eitaa logo
دین کده
199 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
📣طرح مسابقه کتابخوانی وقف اهل بیت علیهم السلام 📚سیر مطالعاتی آثار علامه عسکری قدس سره مرحله دوم @vaghfeahlebeyt
📢شاید برای شما اتفاق بیفتد: 👥 سوال جامعه از دین ومذهب شما. ✅ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔و با بیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر،منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
زبان یار اربعین.apk
2.7M
اپلیکیشن بسیار خوب و کاربردی برای ایام اربعین. 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/574291972C082c6f6968
پذیرش دین سلیقه ایی یا الهی
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:آسمان دین همه جا برای دیندار روشن هست.🕌🌈 شماره:17 یکی از دوستان هم دانشگاهی، ازسفرهای بورسیه دانشگاه درخارج کشور چند روزی برای دیدنی به ایران برگشته بود. ما هم با هم دانشگاهی به دیدن او رفتیم. بچه ها هرکدام میخواستن بدانند،فضای دانشگاه آنجا چطوره، امّا یکی از بچه ها اصرار برفضای شهری آنجا داشت. بعد همان دوستمان گفت:تقصیر اسلامه، چطور اینها رسیدن امّا ما درغم یک کوچه آنهاییم. دوستمان که از خارج آمده بود، خندید وگفت:نرفته دینت را مقصر کردی، مگرپیشرفت ایرانیان را درهمه زمینه ها آگاهی نداری. وگفت:دین اسلام گفته دوز وکلک نزن، حق را ضایع نکن، مگراین چیزهای بدی است. هرکس در این دستورات سبقت بگیره جلوتر ازهمه می افتد، مثل مسابقه دو اگر بدوی چه کافر وچه مسلمان به خط مسابقه می رسی. آن دوستمان دنده لج داشت وبرای اهداف دیگر چونه می زد، وگفت:باشه اسلام دینی است دستورات حقوق بشری را بیان میکند، امّا من دوست دارم دینم را مثل رشته دانشگاهیم خودم انتخاب کنم، و مثل اروپایی ها زندگی کنم وبرنامه های اسلام را برای پیشرفتم استفاده کنم. گفتم:این دیگر چه برنامه ایی است؟ او گفت:برنامه نه سیخ بسوزد و نه کباب. یکی از دوستان شوخ طبع گفت:کباب وسیخ را همین الان میخواهی بسوزونی؟ او گفت:یعنی چه؟ گفتم:دو حرف ضد هم میزنی. او گفت:برای چه؟ گفتم:تو هم میگویی برنامه اسلام خوب است ومیخواهی عمل کنی و هم میخواهی جدا از آن باشی،یک چیز خوب را هیچ آدم عاقل رها نمی کند. او گفت:مگر ادیان دیگر ازجانب خداوند نیامده؟ گفتم:بله. او گفت:مگر خداوندخیر بنده اش را نمی خواهد؟ گفتم: بله. او گفت:پس ادیان دیگر هم خوب است، چون خداوند خیر بنده اش بوده که فرستاده وگرنه نمی فرستاد، پس دینم اگر غیر ازاسلام باشد وبرنامه اسلام را اجراء کنم خطایی نرفته ام. گفتم:دین را کی برای ما انتخاب میکند که به سعادت برسیم؟ او گفت :خدا. گفتم:همان خدای که انتخاب کننده دین است وخیر وخوبی بنده اش را میخواهد، برای سعادت بنده اش فرموده: اسلام واین آخرین دین وخاتم انبیاء را بپذیر تا سعادتمند بشوی. او کمی فکر کرد. وگفت:باشه باشه پذیرفتم دین دل بخواهی نیست، اگر بخواهم داشته باشم انتخاب خدا درسته، امّا این را نفهمیدم همه ادیان میگویند:خدا خالق عالم است و او را می پرستند، امّا ما میگوییم آنها دینشان بدرد آخرت ما نمی خورد. گفتم:درسته میگویند خدا، امّا آیا خدا درست معرفی میکنند؟ گفت:مگر چطوری معرفی میکنند؟مگرآنها مثل خودمان معرفی نمی کنند. گفتم:نه ما مسلمانان خدا را با سوره توحید معرفی میکنیم، واین سوره درقرآن که معجزه پیامبر ما مسلمانان است آمده که خود خداوند بر پیامبرش فرستاده. ویک چیز را باید بگویم که در موحد بودن قبول کردن یک نوع توحید کفایت نمیکند وبایدعلاوه برتوحید خالقیت، توحید ربوبیت وعبودیت و... را قبول داشت، چون مشرکین توحیدخالقیت داشتن امّا توحید ربوبی وعبودیت نداشتند. باقی شریعت ها هم که شما می گویید ادیان: هم تعریفشان از بعضی از توحیدها اشکال دارد، وهم کتابشان شده است. پس باقی شرایع کشتی امنی برای رسیدن به سعادت نیست وخدا اسلام را کشتی نجات معرفی کرده است ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین یهود وناکار آمدی آن...
