هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
مقدمهای بر مقاله «An Ignored Arabic Account of a Byzantine Royal Woman: یک گزارش عربی مغفول از یک بانوی سلطنتی بیزانسی»
مسئله تبار مادری امام زمان علیه السلام از دیرباز محل بحث و تبادل آراء بوده است. مهمترین روایتی که شرحی مبسوط از نیای مادری آن حضرت ارائه نموده، نقلی است که در کتب حدیثی متقدم شیعه همچون کمال الدین شیخ صدوق و الغیبه شیخ طوسی از بشر بن سلیمان روایت شده است. این حدیث، مادر امام عصر (با نام: ملیکه، نرجس) را دارای اصالت رومی و نوه فرمانروای (قیصر) روم معرفی نموده است.
📜 بخشی از این گزارش به طور خلاصه از قرار زیر است:
قیصر عزم نمود تا میان نوهی خود، ملیکه و فرزند برادرش پیمان زناشویی برقرار نماید. بدین منظور در قصر مجلل خویش مجلسی عظیم تدارک دید و از مقامات کشوری برای حضور در آن مراسم دعوت به عمل آورد. به دستور قیصر تخت را مزین نموده و بر فراز حضار در مراسم برافراشتند. اما زمانی که داماد بر روی تخت استقرار یافت، صلیبها در پیرامون او قرار گرفت و اسفار اناجیل گشوده شد، به ناگاه زلزلهای قصر را به لرزه درآورده و داماد را از تخت بهزیر میافکَنَد. نظاره کردن این صحنه برای اسقف اعظم بسیار ناگوار آمده و او که این واقعه مهیب را نشانه زوال آیین مسیحیت میداند، از قیصر تقاضا میکند که او را از جاری نمودن عقد ازدواج معاف بدارد. لیکن قیصر در عزم خویش راسخ است و به همین دلیل دستور میدهد تا برادر داماد را به جای او بر تخت بنشانند و مراسم را بار دیگر تکرار کنند. اما با تکرار زلزله و لرزش مجدد کاخ قیصر مراسم عقد برای بار دیگر به اضطراب میانجامد و قیصر از عزم خویش منصرف گشته و مراسم پایان مییابد...
🔍 در این گزارش مهم تاریخی، جزئیات و سرنخهایی از این بانو و پدربزرگش، قیصر و قصر به دست داده شده که همین سرنخ ها نقطهی شروع تحقیقِ ما بود؛ ما در پی آن بودیم که نشانیها و اطلاعاتی را که در این گزارش وجود دارد را در متونِ تاریخیِ روم بررسی کنیم که آیا می توان نام و نشانِ قیصر پدربزرگِ بانو نرجس، محل زندگیِ او و آثار و نشانههایی که از خاندان قیصر باقی است، و همچنین محل جنگ و اسارت را در آثار باقیمانده در روم یافت یا خیر. پیش از این، تنها فردی که برای یافتن پدربزرگ حضرت نرجس، به منابع بیزانسی رجوع کرده، پژوهشگر معاصر، کمال السید است که او نیز برای مدعای خود شواهد خاصی ارائه نکرده و اقناع مخالفان را در پی نداشته است.
✏️ تحقیق حاضر مبتنی بر مطالعه تطبیقی منابع اسلامی با منابع بیزانسی است که در مسیر این پژوهش، علاوه بر مطالعه دقیق و همهجانبه تواریخ مکتوب بیزانس، یک پژوهش میدانی در ترکیه (محل کنونی امپراطوری بیزانس) انجام شده و مضاف بر این از شواهد تاریخی (material evidence) بهجامانده از قرن نهم میلادی بیزانس (مانند سکهها، مهرهای سلطنتی، کتیبهها، نقاشیها، قبرنوشتهها، کلیساها و قصرها) نیز بهره گرفته شد و علاوه بر مراجعه به کتابخانه تخصصی نسخ و کتب چاپ سنگی بیزانس در برلین، با بیزانسشناسان مطرح در اروپا نیز تبادل نظر به عمل آمد.
