eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
16 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:خوش خلقی حتی با باخت دربازی. شماره:38 از دانشگاه که به خونه برگشتم دیدم پدرم داره با پسر همسایه که کبوتر بازی میکنه، داره صحبت می کنه. بهش داشت می گفت: که سنگ نندازی که شیشه خونه بشکنه. او با بی ادبی جوابش داد. من هم ناراحت شدم. پدرم حالت من را که دید گفت:ناراحت نشو،جواب آتش را فقط باید با آب داد. بعد از ظهر از خونه خارج شدم، پسر همسایه رو دیدم که به طرفم میاد. پیش خودم کلنجار رفتم، با چه برخوردی از کنارش بگذرم. موقعی که بهم رسید، یاد حرف بابام افتادم، سلامش کردم، او جواب سلام داد و ازکنارم گذشت. چند روز بعد بابام دیدم که بهم گفت:پسر همسایه رو دیدم تا با ادب سلامم می‌کنه. من هم بهش گفتم:اثر آب بر آتشه. گفت:مگه چه کردی؟ گفتم:چند بار او را که دیدم، جای رو تلخی، بهش سلام کردم. پدرم گفت:اثر اخلاق نیکو همینه. مثل داستان برخورد امام حسن علیه السلام با مرد شامی، که بعد از اینکه مرد شامي به امام حسن علیه السلام سخنان زشت و ناپسندش داد، امام حسن عليه السلام نزد او رفت و لبخند زنان سلام كرد و با مهربانی به او احترام گذاشت، که باعث پشیمانی و تغییر عقیده داد. گفتم:آره، الگوی حسنه ما ائمه ما هستن، چون ادامه دهنده رفتار اسوه حسنه یعنی پیامبر خدا، که نمونه وسرمشق نیکویها و رفتار پسندیده‌ هست،می باشن. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (21) (احزاب) مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می کنند.[1] اسوه بودن رسول الله برای مسلمانان از چه جهتی است؟ منظور از اسوه بودن پیامبر آن است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ابعاد سه گانه اعتقادات، اخلاقیات و اعمال، الگوی کامل انسان هایند. اندیشه توحیدی آن حضرت، ایمان، توکل، اخلاص، شجاعت، پاکی، صداقت، کار و کوشش، نظم و نظافت، زهد و تقوا، محبّت و مهربانی، عفو و بخشش، همت عالی، استقامت و شکیبایی، هوشیاری و درایت، توجّه به خدا، تسلّط بر حوادث، مقاومت در برابر سختی ها و...از جمله اموری هستند که همه مسلمانان باید در این امور، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم الگو و سرمشق بگیرند. کسی که سه حوزه اعتقاد و اخلاق و عمل خود را با پیروی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سامان می دهد، آن حضرت را الگوی خویش ساخته و به آیه 21 سوره احزاب عمل کرده است.[2] پی نوشت ها [1] احزاب/ 21. [2] ر. ك: تفسير نمونه، آيةاللَّه مكارم شيرازى، ج 17، ص 240- 245. 🌐منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
بيان ۱۰۰ خصلت از خصوصيات رفتاري پيامبر اکرم(ص) است که بازگوکننده بخشي از سلوک فردي و اجتماعي و سبک زندگي آن حضرت مي‌باشد. بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. ۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. ۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۱-عزيزترين افراد نزد او کسي بود که خيرش بيشتر به ديگران مي رسيد. ۵۲-احدي از محضر او نا اميد نبود و مي فرمود « برسانيد به من حاجت کسي را که نمي تواند حاجتش را به من برساند.» ۵۳-هرگاه کسي از او حاجتي مي خواست اگر مقدور بود روا مي فرمود و گرنه با سخني خوش و با وعده اي نيکو او را راضي مي کرد. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
۵۴-هرگز جواب رد به درخواست کسي نداد مگر آنکه براي معصيت باشد. ۵۵-پيران را بسيار اکرام مي کرد و با کودکان بسيار مهربان بود. ۵۶-غريبان را خيلي مراعات مي کرد. ۵۷-با نيکي به شروران، دل آنان را به دست مي آورد و مجذوب خود مي کرد. ۵۸-همواره متبسم بود و در عين حال خوف زيادي از خدا بردل داشت . ۵۹-چون شاد مي شد چشم ها را بر هم مي گذاشت و خيلي اظهار فرح نمي کرد. ۶۰-اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمي شد . ۶۱-مزاح مي کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمي زد. ۶۲-نام بد را تغيير مي داد و به جاي آن نام نيک مي گذاشت. ۶۳-بردباري اش همواره بر خشم او سبقت مي گرفت. ۶۴-از براي فوت دنيا ناراحت نمي شد