eitaa logo
دین کده
195 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
دین کده
امیرالمؤمنین عليه السلام: معيار خوبى كردن، منت ننهادن به آن است مِلاكُ المَعروفِ تَركُ المَنِّ بِهِ غررالحكم حدیث 9724 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 معنای منّت و مصادیق آن در قرآن; پاسخ: قرآن کریم به مؤمنان سفارش می‌کند؛ اجر و پاداش صدقات را با منت گذاشتن و اذیت از بین نبرید. ۱. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی»؛[1] اى کسانى که ایمان آورده‌اید! بخشش‌هاى خود را با منّت و آزار، باطل نسازید. اصطلاح «صدقه» گاه در خصوص زکات استعمال می‌شود و گاه در اعمّ از آن(از کفارات گرفته تا هر چیزی که به دیگران بخشیده شود). همچنین ظاهر این است که این حکم در آیه شامل هر نوع احسانى می‌شود؛ به این شرط که غرض از آن اجر و ثواب باشد.[2] بنابر این، لزومی ندارد که این حکم محصور در دادن مال باشد، بلکه هر نوع کمکی حتی کمک‌های غیر مالی را در بر می‌گیرد. لغت‌دانان کلمه «المَنِّ» را چنین معنا کرده‌اند که کاری که برای دیگری انجام داده‌ای، آن‌را بشماری و گوشزدش کنی؛ مانند این‌که به او بگویی من آن‌را به تو داده‌ام، من آن‌کار را برای تو انجام داده‌ام و ... .[3] این منت گذاردن در واقع نتیجه عُجب انسان است[4] و باید در عجب و خودبینی ریشه‌یابی گردد. اهل لغت همچنین کلمه «الأَذی» را نیز به هر نوع ضرری که به جسم و یا روح باشد، معنا کرده‌اند.[5] و مراد از «اذیت» هر امرى است که باعث آزار شخص باشد و سبب ناراحتی او گردد؛ مثل این‌که کمکی که به شخص کرده‌ای را به دیگران بگویی،[6] با خشونت و درشتى با او برخورد کنی، برای پرداخت بدهی، مهلت کمی به طرف مقابل بدهی و ... . حال به نکات موجود در این قسمت از آیه می‌پردازیم. از تعبیر «لا تُبْطِلُوا» به دست می‌آید که ثواب صدقه با منت گذاشتن و اذیت کردن از بین می‌رود.[7] اما این سؤال در این‌جا پیش می‌آید که با این عمل آیا انسان مرتکب گناهی نیز شده است و یا تنها اجر عمل خود را از بین برده است؟ در این راستا پیامبر اسلام(ص) در روایتی به بطلان عمل اشاره می‌فرمایند: «کسی که برای مؤمنی کار نیکی انجام دهد، ‌سپس او را اذیت کند و یا بر او منّت بگذارد، خداوند، عمل او را باطل می‌کند».[8] در روایتی دیگر، آن‌را از گناهان بزرگ به شمار می‌آورند که به طور طبیعی مجازات اخروی را نیز به دنبال خواهد داشت: «سه گروه هستند که خداوند در آخرت بر آنها نگاه نمی‌کند: افرادی که عاق والدین شده باشند،‌ افراد دائم الخمر و آن‌که بر اعطای خود، منت بسیار می‌گذارد».[9] بنابر این آیه؛ شرط صحت صدقه و ترتب اجر و ثواب بر آن، نبودن منت و آزار بعدی است و همان‌گونه که گفته شد، در فرض منت و اذیت، عمل حرامی نیز صورت گرفته است. اما نکته در این‌جا است که صدقه ندادن با روی خوش،‌ بهتر و برتر از این می‌باشد که صدقه‌ای داده شود، ولی منت و اذیت را به دنبال داشته باشد.[10] پی نوشت: [1]. بقره،‌ 264. [2]. آقا جمال خوانساری، محمد، شرح بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، حسینی ارموی محدث، جلال‌الدین، ج 3، ص 100، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1366ش. [3]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 581، قم، منشورات دار الرضی، چاپ اول، بی‌تا. [4]. طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 312، نجف اشرف، المکتبة الحیدریة، چاپ دوم، 1385ق. [5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 71، دمشق، بیروت، دارالقلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق. [6]. ابن عجیبه، احمد بن محمد، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، تحقیق، قرشی رسلان، احمد عبدالله، حسن عباس زکی، ج 1، ص 298، قاهره، 1419ق. [7]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 2، ص 650، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. کبیر مدنی، سید علیخان، ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، محقق، مصحح، حسینی امینی، محسن، ج 1، ص 307، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1409ق؛ حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 1، ص 422، دارالفکر، بیروت، بی‌تا. [8]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 1، ص 91، دار الکتاب، قم، 1404 ق. [9]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، شمس الدین، محمد حسین، ج 1، ص 533، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، چاپ اول، 1419ق. [10]. مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 1، ص 415، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1424ق. 🌐منبع:اسلام کوىست.
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 🔸 فضیلت ✨و اعمال مشترکه ماه شعبان🌙 ✍ شعبان ماه بسیار شریفى است و منسوب به حضرت محمد مصطفی صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَآله و سلم است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود: 🌷شَعبانُ شَهری و رَمَضانُ شَهرُ اللّه ِ فَمَن صامَ شَهری كُنتُ لَهُ شَفیعا یَومَ القِیامَةِ؛(1) شعبان، ماه من و رمضان ماه خداوند است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، در روز قیامت شفیع او خواهم بود. ✅ اگر توان روزه گرفتن و نماز مستحبی نداریم، ذکر شریف "صلوات" و مخصوصا "صلوات شعبانیه "را در این ماه پر فضیلت دریابیم. ✅ در فضیلت و آثار صلوات بر محمد و آل محمد؛ صلوات الله علیهم اجمعین، روایات متعددی وارد شده است، امام رضا(ع) می فرماید: 🌹 مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى مَا يُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيُكْثِرْ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما.(2) هرکس چاره و راهی برای جبران گناهان خود ندارد، بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد؛ چراکه صلوات گناهان را نابود می‌کند. 🌺 پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَاباً مِنَ الْعَافِيَةِ. ؛(3) کسی که بر من یکبار صلوات بفرستد، خداوند دری از تندرستی و عافیت را به روی او می گشاید». ✅ صدقه دادن و استغفار در این ماه سفارش شده است. امام صادق عليه السلام در جواب كسى كه پرسيده بود: چه عملى در ماه شعبان برتر است فرمودند: صدقه و استغفار(4) -------------------------- (1) بحار الأنوار، ج 97 ، ص 83 (2) امالی شیخ صدوق، ص73 (3) بحارالانوار،ج 91،ص 63 (4) اقبال الأعمال،ج۳،ص۲۹۴ 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:طبیعت دوستی. شماره:84 ؟ روز طبیعت با دوستان رفتیم کنار دریاچه ایی که در کنارش درختان سرسبز وسایه خنک بود. جا انداختیم,بعضی رفتن طبیعت گردی اطراف,و بعضی دور هم نشستن و شروع کردن به خاطره نقل کردن ,همراه با آن تخمه شکندن. بعد ازظهر که موقع برگشتن رسید, قبلی که برگردیم,یه مشمای(کیسه)زباله برداشتم شروع کردم به جمع کردن زباله های که بچه ها و بعضی مردم ریخته بودن. یکی از بچه ها با لحن تیکه وحالت خنده با صدای به بچه ها گفت:من هنوز مطمىن نیستم فردا چه شغلی انتخاب کنم که تامیین معاش کنه,اما دوستمان انتخاب کرده,مبارک باشه. گفتم:با من بودی؟ گفت:بله. گفتم:چه شغلی؟ گفت:رفتگر خیلی خوبی می شی,از استعداد بالایت مشخصه. همه زدن زیر خنده. گفتم:رفتگر اگر نباشه,تو یه روز می تونی بری تو خیابون,یا اینکه روز طبیعت رو جای کثیف می ری بشینی خوش بگذرونی؟ سرش به علامت پشیمانی پایین آورد,و باقی دوستان هم ساکت شدن. و گفتم:این طبیعت دوستی,و به تعبیر علمی بهداشت محیطه. خدا هم راضی به این کاره. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 مسئلۀ ضرورت حفظ بهداشت محیط یکی از موضوعات بسیار جدی و اساسی امروز جوامع انسانی است. اگر الزام به حفاظت از محیط زیست انسانی، فراگیر نباشد و از طرف آحاد شهروندان، جدی تلقی نشود و کسانی بخواهند محیط زندگی را آلوده سازند و یا زباله ها از راه های صحیح و بهداشتی جمع آوری نشود، زباله ها کانونی برای آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت مردم خواهند بود. زباله ها کانون انواع میکروب ها و محل پرورش حشرات و عوامل بیماری زا است. لذا به همین جهت است که پیامبر اسلام (ص) می فرماید: "زباله ها را شب در خانه های خود نگه ندارید و آن را روز به بیرون از خانه منتقل کنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است.[1] آن حضرت همچنین فرمود: "خاک رو به را پشت در (حیاط) جمع نکنید؛ زیرا که لانۀ شیطان می شود".[2] بدیهی است که منظور از شیطان در این جا یعنی محل تجمع حشرات موذی و انتقال و گسترش آلودگی و انواع بیماری ها. در سیره و روش زندگی پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ص) فراوان مشاهده می شود که بر پاکیزگی و نظافت اصرار داشتند و پیروان خود را به آن سفارش می کردند. پیامبر (ص) فرمود: "خداوند پاک است، شخص پاک را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد".[3] لزوم اجتناب و دوری از فضولات انسانی و اطلاق نجس به آن و وجوب طهارت و پاک کردن و شستن چیزهای آلوده به آن، از خدمات علمی دین اسلام به بشریت است که موجب پاک شدن محیط زیست از آلودگی ها و نجاسات شده است. 📚پی نوشت: [1] «لاتبیتوا القمامة فی بیوتکم فاخرجوها نهاراً، فانها مقعد الشیطان» محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمة، ج 13، ص 6340. [2] «لاتؤوا التراب خلف الباب، فانه مأوی الشیطان»همان. [3] «ان الله طیب، یحب الطیب، نظیف، یحب النظافة» همان. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كه غم و اندوهش بسيار شود، استغفار كند مَن كَثُرَتْ هُمومُهُ فَعلَيهِ بالاستِغفارِ ميزان الحكمه جلد8 صفحه463 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✳️معنای استغفار; واژه استغفار، به معنای درخواست زبانی یا عملی[1] از خداوند برای آمرزش گناهان است[2] و هدف از آن، درخواست مصونیت از آثار بد گناه و عذاب الهی دانسته شده است.[3] استغفار، یا قولی و زبانی است، مانند گفتن «استغفرالله» و یا فعلی و عملی، مانند انجام دادن عملی که موجب آمرزش انسان می‌گردد[4] ✳️جایگاه استغفارکنندگان: درخواست آمرزش گناه، صفت پرهیزکاران معرفی شده است.[5] ✳️آثار استغفار; در آیات قرآن کریم و همچنین سخنان نقل‌شده از معصومان، برخی از آثار استغفار بیان شده است؛ از جمله: در امان ماندن از عذاب الهی[6]، آمرزش گناهان،[7] افزایش روزی و فرزندان،[8] و همچنین عمر طولانی.[9] . ✳️آداب استغفار: آدابی برای استغفار ذکر شده است؛ از جمله امام علی(ع)، خطاب به مردی که در حال استغفار بود، ۶ معنا برای استغفار بیان کرده است؛ از جمله پشیمانی بر گذشته، تصمیم برای بازنگشتن به گناه، ادا کردن حقوق مردم، انجام واجبات، و چشاندن رنج طاعت به جسم[10] 📚پی نوشت: 1. راغب، مفردات الفاظ القرآن، ۱۴۱۶ق، ص۶۰۹. 2. اسکندرانی، کشف الاسرار، ۲۰۱۰م، ج۲، ص۴۶. 3. ابن عاشور، التحریر و التنویر، ۱۴۲۰ق، ج۳، ص۲۲۳؛ راغب، مفردات الفاظ القرآن، ۱۴۱۶ق، ص۶۰۹. 4. مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی، فرهنگ فقه، ۱۳۸۲ش، ج۱، ص۴۳۹. 5. لِلَّذینَ اتَّقَوا... اَلَّذینَ یقولونَ رَبَّنا اِنَّنا ءامَنّا فَاغفِر لَنا (سوره آل عمران، آیه ۱۵-۱۶)؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۲، ص۴۶۳. 6. نهج البلاغه، شرح عباس علی الموسوی، حکمت ۸۸، 7. فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّارًا؛ و گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است (سوره نوح، آیه ۱۰). 8. سوره نوح، آیه ۱۰-۱۲. 9. بر اساس تفسیر مفسران شیعه و سنی از: سوره هود، آیه ۳؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۵۴۳؛ فخر الرازی، التفسیر الکبیر، دار احیاء التراث العربی، ج۳۰، ص۱۳۷ 10.نهج البلاغه، شرح عباس علی الموسوی، حکمت ۴۱۷، ص۵۰۸. 🌐منبع:ویکی شیعه
این پیام برای حمایت از سپاه پاسداران در مقابل آمریکا که نام سپاه را در لیست تروریست که خود مستحق آن بود,برده, هست.
خصوصيات و ويژگي هاي حضرت عباس(ع):  ۱.عبد؛                                                                                                        در زيارتنامه حضرت عباس(ع) ميخوانيم؛ السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله ولرسوله ولأميرالمؤمنين والحسن والحسين صلي الله عليهم وسلّم. بشر اگر بخواهد به كمالات انساني وبه عزتي كه مخصوص خدا ورسول ومومنان هست دست يابد،راهي جز اطاعت وبندگي خداي متعال كه سرچشمه تمامي خوبي ها وپاكي ها وزيبايي ها هست،ندارد. در حضرت عباس بن علي خصوصيات و ويژگي هايي هم هست،که قطعاً از راه عبوديت وبندگي حاصل شده است  ۲- ولايت مداري؛ صفت عبوديت با اينكه خيلي اهميت دارد وتمامي دارايي هاي انسان هم از اين طريق بوجود مي آيد ولي كافي نيست؛چون علاوه بروظيفه در قبال خدا،در ارتباط با امام خويش نيز مسئوليت داري و بايد ولايت پذير هم باشي؛ ولايت كساني كه خدا دستور پيروي از آنان را داده است. حضرت عباس(علیه السلام) که باور و اعتقادش، تمام تلاشها و موضعگیریهای او را در مسیر ولایت قرار داده است، بهترین اسوه ولایتپذیری است ۳- وفاداري؛ علاوه بر محبت امام بايد نسبت به اوامر وآرمان هاي ايشان نيز وفادار باشي و در اين راه از خود استقامت نشان دهي.پيروزي و سربلندي هر نهضت و حرکتي مرهون و مديون وفاداري ياراني است که در آن حضور يافتهاند تا نهضت با اتکا به وفاي آنان به اهداف شکوهمندانه خود دست يابد. در زيارتنامه حضرت عباس (عليهالسلام) ميخوانيم: اَشهَدُ لَکَ بِالتَّّسليمِ وَ التَّصدِيقِ وَ الوَفاء والنَصيحَة لِخَلَفِ النَّبي؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دین کده
