eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:ضامن حیا در جامعه شماره:57 . برای رفتن نمایشگاه بین المللی کتاب از دانشگایمان,اتوبوسی دربست کردن,خیلی از دانشجویان هم استقبال کردن,آبدارچی دانشگاه ما عمو حسن هم همراه ما آمد. اتوبوس کنار در ورودی متروی که به طرف نمایشگاه کتاب می رفت,ایستاد . ما پیاده شدیم,رفتیم به طرف مترو,هنگامی که داشتیم می رفتیم به طرف پله های مترو ,سر و صدای بلند شد. سریع خودمان را رساندیم به پایین پله ها. دیدم دختر کشف حجاب کرده داره از پله پایین می آید و عمو حسن که جلو تر از ما رفته بود,پشت سرش داشت حرکت می کرد وبا صدای بلند به او میگوید:چرا کشف حجاب کردی,حجابت را درست کن. دختره هم میگفت:به تو چه,نمیخوام. عمو حسن دارد با تندی دارد میگوید:ما شهید دادیم,که این بشه. گروهی از چند پیرمرد وجوان برای خاتمه دادن این بحث آمدن جلوی عمو حسن. دارن می گویند:حاجی زشته,طاقت کن. عمو حسن گفت:کار من زشته یا کار این دختر؟ عمو حسن دست نکشید,و داد می زد;دختر درست کن,درست کن این وضعت را. جلوی عمو حسن را سد کردن دختر تونست,دور شود. یکی تو جمعیت گفت:هر کس اختیار وضع خودش داره. عمو حسن گفت:اختیار خودش را تو خونشون داره,نه اینجا که مال همه هست. آدم های مسن گفتند:حاجی کوتاه بیا. عمو حسن گفت:اگر این دختره کیفش زدن,به دزد کمک میکنید تا فرار کنه؟ گفتند:کمک که نمی کنیم,جلویش را میگیریم,و اگر دست آدم فضولی بیفتد, کتکش هم می زند. عمو حسن گفت:چرا به دزد کمک نمی کنید. گفتند:مگر ما دزدیم که کمک دزد کنیم. عمو حسن گفت:کشف حجاب هم دزدیدن حیای جامعه هست,باید جلوی این دزدی را بگیریم. گفتند:یعنی بخاطر این کارش بزنیمش. عمو حسن گفت:نه,اما اگر شما همه با هم امر به معروف ونهی از منکر کنید, این رفتار ناپسند در جامعه,این رفتار اصلاح می شود. اگر بی خیال باشیم یا با طرفداری از این گناه بلند شدیم,ما هم شریک جرم میشم. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 » گناهان اجتماعی : بخشی از مصادیق گناهان اجتماعی را که قرآن به آن توجه ویژه ای داشته توجه می‌دهیم. گناهان اجتماعی که در قرآن بیان شده شامل : گناهان👅 زبانی و 🔥غیر زبانی می‌شود. از مصادیق گناهان زبانی در عمل اجتماعی می‌توان: 😝 به استهزا و تمسخر و بذله گویی (مطففین، آیات 29 تا 31 و نیز حجرات، آیه 11)،😈 افترا به دیگران (نور، آیات 15 و 16)، بدگویی و سخنان زشت (نساء، آیه 148)، دروغ، بهتان، دشنام، افترا و قذف (نور، آیات 11، 15 و 16 و 23 و احزاب، آیه 58)، افشای راز و سخنان محرمانه دیگران (تحریم، آیات 3 و 4)، به کار بردن القاب و نام‌های ناپسند برای دیگران (حجرات، آیه 11) و انتساب فرزندان نامشروع به شوهر از سوی زن (ممتحنه، آیه 12) اشاره کرد. 🔥از دیگر گناهان اجتماعی می‌توان به : 🙍♂ظلم شوهران در حق همسران خویش اشاره کرد. 🙎از جمله این گناهان، پس گیری مهریه از سوی شوهر است که در آیه 20 سوره نساء به عنوان کاری باطل و گناهی آشکار معرفی شده است 🏕از گناهان اجتماعی می‌توان به آواره سازی مردم از خانه و کاشانه خود اشاره کرد که در آیه 85 سوره بقره خداوند این گناه را معادل قتل و آدم کشی معرفی می‌کند. 💥ایجاد اختلاف در میان مومنان (آل عمران، آیه 152) یا میان زن و شوهر که در حد کفر دانسته شده (بقره، آیه 102) از دیگر مصادیق گناهان اجتماعی است. 💰خداوند در آیات 17 تا 31 سوره قلم و همچنین 29 و 38 سوره اسراء، هرگونه ترک انفاق مال به مستمندان و مساکین و بخل-ورزی در این باره را از مصادیق گناهان اجتماعی بیان می‌کند. (الکشاف، زمخشری، ج 2، ص 668) چنان در آیات 39 تا 44 سوره مدثر ترک اطعام بینوایان و مساکین را به عنوان گناهی بزرگ معرفی کرده و آن را عاملی برای سقوط در دوزخ و عذاب اخروی می‌داند. 👠برهنگی در انظار عمومی از دیگر گناهان و بزه های اجتماعی است که در آیه 28 سوره اعراف به آن اشاره شده است. در این آیه از برهنگی به عنوان فحشاء یاد شده که خود بیانگر زشتی این رفتار در نگاه خدا و قرآن است. (مجمع‌البیان، ج 3 و 4، ص 633) 💄خداوند همچنین تزیین و زینت نمایی و آراستن زنان برای نامحرمان را به عنوان گناه و امری زشت و بزه اجتماعی معرفی می‌کند و از آن بر حذر می‌دارد. (نور، آیه 60) 💣هرگونه بغی و خروج بر ضد حکومت اسلامی و امام مسلمین، گناه و جرمی بزرگ است که خداوند در آیاتی از جمله 173 سوره بقره، 3 سوره مائده، 145 سوره انعام و 115 سوره نحل به آن توجه داده است. از امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) روایت شده که منظور از «باغ» در این آیات همان قیام ضد امام است. (مجمع‌البیان، ج 1 و 2، ص 467 و نیز تفسیر عیاشی، ج 1، ص 154) بنابراین، هرگونه حرکت علیه حکومت اسلامی و فتنه جویی و خروج علیه امام و دولت اسلامی به معنای بغی تلقی می‌شود و مجازات دنیوی و اخروی به همراه خواهد داشت. 