ناکار آمدی دین مسیحیت
ناکار آمدی دین زردشت
؟ چرا در مورد انبیاء، ختم نبوت وجود دارد؟ پاسخ اجمالی توجه به نکاتی می تواند سودمند باشد:  1. خاتم بودن پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن خاتم بودن دین اسلام در آیه 40 از سوره مبارکه احزاب آمده است و به معناى آن است که به وسیله او نبوتپایان داده شده است و دیگر امکان نبوّتی وجود ندارد.  2. سرّ خاتمیت از طرفی برمی گردد به:  الف. کامل بودن اسلام؛ چون نه از سوی پیام آورنده محدودیتی بود و نه از سوی مخاطبین و لذا اسلام توانست تمام پیام خودش را بیان کند. ب. مصونیت اسلام از تحریف و دگرگونی. پاسخ تفصیلی توجه به نکاتی ما را در دستیابی به جواب یاری می رساند:   1. خاتمیت اسلام از امور مسلم اعتقادی اسلام محسوب می شود و همه فرق و مذاهب اسلامی در این امر متفق اند. خداوند در قرآن می فرماید: " محمّد(ص) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست؛ ولى رسول خدا و ختمکننده و آخرین پیامبران است؛ و خداوند به همه چیز آگاه است ".[1] خاتم (بر وزن حاتم) به معناى چیزى است که به وسیله آن پایان داده مىشود[2]، و نیز به معناى چیزى آمده است که با آن اوراق و مانند آن را مهر مىکنند و از آن جا که این کار (مهر زدن) در خاتمه و پایان قرار مىگیرد، نام خاتم بر وسیله آن گذارده شده است. اگر مىبینیم یکى از معانى خاتم، انگشتر است به خاطر این است که نقش مهرها را معمولا روى انگشترهای شان مىکندند و به وسیله انگشتر، نامهها را مهر مىکردند.[3] پس معنای خاتم بودن پیامبر اکرم (ص) این است که نبوت با او ختم شده و بعد از او دیگر نبوّتی نخواهد بود.[4] برخی از علمای اسلامی از خاتم  و خاتمیت این گونه تعبیر کرده اند: الخاتم من ختم المراتب باسرها؛ یعنی، پیغمبر خاتم آن پیغمبری است که جمیع مراتب را طی کرده و دیگر از نظر او و از نظر کار او مرحله طی نشدنی وجود ندارد.[5]   2. در باره سرّ خاتمیت، از گذشته بین اندیشمندان مباحث زیادی مطرح شده است.[6] ما معتقدیم بشر به فطرت خود خداجوی است، اما این فطرت کافی نیست تا هر چه که برمی گزیند و هر آئینی که به آن اعتقاد دارد، حق باشد بلکه این فطرت، گرایشی است که می بایست در پرتو بصیرت به راه راست هدایت شود و خداوند افزون بر عقل که پیامبر درونی است، پیامبران بیرونی را برای ما فرستاد تا آن چه را که عقل نمی تواند ادارک کند برای ما تبیین کند. این پیامبران آمدند تا راه روشن هدایت را به ما نشان دهند و هر یک با دو محدودیت (محدودیت انبیا در تلقی وحی و دریافت حقیقت، محدودیت مخاطبین در فهم حقیقت) و یک خطر ( خطر تحریف و تغییر مسیر دین) روبرو بودند، از این رو هر دین نسبت به دین قبلی از یک سو تکمیل کننده و از سوی دیگر تصحیح کننده بود، این مسئله تا آمدن دین خاتم یعنی اسلام ادامه داشت. در دین خاتم، نه محدودیتی در ناحیه پیامبرش بود و نه محدودیتی در ناحیه مخاطبان، و از سویی از خطر تحریف هم مصون بود؛ یعنی از سویی پیامبری فرستاده شد که در قله معرفت قرار داشت و از سوی دیگر زمینه فهم، در مردم پیدا شده بود؛ یعنی، لااقل بعضی از مردم این آمادگی را پیدا کرده بودند که معارف بلند الاهی را در بلندای آن معرفت بیابند.[7] با از  بین رفتن این دو محدودیت، اسلام توانست تمام پیام خود یعنی تمام هدایت الاهی را که بخشی از آن را ادیان گذشته بیان کرده بودند، ارائه نماید و در واقع دین کامل و دین خاتم باشد. [1] . "... و لکن خاتم النبیین ..."، احزاب،40. [2] . مجمعالبحرین، ج 6، ص 53. [3] . نک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 339؛ ترجمه ی المیزان، ج 16، ص 487؛ آموزش عقاید، مصباح یزدی، ص 288، انتشارات بین الملل، تک جلدی. [4] . ترجمه المیزان، ج 16، ص 487. [5] . مطهری، مرتضی،خاتمیّت، ص 70. [6] . مثلا ملّا صدراى شیرازى، خاتمیت دین مقدّس اسلام را به دلیل تکامل عقول بشر دانسته است (شرح ملّا صدراى شیرازى بر اصول کافى، ص 110) و صاحب جواهربه نقد این دیدگاه پرداخته و گفته است سرّ خاتمیت دین مقدّس اسلام همین جامعیت و شمول و سازگارى آن با تمامى تحولات و تبدّلات مىباشد (مجمع الرسائل، ص 9-11). [7] . هادوی تهرانی، مهدی، باورها و پرسش ها، ص41. 