهترين را برميگزيند يا چيزي ديگر را. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 مفهوم قضا و قدر: واژه «قدر» به معنای اندازه، و «تقدیر» به معنای و اندازه گیری و چیزی را با اندازه ی معینی ساختن است و واژه «قضا» به معنای یکسره کردن و به انجام رساندن و داوری سنجش کردن (که آن هم نوعی به انجام رساندن اعتباری است) استعمال می شود. گاهی این دو واژه به صورت مترادف و به معنای «سرنوشت» نیز به کار می رود. منظور از تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیده ای، اندازه و حدود کمی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق می یابد. و منظور از قضای الهی این است که پس از فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرایط یک پدیده، آن را به مرحله ی نهایی و حتمی می رساند.[1] 2. رابطه ی قضا و قدر با اختیار انسان: تقدیر الهی یا سرنوشت، دو حوزه دارد: الف. حوزه ای که خارج از اختیار آدمی است؛ مانند وقوع حوادثی چون سیل، زلزله، طوفان و ... در زندگی انسان، که وظیفه ی انسان دین باور در برخورد با حوادثی که به وقوع پیوسته، چیزی جز تسلیم و خرسندی نیست، البته بدیهی است که تسلیم بودن در برابر این گونه امور الهی، با تلاش برای جلوگیری از حدوث بلایا یا تقلیل خسارات و یا جبران خسارات ناشی از آن بلایا منافاتی ندارد. چون تسلیم بودن، مربوط به اصل تحقق اموری است که بدون اختیار انسان واقع شده و تحقق یافته است و لزوم تلاش، یا برای جلوگیری از حدوث بلا، یا تقلیل آثار و یا برای جبران خسارت ناشی از آن است و بین این دو فرق است؛ چون ممکن است در همان موردی که انسان تمام تلاش و نهایت توان خود را به کار برده باز بلا و حادثه واقع شود، مثل اینکه نهایت قدرت انسان در استحکام بنا، مقاومت در برابر قدرت معینی از زلزله است، حال اگر زلزله ای با قدرت بالاتری واقع شود در چنین موردی انسان دین باور، وظیفه ای جز تسلیم و خرسندی ندارد. 1. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، ص 151. 🌐منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✳️ اقسام بلایا و شدائد و مصیبتها امیرالمومنین (ع) می فرمایند:« إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة : بالا برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است ، برای مومن امتحان است ، برای انبیاء درجه است و برای اولیاء کرامت.» (بحار الأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵) 📢طبق این حدیث سراسر حکمت بلا بر چهار گونه است: ✅۱ـ بلاء و مصیبت به هدف مجازات و تأدیب ظالمین تا شاید از این راه متنبّه شده به راه راست بازگردند. « وَ لَنُذیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ : به آنان از عذاب نزدیک(عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ(عذاب آخرت) مى چشانیم، باشد که بازگردند.» (السجدة:۲۱) همچنین فرمود: « ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُون : ظاهر شد فساد ، در خشکى و دریا به خاطر کارهایى که مردم انجام داده اند ؛ تا [خداوند جزاى ] برخى از آنچه کرده اند را به آنها بچشاند، باشد که باز گردند. »(الروم:۴۱) ۲ـ بلاء و مصیبت به هدف امتحان مومنین تا به این وسیله استعدادهای الهی آنها شکوفا شود ؛ و به صفاتی چون صبر ، حلم ، رضا ، توکّل و... آراسته گردند. چرا که حقیقت وجودی انسان در عالم برزخ و آخرت تابع صفات و ملکات درونی اوست. خداوند متعال می فرماید: « سپس از پى آن غم، آرامشى بر شما نازل کرد، خوابى که جمعى از شما را فرا گرفت و گروهى که تنها در فکر جان خویش بودند گمان هاى نادرستى، در باره ى خدا چون گمان دوره ى جاهلیّت داشتند، مى گفتند: آیا ما را از این کار چیزى هست؟ بگو: سر رشته همه کارها به دست خداست. در دل خویش چیزهایى نهان مى داشتند که بر تو آشکار نمى کردند. مى گفتند: اگر کار دست ما بود در این جا کشته نمى شدیم. بگو: اگر در خانه هاى خود هم بودید، کسانى که کشته شدن بر آنان مقرر شده بود [با پاى خود] به قتلگاه خویش مى رفتند، و براى این که بدین سان خدا نیت هاى شما را بیازماید و آنچه در دل دارید تصفیه کند، و خدا به راز دل ها آگاه است.» (آل عمران: ۱۵۴) همچنین می فرماید: « لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا أَذىً کَثیراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ : به یقین(همه ی شما) در اموال و جانهاى خود، آزمایش مى شوید. و از کسانى که پیش از شما به آنها کتاب(آسمانى) داده شده ، و(همچنین) از مشرکان، سخنان آزار دهنده ی فراوان خواهید شنید ، و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، (شایسته تر است؛ زیرا) این از کارهاى مهم و قابل اطمینان است. »(آل عمران:۱۸۶) از این آیات به وضوح استفاده می شود که هدف از امتحان و مبتلا نمودن مومنان از جانب خداوند حکیم ، تصفیه نمودن باطن آنها و آراستنشان به صفات نیکوست. در برخی روایات نیز بیان شده که برخی از این ابتلائات به عنوان کفّاره ی گناهان مومنان است و کفّاره یعنی پوشاننده ، و این شدائد را کفّاره گفته اند چون موجب می شود نقصهای حاصل از گناه پوشیده و پر شوند. 📢ادامه دارد.... 🌐منبع:پرسمان 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✅۳ـ بلاها و مصیبت هایی که برای ترفیع درجه بوده اختصاص به کسانی دارد که فاقد هر گونه گناهی هستند و البته روشن است که انبیاء (ع) بارزترین مصداق چنین افرفادی هستند ؛ لکن چنین مقامی تنها مختصّ این بزرگواران نیست و برای برخی افراد غیر نبی نیز چنین مقامی قابل تصوّر است نظیر حضرت مریم (س) یا حضرت معصومه (س) یا حضرت زینب و حضرت ابی الفضل (ع) و برخی علما که صاحب عصمت اکتسابی شده اند. اینها چون گناهی برای زدوده شدن ندارند لذا بلایا برای آنها صرفاً جنبه ارتقاء درجه دارند یعنی با این بلایا قابلیّت فیض پذیری این بزرگواران افزایش یافته آماده برای پذیرش فیض بیشتر می شوند. ✅۴ـ امّا آخرین قسم بلایا برای اولیاء به معنی مطلق آن است که عبارت از چهارده معصوم (ع) هستند. هر نبی و مومنی نسبت به مادون خود ولی محسوب می شود امّا وقتی این واژه در کنار انبیاء و مومنین ذکر شد مقصود از آن ولیّ الله کامل خود بود که بر همگان و حتّی بر انبیاء (ع) نیز ولایت دارند. این بزرگواران نه تنها از معصیت معصومند که به معنی حقیقی کلمه از ترقّی مقام نیز منزّهند چون مقامی بالاتر از آنچه ایشان در آن مستقرّ شده اند تصوّر ندارد. بین این ذوات مقدّسه و خداوند متعال تنها حجاب مخلوقیّت و خالقیّت حائل است که آن نیز دریدنی نیست. « قَالَ النَّبِیُّ ص یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَیْرِی وَ غَیْرُکَ وَ مَا عَرَفَکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ غَیْرُ اللَّهِ وَ غَیْرِی . ـــــ نبی اکرم (ص) فرمودند: یا علی جز من و تو کسی خدا را چنان که حقّ معرفت اوست نشناخت ؛ و تو را نیز آنچنان که حقّ معرفت توست جز من و خدا نشناختیم . » (بحارالأنوار ، ج۳۹ ،ص۸۴ ) همچنین فرمود: « مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ وَ مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ : (خدایا ) آن گونه که من بندگی تو نمودم حقّ بندگی توست و آنچه من از تو شناختم حقّ معرفت توست » (بحارالأنوار ،ج۶۸ ،ص۲۳ ) یعنی دیگر بالاتر از این نه عبادتی توان نمود و نه معرفتی توان حاصل کرد ؛ چرا که بیش از این ذاتاً محال است. 🌐منبع:پرسمان 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#حدیث_روز پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جوانمردى در سفر عبارت است از : بخشيدن زاد و توشه [خود به همراهان ]و خوش اخلاقى و شوخى كردن ، به شرط آن كه معصيت خدا نباشد ميزان الحكمه جلد5 صفحه 314 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 معنای خوش اخلاقی در کتاب‌های اخلاقی؛ برای حُسن خلق و خوش اخلاقی دو معنا بیان شده است: ✅یک. اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت‌های پسندیده‌ای که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می‌آراید.[1] ✅دو. نرم‌خویى و خوش‌سخنى و گشاده‌رویى با دیگران.[2] بنابراین، به کسی خوش اخلاق گفته می‌شود که با گشاده‌رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت‌آمیز با مردم روبرو می‌شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویى برخورد کند. امام صادق(ع) در تعریف خوش اخلاقی می‌فرماید: «حُسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنی، سخنت را پاکیزه گردانی و برادرت را با خوش‌رویی دیدار نمایی».[3] البته خوش‌رفتاری باید به گونه‌ای باشد که وقار و متانت از دست نرود. برای رسیدن به چنین صفاتی لازم است انسان خود را به صفاتی مزیّن کند که از فرد، شخصیّتی متین و باوقار و در عین حال خوش مشرب و دوست داشتنی و محبوب بسازد؛ صفاتی مانند: تواضع، انسان دوستی، صداقت، فداکاری، گذشت، مهربانی، و سایر صفات نیک انسانی. [1]. مکارم شیرازى، ناصر، الأخلاق فى القرآن، ج 3، ص 120، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ سوم؛ [2].جامع السعادات، ج 1، ص 342. [3]. من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 412. 🌐منبع:اسلام کوئست
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:ازدواج نصف دینه یا؟ شماره:82 مازندارم؟ یادم میاد,اردوی دانشجویی که رفته بودیم اصفهان. بعد از دید و بازدید از بعضی از آثار هنری تاریخی,رفتیم اقامتگاه برا استراحت. بعد از رسیدن به اقامتگاه, بچه ها دو تیم فوتبال تشکیل دادن,ما هم جز یکی از تیم ها شدیم. بعد از فوتبال با بچه ها کمی استراحت کردیم وبعد رفتیم به طرف حمام برای آب تنی و شستن عرق ها از بدن. چندتای از بچه ها به ما خرده گرفتن که:خیلی حال و حوصله داریدا. گفتم:دفع ماندن ضرر عرق رو بر بدنم, بهتر می پسندم. یکی از آنها گفت:چه ضرری؟,فردا صبح می رم حموم. گفتم: بوی بد عرق چه کار میکنی؟من که از خودم دور می کنم,تا کسی که پیشم میاد بهتر بتونه تنفس کنه. با کمی خنده گفت:بابا, نسیم بهار. گفتم:تازه, نظافت از ایمانه. با کمی پایین آوردن آبرویش بر چشمش, گفت:با این حساب چرا نماز میخونی؟ با تعجب گفتم:این چه ربطی به نماز داره؟ با کمی لب خنده,گفت:نصف ایمانت با پاکیزگیه و نصف دیگر هم ازدواجه, که تو انجامش دادی, پس2×2=4 ایمانت کامله ,نماز نیاز نداری,اگر بخوانی هم اضافی خوندی. با خنده گفتم:این نتیجه گیریت پر از اشکاله,چونکه اصلا احادیث منظورشان نصفی که تو فرض میکنی نیست. گفت:مگه فرض من چطوریه؟ گفتم:فرضت اینکه دین مثل سیبیه که دو نصف شده,نصفش پاکیزگی یا چیز دیگریه و نصف دیگر ازدواجه,با رسیدن این دو نصف, دین کامل میشه و نیازی به عملی دیگه نداریم برای اکمال دین. گفت:حرفم عین حدیثه. گفتم:النظافه من الایمان, یعنی نظافت از ایمانه ,نه اینکه نصفی از ایمانه. بعدا هم نصف به این معنای شما, معنا نمیشه,چون; تعبیربه "نصف دین" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بیان اهمیت یک مسأله هست. گفت:چه اهمیتی میخواد برسونه؟ گفتم:مواردى که مقدار و کمیّت در روایت مطرح مىشه,مثلا گفته میشه نصف، ناظر به کمیّت نسبىه. مثلاً اگر گفته مىشه که با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مىشه؛ یعنى در نسبت سنجى بین کسى که ازدواج کرده و آن کس که ازدواج نکرده، شخص ازدواج کرده خیلى راحتتر ه و با خاطرى آسوده، بهتر مىتونه عبادت و وظیفهى خود را انجام بده, چون نیمى از راه را رفته است. اما شخصى که هنوز ازدواج نکرده با مشکلاتى چند در حفظ ایمان و... خود مواجه هست. به این خاطر که دین, ازدواج رو عامل مهمى در رسیدن به کمال دین معرفی کرده. و اهمیتش رو هم در زندگی فردی و اجتماعی, این طور معرفی و جلوه نمایی می کنه. از پیامبر گرامى اسلامى (ص) نقل شده که فرمود: "جوانها، هر کدام توانایى دارید، همسر اختیار کنید؛ زیرا ازدواج چشم را از نامحرم بهتر مىپوشاند و پاکدامنى نیکوترى مىبخشد...".[*] -------------------- * مستدرک ج2,ص531,ح21 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ 📢پرسش📚 این که پیامبر (ص) فرمودند پاکیزگى نیمى از ایمان است. و در جایى دیگر فرمودهاند: با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مىشود. پس نماز و روزه چه مىشود؟! 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 پاسخ اجمالی 1. در سؤال، روایتى از پیامبر گرامى اسلام (ص)نقل شده است که: "پاکیزگى نیمى از ایمان است" ! چنین نقلى در کتب حدیث و... وجود ندارد. 2. آنچه از پیامبر (ص) در کتاب ها نقل شده است، "النظافة من الایمان" مىباشد. معناى حدیث آن است که: ایمان، منشأ پاکیزگى است و یا پاکیزگى، بخشى از ایمان را تشکیل مىدهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاکیزگى دارد. 3. با توجه به بعضى روایات از پیامبر اکرم (ص) که فرمود: "بنى الدین على النظافة" و نیز کلمات امامان معصوم (ع) در باب وضو و... که "لاصلوة الا بطهور"، شاید بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز. بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت (طهارت از حدث و خبث و طهارت از غیر خدا) متفاوت است. 4. از نظر اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده، اهمیت خاصى دارد؛ زیرا از سویى، ازدواج را وسیلهاى براى پاکدامنى و مهار غرایز جنسى و آرامش و حرکت به سوى کمال دینى مىداند، و از سوى دیگر، رهبانیت (ترک دنیا و لذتهاى آن) را مذمت نموده، آن را مانع کمال و سعادت مىداند. با چنین نگرشى است که ازدواج "وسیلهاى است براى نگه دارى نصف دین". 5. تعبیر به "نصف دین" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بیان اهمیت یک مسأله، از چنین تعابیر، استفاده فراوانى مىشود. 6. نماز، روزه، حج، جهاد، ولایت،... از مواردى است که تعابیر وارده در متون دینى در مورد آنها، کمتر از تعابیر به کار رفته در ازدواج و نظافت نیست. 7. در روایات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ایمان مانند: توکل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسلیم، نیکى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولایت، و... مشخص گردیده است و نسبت "نیمى از دین" به ازدواج و... امرى نسبى است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 پاسخ تفصیلی در سؤال روایتى از پیامبر (ص)نقل شده است که چنین نقلى وجود خارجى ندارد. در کجا آمده است که پاکیزگى نیمى از ایمان است؟ آنچه در منابع روایى از قول پیامبر (ص)نقل شده، این است که: "النظافة من الایمان".[1] نظافت و پاکیزگى از ایمان است. و این بدان معناست که شخص با ایمان، چون مؤمن است پاکیزه هم هست و سر منشأ پاکیزگى ایمان است و یا این که بخشى از ایمان را پاکیزگى تشکیل مىدهد و نمىشود کسى در ادعاى ایمان خود صادق باشد و در عین حال توجهى به پاکیزگى نداشته باشد، به هر حال واژهى "نیمى" در روایات موجود نیست تا مشکل مطرح شده در سؤال پیش آید. به ویژه آن که نظافت را نمىتوان محدود به شستن دست و صورت و یا لباس و خانه و... نمود؛ بلکه مفهوم عامترى را مىتوان از آن استفاده نمود و با بررسى موارد آن، به نتیجهاى دست یافت که حتى نماز و روزه و... را نیز شامل گردد. به دیگر سخن، نظافت به معناى طهارة، باشد که در این صورت، اندیشه و عمل انسانى بدون آن، ثمره و نتیجهاى نداشته باشد، لذا نه تنها مىتوان گفت "لاصلاة الاّ بطهور"[2]، بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود و اگر چنین شد، ایمان بدون نظافت محقق نمىشود. افزون بر آن، در مواردى که مقدار و کمیّت در روایت مطرح مىشود، ناظر به کمیّت نسبى است. مثلاً اگر گفته مىشود که با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مىشود؛ یعنى در نسبت سنجى بین کسى که ازدواج کرده و آن کس که ازدواج نکرده، شخص ازدواج کرده خیلى راحتتر است و با خاطرى آسوده، بهتر مىتواند عبادت و وظیفهى خود را انجام دهد و نیمى از راه را رفته است، اما شخصى که هنوز ازدواج ننموده است با مشکلاتى چند در حفظ ایمان و... خود مواجه است. پس ازدواج عامل مهمى در این امر تلقى مىگردد. از پیامبر گرامى اسلامى (ص) نقل شده که فرمود: "جوانها، هر کدام توانایى دارید، همسر اختیار کنید؛ زیرا ازدواج چشم را از نامحرم بهتر مىپوشاند و پاکدامنى نیکوترى مىبخشد...".[3] 📢پی نوشت; [1] بحارالانوار، ج 59، ص 291، باب 89؛ مستدرک الوسائل، محدث نورى، ج 16، ص 319، باب استحباب تخلیل الانسان؛ طب النبى، ابوالعباس مستغفرى، ص 19. [2] بحارالانوار، ج 42، ص 245. [3] مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531، ح 21 . 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#ویژه_نامه_مهدویت شنیدستم سلیمانی ز یک مور🐜 🍃قبول تحفه کرد ای مهدی نور ☘من آن مور ضعیف و ناتوانم🍃 ❤️که جانم را برایت هدیه دارم 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 عن مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع: «طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ». 📚(كمال‌الدين، ج۲، ص۳۶۱) 🌿خوشا بر حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما، به رشته ما متمسک هستند؛ ☘ بر دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما ثابت قدم هستند. آن‌ها از ما و ما از آن‌هاییم. آن‌ها ما را به امامت و ما آن‌ها را به‌عنوان شیعیان پذیرفته‌ایم. 🌟 پس خوشا بر حال آن‌ها و خوشا بر حال آن‌ها! 🌟به خدا سوگند آنان در روز قیامت هم‌درجه ما هستند.
#در_انتظار بعضی از بایسته ها و وظایف منتظران امام مهدی (عج) را چنین می توان شمارش کرد: یک. وظایف فردی و اخلاقی ۱- ۱- سنخیت با امام ۱- ۲- پرهیزکاری و تزکیه نفس ۱- ۳- یاد یار ١- ۴- اظهار محبّت و مودّت ۱- ۵- حزن و اندوه و ندبه ۱- ۶- اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن ۱- ۷- صبر و بردباری دو. وظایف دینی و اعتقادی ۲- ۱- ثبات قدم در دین داری ۲- ٢- شناخت و معرفت امام ۲- ٣- ارتباط و پیوند با ولایت ۲- ۴- توسّل و زیارت آن حضرت ۲- ۵- صدقه و زیارت از طرف امام علیه السّلام ۲- ۷- تسلیم بودن و عدم تعیین وقت -------—--------------------- 📢 #بیان_منتظر(1): ۱- ۱- سنخیت با امام منتظران واقعی، وضعیت فکری، روحی و عملی خود را به گونه ای سامان می بخشند که سنخیت کاملی با امام زمان (عج) داشته باشد. به طور کلی هرانسانی دارای سه مرتبه وجودی (افکار، صفات و اعمال) است و هیچ انسانی از این قاعده مستثنا نیست. اگر کسی بخواهد به انسان دیگری نزدیک شود، چاره ای ندارد جز اینکه بکوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعی او باشند. امام باقر علیه السّلام در تفسیر آیه یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا[۱] فرمود: «اصبروا»، یعنی صبر کنید بر ادای واجبات و «صابروا»، یعنی شکیبا باشید بر اذیت دشمنان و «رابطوا»، یعنی رابطه ناگسستنی با امام خود، مهدی منتظر (عج) داشته باشید»[۲]. پی نوشت ها [۱] آل عمران(۳)، آیه ۲۰۰٫ [۲] منتخب الاثر، ص ۵۱۵، ج ۸؛ الغیبه النعمانى، ص ۱۹۹؛ تفسیر برهان، ج ۱، ص ۲۳۴٫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🎤با نوای استاد فرهمند @jaarchi
✨﷽✨ #حدیث_روز 📢تشریح خصلت های مؤمن: ✳️خصلت اول مؤمن : كتمان سر یكى از صفات الهى است. خداوند اسرارى كه ما داریم، بر یكدیگر مخفى كرده است. اگر كتمان سر نبود، ما نمى توانستیم با یكدیگر زندگى كنیم ... امیرالمومنین علیه ‌السلام خیلى زیبا مى فرماید: «لو تكاشفتم ما تدافنتم:(عیون أخبار الرضا، ج2، ص53) اگر یكدیگر را مى شناختید و دل هاى شما براى یكدیگر معلوم مى شد، جنازه هایتان روى زمین مى ماند و یكدیگر را دفن نمى نمودید!» در حالى كه ما بر جنازه ها نماز مى خوانیم و مى گوییم: «لا أعلم منه إلا خیراً و أنت أعلم به منا...» (اصول الكافى، ج3، ص183) یکی از مصادیق كتمان سر، فاش نكردن اسرار مردم، غیبت نکردن است. چون غیبت كردن یكى از جهاتى است كه به وسیله آن سر مردم فاش مى شود. كسى كه غیبت مى كند، باید بداند «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (سوره فجر، آیه 14) خدا در كمینگاه است» و از مظلوم دفاع مى كند. ✳️خصلت دوم مؤمن: مدارا كردن و كنار آمدن با مردم است. خوش رفتارى با مردم، محبت به آنها و حسن خلق او آنقدر زیاد است كه خداوند در قرآن مى فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ» (سوره قلم، آیه 4) همانا تو به خلق بزرگى آراسته اى.» اگر او حسن خلق نداشت، این مقدار پیشرفت نمى كرد. در علل پیشرفت اسلام خیلىها حرفهایى زده اند؛ اما بسیارى از محققان معتقدند كه عامل اساسى در این مورد، حسن خلق پیامبر (صلی الله و علیه وآله) بود. ✳️خصلت سوم مؤمن: صفت امامش، صبر کردن در سختی‌ها و ناراحتی‌ها است که خداوند در ویژگی آنان فرمود: (صبرکنندگان در سختی‌ها و ناراحتی ها) بقره177 پس در زندگی عجول نباشیم و صبور باشیم.
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:هولوکاست در ایران؟ شماره:83 ؟ طبق سالهای گذشته, بچه های کلاس در گروه فضای مجازی با بعضی اساتید دانشگاه برای روز سیزده فروردین,همه آنلاین شدن برای هماهنگ کردن مکانی که آنجا میخواهند بروند و به دل طبیعت بزنن. بعد از مشورتها, مکان هماهنگ شده امسال مشخص شد . هر کدام از بچه ها شروع کردن به پیامک در مورد 13فروردین,اما با دو عنوان; یکی می نوشت:روز دوستی با طبیعت پیشاپیش مبارک. یکی دیگری هم می نوشت: سیزدتون بدر، دشمناتون دربدر، رفقاتون گل به سر، خوشیهاتون صد برابر. بعد اتمام پیامک ها. یکی از بچه ها نوشت:یک مطلبی که در مورد روز13 فروردینه ,هیچ کدومتون بهش اشاره نکردین. بچه همه علامت های سوال فرستادن. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ او نوشت: نگذاشتن ما مردم ایرونی, یک جنایت تاریخی علیه سر گذشت گذشتگان ایرانی مون بفهمیم. بچه ها نوشتن چی و کی؟ او نوشت:هولوکاست در ایران در این روز. تحریف و پنهان کاری شد,توسط جانیان این جنایت. یکی از بچه ها نوشت, اولین بار این مطلبو رو از شما میشنویم. یکی از اساتید نوشت:البته در این قضیه نظرات دیگری هم هست. من نوشتم:چه نظری؟ استاد نوشت:نظر مخالف میگه، این قضایا اصلا واقعیت نداره و فقط یک افسانه ایی هست بین یهودیان که خود یهودیان آن را ادعا میکنن. نوشتم:پس هولوکاست نبوده؟ استاد نوشت:هولوکاست بوده، امّا دوره قاجار بوده، شنید بودی؟ من نوشتم:یک فیلمی به اسم یتیم خانه ایران گذاشته,گفته ان در مورد این قضیه هست. استاد نوشت:بله بله,دست کارگردان این فیلم درد نکنه, تاریخ فراموشانده شده رو به تصویر کشوند. از استاد تشکر کردیم. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴. #هولوکاست_در_ایران1 ⚠️ بزرگترین قتل عام تاریخ ایران گفتگو با نویسنده کتاب "قحطی بزرگ"، دکتر محمدقلی مجد، مردی که با اسناد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: هشت تا ده میلیون ایرانی در قحطی بزرگ جان باخته‌اند. یک قحطی با دخالت انگلیسی‌ها... 🔻 منبع:کانال هولوکاست ایرانی 🔻 @iranian_holocaust 🎬لینک فیلم یتیم خانه ایران👇 http://bh.asaldl.com/sinama/irani/Yatim%20Khaneye%20Iran%201080p%20-%5bwww.asaldl.com%5d.mp4 دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هولوکاست_در_ایران2 📣آیا می دانید هولوکاست واقعی در ایران رخ داده است؟ 📣از قحطی بزرگ در ایران چه می دانید؟ 📣آیا می دانید مابین سالهای 1917 تا 1919 بیش از 40 درصد جمعیت ایران جان خود را از دست دادند؟ ❇️برای آشنایی با چگونگی هولوکاست 9 میلیون ایرانی با طراحی بریتانیا این کلیپ را ببینید. دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