eitaa logo
دین کده
197 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین عليه السلام: زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را تحف العقول، صفحه 175 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:چیستی سیاست اقتصاد مقاومتی؟ شماره:73 درون بانک نشسته بودم تا نوبتم برسه. تلوزیون روشن بود،شبکه خبر در مورد اعتراضات بعضی از مردم در کشورهای اروپای به سیاست اقتصاد ریاضت اقتصادی داشت پخش میکرد. یک جوانی که خود منتظر بودتا نوبتش بشه،گفت:این سیاست را خودمون هم داریم که! گفتم:سیاستی که سیاست کشوره، اقتصاد مقاومتی نه ریاضت اقتصادی. اوگفت:چه فرقی میکنه؟در هر دو سیاست یک راهکار داره،آنکه باید مقاومتی باشه، که هردویش را امروز فشار بر مردم را می بینم. گفتم:اولا،تفاوت اساسی دارند این دو سیاست. دوما،شاید بخاطر بد اجرا کردن این اثر خوب اقتصادمقاومتی، توی جامعه اثر خوبش را احساس نمی کنند. گفت:مگر این دو چه فرقی میکنه که میکی اثرخوبش به ما کم رسیده؟ گفتم:من هم این تفاوت را زیاد متوجه نبودم تا اینکه از استاد دانشگایمان در مورد تفاوت دو سیاست اقتصادی سوال کردم و او در جوابم گفت: اقتضاد ریاضتی، همان‌طور که از صفتش پیداست، مبتنی بر پذیرش سختی‌های مضاعفیه که از سوی دولت به مردم تحمیل میشه. رویکرد «اقتصاد ریاضتی» که برای کاهش هزینه‌های دولتی - کاهش کسری بودجه و نیز ذخیره برای پرداخت دیون خارجی و داخلی انجام می‌پذیرد، اموری چون: افزایش مالیات‌ها، کاهش حقوق و دستمزد، افزایش سن بازنشستگی، کاهش حقوق بازنشستگی، کاهش خدمات دولتی، استقراض خارجی ... و در نهایت اخراج‌های دسته‌جمعی کارمندان و کارگران (به ویژه حقوق بگیران دولت) است. اما اقتضاد مقاومتی، همان‌طور که از واژه مقاومت پیداست، رویکرد مبارزاتی در مقابله با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تحمیل شده از بیرون داره. اقتصاد مقاومتی در واقع تبدیل «تهدید به فرصت» است، مقاومتی در قبال تنگناهای ایجاد شده است، لذا به هیچ وجهی رویکردهای اقتصاد ریاضتی را ملزم نمی‌ کنه. از رویکردهای اقتصاد مقاومتی می‌تونیم به مواردی چون: کارآفرینی، صرفه‌جویی در مصرف، افزایش صادرات غیر نفتی، حمایت از تولید داخلی، ارتقای کمیت و کیفیت تولید، افزایش تولید داخلی کالاها و محصولات وارداتی، تولید علم، رشد صنایع متفاوت، دور زدن تحریم، کاهش هزینه‌های دولتی، فرهنگ‌سازی در سرمایه گذاری‌های خرد و کلان بخش خصوصی (که ناگهان بخش عظیمی از مردم عادی همه صراف و خریدار ارز و طلا نگردند)، کاهش واردات غیر ضروری، عدم تخصیص ارز به قیمت ارزان به وارد کنندگان کالاهای لوکس یا غیر ضروری، تخصیص و مصرف بودجه به تناسب نیازها و اولویت‌ها، اصلاح امور بانکی و ...، اشاره کرد. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 تبیین اقتصاد مقاومتی(6): "تفاوت اقتصاد ریاضتی با اقتصاد مقاومتی" هدف نهایی و اساسی اقتصاد مقاومتی، این است که کشور از جهت اقتصادی مقاوم شود و بتواند در مقابل توطئه های دشمنان مقاومت نماید.این مسئله مهم ترین نقطه افتراق اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی است. پژوهش خبری صدا و سیما: اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می نماید خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند تا شرایط اقتصادی که بعضاً از جانب رقبا بر اقتصاد ملی تحمیل می شود، نتواند زمینه تسلط آنان را بر کشور فراهم کند. حمایت از مردم، نقطه مرکزی اقتصاد مقاومتی است در حالی که در اقتصاد ریاضتی حمایت از طلبکاران (وام دهندگان مانند بانک جهانی، کشورهای دیگر و سایر اعتبار دهندگان) از طریق ایجاد محدودیت برای مردم و اقتصاد ملی، نقطه تمرکز سیاست های اقتصادی قرار می گیرد. یکی از روش های رسیدن به اقتصاد مقاوتی از راه صرفه جویی است نه ریاضت؛ در حال حاضر ما شاهد آن هستیم که برخی مدیران به اشتباه ریاضت را به جای مقاومت و صرفه جویی در دستور کار خود قرار داده که میتوان به عدم آگاهی آنان از این دو مقوله اشاره کرد. برخی افراد اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند برای روشن شدن موضوع به شرح تفاوت ریاضت اقتصادی با اقتصاد مقاومتی می پردازیم. "تفاوت اقتصاد ریاضتی با اقتصاد مقاومتی" 1. ریاضت اقتصادی بار سختی مشکلات اقتصادی را بر روی دوش مردم قرار می دهد؛ نه طراحان برنامه های اقتصادی و دستگاه اجرایی. اما اقتصاد مقاومتی بار سختی ها بر دوش طراحان، برنامه ریزان و مجریان طرح اقتصادی قرار می دهد. 2. ریاضت اقتصادی یک برنامه کوتاه‌مدت، تصادفی با آزمون و