🌿 فرازی از دعای ندبه🌹 🍃عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لا تُرَى 🌿بر من سخت است که مردم را مىبینم،ولى تو دیده نمىشوى. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ساحل چشم من از شوق به دريا زده است!🌿 چشم بسته به سرش،موج تماشا زده است!🍃 جمعه را سرمه كشيديم ،مگر برگردي!🌿 با همان سيصد و فرسنگ نفر برگردي!🍃 زندگي نيست ،ممات است تو را كم دارد🌿 ديدنت ارزش آواره شدن هم دارد🍃 ✨✨✨✨✨✨✨✨ 🕌حضرت مهدي(ع): ⭐️إنّا غَيرُ مُهمِلينَ لِمُراعاتِكُم ولا ناسي لِذِكرِكُم و لَولا ذلِكَ لَنَزلَ بِكُم اللّأْواءُ وَاصطَلَكُمُ الأَعداءُ. 🌟ما در رعايت حال شما هيچ کوتاهي نمي‌کنيم و ياد شما را از خاطر نمي‌بريم 🍂 وگرنه محنت و دشواريها شما را فرا مي‌گرفت و دشمنان شما را از بُن و ريشه قلع و قمع مي‌ساختند. 📚(بحار، ج ٥٣، ص ٧٢)
دین کده
💬 امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار! 📘 تحف العقول، ص۳۹۷ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✳️مفاسد و زیان‌های بیکاری و سستی از نظر اسلام:[1] بیکاری، سستی، تنبلی مفاسد و زیان‌های فراوانی به دنبال دارد و لذا در اسلام نیز سخت از آن نکوهش شده است که در این بحث ضمن هفت عنوان در ذیل بیان شده است. 1ـ بیکار، مورد غضب خداست:[2] همان‌طور که کار ارزشمند، بالاترین عبادت، جهاد، اطاعت خدا و موجب عزت است و کارگر محبوب پروردگار عالم است، بیکاری زشت و نکوهیده و نادرست و شخص بیکار مورد غضب خدا و نفرت خلق است. امام صادق(ع) نقل می‌کند: «ان الله یبغض کثره النوم و کثره الفراغ». «خواب زیاد و بیکاری زیاد مورد غضب خداست». و حضرت موسی‌بن جعفر(ع) فرمود: «ان‌الله عزوج لیبغض القبر النوام ان الله یبغض العبد الفارغ.»[3] و «به راستی که خداوند خشم دارد به بنده‌ای که زیاد بخوابد و شخص بیکار ورد غضب خداوند است.» 2ـ بیکار عقلش کم می‌شود:[4] کار و فعالیت، فکر و مغز انسان را به کار انداخته و عقل و تدبیر را زیاد می‌کند چنانچه امام صادق(ع) می‌فرماید: «التجاره تزید فی العقل»[5] «تجارت و کار عقل را زیاد می‌گرداند.» 3ـ بیکار، دعایش مستجاب نمی‌شود:[6] انتظاری که فرد بیکار، بدون تلاش دارد که دعایش و احتیاجاتش تأمین شود، بیجا بوده و همان‌طور که پیامبر(ص) فرمود: پنج دسته دعایشان به اجابت نمی‌رسد، یکی از آنها را فرمود: «رجل جلس فی بیته و قال اللهم ارزقنی و لم یطلب».«مردی که در خانه خود بیکار بنشیند و بدون اینکه دنیا تلاش و طلب روزی برود، بگوید: خدایا روزی نصیب من کن، دعایش مستجاب نمی‌شود.» 4ـ بیکاری و فقر:[7] شکی نیست که با کار و تلاش چرخ‌های اقتصادی به راه افتاد. و نیازمندی‌های مردم فراهم می‌شود و بیکاری سبب رکود اقتصادی و پایین آمدن سطح تولید و موجب کمبود و درماندگی و فقر می‌شود. و همان‌طور که امام صادق(ع) در پاسخ به فضیل ‌بن یسار که گفت: من امروز بیکارم، فرمودند، کذلک تذهب اموالکم و اشتد علیه «همین‌طور(با بیکار بودن) مال‌های شما از بین میرود و فقیر می‌گردید و سخت او را مورد نکوهش و توبیخ قرار داد و نیز می‌گوید: من کار را ترک کرده بودم(و فقیر و بی‌سرمایه شدم) امام صادق(ع) فرمود: هرگز، چنین(بیکار) مباش، درب مغازه خود را باز کن وسایل کارت را پهن کن و از پروردگارت روزی بخواه. 5ـ بیکار از رحمت خدا بدور است:[8] کسی که کار و تلاش نمی‌کند که مخارج خود و عایله‌اش را تأمین کند و گوشه‌ای از بار جامعه را بر دوش نمی‌کشد بلکه خود و عایله‌اش سر‌باری بر دوش جامعه می‌باشند، ملعون و از رحمت خداوند به دور است، چنانکه پیامبر(ص) فرمود: «ملعون من التی کله علی الناس.» ملعون است هرکس که(کار و تلاش نمی‌کند) و بار و زحمت خود را بر جامعه تحمیل کرده است. و در حدیث دیگر فرمود: «ملعون‌ ملعون من یضیع من یحول» «ملعون از رحمت خدا به دور است، کسی که(بیکار بوده و با درمانده کردن) عایله‌اش را ضایع و بی‌ارزش کند.» 6ـ کم‌کاری بزرگترین عامل بدبختی:[9] همان‌طور که بیکاری زیان‌بار و بیکار مورد نکوهش است. کم‌کاری، سستی و تنبلی نیز نکوهیده و موجب ضرر است و فرد سست، بی‌حال و کم‌کار در امور دنیا و آخرت عقب ‌افتاده و ضرر می‌بیند، لذا، همان‌طور که در روایات اسلامی از بیکاری مزمت و نکوش شده از کم‌کاری و سستی نیز ملامت شده است، چنانکه امام باقر(ع) می‌فرمایند: «این لا بغض الرجل ان یکون کسلانا عن امر دنیا و من کسل عن امر دنیاه فهو من امر آخرته اکسل»: «من دشمن می‌دارم مردی را که در کار دنیایش بی‌حال و سست باشد و در کار آخرتش سست‌تر است» و امام صادق(ع) نیز فرمود: «کسی که در کار عبادت و نمازش سست باشد خیر(و خوبی) در آخرتش نیست و کسی که در اداره امور زندگیش سست و بی‌حال باشد خیر(و خوشبختی) در کار دنیایش نمی‌باشد» و نیز فرمود:«عدو العمل الکسل» «سستی و بی‌حالی دشمن کار است».[10] [1]. وسایل جلد 12(از کتاب کار و کارگر در اسلام) [2]. وسایل ج 12 حدیث 9 [3]. وسایل ج 12 حدیث 3 [4و5و6و7]. وسایل ج 12 حدیث 1و4و9 . [8]. سفیته البحار ج 1 ص 448 [9]. اهمیت کار و ارزش کارگر در اسلام، دفتر امور فرهنگی تبلیغات اسلامی، چاپ نشر 1377 [10]. اهمیت کار و مفاسد بیکاری، دفتر امور فرهنگی، از وزارت کار و امور اجتماعی 🌐منبع: مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
دین کده
امام على عليه السلام: دوبهم زنی و سخن چينى را دروغ شمار، نادرست باشد يا درست أكذِبِ السِّعايَةَ و النَّميمَةَ، باطِلَةً كانَت أو صَحيحَةً غررالحكم حدیث 2442 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 : 1. دشمنى با خدا پیامبر خدا(ص) فرمود: «دشمن‌ترین شما نزد خدا، سخن‌چینان‌اند».[1] 2. عذاب قبر پیامبر خدا(ص) فرمود: «هرکس به قصد سخن‌چینى و دو به هم زنى قدمى بردارد، خداوند در گورش آتشى بر او مسلّط سازد که تا قیامت او را بسوزاند».[2] 3. حرام شدن بهشت بر شخص سخن‌چین امام باقر(ع) فرمود: «بهشت بر سخن‌چینان حرام است».[3] راه درمان سخن‌چینی براى مبارزه با این پدیده شوم اخلاقى و قطع ریشه‌هاى آن از درون جان آدمى، قبل از هر چیز باید به سراغ انگیزه‌هاى آن رفت. به یقین تا عامل حسد، دنیاپرستى، نفاق، حالت آزاردهى و انتقام‌جویى که عوامل اصلى پدیده شوم نمیمه و سخن‌چینى می‌باشد از میان نرود، این رذیله اخلاقى از وجود انسان برچیده نمی‌شود. ممکن است مدتى با اراده و تصمیم‌هاى قوى، محدود یا منفى گردد، ولى باز در مواقعى خود را نشان خواهد داد.[4] هنگام رویارویى با اشخاص سخن‌چین، رعایت نکات زیر ضرورى است: 1. او را نهى از منکر کنیم و زشتى کارش را به او گوشزد نموده، نصیحتش کنیم. 2. در صورتى که بر این کار خود اصرار ورزد او را از خود دور کنیم. 3. با اعتماد به سخن او، نسبت به دیگران بدگمان نشویم. 4. پس از شنیدن سخن او، در پى جست‌وجو و تحقیق از کسانى که درباره آنان سخن رفته، برنیاییم.[5] 📚پی نوشت: 1. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج 1، ص 100 2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 284 3. الکافی، ج 2، ص 369 4. اخلاق در قرآن، ج 3، ص 311. 5. کشف الریبه، ص 44. 🌐منبع:اسلام کوىست
