eitaa logo
دکتر کبری خزعلی
128 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
11.1هزار ویدیو
172 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
حجت الاسلام صلح میرزایی.mp3
11.66M
⭕️ فایل | روایتِ قانونی حجاب 1️⃣ حجاب در حکمرانی دینی با تاکید بر اندیشه و مواضع رهبر انقلاب 👤 حجت الاسلام سعید صلح میرزایی 💢 01:56 حجاب در منظومه فکری امامین انقلاب از باب تکریم مقام انسان 💢 02:54 نگاه توحیدی به مسئله حجاب 💢 07:43 مسئله بی حجابی و بی عفتی جزو مسائل وارد شده در فرهنگ ایران 💢 15:00 حدود و زوایای اجرای طرح نور @hamim1
هدایت شده از حوزه قم
‌ سردار رادان نظرشان در خصوص متن لایحه عفاف و حجاب را در جلسه‌‌ای با فقهای جامعه‌ی مدرسین بیان کردند... 🌀 این خیلی متفاوت است با آنکه یک عده‌ای از مسئولینِ پیگیر تصویب لایحه‌ی پر اشکال، جلسه‌ای را برای سردار رادان طوری طراحی کنند که با چند ثانیه‌ تشکر آقای رادان از افراد پیگیر لایحه عفاف حجاب، نتیجه‌ی بی‌اشکال بودن لایحه‌ی را بگیرند و در دل منتقدین تردید ایجاد کنند. این طراحی برای آقای رادان ، تقاص صحبت های انقلابی ایشان در قم بود...امامیاری ـــ ـ ـ ـــ ـ ۞ حوزه‌‌قمـ Hawzeh_Qom
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
2_5445340136948629577.mp3
20.51M
همیشه پیشنهاد میکنم که فایل های صوتی سخنرانی آیت الله میرباقری را که در کانال منتشر میکنم گوش کنید اما استثنائا درباره این سخنرانی که به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام در سال ۹۶ ایراد شده، هیچ تاکیدی ندارم. چون نکات مطرح شده ثقیل و نخبگانی است و باید با تمرکز و دقت کامل گوش دهید تا متوجه بخشی از محتوای آن شوید. @Sabeti
🔺چرا ايران داراي سلاح هسته‌اي براي منطقه و جهان امنيت‌زا است؟ ۱-در روزهاي اخير به دنبال تشديد چالش‌هاي سياسي و امنيتي ميان ايران و اسراييل (حمله اسراييل به كنسولگري ايران در سوريه و متعاقب آن حمله موشكي و پهپادي ايران به اسراييل)، بار ديگر زمزمه‌ها پيرامون دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي (زمان يا ضرورت آن) در محافل سياسي و رسانه‌اي داخلي و خارجي افزايش يافته است. تامل در اظهارنظرها و ديدگاه‌هاي مطرح شده نشان مي‌دهد كه مخالفت‌ها و مقاومت‌ها در برابر ضرورت دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي به نسبت گذشته در داخل و خارج ايران كمتر و كمرنگ‌تر شده است. بسياري از افرادي كه تا پيش از اين به لحاظ مسائل امنيتي و نظامي، دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را براي صلح و امنيت منطقه‌اي و جهاني خطرناك تلقي مي‌كردند با اولين درگيري مستقيم ايران و اسراييل بر مبناي سلاح‌هاي متعارف (موشك و پهپاد) و تسهيل شرايط براي مواجهه بزرگ‌تر و مخرب‌تر براي منطقه، به اين درك و صرافت افتاده‌اند كه يكي از مهم‌ترين عوامل جلوگيري از درگير شدن ايران و اسراييل، ايجاد توازن قدرت ميان اين دو كشور در سطح منطقه‌اي است. اين توازن با توجه به بهره‌مندي يكي از طرفين يعني اسراييل به سلاح هسته‌اي، تنها بر محور سلاح هسته‌اي شكل مي‌گيرد و از اين منظر ضروري است ايران مانند اسراييل هر چه سريع‌تر و فوري‌تر به سلاح هسته‌اي دست يابد تا منطقه شاهد ثبات و امنيت پايدار باشد. اين ديدگاه شايد از منظر نظريه توازن قدرت و نظريه‌هاي امنيتي نسل سوم و چهارم، چندان بيراه نباشد. به هر حال با توجه به شكسته شدن تابوي درگيري نظامي ايران و اسراييل در پي تحولات و تحركات نظامي اخير دو طرف نسبت به يكديگر، امكان درگيري نظامي گسترده با گستره منطقه‌اي و حتي بين‌المللي بسيار افزايش يافته است. اين شرايط خطرناك چه بسا بسياري از تحليلگران و حتي سياستمداران جز طرفداران اسراييل را نسبت به ضرورت دستيابي جمهوري اسلامي ايران به سلاح هسته‌اي مجاب كرده است . ۲-  با لحاظ شرايط اخير منطقه‌اي مي‌توان انتظار داشت روند تحولات سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي در قبال پرونده هسته‌اي ايران دچار تغييرات جدي شود . غرب به رهبري ايالات متحده امريكا در طول 20 سال گذشته نتوانسته روند توسعه تدريجي توانمندي هسته‌اي ايران را با استفاده از روش‌هاي غيرنظامي مانند تحريم‌هاي اقتصادي متوقف سازد. فناوري و توانمندي هسته‌اي ايران با وجود هزينه‌هاي سنگين اقتصادي و توسعه‌اي آن به مرحله‌اي از ثبات علمي و فني رسيده است به گونه‌اي كه مي‌توان اين توانمندي را بومي شده تلقي كرد. از طرف ديگر با وجود نگراني شديد غرب نسبت به روند رو به رشد توانمندي هسته‌اي ايران و امكان دستيابي اين كشور به سلاح هسته‌اي و در عين حال متعهد شدن نسبت به جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، در حال حاضر امكان يا تواني براي عمل به اين تعهد نداشته و ندارد. تنها اميد و ابزار براي اين مهم، فشارهاي اقتصادي بوده است كه با وجود ضربات سهمگين اين تحريم‌ها بر اقتصاد ايران و معيشت شهروندان و رويارويي نظام سياسي اين كشور با برخي چالش‌ها، نتوانسته بر اراده حاكميت ايران بر ادامه اين راه تاثيري بگذارد. بنابراين اقدام نظامي به‌رغم اشاره‌هاي مستقيم و غيرمستقيم امريكا و غرب براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، به دليل عدم آمادگي لازم اين كشورها از يك سو و احساس خطر نسبت به پيامدهاي شديد اقدام نظامي و گسترش آن به سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي براي يك دوره ميان‌مدت دور از انتظار است. در اين شرايط اگر ايران به آستانه دستيابي به فناوري توليد سلاح هسته‌اي رسيده باشد و اين مهم براي امريكا و متحدين غربي آن مسجل باشد، تنها واكنش آنها مي‌تواند پذيرش واقعيت موجود و به رسميت شناختن عضويت ايران در باشگاه دارندگان فناوري و توانمندي توليد سلاح هسته‌اي باشد . شرايطي كه دور از دسترس نيست. اين وضعيت براي كشورهاي منطقه جز اسراييل به شكل ديگري قابل تحليل است .  ۳-ايران هسته‌اي به‌طور عام و ايران داراي سلاح هسته‌اي به‌طور خاص همواره دغدغه و نگراني بزرگي براي كشورهاي منطقه به خصوص كشورهاي حوزه خليج‌فارس بوده و در اين راستا كشورهاي مزبور به ويژه در دو دهه گذشته تمام تلاش خود را هماهنگ با غرب براي جلوگيري از رشد قدرت هسته‌اي ايران به كار گرفته‌اند، اما نگراني از درگيري ايران و اسراييل در جنگي متعارف كه ظرفيت منطقه‌اي شدن بسيار بالايي دارد، مي‌تواند ذهنيت اين كشورها به رهبري عربستان سعودي را به سمت ضرورت ايجاد توازن قدرت منطقه‌اي از نوع هسته‌اي ميان ايران و اسراييل تغيير دهد. ادامه دارد... @amniatemeli
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هم اقناع هم قدرت! 🎙 شهید بهشتی: همانطور که باید جلوی آن کسی را که مال مردم را می‌دزدد گرفت، باید با آن خانمی که خودآرایی می‌کند هم برخورد کرد. 👌 هم اقناع و هم قدرت. مدیریت باید با هر دو باشد. لازمه تحقق ارزش‌هاست. | |
به مسئولان 📣امان از حلقه اطرافیان نامطمئن 🔴از نامه حضرت علی ع به مالک اشتر: را در مشورت كردن دخالت نده، كه در انجام كارها روحيّه تو را سست مى كند. (از نامه 53 نهج البلاغه،ترجمه محمد دشتی) ⭕️ نتیجه تاثیرپذیری مسئولین کشور از تحلیل ها و مشاوره های برخی افراد و چیست؟ ۱ امور دستگاه ها کند و قفل می شود! ۲ بجای مشکل زدایی مشکل زایی می شود! ۳ مسایل قابل حل و ساده،پیچیده و مشکل و بحرانی میشود! ۴ مشکلات بجای حل شدن، با دفع الوقت روی هم تلنبار می شود! ۵ ریسک پذیری جای خود را به ترس و لرز و احتیاط بیش از حد می دهد! ۶ ترک فعل و بی عملی و امروز و فردا کردن و مسئولیت گریزی پدید می آید! ۷ فرصت سوزی جای فرصت سازی می نشیند! ۸ برخلاف صحبت حاج قاسم، از تهدیدها فرصت نمی سازند،فرصت ها را با این پا و آن پا کردن،مبدل به تهدید می کنند! ۹ در برابر بن بست ها، نه راهی می سازند نه راهی یابند بلکه راه ها را به بن بست تبدیل می کنند! ۱۰ منفعلانه در میدان دشمن ساخته بازی می کنند و همیشه تابع موج های دشمن ساخته اند ۱۱ با بزدلی خود اقتدار نظام را به حراج می گذارند و هنری جز اقتدارزدایی و قاطعیت زدایی و تیز کردن تیغ دشمن ندارند. ۱۲ با القای سست عنصری و ترس و تکیه بر تفکر انحرافی ،دشمن را دلگرم و دوستان را دلسرد می کنند. ⚠️اگر قرار است با مشکلات ناشی از توطئه دشمنان شود، باید به توصیه امیرالمومنین ع عمل کرد و افراد ترسو و سست عنصر را مسئول و مشاور نکرد. بقول حضرت آقا، در مشت خطر بزرگی است که به هیچ‌وجه نباید از آن غفلت کرد
🔴 را اطلاع رسانی کنید. به دستور دادستان کل کشور، به جرائم موضوع ماده ۱۱ و ناهیان از منکر در شهرهای مختلف تشکیل شده است. 📣خوب است مسئولان قوه رسماً در صدا و سیما و مطبوعات سراسری این شعبات را اطلاع رسانی کنند. 📣رهبر معظم انقلاب اخیرا به ضعف اطلاع رسانی قوه قضاییه و صدا و سیما اشاره فرمودند. ⭕️متن کامل به معروف و ناهیان از منکر https://rc.majlis.ir/fa/law/show/930343 را پاس بداریم.
حتی اگر که حق حتی اگر که نور چشمی نبیندش محروم میشود حتی اگر امام حتی اگر علی اُمت جفا کند مظلوم میشود علی آری علی حتی علی تنهاست بی مردم ولی در خواب گمراهی بماند بی علی مردم ای نهضت بیداری یا فاطمه الزهرا در بطن زمان جاری یا فاطمه الزهرا هر چند به تنهایی یا فاطمه الزهرا تو اُمت مولایی یا فاطمه الزهرا یا فاطمه الزهرا میزان اگر علی ست تحت ولایتش دنیا و آخرت آباد میشود مولا اگر که او ست هر کس که با علی ست از بند هرچه هست آزاد میشود اگر دستان مردم بود نمیشد دسته او بسته اگر پهلو اگر بازو ولی زهرا نشد خسته ای قله حق خواهی یا فاطمه الزهرا تو دست یداللهی یا فاطمه الزهرا https://tekye.net/content/audio/135223 نماهنگ بی مردم - مهدی رسولی - دانلود با ترافیک رایگان
22.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️شهادت جانسوز حضرت جعفر ابن محمد امام صادق علیه السلام را خدمت شما صدیق مکرم تسلییت عرض می نماییم. 🏴يا امام صادق (عليه السلام) 🖤دلتنگتيم آقا ... 🎙حجت الاسلام حامد کاشانی 💠بسیار زیبا و شنیدنی 🏴التماس دعا ‌🇮🇷کانال بسيج اساتيد و نخبگان جامعه الزهراء(سلام الله علیها) https://eitaa.com/joinchat/300875895Cca33e6af03
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّت‌اندیشانۀ استاد مطهری-۱ 🖊 مهدی جمشیدی [یکم]. بر اساس نظریۀ «اصالت فرهنگ» که بر تعیین‌کنندگیِ نهایی و عمدۀ فرهنگ نسبت به سایر شئون و ساحات زندگی انسان دلالت دارد، باید گشودن گره‌ها و معضله‌های «غیرفرهنگی» را نیز از فرهنگ طلب کرد و برای همۀ امور، «چشم‌انداز فرهنگی» را در نظر گرفت؛ چه رسد به خودِ فرهنگ که مسأله‌ها و امراضش، «منطق درونیِ مستقل» دارند و تابع و طفیلی نیستند. این نظر به آن معنی نیست که باید راه‌حل‌های غیرفرهنگی را رها کرد و دچار «فرهنگ‌بسندگی» و «تقلیل‌گراییِ تحلیلی» شد، بلکه دربردارندۀ این حقیقت است که دست‌کم در قلمرو فرهنگ، باید «اوّلاً» و «بالذّات» به سراغ گزینه‌های فرهنگی رفت و نسخه‌های فرهنگی پیچید. [دوّم]. زیربنایی‌ترین لایۀ فرهنگ، لایۀ «شناخت»‌ است که در بُعد گسترده و کلان می‌توان آن را «جهان‌بینی» خواند. جهان‌بینی که بر «هست‌ها و نیست‌ها» دلالت دارد، به‌طور طبیعی، به شکل‌گیری لایۀ هنجارین می‌انجامد که بر «بایدها و نبایدها» دلالت دارد. این آمیزه در صورت‌بندی نهایی، «مکتب» یا «ایدئولوژی» خوانده می‌شود. براین‌اساس، «عمیق‌ترین» و «فاخرترین» کنشگری فرهنگی، باید معطوف به چنین سطحی باشد و بکوشد در آن تغییر ایجاد کند. چنین تغییری اگر واقعی باشد، بسیار پایدار نیز خواهد بود، برخلاف تغییرهای هیجانی و احساسی که تنیدۀ به موقعیّت هستند و به‌آسانی، زوال می‌یابند. [سوّم]. در زمینۀ چالش حجاب نیز، «نقطۀ آغازِ منطقی»، تصرّف در همین منطقۀ ذهنی و معرفتی است و باید به طور اوّلی و اصالی، این حوزه را اصلاح کرد. حجاب به عنوان یک حکم اسلامی، افزون بر اینکه جنبۀ «تعبّد»ی دارد و زن مسلمان باید به سبب اعتقاد و الزام خویش به اسلام، به آن نیز پایبند باشد، اما از آن سو، محتاج «تعلیل» نیز هست و باید ریشه‌ها و دلایل این حکم را تبیین و تحلیل کرد تا در دل و جان مخاطب بنشیند و ماندگار و تثبیت شود. این کاری است که آیت‌الله مرتضی مطهری -رضوان‌الله‌تعالی‌علیه- در کتاب «مسألۀ حجاب» به آن همّت گمارده و کوشیده حکم حجاب را از جنبه‌های تاریخی و اجتماعی و فقهی، مطالعه و بازخوانی کند. در واقع، تلاش او معطوف به عرضۀ «تبیین عقلانی از حکم حجاب» بود و او در برابر پرسش‌ها و ابهام‌ها و چالش‌های زمانۀ خویش، مجموعه‌های از روایت‌های عقلانی را تدارک دیده و ارائه کرده است. این اثر، آنچنان توانست با ذهنیّتِ مسلمان ایرانی ارتباط برقرار کند و تصویری عقلانی و حکیمانه از حکم حجاب ارائه بدهد، که موجی از گرایش به حجاب را در دهۀ پنجاه شمسی به دنبال داشت. پس از آن نیز تاکنون، این پژوهش یکی از برجسته‌ترین و مولّدترین متن‌های محقّقانه و عالی دربارۀ حجاب بوده که در نسبت با عالَم تجدّد و مسأله‌های برآمده از مواجهۀ جامعۀ ایرانی و زن ایرانی با آن، نگاشته شده است. [چهارم]. در دهه‌های پساانقلاب تاکنون، نمی‌توان ادّعا کرد که چشم‌انداز فرهنگی به حجاب و کوشش برای روایت‌پردازی معقول و موجّه از آن، فراموش شده است، امّا می‌توان گفت که این امر، «فرعی» و «در حاشیه» بوده و اهتمام چندانی به آن نشده است. یکی از ریشه‌های این غفلت، «بدیهی‌انگاریِ حجاب» بوده است؛ به این معنی که تصوّر شده یک بار حل مسأله برای جامعه، کفایت می‌کند و نسل‌های بعدی، خودبه‌خود، پیش‌فرض‌ها و اصول موضوعۀ نسل قبلی را می‌پذیرند و همان مسیر فرهنگی را ادامه می‌دهند. این در حالی است که باید تولید و بازتولید فرهنگ در جامعه، یک «روند مستمر» باشد و دچار توقف و ایستایی نشود. اکنون پس از پشت سر نهادن اغتشاش سال ۱۴۰۱ که به‌واقع، یک چالش تحمیلی بود و می‌خواست از خلاء‌های هویّتی و نقصان‌های فرهنگی بهره بگیرد و جامعه را در برابر حاکمیّت بنشاند، باید بسیار بیش از گذشته نسبت به «بازسازی انقلابیِ ساختارِ ذهنیِ مردم»، حسّاس و جدّی بود و تلاش کرد ذهنیّت‌های درهم‌ریخته و متلاطم را به ساحل تفکّر اسلامی و انقلابی سوق داد. یکی از سرچشمه‌هایی که می‌تواند در این راستا، الهام‌بخش و پیش‌برنده باشد، اندیشه‌های استاد مطهری است که به‌درستی، مغز متفکّر انقلاب اسلامی نام گرفته است. ایشان دربارۀ «حکمت‌های حکم حجاب»، مجموعه‌ای از دلایل را صورت‌بندی کرده که بازخوانی تحلیلی و روزآمد آنها می‌تواند به تدبیرپردازی کمک کند. 🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّت‌اندیشانۀ استاد مطهری-۲ 🖊 مهدی جمشیدی [پنجم]. از جمله مسأله‌های ذهنی که در اثر ساخته‌وپرداخته‌شدن کج‌روایت‌ها از سوی رسانه‌های غربی و دنباله‌های دگراندیشِ داخلی آن پدید آمده، این است که روایت‌های نظام جمهوری اسلامی از حجاب، «مردانه» و «جنسیّت‌مدار» است. مردانه‌بودن روایت حجاب یعنی حجاب زن، از دریچۀ نگاه مرد، تفسیر و تحلیل شده و جنبۀ زنانه ندارد و همواره در نسبت با مرد به عنوان «دیگری»، به تعلیل حجاب پرداخته شده است. اشکال دیگر که شاید خویشاند با همین روایت باشد، این است که حجاب در چهارچوب فهم‌ جنسیّت‌مدار، محصور شده و به زن به مثابه «جنس دیگر» که دلالت‌ها و اقتضاهای متفاوتی دارد، نگریسته شده است. با مطالعۀ دلایل استاد مطهری درمی‌یابیم که ایشان، از همین دو منظر – که دیگران کوشیده‌اند آن را مسأله‌مند کنند - به حکمت‌های حکم حجاب نگریسته است؛ با این تفاوت که وی «زنجیرۀ تعلیلیِ» خویش را کامل کرده و به این واسطه، نشان داده که باید حجاب را در چهارچوبِ «فهمِ معطوف به دیگریِ جنسیّتی» و بر یک «بنیان جنسیّت‌مدار»، تفسیر و معنا کرد. [ششم]. تحلیل حکمت حجاب در سطح خُرد، مشتمل است بر «روان عاملیّت» و «هویّت عاملیّت»، و تحلیل حکمت حجاب در سطح کلان دربرگیرندۀ «ثبات ساخت خانواده» و «کارکرد ساخت جامعه» است. مقصود از روان عاملیّت این است که تحریک‌شدن مکرّرِ غریزۀ جنسی در عرصۀ عمومی، موجب تبدیل‌شدن این میل به یک عطش روحیِ اشباع‌ناپذیر می‌شود که حس محرومیّت را در فرد می‌آفریند و درونش را متلاطم و بحرانی می‌سازد. ازاین‌رو، نباید امر جنسی را از یک غریزۀ عادی و محدود به یک چالشِ تمام‌نشدنی و طوفانی تبدیل کرد و آرامش درونی را از فرد گرفت. این وضعی است که با حجاب، پیوند مستقیم دارد. هویّت عاملیّت، دلالت بر این معنا دارد که شخصیّت و کرامت و شرافت زن، وابسته به این است که به کالای جنسی در عرصۀ عمومی، تقلیل نیابد و دسترسی به او آسان نباشد، بلکه به واسطۀ حجاب، در حریم قرار بگیرد و از دست‌اندازی‌های نظری و لمسی در امان بماند. در این صورت است که هویّت زن، جنبۀ انسانی می‌یابد و نگاه کالاگونه و جنسی از او زدوده می‌شود. ثبات ساخت خانواده به این معنی است که چنانچه مناسبات جنسی به عرصۀ عمومی راه یابد، عواطف و احساسات عالی و لطیف میان زن و مردی که به یکدیگر تعهد اخلاقی و جنسی دارند، از میان خواهد رفت و اعتماد روحی از دست خواهد رفت و بنیان مناسبات خانوادگی فرو خواهد پاشید. دربارۀ کارکرد ساخت جامعه نیز باید گفت عرصۀ عمومی، سپهری برای فعالیّت و کار غیرجنسی است و اگر زن با برهنگی و تبرّج و دلربایی به آن پا بگذارد، خواه‌ناخواه به فضایی برای شکارچی‌گری و مناسبات جنسی تبدیل خواهد شد و نیروها به علایق و گرایش‌های جنسی معطوف خواهد شد. دراین‌حال، روشن است که جامعه از کارکرد خویش باز خواهد ماند. [هفتم]. منطق فرهنگیِ استاد مطهری نشان می‌دهد که جامعه از این نظر، وضع قراردادیِ محض ندارد و به طور مطلق، اعتباری نیست، بلکه واقعیّت اجتماعی، جنبۀ تکوینی نیز دارد و از حقایق ذاتی حکایت می‌کند. به تعبیر قدما، جامعه و واقعیّت‌هایش، «طبع» دارد و باید تدبیر سیاسی را به طبع جامعه ارجاع دارد و مطابق آن طراحی کرد. به‌بیان‌دیگر، در لایۀ حکمت عملی باید از ذات‌انگاری دفاع کرد و گمان نکرد که همۀ امور اجتماع، نسبی و برآمده از تجویزهای سلیقه‌ای است و جامعه، منطق درونی و مستقل ندارد. اگر جامعه، طبع دارد، منطق درونی نیز خواهد داشت و چنانچه تدبیر ما با این طبع، سرِ سازگاری نداشته باشد، تدبیر ما به سرانجام نخواهد رسید و جامعه دچار بحران خواهد شد. [هشتم]. در امتداد بند پیشین باید افزود حجاب، یک حکم ریشه‌دار است و می‌خواهد از تکوین حکایت کند و این تکوین، همان «عفت» است. حجاب، بی‌پشتوانه نیست و نسبت مستقیم با عفت دارد که امر اخلاقی است. عفت، فقط به معنی پاک‌دامنی نیست تا بتوان ادعا کرد که مخالفت با آن، منحصر به برقرار مناسبات جنسیِ لمسی است، بلکه نظربازی و دلربایی نیز واقعیّت‌هایی برخلاف عفت هستند. بدین‌سبب، «نقص در حجاب» را باید «نقص در عفت» دانست، نه اینکه حجاب و عفت را مستقل از یکدیگر فرض کرد. حجاب، همچون ظاهر و پوسته‌ای است که ارزش اخلاقیِ عفت را حفظ می‌کند. این در حالی است که نیروهای لیبرال می‌کوشند با جدایی افکندن میان حجاب و عفت، زمینۀ نظری برای بی‌اعتبارسازی حجاب فراهم آورند و آن را به یک حکم بی‌پشتوانه و گسستۀ از اخلاق و فضیلت فرو بکاهند. در اینجا اشارت مطهری به عفت، حاکی از آن است که حجاب، هم امر جنسیّتی است و هم برآمده از ملاحظه‌های جنسی است. 🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّت‌اندیشانۀ استاد مطهری-۳ 🖊مهدی جمشیدی [نهم]. منطقی که استاد مطهری برای فهم مسألۀ حجاب به کار گرفته، عقلانی است و ازاین‌رو، باید مطالعۀ او را در ذیل کوشش برای عرضۀ «تبیین عقلانی از دین» قرار دارد، اما آنچه که متعلَّق بحث اوست، تنها «شناخت» و «معرفت» و «ذهن» نیست، بلکه چون وی از «میل» نیز سخن می‌گوید، باید متعلَّق تبیین عقلانی‌اش را «معرفت» و «میل» دانست. او هم در پی «مدیریت معرفت» است و هم در پی «مدیریت میل». دربارۀ مدیریت معرفت سخن گفته شد و اشاره گردید که مدیریت معرفت، نقطۀ آغازِ منطقی است، اما باید افزود که جامعه، همواره در نقطۀ صفر قرار ندارد که بتوان در قالب‌های منطقی به تدبیر آن پرداخت، بلکه گاهی جامعه در موقعیّت‌های دست‌خورده و متلاطم قرار می‌گیرد که باید در مقام تدبیر، این اوضاع خاص را در نظر گرفت. براین‌اساس، گاهی باید مدیریت معرفت و میل را در کنار هم قرار داد و شاید نیز باید برای میل، تقدّم قائل شد. میان معرفت و میل، رابطۀ دوسویه وجود دارد و گاه برآشفته‌شدن میل، معرفت را کور و عقیم می‌کند و عقل را به زانو درمی‌آورد. ازاین‌رو، باید برای غلیان و طغیان نفسانیّت‌ها، «چارۀ اخلاقی» در نظر گرفت و به تولید شناخت و اصلاح ذهن، بسنده نکرد. [دهم]. جامعۀ کنونی ما، سخت محتاج توصیه‌ها و تدبیرهای فرهنگیِ استاد مطهری است و باید مسیری که وی طراحی کرده است برای «بازسازی انقلابیِ ساختار ذهنیِ مردم» به کار بست، اما مسألۀ مهمی نیز وجود دارد که کفایت این طرح را مخدوش می‌کند، آن مسأله، عبارت از این است که پاره‌ای از جامعۀ ما در اثر تلاطم‌های رسانه‌ای و تکانه‌های روایتی، دچار «واگرایی‌های ساختارشکنانه» شده‌اند و خود را بیرون از جغرافیایی فرهنگیِ بومی و اینجایی تعریف کرده‌اند؛ چنان‌که کشف حجاب و برهنگی را حقّ خویش می‌انگارند و قیود حداقلی را زیر پا نهاده‌اند. اینان احساس کرده‌اند که عنصر «اقتدار» در حاکمیّت، رنگ باخته و بدین‌سبب، حجاب به عنوان یک حکم شرعی، کنار گذاشته شده است و می‌توان با اصرار بر تجاهر و تظاهر به فسق، این مسیر را گشوده و معتبر نگاه داشت. در اینجا، حل مسألۀ اجتماعیِ یادشده، محتاج «اقتدار» نیز هست و باید در کنار «تبیین عقلانی» و «اصلاح نفسانی»، عنصر اقتدار سیاسی را نیز به صحنه آورد و از ظرفیّت آن برای ایجاد کرنش بهره برد. باید در کوتاه‌مدّت، نما و جلوه‌ای از اقتدار را نشان داد و به این واسطه، حس انقیاد و تسلیم در کسانی که دیگر به معیارهای شرعی و اخلاقی و قانونی متعهد نیستند ایجاد کرد و آنگاه به سراغ سازوکارهای اصیل و دیربازده فرهنگی رفت. ما اکنون در مرحلۀ خونریزی فرهنگی قرار داریم و باید با فوریّت، این وضع اضطراری را علاج کنیم تا گسترش نیابد. سپس باید در قالب برنامه‌های بلندمدّتِ فرهنگی، تغییر بافت و ساخت ذهنی را در دستورکار قرار داد. ازاین‌رو، طرحی که اینک نیروی انتظامی در دست دارد، نه‌فقط نافع است، بلکه لازم و ضروری است. این طرح، اقتدار ترَک‌برداشته را جبران می‌کند و زمینه‌ی اجتماعی را برای اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و هویتی فراهم می‌نماید. درعین‌حال، نباید آن را مقدمه انگاشت؛ همواره کسانی هستند که مایل به اباحه‌گری و ولنگاری هستند و اگر مجال یابند، عرصه‌ی عمومی را آلوده می‌کنند. نباید با تجاهر به فسق، تعارف داشت. ،،،،،،،،،،، 📍 بعید‌ می‌دانم در نهادهای سیاستی‌ای همچون مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز بررسی‌های استراتژیک، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و ... خبری از چنین تأملات و تدابیری باشد. بسیاری از خروجی‌های‌شان، حکایت تلخ از سرّ ضمیر این ساختارهای پرهزینه و فربه دارد. شما می‌توانید به «نقشه» و «برنامه» و «کار باقاعده‌»ای که در زمینه‌ی مسأله‌ی حجاب از سوی این نهادهای سیاستی و فکری ارائه شده باشد اشاره کنید؟! 🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi