.
فتح اندلس چگونه بود؟ در زمان حکومت امویان،کهتشنهی غارت و تسخیر قلمرو ه
نفوذ تمدن اسلامی
شبه جزیره ایبری اسلام رو پذیرفت
گمان نکنید که اسلام به عنوان قوم مهاجم یا به ضرب شمشیر وارد ایبریا شد و آنجا را فتح کرد. به هیچ وجه اینگونه نیست
به اعتراف مورخان اسپانیایی مردم به امید رهایی، اسلام روپذیرفتند و با مسلمانان پیمان بستن.
درسته که امویان فاسد بودن ولی اساسا ذات اسلام فرهنگ پرور و تمدن سازه هر چند مجریانش فاسد باشند
اسلام به ذات خود ندارد هیچ عیبی..
چند نمونه از پیشرفت اروپا به کمک مسلمانان:
-رشد موسیقی در اروپا به وسیله زریاب ایرانی
-کشف آمریکا با کمک اسطرلاب اختراع مسلمانان
-تسریع رنسانس به کمک فرهنگ اسلامی
7/3
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
نفوذ تمدن اسلامی شبه جزیره ایبری اسلام رو پذیرفت گمان نکنید که اسلام به عنوان قو
انحطاط مسلمانان !
از همان اول فتح اندلس مسیحیان شمالی کوتاه نیامدن و به دنبال سرنگونی حکومت مسلمانان بودن و درطی این سال ها با جنگ های مختلف حکومت اندلس اسلامی رو تضعیف کردن
تضعیفحکومتاسلامی!
از اونجایی که مسیحیان دیدن جنگ به تنهایی نمیتونه حکومت اسلامی رو به پایان برسونه
سعی کردن که از لحاظ فرهنگی حکومت اسلامی رو تضعیف و سپس به وسیله جنگ کار رو تموم کنن.
تعجب نکنید!
تعجب نکنید که چطوری اقدامات ضد فرهنگی میتونه یک حکومت رو ضعیف کنه
بلکه فرهنگ مثل ریشه ی درخته
وقتی ریشه زده بشه درخت به راحتی از زمین جدا میشه
7/4
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
انحطاط مسلمانان ! از همان اول فتح اندلس مسیحیان شمالی کوتاه نیامدن
اقدامات ضد فرهنگی
1_شرابخواری:
کشیش های مسیحی انگور هارو از مزارع مختلف خریداری میکردن تا برای مسلمانان نذر شراب کنن و یارانه برای ارزان کردن شراب برای مسلمانان قرار دادن و اونارو معتاد به شراب کردن!
2_ارتداد:
با ایجادشبهات دینی و دور زدن مسائل دینی مسلمانان مثل شراب خور کردنشون سعی کردن تا اونا رو از اسلام بیرون کنن
3_تغییر لباس:
اروپایی ها لباس مسلمانان رو برای افتخار میپوشیدن ولی بعد از تبلیغ شراب و ارتداد مردم مسلمانان لباس اروپاییان رو برای افتخار پوشیدن و فرهنگ اروپایی کم کم جایگزین فرهنگ اسلامی شد
و
خالد نقل کرده که بدبختی ما از همین موضوع شروع شد
4_نهی حضور در مسجد:
در کتاب اندلوسیه اومده که مسیحیان با تبلیغاتی که ضد مسجد کردن جوونا دیگه مسجد نمیرفتن و هیچ کسی به جز چند تا پیرمرد در مساجد حضور نداشتن که هموناهم فقط از سر عادت در مسجد حضور داشتن نه اعتقاد قوی!
ادامه پست زیر...
7/5
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
اقدامات ضد فرهنگی 1_شرابخواری: کشیش های مسیحی انگور هارو از مزارع مختلف خریداری میکر
اقدامات ضد فرهنگی
5_هرزگی:
دختران اروپایی با تبرج خودشون جوانان مسلمون رو جذب خودشون کردن
به قدری که جوانان هر شب تا صبح در میخانه میموندن و پاکی و ایمان مسلمانان رو از بین بردن
6_فحشاوغنا:
پاپ فتوا داد که زنان مسیحی میتوانن به مسلمانان زِنا بدن!!!!
همچنین غنا(موسیقی حرام) و سایر فحشا ها برای مسلمونا عادی شده بود همونطور که امام شاتبی گفته
7_تدریس:
مسلمانان به دلیل اینکه جذب اروپایی ها و دختران هرزه ی اونا شده بودن برای تدریس به مدارس اونا رفتن و تحت یادگیری فرهنگ ضد اسلامی اونا بودن
8_بی حجابی: امام شاتبی که خودش سقوط قرناطه رو دیده گفته از دلایل سقوط قرناطه بی ححابی زنان بود که باعث شد فرهنگ اندلوسیان برشون غلبه پیدا کنه!
9_ازدواج با مسیحیان و یهودیان:
مسلمانان وقتی با اهل کتاب ازدواج کردن
باعث شد که اونا بهشون نفوذ داشته باشن و
زنانی که به ازدواج با مسلمانان در اومده بودن با شایعه پراکنی از عوامل شکست در جنگ بودن
7/6
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
10_نابودی وحدت:
با فتنه های مختلفی مثل نژادپرستی و کینه بین برخی مسلمانان و هرج مرج
باعث نابودی وحدت و اتحادشون شد
و این عامل باعث شد که مسیحیان خیلی راحت تر مسلمانان رو شکست بدن
پیمان شکنی!
همانطور که در بخش نابودی وحدت گفته شد
مسلمونا باهم دیگه وارد جنگ و درگیری شدن
و برای همین از مسیحیانی که دشمن خودِشون بودن کمک خواستن
و مسیحیان بهشون نارو زدن
و پیمان سانتافه که ۵۶ بند بود رو شکستن و عمل نکردن و این موضوع هم یکی از عوامل بزرگ اخراج مسلمانان از اندلس است
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
جنگ فرهنگی در ایران
تاریخ به ما ی درسی داده که همیشه تکرار میشه
ماهم باید از تاریخ درس بگیریم و از ی سوراخ دوبار گزیده نشیم!
غربی ها که یک بار راه غلبه بر مسلمونا رو فهمیدن
دوباره دارن از همون راه و روش برای ایرانِ اسلامی استفاده میکنن
اونا دیدن که با جنگ سخت نمیتونن ایرانو شکست بدن[اشاره به جنگ تحمیلی]
پس مانند اتفاقی که در اندلس افتاد
میخوان مارو در جنگ نرم شکست بدن!
به قول شهید مطهری اگه بخوان جامعه ای رو تحت سلطه ی خودشون قرار بدن تلاش میکنن تا روح اون جامعه رو فاسد کنن
قطعا وقتی عوامل ضد فرهنگی در اندلوس رو دیدید یاد اقداماتی که داره بر علیه ایران میشه افتادید
نباید بزاریم ایرانمونو فاسد کنن!
باید فرهنگ اسلامی ایرانی خودمون رو پرورش بدیم
همه ی ما مسئولیم
حتی به اندازه ی پخش این واقعه..!
پایان
7/7
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
به چه کسی مومن میگن!
-تعریف کلی عبد
-مراتب مختلف عبد
-بندگان خاص خدا
-ویژگی عبادالرحمان
-تفسیر آیاتی از سوره ی فرقان
14/1
https://eitaa.com/joinchat/2512912632Cc68c87cf0a
بررسی یک مبحث مهم قرآنی و ویژگی هایی که باید بشناسیمشون و خودمونو بهشون نزدیک کنیم⇧
میگه تو یه مجلسی نواصب جمع بودن یه شیعه هم نشسته بود این ناصبی ها یکی یکی میگفتن فلانی شیعه علی بود بر پدرش لعنت ، فلانی شیعه علی بود بر پدرش لعنت ، این شیعه هم گفت محمد بن ابی بکر شیعه علی بود بر پدرش لعنت:)😂
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
هدایت شده از بیداریاندیشه
Taeb-Eslam-yahod01.mp3
4.57M
#اسلام_و_یهود 1
#سخنرانی_اول_استاد_طائب_اسلام_یهود
⭕️ چی شد که بعد از پیامبر خلافت به امیرالمومنین علی علیه السلام نرسید؟
🔸 استاد طائب
اللــهم عجــل لولیڪ الفــࢪج♡
https://eitaa.com/joinchat/4174184625C25a2f7aaf5
#بیداری_اندیشه
هدایت شده از بیداریاندیشه
1_988142432_5816405640372816615.mp3
4.21M
#اسلام_و_یهود 2
#سخنرانی_دوم_استاد_طائب_اسلام_یهود
🏵 جلسه دوم: تلاش های پیامبر برای جلوگیری از انحراف اسلام
اهمیت #قدس و تسلط یهود بر دنیا
استاد طائب
اللــهم عجــل لولیڪ الفــࢪج♡
https://eitaa.com/joinchat/4174184625C25a2f7aaf5
#بیداری_اندیشه
عبد
کلمه ی عبد به معناى کسی است نهایت خضوع و تذلّل را در برابر معبود خود دارد و به معنای واقعی نوکر اوست،
عبد در تمام هستى و کمالات، خویش را مدیون مولاى خود میداند؛ از اینرو تسلیم او است و همین نادیده گرفتن خود و هوا و هوس خویش، او را به رنگ کمالات مولا درمیآورد.
تا آنجا که به فرموده رسول مکرم اسلام(ص): بنده حقیقى حضرت پروردگار کسى است که اطاعت و فرمانبردارى خدا شیرینى او و محبت خدا لذتش باشد. حاجت به خداى خود برد و حکایت خویش به او گوید و توکل و اعتماد خود بر او بندد
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
تعریف عبد در حدیث؛
امام صادق(ع) میفرماید: حقیقت عبودیت و بندگى چند چیز است:
1_ اینکه بنده در آنچه خدا بر او منّت گذاشته و بخشیده است براى خود مالکیت نبیند، بدان جهت که بندگان را ملکى نیست، مال را مال خدا میدانند، و آنرا در جایى که خدا فرموده است قرار میدهند.
دوم: اینکه تمام مشغولیاتش منحصر شود به آنچه که خداوند او را بدان امر نموده، یا از آن نهى فرموده است.
بنابراین، اگر بنده خدا براى خودش ملکیتى را در آنچه که خدا به او سپرده است نبیند، انفاق نمودن بر او آسان میشود.
و چون بنده خدا تدبیر امور خود را به مدبرش بسپارد، مصائب و مشکلات دنیا بر وى آسان میگردد.
و زمانى که به آنچه خداوند به وى امر کرده و نهى نموده است اشتغال ورزد، دیگر فراغتى نمییابد تا مجال و فرصت خودنمایى و فخر نمودن بر مردم پیدا نماید.
از اینرو؛ چون خداوند بنده خود را به این چند چیز گرامى بدارد، زندگى در دنیا و نحوه برخورد با ابلیس و خلایق بر وى سهل و آسان میگردد. به انگیزه زیاده اندوزى و فخر و مباهات با مردم به دنبال دنیا نمیرود و آنچه را که از جاه و جلال و منصب و مال در دست مردم مینگرد، آنها را براى عزت و علّو درجه خویشتن طلب نمینماید و روزهاى خود را به بطالت و بیهودگى نمیگذراند
مجلسى، بحار الانوار، ج 1، ص 224، طبع حروفى، مطبعه حیدرى.
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
تعریف عبد در حدیث؛ امام صادق(ع) میفرماید: حقیقت عبودیت و بندگى چند چیز است:
مراتب عبد
بندگی و عبودیت مانند خیلی چیز های دیگه از جمله ایمان؛ علم؛ اخلاق و.. دارای مراتب مختلفیه
عبادت و سعی در انجام دستورات الهی و ترک گناهان از مراتب اولیه یک عبد است
مرتبه دوم عبد آن چیزیست که امام صادق علیه السلام در حدیث گذشته فرمود
و خاص ترین مرتبه ی عبد نزد خدا با عنوان عبادالرحمان در قرآن کریم بیان شده.
در آیات ۶۳ تا ۷۶ سوره ی مبارکه فرقان خداوند این بنده ی های خاص خودش رو تعریف کرده که باهم بررسی خواهیم کرد.
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
تواضع و حلم
۶۳_وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً
ترجمه:
۶۳ ـ بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانى هستند که بى تکبر بر زمین راه مى روند; و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب سازند( و حرف های جاهلانه و توهین میزنند)، به آنها سلام مى گویند (و با بزرگوارى مى گذرند).
نخست مى گوید: بندگان خاص خداوند رحمان، کسانى هستند که: با آرامش و بى تکبر بر روى زمین راه مى روند
در واقع، نخستین توصیفى که از عباد الرحمان شده است، نفى کبر، غرور و خودخواهى است که در تمام اعمال انسان و حتى در کیفیت راه رفتن او آشکار مى شود; زیرا ملکات اخلاقى، همیشه خود را در لابلاى اعمال، گفتار و حرکات انسان نشان مى دهند، تا آنجا که از چگونگى راه رفتن یک انسان، مى توان با دقت و موشکافى به قسمت قابل توجهى از اخلاق او پى برد.
آرى، آنها متواضعند، و تواضع کلید ایمان است، در حالى که غرور و کبر کلید کفر محسوب مى شود.
دومین وصف آنها حلم و بردبارى است چنان که قرآن در ادامه همین آیه مى گوید: و هنگامى که جاهلان آنها را مورد خطاب قرار مى دهند و به جهل و جدال و سخنان زشت مى پردازند، در پاسخ آنها سلام مى گویند
سلامى که نشانه بى اعتنائى، توأم با بزرگوارى است، نه ناشى از ضعف،
سلامى که دلیل عدم مقابله به مثل، در برابر جاهلان و سبک مغزان است.
سلام وداع گفتن با سخنان بى رویه آنها، نه سلام تحیت، که نشانه محبت و پیوند دوستى است، خلاصه سلامى که نشانه حلم، بردبارى و بزرگوارى است
قالو سلاما باید مصداق ما مذهبیایی که در برابر فحاش ها و ملحدین قرار میگیرم باشه و هرگز حق مقابله به مثل نداریم
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
شب زنده داری
۶۴_وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً
کسانى که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى کنند.
سومین ویژگی بندگان خاص خدا اینه که
در ظلمت شب، که چشم غافلان در خواب است و جائى براى تظاهر و ریا وجود ندارد، خواب خوش را بر خود حرام کرده، و به خوش تر از آن که ذکر خدا و قیام و سجود در پیشگاه با عظمت او است، مى پردازند، پاسى از شب را به مناجات با محبوب مى گذرانند، و قلب و جان خود را با یاد و نام او روشن مى کنند:)
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
اعتدال در انفاق
۶۷_وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً
ـ و کسانى که هر گاه انفاق کنند، نه اسراف مى نمایند و نه سخت گیرى; بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالى دارند.
جالب توجه این که: اصل انفاق کردن را مسلّم مى گیرد، به طورى که نیاز به ذکر نداشته باشد; چرا که انفاق، یکى از وظائف حتمى هر انسانى است، لذا، سخن را روى کیفیت انفاق آنان برده، مى گوید: انفاقى عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت گیرى دارند، نه آن چنان بذل و بخششى کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند، و نه آن چنان سخت گیر باشند که دیگران از مواهب آنها بهره نگیرند!
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
اعتدال در انفاق ۶۷_وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ ک
۳ ویژگی
۶۸_وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ وَ لا یَزْنُونَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً
۶۹_یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ یَخْلُدْ فِیهِ مُهاناً
۷٠إ_الاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً
۷۱_وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللّهِ مَتاباً
و کسانى که معبود دیگرى را با خداوند نمى خوانند; و انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمى کشند; و زنا نمى کنند; و هر کس چنین کند، مجازات سختى خواهد دید!
عذاب او در قیامت مضاعف مى گردد، و همیشه با خوارى در آن خواهد ماند!
مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى کند; و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!
و کسى که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، به سوى خدا بازگشت مى کند (و پاداش خود را مى گیرد).
ششمین ویژگى عباد الرحمان که در آیات مورد بحث آمده، توحید خالص است که آنها را از هر گونه شرک و دوگانه و یا چند گانه پرستى، دور مى سازد، مى فرماید: آنها کسانى هستند که: معبود دیگرى را با خداوند نمى خوانند
البته این آیه تنها منظورش پرستش معبود دیگر نیست بلکه ریا کردن و خودنمایی در اعمال صالح نیز نوعی خواندن غیر خداست
هفتمین صفت، پاکى آنها از آلودگى به خون بى گناهان است: آنها هرگز انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق، به قتل نمى رسانند
از آیه فوق به خوبى استفاده مى شود: تمام نفوس انسانى در اصل محترمند و ریختن خون آنها ممنوع است، مگر عواملى پیش آید که این احترام ذاتى را تحت الشعاع قرار دهد، و مجوز ریختن خون گردد.
هشتمین وصف آنها این است که: دامان عفتشان هرگز آلوده نمى شود و زنا نمى کنند
آنها بر سر دو راهى کفر و ایمان، ایمان را انتخاب مى کنند،
و بر سر دو راهى امنیت و ناامنى جان ها، امنیت را،
و بر سر دو راهى پاکى و آلودگى، پاکى را
آنها محیطى خالى از هر گونه شرک، ناامنى، بى عفتى و ناپاکى با تلاش و کوشش خود فراهم مى سازند!
و در پایان این آیه، براى تأکید هر چه بیشتر اضافه مى کند: و هر کس یکى از این امور را انجام دهد، عقوبت و مجازاتش را خواهد داشت
ولى از آنجا که: قرآن مجید هیچ گاه راه بازگشت را به روى مجرمان نمى بندد و گنهکاران را تشویق و دعوت به توبه مى کند، در آیه بعد، چنین مى گوید:
مگر کسانى که توبه کنند، ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهانشان را مى بخشد و سیئات اعمال آنها را تبدیل به حسنات مى کند، و خداوند آمرزنده و مهربان است
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
۳ ویژگی ۶۸_وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ
شهادت ندادن به ناحق و شرکت نکردن در مجلس گناه
۷۲وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً
و کسانى که شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شرکت نمى کنند); و هنگامى که با لغو و بیهودگى برخورد کنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند
در حقیقت، آنها نه در مجلس باطل(مجلس موسیقی حرام، لعب و لهو، شراب، رقص غیبت، تهمت و...)حضور پیدا مى کنند و نه آلوده لغو و بیهودگى مى شوند.
و با توجه به این که: لغو شامل هر کارى که هدف عاقلانه اى در آن نباشد مى گردد، نشان مى دهد که: آنها در زندگى، همیشه هدف معقول، مفید و سازنده اى را تعقیب مى کنند، و از بیهوده گرایان و بیهوده کاران متنفرند.
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
شهادت ندادن به ناحق و شرکت نکردن در مجلس گناه ۷۲وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذ
تدبر در قرآن
۷۳وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها صُمّاً وَ عُمْیاناً
ـ و کسانى که هر گاه آیات پروردگارشان به آنان گوشزد شود، کر و کور روى آن نمى افتند!
مسلماً منظور اشاره به عمل کفار نیست; چرا که آنها به آیات الهى اصلاً اعتنائى ندارند، بلکه منظور گروه منافقان یا به ظاهر مسلمانان قشرى است که چشم و گوش بسته بر آیات خدا مى افتند بى آن که حقیقت آن را درک کنند، به عمق آن برسند، و مقصود و منظور خدا را بدانند و به آن بیندیشند و در عمل از آن الهام گیرند
پس تفسیر و تدبر در قرآن بر بنده ی خاص خدا الزامیست!
برخی قرآن رو کتاب داستان فرض کردن و حوصلشون که سر میره میرن داستانای قرآنو همینطوری میخونن رد میشن
بابا این آیات مخاطبش توعه!
این داستانا واقعیه میخواد به تو ی چیزی بفهمونه
باید روشون فکر کنی و تفسیرشونو بخونی تا عبد رحمان بشی!
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
تدبر در قرآن ۷۳وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها ص
پیشوایی و خانواده ی صالح
۷۴وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُن وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً
و کسانى که مى گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان !
مسلماً چنین افرادى آنچه در توان دارند، در تربیت فرزندان و همسران و آشنائى آنها به اصول و فروع اسلام و راه هاى حق و عدالت، فروگذار نمى کنند و در آنجا که دستشان نمى رسد، دست به دامن لطف پروردگار مى زنند و دعا مى کنند، اصولاً، هر دعاى صحیحى باید این گونه باشد، به مقدار توانائى تلاش کردن و خارج از مرز توانائى دعا نمودن
و بالاخره، سیزدهمین وصف برجسته این بندگان خالص خدا، که از یک نظر مهمترین این اوصاف است این که:
آنها هرگز به این قانع نیستند که خود راه حق را بسپرند، بلکه همتشان آنچنان والا است که مى خواهند امام و پیشواى جمعیت مؤمنان باشند و دیگران را نیز به این راه دعوت کنند
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
پیشوایی و خانواده ی صالح ۷۴وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُر
آنها الگوها و اسوه هاى جامعه انسانى هستند.
آنها سرمشق هائى براى پرهیزگاران محسوب مى شوند.
آنها به چراغ هاى راهنمائى در دریاها و صحراها مى مانند که گم گشتگان را به سوى خود مى خوانند و از فرو غلتیدن در گرداب، و افتادن در پرتگاه ها رهائى مى بخشند
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³
.
آنها الگوها و اسوه هاى جامعه انسانى هستند. آنها سرمشق هائى براى پرهیزگاران محسوب مى شوند. آنها به
پاداش بندگان خاص خدا
۷۵أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّةً وَ سَلاماً
۷۶خالِدِینَ فِیها حَسُنَتْ مُسْتَقَرّاً وَ مُقاماً
آرى،) آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیبائیشان به آنان پاداش داده مى شود; و در آن، با تحیت و سلام روبرو مى شوند.
ـ در حالى که جاودانه در آن خواهند ماند; چه قرارگاه و محل اقامت خوبى!
بله!
عبدالرحمان در درجات بالا و خاص بهشت قرار دارند
چون خودشان هم خاص بودند!
آیا بدون این ویژگی هایی که گفته شد میتوان به این مرحله رسید؟
هرگز!
خدایا حالا که یادگرفتیم بنده های خاص تو کیان
تلاش میکنیم که خودمونو شبیهشون کنیم
خودتم کمکمون کن!
آمین
ماخذ:
تفسیر نمونه آیت الله مکارم
و مرکز ملی پاسخگویی
کپی:
حلال است و اشکالی نداره ولی اگه باعث بشید کانال ما رشد کنه و مباحثو فور کنید خیلی قشنگ تر میشه
³¹³(پایگاه ظهور)³¹³
³¹³ | @montaghem1_313 |³¹³