⭕️درس دیروز برای سیاست امروز
👤دکتر موسی نجفی
▪️یکی از مهمترین علل ناکامی نهضت اسلامی-ملی مشروطیت همانا دست کم گرفتن و گاهی هم نادیده گرفتن ابعاد پدیده شوم استعمار بوده است؛ خطری که در کمین هر نهضت اصیل مردمی قرار داشته و دارد. این خطر "استحاله" و البته نفوذ بیشتر از آنکه از طرف افراد و اشخاص باشد از ناحیه "افکار" صورت گرفته و می گیرد.
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#استعمار
#استحاله_و_نفوذ
#فکر_و_اندیشه
🆔@dolat_qavi
1⃣حکمران نیامده تعطیل شد؛ به دلیل حاکم بودن نظم سرمایهداری که در آن فقط جریان الیگارشی و صاحبان سرمایه میتوانند نشریه خصوصی داشته باشند و صدایشان شنیده شود. نظم سرمایهداری یعنی مردم عادی زخمخورده از نئولیبرالیسم، حتی صدای اعتراضشان نباید بلند شود.
2⃣درباره اشتباه استراتژیک دولت محترم در معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
3⃣از خودت میپرسی چه شد که چهل و پنج سال بعد از انقلاب استقلالخواهانه و استعمارستیزانه ایران، زبان انگلیسی فلان وزیر خارجه به پرچم قدرت یک جناح سیاسی تبدیل میشود و اینکه فلان مذاکره کننده خودش انگلیسی حرف نمیزند ابزار سرافکندگی محسوب میشود. چه شد که ذهنهای ایرانیان تا این حد استعمارزده شد؟
این ویدیوی کوتاه تصویری کلاسیک از رابطه زبان، قدرت و استعمار است و نمونهای درخشان از مقاومت علیه قدرتی که استعمار به واسطه زبان بر مردم غیرغربی تحمیل میکند.
🆔@dolat_qavi
🔰مرحوم سیدمنیرالدین حسینی شیرازی
♦️...بعد اینها [انجمن ضد بهائیت، بین 41 تا 44] آمدند و خیلی مبسوط شرح دادند کارشان را. ما جذب کار اینها و تشکیلات اینها نشدیم. آن وقت من غرق در شخصیت پدرم بودم؛ گفتم چرا پدر ما [وقتی زنده بود و] مسئلة بهاییت، قادیانی، وهابیت و... را مطرح می کردند، ایشان می گفت من حال برخورد با اینها را ندارم؟! کارهای دیگری دارم و وقت برخورد با اینها را ندارم؟! و فقط مسئلة بهاییت را از موضع اینکه دولت نباید علیه مذهب قراردادی را امضاء بکند، برخورد می کرد[نه بیشتر!]. لذا به انجمن پیشنهاد دادم که شما باید «نظام اجتماعی» را بشناسید، آن وقت زیر نظر یک مرجع، یک حزب نیرومند درست کنید که دولت وقت را تسلیم خودتان کنید؛ آن وقت دیگر بهاییت کاری ازش نمی آید[لذا این روش مبارزه شما غلط است]. در مقابل اینها مدام اسم بهائی های درون دستگاه شاه را قطار می کردند. من هم می گفتم که اما شاه [دولت را ] به سمت بهاییت شدن اداره نمی کنند[بلکه به سمت غربی شدن اداره می کند].
♦️... حال بگذریم! اینها [انجمن حجتیه] آدم های به نظر خود بنده با پشت کار از نظر مذهبی و ساده، در نظر من بودند. اما اینکه میگفتند اینها خیلی تشکیلات دارند اینها، تشکیلاتشان به نظر من از همان اول هم عمیق به ذهن من نیامد. الان هم اگر کسی از من سوال کند میگویم تشکیلات [تولیدِ] علمی نیست، تشکیلات «توزیعی» است، چون تولید ندارند که! حتی چیزهایی که در حوزه هست، را نمی توانند توزیع کنند! در مبارزه با بهاییت هم، یک کار توزیعی روی تولیدات «مذهبی، سیاسی، فرهنگی» داشتند؛ آن هم در یک بخش کوچکش!
[لذا به نظر من] اصلاً لقب تشکیلات دادن به این انجمن، درست نیست؛ مگر به یک حساب، که بخواهیم خط فرهنگ متحجر را مورد حمله قرار بدهیم. البته تحجر، یک خطر جدی است و انتخاب انجمن بصورت سمبلیک انتخاب بیجایی هم نیست! ولکن اینکه خودشان مالی باشند که آدم بخواهد برخورد بکند، نه خبری نیست! آنها را با خود بهایی ها هم مقایسه نمی کنم! اینها مسلِم هستند، طاهر هستند، شیعه هستند، احیاناً بعضی شان اهل تهجد، اهل خیرات فردی هستند. ولکن نه بهائیتش مالی هست مقابل اسلام، نه انجمن مقابلش! علتش این است که، بهائیت آن نفر اصلی میدان مبارزة با اسلام نیست! مگر بهاییت در نظام بین المللی چه حرفی برای گفتن دارد؟ در توصیف عدالت «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»، در «تولید، توزیع مصرف» چه حرفی برای گفتن دارد؟ چیزی ندارد که!
📕کد جلسه 1261 بانک اطلاعات فرهنگستان علوم اسلامی قم، 75/1/21
🆔@dolat_qavi
⭕️دشمن اصلی کیست؟ روش مبارزه چگونه باید باشد؟
1⃣حریف اصلی ما آن مکتبی است که از عهدهٔ ایجاد نظامات اجتماعی برمیآید و میتواند به تخصیص «قدرت، اطلاع، ثروت» بپردازد و محیط الگوی مصرف و پرورش جامعه؛ یعنی چشایی، بویایی و بینایی و تمامی مجاری حسی مؤثر در حساسیت انسانها نسبت به محیط خارج را شکلدهد.
2⃣آن كسی پهلوان میدان است كه «نظامات اجتماعی» را میسازد؛ آن كسی است كه تخصیصِ «قدرت و اطلاع و ثروت» را به دست میگیرد.
شما اگر توانستید متاع خودتان را به اهل دنیا ارائه دهید، این جریانهای اعتقادیِ ضعیف را باد میبرد!
3⃣بهائیت آن نفر اصلی میدان مبارزة با اسلام نیست! مگر بهاییت در نظام بین المللی چه حرفی برای گفتن دارد؟ در توصیف عدالت «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»، در «تولید، توزیع مصرف» چه حرفی برای گفتن دارد؟ چیزی ندارد که!
#شبهه_عینی
#دشمنشناسی
#بینش_راهبردی
🔗 مطالبی که تقدیم شد حاوی بیانات مرحوم حسینی پیرامون دشمن شناسی است. دشمنشناسی از مفاهیمی است که در آیات و روایات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و بر هوشیاری همیشگی مؤمن و دشمنشناسی او و تبری از دشمن که لازمهی آن دشمنشناسی است تأکید شده است. علمای شیعه نیز به پیروی از معارف و احکام دینی اهتمام زیادی را صرف معرفی دشمن و موضعگیری در قبال آن در طول تاریخ داشتهاند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش معتنا بهی از بیانات حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری به این موضوع اختصاص داشته است. این نحوه دشمنشناسی، یکی از مولفههایی است که مرحوم حسینی را از حجتیهایهای اول انقلاب متمایز میسازد.
🆔@dolat_qavi
⭕️عیاشی در دنیای قدیم و دنیای جدید
▪️دنیای مدرن کاری کرده است که مرد عیاش این قرن نیازی به تشکیل حرمسرا با آن همه خرج و زحمت ندارد. برای مرد این قرن از برکت تمدن غرب همه جا حرمسراست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰شهید آیتالله مطهری
♦️دنیای امروز رسم حرمسرا را منسوخ کرده است. دنیای امروز حرمسراداری را کاری ناپسند میداند و عامل وجود آن را از میان برده است. اما کدام عامل؟ آیا عامل ناهمواریهای اجتماعی را از میان برده است و در نتیجه همه جوانان رو به ازدواج آوردهاند و از این راه زمینه حرمسراسازی را از میان برده است؟خیر، کار دیگری کرده است؛ با عامل اول یعنی عفاف و تقوای زن مبارزه کرده و بزرگترین خدمت را از این راه به جنس مرد انجام داده است. تقوا و عفاف زن به همان نسبت که به زن ارزش میدهد و او را عزیز و گرانبها میکند، برای مرد مانع شمرده میشود.
♦️دنیای امروز کاری کرده است که مرد عیاش این قرن نیازی به تشکیل حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت ندارد. برای مرد این قرن از برکت تمدن غرب همه جا حرمسراست. مرد این قرن برای خود لازم نمیداند که به اندازه هارون الرشید و فضل بن یحیی برمکی پول و قدرت داشته باشد تا به اندازه آنها جنس زن را در نوعهای مختلف و رنگهای مختلف مورد بهره برداری قرار دهد.
📕استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۶۵
#تمدن_غرب
#شهید_مطهری
#تکالب (درندگی و توحش بین حیوانات بر سر خوراک، شکار و سایر منافع که رقابت برای بقاء و تأمین نیازهای اولیه است. البته گاهی برای نمایش قدرت است.)
