eitaa logo
🕍دیوانکده ادب فارسی
101 دنبال‌کننده
180 عکس
26 ویدیو
35 فایل
🔰 کانال اختصاصی شعر و ادبیات فارسی 🔰 کتابهای صوتی و پادکست هایی از مهمترین آثار و شخصیت های ادبی ایران و جهان 🔰 آثار و اشعار استاد #آصف ارتباط با ما @hasanasef
مشاهده در ایتا
دانلود
شاهنامه 23.mp3
3.2M
📖 شاهنامه خوانی(بخش بیست و سوم) 🎤 با آوای دلنشینِ استاد اندر گفتار : فرستادن منوچهر بدست فریدون به جنگ سلم و تور و تاخت کردن منوچهر به سپاه تور دیوانکده .... ⬇️ 💎 @divankadeadabfarsii
🔸پادکست ری را 🔹 قسمت سیزدهم دست تو، احمدرضا احمدی ... ⬇️⬇️ ⚜️@DivankadeAdabFarsi 🔻🔻🔻
دست تو.mp3
9.61M
🔹 قسمت سیزدهم دست تو، احمدرضا احمدی ⚜️@DivankadeAdabFarsi
کانال دیوانکده به همه علاقمندان شاهنامه یکی از مهمترین و بهترین کلاسهای شاهنامه و تاریخ باستانی ایران که طی سلسله مباحثی توسط استاد مسکوب انجام شده را تقدیم علاقمندان می کند 👇👇 🎧کلاس شاهنامه در بهار سال ۲۰۰۲، به ابتکار خانم سرور کسمایی و با شرکت شماری از دوستداران ادب پارسی که شوق شاهنامه‌خوانی و پژوهش در اندیشۀ فردوسی در دل داشتند، حلقه‌ای ادبی گرد شاهرخ مسکوب در پاریس تشکیل شد. این جلسات که، از ژوئن ۲۰۰۲ تا ژوئیه ۲۰۰۴، دوبار در ماه، بر پا می شد، «کلاس شاهنامه» نام گرفت. در همین ایام بود که شاهرخ مسکوب نگارش آخرین اثر خود را به نام «ارمغان مور» که حاصل یک عمر اندیشه و پژوهش او در شاهنامه است، در دست داشت. او آنچه را در کتاب آورده و می‌آورد با جزئیات و توضیحات مفصل‌تری در کلاس درس مطرح می‌کرد. 💢فهرست جلسات کلاس شاهنامه شاهرخ مسکوب: مقدمه 🔹گفتار ۱، حماسه 🔹گفتار ۲، زمان بخش یک بخش دو 🔹گفتار ۳، تاریخ بخش یک بخش دو بخش سه بخش چهار بخش پنج بخش شش 🔹گفتار ۴، جهانداری و پادشاهی بخش یک بخش دو بخش سه بخش چهار بخش پنج 💠 میان‌ گفتار: از گاتها تا حافظ ، از زئوس تا نیچه از گاتها تا حافظ ، از زئوس تا نیچه 🔺لطفاً با دیگران به اشتراک گذارید 🔺 دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi 🔹گفتار ۵، آفرینش بخش یک بخش دو بخش سه بخش چهار بخش پنج بخش شش بخش هفت بخش هشت بخش نه بخش ده 🔹گفتار ۶، سخن بخش یک بخش دو بخش سه بخش چهار بخش پنج بخش شش بخش هفت دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
🎧کلاس شاهنامه 💠گفتار ۱ - حماسه 🔺حماسه بیانگر دید و جایگاه انسان است در جهان، حال آنکه اسطوره بیانگر دید و جایگاه انسان است در کیهان. به تعبیر دیگر، حماسه همان اسطوره است که از آسمان به زمین، از انتزاع به جسم، از عالم مجاز به دنیای واقعی انسان ها آمده است. بنا بر نظر هگل، روایت حماسی مربوط به فرهنگ اقوام در حال شکل گیری است، چون ایلیاد و اودیسه نزد یونانی ها، یا مهاباراتا ورامایانا نزد هندی ها. اما حماسه ملی ایران یا شاهنامه در قرن چهارم هجری، یعنی ۱۲۰۰ سال پس از تشکیل قوم و ملت ایران و چهار صد سال پس از شکست از عربها نوشته شده است. در این دوران، تاریخ ایران که پیش‌تر به دست اردشیر پی ریزی شده بود، این بارتوسط یک شاعر از نو پی افکنده می شود. بنابراین، شاهنامه را می توان حماسه متأخر نام نهاد. 🔺منابع حماسه ملی ایران عبارتند از: ـ روایت های اسطوره ای برگرفته از اوستا ـ سیکل سیستان یا روایت های پهلوانی شرق ایران (خاندان نریمان، سام، زال، رستم و فریبرز) ـ روایت های تاریخی خانواده های اشکانی (گودرز، گیو و بیژن) روایت های هر سه این منابع طی سالیان دراز به صورت شفاهی، سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر نقل می شده است. اوستا را تنها موبدان می دانستند و بازگو می کردند، در حالی که روایت های پهلوانی و حماسی توسط گوسان ها به شعر و همراه با موسیقی بیان می شده است. در اواخر دوره اشکانی، ابتدا اوستا جمع آوری و به صورت مکتوب روی پوست گاو نوشته می شود. سپس روایت های اساطیری، پهلوانی و تاریخی که در طول ۴۷۰ سال پادشاهی ساسانی، به هم آمیخته و در هم تنیده شده اند، در خداینامک ها گردآوری و تدوین می شود. چند صد سال بعد، یعنی در قرن چهارم هجری، هنگامی که خلافت عباسی در بغداد ضعیف می شود، درخراسان و شمال شرق ایران و ماوراء النهر، نوعی استقلال محلی بوجود می آید و زبان فارسی مشروعیت پیدا می کند. در چنین شرایطی، سپهسالار خراسان به فکر می افتد که داستان های پراکنده و تاریخ گسسته ایران را جمع آوری کند. پس، از چهار کاتب زرتشتی دعوت می کند تا به توس بیایند و خداینامک جدیدی را که بعد ها به نام او خداینامک ابومنصوری نام یافت، به نثر بنویسند. این کتاب منبع اصلی فردوسی بوده است. 🔺در شاهنامه، اسطوره، حماسه و تاریخ، یا به بیان دیگر افسانه، داستان و واقعیت، در هم تنیده اند. شاهنامه به منزله اثری ادبی، حماسه ای است که در آن سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی باز شناخته می شود: ـ بخش اساطیری (از نخستین پادشاه تا جمشید، ضحاک و فریدون، افراسیاب و کیخسرو، زرتشت واسفندیار) ـ بخش پهلوانی یا حماسی ( از فریدون تا بهمن) ـ بخش تاریخی ( از اسکندر تا یزدگرد) البته این بخش بندی اجمالی و تقریبی است و گاه مرز روشنی، به ویژه میان دو بخش نخستین که نام آورانی چون فریدون و افراسیاب و کیخسرو نقش پردازان آنند، وجود ندارد. دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
Shahnameh Class - Chapter 1- Hemaseh.mp3
16.07M
🎧کلاس شاهنامه 💠 گفتار یک، حماسه 🔺لطفاً با دیگران به اشتراک گذارید 🔺 دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
🔸 ادامه حکایت : ابیات ۱۲۰ تا ۱۳۱ دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
13.mp3
6.2M
☘️ قسمت 3️⃣1️⃣ دفتر اول ، ابیات ۱۲۰ تا ۱۳۱ دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
می رود نقش پی نقش دگر، رنگ می لغزد بر رنگ ساعت گیج زمان در شب عمر می زند پی در پی زنگ دنگ... دنگ... دنگ... 👤 سهراب سپهری ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
لحظه ها را می شمارم تا بیایی ای عزیز صبر کن تا من بمیرم بر سر خاکم بیا ..!! 👇👇 💎 @divankadeadabfarsi
@DivankadeAdabFarsi-دراهمیت زبان فارسی و محلی - شفیعی کدکنی.mp3
6.74M
💠 سخنان بسیار مهم ، زیبا و شنیدنی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در اهمیت زبان فارسی و اهمیت پاسداری از آن ..... ◾️زبان فارسی و زبان‌های محلی ◾️دکتر (سه‌شنبه، اوّل خرداد ۱۳۹۷) 👇👇 ⚜️@DivankadeAdabFarsi
🇮🇷 🇮🇷 📣 زبان وفرهنگ پارسی * این زیبای سخت جان* را پاس بداریم (14) 🔰 چه خوبه به هم یادآوری کنیم که چگونه زبان خودمون رو از آلوده شدن به واژه های انیرانی (بیگانه) پاسداری کرده و در گفتارمان از تازی و فرنگی گویی بپرهیزیم. ✅ بیاییم از این پس واژگان زیبای پارسی رادر گفتار ونوشتارمان جایگزین واژگان تازی و بیگانه نماییم: واژه پارسی "برچسب" بجای واژه بیگانه فرانسه "اتیکت" واژه پارسی "کالا" بجای واژه تازی "اثاث" واژگان پارسی "پابرجا، استوار کردن" بجای واژه تازی "اثبات" واژگان پارسی "نشان، جای پا" بجای واژه تازی "اثر" واژگان پارسی "پاسخ دادن، پذیرفتن، برآوردن،" بجای واژه تازی "اجابت" واژه پارسی "کرایه دادن" بجای واژه تازی "اجاره" ✅ 🙏 👈🏿کانال در تلگرام 👇 ⚜️ https://t.me/DivankadeAdabFarsi 👇 💎@divankadeadabfarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی ... خوانی ، با صدای عزیز 🕍 @DivankadeAdabFarsi
تو آب گوارایی جوشیده ز خارایی ای چشمه مکن تلخی ور زهر چشانندت 🕍 @DivankadeAdabFarsi
تو سرنوشت منی از تو من کجا بگریزم؟ کجا رها شوم از این طلسم تا بگریزم تو خویش راز اساطیر و قصه های محالی و گر به کشور سیمرغ کیمیا بگریزم بجز تو نیست هر آنکس که دوست داشته‌بودم اگر هر آینه سوی گذشته ها ، بگریزم هوا گرفتهٔ عشق تواَم ، چگونه از این دام به بال بسته دوباره سوی هوا بگریزم؟ به خویش هم نتوانم گریخت از تو که عیب است ز آشناتری اکنون به آشنا ، بگریزم کجا روم که نه در حلقهٔ نگین تو باشد ؟ مگر به ساحتی از سایه‌ی شما بگریزم به هرکجا که رَوَم، رنگ آسمان من اینست سیاه مثل دو چشم تو ! پس چرا بگریزم 🕍 @DivankadeAdabFarsi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️پیام شادباش استاد کَزّازی به فراخور شب چله 🎤استاد «میرجلال‌الدّین کَزّازی» کتاب همراه 👇👇 🆔 @ketabhamrah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 یلدا مبارک ⚘ 🎼 از ساخته های علی اکبرخان شیدا تنظیم استاد فرامرزپایور 🎙خواننده : مهدی سالاری تهیه کنندگان : حامدطاهری طهرانیان سنتور کتاب همراه 👇👇 🆔 @ketabhamrah
با اجــــــازه مینویســـــم نامتـــــان را بر دلم تا کنــــم لبخندتــــان را نوشِ جانِ مشکلم دفترم خالیست امّا چون شما مشقم شوید دست پــــوچم گل شــود معلوم گردد قابلم مــــوج در موجم نشینــد دل به دریـا میزنم تا شمـــــا هستید ناجــــی در کنـار ساحلم گرقلــــم پایان پذیـــــرد نیست اندوهی مرا میچکــــانم بذرتــــان را در حیــــاطِ منزلم بی تعـــــارف آنقدر خوبی که تضمین میکنم بـــاز باشد تا ابــــد تصـــویرتان در محملم - مشیری 🕍..... ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
تا چند اسیر رنگ و بو خواهی شد چند از پی هر زشت و نکو خواهی شد گر چشمه زمزمی و گر آب حیات آخر به دل خاک فرو خواهی شد عمر خیام 🕍..... ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
🎧کلاس شاهنامه 💠 گفتار دو - زمان (بخش دو) 🔵پس از جمشید دو بزرگ پادشاه دیگر شاهنامه نیز، یعنی فریدون و کیخسرو،هر کدام به نحوی در سامان دادن به سیر زمان دست دارند. 🔸پادشاهی جمشید به دست ضحاک به پایان می رسد و پادشاهی ضحاک به دست فریدون. فریدون به روز خجسته سر مهرماه به تخت می نشیند. او نیز چون جمشید پادشاه زمان پرداز است. فریدون به زمان «آغازین» جمشیدی معنی و مفهوم تازه ای می بخشد. او با تقسیم پادشاهی خود میان سه پسرش، سه سرزمین ایران و توران و روم و در نتیجه سه تاریخ را ایجاد می کند. بدین ترتیب مفهوم «ایران» چون جایگاه مردمی هم سرنوشت بوجود می آید و زمانی که بر این مردم می گذرد بعدی تازه می یابد. به عبارت دیگر خصلت وجودی زمان تغییر پیدا می کند: زمان فردی تبدیل می شود به زمان جمعی یا «تاریخی». قصد فریدون از تقسیم قلمرو خود، گستردن نیکویی و «داد» است، اما واقعیت تاریخی سرنوشت دیگری را برای او و فرزندانش رقم می زند. تاریخ حماسه پهلوانی ایران با یک برادرکشی (کشتن ایرج) آغاز می شود و با یک برادر کشی دیگر (مرگ رستم) به پایان می رسد، یعنی تاریخی درست برخلاف خواست فریدون تاریخ ساز، سرشار از بیداد و ستیزه و آز. نبردهای ایران و توران سراسر دوره حماسه پهلوانی را که کارزار برقراری داد و کین خواهی خون ایرج و سیاوش است، در بر می گیرد. 🔸پس از فریدون، نوبت به پادشاهی کیخسرو می رسد تا زمانی نو را در ساحتی فراتاریخی باز آفریند. رسالت اینجهانی کیخسرو کین خواهی سیاوش، شکست افراسیاب وپایان دوره بیداد است. او بزرگ ترین رزم آرا (استراتژ) شاهنامه است. اوست که نبرد دوازده رخ را سازمان می دهد. اما خویشکاری کیخسرو بعدی بیش از این دارد. او با پایان دادن به دوره افراسیاب باید مقدمات پایان جهان را فراهم سازد. پس رسالت او هم در گیتی و هم در مینو جریان دارد. با به انجام رساندن رسالت اینجهانی خود، کیخسرو از قدرت کناره می گیرد و ناپدید می شود تا در آخر زمان دوباره بازگردد، یار و یاور سوشیانس باشد و به مدت ۵۷ سال پا به پای او برای آماده ساختن پایان جهان تلاش کند. بدین ترتیب زمان کیخسرو دارای خصلتی «قدسی» یا «مینوی» است. 🔸با این مقدمات می توان نتیجه گرفت که اساسأ کیهان شناخت اساطیر ایران تاریخی است. همچنان که آفرینش اهورا مزدا نیز دارای تاریخ است و در طول نه هزار سال جریان دارد. اهورامزدا به کمک زمان و در زمان خدا می شود یا به اصطلاح هگل، خدایی است «شونده» و نه «باشنده». دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
Shahnameh Class - Chapter 2- Zaman - Part 2.mp3
18.1M
🎧کلاس شاهنامه 💠 گفتار دو، زمان (بخش دو) دیوانکده ⬇️⬇️ ⚜️ @DivankadeAdabFarsi
🔸پادکست ری را 🔹 قسمت هفدهم ندای آغاز از سهراب سپهری ... ⬇️⬇️ ⚜️@DivankadeAdabFarsi 🔻🔻🔻
ندای آغاز.mp3
9.71M
🔸پادکست ری را 🔹 قسمت هفدهم ندای آغاز از سهراب سپهری ... ⬇️⬇️ ⚜️@DivankadeAdabFarsi 🔻🔻🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جورج اورول و ادبیات سیاسی! ▪️نگاهى به دو رمان مشهور این نویسنده «قلعه حیوانات» و «١٩٨٤» 🔻مترجم و گوینده: ایمان فانی 👇👇 ⚜️ @DivankadeAdabFarsi