eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
17 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴یا رقیه بنت الحسین... ای غنچه ی بهاری نشکفته پر پرم گریان مشو، که شام غم اینک سحر شده با آرزوی وصل، به خود لطمه کم بزن خوابی دگر کنی ز تنت جان به در شده رویت چو ماه کامل و از جور دشمنان شرمنده ی خسوف توقرص قمر شده با دیدن سری که به دامن گرفته ای کنج خرابه کرب و بلایی دگر شده @jaarchi
🏴یا رقیه بنت الحسین... ای غنچه ی بهاری نشکفته پر پرم گریان مشو، که شام غم اینک سحر شده با آرزوی وصل، به خود لطمه کم بزن خوابی دگر کنی ز تنت جان به در شده رویت چو ماه کامل و از جور دشمنان شرمنده ی خسوف توقرص قمر شده با دیدن سری که به دامن گرفته ای کنج خرابه کرب و بلایی دگر شده @jaarchi
📢پاسخ مستدل به سوالات یهوی جامعه از دین ومذهب شما. ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔بابیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر، منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
معرفی کانال ها
سلام:درآینده سیر (دوم) اندیشه مبانی اسلامی بارگذاری میشود. باتشکرازهمراهی شما عزیزان 🖋اندیشه قلم✒️     @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حرام خواری 🔥 شماره15 بعداز ظهریکی از روزهای عید نوروزبه روستای پدری رفتیم,شب به مسجد روستا رفتم, جوانان روستا به استقبال من آمدن,با هم رو بوسی کردم. درمیان جوانان روستا نگاه کردم,وبه دنبال یکی از بچه ها که دوست دوران کودکی در روستا بودیم,گشتم اما او را درون جوانان ندیدم. یکی ازپسرعمو هایم که متوجه من شد,گفت:پسرعمو دنبال کسی می گردی؟ گفتم:آره دنبال پسرصغرا خانم؟,نیستش؟ پسرعموگفت:از موقعی که نت (اینترنت)را با زندگی اش ممزوج کرده کمتر او را می بینیم. یکی ازجوانان به طرف آمدوگفت:یک سایت خرید وفروش اینترنتی عمویش برایش فراهم کرده و او هم که ارتباط اجتماعیش خوب است بازار یاب خوبی شده وتعامل خوبی با مشتریان دارد,الان هم ثروت خوبی کسب کرده. گفتم:فروش چی؟ گفت:قالب سایت. گفتم:خوبه که,من او را میشناسم آدم دست ودلبازی است, او می تواندبه مراسمات فرهنگی روستا کمک کند. جوان گفت:یک سال روستا نیامدی,اگراز فولاد آب بچکد از او خیر. گفتم:چرا غیبتش را میکنی. جوان گفت:پولش هم مشکل داره برای فرهنگی. گفتم: چرا این طور می گویی؟ پسر عمویم گفت:راست میگوید,چون دیگر حلال وحرام نمیکند,واگر کسی از او قرض خواست در زمان پس دادن درخواست سود میکند. من با کف دست زدم به پیشانیم گفتم :چه سر جوان مردم آمد که ربا خوار شده. پسر عمو گفت:رفیق ناباب وخوردن مال حرام رفیق وهرکس دیگر, آثاری بدی دارد ربا. من به طرف خانه دوست قدیمی رفتم و او درقالب دوستانه ازاین را برحذر کردم. اما او حرفهای من را حسادت بر خود معرفی کرد. برای تحریک روحیه معنوی قدیمی اش گفتم:یادته چقدر زیارت عاشورا برای ظهور آقا امام زمان نذر کردی؟ گفت:آره,چه روزهای خوشی بود. گفتم:داداش عزیزم ما در زیارت عاشورا لعن بر کسانی که جلوی امام حسین علیه السلام ایستادن وبه شهادت رساندن میکنیم. حالا میدانی چرا این مردم این طور شدند؟ گفت:نه ,یادم نمی آید. گفتم:امام حسین علیه السلام داشت صحبت میکردوآنان حل حله میکردن,امام فرمود بخاطر مال حرامی است در شکم هایتان است. حالا دوست داری امام زمان عجل الله تعالی بیاید تو هم این نباشی؟ گفت:بله گفتم:دست از رویه سود دهی که ربا است دست بردار,چون ربا اعلام جنگ باخداست وراضی باش به معامله حلالت واگر میخواهی قرض بدهی پولت مخلوط حرام نشود. اشک از چشمانش سرازیر شد ومیگفت :اللهم عجل لولیک الفرج وگفت:هر کس این طور قرض دادم برمی گردونم پول اضافی اش را. وگفت:حالاتوبه کنم دیر نشده؟ گفتم:درگاه توبه برای توابین باز است. ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
