eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
17 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 در این سیستم ها پورسانت های بالایی نصیب افراد بالای ساختار هرمی می شود، در حالی که پورسانتی که شرکت های اقتصادی متعارف به بازاریابان می دهند، از سقف معقولی فراتر نمی رود؛ زیرا این پورسانت ها از محل سود معقول شرکت تأمین می شود و نمی تواند بیشتر از یک مقدار معین باشد. پس وقتی شرکتی برای بازاریابان خود رقم بالایی از پورسانت را در نظر می گیرد می تواند نشانه هایی دال بر خروج مبادلات از حد و حدود متعارف و سالم آن باشد.[2] بحث در همین جا خاتمه نمی یابد و همان طور که اقتصاد دانان و اهل فن بیان می کنند، چنین فعالیت هایی کاملاً با اقتصاد سالم، رقابتی و غیراستثماری مغایرت دارند. بنابراین بررسی این پدیده در حوزه مسائل دینی و جایگاه آن در اقتصاد اسلامی به نظر لازم و ضروری است. البته طرح مباحث فقهی به طور مبسوط در این گفتار نمی گنجد لیکن به طور اختصار به بخشی از قواعد فقهی مربوطه که بطلان یا حرمت موضوع را اثبات می نمایند، می پردازیم. قاعده غرور[3] « هرگاه از شخصی عملی سر بزند که باعث فریب خوردن شخص دیگری بشود و ضرر و زیانی متوجه او گردد، شخص نخست به موجب این قاعده ضامن است و باید از عهده خسارت وارده برآید.» باید توجه داشت که در تعریف فوق گفته نشد « هرکس دیگری را بفریبد» بلکه گفته شد «اگر از شخصی عملی سر بزند که آن عمل موجب ضرر بر دیگری بشود». به عبارت دیگر، عدم بیان، مخفی کردن یا وارونه جلوه دادن برخی از حقایق و مسائل به شکلی که طرف مقابل از احتمال ضرر در آینده مطلع نشود یا اثر منفی آن برای وی کم اهمیت نشان داده شود. این موارد جزء مصادیق قاعده غرور می باشد. اما مصادیق این قاعده در فعالیت هایی شبیه گلدکوئست که موجب می شود معاملات آن باطل گشته و خریدار همچنان مالک وجه پرداخت کرده خود باشد بدین شرح است: 1) در ابتدای معرفی سیستم به فرد جدید تصاویری از بنز آخرین مدل، جزیره ای در فلان دریا، ویلاهای آن چنانی و زندگی خیالی نمایش داده یا جملاتی از قبیل داشتن زندگی ایده آل گفته می شود به نحوی که به خریدار القا می شود به راحتی به چنین زندگی ای دست می یابد. 2) استفاده از احکام ساختگی و جعلی منسوب به مراجع عظام (آیات عظام مکارم شیرازی و مرحوم فاضل لنکرانی و احتمالاً دیگران) مبنی بر حلال شمردن این سیستم ها؛ در حالی که این بزرگان بارها ورود به چنین سیستم هایی را حرام اعلام نموده اند. 3) ادعای قانونی بودن فعالیت چنین شبکه هایی در ایران و کشورهایی مانند آمریکا به رغم اعلام قوه قضائیه ایران و متن قوانین و بیانیه های حقوقی آمریکا مبنی بر غیر قانونی بودن این گونه فعالیت ها. 4) ادعای عدم اشباع این گونه سیستم ها، در حالی که منطق ریاضی و اقتصادی اشباع آن ها را ثابت می کند. 5) اشاره و القای رسیدن به درآمدی برابر با افراد خاصی که نام می برند؛ در حالی که در بهترین حالت، اثبات معادلات ریاضی نشان می دهد که کمتر از 10 درصد افراد به سود کامل دست می یابند. 6) برای ورود هر عضو جدید به وی گفته می شود «ما فقط به خاطر خودت تو را دعوت به این کار کرده ایم تا بتوانی زندگی خود را سروسامان دهی»؛ در حالی که خود بهتر می دانند تنها با هدف فروختن یک سکه، الماس یا جنس دیگر و دریافت پورسانت بیشتر است که افراد جدید و غالباً دوستان خود را وارد این شبکه می نمایند. 7) عدم اعلام و ابراز هر گونه اطلاعات دقیق و به روز در مورد تعداد افراد فعال و حجم سیستم و قیمت واقعی محصولات. ------—---------------------- پی نوشت: [3]- مدارک و بحث مبسوط این قاعده را در کتاب «القواعدالفقهیه« نوشته سیدمیرزاحسن موسوی‌بجنوردی از صفحه ٢٢٥ به بعد، ببینید. 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه ✅ادامه دارد... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 . غرری بودن غرر به فریب دادن، چیزی را بر خلاف آن چه هست نشان دادن، به امر باطل امیدوار ساختن، اظهار خیرخواهی و نهان داشتن سوءقصدی که در دل وجود دارد و دیگر موارد مشابه گفته می شود. از جمله قواعدی که فقها در بررسی معاملات، به ویژه معاملات جدید و ابزارهای مالی معاصر به آن توجه می کنند، قاعده فقهی نفی بیع غرری است. این قاعده فقهی و حدود و گستره آن، راهنمای مناسبی برای استنباط احکام معاملات و به ویژه معاملات جدید و ابزارهای مالی نو در بازار پول و سرمایه است. امام رضا علیه السلام از پدران گرام خود تا علی علیه السلام نقل فرموده است: «نهی النبی صلی الله علیه و آله وسلم. .. عن بیع الغررـ پیامبر از انجام معامله غرری نهی کرده است.»[8] علمای شیعه نیز یکی از ارکان درستی دادوستد را غرری نبودن آن شمرده اند و معامله ای که موجب غرر باشد را باطل و فاسد می دانند، مگر آن که چاره ای برای رفع غرر یا جبران آن اندیشیده شود. در لغت علاوه بر معنی ذکرشده برای واژه غرر، معانی گوناگونی بیان شده است؛ مانند خطر(ریسک)، خدعه(نیرنگ)، امری که مورد تعهد و اطمینان نباشد، امری که ظاهری فریبنده و باطنی مجهول دارد. در اصطلاح فقه معامله ای را غرری می نامند که احتمال ضرر کردن در آن به گونه ای باشد که در صورت توجه به این احتمال عقلاً از آن اجتناب می کنند و اجتناب عقلا به آن معنی است که احتمال ضرر به اندازه ای زیاد است که ورود به چنین تجارتی را عقل منع می کند. نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که غرر، جهل و جهالت نیست اگرچه خود جهالت یکی از عوامل به خطر افتادن است. بیع غرری را از آن جهت غرری می نامند که مال و سرمایه طرف به مخاطره می افتد و اگر احتمال این مخاطره از حدی فراتر رود، تجارت را مختل و ممنوع می سازد. در بازاریابی هرمی به سبک سیستم هایی مانند گلدکوئست در مورد پورسانت امیدهای زیادی داده می شود در حالی که مطمئناً بسته به مکان ورود در سیستم (زمان و فضای اجتماعی) و بنا بر اثبات های ریاضی، ریسک بالایی برای ضرر کردن وجود دارد و این ریسک بر اساس نسبت ضررکرده ها به کل ورودی ها به دست آمده است. بنابراین به موجب چنین ریسکی ورود به آن از دیدگاه عقلا غیرصحیح، شرعاَ غیرمجاز و تجارت مربوطه باطل بوده و مصداق غرری بودن می باشد. 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه ✅ادامه دارد... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 قاعده لاضرر[4] در احادیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمده است: «لاضرر و لاضرار فی الاسلام ـ زیان دیدن و زیان رساندن در اسلام نیست. »[5] «لاضرر و لا ضرار علی مؤمن ـ زیان دیدن و زیان رساندن برای مؤمن(جایز) نیست.» [6] در این روایات و روایات مشابه ضرر در مورد نفس و مال به کار رفته و مفهومی که از آن برداشت می شود آن است که آن چه موجب ضرر رسانیدن و ضرر دیدن چه در بعد شخصی (افراد) و چه در بعد اجتماعی (اختلال در نظام اقتصادی ـ اجتماعی) گردد حرام است. در سیستم های بازاریابی هرمی چندسطحی به سبک گلدکوئست، گلدماین، مای سون دیاموندز و...، بنا بر اثبات های ریاضی[7] پس از اشباع، بیش از 90 درصد افراد متضرر گشته و منفعتی نصیب آن ها نمی گردد. با در نظر گرفتن این نکته و با در نظر گرفتن گفتارهای فریبکارانه ای که به آن ها در ابتدای ورود گفته شده است بنا بر قاعده "لاضرر و لاضرار" این گونه معاملات باطل است. حتی اگر فرض شود که افراد هنگام ورود به سیستم از ضرر بیش از 90 درصد اعضا مطلع باشند و با وجود آگاهی تصمیم به عضویت در سیستم بگیرند، باز هم در بعد اجتماعی اگر رواج این سیستم ها به اندازه ای باشد که موجب برهم خوردن روابط اقتصادی مردم و یا آسیب بر دارایی عامه مردم و یا متزلزل شدن ارکان نظام اقتصادی حاکم بر جامعه شود، مصداق اختلال در نظام اقتصادی مسلمانان گشته و حرام است. نمونه هایی از این اختلال را می توان این گونه برشمرد: 1ـ خروج ارز از کشور بیش از ارزش محصولات وارد شده: با توجه به شرط توازن در گسترش زیرمجموعه ها و تعلق سود، میزان خروج ارز چندین برابر دریافت پورسانت ها است. با توجه به این که در قبال عضویت ده نفر و پرداخت 8000 دلار، مبلغ 400 دلار پورسانت پرداخت می شود، بنابراین ارز خارج شده 20 برابر بوده و چنان چه ارزش واقعی سکه ها را که حدود 300 دلار است در آن لحاظ کنیم یعنی با کسر پورسانت و ارزش سکه های دریافتی، میزان خروج ارز 13 برابر می شود. بنابراین در این شبکه ها احتمال دریافت سود بین 5 تا 8 درصد است و در صورت عضویت 50 میلیون نفر جمعیت یک کشور و تشکیل شبکه های 127 نفری، با پرداخت 40 میلیارد دلار، فقط 2 میلیون و 750 هزار نفر به سود خواهند رسید و سایر افراد (بیش از 47 میلیون نفر) اصلاً به سودی دست نخواهند یافت. 2ـ از بین بردن سرمایه جهت سرمایه گذاری در فعالیت های مولد: از بین بردن اعتماد مردم نسبت به تجارت الکترونیک به عنوان یک ابزار مفید در اقتصاد امروز، آن هم با ادعاهای واهی و غیرعلمی در مورد همترازی بازاریابی هرمی و تجارت الکترونیک. 3ـ به بیراهه رفتن انرژی جوانان وطن که می بایست چرخ های کشور را بگردانند. 4ـ انصراف از تحصیل و افت تحصیلی در جمعی از دانشجویان و محصلین. 5ـ خروج بیش از 200 میلیون دلار ارز (پس از کم کردن میزان پورسانت ها و ارزش واقعی طلا ها) از کشور آن هم فقط تا زمانی که تنها 500 هزار نفر وارد سیستم گلدکوئست شده بودند (بقیه سیستم های مشابه را هم می توان به آن اضافه کرد). 6ـ رواج دروغ گویی و مال حرام در زندگی جوانان که نسل آینده را باید تربیت کنند. -------------------------------- پی نوشت: [4]-همان از صفحه 176 به بعد. [5]- وسائلالشیعة ج26 ص14 [6]- الکافی ج5 ص294 [7]- بولتن « نگاهی دیگر به شرکت‌ها و شبکه‌های بازاریابی هرمی« [8]- وسائلالشیعة ج17 ص448 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📢درد دل ,مال باختگان و کسانی که در معرض شرکت های هرمی قرار گرفته بودن , با مردم در مورد شرکت های هرمی: http://bizbbiz.webnashr.com/2016/12/16/%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B2/ ✅روشنگری در مورد شرکت های هرمی http://on-networkers.ir 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
امام على عليه السلام: بهترين خنده، لبخند است خَيرُ الضِّحكِ التَّبَسُّمُ ميزان الحكمه، جلد ۶، صفحه ۴۰۶ ✅بیایم علاوه بر خنده, یک برنامه دیگه آخر سالی داشته باشیم..........اون هم دل تکونیه بله دل تکونی🍂 از خونه تکونی واجب تر,💖ِ این روزهای آخر سال دلتو بتکون.🍂 🍃وسبزه عشق به همه بکار🌿🌹🌿 دلتو بتکون 🍂 از هرچی که 🌾 تو این یک سال یا دش دلتو به درد آورده.🍁 تا دلت زنده بشه 🍃وسبزه آرامش سبز بشه🌿🌿 دلتو بتکون🍂 از خاطره هایی که🌾 گریه هاش بیشتر ازخنده هاش بوده.🍁 🍃تا سر زنده بشی🌿🌿
سلام اعضای گرامی😊 تبریک دو مناسبت:فرا رسیدن ماه رجب🌒 و میلاد پربرکت امام باقرالعلوم علیه السلام. 📢دیروز به خاطر آماده نبودن مطالب بارگذاری داستانک به🗓 روز یک شنبه پیش رو می‌شود. باتشکرویژه🌹🌹🌹
#ویژه_نامه_مهدویت ابو بصير ، از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه فرمود : حضرت قائم ( عليه السلام ) شباهتى با حضرت يوسف دارد . راوى مى گويد عرض كردم : آن چيست ؟ فرمود : سرگردانى وغيبت. 📚منبع: غيبة الطوسي : ص 103 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 منزل تویی ,🍃 🌿نور دل غافل تویی, جان مرا قابل تویی🍃 🌿بشنو سلام جان من , ای یار غایب از نظر🍃 🌟السلام علیک یا اباصالح .🍃.🌹.....🍃..🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:شب آرزوها؟ شماره:76 ؟ به عیادت یکی از آشنایان که از بیمارستان مرخص شده بود, رفته بودیم. یکی از بچه های آشنایمان پای تلوزیون نشسته بود. خبر را نگاه میکرد,در میون یکی از اخبارها اعلان کرد که امشب شب آرزو هاست. دیدیم بیمار پوز خندی زد و کمی خندید. ,پدرم گفت:ان شاالله همیشه خنده رو باشی,چه شد؟ گفت:از این نگاه که شب لیله الرغاىب فقط شب آرزوها معرفی می کنند,نمی دانم چرا نمی فهمند این کلام خوبی نیست. پدرم گفت:مگر آرزو عیبه؟ گفت:حدیثی داریم آرزو کردن رو تاىید زیاد نکرده. پدرم گفت:حرفت رو تا این قسمت قبول دارم که می گی ;نباید این شب رو فقط شب آرزوها کنند,برا اینکه شب نیایش مخصوص با معبود رو هم باید معرفی بشه. اما حرف دومت در مورد خود آرزو رو قبول ندارم,چون دین اون آرزوهای نامعقول منظورشه که مذمت کرده ,نه هر آرزوی معقولی رو. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 لیله به معنای شب است و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است.[۱] بنابراین «لیله الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا درست است. [۲] 1. فرهنگ ابجدی عربی فارسی، ج۱، ص۴۳۶. 2. مکارم شیرازی، مفاتیح نوین، ۱۳۸۵ش، ص۶۱۸، اعمال ماه رجب. 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 در نگاه قرآن : آرزوها در قرآن به دو گروه تقسیم می شوند: آرزوهای خوب و پسندیده که مربوط به کسانی است که زندگی خود را بر پایه جهان بینی الهی بنا نهاده اند وآرزوهای ناپسند که مربوط به افرادی است که جهان بینی مادی را پذیرفته اند. آرزوهای خوب و پسندیده امید و آرزوی پسندیده‌، دل بستن به آینده‌ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می‌توان به آن رسیده و این یک امر فطری است. در این صورت بدون شک‌، امید و آرزو عامل حرکت چرخ‌های زندگی انسان‌ها است‌ که حتی اگر یک روز از دل‌های مردم برداشته شود نظام زندگی به هم می‌ریزد و کمتر کسی دلیلی برای فعالیت و تلاش خود پیدا می‌کند. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: « فَمَن كَانَ يَرْ‌جُو لِقَاءَ رَ‌بِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِ‌كْ بِعِبَادَةِ رَ‌بِّهِ أَحَدًا [کهف/110] هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد، و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد.» آرزوهای پسندیده شاخص‌هایی دارد مثل واقعی بودن‌، قابل تحقق بودن‌، عاقلانه و منطقی بودن‌، مشروع بودن‌، در بردارنده سعادت و کمال نهایی انسان بودن. آرزوهای ناپسند آرزوهای ناپسند به دل‌بستگی‌هایی گفته می‌شود که بیشتر ذهنی‌، غیرمعقول‌، کودکانه و دسترسی به آن‌ها بسیار بعید است.‌ آرزو اگر از حد بگذرد و به صورت آرزوی دور و دراز درآید، بدترین عامل انحراف و بدبختی است‌ و درست همانند آب باران است که اگر از حد گذشت مایه غرق شدن و نابودی خواهد شد. این آرزوی کشنده همان است که قرآن کریم می‌فرماید:« رُبَمَا یوَدُّ الَّذِینَ كَفَرُوا لَوْ كَانُوا مُسْلِمِینَ * ذَرْهُمْ یأْكُلُوا وَیتَمَتَّعُوا وَیلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یعْلَمُونَ [حجر/2و3] چه بسا كسانى كه كافر شدند آرزو كنند كه كاش مسلمان بودند*بگذارشان تا بخورند و برخوردار شوند و آرزو[ها] سرگرمشان كند، پس به زودى خواهند دانست.» شاخص‌های آرزوهای ناپسند درست ضد شاخص‌های آرزوهای پسندیده است‌. بعلاوه اینکه آرزوهای ناپسند آثاری همچون غفلت از یاد خدا، بازداشتن از حقایق‌، فراموشی از مرگ و قیامت‌، به بطالت گذراندن عمر، اضطراب و تشویش خاطر دارد. در نگاه روایات عمده روایاتی که درباره آرزو وارد شده از آن منع کرده اند، اما زمانی که همه روایات در کنار هم قرار گرفته و بررسی می شوند نکته ای زیبا بدست می آید که نشانگر دیدگاه واقع گرایانه اسلام در این زمینه است. آنچه در اسلام مورد نکوهش واقع شده «طول امل» یعنی آرزوهای غیر معقول و غیرمنطقی و دور از دسترس است که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری ندارد. برخی از روایاتی که از طول امل نهی کرده و به بعضی از آثار آن اشاره کرده است عبارتند از: حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: « من بر شما از دو چیز می‌ترسم؛ پیروی هوس، و آرزوی دراز، زیرا پیروی از هوس شما را از حق باز می‌دارد و آرزوی دراز باعث فراموشی آخرت می‌شود.»[2] آن حضرت در کلام نورانی دیگری می فرماید:« کسی که آرزو را دراز گرداند، رفتار خود را ضایع و بد ساخته است.»[3] و نیز مولای متقیان در کلام گهر بار دیگری فرمود:« آرزوهای دراز عقل انسان را می برد و وعده آخرت را دروغ می شمرد و انسان را به غفلت وامی دارد و سرانجام آن، حسرت و ندامت است»[4] نتیجه با توجه به آیات و روایاتی که در این زمینه مطرح شد اسلام نه تنها با امید و آرزو مخالف نیست؛ بلکه همواره پیروان خود را به داشتن امید و آرزوهای خوب و پسندیده در زندگی تشویق می کند. اما آنچه روایات گوناگون ما را از آن نهی کرده اند، داشتن آرزوی طولانی است؛ یعنی آرزوهایی که متناسب با میزان توانایی و استعداد و در محدوده قدرت و حتی عمر کوتاه ما نمی باشد. ------------------------- پی نوشت: 1. مجلسی محمد باقر؛ بحار الانوار، تهران، دارالكتاب اسلامیه ، 1364، ج 7، ص173 2. کلینی، الکافی، ج 2، ص 335 3. همان، ج 3، ص 259 4. محمدی ری شهری، میزان الحکمة، جلد 1، صفحه 103(ماده امل) 🌐منبع: اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمی 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:نماز در اول وقت... شماره:77 ؟ تو بوفه دانشگاه داشتیم ساندویچ میخوردیم,که صدای اذان از مسجد دانشگاه بلند شد. به بچه ها گفتم:بچه ها کم کم جمع جور کنیم تا به نماز هم برسیم. یکی از بچه ها گفت:من بعدا می خونم. چون نیم ساعت بعد اذان تا بعد از ظهر کلاس داشتیم, گفتم:خودت می دونی وقت خالی پیدا نمی کنی بری نمازت بخونی. گفت:تا قبل غروب وقته. گفتم:هر چیزی سر وقتش بهتره و خوبه. گفت:پس چرا خدا وقت زیادی تا بعد ازظهر برا نماز گذاشته؟ گفتم:شاید وقت رو خدا برا زمان اضطراری گذاشته که کسی نرسه نمازشو اول وقت بخونه,تا نمازش قضا نشه. گفت:باشه تسلیمم. اذان به اشهد ان محمد رسول الله رسید. گفتم:خو بچه ها به بلند بشیم,تا هم فضیلت اول وقت و هم ثواب نماز جماعت رو ببریم. در حال رفتن به وضو خونه بودیم. دوستم گفت:یه سوال,مگر این نیست که تو دادگاه شاهد باید قضیه را دیده باشه تا شهادت بده,پس چرا ما که نبوت پیامبر اسلام رو و ولایت وصیش را ندیدیم,داریم شهادت می دیم؟ گفتم:لفظ شهادت که فقط به معنای مشاهده با چشم را نداره بلکه معانی دیگری هم داره. چون ما شهادت به وحدانیت خدا هم میدیم اما خدا را که نمی بینیم. او گفت:یعنی چطور چیز ندیده رو شهادت می دیم؟ گفتم:ما خیلی چیزهای رو درک میکنیم و یقین به بودن اونا داریم و شهادت بر بودن آنها میکنیم با اینکه با چشم نمی بینیمش,مثل درد یا محبت یا خیلی چیزهای دیگر. نبوت پیامبر و وصی ایشون هم با براهین و ادله های قرآنی و عقلی و روایی ثابت میشود. و ما چون یقین به این نبوت و وصایت کرده ایم ,شهادت به این نبوت و وصایت می کنیم. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 یکی از زیباترین روایاتی که ثواب نماز جماعت در آن تبیین شده است، روایت نقل شده از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می باشد که فرمود: «جبرئیل با هفتاد هزار ملک بعد از نماز ظهر نزد من آمد، و گفت: ای محمد! همانا خداوند سلام بر تو می فرستد و دو هدیه برای شما فرستاده که برای هیچ پیامبری تاکنون نفرستاده است، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن دو هدیه چیست؟ جبرئیل فرمود: (اول) سه رکعت نماز وتر (دو رکعت شفع- یک رکعت وتر). (دوم) نمازهای پنج گانه به صورت نماز جماعت. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای جبرئیل! نماز جماعت چه فایده ای برای امّت من دارد؟ جبرئیل فرمود: یا محمد! در نماز جماعت دو نفر اقتداء کند. خداوند برای هر یک نفر در هر یک رکعت یکصد و پنجاه (150) نماز می نویسد. زمانی که در نماز جماعت سه نفر اقتدا کند. خداوند برای هر یک نفر در یک رکعت ششصد (600) نماز می نویسد و هم چنان ثواب آن زیاد می شود به طوری که وقتی تعداد افراد از ده نفر گذشت، در این صورت اگر آسمان صفحه و کاغذ و درختان قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده باشند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند. ای محمد! درک تکبیر اوّل نماز با امام جماعت، فضیلت دارد بر ششصد هزار حج و عمره و هفتاد هزار بار بهتر است از دنیا و آن چه در دنیا هست، و یک رکعت نماز پشت سر امام به جماعت خواندن، بهتر است از صدهزار دینار صدقه به مساکین دادن، و یک سجده مؤمن با امام در نماز جماعت بهتر است از صد بنده آزاد کردن».[1] پی نوشت ها [1] . بحارالأنوار، ج 85، ص 15 .. 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلاصه پرسش ثواب نماز اول وقت را از نظر ائمه (ع) و علما بیان کنید؟ پرسش لطفاً ثواب نماز اول وقت را از نظر ائمه (ع) و علمای بزرگ برایم به طور کامل بگویید. پاسخ اجمالی درباره خواندن نماز در اول وقت، آثار و ثواب های زیادی قرار داده شده است؛ مانند: دو برابر شدن ثواب نماز، مورد محبت الاهی قرار گرفتن و ... . علما هم با توجه به همین موضوع، مردم را سفارش به انجام نماز در اول وقت نموده و آن را از اصول مهمّ سیر و سلوک و قُرب به سوی خدا و کمال انسانی دانسته اند. پاسخ تفصیلی درباره ثواب نماز اول وقت برخی از احادیث نقل شده از ائمه اطهار (ع) ذکر می شود: 1. یکی از اصحاب امام صادق (ع) به آن حضرت عرض کرد: یا ابا عبد اللَّه! مرا از بهترین وقت براى خواندن نماز صبح آگاه فرما. امام (ع) فرمود: هنگام طلوع فجر؛ زیرا خداوند مىفرماید: «به تحقیق که قرآن فجر مشهود است»[1]؛ یعنى، نماز صبح را هم فرشتگان روز و هم فرشتگان شب مشاهده میکنند. پس اگر بندهاى نماز صبح خود را به هنگام طلوع فجر بخواند، ثواب آن دو بار در نامه اعمال او نوشته مىشود، هم فرشتگان روز مىنویسند و هم فرشتگان شب.[2] 2. حضرت موسى بن جعفر (ع): «[عطر] نمازهاى واجب که در اول وقت و با آداب و حدود مخصوص به خود خوانده مىشوند، از برگها و ساقههاى نو رسیده و شاداب و با طراوت آس[3] خوشبوتر است. پس بر شما است که نماز [واجب] را در اول وقت آن بجاى آورید».[4] 3. زُراره از امام باقر (ع) می پرسد: خداوند کار شما را به صلاح آورد، اداى نمازها در اول وقت آن بهتر است، یا در وسط وقت، یا در آخر وقت؟ امام (ع) فرمود: در اول وقت. رسول خدا (ص) فرمود: «خداوند عزّ و جلّ، کارهاى نیک را موقعى دوست دارد که در انجام آن تعجیل شود».[5] 4. امام صادق (ع): «هر که نمازهاى واجب را در اول وقت بخواند و درست ادا کند، فرشته آن را پاک و درخشان به آسمان رساند و آن نماز فریاد زند خدا تو را حفظ کند چنانچه حفظم کردی و تو را به خدا سپارم چنانچه مرا به فرشتهاى کریم سپردى و هر که بدون عذر بعد از وقتش، آن را بدون دقت و ارتباط معنوی لازم بخواند، فرشته آن را سیاه و تاریک بالا برد و آن نماز فریاد کشد خدا ضایعت کند چنانچه ضایعم کردى و رعایتت نکند چنانچه رعایتم نکردى...».[6] علمای بزرگ هم با توجه به این احادیث مردم را سفارش به انجام نماز در اول وقت نموده و آن را از اصول مهمّ سیر و سلوک و قُرب به سوی خدا و کمال انسانی دانسته اند.[7] نتیجه: بر اساس روایات از ائمه اطهار (ع) و سفارش علما پسندیده این است که انسان اگر عذر شرعی نداشته باشد، نماز را در اول وقت آن بجا آورد تا مشمول آثار و ثواب آن شود. [1] اسراء، 78:«أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً»؛نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکى شب [نیمه شب] برپا دار و همچنین قرآن فجر [نماز صبح] را چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است. [2] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 3، ص 283، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ش. [3] آس یا درخت مورد، از محصولات گرمسیرى است، و گویند عصاى حضرت موسى (ع) از چوب آن بوده است، همچنین به نوعى ریحان که بىاندازه خوشبوست، گفته مىشود. ر. ک: فرهنگ نفیسى، ج 1، ص 27، به نقل از: مجاهدى، محمد علی، پاداش نیکىها و کیفر گناهان، ص 112،انتشارات سرور، قم، چاپ اول، 1381ش. [4] عاملی، شیخ حرّ، وسائل الشیعة، ج 4، ص 119، مؤسسه آل البیت (ع)، قم، 1409 ق. [5] الکافی، ج 3، ص 274. [6] وسائل الشیعة، ج 4، ص 123 و 124. [7] ر.ک: موسوی (امام خمینی)، سید روح الله،آداب الصلاة، ص 108، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران، چاپ هفتم، 1378ش. 🌐منبع:اسلام کوىست . 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ تفسيرتسنیم شَهِدَ اللهُ اَنَّهُ لااِلهَ اِلاّهُوَ والمَلئِكَةُ واُولوا العِلمِ قائِمًا بِالقِسطِ لااِلهَ اِلاّهُوَ العَزيزُ الحَكيم (18) مفردات شهد: «شهادت»، حضور و ادراك حضوري است، كه گاه با حس است كه نازلترين مراتب درجات ادراك حضوري است؛ مانند ﴿وهُم عَلي ما يَفعَلونَ 388 بِالمُؤمِنينَ شُهود) 1 ﴿ما شَهِدنا مَهلِكَ اَهلِه) 2 و ﴿وليَشهَد عَذابَهُما طَائِفَةٌ مِنَ المُؤمِنين) 3 و زماني شهود قلبي و غيبي است، همچون ﴿كِتبٌ مَرقوم ٭ يَشهَدُهُ المُقَرَّبون) 4 همچنين گاهي بر اصل علم اطلاق ميشود، هرچند مستند حسّي نداشته باشد؛ مانند گفتار برادران يوسف: ﴿ياَبانا اِنَّ ابنَكَ سَرَقَ وما شَهِدنا اِلاّبِما عَلِمنا) 5 اصل «شهد» به معناي «حضر» در برابر سفر هم هست و تعبير ﴿فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهر﴾ بر افراد در خواب نيز صادق است. «شهادت» در سخن ملكه سبا: ﴿ما كُنتُ قاطِعَةً اَمرًا حَتّي تَشهَدون) 6 به معناي حضور در مشورت است. واژه شهادت هم در موارد تحمّل رخداد به كار ميرود و هم در اداي آن. تحمل شهادت، همان ادراك حضوري است و اداي شهادت، خبر دادن از مشهود؛ و چون اداي همان يافته حضوري است، بر آن هم شهادت اطلاق و مثلاً گفته ميشود كه «فلاني شهادت داد» 7 گفتني است كه مستند شهادت در امور حسي بايد «محسوس» باشد و در امور علمي، «مبرهن»؛ و مستند شهادت اهل كشف و شهود قلبي،«مشاهدات» آنهاست. آياتي مانند ﴿وما شَهِدنا اِلاّبِما عَلِمنا) 8 بيانگر شهادت برهاني است و شهادت در اينگونه مسائل به محسوس اختصاص ندارد. پی نوشت: ^ 1 - ـ سوره بروج، آيه 7. ^ 2 - ـ سوره نمل، آيه 49. يعني ما در صحنه حاضر نبوديم و اطلاع نداريم. ^ 3 - ـ سوره نور، آيه 2. ^ 4 - ـ سوره مطفّفين، آيات 21 ـ 20. ^ 5 - ـ سوره يوسف، آيه 81. ^ 6 - ـ سوره نمل، آيه 32. ^ 7 - ـ ر.ك: مفردات، ص468 ـ 465، «ش ه د». 389 8 - ـ سوره يوسف، آيه 81. 🌐منبع:تفسیر تسنیم. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#ویژه_نامه_مهدویت 🌿اي دلا از نگار خود گله معني ندارد🍃 🌹بين معشوق و عاشق فاصله معني ندارد🍃 🌾فاصله روي سياه ماست🍂 🌾پرده غيبت گناه ماست🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 امام صادق علیه السلام از امام علي عليه السلام : 🍃🍃🍃 ⭐️ بهترين اعمال نزد خداوند متعال زمانيست كه بندهء مؤمن منتظر وآمادهء فرج باشد ⭐️ وكسي كه منتظر وآمادهء امر ما ( اهل بيت ) باشد، ⭐️مانند كسي هست كه در راه خدا در خون خود بغلطد . 📚منبع: الخصال : ج 2 ص 610 - 616 و 625 ب 400 ح 10