و يا به خشم نمي آمد. ۶۵-از براي خدا آنچنان به خشم مي آمد که ديگر کسي او را نمي شناخت ۶۶-هرگز براي خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود. ۶۷-هيچ خصلتي نزد آن حضرت منفورتر از دروغگويي نبود. ۶۸-در حال خشنودي و نا خشنودي جز ياد حق بر زبان نداشت. ۶۹-هرگز درهم و ديناري نزد خود پس انداز نکرد . ۷۰-در خوراک و پوشاک چيزي زيادتر از خدمتکارانش نداشت. ۷۱-روي خاک مي نشست و روي خاک غذا مي خورد. ۷۲- روي زمين مي خوابيد. ۷۳-کفش و لباس را خودش وصله مي کرد. ۷۴-با دست خودش شير مي دوشيد و پاي شتر ش را خودش مي بست. ۷۵-هر مرکبي برايش مهيا بود سوار مي شد و برايش فرقي نمي کرد. ۷۶-هرجا مي رفت عبايي که داشت به عنوان زير انداز خود استفاده مي کرد. ۷۷-اکثر جامه هاي آن حضرت سفيد بود. ۷۸-چون جامه نو مي پوشيد جامه قبلي خود را به فقيري مي بخشيد. ۷۹-جامه فاخري که داشت مخصوص روز جمعه بود. ۸۰-در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز مي کرد. ۸۱-ژوليده مو بودن را کراهت مي دانست. ۸۲-هميشه خوشبو بود و بيشترين مخارج آن حضرت براي خريدن عطر بود. ۸۳-هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک مي زد. ۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز مي يافت. ۸۵-ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه مي داشت. ۸۶-هرگز نعمتي را مذمت نکرد. ۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ مي شمرد. ۸۸-هرگز از غذايي تعريف نکرد يا از غذايي بد نگفت. ۸۹-موقع غذا هرچه حاضر مي کردند ميل مي فرمود. ۹۰-در سر سفره از جلوي خود غذا تناول مي فرمود. ۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر مي شد و از همه ديرتر دست مي کشيد. ۹۲-تا گرسنه نمي شد غذا ميل نمي کرد و قبل از سير شدن منصرف مي شد. ۹۳-معده اش هيچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. ۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد. ۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمي خورد. ۹۶-بعد از غذا دستها را مي شست و روي خود مي کشيد. ۹۷-وقت آشاميدن سه جرعه آب مي نوشيد؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله. ۹۸-از دوشيزگان پرده نشين با حياتر بود. ۹۹-چون مي خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه مي خواست. ۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم مي کرد: بخشي براي خدا، بخشي براي خانواده و بخشي براي خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت مي کرد. منابع: کتاب «منتهي الآمال» محدث قمي و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسي 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
💐سلام دوستان عزیز: 🙏به پیشنهاد دوستان کانال احترام میگذاریم 📬📲 و در برنامه بارگذاری پست در کانال ,هفته ای سه پست گذاشته میشود. ✳️یعنی علاوه بر (یک شنبه) (وپنج شنبه,) ✍سعی میکنیم روز (سه شنبه )هم یک داستان با ادله آن بارگذاری شود. 🌹باتشکر ویژه🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:نام نیکو برای فرزند شماره:39 در ایستگاه اتوبوس نشسته بودیم منتظر اتوبوس,چند نفر هم کنار ما منتظر اتوبوس بودن. یک شخصی وارد شد,یکی از منتظرین اتوبوس بلند شد با او که تازه داخل ایستگاه شه بود, احوال پرسی کرد. و بعد از حوال پرسی به او گفت: فرزندتان به دنیا آمده؟ او گفت:بله,آقا محمدم چراغ خانه ام را روشن کرد. آن طرف گفت:چرا اسم فارسی نگذاشتی؟ما که عرب نیستیم. پدر فرزند از تو جیبش چندتا اسکناس در آورد,سه تا10هزار تومانی ویک پنجاه هزار تومانی,وگفت:سهمیه ات فقط یک بار انتخابه. اون طرف گفت:عجب دست ودلباز شدی,ما باید کادو بدهیم نه شما,پس حالا که اصرار میکنی,من پنجاه تومانی را بر می دارم. وپنجاه تومانی را برداشت. پدر بچه گفت:چرا پنجاه تومان را برداشتی؟ او گفت:این انتخاب بهتر است. پدر بچه گفت:چه فرقی میکند؟هر دو پول هستند وکاغذ. او گفت:نه اینطور نیست, چون این اسکناس که می گویید کاغذ, اعتباری دارد که کاغذهای دیگر که در دستت هست,ندارند. پدر بچه گفت:ما هم انسانها از نظر ظاهر یکی هستیم,اما بخاطر اعتباری که ایجاد کرده ایم با ارزش شده ایم,اسم ها هم اینطورند. من هم اسم با ارزش ترین انسان را بر فرزندم گذاشتم,با اینکه شاید اسم های با ارزش دیگری هم وجود دارند. ما حدیث داریم که کسی فرزندی به اسم محمد داشته باشد,خیر می بیند این حدیث از امام رضا علیه السلام دیدم که نقل کرده بودند که حضرت فرمودند : خانه ای که در آن نام محمد باشد ، صبح و شام اهل آن خانه به خیر و نیکی خواهد بود.(1) پس بهترین اعتبار را هم برای خودم و فرزندم انتخاب کرده ام, و یکی از حقوقی فرزند بر گردن والدین دارد, اسم خوب گذاشتن بر فرزندش است,ومن این کار انجام داده ام. معنای با ارزشی هم دارد اسم محمد,چون محمدیعنی; (ستوده,بسیار تحسین شده) او گفت:درسته اما چرا اسم فارسی به این معنا نگذاشتی. پدر بچه گفت:ما همه فرزند حضرت آدم هستیم,اما ارزش و امتیاز ما انسانها را بر اساس نژاد نمی سنجن, بلکه بر اساس تقواست که پیش خدا ,انسان ارزش گذاری میشود. دوما اسم پیامبرمان خاتم انبیا است بهترین خلق,چه بهتر که نام او باشد که باعث برکت میشود. -------------------------------- 1 . وسائل الشیعه جلد ۱۵ صفحه ۱۲۷ 📢ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
چه اسمی برای فرزند انتخاب شود بهتر است؟ پاسخ اجمالی اسم و نام بیانگر مسمی و صاحب آن است و هر گاه اسم تلفظ می شود صاحب آن اسم به ذهن انسان می آید، بنابراین لازم است برای افراد و مواردی که اسم انتخاب می کنیم، اسم خوب انتخاب کنیم. در روایات آمده است درست ترین نام آن است که بر بندگی دلالت نماید؛ همچنین بهترین اسامی، نام پیامبران (ص) است. پاسخ تفصیلی اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوی کاشف از هویت و ماهیت هر چیزی است. اسم لفظی است که انسان با شنیدن آن بدون اختیار به معنا و صاحب آن منتقل می شود. براى همه موجودات (گیاهان، حیوانات، جمادات و.... وجود نام و اسمی که تداعی کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است. و هر یک از افراد انسان دارای شخصیت مسقلی هستند، شایسته است زیباترین و با ارزش ترین اسم ها برای او انتخاب شود. نامی که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پیامبر اسلام (ص) فرمود: "یکی از حقوق فرزند بر پدر این است که نام نیک و زیبا برای او انتخاب کند."[1] در اسلام داشتن نام و لقب نیکو یک ارزش است و می تواند در روحیه و جسم انسان اثرات مثبتی داشته باشد. از این رو شایسته است هر مسلمانی برای فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زیرا نام خوب تداعی کننده معنای خوب و نام بد تداعی کننده معانى و مفاهیم بد و نا مناسبی است که موجب هتک حرمت انسان می گردد. در تعالیم اخلاقی اسلام معیارها و ضوابطی برای نام نیک افراد انسان بیان شده است از جمله: 1. اسم باید در حد شخصیت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران های زندگی او (کودکی، نوجوانی جوانی و کهن سالی) باشد. 2. از اسامی خاص ذات باریت عالی نباشد. مثل ذات، رحمان 3. درست ترین نام آن است که بر بندگی دلالت نماید؛ مانند: عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحیم و ....[2] 4. اسامی پیامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روایت وارد شده است بهترین نام ها، اسامی پیامبران (ص) است.[3] امام صادق (ع) از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که فرمود: کسی که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هیچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4] 4. دارای معنای زشت یا از اسامی افراد بد نام نباشد. در روایتی امام باقر (ع) از پیامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترین و بدترین اسم را چنین برمی شمرد. بهترین اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترین اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخی دیگر از روایات نام های حکم، و حکیم و خالد و مالک نیز بر این نام ها افزوده شده است.