17.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نگاهی که فقه سیاست خارجی از آن متاثر است...
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #استاد_اسدپور
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/702
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمانهای انقلاب است...
#رهبر_انقلاب
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
چهلمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیتالله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب
با حضور استاد #ملک_زاده
استاد درس خارج حوزه علمیه قم
□ زمان: دوشنبه - دهم اردیبهشت
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
چهلمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیتالله حکیم درباره
.
آغاز نشستهای فصل بهار
موسسه دین و تمدن
.
#هم_اکنون
نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور استاد #ملک_زاده
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته
⏮ الولایة علی الإفتاء
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 بحثی در باب ولایت فقیه، و ولایات و مناصب سهگانۀ او در بخش ولایة الافتاء مطرح است که آیا میتوان گفت «للفقیه الولایة علی الافتاء»؛ به این بیان که برای فقیه مخیّر باشد در موردی به تشخیص خود فتوا بدهد یا ندهد، اعم از اینکه استنباط کرده باشد یا خیر، یا تعمدا در آن مسأله استنباط نکند و بگوید من در این حکم جاهل هستم و تقلید یا احتیاط میکنم. آیا فقیه چنین کاری میتواند انجام دهد یا خیر؛ این مسأله در کتمان فتوا نیز وجود دارد که آیا فقیه میتواند فتوای خود را کتمان کند.
🔶 بیان فتوایی غیر از فتوای اجتهادی، توسط آیت الله العظمی سید محسن حکیم
🗓 زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، مؤسسه دین و تمدن
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹زمینههای استدلالی تبدل رأی آیتالله حکیم در مورد اهل کتاب، در آرا و نظریات پیشین ایشان وجود داشته است.🔹
💠استاد محمدحسین #ملک_زاده در چهلمین نشست تخصصی همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع بررسی مبانی فقهی تبدل رأی آیتالله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با اشاره به اینکه موضوع شناسی این بحث بسیار مفصل است و فقط به معنای بین الاذهانی که وجود دارد را در نظر میگیریم و منظور ما یهود و نصارا است، گفت: در مورد اهل کتاب یک سری احکام عمومی وجود دارد که هر غیرمسلمانی میتواند داشته باشد و یک سری احکام اختصاصی. مثلاً اهل ذمه شدن و زندگی با آزادی در ذمه اسلام و حفظ جان و مال و ناموس او و عناوین از این قبیل از اختصاصات اهل کتاب است و قائلی وجود ندارد که غیر از اهل کتاب مشمول این حکم شود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹زمینههای استدلالی تبدل رأی آیتالله حکیم در مورد اهل کتاب، در آرا و نظریات پیشین ایشان وجود داشته است.🔹
💠استاد محمدحسین ملک زاده در چهلمین نشست تخصصی همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع بررسی مبانی فقهی تبدل رأی آیتالله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با اشاره به اینکه موضوع شناسی این بحث بسیار مفصل است و فقط به معنای بین الاذهانی که وجود دارد را در نظر میگیریم و منظور ما یهود و نصارا است، گفت: در مورد اهل کتاب یک سری احکام عمومی وجود دارد که هر غیرمسلمانی میتواند داشته باشد و یک سری احکام اختصاصی. مثلاً اهل ذمه شدن و زندگی با آزادی در ذمه اسلام و حفظ جان و مال و ناموس او و عناوین از این قبیل از اختصاصات اهل کتاب است و قائلی وجود ندارد که غیر از اهل کتاب مشمول این حکم شود.
◽️ایشان گفت: اما آیا برخی مسائل مانند طهارت و نجاست و یا جواز نکاح هم از اختصاصات اهل کتاب است یا میان همه کفار عمومیت دارد؟ همچنین چرا آیتالله حکیم را انتخاب کردیم؟ اولاً ایشان لااقل در عراق، بعد از آیتالله بروجردی، مرجع تقلید اعلا بودند، درحالیکه اعاظم دیگری بودند و برخی قائل به اعلمیت سایرین بودند. بنابراین از این لحاظ جایگاه مهم و والایی دارند. جهت دیگر جنبههای اجتماعی ایشان است و اثرگذاری فتاوای ایشان بود که در سطح جامعه موج و تحول ایجاد میکرد. جهت سوم ارتباط خیلی خوب ایشان با شخصیتهای جهان اسلام بود که از ایشان شخصیتی بین المللی ساخته بود. از سوی دیگر ایشان سالیان درازی فتاوای مشهوری در مورد اهل کتاب، مانند نجاست اهل کتاب، عدم جواز نکاح دائم با کتابیة داشتند که مشهور بود و همه از آن مطلع بودند، اما یکباره و پس از سفر درمانی مرحوم آیتالله حکیم به انگلستان، فتاوای ایشان در این زمینه تغییر کرد و در هر صورت با توجه به اینکه ایشان مخالفینی هم داشتند، این تبدل رأی نیازمند نوعی جرئت بود.
◽️استاد ملکزاده با ذکر اینکه برای بررسی رأی مرحوم حکیم، آن را در دو سطح میتوان بررسی کرد؛ سطح فقه فتوایی و سطح فقه استدلالی، افزود: در سطح فقه فتوایی به رسالهی عملیه و کتاب منهاج الصالحین ایشان مراجعه میکنیم. در رساله عملیه، ایشان در مسئله ۱۰۷ میگویند:«کافر یعنی کسی که غیر معترف به خداوند است یا برای خدا شریک قرار میدهد یا پیغمبری پیامبر خاتم را قبول ندارد، نجس است.» در باب ازدواج نیز در مسئله ٢۴٠۶ میگویند:«زن مسلمان نمیتواند به عقد کافر درآید، مرد کافر هم نمیتواند با کافر ازدواج دائم کند. ولی صیغه موقت با زن اهل کتاب مانعی ندارد.» منظور از صیغه هم متعه است و میبینم که فتوای ایشان صریح است. اما در منهاج الصالحین که دیدگاه ایشان بعد از تبدل رأی ذکر شده است، در کتاب الطهارة مورد دهم از نجاسات را کافر معرفی میکند و اهل کتاب را از این مورد استثنا کرده و ایشان را ذاتاً پاک برمیشمرد و باقی ماندهی آب و غذای آنها را نیز پاک میداند. در کتاب النکاح هم میگویند:«ازدواج با کافر غیرکتابی، چه دائم و چه منقطع، جایز نیست و در این حکم اجماع وجود دارد.» و در مورد ازدواج با اهل کتاب هم میگویند:«في الکتابیة قولان، اظهرهما الجواز في المنقطع و اما في الدائم اشکال و الاظهر الجواز...» یعنی ازدواج دائم را هم جایز میدادند که این نظر قطعا خلاف مشهور است. هرچند ظاهرا فتوای مرحوم آیتالله بروجردی هم همین بوده است.
◽️وی گفت: همچنین در استفتائات پرسیده شده از ایشان، بعد از خبر تغییر در فتاوا، سؤالات زیادی از سوی مردم در این مورد مطرح میشود و ایشان در پاسخ به این سؤالات که عموماً دربارهی طهارت اهل کتاب و پاک بودن غذا و آب خورده شده توسط آنان است، بر فتوای جدید خود تأکید دارند. از جمله در کتاب رسالة الاسلام که در پاسخ تأکید دارند که اهل کتاب طهارت ذاتی دارند، هرچند ممکن است مانند مسلمانان نجاست بر آنان عارض شود اما در صورت برطرف شدن نجاست، پاک هستند. مطلب مهم این است که این تبدل رأی در اواخر عمر ایشان صورت گرفته است و تا اواخر عمر بر همان رأی پيشين بوده اند.
◽️استاد حوزه علمیه قم گفت: اما در سطح فقه استدلالی، کتاب مستمسک ایشان که اولین شرح استدلالی بر کتاب عروة الوثقی است و تاکنون نیز مورد توجه عموم فقها بوده است. هرچند این کتاب بخش نکاح ندارد و در بخش طهارت میتوان فتوای ایشان دربارهی اهل کتاب را بررسی کرد. در این بخش ذیل عبارات صاحب عروه در اقسام کافر در پاورقی میگویند:«دربارهی این مطلب اجماع وجود دارد و از کتب سید مرتضی، ابن زهره، ابن ادریس، محقق حلی، علامه حلی و... این اجماع حکایت شده است و حتی ادعای اجماع مسلمین شده است. اما درمیان اهل سنت حکم به طهارت آنان شده است.»
👇👇ادامه گزارش👇👇