پرسش پاسخ اجمالی اصطلاح ربا در دو مورد مجزا بکار می رود: 1. ربای قرضی 2. ربای معاملی ربای قرضی، به قرضی گفته می شود که برای آن، شرطی گذاشته شود. (در این که چه چیزهایی شرط قرض حساب می شوند و باعث حرمت عمل می گردند بین فقها اختلاف است). ربای معاملی به معامله ای گفته می شود که اولا: دو هم جنس با هم معامله شوند، ثانیا: مورد معامله به طور معمول با وزن کشی یا پیمانه گیری خرید و فروش شود (مکیل و موزون باشد). ثالثا: دو جنس به یک اندازه نباشند.[1] مثلا دو کیلو برنج تارم را با سه کیلو برنج تایلندی معاوضه و معامله نماید. البته باید توجه داشت، ممکن است ظاهر بعضی از معاملات طوری باشد که جزو هیچکدام از دو نوع بالا شمرده نشود، اما با دقت در آن، میبینیم واقعیت آن چیزی جز ربا نبوده و چه بسا طرفین برای فرار از ربا آن را در قالب معاملات صوری ترتیب داده اند. که برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به نمایههای 14977: (معامله ربوی در قالب نقد و نسیه) http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa14753 و 17097 (ربا و مناقصه به نحو جعاله) http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16801 مراجعه نمایید. [1]. رجوع کنید به رساله های توضیح المسائل بخش احکام خرید و فروش؛ اقتباس از نمایه 1275. 🌐منبع:اسلام کوىست 📢ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه: توصیف ربا و رباخواری در متون دینی: مساله ربا مورد نهی شدید خداوند قرار گرفته به صورتی که رباخوار را مانند کسی که به جنگ خدا و پیامبر(ص) رفته،‌ معرفی می‌کند.[1] علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۷۹ سوره بقره معتقد است شدتی که خداوند درباره مساله ربا و رباخواری به کار برده، درباره هیچ یک از فروع دین غیر از تبری از دشمنان خدا، به کار نبرده است.[2] واژه ربا هشت مرتبه در قرآن تکرار شده است.[3] در این آیات خداوند حالات رباخواران را در قیامت به کسانی تشبیه می‌کند که بر اثر تماس شیطان دیوانه و مجنون گشته‌[4] خیر و شر خود را تشخیص نمی‌دهند[5] و به عذاب خوارکننده الهی دچار خواهند شد.[6] خداوند مال ربوی را از جمله اموالی دانسته است که فزونی نمی‌گیرد و برکتی در آن نخواهد بود.[7] ربا و رباخواری در روایات نیز مورد نکوهش شدید واقع شده است. در این متون رباخوار،‌ ربادهنده، کاتب قرارداد ربا و شاهد قرارداد را مشمول لعن خداوند دانسته است. بر پایه این احادیث ربا از مهم‌ترین گناهان کبیره و از پلیدترین مشاغل معرفی شده است. پیامبر اسلام(ص) گناه یک درهم ربا را مساوی هفتاد بار زنا دانسته و در دیگر روایات، رباخوار تشبیه به کسی شده که با محارمش زنا کرده‌ است.[8] حکمت‌های تحریم تحریم ربا و شدتی که درباره آن در متون دینی آمده است، مستند به حکمت‌ها و دلائلی شده است. در متون اسلامی ظالمانه بودن ربا، نابودی کارهای نیک مانند قرض، تباهی اموال و ثروت‌ها، از بین رفتن فعالیت‌های اقتصادی سالم، تضعیف عواطف انسانی، محرومیت از تجارت صحیح، ترویج فرهنگ سود محوری و ایجاد اختلاف طبقاتی، از جمله حکمت‌های تحریم ربا دانسته شده است.[9] مبارزه با ظلم برخی از اندیشمندان با استناد به آیه ۲۷۹ سوره بقره و روایت امام رضا(ع)[10] ظالمانه بودن ربا را علت اصلی تحریم ربا دانسته‌اند.[11] ترویج کارهای نیک امام صادق(ع) ضمن روایتی حکمت تحریم ربا را عدم امتناع مردم از کارهای خیرخواهانه (اصطناع المعروف) از جمله قرض دانسته است؛[12] چرا که با وجود ربا، روابط سودجویانه جایگزین کارهای نیک خواهد شد. منابع: 1. سوره بقره، آیه ۲۷۸، ۲۷۹. 2. طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۴۰۹. 3. سوره بقره، آیه ۲۷۵، ۲۷۶، ۲۷۸؛ سوره آل عمران، آیه ۱۳۰؛ سوره نساء، آیه ۱۶۱؛ سوره روم، آیه ۳۹. 4. فخر رازی، تفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۷، ۷۴. 5. طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۴۱۰. 6. سوره آل عمران، آیه ۱۳۱؛ سوره نساء، آیه ۱۶۱. 7. سوره روم، آیه ۳۹؛ سوره بقره، آیه ۲۷۶. 8. شفیعی مازندرانی، وام و ربا در نگرش اسلامی، ۱۳۷۹ش. ص۵۱. 9. مکارم، ربا و بانکداری اسلامی، ۱۳۸۰ش، ص۹، ۲۱، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۴۵. 10. صدوق، من لا يحضره الفقيه، ۱۴۱۳ق، ج۳، ص۵۶۶. 11. مطهری، مسأله ربا، ۱۳۷۰ش، ص۱۲۰، ۲۳۷. 12. کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۵، ص۱۴۶. 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
غنا سعادت یا شقاوت
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه: استثنا نشدن موسیقی حرام ایرانی شماره:16 با دوستان قرار گذاشتیم که ایام اربعین برویم پیاده روی اربعین. چند روز قبل اربعین جمع شدیم وسیله ایی دربست کردیم که راهی مرز بشویم,راهی شدیم. یک ساعت از حرکتمان گذشته بود راننده گفت:بچه ها می خواهم موسیقی بذارم تا خوابم نبره,شما هم که هم صحبت نشدین لا اقل. ضبط را روشن کرد,موسیقی همراه با صدای خانمی بود. یکی ازبچه ها گفت:برادر این چیه گذاشتی؟ راننده گفت:خواننده کشورمان است,خارجی که نیست که بگویید مرگ بر آمریکا. گفتم:اگر رفتی کشور آمریکا, یک آمریکای دروغت داد چه کار میکنی؟ گفت:خیلی ناراحت میشوم. گفتم:اگر یک ایرانی چه در کشور آمریکا یا در ایران دروغت داد,چی؟ گفت:جوابت که دادم,نارحت میشوم. گفتم:چرا ,او که ایرانی است؟ گفت:می دونی چه می گویی؟ما دروغ ایرانی وآمریکای نداریم,دروغ دروغ است. گفتم:ما هم این را میگوییم,غنا غناست ایرانی وآمریکایی ندارد. گفت:درسته,اما کی این را حرام کرده؟ گفتم:خدا. گفت:خدا چرا توانش را به ما اجازه داد که گرفتارش بشویم,نمی داد راحت بودیم ,مثل پرواز نمی توانی کنیم و درسر هم درست نمی کنیم. گفتم:خدا یک چیز را در اختیار ما قرار داده به کمال برسیم نه اینکه ازکمال دور بشویم. .مثل اینکه خدا قدرت صحبت کردن را به ما داده جای اینکه حرف حسابی بزنیم, آبروی مردم را ببریم و دروغ بگوییم تا شما ناراحت شوید. وخدا قدرت تصمیم گیری واختیار داده که نحو احسنت استفاده کنیم. گفت:درسته اما من چکار کنم. یکی از دوستان که رشته هنر بود گفت:من صوت زیبای استادم را دارم که شعرهای حافظ را با صوت خوانده,بی نیاز میشوید. صوت که که درفلشش بود روی ضبط ماشین گذاشت. راننده گفت:عجب صدایی دارد,این را میفرستی برام. گفت باشه وفرستاد,تا مرز راننده می گفت به به. گفتم:حافظ با قرآن حافظ شد ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
؟ پرسش چرا موسیقی حرام است در صورتی که فطرت انسان به موسیقی تمایل دارد؟ لطفا دلایل عقل پسندی ارائه دهید. پاسخ اجمالی 1. اکثر فقها به حرمت موسیقی لهوی فتوی داده اند و تمام انواع موسیقی را مشمول این حکم ندانسته اند ؛ پس نمی توان به طور مطلق گفت که هر گونه موسیقی حرام است. 2. دلایل اصلی حرمت موسیقی لهوی، آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) واهل بیت (ع) است، علاوه بر این؛ گسترش فساد و فحشا، غفلت از یاد خدا، تاثیر سوء بر روان و اعصاب و استفاده ی سوء استعمارگران از آن را نیز می توان از جمله حکمت های حرمت موسیقی و غنا دانست. 3. باید بین فطرت انسانی و طبیعت مادی (شهوات حیوانی) فرق گذاشت؛ از کجا به این اطمینان رسیده اید که فطرت انسانی تمایل به تمام انواع موسیقی حتی نوع لهوی آن دارد، گرچه تمایل غرایز و شهوات حیوانی بدان قابل انکار نیست . 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
پاسخ تفصیلی در پاسخ باید چند نکته را متذکر شویم: اول: از نگاه قرآن انسان موجودى است که از یکسو فطرتى الهى و از سوى دیگر، طبیعتى مادى دارد، فطرت او را به سمت معارف بلند، معنویات، و خیرات دعوت مىکند و طبیعت او را به حضیض مادیّت، شهوات و شرور فرا مى خواند. حیات انسان صحنهى مبارزهى دائم بین طبیعت و فطرت اوست. اگر طبیعت انسان بر فطرت غلبه کرد و او مسیر طبیعت را پى گرفت، از نگاه قرآن این انسان، انسانى است وارونه و منحرف و اگر فطرتش غالب شد و طبیعتش در مسیر فطرت قرار گرفت، در این صورت این انسان، انسانى است که در مسیر هدایت قرار گرفته و در طریق حق قدم برداشته است. نتیجه این که بین فطرت انسانی و طبیعت مادی (شهوات حیوانی) فرق وجود دارد؛ و این نکته قابل اثبات نیست که فطرت انسانی با گرایشی که به معارف و معنویات دارد، تمایلی به تمام انواع موسیقی حتی نوع لهوی آن داشته باشد، گرچه تمایل غرایز و شهوات حیوانی سرکش بدان قابل انکار نیست. دوم: تبیین مفهوم موسیقی: «موسیقی» یا «موسیقیا» واژه ای یونانی است که در فرهنگ لغت، معادل «غنا» است؛ ولی در حوزه ی مفاهیم دینی و اصطلاح فقه، با یکدیگر تفاوت دارد. «غنا» در اصطلاح شرعی عبارت است از «آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده (چهچهه) شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.» اما موسیقی به «صوتی گفته می شود که از آلات موسیقی، پدید آید»، بر این اساس، نسبت بین موسیقی علمی و موسیقی فقهی، عموم و خصوص مطلق است.»[1] سوم: حکمت حرمت موسیقی و غنا: با بررسی برخی آیات قرآن و روایات و سخن روان شناسان می توان موارد ذیل را از فلسفه های حرمت موسیقی دانست: الف) انسان را به فساد و فحشا گرایش می دهد: در حدیثی از نبی اکرم(ص) آمده: «غنا نردبان زنا است.»[2] تجربه نشان داده است که بسیاری افراد، تحت تاثیر آهنگ های غنا راه تقوا را رها کرده و به فساد روی می آورند. مجلس غنا معمولا مرکز انواع مفاسد است[3]. ب) غنا انسان را از یاد خدا غافل می سازد: قرآن کریم می فرماید: «بعضی از مردم خریدار سخنان بیهوده اند تا به نادانی مردم را از راه خدا گمراه کنند و قرآن را به مسخره می گیرند، نصیب اینان عذابی است خوار کننده.»[4] در این آیه یکی از عوامل گمراهی از سبیل الهی «لهو الحدیث» دانسته شده است. «لهو» آن چیزی است که انسان را به خودش آن چنان مشغول کند که باعث غفلت و بازماندن از کارهای مهم تر شود و در روایات اسلامی از آن به «غنا» تفسیر شده است.