📢ادامه دارد..... 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه مطلب... از سوی دیگر، باید دین خاتم مصون از تحریف باشد و در اسلام، این مصونیت در پرتو دو عامل محقق می یابد:   الف. مصونیت منبع اصلی (قرآن) از تحریف.[8]   ب. پایه گذاری روشی که آن روش، امکان فهم اصیل دین در هر روزگاری را برای هر کسی که با آن روش آشنا شود و با آن روش به منابع مراجعه کند، فراهم نماید.[9]   ادیان الاهی، به تعبیر شهید مطهری از دو بخش تشکیل شده اند. یک بخش عناصر ثابت دینی و بخش دیگر، عناصر متغیر.[10] آن بخش از ادیان  الاهی که عنصر ثابت و جهان شمول، همه جایی و همه زمانی هستند در واقع ناظر به آن بخش از هویت انسان است که همواره ثابت است. البته ادیان الاهی به جنبه تحول پذیر آدمی هم توجه کرده اند و این جنبه در قالب عناصر و احکام متغیر (بخشی از احکام دینی که وابسته به زمان و مکان است) تجلی پیدا می کند. استخراج عناصر ثابت و متغیر دین از طریق شیوه ای که اهل بیت (ع) پایه گذاری کرده اند، که از آن به اجتهاد تعبیر می شود، صورت می پذیرد[11] و از این طریق است که می توان به تمام نیازهای هدایتی بشر پاسخ مثبت داد.   بدیهی است که گسترش حجم مباحث فقهی در زمان فعلی و اندک بودن این مباحث در دوران گذشته، به جهت گستردگی نیازهای بشر امروزی است، اما نباید گمان کرد که برای تأمین نیازهای انسان باید از احکام ابدی اسلام دست برداشت، یا این خود گواهی است بر این که دیگر نیازی به تعالیم انبیا نیست، بلکه همه این پیشرفت ها در پرتو تعالیم انبیا و روشی که معصومین پایه گذاری کرده اند (اجتهاد) امکان پذیر است.   فرض کنید برای دانش آموزانی چند، معلم ریاضی قرار داده اند تا به ترتیب، به آنها ریاضی بیاموزند. هر کدام مقداری از ریاضی و قواعد کلی آن را آموخت تا نوبت به معلم آخر رسید. وی علاوه بر یک سری قواعد کلّی، به آنها چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) را هم آموخت و به آنها قواعد کلی در این باره را نیز تعلیم داد که مثلاً حاصل ضرب هر عدد در صفر مساوی صفر است یا همیشه حاصل جمع دو عدد مساوی بزرگ تر از حاصل تفریق آن دو عدد است و ده ها و صدها قاعده دیگر. از این به بعد هر چه دانش آموزان پیشرفت کنند به وسیله همین چهار عمل اصلی است که می توانند روابط و موضوعات جدید ریاضی را کشف کنند که در این کشفیات جدید هم حتماً باید قواعد اصلی و کلی معلم رعایت شود تا نتائج مثبت دهد. در چنین حالتی است که می گوییم معلم آخر کار را تمام کرد. از طرفی هیچ دانش آموزی به خود اجازه نمی دهد که بگوید ما دیگر از تعالیم معلم بی نیاز شدیم و احکام جدید ریاضی را کشف می کنیم؛ چرا که اولاً شالوده و ستون پیشرفت، همان چهار عمل اصلی است و از طرفی، مطابقت کشفیات جدید با آن قواعد کلی، ضامن صحت این کشفیات است.   پس عدم مواجهه دین خاتم با محدودیت در ناحیه مخاطب نه به این معنا است که همه مردم به درجه ای از معرفت می رسند که می توانند تمام حقیقت را آن گونه که باید دریافت و ادراک کنند، بلکه به این معنا است که در مجموع مردمان زمان ظهور دین، قابلیت حفظ مواریث دین وجود دارد. به عبارت دیگر، دین خاتم با شرایط اجتماعی، فرهنگی و علمی مردم روزگار دین و بعد از آن ارتباط دارد؛ یعنی زمینه بقا، حفاظت و صیانت از دین در بین آن مردم از طریق بعضی از افراد که می توانند خود را به گوهر دین برسانند و آن را در اختیار دیگران قرار دهند، وجود دارد. نه این که دین به جایی برسد که آموزش هایش عمومی شود و مردم خودشان بدون نیاز به دین و مراجعه به آن و بدون این که حتی خودشان بدانند، دین را حفظ کنند.   3. همان طوری که بیان شد، اسلام از دو عنصر ثابت (جهان شمول) و متغیر (موقعیتی) برخوردار است. نیاز ما به علوم در طراحی ساز و کار ها است و پیشرفت آن در طراحی بهتر و دقیق تر ساز و کارها، مؤثر است، در حالی که استنباط عناصر جهان شمول و رسیدن به فلسفه، مکتب و نظام اسلامی، به شیوه فقهی و تحلیلی صورت می گیرد[12] و آن چه نیاز به امروزی  شدن دارد ساز و کار است نه عناصر ثابت. عناصر ثابت، اختصاصی به احکام عبادی ندارد، بلکه شامل احکام اجتماعی و حکومتی اسلام هم می شود؛ یعنی همه احکام اجتماعی و حکومتی اسلام در قالب عناصر موقعیتی نیست و عناصر جهان شمول فراوانی در آن یافت می شود که می توان با استخراج این عناصر، به فلسفه، مکتب و نظام اسلامی در حوزه های خاص؛ مثل اقتصاد ، سیاست و حقوق دست یافت.[13] [8] . برای آگاهی بیشتر، نک: همان، ص 45 - 58. [9] . نک: همان، ص30و 31. [10]. مطهری، مرتضی، خاتمیّت، ص 144و 145.  .[11]باورها و پرسش ها، ص 86 و 87. [12] . نک: هادوی تهرانی، مهدی، مبانی کلامی اجتهاد، ص 383 - 405؛ مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ص 21 - 44. [13] . نک: 1. هادوی تهرانی، مهدی، مکتب و نظام اقتصادی اسلام. 2. هادوی تهرانی، مهدی، قضاوت در اسلام. 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
عدم تحریف قرآن کارآمدی اسلام🕌
شمار.18 درماه رجب برای خرید ساعت برای روز پدر رفته بودم مغازه ساعت فروشی در مرکز شهر,یکی از دوستان دوران دبیرستانم را در آن مغازه دیدم,خیلی خوشحال شدم با او روبوسی کردم و او هم خیلی خوشحال شد وگفت:واقعا زنده ام کردی. گفتم:اصغرجان مگر باید غیر از این اخلاق از یک دوست انتظار داشت؟ اصغر گفت:ما که بی وفایی از دوستان که به جایی رسیدن زیاد دیدیم. گفتم:چه زخمی از دوست خورده ایی؟ گفت:بعضی از بچه ها که سرکاری رفته اند ,من که شاگرد مغازه ام ودیپلم گرفته ام سطح پایین نگاهم میکنند,وبی تفاوت از من عبور میکنند. گفتم:ان شاالله درست میشه,توکل بر خدا کن. دوستم گفت:دیگه چقدر توکل کنم, هرچه توکل کردم ,در زندگی احساس تغییری نکردم. گفتم:در کنار توکل تلاش هم کردی؟ او گفت:کمی ,اما خیلی توکل کردم. گفتم:شاید توکل را بد برای خودت معنا کرده باشی. او گفت:مگر توکل کردن تکیه بر خدا نیست؟ گفتم:بله,اما اگر کسی یادست از تلاش برداشت یاکم تلاش کرد,بعدا انتظار حل مشکل داشت خود را سرکار گذاشته چون خدا برای حل کردن مشکلاتمان وسیله ایی قرار داده,درصورتی که برای رسیدن به خواسته هایمان آن وسایل قرار داده استفاده کردیم به خواسته خود می رسیم. اوگفت:واقعا دنیا چه برسر انسانها در می آورد,خودت هم دچار مشکل شده ایی,وسایل را هم شریک خدا می دانی. گفتم:نه!من شریکی برای خدا قرار ندادم,حالا از شما سوالی دارم,آیا خدا روزی دهنده است یا صاحب مغازه ات؟ گفت:معلومه خدا. گفتم:اگر یکماه به مغازه نیای حقوق به دستت می رسد؟ گفت:حقوق که هیچ اخراجم هم میکند. گفتم:آیا با منطق خودت ,صاحب مغازه را شریک خدا قرار ندادی؟ گفت:عجب این چه حرفی است,نمی شود که بدون زحمت وکار حقوق گرفت,دنیا که بدون حساب وکتاب نیست,خدا این را وسیله روزی من قرار داده. گفتم:آفرین خودت خوب جواب دادی, همانطور که گفتی برای رسیدن به روزی خدا وسیله ای را قرار داده که ما باید به طرف آن حرکت کنیم. درتوکل به خدا هم همینطور است گفت:این تکیه به خدا فقط چی میشود؟ گفتم:خدا را فقط تکیه گاه حقیقی و حللال مشکلات بدانیم و کارمان بسپاریم به خدا با این اعتقاد کارمان را انجام دهیم وتلاش کنیم, که اگر مانعی در مسیرهدفمان باشد خداوند بر طرفش کند,مثل اینکه در اداره ایی کار دارد توکل بر خدا میکند پی گیر کارش میشود اگر به صلاحش باشدخدا دل آن مسىول را نرم میکندکه کار آن شخص را تسهیل کند. دوستمان گفت:پس من هم با صاحب مغازه صحبت میکنم تا به من اجازه دهد درسهایم کم کم بخوانم با توکل برخدا. 📢ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
۱توکل ۲توکل در روایات ۳مراحل توکل ۴رسیدن به مراحل بالای توکل ۵منابع توکل توکل، در اصل از ماده «وکالت»، به معنای انتخاب وکیل است؛توکل، عبارت است از اعتماد و اطمینان قلبی بنده در جمیع امور خود به خدا، و حواله کردن همه کارهای خود را به او و تکیه بر حول و قوه الهی نمودن.[۱] پیامبر اکرم (ص) فرمود: « از جبرئیل (ع) پرسیدم: توکل چیست ؟ پاسخ داد: آگاهی به این واقعیت که مخلوق، نه زیان می رساند و نه عطا و منعی دارد، و اینکه چشم از دست و سرمایه مردم برداری ؛ هنگامی که بنده ای چنین شد جز برای خدا کار نمی کند و به غیر او امیدی ندارد . و اینها همگی حقیقت و مرز توکل اند».[۲] این صفت با ارزش در صورتی حاصل می شود که انسان همه کارهایی را که در عالم هستی انجام می گیرد، از جانب پروردگار بداند و هیچ قدرتی را جز او مؤثر نداند و معتقد باشد که حول و قوه ای نیست مگر به واسطه او . اگر کسی واقعا چنین اعتقادی داشته باشد، در دل به خدا اعتماد پیدا کرده و بر او تکیه می کند.[۳] توکل در روایات در این رابطه علی بن لوید گوید: از امام کاظم (ع) تفسیر «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » یعنی «هر آن کس که کار خویش را به خدا واگذارد خداوند مهمات او را کفایت کند».[۴] پرسیدم؛ فرمود: «توکل به خدا مراتبی دارد، یکی از آنها آن است که تمامی امور خویش را به او واگذاری و او را وکیل خودسازی که هر چه با تو کند از او راضی باشی و بدانی که آنچه به سود تو باشد و نیز لطف خود را از تو دریغ ندارد و بدانی که امر هر چیز به دست اوست. پس همه امورت را به او واگذار کن و به سوی او مطمئن باش.[۵]و یا در این حدیث شریف از امام صادق (ع) که از نهایت توکل و عالی ترین مرتبه آن سؤال شد و ایشان فرمودند: «(عالی ترین مرتبه توکل آن است که) جز خدا، از کسی نترسی».[۶] و این مقامی است که حضرات معصومین (ع) همگی دارای آن بودند و در اوج قله توکل، اسوه حسنه ای برای ما شیعیان قرار گرفتند بزرگان دین، نیز از این مرتبه عالی اخلاقی بهره مند بودند که مثال بارز آن مرحوم حضرت امام (ره) در کشاکش پیروزی انقلاب و در مواجهه با رژیم طاغوت زمان خود همواره می فرمود: «والله هیچ گاه من نترسیدم» که خود نشان دهنده توکل فراوان حضرت امام (ره) به قدرت لایزال الاهی بود. بنابراین توجه به عالم اسباب و عوامل طبیعی با روح توکل سازگار است، زیرا جدا کردن اثرات و عوامل طبیعی از اراده خدا نوعی شرک است، چراکه عوامل طبیعی هر چه دارند از ناحیه خداوند است و همه به اراده و فرمان اویند.[۷] مراحل توکل توکل دارای مراتبی است که عبارتند از: الف : ضعیف ترین درجات توکل اینکه انسان اعتمادش به خدا مانند اعتماد به وکیل در دعاوی باشد . در این مرتبه عمده نظر به حل شدن کار است. ب : حالت متوسط : غیر خدا را نشناسد و به جز او به کسی پناه نبرد؛ مانند وابستگی طفل به مادرش؛ و این مرتبه متوسط توکل است. ج : عالی ترین درجه توکل حالتی است که فرد خود را صد در صد وابسته به خدا می بیند، مانند میت در نزد غسال.[۸] رسیدن به مراحل بالای توکل همه صفات و محاسن اخلاقی با ممارست و تلاش خالصانه به دست آمده و استمرار می یابد. اگر انسان بخواهد حرفه ای را فراگیرد باید تلاش مستمری داشته باشد تا به حد استادی برسد و چه بسا تلاش او سالها به طول انجامد. اگر شخص بخواهد به مراحل بالای صفات اخلاقی از جمله " توکل" برسد، باید در مصادیق مختلفی که برایش پیش می آید، توکل به خدا کند و هیچ گاه توکل را از دید خود دور نکند.در برخی از روایات دربارهٔ اخلاص و نتیجه استمرار برآن می فرماید:« کسی که چهل روز عبادت خالصانه خود را برای خداوند بیاورد چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود.»[۹] دیگر صفات اخلاقی نیز، چنین است. اگر استمرار و مجاهدت باشد این حالات اخلاقی در انسان تبدیل به ملکات شده و ماندگار می شوند. منابع: 1. ملا احمد نراقی، معراج السعاده، ص 758، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، قم، 1381 شمسی . 2. نک: نمایه شماره 99 (سایت: 2385)، جواب اجمالی. 3.ملا احمد نراقی، معراج السعاده، ص 758، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، قم، 1381 شمسی با اندکی تصرف . 4.طلاق، 3 5.علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 71، ص 129. 6.همان، ج 71، ص 143. 7.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 10، ص 297 (با مختصر تغییر در متن) اقتباس از سؤال 99 (سایت: 2385). 8.ملا احمد نراقی، معراج السعاده، ص 758، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، قم، 1381 شمسی 3، ص 764 و 765. 9. بحار الانوار، ج53، ص326. 🌐منبع: اسلام کوئست 💻پژوهشکده امر به معروف 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📚مطالعه بیشتر: ✅حقیقت توکل: 1. تفاوت متوکّل با متأکّل. 2.تفاوت معرفتي متوکلان با ديگران. 3. رابطه توکل بر خدا با اختيار انسان. 4. اعتماد به خدا يا اعتماد به نفس؟ http://mesbahyazdi.ir/node/4343 ✅ توکل در آیینه قرآن و روایات 🌐 http://mesbahyazdi.ir/node/4287 🌐 http://mesbahyazdi.ir/node/4465 🌐منبع:سایت آیت الله مصباح 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