[6] در بین اسامی خوب و زیبا نیز بعضی از بعض دیگر با ارزش تر و بالاتر هستند. هرکس باید سعی کند بهترین اسم را که دارای امتیازات و معیار های بیشتری است انتخاب نماید. [1]. "حق الولد على والده ان یحسن اسمه و ادبه". [2] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالأنوار ج : 101 ص : 130و 131. [5] حرعاملی، وسائل الشیعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامیة، چاپ پنجم، 1398ق. [6] حرعاملی، وسائلالشیعة، ج 21، ص 398، 27399. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📡طلاعات بیشتر در این موضوع: 🌐پشت پرده نظر سنجی از,اسم فارسی باشد یا عربی؟(سایت راسخون) http://www.google.com/amp/rasekhoon.net/article/amp/show/206051/%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2585-%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586%25DB%258C-%25DB%258C%25D8%25A7-%25D8%25B9%25D8%25B1%25D8%25A8%25DB%258C/ 🌐شایعه در مورد اسم ایرانی فرزند احمد شفیق عربستانی(سایت شایعات) http://shayeaat.ir/post/317 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏سلام:باعرض پوزش بخاطر آماده نشدن داستان واستدلال، به امید خدا تا فردا پست جدید بارگذاری می‌شود. باتشکر از صبر وحوصله شما عزیزان🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:مو سر خانم بیرون زده، آزادیه یا ضایع کردن حق دیگران؟ شماره:40 با بچه های پایگاه بسیج محله مان قرار بستیم,چهارشنبه شب زیارت عاشورایی در گلزار شهدا برگزار کنیم. با دوستان به وسیله ماشین رفتیم دنبال یکی از دوستان که در محله دیگر بود. به خانه دوستمان رسیدیم,به او زنگ زدم که بیاید . پچ پچ بچه ها بلند شد,موبایل را قطع کردم. گفتم:چی شده این قدر بلند پیچ پیچ می کنید؟ یکی از بچه ها گفت:مگر وضعیت جلوی ماشین را نمی بینی؟ نگاه کردم دیدم تا چند خانمی با بدون رو سری درون ماشین نشسته اند وشالشان را دور گردن انداخته اند و چراغ درون اتاقک هم روشن هست,انگار نه انگار در خیابان هستند. یکی ازبچه ها گفت:چکار کنیم؟,برویم امر به معروف ونهی از منکر؟ تو همین بحث بود که که دوستمان رسید,سوار ماشین شد. بچه ها به او گفتند: این چه وضعیته تو محلتون؟ او گفت:شرمنده,من اینقدر با خانواده این دو دختر صحبت کرده ام که مرعات کنند وجلوی دخترشان را بگیرند,اما اصلا مگر قبول میکنند. من از ماشین در آمدم,خواستم بروم طرف ماشین. بچه ها گفتند:چه کار میخواهی کنی؟ من چیزی نگفتم و رفتم طرف ماشین. به ماشین که رسیدم,سکه ایی را از جیبم در آوردم و روی شیشه جلوی ماشین با سکه ایی که در جیب داشتم زدم. یکی از خانم ها شیشه بغل را کشید پایین و سر بیرون آورد,ذید من ریش دارم ,با لهجه تمسخر آمیز وکشیده گفت:بله برادررر جان. گفتم:سلام, لطفا پوشش داشته باشید,این طور مناسب نیست. یکی از خانم ها گفت:مناسب! مناسب را خودم می شناسم,نمی خواهم کسی برای ما مشخص کند. گفتم:مسلمانی؟ یکی از خانم ها گفت:هستم, حالا در استخدامی گزینه دین مسلمان را حتما بزن. گفتم:شوخی نمی کنم,اگر مسلمانی آیه حجاب را خدا در قرآن آورده,و مناسب را مشخص کرده من و شما مخلوقیم و تولیدی شرکت خدا,خدا در دفترچه راهنمای ما, دستور حجاب داده است. دختره گفت:اگر نخواهیم دفترچه را رعایت کنیم,چه میشود. گفتم:ماشین وجودمان خراب می شود,وآسیب می بیند. گفت:آقا به شما چی؟ ما دوست داریم,ماشینمان خراب بشود. گفتم: اگر ماشین خراب هر روز که در خرابیش بیشتر باقی بماند,علاوه بر اینکه وضعیتش بدتر می شود, دیگران را هم مورد اذیت قرار می دهد,اگر کم توجهی بشود باید اعمال قانون شود. خانمه گفت:حرف اول را آخر بزن,چرا این قدر مقدمه چینی؟بگو با زورت میخواهی گیر بیخود بدهی. گفتم:گیر بیخود نمی دهم,حکم انسانی است. گفت:چه انسانی؟انسان آزاد آفریده شده. گفتم:آزادی مطلق هیچ کس نمی تواند داشته باشد,چون جلوی آزادی دیگران را می گیرد. دختره گفت:کی گفته شما مامورید؟واعمال قانون را از کجا آوردید؟ گفتم:حکم امر به معروف ونهی از منکر را خدا داده و اگر کسی جامعه بخطر اخلاقی وروانی بیندازد وگوش نکند, حاکم برای برای دفع خطر از جامعه انسانی واسلامی اعمال قانون میکند. واین حق حاکم اسلامی را خدا به او داده است و اگر در یک کشور دین اسلام حاکم باشد,قانون اسلامی هم جاری است. دوباره دختره گفت:اگرنخواهم چی؟ گفتم:لجبازی شما مثل این است که بگویی میخواهم سوار ماشین باشیم ونه گوهینامه داشته باشم و ونه قوانین را رعایت رعایت کنم. پلیس شما را اعمال قانون میکند. اما اگر پشت فرمان نباشی ومسافر باشی, این قانون جاری نیست. در خانه مثل مسافری درون ماشین,اما همان هم یک قانون به خودش دارد زیرا شما جلوی محرمت متناسب با جایگاه او به شما خدا اجازه داده و می توانی پوشش داشته باشی,که اگرشوهرت باشد خیلی آزادی و اگر برادرت باشد درجه محرمیت کمتر میشود. چون نحوه محرمیتشان با هم از نظر درجه متفاوت است. دختره گفت:تو خانه هم فضولی می کنی؟ گفتم:میخواستم لطف کنم به شما آگاهی بدهم,اما درجامعه همه حق دارند کسی اجازه ندارد آن را آلوده کند,حالا لطف کن پوششت را درست کن. دختره گفت:عجب گیریی افتادیم. شالشان را روی سرشان انداختن و از ماشین در آمدن و رفتند منزلشون. . ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. چرا حجاب کامل زنان فقط در کشور ایران اجباری است؟ پرسش چرا حجاب به صورت پوشش کامل بدن به جز قرص صورت و مچ پا و مچ دست، فقط در کشور ایران اجباریست و در دیگر کشورهای مسلمان به این صورت نیست ؟ مگر کشورهای عربستان یا مصر یا ترکیه یا ... مسلمان نیستند؟ پاسخ اجمالی حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است. در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است . در قرآن مجید و بسیاری از روایات محدوده ی آن به این صورت بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها می تواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند. بنا بر این تشریع و قانون مند شدن آن ربطی به حکومت ها و نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد . حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید، زیرا بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است. بنابراین آنچه بر عهده ی همه حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند. پاسخ تفصیلی حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده ی آن بیان شده است. خداوند متعال در سوره ی نور در این باره می فرماید: «به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده اند دانسته شود... .»[1] دراین آیه به وجوب پوشانیدن تمام زینت ها و سر و گردن در برابر نامحرمان تصریح شده است. بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پائین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده اند و در آیه هم قرائنى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله: الف: استثنای زینت ظاهر در آیه ی فوق، خواه به معنى محل زینت باشد یا خود زینت، دلیل روشنى است بر اینکه پوشاندن صورت و کفین لازم نیست. ب: مفهوم دستور آیه ی فوق در مورد انداختن گوشه ی مقنعه [و روسری] به روى گریبان، که منظور، پوشانیدن تمام سر و گردن و سینه است و سخنى از پوشانیدن صورت در آن نیست، قرینه ی دیگرى بر این مدعا است[2]. شواهد تاریخى نیز نشان مىدهد که نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه ی عمومى نداشته است[3]. ائمه ی طاهرین(ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیه ی شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کردهاند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق (ع)) می گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهرانشان آشکار کنند، محسوب میشود؟ حضرت فرمود: «بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پائین تر است از زینت حساب می شود... .»[4] همچنین مسعدة بن زراره از امام صادق(ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره ی زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: «صورت و دو کف دست.»[5] البته باید به دو نکته توجه داشت: 1. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی آید، باشد و مفسده ای را هم به همراه نداشته باشد.[6] 📢ادامه دارد... 🌐منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
2. در مواردی که بیان می شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه ای بین آن دو نیست و آنچه در اینجا بدان پرداختیم مسئله ی اول است.[7] ([8]) بنا بر این تشریع و قانون مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن بر عهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده است. آنچه بر عهده حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام در همه زمینه ها و مخصوصا در زمینه حجاب و پوشش زنان (به خاطر تأثیر آن در سلامت اخلاقی جامعه و استحکام بنیان خانواده ها) است. حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.[9] بی حجابی از محرمات ا لهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است [10] و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی حجابی، مجازات وضع کند.[11] متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند و نتیجه آن همانا گسترش فساد اخلاقی، افزایش بی رویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است. شما داستان غم بار اندلس سابق و اسپانیای امروز را شنیده‌اید و حرص و ولع مراکز استعماری را برای شیوع اخلاق جنسی غرب در بین مسلمین را ملاحظه میکنید! آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک و اما پر از غریزه و هیجان و شهوت در آیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال حساس آنان به حراج گذاشته و از آنان دل ربایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخصی افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است ، البته به دور از افراط و تفریط. البته از دیر باز تاکنون در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی بحمدالله زنان مسلمان خود مدافعان واقعی و دلبسته گان حجاب ـ البته با مراتب مختلف آن ـ بوده و هستند و چنانچه در تاریخ دیده و خوانده‌اید، در مقابل کشف حجاب رضا خانی و پسرش در ایران مقاومت ها کردند و هم اینک ما هر روزه شاهد صحنه های زیبایی از مقاومت زنان مسلمان در دفاع از حجاب اسلامی حتی در کشور های غیر مسلمان مدعی آزادی هستیم که به بهانه های واهی از حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاهی جلوگیری می کنند. [1] نور، 31، ترجمه ی آیتی. [2] توضیح: در شأن نزول این آیه گفته اند که عرب ها در آن زمان روسرى و مقنعهاى مىپوشیدند که دنباله ی آن را روى شانهها و پشت سر مىانداختند، به طورى که مقنعه پشت گوش آنها قرار مىگرفت و تنها سر و پشت گردن را مىپوشاند ولى قسمت زیر گلو و کمى از سینه که بالاى گریبان قرار داشت، نمایان بود . اسلام این وضع را اصلاح کرد و دستور داد دنبالهی مقنعه را از پشت گوش یا پشت سر جلو آورده و به روى گریبان و سینه بیندازند. نتیجه آن بود که تنها گردى صورت باقى مىماند و بقیه ی بدن پوشانده مىشد. [3] تفسیر نمونه، ج 14، صص 450 و 451. [4] «عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ »، اصول کافی، ج 5 ، ص 521، باب یحل النظر الیه من المرأة. [5] «عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن»، وسائل الشیعة، ج 20، حدیث شمارهی 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ. [6] نک: استفتائات امام خمینی(ره)، ج 3، ص 256، سؤال 33و34؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص929؛ نمایهی : زن و آشکار کردن آرایش. (شرح بیشتر در زمینه ی بحث فقهى و روائى این مسئله، در مباحث نکاح در فقه آمده است). [7] برای آگاهی بیشتر، نک: مسئلهی حجاب، استاد شهید مطهری (ره) ، صص 164- 235. [8] برداشت از سؤال 403 نمایه: محدوده ی حجاب زن. [9] - ترخان، قاسم، پایگاه حوزه، سؤال شماره 5988-2. [10] العناوین الفقهیة، ج2، ص: 627، قاعدة [4] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر [11] ترخان، قاسم، پایگاه حوزه 5988-2. 🌐.منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
✅پاسخ به شبهات در قالب رمان های کوتاه، همراه با استدلال📚 ⚠️😱شبهات ومسائل مبتلابه: 📝شفاعت، پارتی بازی(اعطای به ناحق) است یا اعطای به حق؟ 📝چرا من پیغمبر نشدم؟ 📝شیطان مأمور خدا یا مبغوض خدا؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی چه؟ 📢و دهها شبهه و مسائل مبتلابه در جامعه. دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff