💎کودکان ورق های قرآنند 👶
♦️در حفظ ونگهداری جسم و روح ایشان بکوشید
روزتون به خیر و به میل....
@dokhtaranyazd
هدایت شده از ریحانه
❤️ میراث مِهر
🍃رهبر انقلاب: در اسلام و در فرهنگ اسلامی، خانواده با دوام است. توی خانواده پدربزرگها و مادربزرگها و پدر و مادر هستند، نوه ها و نتیجه هایشان را میبینند. سنتها را به هم منتقل میکنند. نسل گذشته مواریث خودش را به نسل بعد تحویل میدهد. بریده و بیریشه و تنها و بیعاطفه بار نمیآیند. ۷۴/۰۵/۲۴
❣ @khamenei_reyhaneh
💕
#تربیت_کودک
#کتابخوانی
بهترین سن برای علاقمند کردن یک فرد به کتاب و کتابخوانی بین ۴ تا ۶ سالگی است.
بعد از سنین ۶ و ۷ سالگی کتاب خوان کردن کودکان ده ها برابر سخت تر خواهد بود.
@dokhtaranyazd
✅ تربیت فرزند
🔶استاد علی صفایی حائری:
فرزندان را در مشكلات خود داخل نكنيد و آنها را آتش جهنم خود نسازيد. استفاده از هر راهى جوانمردى نيست.
فرزندان خود را راه رفتن بياموز،به دوش نكش. ميان آنها و مشكلاتشان حايل نشو.بگذار مشكل را تجربه كنند و راه حل را بياموزند.
از دور به آنها راه بهتر را غير مستقيم بياموز، تا اعتماد به نفس و تجربه اندوزى آنها لطمه نبيند.
آنگونه باش كه اگر تو را نديدند، هوايت بىقرارشان كند و اگر حضورت را بدست آوردند، غنيمت بشمارند و اگر غايب شدى،به سراغت بيايند و اگر مُردى و رفتى، جاى خالى تو را احساس كنند.
📚 #روابط_متکامل_زن_و_مرد ، صفحه 26
@dokhtaranyazd
ظرافت برخورد با دخترها
🔹 از رسول خدا(ص) نقل شده است:
هرکس به بازار برود و هدیههایی بخرد و برای خانوادهاش ببرد، مانند کسی است که صدقههایی را برای افراد نیازمند حمل میکند. وقتی خواست هدیهها را بدهد، قبل از اینکه به پسرها بدهد، به دخترها و زنان بدهد؛
🔹 زیرا کسی که دختری را شادمان سازد، مثل ایناست که کنیز مؤمنی از نسل اسماعیل(ع) را در راه خدا آزاد نموده و کسی که پسری را خوشحال کند، مثل این است که از ترس خداوند (عزّوجلّ) گریسته است و کسی که از ترس خدا بگرید، خداوند او را به بهشتهای پرنعمت وارد میکند.
(الأمالي للصدوق، ص۵۷۷)
@dokhtaranyazd
📌هدف از بچّهدار شدن
برای پاسخ به این👆سؤال مهم، به این داستان واره توجّه کنید:
تنها شده بودم با کودک شیرخوارهام.
در یک لحظه، حسّی به من دست داد که احساس کردم او از من خیلی بزرگتر است.
همین طور که شیر میخورد و از گوشۀ لبش، شیر چکّه میکرد، نگاهش را به من دوخته بود. به نظر میرسید در نگاهش کولهباری حرف دارد که شنیدنش، حسّ بزرگتر بودن او و کوچکتر بودن مرا تقویت میکرد.
در این چند ماه، الفبای نگاهش را یاد گرفته بودم. حالا میتوانستم دست و پا شکسته، واژههای نگاهش را کنار هم بگذارم و جملههای پشت هم ردیف شدۀ نگاه معنادارش را بخوانم.
🔸او با نگاهش به من میگفت:
میدانم که خستهات کردهام. صدای گریه و نالهام، مشکل هر روزهات شده. نگاهت به من، فریاد منّت دارد سرِ من. نمیدانی اخمهایی که از صورتت آویزان میشود، چه بلایی سرِ دل من میآورد.
🔸طوری به من نگاه میکنی که گویا تنها من، محتاج تواَم. من قدر کارهایی را که تو برایم میکنی، میدانم؛ امّا تو تا به حال به بزرگیِ کارهایی که من برای تو میکنم، فکر کردهای؟
🔹کمی مردمک چشمم را جا به جا میکنم. ابروهایم را بالا میبرم. در زبان نگاه، این یعنی: کدام کارها؟
🔸او دوباره شروع میکند به حرف زدن با چشمانش:
همین که من در خانۀ شما هستم، یعنی حضور یک معصوم در خانه. از وجود هر معصوم به اندازۀ گلستانی به وسعت یک آسمان، بوی خدا میآید.
🔸حس نمیکنی از وقتی که من آمدهام، خانه، خداآباد شده؟
بوی خدا در هر خانهای که بیاید، بهشت میشود آن خانه.
تو مگر برای زندگی، مقصدی بجز خدا میتوانی داشته باشی؟
🔸خدا مرا که به تو داد، راه رسیدن به خودش را برایت نزدیک کرد. میدانی با تحمّل گریههای من، چه میانبُرهایی برای رسیدن به خدا در مقابلت گشوده میشود؟
🔸آرامم که میکنی، بُنبستهای این راه را باز میکنی.
فکر نکن شببیداریهایی که برای آرام کردن من وارد زندگیات شده، کمتر از شبزندهداریهایِ گاهگاهی است که برای نماز خواندن داری.
🔸اگر به اینها فکر کنی، مرا که میبینی، یاد خدا میافتی، گریههای مرا که میشنوی، صدای پای خدا به گوشَت میرسد، در دلِ شب که بیدار میشوی، نور خدا را در دل تاریکی میبینی.
🔸من آمدهام تا در برابر همۀ کارهایی که برایم میکنی، خدا را به تو بدهم. بالاتر از خدا هم مزدی هست؟
حالا راستش را بگو. تا به حال این طور در بارۀ من فکر کرده بودی؟
🔹راست میگفت. من هم چشمانم را بستم تا دیگر نتواند خجالت را از خطّ نگاهم بخواند.
📚عباسی ولدی، تا ساحل آرامش، کتاب اوّل، صفحه۵۸
#تا_ساحل_آرامش
#تربیت_فرزند
#داستان واره
@dokhtaranyazd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️دم بروبچههای شبکه پویا به خاطر مجموعه #یکی_بود_یکی_نبود گرم!
#پویانماییهای کوتاه از زندگینامه چهرههای سرشناس ایرانی با هدف معرفی این چهرهها به خردسالان، که البته بزرگترها هم براشون جذابه و یاد میگیرن... 👏
این قسمت: شهید شاهرخ ضرغام
@dokhtaranyazd
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏦 *سرمشق زندگی*
👧 رهبر انقلاب: در کتابهای درسی دختران ممکن است چیزهائی لازم باشد در زمینههای خانهداری، تربیت فرزند و امثال اینها؛
👦 و در کتابهای پسران هم ممکن است چیزهای دیگری لازم باشد در مواجههی با مسائل کار، زندگی.
👓 اینها مراقبت و دیدهبانىِ دائم احتیاج دارد. ۹۲/۲/۱۸
#مطالبه_گری
#وظایف_دولت
#تدوین_کتب_درسی
❣️ @Khamenei_Reyhaneh
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍇 مامان! بغلم کن 🍇
☀️سیدنا القائد ☀️
👜 زنانی که به خاطر فعّالیتهای خارج از خانواده، از آوردن فرزند استنکاف میکنند، برخلاف طبیعت بشری و زنانهی خود اقدام میکنند. خداوند به این راضی نیست.
👜 کسانی که فرزند و تربیت فرزند و شیردادن به بچه و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ کردن فرزند را برای کارهایی که خیلی متوقّفِ به وجود آنها هم نیست، رها میکنند، دچار اشتباه شدهاند.
👜 بهترین روش تربیت فرزند انسان، این است که در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبّت او پرورش پیدا کند. زنانی که فرزند خود را از چنین موهبت الهی محروم میکنند، اشتباه میکنند؛ هم به ضرر فرزندشان، هم به ضرر خودشان و هم به ضرر جامعه اقدام کردهاند. اسلام، این را اجازه نمیدهد.
#فرزندآوری
khamenei.ir
@dokhtaranyazd
حرفی که به کسی یا فرزندت می زنی، دانه است و فکر او زمین.
ببین در این زمین چقدر بذر می توان پاشید؟
اگر در یک زمین کوچک چند کیلو گندم پاشیدی، همه دانه ها سبز نمی شوند. تازه اگر هم در بیایند همدیگر را خفه می کنند.
موعظه زیاد، باعث می شود که حرف ها همدیگر را له کنند، همدیگر را بپوشانند.
{ آیت الله حائری شیرازی}
@dokhtaranyazd
❁﷽❁
🌹الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
حمد آیه(2)
🌷سپاس و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.
🌿تفسیر آیه:
«ربّ» به كسى گفته مى شود كه هم مالك وصاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد.
خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مى شود.
علاوه بر سوره حمد، چهار سوره ى انعام، كهف، سبأ وفاطر نيز با جمله «الحمدللّه» آغاز گرديده، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «ربّ العالمين» آمده است.
مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت واحسان ديگران، زبان به تشكّر مى گشايد. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شايسته ى ستايش وبه خاطر احسان ها و نعمت هايش، لايق شكرگزارى است.
«الحمدللّه»، بهترين نوع تشكّر از خداوند است. هر كس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستايشى از هر كمال و زيبايى دارد، در حقيقت سرچشمه ى آن را ستايش مى كند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنكه به امر خداوند و در خط و مسير او باشد.
خداوند، پروردگار همه ى آفريده هاست. «و هو ربّ كلّ شى ء»(22) آنچه در آسمان ها و زمين و ميان آنهاست، پروردگارشان اوست. «ربّ السّموات والارض و مابينهما»(23) حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «من الجمادات والحيوانات»؛ او پروردگار جاندار و بى جان است. «له الخلق والامر تبارك اللّه ربّ العالمين» هم آفرينش از اوست و هم اداره ى آن، و او مربى و پرورش دهنده ى همه است.(24)
مراد از «عالَمين» يا فقط انسان ها هستند، مانند آيه 70 سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أوَ لم ننهك عن العالمين» آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم؟ و يا مراد همه ى عوالم هستى است. «عالَم» به معناى مخلوقات و «عالَمين» به معناى تمام مخلوقات نيز استعمال شده است. از اين آيه فهميده مى شود كه تمام هستى يك پروردگار دارد و آنچه در جاهليت و در ميان بعضى از ملّت ها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پديده ها خدايى است و آن را مدبّر و ربّ النّوع آن مى پنداشتند، باطل است.
—---
22) انعام، 164.
23) شعراء، 24.
24) تفسير نورالثقلين.
📜پیام آیه:
همه ستايش ها براى اوست. «الحمدللَّه»(25)
- خداوند در تربيت و رشد هستى اجبارى ندارد. زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است. «الحمدللَّه»
- همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست. زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «الحمدللَّه»
- دليل ستايش ما، پروردگارى اوست. «الحمدللَّه ربّ العالمين»
- رابطه ى خداوند با مخلوقات، رابطه ى دائمى و تنگاتنگ است. «ربّ العالمين» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى كند و مى رود، ولى مربّى بايد هر لحظه نظارت داشته باشد.)
- همه ى هستى، تحت تربيت خداوند يكتاست. «ربّ العالمين»
- امكان رشد و تربيت، در همه ى موجودات وجود دارد. «ربّ العالمين»
- خداوند هم انسان ها را با راهنمايى انبيا تربيت مى كند، (تربيت تشريعى) و هم جمادات ونباتات وحيوانات را رشد وپرورش مى دهد. (تربيت تكوينى) «ربّ العالمين»
- مؤمنان در آغاز كتاب (قرآن) با نيايش به درگاه خداوند متعال، «الحمدللّه ربّ العالمين» مى گويند و در پايان كار در بهشت نيز، همان شعار را مى دهند كه «آخر دعواهم أن الحمدللّه ربّ العالمين»(26)
—---
25) الف ولام در «الحمد» به معناى تمام حمد و جنس ستايش است.
26) يونس، 10.
منبع:تفسیر نور
🌷 اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
@dokhtaranyazd
"تربیت فرمانده"
🔸🌺🔹
استاد پناهیان:
🔸 بله باید قربون صدقه ی این مردم رفت ولی امام زمان (ع) میفرمایند: بیشتر از این انتظار دارم...
🔴اگه من با این وضع بیام، تنها میمونم و نهایتا یه عده ای از شما میایید برای یاری من و کشته میشید.
🔸🔴🔻
🔹نه من کشته نمیخوام! من آدم های حسابی میخوام "تا باهاشون جهان رو مدیریت کنم".
✔️👈 انقدر آدم حسابی توی خانواده ها باشه که وقتی قیام کردم، اصلا تنها نمونم.
⭕️ پدرها و مادرها مراقب باشید چی دارید تربیت میکنید.
⛔️ تربیت فرزند رو دست کم نگیرید
مخصوصا مادر ها! مادرها موثرتر هستن در خانواده.
✔️زن میتونه روی شوهرش هم بیشترین تاثیر رو بذاره.
🔻 مثلا اگه یه خانمی به آقاش بگه ببین آقا! لقمه ی حروم نیار توی خونه ی ما. نون خالی هم میخوریم....☺️
🔸به خدا این مرد دنبال لقمه حروم نخواهد رفت...
@dokhtaranyazd
04- نقش کلیدی دعا در تربیت فرزندان.mp3
480.4K
#سلسله سخنرانی با موضوع 20 اصل مهم در تربیت فرزند (اصل چهارم)
نقش کلیدی #دعا در تربیت فرزند
پیامبر اکرم فرمودند : دعای والدین برای فرزند همانند آب مفید برای زراعت است. و نیز فرمودند: همانند دعای نبی برای امت است.
این یعنی دعای والدین برای فرزندان مستجاب است.
حجت الاسلام #وافی
نقش #تربیت در #تقرب الهی فرزندان
@dokhtaranyazd
🔆 زنان ۵ دسته هستند.
🔅زنان میتوانند یک لباس ساده را با ۵ انگیزهٔ متفاوت بدوزند!
🔅زنان میتوانند در موازنه ارزی نقش مثبت ایفا کنند.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
1⃣ گاهي مادری براي فرزندش لباسي میدوزد و هدفش اين است كه لباس فرزندش را بهگونهاي زيبا بدوزد كه وسيلهٔ تفاخرش به مردم باشد. اين يك نوع حساسيت و يك گونه انگيزه است كه منشأ چنين عملي ميشود.
2⃣ دوم اینکه زن لباس را براي تفاخر فرزندش نميدوزد، بلكه اين كار را براي خشنود شدن شوهرش انجام ميدهد. طبيعتاً اين نمونه، يك سطح بالاتر از قبلي است.
3⃣ سطح بالاتر از اين هم فرضاً به اين صورت است كه زن آن لباس را تنها بهخاطر خشنودي شوهرش نميدوزد، بلكه بهخاطر خدا صرفهجويي در زندگي را لازم ميداند. او خشنودي خدا را میطلبد، گرچه از شوهرش هم قدرداني ميكند. ته قلب و محور و بنيان قلب او بر محبت نسبت به خدا استوار است، لذا احترامي هم كه به شوهرش ميگذارد احترام الهي است، مادي نيست و براي جلب يك نفر به خود و فريفتهگري نيست. طبيعي است كه اين رتبه نسبت به مراتب قبل والاتر است.
4⃣ يك رتبه از اين والاتر هم متصور است و آن اينكه زن بگويد من در اين كار طالب رضاي خدا هستم، اما نهتنها در شكل خشنود نمودن شوهر؛ چون در عين اينكه به شوهر احترام ميگذارم، ولي انجام اين كار تنها در شكل خشنودي شوهر ـ كه طبيعتاً رضاي خدا هم در اين است ـ براي من كوچك است و من به اين حد قانع نيستم و به دنبال امري بالاتر و والاتر از اين هستم، فرضاً ميگويد نظام اسلامي ايران در مقابله با استكبار، از نظر ارزي (ارز خارجي) دچار مضيقه است و لذا من در اين فكرم كه در حد توانم و به هر اندازه كه ميتوانم لباس بچه يا شوهرم را خودم بدوزم و راضي نباشم كه لباس از ساير كشورها به ايران وارد شود تا منجر به هزينه ارزي گردد؛ چون ما دچار محدوديت ارزي هستيم. يا فرضاً بگويد موازنه ارزي متأثر از الگوي مصرف است كه من هم يكي از مصرفكنندگانم، لذا من تاب تحمل پايين آمدن ارزش ارز را ندارم و لذا سعي ميكنم به مقدار قدرت خودم، سهيم در مشكلات ارزي نباشم. 👉
اگر در اين مثال دقت كنيد درمييابيد كه اين زن به «نظام ولايت» توجه دارد و ميگويد: «من ميخواهم به اين نظام كمك كنم». اين، بالاتر از مرتبه قبل است. این رتبه را «رتبه كلان» مينامم.
5⃣ حال از اين رتبه هم پا فراتر میگذاریم و ارتباط امور زنان با تكامل اجتماعي را، در قالب رابطه دوخت يك لباس با تكامل اجتماعي، اجمالاً مطرح میکنیم. آن زني كه فرضاً ميگويد: كل نظام به منزلت يك دستگاه پخش (دستگاه بلندگو) است و يك «پرچمدار» و رهبري است كه از طرف «نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم» ميخواهد به وسيله اين دستگاه، صداي اسلام را به جهان برساند، لذا من نبايد بلندگوي اسلام را ضعيف كنم، من بايد بگذارم اين صداي «تاريخي» به گوش مردم جهان برسد، من نبايد با «مصرف» خود در راه تكامل بشر سنگاندازي كنم.» (۱۳۷۷)
☑️ @dokhtaranyazd