✍یکی مادرش را با ماشین می برد خانه سالمندان که به آرزوهای خودش برسد ✍یکی مادرش را پای پیاده بر دوشش می برد تا به آرزویش برساند. #اربعین 💠: @resale_hamrah
شماره19 روزجمعه آخر ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس با بسیج دانشجویی از در بسیج دانشگاه راهی مراسم راهپیمایی روز قدس شدیم. قبل از در خروجی دانشگاه فضای سبزی بود و دانشجویان همیشه محل استراحت خود قرار می دادند,آن روز هم چندگروهی از دانشجویان بودند و دربین این گروه ها یکی از گروه ها در فضای آزاد صبحانه مفصلی را ترتیب داده بودند. دو تا از بچه های بسیج برای امر به معروف ونهی از منکر به طرف آنها رفتند. یک مرتبه صدای فریادی ازطرف روزه خوران بلند شد,همه به طرفشان رفتیم,دیدیم تا دعوای لفظی است. همه اطراف بچه های بسیج و روزه خوران حلقه زدن. درمیان جمعیت استادی از دانشگاه به طرف بچه ها رفت وتقاضای آرامش کرد,بعد از آنها سوال کرد و گفت:چه مشکلی پیش آمده؟ .بچه های بسیج گفتن:در روز روشن در ملاعام در ماه مبارک رمضان روزه خواری میکنند. یکی از دانشجویانی روزه خواری کرده بود گفت:آقا مریضم نمی توانم روزه بگیرم ودیگری گفت:من حال ندارم روزه بگیرم ویکی دیگر که خودش فریاد زده بود گفت:اصلا روزه شما را قبول ندارم. یکی ازبسیجیان گفت:اگر نمی توانی یانمی خواهی بگیری,برو گوشه ایی تغذیه را استفاده کن, چرا دهن کجی به این ماه مبارک میکنی؟ وشما که صدایتان را بالا می برید,منطق داشته باش,حرفت را علمی بزن و استدلال کن فریاد نزن,اما بگویم روزه مال خداست نه مال من است که قبول نداشته باشی. یکی دیگر از اساتید دانشگاه ازجمعیت بیرون آمد وگفت:بچه ها حق می گویند,شما روزه ات را میخواهی بگیری بگیر,آنها هم صبحانه یشان را بخورند. آن استادی که اول برای میانجی آمده بود گفت:این چه حرفی است؟خدا حکم کرده روزه خواری نشه والان هم حکومت بر پایی حکم خداست که حکومت اسلامی می باشد,چه توجیهی داری؟ استادمنحرف فکر گفت:شما سخت تراز خدا میگیرید. استاد خوش فکرگفت:ما حکم خدا رابیان میکنیم,حالا از شما سوالی دارم,شما صلاح دانشجویان را میخواهید؟ او گفت:این چه حرفی است,من بهتر ازشما تندرو ها صلاح این بچه ها را میخواهم. استاد خوش انصاف گفت:اگر دانشجوی صلاح دید شما را زیر پا بگذارد چه میکنید؟ او گفت:معلومه با نصیحت کردن آگاهش میکنم. استاد گفت:اگر نپذیرفت چی؟ او گفت:اگر موضوع فردی و فقط مرتبط به شخص خودش است میگذارم تا باچوبی میخورد به اشتباه خود پی ببرد,و اگرموضوع اجتماعی باشد بایک سختی ومانع جلوی او را میگیرم تا مانع آزادی وسقوط حق دیگران نشود. استاد گفت: آفرین,ما هم حرفمان در مورد عملکرد انسان این است,چون یک گناه علاوه بر اینکه انسان را به سقوط می کشاند جامعه را هم به سقوط می کشاند,ومصداق عمل روزه داری یعنی تمرین بندگی وتغییر در مذاق انسانها برای رسیدن به کمال, اما اگر کسی روزه خواری کند مخالفت کرده با مذاقی که انسان را به کمال می رساند. آیا شما مخالف کمال انسانی به خصوص دانشجویانید؟ سکوت محض آن استاد معاند را گرفته بود,ودانشجویان با سوت وکف استاد منصف را تشویق میکردند. ادامه دارد..... 📢ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
: امر به روزه‌داری در ماه مبارک رمضان از دستورات صریح خداوند در قرآن است که بر تمام مسلمین روزه ماه مبارک رمضان را واجب کرده است. روزه گرفتن در این ماه مبارک از وجوه اشتراکی تمام مسلمین است تا آن جا که بالاتفاق همگی آن را واجب می دانند. عمق اهمیت و ارزش روزه را می توان با توجه به آیات قرآن و احادیث اهل بیت متوجه شد؛ در سوره مبارکه بقره آیه 83 آمده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون»؛ ای کسانی که ایمان آوردید بر شما روزه واجب شد همان طور که بر امت‌های پیش از شما واجب شده بود؛ باشد که تقوی پیشه کنید. روزه گرفتن به غیر از آن که از واجباتی است که مورد اشاره و تصریح قرآن قرار گرفته، در احادیث اهل بیت عصمت و طهارت نيز به عنوان پایه اسلام از آن یاد شده است. روزه ماه رمضان یکی از پنج پایه اسلام امام باقر(ع) می فرماید: «اسلام بر پنج پايه استوار است: ولايت، نماز، زكات، روزه ماه رمضان و حج.» کافى،ج 2، ص21، ح 8 روزه ماه مبارک رمضان تا بدان پایه از ارزش و اهمیت در میان واجبات و طاعات خداوند قرار دارد که امام باقر(ع) از روزه به عنوان یکی از پنج پایه اسلام یاد می‌کنند. شان و اهمیت روزه ماه مبارک و خود ماه رمضان در احادیث از دامنه گسترده ای برخوردار است تا آن جا که بر طبق احادیث، ماه شعبان به عنوان مقدمه و زمینه ای برای آمادگی یافتن برای روزه ماه مبارک رمضان یاد شده است. در اهمیت حفظ انسان دربرابر خطرات آخرت: : قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وسلم: أَلصَّوْمُ جُنَّـةٌ مِنَ النّـارِ. [الكافى، ج 4، ص 162] رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: روزه سـپر آتش (جهنّم) است. «يعـنى بواسـطه روزه گرفـتن، انسان از آتش جهنّم در امان خواهد بود.» ماه مبارک رمضان و روزه آن تا آن جا مسئله ای جدی و بااهمیت است که برای شخص مکلفی که بدون عذر موجه و تعمداً به روزه‌خواری بپردازد کفاره در نظر گرفته شده و این نشان از اهمیت و جایگاه روزه دارد. با توجه به حرمت ماه مبارک رمضان و ارزش فی نفسه روزه، روزه خواری و رعایت نکردن حرمت ماه مبارک رمضان و روزه داران این ماه, گناهیست بزرگ: روزه خواری در ملاء عام گناهی بزرگتر از جنبه اخلاقی و شرعی روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان یک گناه کبیره است، اما خوردن و آشامیدن بی ضرورت در ملاء عام بی احترامی و حرمت شکنی این ماه عزیز بوده و گناهی فراتر از یک روزه خواری ساده است. روزه خواری به معنای کم خردی است در نتیجه، روزه خواری و حرمت شکنی ماه مبارک می‌تواند معنایی بسیار زشت و قبیح داشته باشد تا آن جا که با اندکی دقت در احادیث می‌توان دانست که حتی روزه خواری به معنای بی عقلی و کم خردی معنا شده است. در اصول کافی جلد اول کتاب عقل و جهل امام معصوم روزه گرفتن را از جنود عقل معرفی می كند و در مقابل آن روزه خواری و نگرفتن روزه از جنود (سپاهیان) جهل. با توجه به احادیث ذکر شده می توان دریافت که کسانی که بدون عذر موجه روزه نمی گیرند از دیدگاه دین به نقصان و کمبود خرد مبتلا هستند. شاید برخی نگرفتن روزه را نوعی کیاست و زیرکی بدانند، اما طبق فرمایش صریح پیامبر افرادی که آخرت را به دنیای خود می فروشند افرادی بی عقل و کم خرد هستند. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢شاید برای شما اتفاق بیفتد: 👥 سوال جامعه از دین ومذهب شما. ✅ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔و با بیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر،منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
مرگ برظلم وظالم
شماره:20 روز شنبه بعد از روز قدس کلاسها بر پا شد. درون کلاس نشسته بودیم که استاد وارد کلاس شد با نگاه زهر آلودی به بچه های بسیج کرد,چون اون استاد همانی بود که دیروز در بحث شکست بدی خورده بود. نشست و با تمسخر گفت:دنیا یا مثل هیتلر و جنگ طلبه یا صلح طلبه مثل دنیا. آقایان مو به صورت چسپیده,بیاید با دنیا صلح کنید,کسی صلح طلب نباشد چه فرقی با هیتلر دارد؟ قسمتی از کلاس برای استاد سوت وکف زدن. یکی از بچه های بسیج گفت:استاد کسی با دنیا سر جنگ ندارد. استاد گفت:به گفته خودتان,قسم حضرت ابوالفضل قبول کنیم یا دم خروس را,شما دیروز رجز خوانی کردید و خجالت نمی کشند گروهی هم در دنیا تندرو پیدا کردید، همین کار شما را تکرار می کنند,آبروی برای ما بین دنیا نگذاشتید . بسیجی گفت:منظورتان روز قدس و شعار مرگ بر استکباران دنیا، آمریکا و اسراىیل است؟ استاد گفت:خودت خوب متوجه میشوی. بسیجی گفت:اگر دزد در خانه شما بیاید یا اینکه باعث اختلاف شمادر خانواده باشد یا باعث منع امکانات استفاده خودت و اطرافیانتان بشود,برای او نوشابه وکیک باز میکنید؟ بچه ها خندیدن. و ادامه داد وگفت:آمدن سرزمین اسلامی را غصب کرده اند وباعث نا امنی شده اند در کل دنیا مخصوصا کشورهای اسلامی,حالا هم فکران ما دنیا را روشن کردن تا پشت دهنی به این ناحقی بزنند,حالا ما جنگ طلبیم یا آنها که ادعای تمدن میکنند وشاید هزاران بار بیشتر هیتلرقتل عام کرده اند,مگر هیروشما و حلبچه عراق وسردشت ایران و جنایتهای که در سایه این گروه اتو کشیده وبه ظاهر صلح طلب انجام گرفته یادتان رفته؟ استاد گفت:کی شما را مامور کرده دنیا را شما با تفکرتان نجات بدهید مگر شما سوپر من هستید. بسیجی گفت:انسانیت و اسلام,شما با کدامش مشکل داری؟ استاد گفت:یعنی چه؟ بسیجی گفت:سوال پرسیدم. استاد گفت:تو درجایگاهی نیستی که من را باز خواست کنی,حالا بگو اسلام اسلام میکنی,کجا گفته مرگ بر دیگران؟من اسلام را اسلام رحمانی می شناختم که پیامبرش برای اکمال اخلاق مبعوث شده,شما دارید کینه خودتان به اسم اسلام می زنید تا پیش مردم عام مقدس نشان بدهد,ما که می دانیم شما را درجامعه رسوا میکنیم. بسیجی گفت:فروع دین را بلدی استاد؟ استاد گفت:هر بچه دبستانی می دونه این را؟ بسیجی گفت:چطور فروع دین قسمت شیشم و هفتم ودهم را فراموش کردید.؟ استاد گفت:تو که خیلی ادعای بلد بودن میکنی بگو. بسیجی گفت:امر به معروف ونهی ازمنکر، خدا بر من واجب کرد که اگر منکری در دنیا به وجود آمد، امر به مخالف منکر کنم ونهی از منکرایجاد شده کنم. اسرائیل خودش منکر استکبار جهانی است واستکبار عامل منکر. امّا تبری هم میگوید با دشمنان خدا دشمنی کن، آیا اینها در فروع دین نیستند؟ استاد باعصبانیت گفت:برو بیرون!!!!! ادامه دارد... 📢ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
امر به معروف و نهى از منکر، یکى از آموزه‌های مهم اسلامى است که عزّت، حیثیّت، شرافت و پیشرفت مسلمانان و نیز اجرای احکام، جلوگیرى از فساد و فحشا و تأمین امنیت اجتماعى، به آن وابسته است. این مهم که از آن، به عنوان واجبی کفایی[1] و یکی از فروع دین[2] یاد می‌شود مورد تأکید و سفارش آیات متعددی از قرآن کریم[3] و احادیث پیامبر(ص) [4] و ائمه(ع) [5] واقع شده و  اندیشمندان دینی نیز درباره اهمیت والای آن، مطالب فراوانی در کتاب‌های کلامی و فقهی بیان کرده‌‌اند. آنان در توضیح دو واژه «معروف» و «منکر» می‌گویند: معروف؛ در لغت به معناى شناخته شده (از ماده عرف) و منکر؛ به معناى ناشناس (از ماده انکار) است. به این ترتیب کارهاى نیک، امورى شناخته شده، و کارهاى زشت و ناپسند، امورى ناشناس معرّفى شده‌اند؛ چرا که فطرت پاک انسانى با دسته اول، آشنا و با دسته دوم، ناآشنا است.[6] [1]. « واجب کفائى؛ واجبى است که در ابتدا بر همه مکلّفان واجب است، ولی اگر بعضى، آن‌را انجام دهند، وجوب از دیگر مکلّفان ساقط می‌شود»؛ بر گرفته از نمایه 17011. [2]. ر.ک: نمایه 2378 (دسته بندی اصول و فروع دین).  [3]. «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَر». لقمان، 17؛ «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»؛ توبه، آیه 71. «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»؛ آل عمران، 110. [4]. قَالَ النَّبِیُّ (ص): «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِیفَ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ قَالَ الَّذِی لَا یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 59، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. قال الباقر(ع): «.. بها (الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَر) تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر..»؛ کافی، ج 5، ص 56، بَابُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَر، ح 1. [6]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 37، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج ‌7، ص 327 و 110، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ششم، 1412ق. 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m