لازم به ذکر است عمده این منابع به زبان یونانی و لاتین و در فضای کاملا مستقل و متمایز از نقل بشر بن سلیمان به رشته تحریر در آمده است، به نوعی که تطابق دادههای موجود در این منابع با آن جزییات نقل اسلامی، شاهد مهمی بر اصالت ماجرا است.
📚 اولین خروجی این پروژه که قریب به 10 سال، از آغاز پژوهش تا انتشار تحقیق، به طول انجامید، مقالهی زیر است که اخیرا در ژورنال Al-Masāq: Journal of the Medieval Mediterranean منتشر شد. این ژورنال، تخصصیترین نشریهی آکادمیک برای ارائه مطالعات در حوزه اعراب-بیزانس با داوری همتا (Peer review) بوده که توسط Society for the Medieval Mediterranean گردانده میشود و توسط انتشارات Routlegde، یکی از برجستهترین انتشارات علوم انسانی در دنیا به چاپ میرسد. گفتنی است که تحقیقاتی که در این ژورنال منتشر میشوند میبایست بر اساس روشهای نوین تحلیل تاریخی ارائه شده و لزوما باید استنتاجاتی صرفا تاریخی و بدون پیشفرضهای مذهبی و ادله کلامی بیان نمایند. لذا در نگارش این مقاله از همین رویکرد تاریخی استفاده شده تا نتایج آن برای گستره وسیعی از محققین قابل استفاده و اتکا باشد.
@mTatbiqy
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 گزارشی از مقاله «قیصر بارداس و زلزله کنستانتینوپل: نقلهای مختلف واقعه در منابع عربی و بیزانسی»
✏️ نویسندگان: هادی تقوی، احسان روحی
Hadi Taghavi & Ehsan Roohi (2022), Caesar Bardas and the Earthquake of Constantinople: The Rival Depictions of the Event in the Arabic and Byzantine Sources, Al-Masāq: Journal of the Medieval Mediterranean,
🔻 فایل PDF مقاله
[بخش ۱ از ۲]
یکی از مهم ترین شواهد در خصوص تبار مادری امام زمان (ع) روایتی منقول از بشر بن سلیمان است که حضرت نرجس (س) را دارای اصالتی رومی (بیزانسی) و نوه قیصر روم دانسته است. این روایت مشتمل بر شرح مجلس عروسی حضرت نرجس (س) در کاخ قیصر، و بر هم خوردن عروسی به علت زلزله و متعاقبا راه یافتن حضرت نرجس به سامرا و ازدواج ایشان با امام حسن عسکری (ع) است. پیشتر ضمن تحقیقی که در شمارههای پیشین همین نشریه Al-Masāq منتشر شد (اینجا) اصالت تاریخی این روایت با تکیه بر مطالعه تطبیقی روایت بشر بن سلیمان با تواریخ بیزانسی، و نیز آثار تاریخی به جا مانده از آن دوران خاصه سکهها و مهرهای سربی بیزانس اثبات شده، و قیصر بارداس، که به تصریح یکی از بیزانسشناسان معاصر "برجستهترین چهره تاریخ هزار ساله بیزانس" است، به عنوان جد حضرت نرجس (س) معرفی گردید.
🔸مقالهای که این نوشتار به بیان خلاصهای از آن اختصاص دارد، گام دوم در سلسله پژوهشهای مرتبط با پیشینه حضرت نرجس بوده و غایت آن واکاوی تاریخی یکی از وقائعی است که در روایت بشر بن سلیمان بدان اشاره شده و آن زلزلهای است که بنا بر نقل، منجر به برهمخوردن عروسی حضرت نرجس شد. مطالعه تطبیقیِ انجام شده در مقاله حاضر حاکی از آن است که تقریباً تک تکِ جزئیات مهمی که در خصوص زلزله در روایت بشر ذکر شده، در منابع بیزانسی نیز مابازاء داشته و همین امر شاهدی بر صحت محتوای نقل بشر است.
📜 پیش از بیان نتایج این تحقیق، مروری اجمالی بر اپیزود زلزله در روایت بشر بن سلیمان خالی از لطف نیست:
«قیصر عزم نمود تا میان نوهی خود، ملیکه و فرزند برادرش پیمان زناشویی برقرار نماید. بدین منظور در قصر مجلل خویش مجلسی عظیم تدارک دید و از مقامات کشوری برای حضور در آن مراسم دعوت به عمل آورد. به دستور قیصر تخت را مزین نموده و بر فراز حضار در مراسم برافراشتند. اما زمانی که داماد بر روی تخت استقرار یافت، صلیبها در پیرامون او قرار گرفت و اسفار اناجیل گشوده شد، به ناگاه زلزلهای قصر را به لرزه درآورده و داماد را از تخت بهزیر میافکَنَد. نظاره کردن این صحنه برای اسقف اعظم بسیار ناگوار آمده و او که این واقعه مهیب را نشانه زوال آیین مسیحیت میداند، از قیصر تقاضا میکند که او را از جاری نمودن عقد ازدواج معاف بدارد. لیکن قیصر در عزم خویش راسخ است و به همین دلیل دستور میدهد تا برادر داماد را به جای او بر تخت بنشانند و مراسم را بار دیگر تکرار کنند. اما با تکرار زلزله و لرزش مجدد کاخ قیصر مراسم عقد برای بار دیگر به اضطراب میانجامد و قیصر از عزم خویش منصرف گشته و مراسم پایان مییابد...»
ادامه گزارش در بخش ۲
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🔸 ادامه گزارش مقاله «قیصر بارداس و زلزله کنستانتینوپل: نقلهای مختلف واقعه در منابع عربی و بیزانسی»
[بخش ۲ از ۲]
نکته بسیار جالب توجه در منابع بیزانسی آن است که در دوره فرمانروایی بارداس زلزلهای گزارش شده است که مورخین اجماعاً آن را به عنوان یک آیت شوم و «نشانه زوال بارداس» توصیف نمودهاند. به رغم تحقیقات گستردهای که در غرب در خصوص بارداس انجام شده، بیزانسشناسان تاکنون در توجیه رابطه رازآلود میان بارداس و زلزله کنستانتینوپل (پایتخت بیزانس) ناکام بودهاند. لیکن روایت حضرت نرجس (س) و شرح عروسی نافرجام ایشان که با وقوع زلزله به پایان رسید، و سرافکندگی و حزن قیصر را به دنبال داشت، دلیل ارتباط مرموز بین بارداس و زلزله در منابع بیزانسی را آشکار میکند. از سوی دیگر، مورخین بیزانس نقل کردهاند که بعد از زلزله مقامات مذهبی از جمله بزرگترین مقام مذهبی بیزانس، پاتریارک فوتیوس و فرد دیگری موسوم به لئوی ریاضیدان مراتب ناراحتی خود از این واقعه را عنوان کرده و آن را به عنوان نشانهای شوم وصف نمودند. این امر دقیقا به مانند جزئیات روایت بشر بن سلیمان است که در آن اسقف اعظم زلزله را نشان زوال آیین مسیحیت دانست.
از سوی دیگر، منابع بیزانسی گزارش نمودهاند که پس از زلزله، پاتریارک فوتیوس، در انظار مردم حاضر شد و این گونه اظهار نمود که وقوع زلزله به دلیل ارتکاب گناهان نبوده بلکه ناشی از حرکت آبهای زیرزمینی بوده است. این موضوع نیز تاکنون سردرگمی بیزانسشناسان را در پی داشته است، چرا که در تمامی تاریخ هزارساله بیزانس، در مقاطع قبل و بعد از قیصر بارداس، تمامی مقامات کلیسا زلزلهها و عموما بلایای طبیعی را عقوبت الهی در برابر گناهان خلائق عنوان کردهاند و اینکه فوتیوس سعی کرده تا ارتباط میان زلزله و گناهان را بگسلد، امری است که محققین معاصر در توضیح و تبیین آن توفیقی نداشتهاند. در تحقیق حاضر، ضمن تکیه بر مطالعه تطبیقی روایت حضرت نرجس با اقوال بیزانسی، توجیهی راه گشا در خصوص خطابه مبهم و مرموز پاتریارک فوتیوس که بعد از زلزله ایراد شد، بیان شده است. از آنجا که بر هم خوردن عروسی نوه قیصر به سبب زلزله (یعنی پدیدهای که در باور مسیحیان بیزانس نشانه عقوبت الهی تلقی میشده) مایه سرافکندگی قیصر بود، فوتیوس ناچار شد که اولین و آخرین مقام مذهبی بیزانس باشد که زلزله را ناشی از گناهان خلائق نداند، چرا که در اینصورت انگشت اتهام در درجه اول متوجه شخص بارداس میشد که مجلس عروسی نوهاش به سبب زلزله ناتمام مانده بود.
در ادامه مقاله جزئیات بیشتری از روایت بشر بن سلیمان با تواریخ بیزانسی مقایسه شده، و مطابقتهای بیشتری نیز آشکار گردید. جزئیات این مباحث در مقاله بیان شده و در ادامه این نوشتار به شرحی بسیار اجمالی بسنده میشود. برای مثال، بخشی از روایت بشر که به ذکر رؤیای حضرت نرجس و مشاهده پیامبر اسلام (ص) و شمعون، جانشین حضرت عیسی (ع) در عالم خواب اختصاص دارد، مابازائی در اسناد بیزانسی دارد که به بیان یکی از داوران نشریه Al-Masāq شاهدی بسیار جالب توجه است. توضیح این که، منابع بیزانسی نیز چیزی شبیه به داستان رویای حضرت نرجس را نقل کردند که در آن شمعون (St. Peter) به عنوان شخصیتی اصلی ظاهر میشود و جزئیاتی مشابه با خواب دیدن حضرت نرجس نیز در این نقلها بیان شده، الا اینکه برخلاف داستان حضرت نرجس، شخصیتی که در تواریخ بیزانس رویای خود را واگویه میکند، قیصر بارداس است.
جزئیات دیگری که در روایت حضرت نرجس بیان شده، از قبیل اینکه قیصر زنی عرب را گماشت تا به نوه خود (یعنی حضرت نرجس) زبان عربی را تعلیم دهد، نیز شواهد موید قدرتمندی در تواریخ بیزانس دارد که در مقاله بیان شده است. همچنین نقل بشر حاکی از وقوع دو زلزله در یک شب در کاخ قیصر است؛ یکی از منابع بیزانسی نیز از زلزلههای متعدد در یک شب در دوران بارداس نام برده است که این تشابه نیز بسیار شایان توجه است.
نتیجه آنکه دومین گام در صحت سنجی مفاد روایت حضرت نرجس خاتون (س) (که به بررسی زلزله قصر قیصر اختصاص داشت) حکایت از آن دارد که نه تنها این نقل عربی در هماهنگی کامل با منابع بیزانسی قرار داشته و از اصالت تاریخی برخوردار است، بلکه در برخی موارد این پتانسیل را دارد که بر زوایای تاریک تاریخ بیزانس نیز نور بتاباند. چنانکه روایت حضرت نرجس (س) ارتباط مرموز بین بارداس و زلزله کنستانتینوپل، و نیز خطابه عجیب و نامأنوس پاتریارک فوتیوس بعد از زلزله را به شکل مطلوبی تببین میکند، و این امری است که با تکیه صرف بر منابع بیزانسی هرگز میسر نخواهد بود.
@mTatbiqy
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
4_5960690995052939821.pdf
1.68M
Hadi Taghavi & Ehsan Roohi (2022), Caesar Bardas and the Earthquake of Constantinople: The Rival Depictions of the Event in the Arabic and Byzantine Sources, Al-Masāq: Journal of the Medieval Mediterranean
«قیصر بارداس و زلزله کنستانتینوپل: نقلهای مختلف واقعه در منابع عربی و بیزانسی»
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09503110.2021.1998943
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
روایت داستان مادر امام زمان در کمال الدین شیخ صدوق.pdf
336.4K
📜 روایت بشر بن سلیمان از داستان حضرت نرجس خاتون، مادر مکرمۀ حضرت ولیعصر ارواحنا فداه
📚 در کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» شیخ صدوق رحمه الله به همراه ترجمۀ منصور پهلوان
🔸 پیشنهاد میشود قبل از مطالعۀ دقیق مقالات بالا، این روایت را کامل بخوانید!
@mTatbiqy
202030_1724663371.mp3
23.88M
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ انتشار به مناسبت تقارن عید بزرگ غدیر با نوروز
🖋 چند وقت بود که در فکر ضبط صوتی در مورد نحوهی ارتباط صحیح با #امام_زمان (عج) بودم که به نظرم آمد از آنجا که #عید_غدیر، عید #تجدید_بیعت_با_امام_زمان (عج) است، فرصت مناسبی برای ضبط و نشر این صوت است.
🎙 ابتداء در نظر داشتم در چند جلسه باشد ولی به نظرم آمد اگر کل مطلب در یک صوت هرچند کمی طولانی باشد(۶۶دقیقه)، بهتر است.
🔺️🔇 توصیه میکنم این صوت را در خلوت و در شرایطی مناسب و آرام، گوش بدهید.
📒 در خصوص بحث احتیاج به امام زمان(عج) و رسیدن به نیازهای برتر که در صوت مطرح شد در نوشتار «دفترچه راهنمای سفینه ملکوتی انسان» مفصل صحبت شده است.
🖇دریافت نوشتار:
📥https://plink.ir/HyXBx
✅ در راستای ترویج #غدیر این صوت را به عنوان هدیهای مجازی برای دوستان خود ارسال کنید.
@mirzaei_ehya
بیماری خود نه چنان بد پنداری جلسه 1.mp3
8.34M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔ بیماری خود نه چندان بد پنداری
💡 #آمادگی_برای_ماه_مبارک_رمضان
🔹️ جلسه ۱
🔸️ منبر مسجد فاطمیه کاشان
🎙#احمد_میرزایی
✅ محورها:
🖋 گناهی که هیچ وقت خدا آن را نخواهد بخشید !!!
🖋 منشأ تقریبا همه بدبختیهای ما!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_1991779927.mp3
8.84M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔ بیماری خود نه چندان بد پنداری
💡 #آمادگی_برای_ماه_مبارک_رمضان
🔹️ جلسه ۲
🔸️ منبر مسجد فاطمیه کاشان
🎙#احمد_میرزایی
✅ محورها:
🖋 رابطه «عجب» و «خود نه چندان بد پنداری» و «کوچک شمردن گناه» و «اصرار بر صغیره» و «کوچک شمردن صغیره»
🖋 چرا «خود نه چندان بد پنداری» علت «بدبختیهای ماست»؟
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
بیماری-خود-نه-چندان-بد-پنداری-جلسه3.mp3
7.57M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔ بیماری خود نه چندان بد پنداری
💡 #آمادگی_برای_ماه_مبارک_رمضان
🔹️ جلسه ۳
🔸️ منبر مسجد فاطمیه کاشان
🎙#احمد_میرزایی
✅ محورها:
🖋 راهکار اول برای نجات از این بیماری - حسابرسی
🖋 نقش حسابرسی در خودآگاهی
🖋 نقش حسابرسی در موفقیت دنیا و آخرت
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
بیماری-خود-نه-چندان-بد-پنداری-جلسه4 (1).mp3
7.39M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔ بیماری خود نه چندان بد پنداری
💡 #آمادگی_برای_ماه_مبارک_رمضان
🔹️ جلسه ۴
🔸️ منبر مسجد فاطمیه کاشان
🎙#احمد_میرزایی
✅ محورها:
🖋 روش حسابرسی
🖋 فوائد حسابرسی
🖋 مضرات ترک حسابرسی
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
بیماری-خود-نه-چندان-بد-پنداری-جلسه5.mp3
8.2M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔ بیماری خود نه چندان بد پنداری
💡 #آمادگی_برای_ماه_مبارک_رمضان
🔹️ جلسه ۵
🔸️ منبر مسجد فاطمیه کاشان
🎙#احمد_میرزایی
✅ محورها:
🖋 راهکار دوم برای درمان بیماری
🖋 مقایسههای بد
🖋 مقایسههای خوب
🖋 چرا با اینکه رفاه ما از شاهنشاهان ۱۰۰ سال پیش به مراتب بیشتر است، از زندگی خود ناراضی هستیم و احساس فشار میکنیم؟!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 دوره شبکه مسائل مادری و خانهداری
💡به این منظور وبیناری در تاریخ جمعه ۲۶ فروردین برگزار خواهد شد ان شاء الله
✅ ساعت: ۱۵:۰۰ الی ۱۸:۳۰
(به همراه فرصت استراحت تا طراحی شبکه مسائل تکمیل شود)
آدرس:
https://b2n.ir/g62541
👈 مخاطبین:
۱. کسانی که دنبال آشنایی بیشتر با اهمیت و وظائف و ایدههای خلاق مادری و خانهداری هستند.
۲. کسانی که تمایل به آشنایی با ابزار پیشرفته شبکه مسائل دارند.
۳. کسانی که تمایل به تمرین شبکه مسائل به صورت کاربردی هستند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_2084188655.mp3
3.69M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✅ نکتهای برای استفاده بیشتر از شبهای قدر
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_1064657035.mp3
3.53M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✅ نکته کلیدی تغییر در شبهای قدر
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
14_SOSH01-_Ostad_Safaei_Haeri-_Safaye_Del_(1).mp3
3.49M
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
کلیپی دیدم که ۶ تصویر گذاشته بود و از افراد مختلف میپرسید، از بین این تصاویر به ترتیب کدام را میخواهید در بیرون داشته باشید؟!
تصویر اولی که معمولا انتخاب میکردند یک ویلا بود
بعدی یک ماشین BMW بود
...
تا اینکه بعد گل و شیرینی را انتخاب میکردند
در انتهای یک تصویر باقی میماند! تصویر یک لیوان آب
یعنی آب قیمتش برای همه کمتر بود! به آن به دید بی ارزشترین چیز در شرایط فعلی نگاه میکردند
بعد به افراد یک برگه میداد که بخوانند
در حدیث یک جملهای که به امام زمان نسبت داده شده است، نوشته شده بود
«شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند، اگر بخواهند و دعا کنند فرج ما می رسد.»
👈 این صوتی از استاد صفایی است
شب قدر فرصتی برای احساس اضطرار به امام زمان است
واقعا چرا احساس نیازمان به امام زمان کم است؟ استاد صفایی در این صوت نکاتی کلیدی را در این زمینه بیان میکنند.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
♦️مدارس علمیه حضرت مهدی عجل الله فرجه برای سال تحصیلی 1401-1402 در سه مقطع :
✅ پایه نهم
✅ دیپلم
✅ دانش آموخته های مراکز آموزش عالی
بصورت مجزا پذیرش مینماید.
♦️ تحت اشراف حجت الاسلام والمسلمین استاد نظافت
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
با رویکرد تربیت جامع طلاب متقی ،متخلق ،متفقه در دین ،مجاهد ،بصیر ، درد آشنا و کارآمد
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
مهمترین راهبردها :
✔️ تحول هدفمند در روشها، برنامه ها و متون آموزشی
✔️ حفظ سنت های اصیل و کارآمد
✔️ ایجاد فضای بانشاط علمی و اخلاقی
✔️ آموزش تربیت محور
✔️ اهتمام به پژوهش و پرورش
✔️ روحیه تحقیق و نوآوری
✔️ زمینه سازی برای انس با منابع دینی
✔️ آشنایی با اندیشه های امام ، رهبری و شهید مطهری
✔️ بهره گیری از اساتید ممتاز و مجرب
✔️ استفاده از ظرفیت طلاب و فارغ التحصیلان در جذب اساتید جوان و کارآمد
🌐جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در فضای مجازی:
سایت : meftahportal.ir
شماره تماس : 09339031402
آدرس : طبرسی جنوبی 52 - المهدی غربی 19
🌹منتظر حضور شما در جمع سربازان آقا امام زمان (عج) هستیم.
.....🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃......
@gozine_howzeh
202030_363512708.mp3
3.19M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۷۷ (مدت: ۶ دقیقه و ۳۸ ثانیه)
📜 ادامه خطبه ۳۲
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 زبان حال امام زمان علیهالسلام
🖋 زمانه ما و زمانه حضرت
🖋 چه زمانی به فکر پرسش و یادگیری میافتیم؟!
🖋 میلمحوری در عصر ما
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_840407163.mp3
3.13M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۷۸ (مدت: ۶ دقیقه و ۳۱ ثانیه)
📜 ادامه خطبه ۳۲
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 دو دسته از ۵ دسته مردمان
🖋 به اختلاسها گیر میدی ولی خودت مختلسی! فقط به اندازهای که زورت میرسه
🖋 فرعون کوچولو! فرعونی با حکومتی کوچکتر
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_2020008084.mp3
2.48M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۷۹ (مدت: ۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه)
📜 ادامه خطبه ۳۲
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 دو دسته از مردم...
🖋 یکی از بیماریهای رایج در میان متدینین
🖋 شناگرهای ماهر
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_1481646191.mp3
4.44M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۸۰ (مدت: ۹ دقیقه و ۱۵ ثانیه)
📜 ادامه خطبه ۳۲
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 ویژگیهای اجتماعی انسان های خوب!!!
🖋 آستانه تحمل خودت را بالا بیار!!
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_242656338.mp3
3.54M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۸۱ (مدت: ۷ دقیقه و ۲۲ ثانیه)
📜 ادامه خطبه ۳۲
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 باید دنیا را چطوری ببینیم
🖋 روش درست دیدن دنیا
🖋 مصداق واقعی دنیا
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_1059270350.mp3
4.39M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۸۲ (مدت: ۹ دقیقه و ۰۸ ثانیه)
📜 مقدمه خطبه ۳۳
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 جهت دوستداشتنی هر چیز
🖋 آثار سیستمی برخی از کارهای پیش پا افتاده در زندگی
🖋 کفش امیرالمؤمنین(علیه السلام)
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_1811945806.mp3
4.12M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۸۳ (مدت: ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه)
📜 خطبه ۳۳
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 شرایط جنگ جمل
🖋 پوشیدگی حق و مخلوط بودن آن با باطل
🖋 مصداق جمل در زندگی خودت را پیدا کن
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
202030_756204258.mp3
4.38M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎙 #نهجالبلاغه صبحگاهی
👈 جلسه ۸۳ (مدت: ۹ دقیقه و ۰۷ ثانیه)
📜 ادامه خطبه ۳۳
💡امید است که بهانه عمل باشد...
🔹️ محورهای این جلسه:
🖋 مسائل ناسیونالیستی و شعوبی و نژادپرستانه عرب
🖋 حسد
🖋 شکستن مرزها در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🖋 ترسیم جو جامعه در زمان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
بسم الله الرحمن الرحیم
#توبه_نامه_من قسمت ۱
#خاطره
#طرح_تحصیلی
#طلبگی_حرفه_ای
#خود_آموزی
#مهارت_یادگیری
#طرح_تحصیل_نخبگان_حوزوی
🖋 واقعیتش چند وقتی هست که از مبانی نوشتار «طرح تحصیل نخبگان حوزوی» برگشتهام. عده زیادی را به سبب این نوشتار و فعالیتهای دیگرم، گمراه کردهام.
حداقل کاری که از دستم بر میآید این است که سیر افکارم را توضیح بدهم و خطاهایم را تبیین کنم تا از طرفی مخاطبین علت اشتباه بودن افکار سابقم را بفهمند و از طرفی، حداقل عدهای از کسانی که به آن مسیر رفتند، متوجه برگشتن حقیر از آن مبانی بشوند.
به نظرم سال ۸۴ بود. تقریبا یک سال از برگشتمان به زاهدان میگذشت. تابستان قبل از اول دبیرستانم بود. به خاطر آزمون تیزهوشان، دو تا کتاب مبتکران علوم و مبتکران ریاضی که از کتابهای سخت و پرمحتوای آن سالها بودند تهیه کرده بودم. استادی نداشتم. باید خودم کتابها را میخواندم و میفهمیدم. اولین تجربه جدی «خودآموزی» من بود. ریاضیام خیلی بهتر از سطح متعارف شاگرد زرنگها بود و به همین خاطر خیلی با کتاب ریاضی مبتکران مشکلی نداشتم. اما درس علوم که بخشهایی از شیمی و فیزیک و زیست و زمین شناسی بود، خصوصا در بخش شیمی و فیزیک آن، اطلاعات کمی داشتم و کسی هم نبود که به من یاد بدهد و خود کتاب مبتکران هم خیلی مختصر آموزش را برگزار کرده بود.