👺خداوند در آیه 63 سوره مائده تارکان نهی از منکر در جامعه را شریک جرم گناهکاران و دارای سرنوشتی همسان و مشترک با آنان معرفی می‌کند تا روشن سازد که نظارت در عمل اجتماعی تا چه پایه از جایگاه و ارزش و اهمیت قرار دارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه گناهی بزرگ می‌باشد ⚠️همچنین عدم مشارکت در عمل سیاسی و اجتماعی و عدم همراهی با دولت و امام المسلمین در جهاد و تخلف از آن را نیز به عنوان گناه برشمرده و متخلفان را تهدید می‌کند. (آل عمران، آیه 152 و توبه، آیات 25 و 27 و 94 و 102 و 118) 😡😫از دیگر گناهان اجتماعی می‌توان به ظلم شوهران در حق همسران خویش اشاره کرد. از جمله این گناهان، پس گیری مهریه از سوی شوهر است که در آیه 20 سوره نساء به عنوان کاری باطل و گناهی آشکار معرفی شده است. (اعراب القرآن، درویش، ج 2، ص 189) 😎🔫💰😳تجارت از راه باطل و بهره گیری از اسباب نامشروع در حوزه عمل اجتماعی و اقتصادی، بر اساس آیه 188 سوره بقره گناه و حرام می‌باشد و بر اساس همین آیه و نیز آیاتی چون 2 و 29 سوره نساء، هرگونه تصرف ناروا در اموال دیگران از جمله یتیمان، گناه و حرام بوده و شخص باید از آن اجتناب نماید. 😱عیب جویی و تجسس از عیوب مومنان و کاستی‌ها و نواقص آنان کاری گناه آلود است (حجرات، آیه 12) چنان که سوء الظن به مۆمنان (حجرات، آیه 11) و شایعه افکنی در میان ایشان (نور، آیه 19) از گناهان اجتماعی است که باید از آن اجتناب ورزید. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 🕌👥از نظر قرآن، همگان در برابر اجتماع مسئول هستند و وظیفه دارند تا امنیت روانی و اخلاقی جامعه را حفظ کنند. ✨از این رو از مهم‌ترین وظایف انسان پس از وظیفه ایمان به خدا، وظیفه اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده و از همگان خواسته شده تا نسبت به رفتارهای دیگران حساسیت به خرج دهند و نظارت کامل و دقیقی بر اعمال خود و دیگران داشته باشند. 🌟وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان سامان دهنده روابط میان انسانی از سوی خداوند بارها تاکید شده به طوری که هرگونه تخلف از این وظیفه را گناهی بزرگ و جرمی نابخشودنی م ی‌داند. (آل عمران، آیات 104 و 105) خداوند در آیه 63 سوره مائده تارکان نهی از منکر در جامعه را شریک جرم گناهکاران و دارای سرنوشتی همسان و مشترک با آنان معرفی می‌کند تا روشن سازد که نظارت در عمل اجتماعی تا چه پایه از جایگاه و ارزش و اهمیت قرار دارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه گناهی بزرگ می‌باشد. در این ارتباط خداوند به مورد یهودیان شهر ایله اشاره می‌کند که آنان در برابر گناه و بزه اجتماعی به سه گروه تقسیم شدند. ⛔️گروه نخست بزهکاران و متمردان یوم السبت (روز شنبه) بودند، ⛔️گروه دوم مصلحانی بودند که ایشان را به ترک بزه و عمل به قانون دعوت می‌کردند؛ ⛔️اما گروه سوم تارکان نهی از منکر بودند که در برابر بزه آنان سکوت می‌کردند. ✳️ خداوند در این آیه نجات یافتگان از عذاب را تنها مصلحان معرفی می‌کند که بیانگر این معناست که گروه‌های متمرد و تارک نهی از منکر مجازات شدند؛ چرا که از نظر قرآن، گروه بی تفاوت و تارک امر به معروف و نهی از منکر، در شمار متمردان خواهد بود. (مجمع‌البیان، ج 3 و 4، ص 758) ⚠️و دیگر گناهان: 🗣تفاخر و فخرفروشی به دیگران (قصص، آیات 76 تا 79) تکبر و سرمستی در رفتار اجتماعی (بقره آیه 206 و اسراء آیات 37 و 38) و خودستایی (نساء آیات 49 و 50 و نجم، آیه 32) از دیگر گناهان اجتماعی است که در این آیات بیان شده است. ⚡️خیانت به دیگران (نساء آیات 107 و 111 و نیز یوسف، آیات 51 و 52) خیانت به همسر با افشای راز او به دیگران (تحریم، آیات 3 و 4)، خیانت به همسر از طریق زنا (نساء آیات 15 و 22 و 25 یوسف، آیه 24 و آیات دیگر)، خیانت در وثیقه مالی و رهنی (بقره، آیه 283)، رشوه خواری و همچنین رشوه دهی به حاکمان و دولت مردان برای تغییر در قانون و حکم و مانند آن (همان و نیز روح المعانی، ج 2، جزء 2، ص 106) سرقت و دزدی (مائده آیات 38 و 39)، شرکت در مجالس گناه (نساء آیه 140) شکنجه و آزار مۆمنان (بروج، آیه 10)، عهدشکنی (اسراء آیات 34 و 38)، فتنه انگیزی (بقره، آیه 217)، قتل و فساد در زمین (یونس، آیات 81 و 82 و بقره آیات 85 و آیات دیگر)، زنده به گور کردن دختران (تکویر، آیات 8 و 9) کتمان گواهی و عدم حضور برای شهادت و گواهی در محاکم (بقره، آیه 283 و مائده، آیه 106)، کم فروشی (اسراء، آیه 35 و 38)، قمار و کسب مال از طریق آن (بقره، آیات 188 و 219)، لواط و مساحقه و ارضای شهوات جنسی از این طریق (نساء، آیه 15 و طلاق آیه 1 و نیز مجمع‌البیان، ج 3 و 4، ص 34 و نورالثقلین، ج 5، ص 351 و همچنین اعراف آیات 80 تا 84 و آیات دیگر)، مجازات بی گناهان (یوسف، آیات 78 و 79 و مجمع‌البیان، ج 5 و 6، ص 390) و نیز هم نشینی با اهل باطل (مدثر، آیات 40 تا 45) از جمله گناهان اجتماعی است که در قرآن بیان شده است. 🔥مشارکت در بار گناهان دیگران وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی (15 اسراء) هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی‌کشد. در سوره نحل آیه 25 یک تکمله برای این عبارت بیان شده است. یعنی ترک معصیت در اعتقادا ت و اعمال و نماز اول وقت کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه اگر چه هزار سال باشد. 💥این‌ها کسانی اند که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی به یک موضوع، صحبت کرده یا می‌نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم می‌کنند: لِیَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ کَامِلَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یُضِلُّونَهُم بِغَیْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا یَزِرُونَ (25) ترجمه فولادوند: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نیز] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می‌کنند آگاه باشید چه بد باری را می‌کشند. 🤕 آن‌ها باید روز قیامت بار گناهان خود را به طور کامل بر دوش کشند، و هم سهمی از گناهان کسانی را که به خاطر جهل گمراهشان ساختند، بدانید آن‌ها بار سنگین بدی بر دوش می‌کشند. 🌐منبع:بخش قرآن تبیان 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:انتخاب نوع بندگی با خداست. شماره:58 ؟ برای اینکه دلم جلا پیدا کند,تصمیم گرفتم به زیارت امام زاده روستایمان بروم. با مینی باس راهی روستا شدیم. داخل مینی باس یک از بچه های روستا که تازه یک سال به دانشگاه رفته بود,کنار من نشسته بود. به من گفت:اگر کسی بخواهد دانشگاه برود,حتما عقاید خود را باید قوی کند,وگرنه از این رو به آن رو میشود. گفتم:البته باید دوستان خوب دانشگاهی را انتخاب کند و حرف گوش کن اساتید خوب دانشگاه هم باشد. و گفتم:حالا چی اتفاقی افتاده؟ گفت:یکی از دانشجویان که هم دوره ایی بودیم,قبلا نماز میخواند الان نمیخواند. گفتم:از او پرسیدی چرا ترک کرده؟ گفت:بله از او پرسیدم,اما او گفت ترک نکردم,بلکه شیوه عبادتم را عوض کرده ام. گفتم:عجب,چه طور عوض کرده؟ گفت:او میگفت:عبادت را با دعا و نیایش هم میشود انجام داد,خیلی حس خوبی هم دارد. گفتم:به دوستت جواب هم دادی؟ گفت:آره,گفتم;خدا این شیوه عبادت را از ما می خواهد نه شیوه دیگر که ما اختراع میکنیم و حس بیشتری داریم. گفتم:عجب جوابی دادی,می دونی برای چه این شیوه را خدا خواسته؟ گفت:خیلی چیزها گفتن,مثلا تکبر را ازبین می برد. گفتم: آره شیطان هم در امتحانش به خاطر تکبر رفوزه شد. خدا میخواست در این امتحان تکبری را که در لایه های زیرین وجود شیطان بود ازبین ببرد اما شیطان عبادتی که خودش می پسندید,انتخاب کرد ورفوزه شد. گفت:یعنی شیطان فقط با تکبر به این فلاکت رسید؟ گفتم:بله, شیطان بعد از اینکه تکبر بر او غلبه کرد و ضمن تمرد از عبادت و اطاعت حق‌تعالی، شروع به جایگزینی نمود و گفت: این عبادت را از من بردار و عبادتی کنم که چنین و چنان باشد و ... پس به دوستت قضیه رفوزه شدن شیطان را بگو,تا متوجه شود که, حقیقت بندگی خدا، همان است که که خدا می‌فرماید، نه آن چه بندگانش جایگزین می‌کنند,وتصور میکنند. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📡چرا باید به شیوه فعلی نماز بخوانیم؟ 📢اگر نماز تشکر از خداست و بناست از نعمت‌های خداوند تشکر کنیم، چرا حتماً باید نماز بخوانیم و حال آنکه می‌توانیم حتی موقع خواب در حالی که در رختخواب خود دراز کشیده‌ایم، به صورت زبانی از خدا تشکر کنیم و لازم نیست حتما نماز بخوانیم؟ ✅در ابتدا گفتنی است؛ نماز تنها جنبه شکرگزارى ندارد، بلکه عبادت چند منظوره است که بدون انجام دادن آن اهداف مشخص شده آن تامین نمی‌شود، کارکردهای فراوان دیگری در نماز وجود دارد که تنها در پرتو اقامه نماز است که می‌توان آن‌ها را محقق ساخت. ✳️ کارکردهایی همچون: 1.طهارت و پاکیزگی از طریق وضو، غسل، لباس پاک و مکان پاک؛ 2.رعایت به حلال و حرام از جهت مکان غیر غصبی، آب مباح و لباس مباح؛ 3.توجه به زمان و نظم اوقات نماز؛ 4.یادآوری اصول اعتقادی در سوره حمد و...؛ 5.ارتباط روحی و عاطفی با الگوها و اولیای الهی (انعمت علیهم - عباد الله الصالحین -...)؛ 6.اعلام و شعار(اذان و اقامه)؛ 7.وحدت و همدلی (نماز جماعت - نمازهای جمعه و عید)؛ 8.نشاط (ارتباط با آب در وضو و غسل) 9. همگرایی و نظم اجتماعی با برگزاری نماز جماعت؛(1) 📢حال آیا می‌توان گفت که تنها تشکر زبانی قابلیت جایگزینی نماز را دارد؟ ✅علاوه بر آنچه گفته شد، تشکر از خداوند نیز وقتى عملى خواهد شد که آنچه او خواسته است ما انجام دهیم؛ نه آنچه که دلمان مى‌خواهد، چه اینکه روح عبادت، همانا عبودیت و بندگى است، یعنى تسلیم فرمان بودن که طبیعتا باید انضباط و مقرراتى باشد تا بنده را به آن امتحان نموده، روح بندگى را در او پرورش دهند. برای سپاسگزاری از خدا به وسیله نماز نیز شکل خاصی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، خداوند متعال برای نماز آداب و خصوصیات ویژه‌ای قرار داده که باید رعایت شود تاعبادت و تشکر از خدا محسوب شود مثل بیان ذکرهای مخصوص با شرائط خاص و در زمان خاص و معین. بنابراین وقتی ما مامور هستیم که نماز را بپا داریم وبرای نمازاوقات خاصی تعیین شده وارکان خاصی(نیت رکوع سجود و..) قرار داده شده، نمی‌توانیم به سلیقه خود عمل کرده و ادعای تشکر از خداوند متعال نیز داشته باشیم! 📢فرق نماز با یوگا چیست؟ چرا نمی‌شود به جای نماز اعمال یوگا را انجام داد؟ ✅یوگا نوعی ورزش همراه با تمرکز است و از آثار معنوی-فرهنگی و تربیتی و ارتباط با مبداء هستی کاملاً تهی است، در حالی که نماز جامع‌ترین و کامل‌ترین راه پرواز از جهان ماده و پیوستن به معبود و معشوق حقیقی و کمال و جمال مطلق است. هر یک از شرایط، اجزاء، اقوال و افعال نماز دارای معانی و اسراری عظیم و در بردارنده اصول تربیتی و پبام آور فرهنگی خاص هستند که هیچ یک از آن‌ها در یوگا وجود ندارد. به نظر می‌رسد، آنچه باعث این مقایسه نادرست شده چند چیز است: الف- اینکه غالباً نمازهای ما حقیقی و با حضور قلب و آداب باطنی نیست و چون به ژرفای نماز راه نیافته و نماز در هویدای دل ما رسوخ نکرده است، با حرکات دیگری که با نگرش سطحی مشابه است، یکسان انگاشته می‌شود. ب- بی‌توجهی به اسرار و روح نماز و تعالیم و پیامدهای معنوی، تربیتی، روحانی، دنیوی و اخروی هریک از اجزاء و شرایط آن باعث پناه بردن به ارزش‌هایی چون یوگا می‌شود، باید بدانیم که یوگا تنها یک ورزش برای تقویت بعدی از ابعاد درونی انسان است و برای عبادات و نیایش و شکرگزاری آفریدگار نیست.(2) پی‌نوشت‌ها: 1- مجتبی کلباسی، یکصدو ده پرسش درباره نماز، انتشارات ستاد اقامه نماز، 1388، نهم، ص 114 2- همان. 🌐منبع: فارس 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✳️سوالات: ✅هدف از خواندن نماز : 🌐ویکی پرسش: http://wikiporsesh.ir/%D9%87%D8%AF%D9%81_%D8%A7%D8%B2_%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86_%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2 پاسخ: فهرست مندرجات ۱ - هدف از خواندن نماز ۲ - فوائد خواندن نماز ۲.۱ - یاد خدا و آرامش روانی ۲.۲ - عامل باز دارنده از گناه ۲.۳ - قرب معنوی ۲.۴ - گناه زدایی ۲.۵ - غفلت زدایی ۲.۶ - تکبر زدایی ۲.۷ - عامل پرورش فضائل اخلاقی ۲.۸ - همگرایی ۲.۹ - نفی طاغوت و ایستادگی در مقابل ستم‌ ۳ - ضرورت خواندن نماز به صورت عربی ۳.۱ - تعبدی و توقیفی ۳.۲ - جهانی بودن دین اسلام ۳.۳ - مفاهیم بزرگ در اذکار ۳.۴ - حفظ نماز ۴ - علت واجب شدن نماز ۴.۱ - علت وجوب نماز در کلام امام صادق(ع) ۵ - نماز باعث سعادت انسان ۵.۱ - سبک شمارندگان نماز در کلام رسول اکرم(ص) 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 ✅چرا باید نماز را در پنج نوبت، و آن هم با آیات و آداب تعیین شده تکرار کنیم، در صورتی که هر وقت بخواهیم، با خدا صحبت می‌کنیم؟ http://www.x-shobhe.com/shobhe/9101.html 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت حضرت فاطمه علیهاالسلام تسلیت🏴 يا فاطِمَةَ الزَّهْراَّءُ يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَاللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَاللّهِ اى فاطمه زهرا،اى دختر دلبند محمّد،اى نور چشم رسول خدا اى سرور و بانوى ما،به تو روى آورديم و تو را واسطه قرار داديم و به سوى به تو توسّل جستيم،و تو را پيش روى حاجاتمان نهاديم،اى آبرومند نزد خدا،براى ما نزد خدا شفاعت كن،
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:چرایی تعیین سهم در خمس؟ شماره:59 با حاج آقای مسجد ,به قصد سفر راهیان نور,با قطار راهی اهواز شدیم. کوپه ما شش نفری بود. در کوپه ما چند نفر غریبه بودن,یکی از آنها که یک مرد چهل ساله ایی بود,از حاج آقا سوالی در مورد خمس داشت. او گفت:پدرم رحمت خدا رفته,من در خارج کشور بودم,بخاطر اینکه من نرسیدم, پدرم را خاک کرده بودن,بعد که به کشور برگشتم ,متوجه شدم با کفنی کفنش کرده اند که خمس آن نداده بودند,حالا چه کار کنم؟ حاج آقا گفت:قیمت این کفن را معین کن و یک پنجم آن را خمس بده. یکی دیگر از هم کوپه ایی ها گفت: حاج آقا کی دیگه خمس می ده,چون این بحث ها دیگه قدیمی شدن. حاج آقا گفت:اولا ;هستند مومنینی که حق خدا را از اموالشان می دهند. دوما:بعضی اعمال واجبی را انجام ندهند ,حکم خدا که تعطیل نمی شه,مثلا نماز مگر با نخواندن بعضی تعطیل میشه؟ او دوباره گفت;مگر ما مالیات نمی دهیم,چرا خمس بدهیم,مگر جای خمس رانمی گیره؟ حاج آقا گفت;خیر ,جای خمس را نمیگیره,با مالیات خدمات عمرانی و..در شهرخودت برایت فراهم میکنند,خمس هم به یک نوع عمران آخرت و دینت میشود. گفت:چطور؟ حاج آقا گفتن:حقی که خدا تعیین کرده,تا با آن دینت رشد پیدا کند. دوباره او گفت:مگر خدا نیاز داره؟ حاج آقا گفتن: خداوند نیاز به خمس ندارد، بنابراین سهم خدا، براى حاكمیّت قانون خدا و ولایت رسول، تبلیغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانیان، نجات مستضعفان و جلوگیرى از مفسدان است. او گفت:این هزینه را شما به کی تحویل می دید؟ حاج آقا گفتن;بر اساس روایات، سهم خدا در اختیار رسول و سهم رسول و پس از او، در اختیار امام است. [1] و این سه سهم در زمان غیبت امام، در اختیار نوّاب خاص و یا نوّاب عام او یعنى مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید قرار داده مىشود. [2] (1)تفسیر صافى (2) تفسیر نمونه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 فرق خمس با مالیات چیست؟ خمس یک واجب الهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ گونه منافاتى با خمس ندارد. از این رو پرداخت مالیات، نمى تواند جایگزین خمس گردد پرسش: فرق خمس با مالیاتی که به دولت پرداخت می شود چیست؟ زیرا عده ای با این دلیل که مالیات می پردازیم، بیان می کنند که نیازی به پرداخت خمس نیست؟ پاسخ اجمالی: فرق خمس با مالیات آن است که خمس، یک واجب الاهى و عبادى است که قصد قربت در آن معتبر است و مالیات، یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است، از این رو پرداخت مالیات، نمى تواند جایگزین خمس گردد. پاسخ تفصیلی: خمس خمس یک واجب الهى و عبادى است که در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى مالیات یک حکم قانونى و حکومتى و تابع شرایط زمان و مکان است و هیچ گونه منافاتى با خمس ندارد. از این رو پرداخت مالیات، نمى تواند جایگزین خمس گردد. [1] خراج (مالیات) تعریف های متعددی برای خراج کلمه شده است که در حال حاضر از آن می توان به مالیات تعبیر کرد. در گذشته از آن جا که عمده درآمد مردم، از زمین بود، این خراج بر زمین قرار داده شده بود و به انواعی تقسیم می شد. [2] برای نمونه به حدیث زیر توجه کنید: "مصعب بن یزید انصاری می گوید: حضرت علی ما به دریافت خراج چهار روستا ... گماشت و دستور فرمود: از هر جریب زمین کشت انبوه یک درهم و نیم و هر جریب کشت متوسط یک درهم و هر جریب کم محصول دو ثلث درهم و بر هر جریب باغ انگور یا باغ درخت خرما یا مخلوط از انگور و خرما ده در هم بستانم و بابت نخل های تک تکی که از روستا جدا می باشند چیزی نگیرم تا ره گذاران از آنها استفاده کنند و فرمود: از خان ها و دهبان ها که بر اسب های نر سوار می شوند و ... هر یک 48 درهم و طبقه متوسط و کسبه بازار هر یک 24 درهم و طبقه ضعیف هر یک دوازده درهم بگیریم...". [3] مقدار خراج، به نظر حاکم شرع بستگی داشت و نصاب معینی نداشت. خراج را حاکم به خلاف زکات و خمس در امور عام المنفعه؛ مانند بهداشت، تأمین هزینه جنگ و ... استفاده می کرد، اما زکات و خمس مصارف معینی دارند که در آیات و روایات به آنها اشاره شده است. هر چند با نظر ولی فقیه و اجازه ایشان می توان زکات یا سهم امام را در موارد دیگر _افزون بر موارد تعیین شده_ مصرف کرد. ناگفته نماند در حال حاضر، جزیه و خراج مانند گذشته دریافت نمی شود و در هر کشوری شکل جدیدی به خود گرفته است . حاصل آن که در گذشته نیز افزون بر خمس و زکات، مالیات دیگری نیز، از مردم _برای تأمین هزینه های اداره کشور_ گرفته می شد، بنابراین، در اصل گرفتن مالیات تردیدی نیست؛ تنها بحثی که میان فقیهان است، این است که آیا مالیات؛ مانند خمس و زکات از احکام اولیه اسلام است یا از احکام ثانویه؟ پس اگر درآمد سالیانه مکلف یا محصولات نه گانه ای که زکات به آن تعلق می گیرد به حد خمس یا زکات رسید افزون بر مالیات واجب است این دو را نیز پرداخت کنند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می شود، واجب است و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از سهمین مبارک محسوب نمی شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است». [4] پی نوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــها : [1] امام خمینی، استفتاءات، ج 1، س 199؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 333؛ تبریزى، شیخ جواد، استفتاءات، س 853؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 732؛ دفتر: سیستانى، وحید، خامنه اى، فاضل، نورى و بهجت . [2] دایرة المعارف تشیع، مدخل "خراج". [3] حر عاملی، وسایل الشیعة، ج 15، ص 151، مؤسسه آل البیت، قم، 1409هـ.ق. [4] رساله اجوبة الاستفتاءات، ص 365، پرسش 1031. 🌐منبع : اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 . تبيين خمس از نظر قرآن و سنت در اسلام دو نوع انفاق وجود دارد: مستحب و واجب. انفاق مستحب حد و اندازه خاصى ندارد بلكه آنچه براى انسان امكان داشته باشد هر چند به اندازه يك دانه خرما، از ارزش و اهميت بالايى برخوردار مىباشد كه در اين باره آيات و روايات فراوانى وجود دارد. اما انفاق واجب كه در قرآن از آن با عنوان زكات و خمس ياد شدهاست، داراى شرايط خاصى است هر چند در قرآن به آن شرايط اشاره نشده است و به صورت كلى در پرداخت آن توصيه فرموده است وليكن در روايات به طور مفصل به خصوصيات و شرايط زكات و خمس اشاره شده است. پيش از پرداختن به اين بحث ابتدا به تعريف زكات و خمس اشاره مىكنيم: زكات و خمس عبارت است از حق مالى كه خداوند بر اموال خاصى واجب كرده است تا مالك آن را پرداخت نمايد. البته مصرف هر يك از زكات و خمس متفاوت مىباشد زيرا زكات و صدقه بر بنى هاشم (سادات) حرام مىباشد. از اينرو در قبال حرمت زكات بر آنان خداوند خمس را قرار داده است. بدين جهت در روايات فلسفه خمس را حرمت صدقه بر بنىهاشم (سادات) ياد كرده است. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «خدايى كه جز او خدايى نيست وقتى صدقه را بر ما حرام كرد حكم خمس را نازل فرمود تا در قبال حرمت صدقه بر ما خمس حلال باشد. «3»» قرآن كريم درباره خمس مىفرمايد: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَس اكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ ...» «4» «بدانيد هر گونه غنيمتى به دست آوريد خمس آن براى خدا و براى پيامبر و براى نزديكان و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه، از بنى هاشم مىباشد.» در اين آيه به صراحت مىفرمايد: آنچه از اموال به صورت غنيمت به دست آورديد يك پنجم آن را براى خدا و رسول و نزديكان آن حضرت اختصاص دهيد. سخن در اين است كه آيا غنيمت اختصاص به غنايم جنگى دارد يا هر چيزى كه انسان به دست آورد بر آن غنيمت صدق مىكند. چرا كه شيوه قرآن به گونهاى است كه اصول كلى احكام، عقايد و اخلاق را بيان مىفرمايد و به جزئيات نمىپردازد نمونه بارز آن مسأله نماز و حج مىباشد كه تعداد ركعتها و كيفيت خواندن و انجام دادن حج بيان نشده است، از اينرو در فهم قرآن و دستورات آن تنها قرآن كافى نيست بلكه وجود مبارك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ضرورى مىباشد تا با تفسير قرآن، جزئيات احكام و عقايد را در رفتار و گفتار خويش براى امت تبيين فرمايد، كه از آن به سنت ياد مىشود. بدين جهت در آيات خمس و زكات نوع مالى كه زكات و خمس به آن تعلّق مىگيرد و همچنين شرايط و خصوصيات بيان نشده است. پس اگر درباره هر مسأله جزيى بخواهيم به قرآن مراجعه كنيم اگر آن را در قرآن نيافتيم به آن باور نداشته باشيم، صحيح نمىباشد زيرا بسيارى از مسائل احكام و اعتقادات دينى در قرآن به صراحت از آن يادى نشده است. از اينرو براى دستيابى به عقايد و احكام صحيح اسلام بايستى به سنت صحيح و مورد اطمينان مراجعه كنيم. در آيهاى كه مربوط به خمس است سه چيز را بيان و مشخص فرموده است: 1. خمس در اموال به غنيمت گرفته شده. 2. اندازه انفاق واجب در غنايم، يك پنجم مىباشد. 3. كسانى كه خمس به آنان پرداخت مىشود. ولى مطلبى كه در آيه به صورت مجمل آمده معناى غنيمت است از اين رو يكى از بحثهايى كه در آيه وجود دارد اين است كه مقصود از غنايم چيست؟ آيا منحصر در غنايم جنگى است يا مجموع غنيمتهايى كه از نظر عرف و لغت به آن غنيمت گفته مىشود، و در بر مىگيرد؟ در پاسخ به اين سؤال بايد به سنت مراجعه شود و با مراجعه به سنت روشن مىگردد كه خمس فقط در غنايم جنگى نيست بلكه غير آن را در بر مىگيرد. البته با اختلافاتى كه در مذاهب اسلامى در اين زمينه به چشم مىخورد دايره آن محدود يا گسترده مىشود. برخى دايره خمس را در هر نوع غنيمتى كه از نظر عرف و لغت به آن غنيمت گفته مىشود، گسترش مىدهند، كه اين نظريه شيعه است و برخى ديگر دايره را محدود به غنايم جنگى و ركاز (گنجهاى يافت شده) مىدانند و اين نظريه اهلسنت است. «5» از آنجا كه اين گونه مباحث فقهى جايگاه اجتهاد فقهاى مذاهب مىباشد بايستى در ارائه نظر مذاهب، ديدگاههاى بزرگان آنان را مورد توجه قرار داد. با توجه به اين كه در قرآن مفهوم غنيمت به روشنى بيان نشده لازم است به لغت و عرف و سپس به روايات مراجعه كنيم تا جزئيات مسأله روشن شود. در لغت: با مراجعه به كتابهاى لغوى اصيل، مفهوم غنيمت به خوبى روشن مىشود، زيرا از نظر لغويون غنيمت بر هر مالى و سرمايهاى كه انسان به دست مى آورد، خواه از راه گنج، معادن، غنايم جنگى و خواه از غير آن باشد، اطلاق مى شود. 🌐منبع: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت ( علیهم السلام) ✅ادامه دارد... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. راغب اصفهانى مىنويسد: «غَنَم و غُنْم: به معناى دستيابى و رسيدن به چيزى است، در هر چيزى كه انسان به آن دست پيدا كند خواه از طريق جنگ يا غير جنگ باشد: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ ...» ، «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ» .» «6» ابن منظور مىگويد: غُنم: دستيابى به چيزى بدون مشقت و سختى است. ابن فارس: غنم اصل صحيح واحد يدل على افادة شى لم يملك من قبل ثم يختص بما أخذ من المشركين. «7» ابن فارس اين واژه را به معناى دستيافتن به چيزى دانسته كه قبلًا مالك آن نبوده سپس اختصاص به چيزى يافته كه از مشركين گرفته مىشود. خليل كه ازبزرگان اهل لغت است مىگويد: هر چه انسان بىمشقت به دست آورد غنيمت به حساب مىآيد. «8» گفتار لغويون دلالت مىكند لفظ غنم و غنيمت اختصاص به چيزهايى ندارد كه در جنگ بدست مىآيد بلكه معناى آن گستردهتر از آن است گرچه در زمان نزول به خاطر غنايم جنگ در غنايم جنگى بكار برده شده است. از اين رو هر چيزى را كه انسان به دست آورد و فايده و سود بر آن صدق كند غنيمت به شمار مىآيد. در قرآن نيز واژه «مغنم» را در موردى به كار برده شده كه انسان چيزى را به دست مىآورد، هر چند از راه غير جنگ باشد. در آيه «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ» «9» مقصود از اين مغانم بسيار، به دليل آنكه در مقابل كالاى زندگى دنيا آمده پاداش آخرت است. بر اساس اين آيه «مغنم» حتى به آنچه انسان در اين دنيا يا ميدانهاى جنگ به دست مىآورد اختصاص ندارد بلكه هر دستاوردى را گرچه اخروى باشد شامل مىشود. در رواياتى كه كلمه مغنم و غنيمت و غنم به كار رفته، حضرت رسول صلى الله عليه و آله آنها را در معناى بهشت، آثار و بركتهاى ماه رمضان به كار برده است. در نهايه ابن اثير آمده است: روزه در زمستان، غنيمت سرد و خنك است و روزه را به خاطر پاداش آن غنيمت به حساب آورده است. «10» قرطبى از مفسران اهل سنّت از آيه: «واعلموا أنّ ما غنمتم» استفاده عموم فايده و ربح كرده است و مىگويد: به خاطر اجماع اختصاص به غنايم جنگى پيدا كرده است. در رواياتى كه از طريق اهلبيت عليهم السلام وارد شده، خمس بر درآمدهاى مالى كه خارج از نيازهاى سالانه افراد مىباشد، واجب شده است. زيرا بر آنها غنيمت صدق مىكند گرچه آيه خمس درباره غنايم جنگى وارد شده است، چنانكه مفسرين گفتهاند: اين آيه در روز بدر و رويارويى دو گروه مسلمان و كافر نازل شده است. وليكن اين مسأله ثابت شده است كه هر آيهاى كه در موردى نازل شده است نمىتوان آن را اختصاص به همان مورد نزول داد بلكه واژه غنيمت عموميّت دارد و يكى از موارد آن غنايم جنگى مىباشد. وقتى دانستيم كه در آغاز تشريع خمس در مورد غنايم جنگى و گنج و طلاى مدفون شده واجب شده در مرتبه بعدى به خاطر اطلاق مفهوم آيه مىتوان بر هر فايده و غنيمتى كه به دست انسان مىآيد آن را مصداق آيه دانست. دليل بر اين مطلب افزون بر معناى لغوى غنيمت، رواياتى است كه از طريق اهلبيت عليهم السلام وارد شده است دراينجا به يك روايت اشاره مىنماييم. سماعه مىگويد: از امام كاظم عليه السلام درباره خمس پرسيدم فرمود: هر چه كه مردم به دست آورند كم يا زياد خمس دارد. «11» امام هادى عليه السلام نيز در پاسخ يكى از يارانشان فرمود: خمس واجب است گفتم در چه چيز؟ فرمود: در كالا و وسايلشان. گفتم: آنكه تجارت مىكند يا چيزى را با دستش مىسازد چه؟ فرمود: اگر بتوانند پس از هزينهها و نيازهايشان پرداخت كنند. «12» از روايات اهلسنت استفاده مىشود كه خمس منحصر در غنايم جنگى نيست. ابن عباس فرمودكه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: در ركاز خمس است «13» مردى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله سؤالهايى كرد از جمله اين كه در خرابهها گنج مىيابيم حضرت فرمود در آنها خمس است. «14» گروهى از عبد قيس، حضور پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمدند و گفتند: مشركان بين ما و شما هستند و جز در ماههاى حرام دسترسى به شما نداريم به ما توصيه جامعى بفرماييد كه اگر به آن عمل كنيم وارد بهشت شويم و ديگران را به آن فرا بخوانيم. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: شما را به چهار چيز دستور مىدهم و از چهار چيز نهى مىكنم. شما را فرمان مىدهم به ايمان به خدا، آيا مىدانيد ايمان چيست؟ شهادت به يگانگى خدا، اداى نماز، پرداخت زكات و دادن خمس غنايم. «15» روشن است كه پيامبر صلى الله عليه و آله از فرزندان عبدقيس نخواسته غنايم جنگى را بپردازند، چرا كه آنان در غير از ماههاى حرام به خاطر ترس از مشركيناز قبيله خود نمىتوانستند بيرون روند، افزون بر اين كه جنگ و جهادى نبوده كه به وسيله عبد قيس انجام شود و حضرت دستور غنايم جنگى را صادر فرموده باشد؟. پس روايت ربطى به غنايم جنگى ندارد بلكه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در كنار روزه و نماز و زكات، پرداخت خمس اموال را نيز قرار داده است. @din20m دینکده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 پی نوشت ها : (1). المحاسن، برقى، ج 1، ص 228 (2). المغنى فى شرح الكبير، ج 2، ص 547. (3) وسايل الشيعه، كتاب الخمس، ج 6، ص 337. (4) سوره انفال، آيه 41. (5) اهلسنت بر اساس روايتى كه از ابوهريره نقل مىكنند: «و فى الركاز الخمس»، در ركاز كه به مال مدفون در زمين اطلاق مىشود، خمس را واجب مىدانند. از اين رو اهلسنت خمس را منحصر در غنايم جنگى نمىدانند گرچه دايره آن را محدود مىكنند، ولى شيعه در سودهاى معاملات و سرمايههايى كه يك سال بر آن بگذرد به جاى زكات آن را مشمول غنيمت مىدانند. ولى اهلسنت زكات را در چنين اموال و سرمايههايى واجب مىدانند. لذا اهلسنت نمىتوانند بر شيعه اشكال كنند كه به چه دليل شما خمس را واجب مىدانيد زيرا در پاسخ گفته مىشود، به همان دليلى كه شما زكات را در مال التجاره واجب كرديد. شيعه دليل بر وجوب خمس دارد، شما چه دليلى داريد كه زكات در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله بر سرمايه تجارت وجود داشته است؟ آيا غير از اجتهاد علماى شما بوده است؟ همين پاسخ را شيعيان نيز مطرح مىكنند. (6). مفردات راغب، ماده غنم. «انفال: 41، 69، نساء: 94» (7). مقاييس اللغة، ماده غنم. (8). كتاب العين، واژه غنم. (9). نساء، آيه 94. (10). كلمه: غنم، ج 3، ص 39، «الصوم فى الشتاء الغنيمة الباردة» إنّما سمّاه غنيمة لما فيه من الأجر والثواب. (11). وسايل الشيعه، ج 6، باب 8، از ابواب خمس. (12). همان. (13). مسند احمد، ج 1، ص 314. (14). همان، ج 2، ص 186. (15). صحيح بخارى، ج 2، باب وجوب الزكاة، ص 109 نویسنده; حسين رجبى،پژوهشى درباره خمس و پاسخ به شبهات آن منابع:مقاله حسين رجبى،پژوهشى درباره خمس و پاسخ به شبهات آن. مطالعه باقی مقاله📚ادامه مقاله👇 در زمان رسول الله خمس بوده؟ آیا اهل بیت خمس را بخشیده بودند در زمان خودشان؟ چرا باید دست علما برسد خمس؟ آیا اهل سنت خمس را قبول دارند؟ موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت ( علیهم السلام) http://raz.ahlolbait.com/content/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%D9%89-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%85%D8%B3-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%86 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:برادر خواب چرا مرگه؟ شماره:60 ؟ یکی از دوستان هم محله یمان خانوادشان رفته بودند مسافرت. دوستمان از ما خواست شب پیش او برویم,ما هم قبول کردیم. شب پیش او رفتیم,بعد از دیدن فوتبال رفتیم جا انداختیم و خوابیدیم. نیمه های شب با صدای جیقی بلند شدم,دیدم تا دوستم داره کابوس می بینه,بیدارش کردم. عرق کرده بود, از من تشکر کرد. گفتم:چی خوابی دیدی؟ گفت:داشتم خواب جنگلی را که آتش گرفته بود می دیدم که من در وسط محرکه آتش گرفتار شده بودم و زبانه آتش داره به من حمله می کرد. گفتم:صدقه بده برای دفع بلا. او گفت:امشب بعد از این خواب به مطلبی پی بردم,اینکه;سوختن در آتش جهنم هم مثل سوختن این آتش هاست. گفتم:مگر تا حالا سوختی؟ .گفت:در خواب که دیدم سوختم. گفتم:آتش دنیای با آتش بعد از مرگ هزاران بار فرق میکند. او گفت:یعنی چه؟شما که میگویید خواب برادر مرگ هست. گفتم:این هم فرق می کند. او گفت:این چه برادری هست که آثارشان با هم یکی نیست؟ گفتم:شاید خواب هم به اندازه ظرفیت و درک ما در دنیاست,نه بیشتر. اما اینکه برادر مرگ هست بخاطر به هنگام مرگ، خداوند این رابطه را قطع مى کند، و روح را به عالم ارواح مى برد، و به هنگام خواب نیز این روح را مى گیرد، اما نه آن چنان که رابطه به کلى قطع شود. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