eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
16 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:جایگاه شیطان در عالم. شماره;54 ؟ بعد از اتمام نماز که از مسجد خارج شدم یکی از بچه های قدیم را که قبلا مسجد می آمد و مدتها بود که سری به مسجد نزده بود,از کنار در مسجد داشت عبور میکرد. صدایش زدم,نگاهم کرد. بهش گفتم:مومن خدا چی شده؟نیستی؟ با خنده گفت:زیر سایه ات هستم,یک چیز دوستانه اگربهت بگم؟ گفتم:بفرما جان. گفت: میگما شماها خیلی دلت خوشه. با حالتی بین خنده و تعجب گفتم:برای چی دلمان خوشه؟ خندید و گفت:کمی بیشتر بیا مسجد, تا به آسمان ببرنت بین فرشته ها. گفتم:دقیقا متوجه نشدم منظورت چیه؟ گفت:شیطان یک عابد بود,درجرگه آسمانیان رفت برای عبادت ,و فقط بخاطر یک سجده چه بلای سرش آمد. حالا حواست باشه رفتی آسمان, آخرش شاید این طوری بشه. گفتم: قضیه را ناقص گفتی ,چیزهای دیگری اتفاق افتاده . گفت:من همین چیزها را معمولا شنیدم,که شیطان بعد از سجده نکردن ,بهش گفتن تو اصلا کافر بودی و بیرونش کردن. گفتم:این قضیه کفر را که گفتی خدا در آیه 34 سوره بقره وجاهای دیگر اشاره میکند,بیشتر از آنچیز های که گفتی را هم, خدا بیان کرده. گفت:چی قضایایی را؟ گفتم:اول اینکه باید بگم این که گفتی به شیطان گفتن کافری از ترجمه کلمه( کان)در آن آیه34 هست, اما باید بدونی این خبر,نشان بر لایه های کفر شیطان است که در درونش بعد از امتحان ظاهر شد, که که خدا آن را بیان میکند وبه شیطان خطاب کرد. چون که خداوند علم به کافر شدن آینده و کفر ظاهر نشده شیطان که موجود بود,داشت. و دوما;خدا که هم همان موقع رهایش نکرد فرصتی برای توبه اش قرار داد وبه او خطاب کرد چه چیزی باعث عدم سجده کردنت شد ,اما شیطان قیاس کرد. پس شیطان بعد از نافرمانی ,به جای توبه دوباره گردن کشی کرد.(1) بعد رانده شد. گفت:گفتی کفر شیطان,حالا اگر این کفر وجود داشت چرا شیطان بین فرشته ها راه دادن؟ گفتم:چون عبادت میکرد وخلافی هم از شیطان صادر نشده بود. وگرنه میشود,قصاص قبل از جنایت هست. --------------------------- (1)تفسیر نور:آیه34بقره ابلیس مرتكب دو انحراف و خلاف شد: الف: خلاف عقیدتى؛ «أبى» كه سبب فسق او شد. [276] ب: خلاف اخلاقى؛ «استكبر» كه سبب دوزخى شدن او گردید. [277] 276) ففسق عن امر ربّه« كهف، 50. 277) فبئس مَثوى المتكبّرین« زمر، 72. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ چرا وقتی شیطان رجیم در جریان سجده به انسان شکایت و اعتراض کرد، از درگاه خداوند رانده شد ولی فرشتگان دیگری که به اصل خلقت انسان اعتراض کرده بودند و میگفتند انسان در روی زمین خون‌ریزی و قتل میکند، از درگاه خداوند رانده نشدند بلکه خداوند متعال با کمال احترام به آن‌ها جواب کریمانه داد؟ تفاوت سؤال و اعتراض شیطان با فرشتگان در تبیین اینکه چرا خداوند، شیطان را در برابر سجده نکردن و اعتراض، از درگاهش راند ولی فرشتگان که به اصل خلقت انسان اعتراض داشتند، رانده نشدند. به چند نکته باید توجه کرد: پرسش بر چند گونه است ✅استفهامی؛ اگر کسی یا کسانی نسبت به یک موضوع، که حکمت آن را نمی‌دانند، سؤال میکنند تا آن را بفهمند، استفهام رخ داده است. یعنی در طلب فهم چیزی هستند که نمی‌دانند و طالب فهم‌اند. این نوع پرسش نه تنها نکوهیده نیست که از نگاه دین و عقل، بسیار ستوده و با ارزش است. اساسا کلید آگاهی و تعالی علمی و عقلی انسان همین گونه پرسش‌ها و کنجکاوی‌هاست. خداوند در دو جا از قرآن کریم میفرماید: «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛ هر چه را نمیدانید از اهل ذکر (دانایان) سؤال کنید» (نحل/43) پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: من لم یصبر علی ذل التعلم ساعه بقی فی ذل الجهل ابدا؛ هر کس ساعتی ذلت پرسیدن و آموختن را تاب نیاورد، تا ابد در ذلت نادانی خواهد ماند. (بحارالانوار، ج 1، ص 71) امام صادق علیه السلام فرمود: من رق وجهه رق علمه؛ هر کس از پرسیدن حیا کند، علمش نازک و نحیف خواهد بود (همان، ج 68، ص 33) استنکاری و استکباری؛ گاهی پرسش با انگیزه‌هایی غیر از آموختن و فهمیدن صورت می‌گیرد. پرسش‌گر یا می‌داند و یا تنها در صدد انکار و بی اعتبار کردن یک گزاره است؛ سؤال میکنند تا طرف مقابل را زیر سؤال ببرند. نظیر «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ؛ آن‌ها را نگه دارید که باید باز پرسی شوند» (صافات/24) از گنهکاران سؤال اعتراضی می پرسند. نکته دوم/ علت تکریم فرشتگان و مقام انسان کامل با توجه به تفاوت دو نوع پرسش، روشن است که اعتراض و سؤال فرشتگان (فرشتگانی که مخصوص اهل زمین هستند نه همه فرشتگان) از قسم اول بود؛ یعنی مطلبی را نمیدانستند و برای آن‌ها روشن نبود، پرسیدند تا اینکه چیزی یاد بگیرند. این سؤال نه تنها استکباری نبود که مؤدبانه هم بود. لذا هم در اول و هم در آخر سؤال، «تسبیح» مطرح است و به نزاهت و پیراسته بودن خداوند از کارهای غیر حکیمانه اعتراف دارند (جوادی آملی، تفسیر اعراف، همان، جلسه 30) فرشتگان بعد از فهمیدن اینکه سجده (تواضع) در برابر انسان، به بدن او نیست که از خاک آفریده شده است، بلکه تواضع در برابر مقام انسانیت و خلیفه خداست که در کالبد او روح خداوند دمیده شده است، «فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ؛ هنگامى که کار آ ن را به پایان رساندم، و در او از روح خود (یک روح شایسته و بزرگ) دمیدم، همگى براى او سجده کنید» (حجر/29) در حقیقت این سجده بر خداست، چون خلیفه یعنی: جانشین، و جانشین، خود استقلال رای ندارد، بلکه باید، حرف او و کارهای او را انجام بدهد و همین خلیفه، شاگرد خداست. (چون خداوند اول معلم انسان است) (جوادی آملی تفسیر موضوعی قرآن، همان، ص/237) و همین انسان، استاد ملائک است (جوادی آملی تفسیر موضوعی قرآن، همان، ص/237) و تعظیم در برابر او هیچ محذوری ندارد (سید احمد ضهری، تعلیم و تعلم از دیدگاه شهید ثانی و امام خمینی، (انتشارات اسلامی، چاپ 1362، 12 قم) ص90) در مقابل او سجده کردند و خاضعانه به فرمان الاهی گردن نهادند. بنابراین، سؤال فرشتگان نه تنها زشت نبود که ممدوح نیز بود. به همین خاطر بعد از بر طرف شدن شبهه «که منظور از انسان آن جنبه خاکی و خون‌ریزی او نیست» همه آن‌ها در برابر عظمت انسانیت سر تعظیم فرود آورند. ✅ادامه دارد... 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 . نکته سوم/ علت رانده شدن شیطان اعتراض شیطان از نوع دوم، یعنی استنکاری و اعتراض‌آمیز بود. شیطان نگفت: من نمیدانم، بلکه گفت: میدانم ولی سجده نمیکنم! یعنی ربوبیت تو را قبول ندارم! وقتی خداوند به او فرمود: «قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ؛ (خداوند به او) فرمود: «در آن هنگام که به تو فرمان دادم، چه چیز تو را مانع شد که سجده کنى؟» گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریدهاى و او را از گل» (اعراف/12) دلیل و قیاس درست کرد: «... قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ؛ گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریدهاى و او را از گل» و هیچ کاملی برای ناقص سجده نمیکند. پس من نیز نباید بر او سجده کنم. در اعتراض شیطان دو چیز نهفته است: یکی این که من بهترم و تو پست‌تر از من را بر من ترجیح دادی و دوم این که من فرمان تو را بر نمی‌دارم و سجده نمی‌کنم؛ یعنی هم عدالت و حکمت خداوند را زیر سؤال برد و هم در برابر فرمان او گردن فرازی و عصیان‌گری کرد. خداوند قیاس او را ابطال کرد و فرمود: این تکبر است. تو عالی و مهتر نیستی و انسان هم دانی و کهتر نیست. آتش هیچ گونه مزیت و ارزشی بر خاک ندارد. تو فقط یک بعد وجود او را دیدی که من آن را از خاک خلق کردم و سجده را بر بدن خاکی او پنداشتی! ولی بعد دیگر او که «نفحت فیه من روحی؛ در او از روح خود دمیدم» را ندیدی و حقیقت انسان هم روح اوست، نه بدن خاکی او. بنابراین جهالت و تکبر و مهم‌تر از این‌ها کفر شیطان، موجب شد که از درگاه خداوند رانده شود و الاّ هیچ کس به خاطر ترک یک سجده، مستحق جهنم نمیشود. بلکه او خود را در برابر خداوند، صاحب‌نظر و مسقل پنداشت؛ در حالی که حق نداشت فرمان خدا را زیر سؤال ببرد «لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ؛ هیچ کس نمىتواند بر کار او خرده بگیرد ولى در کارهاى آنها، جاى سؤال و ایراد است» (انبیاء/23) ملائکه در امتحان الهی سر فرازانه قبول و به کرامت الهی دست یافتند ولی شیطان در امتحان ذلیلانه رد شد و از درگاه الهی دور شد! 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ه_بود؟ ممکن است گفته شود : اگر عبادت شیطان خالصانه نبود چگونه با آن عبادات به مقامات عالی رسیده بود و در ردیف ملائک قرار داشت؟ این که شیطان معروف و مشهور درگاه خدا بود سخنی است عرفی و ادّعایی است سست  که نه قرآن کریم آن را تأیید می کند نه روایات اهل بیت(ع). ابلیس صرفاً شخصی از جنّ است که در ردیف ملائک سطوح پایین قرار داشت و یقیناً در ردیف ملائک مقرّب نبوده است. « عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ إِبْلِیسَ أَ كَانَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَمْ كَانَ یلِی شَیئاً مِنْ أَمْرِ السَّمَاءِ فَقَالَ لَمْ یكُنْ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ یكُنْ یلِی شَیئاً مِنْ أَمْرِ السَّمَاءِ وَ لَا كَرَامَةَ . ــــــــــ جمیل بن درّاج مىگوید: از امام صادق علیه السّلام پرسیدم كه آیا شیطان از فرشتگان بود یا امرى از امور آسمان را مىگرداند؟ امام علیه السّلام فرمود: نه از فرشتگان بود و نه امرى را مىگرداند و نه عزّت و احترامى داشت. » (الكافی،ج8 ،ص274 )   «و روی عن طاوس و مجاهد أن إبلیس كان قبل أن یرتكب المعصیة ملكا من الملائكة اسمه عزازیل و كان من سكان الأرض و كان سكان الأرض من الملائكة یسمون الجن و لم یكن من الملائكة أشد اجتهادا و لا أكثر علما منه فلما عصى الله لعنه و جعله شیطانا و سماه إبلیس وَ كانَ مِنَ الْكافِرِینَ فی علم الله. ـــــــــــ روایت شده از طاوس و مجاهد كه ابلیس قبل از اینكه مرتكب معصیت شود ملكى از ملائكه بوده و نامش عزازیل و از ساكنان زمین بود و ملائكهاى كه ساكن زمین بودند، جنّ نامیده مىشدند و از میان ملائكه هیچ كس از نظر اجتهاد و علم بالاتر از او نبود، امّا وقتى كه در برابر فرمان خدا عصیان كرد، خداوند او را لعنت نمود و او را شیطان قرار داد و وى را ابلیس نامید و او در علم الهى از كافران بود. »(النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین ،ص32 ، الفصل الثانی فی سجود الملائكة) از روایت اخیر معلوم می شود که او جنّ بوده لکن لفظ ملک عامّ بوده و بر جنّ  هم اطلاق می شده است. لذا مطرح شدن ابلیس در جمع ملائک به این معنی نیست که او حقیقتاً ملک مقرّب بوده است. او اعلم جنّها و کوشاترین آنها در عبادت بوده است امّا ملک اصطلاحی نبوده است ؛ بلکه از باب عمومیّت لفظ ملک داخل در جمع ملائکةالارض بوده است.  همچنین از امام باقر (ع) روایتی طولانی نقل شده که قسمتی از آن دلالت بر منافق بودن ابلیس دارد. حضرت فرمودند: « وَ كَانَ الْجِنُّ تَطِیرُ فِی السَّمَاءِ فَتَلْقَى الْمَلَائِكَةَ فِی السَّمَاوَاتِ  ...  وَ كَانَ إِبْلِیسُ وَ اسْمُهُ الْحَارِثُ یظْهِرُ لِلْمَلَائِكَةِ أَنَّهُ مِنَ الطَّائِفَةِ الْمُطِیعَة ـــــــــ  جنّها به آسمانها پرواز کرده و با فرشتهها ملاقات می کردند و به آنها درود می گفتند و از آنها دیدن می كردند و با آنها مىآسودند و از آنها مىآموختند. سپس گروهى از جنّها و نسناسها كه خدا آفرید و در میانههاى زمین با فرشتهها جا داد ، از فرمان خدا سرپیچى نموده ، و هرزگى كردند و به ناحق ستم كردند، و به یكدیگر در سركشى بر خدا بالا دستى نمودند، تا آنجا كه خون هم را ریختند، و تباهى بار آوردند و پروردگارى خدای تعالى را منكر شدند. گروه فرمانبران از جنّها به كارهاى خدا پسند و فرمانبردارى او ایستادگى كردند و از دو گروه جنّ و نسناس كه از فرمان خدا سركشى كردند جدا شدند. خدا بال جنّهایی كه از فرمان خدا سركشى كردند و تمرد نمودند را فرو ریخت و نتوانستند به آسمان بپرند و به دیدار فرشتهها برسند ؛ چون گناه و نافرمانى كردند. گروه فرمانبر خدا از جنّها ، شب و روز مانند پیش به آسمان پرواز می كردند و ابلیس كه حارث نام داشت به فرشتهها وانمود می كرد كه از گروه جنّهای فرمانبر است » (بحار الأنوار ، ج54، ص 323 ) 🌐سایت بهترین سخن(مقالات) 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:خیانت در امانت به واسطه کار حرام. شماره:55 . به دوستم سفارش دادم که از منطقه شان زعفران ناب به قیمت مناسب برایم بیاورد. دوستم هم با تلفن سفارش داد که چندمثقال زعفران ناب از منطقه شان کنار بگذارند,تا آخر هفته خودش به روستایشان شان برود و برای من بیاورد. اما چون دوستمان در آخر هفته نتوانست برود منطقه شان,فروشنده زعفران به دست واسطه ایی داد ,که آن واسطه به دست دوستمان برساند که بعدا دوستمان به دستم برساند. بعد از چند روز منتظر ماندن خبری نشد, از دوستمان پی گیری کردم. او گفت:شرمنده,واسطه ایی که میخواست زعفرانها را بیاورد,زعفرانها را برای خودش برداشته. با حالت تاسف گفتم:چرا؟ دوستم گفت:من هم سوال کردم ,اما واسطه گفته بود که خودش نیاز داشته, و برای خودش برداشته و قیمت هم به فروشنده داده. گفتم:خیلی ناراحتم کرد این اتفاق و این بی مسىولیتی,این دیگه چه رفتاریه؟ دوستم گفت:من هم ماندم دیگه چکار کنم. گفتم:آخه معامله بین من و هم روستایی شما بوده,اما واسطه دخالت کرده. دوستم گفت:حالا به نظرت معامله این جوری درسته؟ گفتم:حالا می رویم خانه حاج آقا,این مسىله را می پرسیم؟ رفتیم خانه حاج آقا ,مسىله وقضیه اتفاق افتاده را مطرح کردیم. حاج آقا گفتن:معامله او باطل است و مشکل داره. گفتم:چرا حاج آقا؟ گفت:چون معامله یا عقد بیع ,بین شما بوده و مالک زعفران . ,و واسطه که این جنس را نیاورده و برای خودش برداشته,معامله اش داخل در معامله شما شده و به این خاطر ,معامله واسطه باطله. دوستم گفت:چه اشکالی دارد حالا پولش را داده به صاحب زعفران. حاج آقا گفتن:دوباره معامله واسطه راصحیح نمیکند. ,برای اینکه این معامله به قصد دوستمان بوده و برای واسطه که نبوده,پس چون مقصود معامله واسطه نبوده معامله واسطه باطله. دوستم گفت: حاج آقا حالا چکار کنیم؟ حاج آقا گفت:باید واسطه, جنس را به صاحب زعفران دوباره برگرداند,که اگر صاحب زعفران خواست,واسطه میتواند معامله جدیدی دیگری کند, و واسطه در این معامله جدید مقصود ومشتری معامله جدید میشود. در این صورت چون که عقد جدیدی هست و مشتری جدیدی, معامله درست و صحیح هست. ویک نکته مهم اخلاقی که اگر هم معامله واسطه درست هم بشود,واسطه برای اینکه خلل در معامله قبل انجام داده,خیانت در امانت کرده وکار حرامی را انجام داده است. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ «امانت» آن است که انسان مال خود را به دیگرى به منظور حفظ و نگهدارى بسپارد. امانت‌داری را از ویژگی‌های مؤمنان است. اسلام خیانت در امانت را بسیار نکوهش کرده و آن‌را علامت نفاق می‌داند.[1] اگر صاحب مال، به صورت لفظى بگوید این مال را نزد تو امانت می‌گذارم، یا بدون این‌که چیزی بگوید به شخص امانت‌دار بفهماند که مال را براى نگهدارى به او مى‌دهد و او هم به همین قصد بگیرد و قبول کند، این امر تحقق می‌یابد و باید به احکام آن عمل نماید.[2] در زیر به برخی از این احکام و شرایط اشاره می‌شود: 1. خیانت در امانت حرام و از گناهان کبیره است. اگر کسى امانتى را بپذیرد باید در نگهدارى آن کوتاهى نکند و هر وقت صاحب امانت از او بخواهد بازگرداند، خواه صاحب امانت مسلمان باشد یا غیر مسلمان.[3] [1]. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ مَنْ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ وَ ...»؛ کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر و آخوندى، محمد، ج2، ص 291 و 232، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407 ق. [2]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى)، گرد آورنده: بنی هاشمی خمینی، سید محمد حسن، ج‌2، ص 431، م 2327، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، 1424 ق. [3]. مکارم شیرازى، ناصر، رساله توضیح المسائل، ص 385، م 1993، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب (ع)، قم، چاپ پنجاه ودوم، 1429 ق 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 : با مراجعه به منابع دینی و روایی می توان تفسیر مناسبی از صفت خیانت ارائه کرد. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسیکه امانت را رعایت نمی‌کند،‌ایمان ندارد.[1] امام علی(ع) در مورد آثار مهم دنیوی امانت و خیانت فرمود: امانت رزق و روزی می‌آورد و خیانت مایه فقر است.[2] در حدیثی دیگر می‌فرماید: بدترین مردم کسی است که به امانت داری ایمان ندارد و از خیانت نمی‌پرهیزد.[3] از خیانت بر حذر باش؛ زیرا بدترین گناه است و شخص خائن، به جرم خیانتش معذب خواهد بود.[4] و نیز می‌فرماید: خیانت دلیل بر کمی پرهیزگاری و بی‌دینی است.[5] منابع📚 [1] . مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار،بیروت، موسسه الوفا،1965م، ج74، ص 273. [2] . همان، ج 78، ص 60. [3] . خوانساری، جمال الدین محمد؛ شرح غررالحکم،تهران، دانشگاه تهران، 1346، ج 4 ص 175 [4] . نوری، حسین؛ مستدرک الوسائل، قم، احیاء التراث، 1398، ج۲، ص ۵۰۶ [5] شرح غرر الحکم، ج 1، ص 375. -------------+++++-📢📢📢📢 : عوامل فراوانی را می‌توان برای زمینه‌های بروز خیانت نام برد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌شود: 1- ضعف ایمان و عقیده: همانگونه که ایمان خاستگاه بسیاری از ارزش‌ها و از جمله امانت داری است، ضعف ایمان و عقیده یا فقدان آن از عوامل بروز خیانت است. از این رو پیامبر(ص) فرمود: نشانه منافق سه چیز است؛ آنگاه که سخن می‌گوید دروغ می‌گوید و آن گاه که وعده‌ای می‌دهد خلف وعده می‌کند و آنگاه که امین شمرده می‌شود، خیانت می‌کند. ( بحار، ج 72، ص 204.) 2- غلبه هوی و هوس در دنیاپرستی: انسان که هوی و هوس و دنیاپرستی بر او غلبه می‌کند و تنها به منافع زودگذر دنیا می‌اندیشد، زمینه برای خیانت در او فراهم می‌شود؛ زیرا این دسته افراد به عواقب خیانت فکر نمی‌کنند و به فرموده قرآن با غلبه هوی و هوس، پرده‌ای بر چشم و گوش و عقل آن‌ها افکنده شده که نمی‌دانند چه می‌کنند. «آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی(بر اینکه شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده‌ای افکنده است؟ با این حال چه کسی می‌تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟‌ آیا متذکر نمی‌شوید؟ (جاثیه/ 23) 3- چیره شدن حرص و طمع بر انسان: انسان حریص نیز مرتکب خیانت می‌شود؛ هم در اموال دیگران خیانت می‌کند و هم در اشتغال به پُستی که شایسته آن نیست، حریص است و از این رو به جای تلاش و کوشش و غلبه بر هوی و هوس و کنترل حرص و طمع برای رسیدن به مقصود راه خیانت را در پیش می‌گیرد. 4- دلبستگی به مال و فرزند: « ای کسانیکه ایمان آورده‌اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید و(نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالی که می‌دانید(این کار، گناه بزرگی است).»(انفال/ 27) و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است. و پاداش عظیم (برای آنها که از عهده امتحان برآیند) نزد خدا است.»(انفال/ 28) 🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵 راه پیشگیری از خیانت: برای پیشگیری از وقوع خیانت توسط افراد جامعه باید به امور ذیل توجه کرد: 1- تقویت پایه‌های ایمان: تقویت پایه‌های ایمان از طریق شناخت خدا و توکل و اعتماد بر او و اطمینان به وعده‌های تخلف ناپذیر او زمینه را برای وصول به مواهب زندگی از راه مشروع فراهم می‌کند. 2- تأمین نیازهای معقول و مشروع: یکی از عواملی که فرد را به خیانت می‌کشاند، نیازمندی است و اگر مدیران و مسئولان به نیازهای معقول و مشروع کسانی که تحت مدیریت آنان هستند توجه کنند و آن را برآورده سازند، زمینه خیانت در افراد از بین می‌رود. 3- توجه به عواقب شوم خیانت در دنیا و آخرت: انسانی که بداند خیانت موجب رسوایی در دنیا و سرافکندگی در برابر خلق و خالق و گرفتار شدن به محرومیت‌های ناشی از رسوایی و سرافکندگی و در نتیجه گرفتار فقر می‌شود، هر گر به آن مبتلا نمی‌شود و همچنین انسانی که بداند در آخرت گرفتار عذاب الهی خواهد از خیانت می‌گریزد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: چهار چیز است که اگر یکی از آنها در خانه‌ای وارد شود ویران گردد و هرگز برکت الهی آن را آباد نخواهد کرد؛ خیانت، سرقت، شرب خمر و زنا. (بحار، ج 76، ص 125.) 4- اصلاحات اجتماعی: توجه به نقش جامعه و ایجاد بسترهای مناسب و زدودن عوامل زمینه ساز خیانت در جامعه نیز می تواند نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع خیانت داشته باشد. 5- تقویت بنیان‌های فکری و فرهنگی: اساسا گسترش کارهای فرهنگی در جامعه و استحکام بخشیدن به بنیان ‌های فکری افراد جامعه زمینه وقوع و گسترش خیانت را در مقیاس اجتماعی از بین خواهد برد و این وظیفه به دوش مسئولین و دست اندرکاران اجتماع است. 🌐منبع:پژوهشکده باقرالعلوم علیه السّلام. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حقیقت قدمگاهها و مسجدجمکران؟ شماره:56 . پدر بزرگ یکی از دوستان دانشگاهیم رحمت خدا رفته بود. با دوستان برای عرض تسلیت در مراسم در ختم بعد ازظهر در مسجدی که تعیین کرده بودند,رفتیم. ما بعد از عرض تسلیت,برای کمک به دوستمان رفتیم در آبدارخانه مسجد. مراسم یک ساعت قبل از اذان تمام شد و ما رفتیم خانه پدر بزرگ دوستمان برای کمک. موقعه نماز که رسید رفتیم به طرف مسجد,در مسیر یک اتاقک را دیدیم که بعضی ها در آن نماز میخوانند. به دوستم گفتم:نماز خانه تو راهی هم دارید؟ دوستم گفت:این نماز خانه نیست بلکه بالاتر نماز خانه هست. گفتم:مسجده؟ گفت:نه ,اما مقدسه. گفتم:چیه؟ گفت:قدمگاه. با تعجب گفتم:قدمگاه,قدمگاه چه کسی؟ دوستم اسم امامی را آورد. گفتم:چرا آن را قدمگاه آن امام می دانی؟ گفت:خواب دیده اند که اینجا قدمگاه امامه. گفتم:خواب که نمی تونه دلیل دینی و شرعی بر کاری باشه. دوستم کمی تعصب داشت,گفت:کفر نگو. گفتم:انکار ضروریات دین که نکردم که متهم به کفر گویم می کنی. برای پا فشاری بر اعتقادش گفت:مگر مسجد جمکران را با خواب پیدایش نکردن؟ گفتم:خیر ,در بیداری به دستور امام عصر بود. گفت:حتما انقلاب که شد,امام عصر حکم کرده که اینقدر توسعه داده اند. گفتم:نه ,تاریخ قضیه مسجد جمکران ,همزمان است با اواىل غیبت کبری یعنی سال 393هجری قمری است,وانقلاب اسلامی که خدا هدیه کرد به مستضعفین عالم, مقدمه ساز حکومت عدل امام زمان عجل الله تعالی هست,باید پافشاری کند در این اهداف,ومسجد جمکران هم یک نمادی است که حضرت به آن عنایت داشته,و انقلاب اسلامی باید آن را پر رنگ تر جلوه دهد. گفت:قدمگاه نیشابور را چی میگی؟ گفتم:قدمگاه نیشابور فرق میکنه با اینجا که میگید قدمگاه,بخاطر اینکه; اولا; چون سندی در مورد قدمگاه نیشابور بیان کرده اند. دوما; امام رضا علیه السلام هم از آنجا گذشته است,نه اینکه خواب دیده باشند. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 اطلاعاتی در باره ی مسجد جمکران ارائه نمایید پرسش لطفا در مورد مسجد جمکران و علت ساخت آن توضیح دهید. پاسخ اجمالی یکی از مکان های مقدس و منتسب به امام زمان (عج) مسجد مقدس جمکران است که در شش کیلومتری شهر مذهبی قم قرار دارد. این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان آن حضرت(ع) در بیداری (نه درخواب) تأسیس گردید که جلوه گاه عنایات و کرامات امام زمان (عج) و میعادگاه منتظران و شیفتگان قائم آل محمد صلی الله علیه و آله است. مرحوم میرزا حسین نوری درباره ی تاریخچه ی تأسیس مسجد جمکران از قول شیخ فاضل حسن بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق (ره)، در کتاب تاریخ قم[1] از کتاب مونس الحزین فی معرفة الحق والیقین[2] نقل کرده است[3]: شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می گوید: من شب سه شنبه 17 ماه مبارک سال 393 هـ. ق در خانه ی خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند برخیز و خواسته ی امام زمانت (عج) را اجابت کن که تو را می خواند. آن ها مرا به محلی که اکنون مسجد (جمکران) است آوردند. حضرت مهدی (عج) مرا به نام خواندند و فرمودند: برو به حسن بن مسلم بگو: این جا زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده ای... و آنگاه فرمود: «به مردم بگو به این مکان رغبت کنند و آن را عزیز بدارند». [4] آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز در تأیید مسجد جمکران می فرماید: این مسجد شریف مورد احترام کافه ی شیعه بوده است، از غیبت صغری تا به امروز که حدود یک هزار و دویست و دو سال می گذرد و همینطور که شیخ بزرگوار مرحوم صدوق علیه الرحمة کتابی به نام مونس الحزین دارند که حقیر آن نسخه را ندیده ام ولی مرحوم آقای حاج میرزا حسین نوری استاد حقیر از آن کتاب نقل می فرماید، و بالجمله این مسجد مقدس مورد احترام علمای اعلام و محدثین کرام شیعه بوده و کرامات متعددی از مسجد جمکران دیده شده است.[5] اما در بیان علت ساخت به موارد زیر می توان اشاره نمود: اولا؛ در فرهنگ اسلامی مسجد جایگاه ویژه ای دارد، اعتبار و اهمیتی که اسلام به مسجد به عنوان پایگاه معنوی و توحیدی داده به هیچ نهادی نداده است. اقدام مهم رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از هجرت به مدینه، ساخت مسجد بود. با توجه به اهمیت و حساسیت و موقعیت جهانی شهر مقدس قم و توصیه هایی که در لسان روایات نسبت به آن وارد شده است. اقدام امام عصر (عج) در ایجاد و تأسیس این پایگاه معنوی و باعظمت، در راستای رشد و تعالی مؤمنان و ظرفیت بخشی به منتظران در دوران غیبت کبری بوده است، و این عنایت نیز می تواند در ادامه ی توصیه ی ائمه علیهم السلام و تأکیدی بر مرکزیت شهر مقدس قم بعنوان اول پایگاه جهان تشیع در عصر غیبت باشد. ثانیاً؛ تأسیس مسجد جمکران بر این اساس صورت گرفته است، که جلوه گاه عنایات و کرامات امام عصر (عج) و میعادگاه منتظران و شیفتگان قائم آل محمد (عج) در عصر پرفتنه و سراسر آشوب غیبت باشد. تا مردم با مراجعه ی به این مکان نورانی و مشاهده ی عنایات و کرامات آن حضرت (عج) بر ایمانشان افزوده گردد، و از گزند توطئه های شیاطین جنی و انسی و شبهه افکنی دشمنان و شبهه افکنان اعتقادات دینی در امان باشند. ثالثا؛ از جمله دلائلی ساخت این مسجد می توان به این نکته اشاره کرد که مردم از برکات معنوی مسجد بهره جسته، خود را در برابر دیده گان حضرت (عج) حاضر ببینند، عقده های خویش بر آن حضرت (عج) عرضه نمایند و برای ظهور یگانه منجی عالم بشریت دعا کنند. اصولا در یک جامعه ی سراسر شیعی و در راستای سامان بخشیدن به تفکر ناب مهدویت، تقویت روح انتظار و نیز در جهت انسجام بخشی به دیدگاه های مختلف ادیان و مذاهب نسبت به جریان ظهور و شناخت ابعاد گسترده ی شخصیت الهی و انسانی منجی، ضرورت وجود پایگاهی عظیم نظیر مسجد مقدس جمکران انکار ناپذیر است. [1] این کتاب از تألیفات میرزا حسین نوری می باشد. [2] از تألیفات شیخ صدوق «علیه الرحمه» است. [3] میرزا حسین طبرسی نوری، نجم الثاقب، ج نهم، ص 5. [4] برای مطالعه جریان کامل بنای مسجد جمکران به نجم الثاقب، ص 392 -383 و سایت تخصصی مسجد مقدس جمکران، رجوع کنید. [5] همان، ص 46. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 منبع شناسي مسجد جمكران: منابع تأسيس مسجد مقدّس جمكران به فرمان حضرت صاحب الزّمان، أوراحنا فداه، بر اساس تسلسل زماني ، به شرح زير است: 1ـ نخستين كسي كه اين داستان را در كتاب خود آورده، ابو جعفر محمّد بن علي بن بابويه، مشهور به شيخ صدوق (متوفاي 381 هجري) است. ايشان، مشروح آن را در كتاب مونس الحزين فى معرفة الحق و اليقين درج كرده است. با توجّه به اين كه تأسيس اين مسجد در عصر شيخ صدوق ـ رحمه الله ـ واقع شده، و ايشان در قم زندگي مي‌كرد، طبعاً، همه‌ي جزئيات آن را بدون واسطه از حسن بن مثله، ‌و سيد ابوالحسن الرضا و ديگر شاهدان عيني، شنيده و نقل كرده است. كتاب مونس الحزين، همانند ده‌ها اثر گران‌بهاي ديگر شيخ صدوق، در طول زمان، از بين رفته و به دست ما نرسيده است. 2ـ حسن بن محمّد بن حسن قمي، معاصر شيخ صدوق، صاحب كتاب گران سنگ تاريخ قم، شرح آن واقعه را از كتاب شيخ صدوق نقل كرده است. كتاب تاريخ قم در عصر شيخ صدوق، به سال 378 هجري، در بيست باب به رشته‌ي تحرير درآمده است. 3ـ حسن بن علي بن حسن بن عبدالملك قمي، به سال 865 هجري آن را به فارسي ترجمه كرده است. (الذريعه، ج3، ‌ص276). 4ـ متن عربي كتاب، به دست مولي محمّد باقر مجلسي، (متوفّاي 110 هجري) نرسيده، ولي ترجمه‌ي فارسي آن به دست ايشان رسيده (بحار، ج1، ص42) و احاديث مربوط به قم را در جلد «السّماء و العالم» از آن روايت كرده است. (بحار، ‌ج1، ص208ـ221). 5ـ سيد نعمت الله جزائري، صاحب أنوار نعمانيّه (متوفّاي 1112 هجري) ترجمه‌ي فارسي آن را ديده و داستان تأسيس مسجد مقدّس جمكران را با خوط خود،, از آن استنساخ كرده است. (بحار، ج53، ص254). 6ـ شاگرد فرزانه‌ي علّامه مجلسي، ميرزا عبدالله افندي، (متوفاي 1130 هجري) نسخه‌اي از ترجمه‌ي فارسي آن در بيست باب، در قم مشاهده كرده و گزارش آن را در تأليف گران‌بهاي خود آورده و تصريح كرده است كه اين ترجمه، به سال 865 هجري، به دستور خواجه فخر الدين ابراهيم، انجام يافته است. (رياض العلماء ج1، ص319). 7ـ سيّد امير محمّد اشرف، معاصر و شاگرد علاّمه مجلسي، ‌صاحب كتاب فضائل السّادات (متوفّاي 1145 هجري) متن عربي آن را ديده و از آن نقل كرده است. (جنة المأوي، ص47). 8ـ سيّد محمّد بن محمّد بن هاشم رضوي قمي، به سال 1179 هجري، ‌بنا به خواهش محمد صالح معلم قمي، كتابي در اين رابطه تأليف كرده و آن را خلاصة البلدان نام نهاده است. اين كتاب، احاديث مربوط به شرافت قم و تاريخچه‌ي تأسيس مسجد مقدّس جمكران را در بر دارد. (الذّريعه، ج7، ص216). 9ـ شايسته‌ي تأمّل است كه آقا محمّد علي كرمانشاهي، فرزند وحيد بهبهاني، (متوفّاي 1216 هجري) به متن عربي تاريخ قم دسترسي داشته و در حاشيه‌ي خود بر كتاب نقد الرجال تفرشي، شرح حال «حسن بن مثله» و خلاصه‌ي داستان تأسيس مسجد مقدّس جمكران را به نقل از متن عربي آن آورده است. (بحار، ج53،‌ص234). 10ـ محقّق و متتبّع بي‌نظير، ميرزا حسين نوري، متوفّاي 1320 هجري، پس از جست و جوي فراوان، به هشت باب از ترجمه‌ي تاريخ قم دست يافته (جنة المأوي، ص47 و بحار، ج53، ص234) و مشروح داستان تأسيس مسجد مقدّس جمكران را از ترجمه‌ي تاريخ قم، از روي دست خط سيّد نعمت الله جزائري، ‌در آثار ارزشمند خود آورده است: 1ـ جنة المأوي، ‌چاپ بيروت، دار المحجّة البيضاء، 1412 هجري، ‌ص42ـ46. 2ـ همان، به پيوستِ بحارالأنوار، چاپ بيروت، مؤسسة الوفاء 1403 هجري، ج53، ص230ـ234. 3ـ نجم ثاقب، چاپ تهران، علميه‌ي اسلاميه، بي‌تا، ص212ـ215. 4ـ كلمه‌ي طيبه، چاپ سنگي، بمبئي، 1303 هجري، ‌ص337. 5ـ مستدرك الوسائل، ‌چاپ قم، مؤسسه‌ي آل البيت ـ عليهم السّلام ـ ،‌1407 هجري، ج3، ص432 و 447. 🌐 منبع:مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 آیا خواب حجت است؟ رؤیاها هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب می‌کنند. هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد خواب نمی تواند حلالی را حرام یا حرامی را حلال نماید. هرچند ممکن است از طریق رؤیا حقایقی کشف یا چیزی را در آینده پیش‌بینی کرد، به هیچ‌ وجه صرف دیدن رؤیا، کسی مکلف به انجام‌دادن یا ترک کاری که در بیداری بر آن مکلف نیست نخواهد شد. اگر کسی در خواب از طرف معصوم(علیه السلام) به انجام کاری مأمور شود، در بیداری چیزی به عهده ندارد. علامه حلی در این باره می‌فرماید: «اگر(معصومین) در رؤیا مطلبی خلاف ظاهر بگویند، سزاوار نیست از آن تبعیت شود و اگر موافق شریعت چیزی بفرمایند، بهتر است بر طبق آن عمل شود؛ اما واجب نیست؛ زیرا زیارت امام(علیه السلام) در رؤیا موجب وجوب اتباع در بیداری نمی‌شود.(یعنی واجب نیست انجام شود)» (بحارالانوار، ج61، ص238) امام صادق(علیه السلام) در این مورد می‌فرماید: «ان دین الله عزوجل أعز من أن یری فی‌النوم»؛ «دین خداوند برتر از آن است که در خواب دیده می‌شود.» (همان، ص237) متاسفانه یکی از اشکالات عوامانه اهمیت دادن بیش از حد و نامعقول به رویاهاست که موجب اتهام ما به خرافه‌پرستی و گاه کفر و ارتداد می‌شود. یکی از استادان دانشگاه بغداد در کتابی که درباره رؤیا منتشر کرده، می‌گوید: «شیعیان در بسیاری موارد، قبور امامزادگان و ائمه خود را از طریق رؤیا مشخص می‌کنند.» (رؤیا از نظر دین و روانشناسی، ص 130) به‌ تازگی نیز آیـة الله مکارم شیرازی برای مبارزه با همین خرافه‌سازی‌ها هشدار دادند و گفتند: «اخیراً با استناد به برخی خواب‌ها امامزاده‌سازی در بعضی جاها معمول شده است که مثلاً فلان امامزاده در فلان منطقه مدفون است یا این که نیاز به آب و غذا دارد و هر کسی با این امور مخالفت کند، به بلا گرفتار می‌شود. در مورد مسجد جمکران نیز بارها گفتیم که (جریان مربوط به شرافت آن) در بیداری اتفاق افتاده و در خواب نبوده است. در شرع اسلام این مطالب درست نیست و نمی‌شود بر این اساس مطلبی اسلامی درست کرد. (سایت تحلیلی خبری عصر ایران، کد خبر 100946) هیچ رؤیایی نمی‌تواند همه دلیل برای صدور حکمی باشد؛ همچنین نمی‌تواند سندی دال بر ایمان یا کفر کسی باشد؛ حتی اگر رؤیای انسان برجسته‌ای باشد. دخالت صدها امر چون تغذیه تفکر، تلقین، اعتقادات، ‌مشاهدات روزانه، تخیلات، امیال و آرزوها و ... در رؤیا باعث می‌شود که رؤیا کاملاً از اعتبار «واقعی بودن» ساقط شود، بلکه از طریق رؤیا تنها می‌توان تا حد تقریبی خود بیننده را شناخت و به روحیاتش پی برد که البته این نیز از عهده روانکاوان برمی آید آن هم از این جهت که هر کسی رؤیایی دارد که مطابق با منش و تفکر خود اوست. رؤیاها هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب می‌کنند. هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد خواب نمی تواند حلالی را حرام یا حرامی را حلال نماید. هرچند ممکن است از طریق رؤیا حقایقی کشف یا چیزی را در آینده پیش‌بینی کرد، به هیچ‌ وجه صرف دیدن رؤیا، کسی مکلف به انجام‌دادن یا ترک کاری که در بیداری بر آن مکلف نیست نخواهد شد فضیلت تراشی از طریق رویا برای خود یا دیگران، هیچ اعتبار دینی یا علمی ندارد بلکه تنها می تواند طرز فکر خود بیننده را نسبت به فرد دیده شده نشان دهد حتی اگر برخلاف عقایدش چیزی را ببیند باز هم سند صحت آن محسوب نمی شود بلکه می تواند نشانه شک و تردید وی یا وسواس و یا حتی دخالت شیطان باشد. در روایت است از أبى بصیر از امام صادق علیه السلام که فرمود: ابلیس یك شیطانى دارد بنام (هزع) كه در هر شب بخواب مردم آید بنابراین خوابهای درست و غلط با هم آمیخته اند و از حجیت ساقط شده اند. 🌐منبع:سایت تبیان 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📚مطالب مرتبط برای مطالعه بیشتر: ✳️قدمگاه امام رضا علیه السلام نیشابور; 🌐اسلام کوىست در قدمگاه نیشابور سنگی وجود دارد که عنوان می‌شود به صورت اعجازآمیز، اثر پای امام رضا(ع) بر آن نقش بسته است. آیا این موضوع دارای سند تاریخی و روایی است؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa71068# ✳️🕌مسجد مقدّس جمكران، روز هفدهم رمضان 373 هجري به فرمان حضرت بقية‌ الله، أرواحنا فداه، در كنار روستاي جمكران تأسيس شد. 🗓تاريخچه‌ي آن به دست 🔆شيخ صدوق (متوفاي 381 هجري) در كتاب مونس الحزين بيان گرديده 🔰 و كيفيت نماز تحيّت و نماز استغاثه به حضرت بقية الله، أرواحنا فداه، در ضمن آن آمده است. 📢آن چه مسلّم است، اين است كه اين مسجد ✅بيش از يك هزار سال پيش به فرمان حضرت بقية الله، أرواحنا فداه، ✅در بيداري، ـ نه در خواب ـ تأسيس گرديد 🕌🌟 و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شيعيان و پايگاه منتظران و تجلي‌گاه حضرت صاحب الزمان ـ عليه السّلام ـ بوده است. ✨علامه‌ي بزرگوار، ميرزا حسين نوري، (متوفّاي 1320 هجري) در كتاب ارزشمند نجم ثاقب‌ ـ كه به فرمان ميرزاي بزرگ، آن را تأليف كرد ⭐️ و ميرزاي شيرازي، ‌در تقريط خود، از آن ستايش فراوان كرد 📝و نوشت: براي تصحيح عقيده‌ي خود،‌به اين كتاب‌ مراجعه كنند تا از لمعانِ انوار هدايت‌اش، به سر منزل يقين و ايمان برسند. مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات ✅در ادامه تاریخ تفصیلی مسجد جمکران را می خوانید.....👇👇👇 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