اما قصد جدی داشتم که بفهمم! تلاش کردم! واقعا وقت گذاشتم. اما خیلی جاها را نفهمیدم! شاید ۶۰ درصد میفهمیدم و به همین ۶۰ درصد دلخوش بودم.
تقریبا ۶ ماه گذشت. در مدرسه ما کتاب ریاضی را دو بخش کرده بودند و قسمتی را یک استاد و قسمتی دیگر را استاد دیگری تدریس میکرد. یک امتحان مهم کشوری در تاریخی برگزار میشد که ما به هیچ وجه بخش مهمی از مباحث ریاضی را نمیرسیدیم. نتیجه این آزمون کشوری برایم خیلی مهم بود!(یادش به خیر! اسباب بازیهای هر زمان انسان فرق میکند!)
خلاصه مشغول شدم و خودم جلو جلو مباحث مثلثات ریاضی ۱ را خواندم و تمارین مفصلی حل کردم و کاملا مسلط شدم. در آزمون هم نتیجه خوبی کسب کردم.
👈 یک نکته مهم فهمیدم! من میتوانم خودم یاد بگیریم!
بالاخره دست و پا شکسته هم که شده، با زحمت هم که شده، بالاخره از پس مباحث بر میآیم ان شاء الله!این نکته مهمی بود!
روز آخر امتحانات ترم دوم سال اول دبیرستانم بود که وقتی به خانه برگشتم، یک کار جالب کردم! چی کار؟! اگه گفتید؟!
کتابها را آتش زدم؟! نه!
رفتم جلو تلویزیون دراز کشیدم؟! نه!
مثل دیوانهها فریادکنان از مدرسه تا خانه دویدم؟! نه!
کاری که کردم این بود! آمدم داخل منزل و یک کتابی که از قبل تهیه کرده بودم و مربوط به دروس اختصاصی سال آینده بود، شروع کردم به خواندن! تمام آن تابستان، تقریبا از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب، مشغول درس خواندن بودم! جلو جلو درسهای اختصاصی سالهای بعد را خواندم!
یادش به خیر! برای شیمیِ دو، ۴ تا کتاب کمک آموزشی مختلف تهیه کرده بودم که هر کدام سطح و فضای خاص خود را داشت و هر ۴ کتاب را خواندم. برای ریاضی ۲ به صورتی دیگر! برای فیزیک ۲ به سبکی دیگر. برای حسابان به شکل متفاوتی! این تابستان قبل از دوم دبیرستان بود که تقریبا تا پایان پیش دانشگاهی را به اضافه کلی کتاب اضافی مطالعه کردم.
البته از خدا پنهان نیست، از شما چه پنهان که برخی از کتابها را ۵ بار خواندم ولی تقریبا هیچ چیز نفهمیدم. یک کتاب نظریه اعداد بود که انتشارات فاطمی منتشر کرده بود. از کتابهای المپیادی بود. اگر درست یادم باشد، ۵ ۶ بار تا فصل ۵ کتاب را خواندم و در نهایت مقدار کمی فهمیدم. اما از فصل ۶ به بعد کتاب، هیچ چیزی نمیفهمیدم! انگار به زبان دیگری نوشته شده بود و من اصلا درکی از آن نداشتم! تا آخر هم نفهمیدم! حتی پیش دانشگاهی هم که بودم، باز هم فصل ۶ را خواندم ولی باز هم نفهمیدم!
اما بالاخره عمده کتابها را به زحمت به مرور زمان با تکرار و مقایسه با کتابهای مشابه و ... فهمیدم، مثلا در شیمیِ دو، خوشخوان، فلان مطلب آمده بود و نمیفمیدم. وقتی به مبتکران شیمیِ دو مراجعه کردم با یک بیانی گفته بود که بحث خوشخوان را فهمیدم، یا در خوشخوان چیزی بهتر از فلان کتاب توضیح داده شده بود.
در این کشتی گرفتنها به کتب مختلف، یک اتفاق مهم افتاد. مهارتی در وجود من تقویت شد به نام مهارت #خودآموزی... .
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com