خطا، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگو از جنس بازسازی تدریجی است. 3. ریاضت اقتصادی یک واکنش اضطراری و تاکتیکی، ولی اقتصاد مقاومتی یک حرکت پیشرفت راهبردی است. 4. ریاضت اقتصادی یک برنامه انقباضی هزینه با رویکرد کاهش هزینه‌های عمومی دولت و بخش عمومی است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی منسجم همه‌جانبه، در برگیرنده همه ابعاد جامعه برای شکوفایی استعداد‌های درونی سامانه اقتصاد در جهت انبساط نظام تولید و فعالیت‌های اقتصادی حقیقی است. 5. ریاضت اقتصادی یک برنامه جبرانی بدون هدف در جهت تبدیل فشارها و بازگشت به تعادل موقت در الگوی موجود نظام سرمایه‌داری است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی جایگزین با هدف تغییر همه‌جانبه شرایط و بناگذاری یک سامانه جدید است. 6. ریاضت اقتصادی یک واکنش به دنبال عمل افراط‌گونه هزینه کردن بیش از توان بودجه که با مالیات از مردم تأمین می‌شد و یک برنامه تحمیلی تأمین مجدد هزینه از مردم و بر دوش مردم و علیه مردم و برای مواجه با واکنش منفی مردم است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی در جهت شکوفایی نقش مردم است. 7. ریاضت اقتصادی با رویکرد برون‌گرایی و تزریق پول بی‌پشتوانه اجرا می‌شود، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی درون‌گرا با راهبرد اصلاح الگوی مصرف و تقویت تولید داخلی است. 8. ریاضت اقتصادی یک واکنش مجدد ناعادلانه منبعث از یک الگوی عدالت‌گریزاست، ولی اقتصاد مقاومتی در صدد طراحی یک الگوی جدید عدالت‌محور است. 9. ریاضت اقتصادی حاصل یک اجماع فکری بیرونی و برنامه تحمیلی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی است. ✅ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📢ادامه قبل👇 . 10. ریاضت اقتصادی یک عقب‌گرد راهبردی از الگوی سرمایه‌داری است، ولی اقتصاد مقاومتی در جهت اثبات پدیده قدیم وحیانی نظری و عملی جدید و یک الگوی جدید بر مبنای الگوی موفق عملی اسلامی است. 11. ریاضت اقتصادی انسجام یک برنامه را ندارد، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی مبتنی بر برنامه خواهد بود. 12. ریاضت اقتصادی یک سیاست کوتاه مدت است. در حالی که اقتصاد مقاومتی یک سیاست بلندمدت است. 13. ریاضت اقتصادی یک طرح اقتصادی بسیار محدود است. اقتصاد مقاومتی یک طرح جامع و فراگیر در همه ابعاد اقتصادی است. 14. ریاضت اقتصادی ضد مقاومت است. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی اصولاً برای افزایش قدرت مقاومت یک ملت طراحی شده است. 15. ریاضت اقتصادی ما با محدودیت در منابع و سرمایه‌ها رو‌به‌رو هستیم و به‌ناچار باید با سهمیه‌بندی و کم‌مصرف کردن با محدودیت‌های موجود مقابله کنیم؛ اما در اقتصاد مقاومتی محدودیتی در منابع وجود ندارد بلکه استفاده بهینه از منابع موجود باید طی یک برنامه زمان‌بندی شده صورت گیرد 16. ریاضت اقتصادی مالیات ها را به عنوان ابزارهایی در اختیار ثروتمندان و بانک ها قرار می دهد که بتوانند سرمایه خودشان را بهتر به حرکت در بیاورند. اما در اقتصاد مقاومتی درآمدهای مالیاتی در اختیار اقتصاد ملی است که منجر به شکوفایی اقتصاد ملی می شود. 17. در ریاضت اقتصادی و هم در اقتصاد مقاومتی مردم، محور و کانون تمرکز اصلی به شمار می روند. با این تفاوت که در ریاضت اقتصادی در بروز مشکلات و سختی های اقتصادی کشورهای رقیب و شرکت های بزرگ دخیل هستند. اما در حل این مشکلات این مردم هستند که به تنهایی باید بار تمام سختی ها را به دوش بکشند تا مبادا منافع اعتباردهندگان ذرهای دچار خطر شود. اما در اقتصاد مقاومتی نیز مردم محورند؛ اما نه فقط محور تحمل سختی ها بلکه تکیه گاه اصلی تمام فعالیت های اقتصادی به شمار می روند. جمع بندی: نکات اساسی ریاضت اقتصادی به خوبی نشان می دهد که این نوع از سیاست اقتصادی اصولاً نه تنها هیچ گونه سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد، بلکه نقطه مقابل آن قرار دارد. هدف نهایی و اساسی اقتصاد مقاومتی، این است که کشور از جهت اقتصادی مقاوم شود و بتواند در مقابل توطئه های دشمنان مقاومت نماید.این مسئله مهم ترین نقطه افتراق اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی است. ریاضت اقتصادی با فشار به مردم و اقتصاد داخلی و حتی کاهش برنامه های توسعه ای کشور، سعی می نماید کشورهای دیگر را راضی کند. این کشورها اگرچه در ظاهر ممکن است دشمن هم تلقی نشوند اما حداقل موضوع این است که قدر مسلم از نظر اقتصادی رقیب هستند و امروزه همگان می دانند که رقابت در عرصه اقتصاد تفاوت چندانی با جنگ در عرصه نظامی ندارد. چه بسا تبعات شکست در رقابت اقتصادی بسیار وسیعتر و مخرب تر برای یک کشور باشد. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می نماید خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که جنس ابعاد آن اقتصاد پیش برنده در قالب بزرگ کردن ابعاد اقتصاد، در قالب قابلیت بخشی به مکانیزم اقتصاد، متغیرهای اقتصادی را پر سود کردن، ظرفیت های اقتصادی را به جریان درآوردن، فرصت های اقتصادی را بهبود بخشیدن، تکامل یافتگی در متن اقتصاد، حرکت به سمت اقتصاد خودکفا و پویاست که بتواند نرخ و شاخص های بهره وری را افزایش دهد، ظرفیت های سرمایه گذاری را پر قدرت رو به جلو مدیریت کند و از همه مهمتر حضور و نقش مردم را در اقتصاد بتواند به گونه ای ظرفیت ساز کند که راهبری های اقتصادی در اختیار مردم باشد. در شماره بعدی بخش دیگری از چیستی اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با اقتصاد ریاضتی را تشریح خواهیم کرد. پژوهش خبری//اسماعیل کوشکباغی 🌐منبع:خبر گذاری صدا وسیما http://www.iribnews.ir/004vbx 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
☘اللهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج☘ 🌟بیا دوباره پاك كن 🌿 🌿زجاده ها غبار را🌹 🌟به عاشقان نويد ده🌿 🌿 رسيدن بهار را🍃 🌟ببين دلم گرفته و🌿 🌿 بهانه مي كند تورا✨ 🌟به من بگو كه مي رسي🌿 ، 🌿زدل مبر قرار را🌸 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕌قال الصادق (ع): ⭐️مَن أقَرَّ بِالأئِمَّهِ مِن آبائي وَ وُلدي وَ جَحَدَ المَهديَّ مِن وُلدي ، کانَ کَمَن أقَرَّ بِجَميعِ الأنبياءِ وَ جَحَدَ مُحَمَّداً صلي الله عليه و آله و سلم . ✅هر که به امامان از نياکان و فرزندانم معتقد باشد و مهدي از فرزندانم را انکار کند ، 🖊همانند کسي است که به همگي پيامبران معتقد باشد و محمد صلي الله عليه و آله و سلم را انکار کند . 📚منبع: کمال الدين 2/411 و 338
🌷امام حسين عليه السلام: 💪قويترين فرد در ايجاد ارتباط كسى است كه با كسى كه از او بريده رابطه برقرار كند ✨إنّ أوْصَلَ النّاسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ 📚ميزان الحكمه جلد1 صفحه79 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:اختلاف در مبنای فقهی و دو روز متفاوت عیدفطر. شماره:74 ؟ روز عید فطر بود. رفته بودیم برای نماز عید مسجد. چند نفر از اهالی محله, در مسجد ایستاده بودن و داخل مسجد نمی رفتن. گفتم:چرا بیرون مسجد جمع شدید, بیاید داخل, الان حاج آقا میاد. در این حین بود گروهی هم محله ها با ماشین به در مسجد اومدن. با تعجب گفتم:این وقت صبح کجا بودید؟ یکی از اونا گفت:مرجع ما امروز عید اعلام نکرده ,میخواستیم با امروز مثل مردم روزه نباشیم بعدا قضاش کنیم ,رفتیم بیرون شهر تا23کلیومتر از شهر دور شدیم ,مطمىن شدیم محدوده شرعی رعایت شده, یک چیزی خوردیم و روزه افطار شد, چرخی زدیم و برگشتیم. یکی از دورن جمعیت ایستاده کنار مسجد, گفت:ما که وسیله نداریم,چه کار کنیم؟ حاج آقا سر رسید وگفت:تا الان پیگیری می کردم,مرجع شما اعلام عید نکرده, اما چون چند عادل طبق فتوای مرجع شما خبر داده اند که ماه را دیده اند, می تونید امروز رو عید بگیرید. گفتم:حاج آقا مراجع هم عادلند,چرا با این حکم عید اعلام نشد؟ حاج آقا گفت: همین عادل ها که میگم,همان بعضی از مراجع اند که مبناشون در حکم دادن در رویت ماه را می دهند با مرجع این مومنین یکیه. اما بعضی مراجع دیگر که مبنایشان با مبنای مرجع شان یکی نیست, در حکم کشف هلال اول ماه,کفایت نمی کنه. گفتم:چطوری فرق میکنه مبنا و روششان در کشف اول ماه قمری ,که بعدا حکمشون تغییر میکنه؟ حاج آقا گفت:بعضی مراجع دیدن ماه را با چشم دیدن قبول دارن وبعضی دیگر علاوه بر چشم ,دوربین هم قبول دارن که اگر ماه با آن دیده بشه ,برای اعلان اولین ساعات ماه قمری کافیه. مرجع این مومنین فقط دیدن ماه را با چشم قبول داره و خبر عادل های که فقط به این روش به رسیدن ماه قمری جدید به ما می دهند قبول داره,نه روش دیدن ماه با دوربین رو. پس اگه باقی مراجع اگر مبنای فقهی شون این باشه که دیدن با دوربین در کشف اول ماه قمری کافیه و با دوربین ببینن. ,برای این مومنین حکم شرعی ثابت نمیکنه که امروز روز عید فطره. اما اگه عادل های مثل بعضی مراجع اعلام عید کنن و با مبنا مرجع این مومنین که دیدن ماه را فقط چشم قبول داره یکی باشه,پس خبرشون در مورد عید فطر برای آنها هم کفایت میکنه. پس امروز میشود برای آنها هم عیدتان باشه, و هم می تونند بنابر فتوی مرجع شون فردا عید شون هم باشه. یکی از نوجوانان که آنجا بود, گفت:حاج آقا برای من درس شد که هر مرجعی را نگیرم تا مثل اینها دچار دردسر و اینقدر پیچیدگی نشم. حاج آقا گفت:اگر چشم هات درد بگیره,چه کار میکنی؟ گفت:معلومه به چشم پزشک می رم. حاج آقا گفت:چرا پزشک عمومی نمی ری؟ گفت:معلومه دیگه,پیش چشم پزشک بریم درصد درمان چشم بیشتره. حاج آقا گفت:دین هم گفته برو پیش مجتهد متخصص تر تا به واقعیت حکم خدا نزدیکتر بشی,که بهش میگن اعلم تر. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 یکی از دلیل های اختلاف در استهلال ماه نو آن است که برخی از مراجع عظام تقلید معتقدند که رویت ماه نو حتماً باید با چشم غیر مسلح انجام بگیرد در حالی که گروهی دیگر استهلال ماه با چشم مسلح و دوربین و تلسکوپ را نیز کافی می‌دانند. برای نمونه به دو استفتاء از مراجع تقلید اشاره می‌شود: آیت‌الله خامنه‌ای: رؤيت با وسيله، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤيت محفوظ باشد. پس رؤيت با چشم و با عينک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رايانه که درآن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشکال است. آیت‌الله سیستانی: میزان رؤیت هلال ماه نو دیدن ماه با چشم عادی غیر مسلح است. 🌐منبع:گروه فرهنگی باشگاه خبر نگاران پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی پرسش و پاسخ » رؤیت هلال ۱پرسش: چرا برای اثبات هلال ماه جدید به قول رصد شناسان ثقه نمی توان اعتماد کرد، در حالی که این دانشمندان در محاسبات نجومی از قواعد علمی معتبر و محاسبات ریاضی بسیار دقیق استفاده می کنند و احتمال خطا در محاسبات آنها بسیار ناچیز است. رصد شناسان خبره جدولهای نجومی متعددی ارائه داده اند مانند: زمان طلوع و غروب خورشید و زمان داخل شدن ماه در محاق و مدت زمان قابل رؤیت بودن و زمان خروج از محاق و همچنین ارتفاع ماه نسبت به افق و غیره. لازم به ذکر است رصد این ستاره شناسان همواره بر اساس معلومات دقیق و اطمینان آور استوار است و هیچ گاه ظن و گمان در محاسبات آنها جائی نداشته است، با توجه به مطالب فوق چرا نمی توان به پیش بینی های منجمین برای اثبات هلال ماه جدید اعتماد کرد؟ پاسخ: از ادله شرعی استفاده می شود که شروع ماه قمری جدید منوط به ظهور هلال در افق جایی است که مکلف موجود است به طوری که در صورت مساعد بودن شرایط جوی و نبودن موانع خارجی مانند ابر با چشم عادی و غیر مسلح قابل رؤیت باشد، و اما صرف تولد هلال و بودن آن در افق به نحوی که اصلا قابل رؤیت نباشد یا فقط با چشم مسلح مانند دوربین و تلسکوپ قابل رؤیت باشد، کافی نیست. بنابراین اِخبار رصد شناسان از تولد هلال و خروج آن از محاق برای حکم به دخول ماه قمری جدید مفید نیست هر چند براساس محاسبات ریاضی قطعی باشد. واما اِخبار آنها از امکان رؤیت هلال با چشم غیر مسلح در مناطق معین یا در تمام مناطق و یا امکان رؤیت در صورت مساعد بودن شرایط جوی بر دو مقدمه استوار است: اول: تشخیص مکان هلال از طریق محاسبات نجومی مخصوص و بررسی عوامل مؤثر در رؤیت هلال مانند عمر هلال و درجه ارتفاع آن از افق و زاویه آن نسبت به خورشید و غیره. دوم: تجربه های نجومی بر اساس رصد میدانی هلال برای تحقق کمترین شرایط مؤثر برای رؤیت با چشم غیر مسلح مانند عمر و ارتفاع هلال و فاصله آن از خورشید و غیره. رصد شناسان در مقدمه دوم اختلاف نظر دارند مثلا برخی از آنها امکان رؤیت هلال را مشروط به رسیدن به عُمر (۱۴) ساعت می دانند، و برخی دیگر حداقل رسیدن به عُمر (۱۶) ساعت را شرط می دانند ، و برخی (۱۸) ساعت یا غیر از آن را شرط می دانند. و همچنین برخی مدعی امکان رؤیت هلال با رسیدن به ارتفاع (۴) درجه بر روی افق هنگام غروب آفتاب شدند، و برخی دیگر رسیدن به (۵) درجه را حداقل ارتفاع مطلوب برای رؤیت می دانند، و گروهی (۶) درجه یا غیر از آن را لازم دانستند، و به همین ترتیب در سایر عوامل مؤثر در رؤیت هلال نیز رصد شناسان اختلاف نظر دارند. بنابراین راهی برای اعتماد به قول رصد شناسان در رابطه با امکان رؤیت هلال در مناطق مختلف نمی ماند و اِخبار آنها موجب اطمینان به ظهور هلال به نحوی که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت باشد نمی شود، و همچنین به خاطر روایاتی که در رابطه با هلال ماه جدید بر نهی از اعتماد بر ظن و گمان دلالت می کنند، مانند روایت امام باقر (علیه السلام): (هرگاه هلال ماه جدید را رؤیت کردید روزه بگیرید و هرگاه آن را رؤیت کردید افطار کنید، و این امر -هلال ماه جدید- با ظن و گمان ثابت نمی شود بلکه با رؤیت ثابت می شود). بله، ممکن است به واسطه تجربه و ممارست برای مکلف علم یا اطمینان حاصل شود که هلال موجود در افق محلی به خاطر داشتن بعضی از خصوصیت های مؤثر در رؤیت مانند داشتن حجم یا ارتفاعی معین با چشم غیر مسلح قابل رؤیت باشد ولی به خاطر موانعی مانند ابر یا مه یا غبار دیده نمی شود، در این صورت باید مطابق با علم یا اطمینان خود عمل کند. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻. 🌼🌼 ؟ می توانید مرا در انتخاب مرجع تقلید کمک کنید؟ پرسش آیا می توانید مرا در انتخاب مرجع تقلید کمک کنید من22 سال دارم و تاکنون از کسی تقلید می کردم که یکی از اعضای خانواده آن را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کرده بود حالا احساس می کنم مر جع تقلید را باید خودم با تحقیق انتخاب کنم اما نمی دانم چگونه؟ پاسخ اجمالی برای شناخت مجتهد اعلم (دانشمند ترین فرد در دانش فقه) سه راه تعیین شده است تا مردم به راحتی بتوانند از یکی از این راه ها مرجع تقلید مورد اطمینان خود را بشناسند و انتخاب کنند: اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد. دوّم: آن که دو نفر عالمِ عادل که مىتوانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالمِ عادلِ دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که، بعد از احراز صلاحیت مجتهدى براى مرجعیت تقلید به وسیله شهادت دو فرد عادل، آیا لازم است در این باره از اشخاص دیگر نیز تحقیق کنم؟، فرمودند: شهادت دو فرد عادل و اهل خبره بر صلاحیت و جامع الشرائط بودن مجتهد براى جواز تقلید از او کافى است و تحقیق از افراد دیگر لازم نیست.[1] سوم: آن که عدّهاى از اهل علم که مىتوانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا مىشود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند.[2] ،[3] حال با توجه به این که شما مدتی است که تقلید می کنید، (اگرچه با راهنمائی یکی از ازافراد خانواده تان) اگر شخص مورد نظر، از افرادی است که توسط حوزه علمیه قم[4] (به عنوان افراد آگاه و عادل ) تأیید شده است و یا آن عضو خانواده تان با توجه به موارد بالا وی را انتخاب کرده است تقلید شما از ایشان اشکالی ندارد؛ خصوصا این که طبق نظر بعضی از مراجع محترم تقلید، عدول از فتوای مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر به احتیاط واجب جایز نیست.[5] بله در صورتی که یقین دارید که مراحل ذکر شده طی نگردیده است و نسبت به صحت تقلید خود دچار تردید هستید، مطالعه سؤال 2077 (سایت: 2524)، نمایه: مجتهد اعلم و چگونگی عدول از غیر اعلم، برای شما راهگشا خواهد بود. اما همین قدر لازم است بدانیم که اگر بیّنه شرعى بر اعلمیت مجتهد جامع الشرائط اقامه شود، تا زمانى که بیّنه شرعى دیگرى که معارض آن باشد پیدا نشود، آن بیّنه حجت شرعى است. مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که: از تعدادى از علماء که خود مجتهد بودند، راجع به فرد اعلم سؤال شد. فرمودند که رجوع به فلان مجتهد دامت افاضاته باعث برائت ذمه مىگردد. آیا با آن که شخصاً اطلاع از اعلمیت آن مجتهد ندارم و یا در این باره شک دارم و یا اطمینان دارم که اعلم نیست، زیرا افراد دیگرى که با دلیل و بینه مشابه اعلمیت آنان ثابت شده است، وجود دارند، مىتوانم به گفته آنان اعتماد کرده و از آن مجتهد تقلید کنم؟ فرمودند: اگر بیّنه شرعى بر اعلمیت مجتهد جامع الشرائط اقامه شود، تا زمانى که بیّنه شرعى دیگرى که معارض آن باشد پیدا نشود، آن بیّنه حجت شرعى است و به آن اعتماد مىشود، اگر چه موجب حصول علم یا اطمینان نباشد، در این صورت جستجو از بیّنه معارض و احراز عدم وجود آن لازم نیست.[6] [1] أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 5 س 24. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 15؛ بدیهی است که مراد از اهل علم در این عبارات، عالم به علوم اسلامی است. [3] اقتباس از سؤال 1657 (سایت: 1820). [4] برای شناختن مراجع محترم به سؤال 2051 (سایت: 2242) در سایت مراجعه کنید. [5] توضیح المسائل مراجع، ج 1، س31(استفتاءات مقام معظم رهبری) [6] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 31، س 27. * 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🕌امیرالمؤمنین عليه السلام: 😊همنشينى با نيكان، نيكى مى آورد، 🌹🌾مثل باد كه چون بر بوى خوش بگذرد،✨ با خود، بوى خوش مى آورد ✅صُحبَةُ الأَخيارِ تَكسِبُ الخَيرَ كَالرّيحِ إذا مَرَّت بِالطّيبِ حَمَلَت طيبا 🌹📚نهج البلاغه از نامه 31
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:شرکتی هرمی سود حلال یا ضررحرام؟ شماره:75 ؟ رفته بودم بازار تره بار برای خرید میوه,پیش دوست میوه فروشم. یکی از دوستان قدیمی رو اونجا دیدم,با دوست میوه فروشم خیلی گرم, گیر صحبت بود. رفتم پیششون, سلامی کردم,. اون دوستم هم شروع کرد با من هم گرم احوال پرسی کردن. گفتم:خیلی مهربونتر شدی,بگو ببینم چند مدتی پیدات نیست,کجای؟ گفت:سرم شلوغه. گفتم:خیر باشه. گفت:آره خیره,الان قبلی بیای, داشتم میگفتم که; کار تجاری خوبی گیرم اومده. وبه دوست عزیزم میگفتم;بیا سرمایه ات رو تو میوه فروشی معطل نکن. و بیاد پیش خودم تجارات کنه که بعد چند سال بی نیاز از کارحمالی بشه. گفتم:مگه چطوریه کار تجاریت؟ گفت:شرکت تجاری زدن همه چی داره,به شما قیمتی میدن بعد خودت بازار یاب جنست میشی ومفروشی. دوست میوه فروشیم گفت:چه فرقی کرد؟اگر اینجا حمالیه,اونجا هم حمالیه. او گفت:فرقش که برات نگفتم. دوست میوه فروشم گفت:من که فرق ندیدم. او گفت:فرقش در اینکه; ,تو اگر زیر مجموعه بگیری و کسی را معرفی کنی به شرکت برا خرید اجناس شرکت,هر چه قدر خرید کنه ,یه پورسانت که همان سود باشه به تو هم می رسه,و اگر زیر مجموع تو دوباره زیر مجموعه بگیره و اون خرید کنه. دوباره سودی به جیب تو میرسه. گفتم:این نه شرکت هرمی که مال مردم خوره,که ضرر زیادی قبلا به مردم زده بود؟ او با حالت تعجب و کمی ناراحتی گفت:بابا چرا ما باید تا یه چیزی را دیدیم, سریع برچسپ ناجور بزنیم؟ گفتم:ناراحت نشو, فقط سوال کردم,حالا چه شرکتیه؟ گفت:اشکالی نداره,تقصیر منه که زود از کوره در رفتم. شرکته مثل شرکت بازار یابه که در اواىل دانشجویمون با هم براشون سه چهار ماه بازار یابی کردیم, اما تو در اومدی تا به درسات بیشتر برسی. اما من ماندم. ,تا چند ماه پیش این پله ترقی را به من یکی از اقوام بهم پیشنهاد داد. گفتم,تک خوری نکنم دوستام هم از سفره ترقی سهم ببرن. دوست میوه فروش گفت:الان ترقیت کو؟ماشینتو نشان بده. او گفت:خودت بهتر می دونی, دانه را اول آب و خاک و نور داد تا بعدا رشد کند,و درخت بشه تا میوه بده. دوست میوه فروش گفت:می ترسم خاکش شور زار باشه ,میوه که نده, بذر و سرمایه تو دستم رو فاسد کنه. او گفت:دارم جدی حرف میزنم,چرا جدی نمی گیری؟ دوست میوه فروش گفت:من هم جدی گفتم,شرط اول عقل, احتیاطه. و دوست میوه فروش رو به من کرد و گفت :تو آدم خوبی ,چطور گول این معاملات رو خوردی؟ گفتم:بازار یابی که ما می رفتیم با این شرکته فرق می کنه. در بازار یابی شما جایگزین تبلیغات تلوزیونی میشید,با این تفاوت که تبلیغات تو تلوزیون شرکت باید خیلی خر ج کنه برا تبلیغاتش و این تبلیغات همراست با جلوه های هنری, اما شرکت تازه تاسیس و کم بودجه به بازار یابان می ده و از حاشیه سود خود, به مبلغ کالاشون در فروش سودی می دن. اما این مجموعه گیری یک طوری دیگست. او گفت:سود سوده, چه فرقی میکنه. گفتم:اولا تو بازار یابی من فقط پول سود همان جنس که تبلیغش کردم بهم می رسه. اما اون شرکته ,سود خرید های بعدی که من معرفشون بودم و زیر مجموعه های که زیر مجموعه من بودن,بهم می رسه. البته با شرط ماندنم در شرکت و شروط دیگر سود بهم می رسه. بعد هم بگم,ما در بازار یابی جنس را که می فروختیم نمی خریدیم. این شرکته که دوستم میگه هم باید بخری و بفروشی تا خودت سودی کنی, که معلوم نیست چقده و زیر مجموعه بگیری. سود اصلیت را از اینجاست. بعد گفتم:قیمتاش معلومه؟چطوریه؟ گفت:متفاوت از همه جا. گفتم: اگر اومدیم جنس خیلی گرون بود یا بد کیفیت ,که در این صورت باید به کسی دیگه قالب کنیم که تا ضرر نکنیم و اگر هم بفهمد ناراحتی پیش میاد,بدتر از اون, زیر مجموعه هم بگیریم, اون هم خرید کنه و اگه ضرر کنه,به چشم ما می بینه. و دوباره گفتم:ورود به این نوع بازار یابی یعنی کلاه برداری ,چون می دونی این شرکته با این رویکرد کلاه بداری گرانفروشی میکنه ,کار کردن و سود گرفتن از اون شرکته حرامه,چون راه کسب ثروتش, کلاه برداریه و من هم با اون شرکت در کلاه برداری شریک میشم و حروم خوار میشم. وهمه سود های که می گیرم حرومن, چون پول کلاه برداریه از مردمه. دوست تاجرمون گفت:نمی خوای بیای ,چرا بازار خرابی میکنی؟ گفتم:با این ساختار, همان مضرات شرکت هرمی را داره,ومراجع تقلید این نوع معامله رو که در شرکت هرمی شکل میگیره رو جایز نمیدونن,چون ضرر به اقتصاد افراد جامعه می زنه. چون گروهی سر هرم با پول شاخه ها تپل میشن, و بدبختی پای شاخه های پایینه که یا ,سود خیلی ناچیزه,که شاید حروم باشه یا دارایشون به فنا می ره. دوست میوه فروش به اون دوستم گفت:تا دیر نشده در بیا از این منجلاب,تاخدای نکرده نه مال مردم خور بشی ونه یک وقت داریت به فنا بره. دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📢کسب درآمد ناشى از افزایش اعضا به صورت شبکه‌اى خواه از طریق عرضه کالا یا خدمات و یا دریافت حق عضویت و یا بازاریابى و یا شیوه‌هاى مشابه دیگر (داخلى باشد یا خارجى و تحت هر نام و عنوانى) جایز نیست. ضمائم:✅ پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] ✅حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): کسب درآمد ناشى از افزایش اعضا به صورت شبکه‌اى خواه از طریق عرضه کالا یا خدمات و یا دریافت حق عضویت و یا بازاریابى و یا شیوه‌هاى مشابه دیگر (داخلى باشد یا خارجى و تحت هر نام و عنوانى) جایز نیست. ✅حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): فعالیّت مرموز اقتصادى شرکت گلدکوئست و سایر شرکت‌هاى مشابه داخلى و خارجى مشروع نمى‌باشد، و شبیه نوعى قمار و لاتار(بخت آزمائی) است. و شایسته شما عزیزان نیست که آلودۀ آن شوید. و کسانى که آلوده آن شده‌اند و سودى برده‌اند پول اوّلیه خود را از آن بر مى‌دارند، و بقیّه را به صاحبان اصلى آن مى‌رسانند. و اگر به آنها دست‌رسى ندارند، به سایر مال‌باختگانى که در این طرح شرکت کرده و متضرّر شده‌اند مى‌دهند. و اگر به آنها هم دست‌رسى ندارند، به نیّت صاحبان اصلى به فقرا صدقه مى‌دهند. ✅حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جواب کلی نمی‌توان داد. باید اساسنامه و نوع تعامل این‌گونه شرکت‌های سرمایه گذاری دقیقاً روشن شود تا جواب مقتضی داده شود. به هر حال دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی می‌کند اشکال ندارد و اگر در این معاملات قصد طرفین خرید و فروش واقعی نباشد، بلکه استفاده از پورسانت شاخه بعدی است صحیح نمی‌باشد، و گرفتن دلالی بابت آن هم اکل مال به باطل است. ✅حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): جائز نیست. [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ پرسش من می خواهم بدانم آیا شرکت کردن در گلدکوئست از نظر اسلام حرام است یا نه؟ پاسخ اجمالی فعالیت شرکت هایی نظیر «گلدکوئست»، «گلدماین» و به طور کلی شرکت هایی که به شکل هرمی اقدام به جذب سرمایه می کنند، به خاطر ضررهای زیادی که برای اقتصاد کشور دارد ممنوع است. بعضی از این ضررها عبارتند از: 1. خروج ارز و سرمایه از کشور بدون بازگشت متاع حقیقی و با ارزش مساوی، در مقابل آن. 2. عدم امنیت سرمایه گذاری در آنها. 3. بالا رفتن نرخ بهره و گران شدن کالاها و... لذا بسیاری از مراجع معظم تقلید، بر حرمت فعالیت چنین شرکت هایی فتوا دادند و درآمد حاصله از این راه را حرام می دانند. دلایل این فتاوا علاوه بر موارد ذکر شده (ضرر برای اقتصاد کشور) ضرر هایی است که به اعضاء و زیرشاخه ها وارد می آید، زیرشاخه هایی که موفق نشده اند عضوی را جذب نمایند و در نتیجه قسمت اعظم سرمایه خود را از دست داده اند. پاسخ تفصیلی طبق کارشناسی هایی که توسط محققین و اقتصاددانان[1] پیرامون شناخت ماهیت شرکت های هرمی نظیر گلدکوئست، گلدماین و ... و عملکرد آنها انجام شده است، کار این شرکت ها و مشارکت با آنان، دارای اشکالات زیادی است و از این ناحیه ضررهای جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می شود و به همین جهت نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی فعالیت این گونه شرکت ها را غیر قانونی اعلام کرده اند و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران موظف است با متخلفین برخورد نماید. بعضی از این ضررها عبارتند از: 1. در این گونه شرکت ها از مجموعه سرمایه گذاری هر عضو در نهایت 35% به حساب شرکت واریز می شود و تنها 65% از آن (آنهم در صورتی که تمام زیرشاخه ها کامل گردد) به اعضاء بر می گردد که این مبلغ، عبارتست از قیمت واقعی سکه و اجناس خریداری شده و پورسانت هایی که به واسطه ها پرداخت می گردد. حال اگر این مسأله را به صورت کلان حساب کنیم در کشوری مثل ایران که طبق آمار هم اکنون بیش از یک میلیون نفر در این شبکه ها قرار گرفته اند، اگر در نظر بگیریم که هر نفر حداقل 500 دلار سرمایه گذاری کرده باشد مجموعاً مبلغی در حدود 000/000/500 دلار، در این شرکت ها سرمایه گذاری کرده اند که 35% سهم این شرکت ها (به غیر سودهایی که از راه های دیگر در این معاملات نصیب آنها می شود) مبلغی در حدود 000/000/175 دلار که معادل (000/000/000/161=000/000/175x920) تومان است، می شود. این عدد و مبلغ در صورتی است که اعضاء را یک میلیون نفر و میزان سرمایه گذاری را برای هر عضو، حداقل سرمایه گذاری، لحاظ کنیم، در حالیکه متأسفانه هم تعداد اعضاء بیش از این تعداد است و هم شمار زیادی از اعضاء بیش از 500 دلار سرمایه گذاری کرده اند. با این حساب معلوم می شود که چه حجم عظیمی از سرمایه کشور خارج شده و به جیب چنین شرکت هایی ریخته شده است بدون اینکه در مقابل این مبلغ چیزی عاید کشور شود. خروج این حجم از سرمایه، ضرر بزرگی به کشور اسلامی ایران است و همانطور که ضرر به شخص حرام است ضرر به مملکت اسلامی نیز حرام است، (زیرا ضرر به همه اشخاص است) و هیچ عاقلی چنین ضرری را نمی پذیرد. 