29.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#دوره_نقطه_شروع
#پژوهشگر_شوید
#عمل_به_دانسته
❓چه کسانی و چرا باید در دورهی نقطهی شروع - روش انتخاب موضوع پژوهش، شرکت کنند؟
👈 از آقای #یونس_خدایی بشنوید.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و یکم
🖋 دست بالای دست بسیار است!
مدتها درس ابن ابی عمیر میرفتم و با ایشان ارتباط داشتم. روزی وقتی به جایی رفتم که ابن ابی عمیر را بتوانم ببینم، دیدم ایشان در سجده هستند. سجدهی ایشان به درازا کشید. من هم صبر کردم و تا اینکه سرشان را از سجده بردارند. سجدهی ایشان بسیار طولانی شده بود و من مدت زیادی در کنار ایشان مشغول مطالعه شده بودم.
بعد از سجده به ایشان گفتم: چه سجدهی طولانییی انجام دادید؟! ابن ابی عمیر به من گفت: زمانی خدمت جمیل بن دراج رسیدم و او سجدهای بسیار طولانی انجام داد! وقتی سر از سجده برداشت به او گفتم: چه قدر سجده را طولانی کردی؟! جمیل به من گفت: اگر معروف بن خربوذ را میدیدی چه میگفتی؟!
به ابن ابی عمیر گفتم: من این بزرگانی که اسم بردید خیلی نمیشناسم. میشود برایم مقداری توضیح بدهید؟
ابن ابی عمیر گفت: اصحاب ابی عبدالله، به صورت کلی به دو دسته تقسیم میشوند. یک عده از ایشان، پیر هستند که شاگردی امام باقر یا حتی امام سجاد را نیز کردهاند و برخی از آنها جوان هستند و فقط شاگردی امام صادق و شاگردان پیر امام صادق را کردهاند. جمیل بن دراج از بهترین شاگردان جوان امام صادق است. من مدتها شاگردی جمیل را کردهام. انصافا بزرگوار و دانشمند بود و من بسیار از ایشان استفاده کردم و واقعا شیفتهی ایشان شده بودم. روزی به ایشان عرض کردم: چه مجلس درس فوقالعادهای دارید! ایشان به من فرمود: بله ولی قسم به خدا من و امثال من پیرامون زراره به منزلهی کودکانی بودیم که در مکتبخانه، پیرامون استاد جمع میشوند! اگر زراره را میدیدی چه میگفتی؟!
ابن ابی عمیر ادامه داد: من آنجا فهمیدم، دست بالای دست بسیار است. این سبک بزرگان بود و هست که وقتی استاد در نظر شاگرد، بت بشود، استاد سعی میکند که اسوهها را به او نشان دهد تا یک وقت، شاگرد در استاد گیر نکند.
گفتم: آیا شاگردی شخصی فقیهتر از جمیل را کردهاید؟
ابن ابی عمیر گفت: به نظر ابواسحاق نحوی، همان ثعلبة بن میمون که از روات حدیث و نیز نحویون اصحاب ائمه است و برخی دیگر از فقها، فقیهترین فرد از اصحاب جوان ابی عبدالله علیه السلام، جمیل بن دراج است. من در مجموع شاگردی مهمترین اصحاب جوان ابی عبدالله را کردهام. انصافا جمیل فوقالعاده است. یکی از خوبیهای ویژهی جمیل، تمایل ویژهی او به فعالیت تشکیلاتی علمی است. بسیاری از کارهای علمی او، با همکاری دیگران محقق شده است، مثلا او کتابی را با همکاری محمد بن حمران بن اعین نوشته است.
حمران همان صحابی معروف امام سجاد تا امام صادق است که برادران دیگرش مثل زراره که از بزرگترین فقهای اصحاب ائمه است، دعوت به تشیع کرده است. محمد پسر حمران نیز از بزرگانی است که با جمیل فعالیت علمی داشته است. جمیل کتابی دیگر را با همکاری مرازم بن حکیم نوشته است. مرازم بن حکیم از کسانی است که هارون الرشید آنها را فراخواند و خدا را شکر، او و برادرش جان سالم به در بردند ولی همراهشان کشته شد!
جمیل اعتقادش این بود که وقتی کاری را که نیاز نیست، کسی مثل خودش انجام بدهد، آن کار را به دیگری که او با آن کار رشد میکند، بسپارد تا از طرفی خودش به بارهای بر زمین افتادهی اساسی مشغول شود و از طرفی، شخصی دیگر در کنار او رشد کند.
من حکمت و ضرورت فعالیت تشکیلاتی را درک میکردم ولی با خودم گفتم شاید ابن ابی عمیر، کلام مخصوصی در این زمینه داشته باشد. به ایشان عرض کردم: چرا همهی اصحاب مثل جمیل اهل کار علمی با یکدیگر نیستند؟ آیا بهتر نیست که فعالیتهای علمی و تبلیغی خود را به صورت گروهی و همافزا و در قالب #تشکیلات انجام بدهند؟!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و دوم
🖋 ابن ابی عمیر گفت: افراد زیادی هستند که چنین میکنند و این مسأله اختصاصی به جمیل ندارد. خاندان حلبی، که بزرگترین افراد ایشان محمد بن علی و خصوصا عبیدالله بن علی حلبی هستند، نیز چنین بودند.
عبیدالله بن علی صاحب کتاب الحلبی معروف است که به امام صادق عرضه شد و امام آن را صحیح دانستند و به این مضمون فرمودند که اهل سنت مثل این کتاب ندارند.
این خاندان مجموعهی فعالیتهای تبلیغی و تجاری و علمی خود را در سفر به حلب پیش میبرند. اینها اگرچه خاندانی کوفی هستند ولی به دلیل سفر به شام و حلب برای تجارت و در دل آن تبلیغ و نشر معارف، حلبی نامیده میشدند. اما به صورت کلی یکی از دلایل عدم ورود به این طور کارهای جمعی، خودخواهیهاست. تحمل جمع و کار جمعی، نیازمند ظرفیت است و بسیاری از افراد این ظرفیت را ندارند! از سویی فعالیت جمعی، ظرفیتهای بزرگی را هم ایجاد میکند و کسی که فعالیت جمعی نداشته باشد، این ویژگیها در او ایجاد نمیشود. شاید به همین خاطر باشد که اهل بیت در این سطح بسیار بالا توصیه به جمعشدن مؤمنین و همدلی آنها و ارتباط و زیارت و فعالیت ایشان با یکدیگر داشتهاند.
افسوس که امام میفرماید ولی خیلی از اوقات، ما کوتاهی میکنیم. امام چه کند؟! میفرماید و توصیه میکند و تأکید میکند ولی اگر ما نخواهیم عمل کنیم، نتیجه چه خواهد شد؟! کم هستند افرادی که واقعا مطیع محض امام باشند و هر چه فرمود، سریعا در زندگی خود طراحی کنند و به اجرا برسانند. به این صورت فرد، روز به روز خودمحورتر و خودخواهتر میشود و با دوری از فعالیتهای جمعی بسیاری از ویژگیها و استعدادهایش به فعلیت نمیرسد و آرام آرام گسست اجتماعی بین افراد جامعه اتفاق میافتد و کم کم به راحتی میتوان، به شیعیان آسیب زد. در حالی که وقتی با هم باشند، اگر کسی بیفتد، دیگری بلندش میکند و همگی در راستای رسالت خود، از یکدیگر پشتیبانی میکنند.
حرفهای ابن ابی عمیر نکات عجیبی داشت. به ایشان گفتم: یعنی سفرهای تجاری خود را با تبلیغ، مخلوط میکردند؟!
ابن ابی عمیر گفت: بله. امام به آنها چنین دستور میداد، مثلا امام به زید شحام که از دوستان الحارث بن المغیرة النصری است و هر دو از ثقات و بزرگان هستند، فرمودند: به هر کس از شیعیان که گمان میکنی از من اطاعت میکند و کلام من را به کار میگیرد، سلام برسان و (بگو که) من شما را به تقوای الله عز و جل سفارش میکنم و به اینکه در دینتان ورع داشته باشید و برای خدا تلاش کنید و راستگو باشید و امانت را ادا کنید و سجدههای طولانی داشته باشید و همسایگانی نیکو باشید پس (حضرت) محمد (صلی الله علیه و آله) با این امور آمده است...
همان طور که میبینی امام به او سفارش کردهاند که حامل پیامی به شیعیانی باشد که دسترسی به امام ندارند. گاهی امام وقتی مشاهده میکردند کسی از اصحاب بنا به سفر دارد، به او چنین سفارشهایی میکردند.
به عنوان نمونه خیثمه نزد امام باقر حاضر شد تا با ایشان وداع کند و به سفری برود و امام به او فرمودند: به موالی ما سلام برسان و آنها را به تقوای خداوند بزرگ سفارش کن و به این که ثروتمند ایشان، به فقیرشان رسیدگی کند و قوی ایشان به ضعیف ایشان برسد و اینکه زندگان ایشان جنازهی مردهی ایشان را حاضر شود و اینکه در خانههایشان با یکدیگر ملاقات کنند، زیرا در ملاقات اینها با یکدیگر زندهشدن امر ما است. خدا بندهای که امر ما را زنده کند رحمت کند. ای خیثمه به موالی ما برسان که ما آنها را از چیزی بینیاز نمیکنیم مگر به سبب عمل! و همانا ایشان به ولایت ما نمیرسند مگر به سبب ورع. و همانا بیشترین کسی که در روز قیامت حسرت میخورد کسی است که عدالتی را توصیف کند ولی خودش به سوی غیر آن با آن مخالفت کند.
خلاصه اینکه دستور به تفقه جمعی و به دنبال آن، تبلیغ دستهجمعی، توصیهی قرآن است، آنجا که میفرماید:
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون
همانطور که در این آیه میبینی، برای تفقه باید طائفه و جمعی به سوی تفقه حرکت کنند و همینها برگردند و مردم را انذار کنند. بدیهی است که تفقه دستهجمعی و تبلیغ دستهجمعی که در این آیه به آن توصیه میشود، مؤثرتر است ولی در هر صورت کم هستند، افرادی که این توصیهها را جدی بگیرند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و سوم
🖋 به ابن ابی عمیر گفتم: برایم جالب است که ائمه در میان اصحاب خود، حتی نحوی نیز تربیت کردهاند. شما از ثعلبه بن میمون نحوی اسم بردید.
ابن ابی عمیر فرمود: بله. ائمه در زمینههای مختلف اصحابی را تربیت کرده بودند تا در جهات مختلف، نیازهای شیعیان را بر طرف کنند و فخر شیعه در آن جهت باشند. شاید تعجب کنی ولی حمران علاوه بر شأن فقاهت، نحوی نیز بود و همین طور زراره ثعلبة بن میمون، لغوی و ادیب نحوی بود. خود زراره علاوه بر فقاهت و متکلمبودن، شاعر و ادیب بود. همین طور ابراهیم بن ابی البلاد که از امام صادق تا امام رضا روایت کرده است و عمر طولانی داشت و در رسالهای امام رضا او را ستوده است، ادیب بود. ابان بن تغلب صحابی صاحب نام امام باقر و امام صادق که قاری معروف قرآن نیز بود و امام باقر به او فرمودند: در مسجد بنشین و فتوا بده، زیرا من دوست دارم در میان شیعیانم مثل تو دیده شود و زمانی که از دنیا رفت، امام صادق فرمودند: مرگ او قلب مرا به درد آورد، لغوی نیز بود. خلاصه اینکه تعداد قابل توجهی از بزرگان شیعه، در ادبیات عرب نیز تخصص داشتند.
من که از تسلط و شناخت فوقالعادهی ابن ابی عمیر به وجد آمده بودم، به استاد گفتم: میشود برخی از اساتید خود را که در ابتدا نام بردید و فرمودید که از محضر ایشان استفاده کردهاید، بیشتر معرفی کنید؟
ابن ابی عمیر فرمود: هشام بن سالم یکی از بزرگترین متکلمین بود. مدتی شاگردی او را کردم. شیعیان در بصره کم بودند اما در هر صورت عمر بن اذینه که استاد اصحاب بصری ما بود، استاد بزرگی بود و من مدتی از او استفاده کردم. البته او در ایام مهدی عباسی، مجبور شد برای حفظ خود به یمن برود و لذا به آنجا رفت و فرصت نشد بیشتر از او استفاده کنم ولی در مجموع من بسیار بیشتر از دیگر اصحابمان توفیق استفاده از ایشان را داشتم.
شخص دیگر، معاویة بن عمار صاحب کتاب الحج معروف که رساله مناسک حج اصحاب بود. استاد بزرگوار حماد بن عثمان الناب که راوی اصلی کتاب الحلبی نوشتهی عبید الله بن علی الحلبی اولین کتاب مبوب فقهی _ روایی در قرن دوم که وقتی به امام صادق عرضه شد، امام به این مضمون فرمودند که مخالفین مثل این کتاب ندارند، مدتها استادم بوده است.
و نیز در نزد ابوایوب الخزاز که از اصحاب جلیل القدر بود و نیز ابان بن عثمان را که صاحب کتابی است که در آن مباحث آغازین و مبعث و غروات پیامبر و سقیفه و ارتداد را مطرح کرده بود، شاگردی کردهام.
عبدالرحمن بن الحجاج فقیه و محدث و نیز هشام بن الحکم متکلم شناخته شده و عبدالله بن سنان که اگرچه خزانهدار هارون و هادی و مهدی و منصور عباسی بود اما از بزرگترین مشایخ حدیث بود، از اساتیدم بودند.
من تقریبا هر کسی که احتمال میدادم در نزد او، علمی از علوم اهل بیت را بیابم استفاده میکردم.
گفتم: استاد! عبدالله بن سنان خزانهدار بوده است!؟ چطور شیعهای بوده است که تا این سطح در حکومت نفوذ کرده است؟
ابن ابی عمیر گفت: این برنامهای بود که امام صادق و پس از ایشان ائمهی بعدی، در جامعهی شیعه اجرا کردند!
من با تعجب پرسیدم! یعنی چه؟
ابن ابی عمیر گفت: مخالفین حکومت در جامعهی اسلامی چند دسته هستند. یک عده، اگرچه مخالف حکومت هستند اما در مقابل حکومت اقدامی نمیکنند و حتی به عکس فتوا میدهند که حتی اگر حاکمی ظلم کرد، اگرچه نباید ظلم کند، اما متابعت از او واجب است! یک عده در طرف مقابل با حاکم میجنگند و فتوا به وجوب جهاد بر علیه حاکم ظالم میذهند مثل خوارج.
گروه اول هضم در حکومتها میشوند و گروه دوم به حواشی حکومت اسلامی کشیده میشوند، چون نمیتوان در قلب حکومت حضور داشت و در عین حال، با حکومت شمشیر را از رو بست!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و چهارم
🖋 اما امام صادق در میان شیعیان کار دیگری را رواج دادند. بنا شد شیعیان در دل جامعهی اسلامی، مستقل زندگی کنند و خودشان نیازهای خودشان را برطرف کنند!
به عنوان مثال اگر به مشکل قضایی برمیخورند به دستگاه حکومت مراجعه نکنند و با علمای شیعه به عنوان قاضی مشکل خود را حل کنند. زکات خود را به شیعه بدهند و تا حد امکان به دستگاه حاکم ندهند، حتی اگر میتوانند مقداری از زکاتی که حکومت میگیرد فرار کنند، بر آنهاست که چنین کنند و گرنه ضامن آن هستند. خمس را به وکلای امام بدهند و بسیاری از احکام دیگر که همگی سبب استقلال شیعیان بود!
با این روش، در عین اینکه شیعیان مخالف حکومت بودند، در دل جامعه اسلامی زندگی میکردند. یک طرح تشکیلاتی که شیعیان با برداشتن بارهای برزمینماندهی جامعهی شیعه، در دل حکومتها مستقل از حکومت عمل میکنند.
این طرحی از فعالیت است که اگر ما شیعیان چنین نکنیم، یقینا در فضای حکومت هضم میشویم. در این سبک، افراد نقش اجتماعی و رسالتشان در یک راستا قرار میگیرد و شغلشان بر اساس هویت دینی ایشان، تنظیم میشود.
گفتم: ربط این صحبتها به عبدالله بن سنان چه بود؟
ابن ابی عمیر ادامه داد: بله! برای اینکه شیعیان بتوانند مستقل زندگی کنند، گاهی نیاز بود که در دل حکومت عدهای باشند که امورات شیعیان را راه بیاندازند. علی بن یقطین وزیر معروف هارون الرشید و محمد بن اسماعیل بن بزیع و عبدالله بن سنان و بسیاری از افراد دیگر در میان شیعیان، چنین باری را به دوش میکشیدند تا شیعیان بتوانند استقلال خود را راحتتر حفظ کنند.
من که از احاطه علمی و از طرفی شخصیت عملی ابن ابی عمیر، مثل کسی بودم که گویا به پرواز در آمده است، میخواستم در مورد تکتک این علما و منش و روش ایشان، آشنا شوم، اما فرصت امروزم تمام شده بود و باید تا فردا صبر میکردم.
ابن ابی عمیر بلند شد و مثل همیشه شروع به خواندن آیهی شریفهی سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ کرد.
با این آیه مجلس درس را به پایان میرساند چون برایش روایت شده بود که هر کسی که میخواهد خداوند با پیمانهی پر، عملش را حساب کند، در پایان مجلس، این آیهی شریفه را تلاوت کند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📜 ویژهنامهی داستانی #بازگشت_به_سرزمین_خورشید
🔹️ در مورد #فضل_بن_شاذان
💢 قسمت سی و پنجم
🖋 در کنار ستون حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام
من خیلی از مشایخم تعجب میکردم! چطور شخصیتهایی به این بزرگی با این سطح از دانش، این چنین نسبت به حمایت یک نفر دغدغه نشان میدهند و به راحتی تدریس به او را قبول میکنند! خصوصا هنوز به ابن فضال مقداری بدبین هستم و باورم نمیشود که چطور ایشان نیز، این چنین راحت قبول کرد که به من تدریس کند! خصوصا که ابن فضال با اینکه سن و سال زیادی داشت، خودش هر روز به حجرهی من میآمد و به من آموزش میداد. خیلی برایم عجیب بود که چرا با این همه انگیزه، هر روز خودش به حجرهی من میآید. واقعا تعجب میکردم! منطقیاش برای حفظ شأن استاد این بود که من به سراغ او بروم ولی او به عکس عمل میکرد و اصرار داشت که خودش به من سر بزند و برای آموزش من بیاید!
با خودم میگفتم یک پیرمرد فطحی چه نیتی میتواند از این کار داشته باشد؟! تا اینکه داماد طاهر بن الحسین که از نزدیکان و سپهسالار مأمون بود حج گذارد و مردم به خاطر رابطهاش با سلطان، به او احترام بسیار گذاشتند و در نزد او از ابن فضال تعریف کرده بودند و او درخواست کرده بود که ابن فضال به نزد او برود تا ابن فضال را مورد عنایت و تکریم قرار دهد. اما ابن فضال قبول نکرد و به سراغ او نرفت. دوبارهی او به سوی ابن فضال قاصدی فرستاد که من شرایط آمدن به سوی تو را ندارم و لذا اگر ممکن است، شما به سوی من بیا. اما باز ابن فضال قبول نکرد و فرمود: مرا با خاندان طاهر چه کار؟! به آنها نزدیک نمیشوم و هیچ کاری بین من و ایشان نیست!
بعد از مشاهدهی این رفتار ابن فضال، کم کم باورم شد که گویا ابن فضال که نزد شخصیتهای حکومتی با این همه شهرت و تمایل به لطف به او، نمیرود ولی خودش هر روز به حجرهی من میآید و به من درس میدهد، تنها به خاطر خوشنیتی اوست. گویا او با خدای خویش معامله کرده است که خدایا من به طلبهی علوم اهل بیت احترام میگذارم و تو خود میدانی با من چه کنی!
ابن فضال خیلی به من محبت میکرد و انصافا خیلی اوقات مرا شرمنده میکرد. واقعا برایم دغدغه داشت. مدتی بعد که او به کوفه رفت، من هم به خاطر ایشان بین کوفه و بغداد در رفت و آمد بودم. کوفه شهر شیعیان اهل بیت است. اگر روزگاری در زمان امیر المؤمنین کوفیان کوتاهی کردند، از زمان امام باقر به بعد، چنین وضعیتی در کوفه نیست و کوفه شهر شیعه محسوب میشود. حتی علمای سنی مذهب کوفه، تمایل بالایی به اهل بیت دارند. محل قرار ما در مسجد کوفه کنار ستونی بود که ایشان آنجا نماز میخواند. ستونی که معروف به ستون حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام بود و گاهی به آن ستون هفتم میگفتند!
مسجد ستونهایش خیلی بیش از این حرفها بود ولی ظاهرا به دلیل بنای سابق مسجد کوفه، به آن ستون هفتم گفته میشد.
در کوفه در محضر درس ابن فضال، عبدالله بن محمد حجال و نیز علی بن اسباط بن سالم نیز حاضر میشدند. حلقهی کوچکی بودیم ولی کاملا درک میکردیم که ابن فضال به دنبال چیست. او به دنبال حلقههای شلوغ نبود. او به دنبال انسانسازی بود. با افراد با انگیزه کار میکرد و خودش با انگیزهی بسیار، حمایتشان میکرد تا به بهترین وجه آنها را از بعد معنوی و عملی رشد بدهد. او خوب میفهمید که وقتی مجلس شلوغ شود، شأن اجتماعی کارش در نظر عوام تقویت میشود ولی در واقع کیفیت کارش در نزد امام زمانش سقوط میکند. لذا اصلا به دنبال شلوغکاری نبود! وقتی دیگران میشنیدند مجلس درس الحسن بن علی بن فضال ۲_۳ نفر است، چون شناختی از شخصیت ابن فضال نداشتند، او و کارهایش در نظرشان تحقیر میشد ولی او اصلا برایش مهم نبود چون میدانست آن کسی که باید از او راضی باشد، معیارش متفاوت است.
مجلس مباحثهی ما در کنار ستون حضرت ابراهیم مباحثهی خوبی بود. عبدالله بن محمد حجال، خودش را از نظر کلام و بحثهای اعتقادی و خوب احتجاج آوردن، قوی میدانست و ابن فضال هم که میدانست من در این زمینهها خوشاستعداد هستم، بین من و حجال بحثهای کلامی در موضوعات معرفتی راه میانداخت. انصافا هم خود ابن فضال توانمند بود و در گرههای بحث پاسخهای محکمی میداد و مسأله را حل میکرد. انصافا از فطحی بودن ابن فضال ناراحت بودم. همه چی در او جمع بود، به جز اینکه فطحی بود. امید داشتم که خدا به برکت کارهای خوبی که میکند در نهایت امر او را به حق برگرداند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1857.mp3
3.42M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی اول: قول به غیر علم!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از بحثهای فنی و مفید، به صورتی مطرح میشود که عملا قابل استفادهی کاربردی برای بسیاری از افراد نیست!
🔹️ برخی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، به ابزاری دست یافتهاند که بسیاری از مشکلات و چالشهای پژوهشگران و کسانی که به نوعی در تولید محتوا فعالیت میکنند، حل میکند.
(توضیح بیشتر اینجا)
👈 کاری که ما کردیم این است که مجموعهی بحثهای موجود را با خلاقیت و سادهسازی بدون کمکردن عمق مباحث، در قالبی کاربردی تهیه نمودیم تا علاوه بر اینکه هر کسی با هر سطح سوادی، بتواند از این مجموعه برای حل مسائل زندگی خود استفاده کند، به صورت خاص، پژوهشگران نیز چالشهای پژوهشی خود را با این جعبهی ابزار حرفهای برطرف کنند.
💡 لذا حتی کسانی که به صورت حرفهای در بحث شبکهی مسائل، کار کردهاند نیز، میتوانند از این دوره بهره ببرند.
✅ زمان: ۱۸، ۲۰ و ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶
✅ مدت: ۳ جلسهی نود دقیقهای
✅ مدرس: آقای یونس خدایی - با حضور احمد میرزایی
مشاوره و اطلاعات بیشتر: اینجا _ ۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از بحثهای فنی و مفید، به صورتی مطرح میشود که عملا قابل استفادهی کاربردی برای بسیاری از افراد نیست!
🔹️ برخی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، به ابزاری دست یافتهاند که بسیاری از مشکلات و چالشهای پژوهشگران و کسانی که به نوعی در تولید محتوا فعالیت میکنند، حل میکند.
(توضیح بیشتر اینجا)
👈 کاری که ما کردیم این است که مجموعهی بحثهای موجود را با خلاقیت و سادهسازی بدون کمکردن عمق مباحث، در قالبی کاربردی تهیه نمودیم تا علاوه بر اینکه هر کسی با هر سطح سوادی، بتواند از این مجموعه برای حل مسائل زندگی خود استفاده کند، به صورت خاص، پژوهشگران نیز چالشهای پژوهشی خود را با این جعبهی ابزار حرفهای برطرف کنند.
💡 لذا حتی کسانی که به صورت حرفهای در بحث شبکهی مسائل، کار کردهاند نیز، میتوانند از این دوره بهره ببرند.
💠 برای استفاده از دورهی شبکهی مسائل، نیاز نیست پژوهشگر باشید یا با ابعاد مختلف پژوهش آشنا باشید!
💠 این دوره مناسب کسی است که بخواهد در زندگیاش نگاهی جامع داشته باشد! بتواند چندبُعدی ببیند و چندبُعدی تحلیل کند.
✅ زمان: ۱۸، ۲۰ و ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶
✅ مدت: ۳ جلسهی نود دقیقهای
✅ مدرس: آقای یونس خدایی - با حضور احمد میرزایی
اطلاعات بیشتر: اینجا _ ۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
👈 برای دریافت فیلم از آپارات اشاره نمایید.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1907.mp3
1.43M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی دوم: غیبت و تحقیر!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1913.mp3
1.25M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی سوم: تایید!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
632.2K
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 مشکل ما آدمها در برخورد با مشکلات و موضوعات زندگی
🖋 راه حل برونرفت از نگاه تکبعدی به نگاه چندبعدی در زندگی
🖋 ابزار قدرتمند شبکهی مسائل
✅ دورهی تفکر چندبعدی و سیستمی
👈 آموزش استفاده از شبکهی مسائل در زندگی
https://www.dinshenasi.com/8026
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
210601_1924.mp3
1.96M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹️ چند نکته پیرامون انتخابات
🎙 #احمد_میرزایی
🗳 #سیاسی_فقهی
🇮🇷 #انتخابات
🖋 نکتهی چهارم: غلبهی احساسات و خودرایی!
👈 دریافت از سایت:
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💥دورهی فشردهی تفکر چندبعدی و سیستمی
💫 ویژهی افرادی که دنبال مدلسازی و سیستمسازی و فرایندسازی در هر موضوعی هستند.
📆 شروع دوره از سهشنبه ۱۸ خرداد ساعت ۱۶
🔹️ ثبت نام و اطلاعات بیشتر👇👇👇
https://www.dinshenasi.com/8026
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 به نظرم حتی با در نظر گرفتن اینکه هر کسی رأی بیاورد، چندان نمیشود انتظار معجزه داشت
و با در نظر گرفتن اینکه رهبری به این مضمون فرمودند: «به برخی از افراد رد صلاحیت شده ظلم شد.»
باز هم لزوم شرکت در انتخابات خیلی روشن است!
👈 اگر کسی تصور میکند که اشتباه میکنم، خوشحال میشوم در شخصی بحث کنیم.
🔹 راه ارتباطی: @ahmadmy1370
باتشکر🌸🌺
پ.ن: متن کامل توئیت رهبری: باید یک تذکر دینی و انسانی بدهم. در جریان احراز صلاحیت، به بعضی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا و ظلم شد.
به خودشان یا به خانواده های محترم و عفیفشان نسبتهایی داده شد که ثابت شد خلاف است.
حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانهاست. مطالبه من این است که دستگاههای مسئول جبران کنند.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
👈 رأیندادن در کمتر از یک دقیقه!
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 این دوره برای شماست …
🔹 اگر نمی دانید جواب سؤالتان را کجا پیدا کنید،
🔹 اگر نمیدانید چه کسانی و کجا و چطور به موضوع شما پرداختهاند،
🔹اگر در تنظیم هندسهی بحث مباحث خود دچار مشکل هستید،
🔹 اگر در اصل انتخاب موضوع خود تردید دارید،
🔹اگر نگران هستید که بعدا از موضوع انتخابی خود پشیمان شوید،
🔹 اگر به دنبال کشف مزیت رقابتی پژوهش خود با دیگران هستید،
🔹 اگر در پیداکردن منابع دچار ابهام هستید و فکر میکنید پیداکردن منابع برای شما سخت و پیچیده است؛
و ...
💠 ویژگیهای خاص این دوره:
○ کاربردی و عملیاتی بودن
○ مرحله به مرحله بودن
○ جامعیتداشتن
○ کاربرد مباحث در حل مسائل زندگی شخصی
✅ زمان:
سهشنبه ۱ تیر: ساعت ۱۶
یکشنبه ۶ تیر: ساعت ۱۸
✅ مدت:
هر جلسه، نود دقیقه
✅ مدرس:
آقای یونس خدایی - با حضور احمد میرزایی
✅ مبلغ سرمایهگذاری:
مبلغ این محصول ۶۵ هزار تومان است که با تخفیف میتوانید ۳۰ هزار تومان تهیه کنید.
بعد از برگزاری اولین دوره، تخفیف برداشته میشود.
👈 تضمین بازپرداخت هزینه در صورت عدم رضایت
■ مشاوره و اطلاعات بیشتر: اینجا _ ۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 آشنایی با دورهی دیده بانی - منبعیابی کاربردی و تخصصی
🔹️ ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
dinshenasi.com/8157
🔹️ دریافت فیلم از آپارات:
https://www.aparat.com/v/4fyWP
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار آن، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💥دورهی فشردهی دیدهبانی؛ منبع یابی کاربردی و تخصصی
💫 ویژهی افرادی که دنبال رصد و ارزیابی و دیدهبانی در رشته علمی و حوزه کاری خودشان هستند.
📆 شروع دوره از سهشنبه ۱تیر ساعت ۱۶
🔹️ ثبت نام و اطلاعات بیشتر👇👇👇
https://www.dinshenasi.com/8157/
مشاوره رایگان: 09381700988
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌 این دوره برای شماست اگر …
🔹 میخواهید در زندگی علمی خود جهش ایجاد کنید!
🔹 کلی کتاب نخوانده دارید!
🔹 میخواهید سیرهای مطالعاتی بلندمدت را شروع کنید اما نمیدانید به چه صورتی!!
🔹 آزمون دارید و کلی کتاب که باید بخوانید و تثبیت کنید!
🔹 هم مشغلهی کاری زیادی دارید هم به کتابخواندن هم نیاز دارید و در زمان کم میخواهید بیشترین مقدار کتاب را بخوانید!
🔹 هنگام مطالعهکردن تمرکز کافی را ندارید!
🔹 مطالب را خوب میخوانید و میفهمید اما خیلی زود مطالب را فراموش می کنید!
🔹 و...
📆 زمان دوره:
۱۵، ۱۶، ۲۲، ۲۳، ۲۹ تیرماه و ۵ مردادماه _ ساعت ۱۸
⏰ مدت آموزش:
۶ جلسهی ۹۰ دقیقهای به همراه پشتیبانی یک ماهه در پیامرسان ایتا
👤 مدرس:
مصطفی قاسمی نیک
🔍 مبلغ سرمایهگذاری:
۹۵ هزار تومان
📍تضمین بازپرداخت در صورت عدم رضایت به هر دلیلی که شما بگویید.
📚اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
https://www.dinshenasi.com/8251
۰۹۰۱۰۲۹۸۸۹۴
@hozebarayehame
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار آن، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
28.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 دورهی جامع مجازی مهارتهای مطالعه و تندخوانی
⏰ مدت زمان فیلم: ۱۲:۰۱ دقیقه
♦️ سرفصلهای فیلم معرفی دوره:
1️⃣ مشکلات رایج در مطالعه
2️⃣ علت ایجادشدن این مشکلات
3️⃣ دو راه کار اساسی برای افزایش تمرکز
4️⃣ چرخهی ایجاد مهارت
5️⃣ مزایای دوره
6️⃣ دستآوردهای دوره (در صورت انجام مستمر تمرینات)
📆 زمان دوره:
۱۵، ۱۶، ۲۲، ۲۳، ۲۹ تیرماه و ۵ مردادماه _ ساعت ۱۸
⏰ مدت آموزش:
۶ جلسهی ۹۰ دقیقهای به همراه پشتیبانی یک ماهه در پیامرسان ایتا
👤 مدرس:
مصطفی قاسمی نیک
🔍 مبلغ سرمایهگذاری:
۹۵ هزار تومان
📍تضمین بازپرداخت در صورت عدم رضایت به هر دلیلی که شما بگویید.
👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
https://www.dinshenasi.com/8251
@hozebarayehame
۰۹۰۱۰۲۹۸۸۹۴
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار آن، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
دورهی مجازی معماری پژوهش:
•◇ طراحی و تنظیم محتوا ◇•
👣 مراحل قدم به قدم طراحی ساختار محتوا و روش استفاده از منابع مختلف در نوشتهی خود چیست؟
⁉️ من منابع مختلفی برای یک موضوع در دسترسم هستند ولی نمیدانم چطوری از آنها در نوشتهام به صورت هدفمند استفاده کنم؟
⬅️ شما در این دوره، مهمترین قدم در ««نوشتن»» پژوهش و محتوا را میآموزید.
👥 ویژهی تمامی افرادی که به دنبال پژوهش، تولید محتوا و نویسندگی اصولی و روشمند هستند.
📆 شروع دوره: یکشنبه ۱۳تیر
🖇 اطلاعات بیشتر:
dinshenasi.com/8341
🖇 پاسخ به سؤالات شما و پشتیبانی:
۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار آن، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
دورهی جامع مجازی
مهارتهای مطالعه و تندخوانی
⏰ مدت زمان فیلم: ۵:۱۹ دقیقه
🔹️ محتوای آموزشی فیلم:
✅ مطالعهی مفهومی چیست؟
✅ چه کار کنم که مطالعهی مفهومی داشته باشم؟؟
✅ گامهای مطالعهی مفهومی چیست؟
✅ خطاهای من در مطالعهی مفهومی چیست؟
✅ چگونه مطالب را حفظ نکنم؟
⏺ چهار روز دیگر تا شروع دوره زمان باقی است.
📆 زمان شروع دوره:
۱۵ تیرماه
⏰ مدت آموزش:
۶ جلسهی ۹۰ دقیقهای به همراه پشتیبانی یک ماهه در پیامرسان ایتا
👤 مدرس:
مصطفی قاسمی نیک
🔍 مبلغ سرمایهگذاری:
۹۵ هزار تومان
📍تضمین بازپرداخت در صورت عدم رضایت به هر دلیلی که شما بگویید.
📚اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
https://www.dinshenasi.com/8251
۰۹۰۱۰۲۹۸۸۹۴
@hozebarayehame
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار آن، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com