[5] ج) تاثیر سوء موسیقی و غنا بر روان و اعصاب: غنا و موسیقی یکی از عوامل تخدیر اعصاب است. «توجه به بیوگرافی مشاهیر موسیقی دانان نشان می دهد که در دوران عمر دچار ناراحتی های روحی گردیده ، و رفته رفته اعصاب خو درا از دست داده و عده ای مبتلا به بیماری های روانی شده و گروهی مشاعر خود را از کف داده اند، دسته ای فلج و ناتوان گردیده و بعضی هنگام نواختن موسیقی درجه ی فشار خونشان بالا رفته ،دچار سکته ی ناگهانی شده اند.»[6] د) غنا یکی از ابزار کار استعمارگران است: استعمارگران جهان همیشه از بیداری مردم، مخصوصاً نسل جوان، وحشت داشته اند، به همین دلیل بخشی از برنامه های گسترده ی آنها برای ادامه ی استعمار، فرو بردن جامعه در غفلت و بی خبری و نا آگاهی و گسترش انواع سرگرمی های ناسالم است. ایجاد مراکز فحشا، کلوپهای قمار و همچنین سرگرمی های ناسالم دیگر و از جمله توسعه ی غنا و موسیقی، از مهمترین ابزاری است که آنها برای تخدیر افکار مردم بر آن اصرار دارند.[7] موارد ذکر شده حکمت حرمت غنا و موسیقی می باشد نه علت تامه و به همین دلیل، در مواردی هم که این آثار و نتایج سوء وجود ندارد باز حکم حرمت هم وجود دارد. [1] . سید مجتبی حسینی، (پرسش ها و پاسخ های دانشجویی)، ص 169؛ امام خمینی(ره)، المکاسب المحرمه، ج 1، صص 198ـ 224؛ حسینی، علی، الموسیقی، صص 16 و 17؛ تبریزی، استفتائات، س10، 46 ، 47 و 1048؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 974، 978و 979. [2] . الغناء رقی ة الزنا؛ بحار الانوار، ج 76، باب 99، الغناء. [3] نک: تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب ، ص 29؛ تفسیر روح المعانی، ج 21، ص 6؛ تفسیر نمونه، ج 17، ص 25 و 26. [4] . ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیرعلم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین؛ لقمان، 6. [5] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99 ـ ابواب ما یکتسب به. [6] . تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص 29 و 92( به نقل از تفسیر نمونه، ج 17، ص 26). [7] . تفسیر نمونه ، ج 17، ص 27. 📢ادامه دارد.... 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه قبل.... چهارم: دلایل اصلی حرمت موسیقی(یا حلیت بعضی از اقسام آن) آیات قرآن و روایات پیامبراکرم(ص) و ائمه(ع) است که در حوزه ی تخصصی فقه . بررسی صورت می شود و این مقال گنجایش طرح مباحث اجتهادی را ندارد. اما آنچه به صورت اختصار می توان اشاره نمود چند مطلب است: الف) آیات قرآن هر چند به صورت روشن و صریح حکم غنا را بیان نمی کند و مانند بسیاری از احکام به اصول و کلیات می پردازد، ولی برخی از آیات با توجه به تفسیری که پیامبر اکرم و اهلبیت(ع) از آنها نموده اند بر غنا تطبیق می کند. در این باره به چند آیه اشاره می کنیم: 1- امام صادق (ع) درباره ی آیات «و کسانی که شهادت به باطل نمی دهند(و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)[8]و «از سخن باطل بپرهیزید»[9]، می فرمایند: «منظور مجالس لهو و لعب و غناست.»[10] 2- امام صادق(ع) درباره ی آیه ی «و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند»[11]، فرمود: «منظور از «لغو» در این آیه، غنا و ملاهی می باشد.»[12] 3- امام باقر و امام صادق(ع) درباره ی آیه ی «بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده است»[13]،فرمودند: «منظور از سخنان بیهوده، غناست.»[14] نکته: هر چند اکثر این روایات، آیات مذکور را بر غنا تطبیق نمودهاند ولی دربعضی روایات، بر موسیقی نیز تطبیق شده است[15]و فقها نیز برخی از این آیات را بر موسیقی تطبیق نموده اند.[16] ب) مهمترین دلیل بر حرمت غنا ، روایاتی است که ازپیامبراکرم و اهلبیت(ع) به دست ما رسیده و به طور صریح و روشن دلالت بر حرمت غنا دارند. برای نمونه به برخی از روایات اشاره می کنیم: امام باقر (ع) می فرمایند: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»[17] و امام صادق (ع) می فرمایند: «از غنا دوری کنید[18].» ج) در مورد حرمت موسیقی نیز روایاتی از پیامبراکرم و ائمه معصومین(ع) به دست ما رسیده که برخی از آنها را نقل می کنیم: امام صادق(ع) می فرمایند: «آلات ساز و آواز، از عمل شیطان است پس هر چه در زمین از این نوع وجود دارد از ناحیه ی شیطان است.»[19]پیامبر اکرم(ص) نیز میفرمایند: «شما را از مزمار و کوبات (آلات موسیقی) نهی می کنم.»[20] د) از آنجائی که واژه ی غنا به معنای «کشیدن صدا» بلکه به معنای هر گونه صدا و آواز است[21]و به تعبیر شیخ انصاری ره «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ یک از این مفاهیم حرام نیستند »[22]، به همین جهت، همه ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است.[23] (واژه ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده اند[24] و گفته اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش گذرانی باشد.)[25] بعضی از فقها علاوه بر«لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده اند[26]. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند و در مورد موسیقی(آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می دانند.[27] نکته پایانی: همان طوری که قبلا تذکر دادیم، بررسی دقیق این مباحث، در حوزه ی تخصصی فقه انجام می شود و کسانی که در این زمینه قدرت اجتهاد ندارند باید از مراجع تقلید خود پیروی کنند. [8] . والذین لا یشهدون الزور؛ فرقان، 72. [9] . واجتنبوا قول الزور؛ حج، 30. [10] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 2، 3 ، 5 ، 9 و 26. [11] . والذین عن اللغو معرضون؛ مؤمنون، 3. [12] . تفسیر علی بن ابراهیم، ج 2، ص 88. [13] . لقمان، 6. [14] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 6، 7، 11، 16و25. [15] . همان، باب 100، ح3. [16] . المکاسب المحرمه، امام خمینی(ره)، ج 1، ص 2. [17] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به ح 6. [18] . همان، ح 23 و 24. [19] .همان. باب 100، ح 5 و 6. [20] . همان. [21] . المکاسب المحرمه، امام خمینی(ره)، ج 1، ص 299 [22] . مکاسب شیخ انصاری،جلد1، ص 292. [23] .رساله ی دانشجویی، ص 171. [24] . احمد شرمخانی، انسان، غناء، موسیقی، ص 14. [25] . رساله دانشجویی، ص 171. بهر حال حرام بودن مطلق صدای زیبا با فطرت و عقل انسان سازگار نیست و مخالف با بعض روایات که دستور به خواندن قرآن به صوت زیبا می دهند می باشد. لذا منظور نوع خاصی از آن است و می توان معیار نوع حرام را از همین تعبیرات «باطل» یا «لهو» بدست آورد. [26] . همان. [27] . توضیح المسائل مراجع، ج 2، صص 813 و 913؛ مسائل جدید، ج 1، ص 47 به بعد . 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📣طرح مسابقه کتابخوانی وقف اهل بیت علیهم السلام 📚سیر مطالعاتی آثار علامه عسکری قدس سره مرحله دوم @vaghfeahlebeyt
📢شاید برای شما اتفاق بیفتد: 👥 سوال جامعه از دین ومذهب شما. ✅ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔و با بیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر،منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
زبان یار اربعین.apk
2.7M
اپلیکیشن بسیار خوب و کاربردی برای ایام اربعین. 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/574291972C082c6f6968
پذیرش دین سلیقه ایی یا الهی
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:آسمان دین همه جا برای دیندار روشن هست.🕌🌈 شماره:17 یکی از دوستان هم دانشگاهی، ازسفرهای بورسیه دانشگاه درخارج کشور چند روزی برای دیدنی به ایران برگشته بود. ما هم با هم دانشگاهی به دیدن او رفتیم. بچه ها هرکدام میخواستن بدانند،فضای دانشگاه آنجا چطوره، امّا یکی از بچه ها اصرار برفضای شهری آنجا داشت. بعد همان دوستمان گفت:تقصیر اسلامه، چطور اینها رسیدن امّا ما درغم یک کوچه آنهاییم. دوستمان که از خارج آمده بود، خندید وگفت:نرفته دینت را مقصر کردی، مگرپیشرفت ایرانیان را درهمه زمینه ها آگاهی نداری. وگفت:دین اسلام گفته دوز وکلک نزن، حق را ضایع نکن، مگراین چیزهای بدی است. هرکس در این دستورات سبقت بگیره جلوتر ازهمه می افتد، مثل مسابقه دو اگر بدوی چه کافر وچه مسلمان به خط مسابقه می رسی. آن دوستمان دنده لج داشت وبرای اهداف دیگر چونه می زد، وگفت:باشه اسلام دینی است دستورات حقوق بشری را بیان میکند، امّا من دوست دارم دینم را مثل رشته دانشگاهیم خودم انتخاب کنم، و مثل اروپایی ها زندگی کنم وبرنامه های اسلام را برای پیشرفتم استفاده کنم. گفتم:این دیگر چه برنامه ایی است؟ او گفت:برنامه نه سیخ بسوزد و نه کباب. یکی از دوستان شوخ طبع گفت:کباب وسیخ را همین الان میخواهی بسوزونی؟ او گفت:یعنی چه؟ گفتم:دو حرف ضد هم میزنی. او گفت:برای چه؟ گفتم:تو هم میگویی برنامه اسلام خوب است ومیخواهی عمل کنی و هم میخواهی جدا از آن باشی،یک چیز خوب را هیچ آدم عاقل رها نمی کند. او گفت:مگر ادیان دیگر ازجانب خداوند نیامده؟ گفتم:بله. او گفت:مگر خداوندخیر بنده اش را نمی خواهد؟ گفتم: بله. او گفت:پس ادیان دیگر هم خوب است، چون خداوند خیر بنده اش بوده که فرستاده وگرنه نمی فرستاد، پس دینم اگر غیر ازاسلام باشد وبرنامه اسلام را اجراء کنم خطایی نرفته ام. گفتم:دین را کی برای ما انتخاب میکند که به سعادت برسیم؟ او گفت :خدا. گفتم:همان خدای که انتخاب کننده دین است وخیر وخوبی بنده اش را میخواهد، برای سعادت بنده اش فرموده: اسلام واین آخرین دین وخاتم انبیاء را بپذیر تا سعادتمند بشوی. او کمی فکر کرد. وگفت:باشه باشه پذیرفتم دین دل بخواهی نیست، اگر بخواهم داشته باشم انتخاب خدا درسته، امّا این را نفهمیدم همه ادیان میگویند:خدا خالق عالم است و او را می پرستند، امّا ما میگوییم آنها دینشان بدرد آخرت ما نمی خورد. گفتم:درسته میگویند خدا، امّا آیا خدا درست معرفی میکنند؟ گفت:مگر چطوری معرفی میکنند؟مگرآنها مثل خودمان معرفی نمی کنند. گفتم:نه ما مسلمانان خدا را با سوره توحید معرفی میکنیم، واین سوره درقرآن که معجزه پیامبر ما مسلمانان است آمده که خود خداوند بر پیامبرش فرستاده. ویک چیز را باید بگویم که در موحد بودن قبول کردن یک نوع توحید کفایت نمیکند وبایدعلاوه برتوحید خالقیت، توحید ربوبیت وعبودیت و... را قبول داشت، چون مشرکین توحیدخالقیت داشتن امّا توحید ربوبی وعبودیت نداشتند. باقی شریعت ها هم که شما می گویید ادیان: هم تعریفشان از بعضی از توحیدها اشکال دارد، وهم کتابشان شده است. پس باقی شرایع کشتی امنی برای رسیدن به سعادت نیست وخدا اسلام را کشتی نجات معرفی کرده است ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین یهود وناکار آمدی آن...
ناکار آمدی دین مسیحیت
ناکار آمدی دین زردشت
؟ چرا در مورد انبیاء، ختم نبوت وجود دارد؟ پاسخ اجمالی توجه به نکاتی می تواند سودمند باشد:  1. خاتم بودن پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن خاتم بودن دین اسلام در آیه 40 از سوره مبارکه احزاب آمده است و به معناى آن است که به وسیله او نبوتپایان داده شده است و دیگر امکان نبوّتی وجود ندارد.  2. سرّ خاتمیت از طرفی برمی گردد به:  الف. کامل بودن اسلام؛ چون نه از سوی پیام آورنده محدودیتی بود و نه از سوی مخاطبین و لذا اسلام توانست تمام پیام خودش را بیان کند. ب. مصونیت اسلام از تحریف و دگرگونی. پاسخ تفصیلی توجه به نکاتی ما را در دستیابی به جواب یاری می رساند:   1. خاتمیت اسلام از امور مسلم اعتقادی اسلام محسوب می شود و همه فرق و مذاهب اسلامی در این امر متفق اند. خداوند در قرآن می فرماید: " محمّد(ص) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست؛ ولى رسول خدا و ختمکننده و آخرین پیامبران است؛ و خداوند به همه چیز آگاه است ".[1] خاتم (بر وزن حاتم) به معناى چیزى است که به وسیله آن پایان داده مىشود[2]، و نیز به معناى چیزى آمده است که با آن اوراق و مانند آن را مهر مىکنند و از آن جا که این کار (مهر زدن) در خاتمه و پایان قرار مىگیرد، نام خاتم بر وسیله آن گذارده شده است. اگر مىبینیم یکى از معانى خاتم، انگشتر است به خاطر این است که نقش مهرها را معمولا روى انگشترهای شان مىکندند و به وسیله انگشتر، نامهها را مهر مىکردند.[3] پس معنای خاتم بودن پیامبر اکرم (ص) این است که نبوت با او ختم شده و بعد از او دیگر نبوّتی نخواهد بود.[4] برخی از علمای اسلامی از خاتم  و خاتمیت این گونه تعبیر کرده اند: الخاتم من ختم المراتب باسرها؛ یعنی، پیغمبر خاتم آن پیغمبری است که جمیع مراتب را طی کرده و دیگر از نظر او و از نظر کار او مرحله طی نشدنی وجود ندارد.[5]   2. در باره سرّ خاتمیت، از گذشته بین اندیشمندان مباحث زیادی مطرح شده است.[6] ما معتقدیم بشر به فطرت خود خداجوی است، اما این فطرت کافی نیست تا هر چه که برمی گزیند و هر آئینی که به آن اعتقاد دارد، حق باشد بلکه این فطرت، گرایشی است که می بایست در پرتو بصیرت به راه راست هدایت شود و خداوند افزون بر عقل که پیامبر درونی است، پیامبران بیرونی را برای ما فرستاد تا آن چه را که عقل نمی تواند ادارک کند برای ما تبیین کند. این پیامبران آمدند تا راه روشن هدایت را به ما نشان دهند و هر یک با دو محدودیت (محدودیت انبیا در تلقی وحی و دریافت حقیقت، محدودیت مخاطبین در فهم حقیقت) و یک خطر ( خطر تحریف و تغییر مسیر دین) روبرو بودند، از این رو هر دین نسبت به دین قبلی از یک سو تکمیل کننده و از سوی دیگر تصحیح کننده بود، این مسئله تا آمدن دین خاتم یعنی اسلام ادامه داشت. در دین خاتم، نه محدودیتی در ناحیه پیامبرش بود و نه محدودیتی در ناحیه مخاطبان، و از سویی از خطر تحریف هم مصون بود؛ یعنی از سویی پیامبری فرستاده شد که در قله معرفت قرار داشت و از سوی دیگر زمینه فهم، در مردم پیدا شده بود؛ یعنی، لااقل بعضی از مردم این آمادگی را پیدا کرده بودند که معارف بلند الاهی را در بلندای آن معرفت بیابند.[7] با از  بین رفتن این دو محدودیت، اسلام توانست تمام پیام خود یعنی تمام هدایت الاهی را که بخشی از آن را ادیان گذشته بیان کرده بودند، ارائه نماید و در واقع دین کامل و دین خاتم باشد. [1] . "... و لکن خاتم النبیین ..."، احزاب،40. [2] . مجمعالبحرین، ج 6، ص 53. [3] . نک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 339؛ ترجمه ی المیزان، ج 16، ص 487؛ آموزش عقاید، مصباح یزدی، ص 288، انتشارات بین الملل، تک جلدی. [4] . ترجمه المیزان، ج 16، ص 487. [5] . مطهری، مرتضی،خاتمیّت، ص 70. [6] . مثلا ملّا صدراى شیرازى، خاتمیت دین مقدّس اسلام را به دلیل تکامل عقول بشر دانسته است (شرح ملّا صدراى شیرازى بر اصول کافى، ص 110) و صاحب جواهربه نقد این دیدگاه پرداخته و گفته است سرّ خاتمیت دین مقدّس اسلام همین جامعیت و شمول و سازگارى آن با تمامى تحولات و تبدّلات مىباشد (مجمع الرسائل، ص 9-11). [7] . هادوی تهرانی، مهدی، باورها و پرسش ها، ص41. 📢ادامه دارد..... 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m