2. وقتی این حجم پول که باید در بورس داخلی سرمایه گذاری شود از گردونه سرمایه گذاری داخلی خارج شود، موجب بالا رفتن نرخ سود سرمایه گذاری داخلی و در نتیجه پایین آمدن سود تولیدات داخلی و گران شدن اجناس داخلی می شود که زیان بزرگی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. بعبارت دیگر راه را برای ورود اجناس خارجی باز می کند و در نتیجه کارخانجات داخلی با رکود مواجه شده و با رکود و تعطیلی کارخانجات کارگران زیادی بی کار می گردند و.... 3. امنیتی در سرمایه گذاری در اینگونه شرکتها وجود ندارد. زیرا قوه قضائیه در مقابل تخلفات و سوء استفاده از سرمایه گذاری در این گونه شرکت ها هیچ گونه تعهدی ندارد. بله اگر یکی از اعضا، از سرشاخه خود شکایت کند و بتواند ادعای خود را ثابت کند، این دعوا در دادگاه قابل پیگیری است. ولی در صورتی که خود فرد، پولش را به حساب یکی از شرکت های هرمی واریز کرده باشد و پول به نحوی از بین برود (شرکت به تعهدات خود عمل نکند) قوه قضائیه جمهوری اسلامی هیچ گونه تعهدی در قبال احقاق حق مال باختگان ندارد. کما اینکه کشورهای دیگر و مجامع حقوقی دیگر، نیز در این زمینه تعهدی ندارند و اگر هم تعهدی داشته باشند، اقدام از طریق آنها برای احقاق حق، مقرون به صرفه نیست. (هزینه های دادرسی و وکیل گرفتن و ایاب و ذهاب بسیار بالاست). ✅ادامه دارد... 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 . 4. متاعی که تحت عنوان سکه یا کالای دیگر به مشتریان می فروشند، سکه ای است که خود مشتری می تواند آن را مستقیماً از شرکت تولید کننده ی آن در آلمان به قیمت بسیار ارزان تری خریداری کند. (حدود 000/90 تومان). و این ادعا که این سکه ها تولید و ضرب خود شرکت است و انحصاری است و ارزش کلکسیونی پیدا می کند، بی اساس است. زیرا اولاً: تولید آن انحصاری نیست به عنوان مثال در مورد سکه تمثال حضرت امام خمینی(ره)، مؤسسه نشر آثار امام، امتیاز تعداد محدودی از این سکه را به یک شرکت آلمانی فروخته است و آن شرکت این سکه ها را به همان تعداد ضرب کرده و وارد بازار نموده است که تعدادی از آنها را شرکت گلدکوئست خریداری کرده و در اختیار مشتریانش قرار داده است. و مؤسسه نشر آثار می تواند این امتیاز را به دیگران نیز بفروشد و هر کسی می تواند مستقیماً این سکه را از شرکت تولیدکننده خریداری نماید! ثانیاً: کالایی ارزش کلکسیونی پیدا می کند که حداقل ده ها سال قدمت داشته باشد و دیگر تولید نشود! و اجناس شرکت های هرمی اینطور نیست. مراجع تقلید هم با استناد به آنچه در بالا بیان شده است و ادله ی فقهی دیگر، درآمد حاصله از چنین شرکت هایی را حرام می دانند، آنچه در ذیل می آید از جمله ی آن ادله است: 1. پورسانتی که در این شرکت ها پرداخت می شود، از اعضاء پایین تر (زیرشاخه ها) دریافت می شود و اگر این عملیات در جایی محدود شود (که قطعاً محدود می شود) افرادی که در سطح پایین قرار گرفته اند قسمت اعظم سرمایه خود را از دست می دهند و چیزی دریافت نمی کنند (جز سکه و اندکی پورسانت). 2. کسانی که به عنوان سرشاخه یا واسطه با این شرکت ها همکاری دارند در صورتی پورسانت می گیرند که بتوانند اعضای جدیدی را به این شبکه ها وصل کنند، هر چه اعضای بیشتری جذب کنند پول بیشتری می گیرند. ولی در حقیقت اینان مزد اغواگری و فریب دادن زیرشاخه های خود را می گیرند یعنی زیرشاخه ها و اعضاء جدید را فریب می دهند تا آنان به شرکت اعتماد کنند و سرمایه خود را در این معامله که در واقع غارت اموال آنان است در اختیار شرکت قرار دهند و در عوض شرکت بخش اندکی از این پول را به این واسطه ها می پردازد و بقیه را بدون هیچ زحمتی خود به جیب می زند که این کار از نظر شرعی «اکل مال به باطل» (خوردن مال دیگران از طریق باطل) و حرام است. اینها تنها بخشی از ادله غیر قانونی و غیر شرعی بودن این شرکت ها بود. ضرر و فساد این شرکت ها بیش از این مقدار است.[2] [1] گفتگوی حضوری با مسئول گروه اقتصاد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجة الاسلام استاد سید عباس موسویان. [2] اقتباس از سوال شماره ی: 1047. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