animation.gif
114.7K
خبر آمد ، خبری در راه است سرخوش آن دل که از آن آگاه است شاید این جمعه بیاید ، شاید پرده از چهره گشاید ، شاید با همه لحن خوش آوائی ام در به در کوچه تنهائی ام ای دو سه تا کوچه زما دور تر نغمه تو از همه پر شور تر کاش که این فاصله را کم کنی محنت این قافله را کم کنی کاش که همسایه ما می شدی مایه آسایه ما می شدی هر که به دیدار تو نایل شود یک شبه حلال مسایل شود دوش مرا حال خوشی دست داد سینه ما را عطشی دست داد نام تو بردم لبم آتش گرفت شعله به دامان سیاوش گرفت نام تو آرامه جان من است نامه تو خط امان من است ای نگه ات خاستگه آفتاب بر من ظلمت زده یک شب بتاب پرده بر انداز ز چشم ترم تا بتوانم به رخت بنگرم ای نفست یار و مددکار ما کی و کجا وعده دیدار ما
📢نکاتی در مورد انفاق: ✳️نکته اول:لزوم اعتدال در انفاق نمودن، و پرهيز از زياده‌روى: ۱. وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ.(١) و در راه خدا، انفاق کنید! و خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید! و نیکی کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست می‌دارد. امام صادق علیه‌السلام فرمود: کسی که همه اموال خویش را در راه خدا انفاق کند، کار خوبی نکرده و مراد از «محسنین» را در آیه مقتصد و میانه رو در زندگی دانسته‌اند.(٢،٣) ✳️نکته دوم:کراهت انفاق از چيزهاى نامرغوب و بى‌ارزش از اموال خود: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ‌ ....(۴) ای کسانی که ایمان آورده اید! از قسمتهای پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت ) به دست آوردهاید، و از آنچه از زمین برای شما خارج ساخته ایم (از منابع و معادن و درختان و گیاهان)، انفاق کنید! و برای انفاق، به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در حالی که خود شما، (به هنگام پذیرش اموال،) حاضر نیستید آنها را بپذیرید، مگر از روی اغماض و کراهت! و بدانید خداوند، بی نیاز و شایسته ستایش است.» 📚پی نوشت:   ١.بقره/سوره۲، آیه۱۹۵.    ٢.عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۸۷، ح ۲۱۷.     ٣.مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۹۳، ص۱۶۸، ح ۱۲.  ۴. بقره/سوره۲، آیه۲۶۷
😊🖐باسلام اعضای کانال دین کده: 💫به زودی کانال موضوعات خود را در قالب جدید ارائه می دهد. 🌒🌟قالب قبل، در قالب شخصیتی بود که با موضوعات مختلف برخورد می‌کرد. 🌙☀️قالب جدید، در قالب حضور شخصیت ها وصنف های مختلف در کنار 📝میز فرهنگی در پارک، با بیان خاطرات ومشکلات و رفتارهای مختلف هست. 🖼🗣این نکته هم باید بگویم که قالب ادله هم، از حالت مقاله ایی به ادبیات گفتاری همراه باتصویر ارائه داده می‌شود. 📩⏰و زمان بارگذاری پست هم بخاطر حجم کار جدید، متناسب با حجم کار بارگذاری می‌شود. ☺️باتشکر🌹