🆔@dolat_qavi
⭕️دیدن تصویر کلان و گرفتارنشدن در دام جزئیات
♦️گاهی اوقات توجه بیش از حد به حوادث جزئی و اخبار ریز و لحظهای، شما را دچار گمراهی میکند که ممکن است به سرعت با شنیدن خبر متناقض آن، بیشتر گمراه شوید. همواره باید یک تصویر بزرگ را مد نظر قرار داد تا دچار هیجانات، جوگیری و احساسات لحظهای نشویم!
♦️بعد از تجاوزهای اسرائیل به تمامیت ارضی ایران (مانند حمله به سفارت ایران در دمشق و شهادت چند تن از فرماندهان نیروی قدس سپاه، ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران) برخی بر این باورند که صبر استراتژیک از حد گذشته و اسرائیل را نسبت به عدم پاسخ جدی ما مطمئن کرده اما اگر به جای تمرکز بر رخدادها، روی روند کلی منازعه تمرکز کنیم، خواهیم دید که روند به شدت به ضرر اسرائیل است و بحران های اساسی دامن این رژیم را خواهد گرفت.
#اصول_واقعگرایی #انتقام_تدریجی #یواشیواش #کلاننگری #تصویر_ماهوارهای
🆔@dolat_qavi
⭕️روایت دولتسازی در ایران؛ آسیبشناسیِ سهسال تجربه دولتداری (در حال تکمیل)
1⃣برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... (١)
2⃣برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... (٢)
3⃣به اشتباهات خودمان باختیم!
4⃣سخنان صریح دکتر فؤاد ایزدی در مورد از دست رفتن فرصت تبیینی پیرامون برجام و ناتوانی امثال ظریف و عراقچی در رفع تحریمها
5⃣همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگیهای شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکانهای آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرتهای جهانی) به حفرههای بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز میگردد.
پینوشت: فهم سادهانگارانه از دولتداری مانع اصلی سیاستورزی مطلوب است. عالم سیاست، عمق و پیچیدگیهای خاص و زیاد خود را دارد. در امر اداره با مسائل زیادی در عرصهی نظر و میدان عمل مواجه هستیم که باید با تجربهنگاری دولتداریمان و روایت آن، مطالعات حکومتداریمان را فربه کنیم تا از توهمات دور شویم. توهمات همان متوهمینی که میگفتند حتماً، میمانیم و نمیگذاریم امثال شما رأی بیاورند یا انقلابیهای توسعهگرا یا انقلابیهای رادیکال.
#آفت_سادهانگاری #تقلیلگرایی #فربهکردن_مطالعات_دولتداری #از_دسترفتن_فرصتها #فرصتسوزیها #روایت_دولتسازی_در_ایران #ایران معاصر #قاجاریه #پهلوی #جمهوری_اسلامی #دولت_موقت #دولت_اول (بنیصدر) #دولت_دوم (شهید رجایی) #دولت_سوم_و_چهارم (آیتالله خامنهای) #دولت_پنجم_و_ششم (کارگزاران سازندگی؛ هاشمی رفسنجانی) #دولت_هفتم_و_هشتم (اصلاحات؛ خاتمی) #دولت_نهم_و_دهم (احمدی نژاد) #دولت_یازدهم_و_دوازدهم (اعتدال؛ حسن روحانی) #دولت_سیزدهم (وفاق ملی؛ پزشکیان) #دولت_چهاردهم (مسعود پزشکیان)
🆔@dolat_qavi
⭕️مغالطه توسل به اتوریته
▪️توسل به اتوریته¹ یکی از تکنیکهایی بود که رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد مجلس به کار گرفت. دکتر پزشکیان بارها گفت: « فلان وزیر با دستور یا پیشنهاد آقا آمده، فلانی را آقا قبول کرد که بیاید، همه وزیران پیشنهادی با هماهنگی و تفاهم با رهبری و نهادهای امنیتی-اطلاعاتی انتخاب شدهاند و...» توسل به اتوریته، در اقناع نمایندگان مجلس و گرفتن رای اعتماد آنان مؤثر بود تا آنجا که اغلب نمایندگان مجلس، بدون هیچ سوالی رای اعتماد دادند. در حالی که خود مرجع (فرد یا افراد)، دلیل منطقی برای اثبات و صحت گزاره نیست و باید منطقیبودن دلیلهایی که آن مرجع برای اثبات آن گزاره مد نظر داشته است، به کمک عقل جمعی بررسی و ارزیابی شوند. از آنجا که نمایندگان ملت باید مدافع منافع ملی باشند، دفاع از منافع ملی مقتضی پرسشگری و بهچالشکشیدن در این وضعیت بود حتی اگر متهم به افراطیگری یا بیبصیرتی یا برچسبهای غیرمنصفانهای مانند ضدانقلاب شویم.
▪️امروز بیش از پیش سادهاندیشی و
سادهانگاری برخی دولتمردان جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد و از طرف دیگر شاهد بیشترین هزینهکردن از رهبری در تریبونهای رسمی بودیم. از آ. فضائلی و توییتهای دلواپسانه حضرتشان هم خبری نیست... با قرائن موجود نمیدانم بگویم وفاق ملی یا لابی مسئولین با تصمیمگیریهای در پشت پرده؟ قطعاً ناکارآمدیهای قریبالوقوع آینده با این هزینهکردنها از رهبری یا نشان از ناپختگی است یا خباثت. از امروز هر گونه مشکل یا ناتوانی دولت، تقصیر... است.
یاعلی. کربلاءالمقدسه-پنجشنبه حدود دو بامداد نائب الزیاره همه اساتید و دوستان هستم.
١.توسل به مرجعیت (argumentum ad verecundiam)
🔗تکنیک Misinterpretation (تفسیر نادرست)
🆔@dolat_qavi
⭕️اربعین و ترکبرداشتن بنیان مدرنیته یا به قول یکی از اساتید ما ژرفبنای مدرنیته
▪️در دوره معاصر که به هر دلیلی با مدرنیته و مظاهر آن مواجه هستیم، بهترین گزینه برای تعیین نسبت ما با مدرنیته و اعلام حضور در دنیا «تصرّف» است. باید مواجههی تصرفی داشت اما امکانات و ابزارهای ما برای تصرف در مدرنیته کدامند؟
▪️بدون شک پدیدهی اربعین یکی از امکانات ما برای تصرف است که در آن فرهنگ زیارت به مدرنیته هجوم میبرد و غلبهی آن را بهتدریج میشکند، آن هم عمیقترین و ژرفترین لایهی بنای مدرنیته یعنی فرهنگ پایهی آن یا فرهنگ پشتیبان آن و در نتیجه یک انفتاح و گشایش فرهنگی ایجاد میکند.
▪️این انفتاح و گشایش فرهنگی که تبعاً ارمغان آن شکست فرهنگی غرب است، مقدمهای الزامی برای تصرف در لایهی عقلانیت و الگوهای مدرن است که فرهنگ مدرن، پشتیبان آنهاست.
به عبارت دیگر نقد مدرنیته از زاویه فرهنگ پشتیبان آن، مقدم بر نقد مدرنیته از زاویهی تکنولوژی، هنر، ادبیات، علوم پایه و... است. اساساً در سیاستگذاری هم این نحوه ورود هوشمندانه است؛ چرا که تا فرهنگ نشکند، پذیرش دیدگاههای انتقادی و اصلاحی آسان نیست. هنگامی که فرهنگ بشکند حساسیتهای جدید، امیال و گرایشهای جدید، بینشهای نو شکل میگیرد، آنوقت مشهورات و کلیشههای موجود که محصول مدرنیته اند زیر سؤال میرود و مورد تردید قرار میگیرند، در آنهنگام تصرف در لایههای رویین هم شدنی است. این سیاست غیر از این است که یکباره و ناگهانی بدون فراهمکردن مقدمات به مظاهر و محصولات رویین از جمله طب مدرن، تکنولوژی و... حمله کنیم. یک عدهای میگفتند ما به کرونا اعتقاد نداریم (ناشیانه و جاهلانه کل یک پدیده و واقعیت را نفی میکردند) و عدهای هم در جواب میگفتند کرونا که گزاره اعتقادی نیست و لطفاً علمی برخورد کنید. باید دقت شود که قاعده استحاله این است که ابتدا باید در چارچوب رایج درگیر شد و کم کم با انفتاح فرهنگی و عقلانی درگیری را توسعه داد.
١.فرهنگ را مجموعهای از گرایشها و بینشها میدانم و آن را فقط منحصر در ذهنیت نمیکنم.
٢.بنا بر تصویر کلان ترکبرداشتن فرهنگ مدرنیته نمایان است و این آسیبهای جزیی در پدیده اربعین که یا از ضعف شیعیان و یا اقدامات دشمن است به برکت امام حسین برطرف خواهند شد.
پینوشت: سادهانگاران میگفتند دیگر زمان گفتمان سازی و... نیست و باید با توسعهگرایی کشور را ساخت. در پاسخ میگوییم: به هرحال ارتباط فرهنگ پشتیبان با توسعه و تکنولوژی غیرقابل انکار است و به محض نبود زمان و اضطرار و شرایط بحرانی نمیتوان مواجهه کورکورانه با مدرنیته داشت و حتما باید تدابیر عاقلانهای را به کار بست در این رابطه.
#اربعین #هیئت #زیارت #تهاجم_فرهنگی
🆔@dolat_qavi
⭕️نکتهای در باب سیاستگذاری مواجهه انتقادی با مدرنیته؛ اولویت نقد فرهنگ و عقلانیت پشتیبان مدرنیته
▪️نقد مدرنیته از زاویه فرهنگ پشتیبان آن، مقدم بر نقد مدرنیته از زاویهی تکنولوژی، هنر، ادبیات، علوم پایه و... است. اساساً در سیاستگذاری هم این نحوه ورود هوشمندانه است؛ چرا که تا فرهنگ نشکند، پذیرش دیدگاههای انتقادی و اصلاحی آسان نیست. اقناع مردمی که اساساً زندگی را بدون مدرنیته محال و غیرممکن و غیرقابل تصور میدانند نیاز به یک شیب ملایم دارد و آن شیب همین حادثهسازیها و شکستن سیطره فرهنگی مدرن است. هنگامی که فرهنگ غالب بشکند، جسارت روحی و ذهنی ایجاد شود، حساسیتهای جدید، امیال و گرایشهای جدید، بینشهای نو شکل میگیرد، آنوقت مشهورات و کلیشههای موجود که محصول مدرنیته اند آرام آرام بهصورت شیبدارانه زیر سؤال میروند و مورد تردید قرار میگیرند، در آنهنگام تصرف در لایههای رویین نیز شدنی است.
▪️این سیاست غیر از این است که یکباره و ناگهانی بدون فراهمکردن مقدمات به مظاهر و محصولات رویین از جمله طب مدرن، تکنولوژی و... حمله کنیم. یا میتوان ناشیانه گفت که تلویزیون، هواپیما، مترو و... بد است، تا متهم به غارنشینی شویم یا میتوان اصلاً وارد این بازی کثیف نشد و گفت بین کلیه محصولات مدرن و فرهنگ پشتیبان آنها ارتباط است؛ البته این ارتباط هم طیفی و درجهدار است؛ بهعنوان نمونه چرا هوش مصنوعی در ایران ساخته نشد و در غرب ساخته شد؟ چرا این نیاز در آنجا شکل گرفت و در ایران نه؟ اصلاً کاری با بد بودن یا خوببودن تکنولوژی ندارم مساله من این نیست، این در جای خود بررسی شود اما آیا ممکن است محصولات، پیوست فرهنگی نداشته باشند؟ آیا امکان دارد در صورت پذیرش این ارتباط، هنگام اخذ و اقتباس بتوان این پیوست را نادیده گرفت؟ اگر فرهنگ مدرنیته مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد، راه برای نقد عقلانی محصولات رویین و الگوها باز میگردد و الا کاری عاقلانه نیست.
▪️در تاریخ غرب میتوان نشان داد که ابتدا فرهنگ ایندنیایی و «زندگی زمینی» در غرب شکل گرفت و به تدریج شالوده فرهنگ مدرن یعنی اومانیسم نمودار شد، ابتدا در هنر و سپس در فلسفه ظهور و بروز یافت و در معرفتشناسی تبدیل به سوبژکتویسم و در اقتصاد به لیبرالسرمایهداری و در سیاست به لیبرالدموکراسی و... تبدیل شد.
▪️این حمله به فرهنگ مدرنیته و گفتمانسازی آن در بین عموم نخبگان و جامعه، انفتاح و گشایش فرهنگی ایجاد میکند و مقدمهای الزامی برای تصرف در لایهی عقلانیت و الگوهای مدرن است که فرهنگ مدرن، پشتیبان آنهاست. در مجموع نقد بر فرهنگ و عقلانیت مدرنیته مقدم بر نقد محصولات رویین است که باید در سیاستگذاری مواجهه انتقادی و تصرفی نسبت به مدرنیته مورد ملاحظه قرار بگیرد از این روی است که مواجهه انتقادی با علوم انسانی مقدم بر تکنولوژی و علوم پایه و... میشود. عقلا هم اولویت با نقد بخشی از مدرنیته است که با سنت ایرانی و اسلامی اختلاف شدید و ملموس دارد؛ نه بخشی که جزء زندگی روزمره مردم شده و جزو واجبات زیست انسانی و زندگی است. یک عدهای میگفتند ما به کرونا اعتقاد نداریم (ناشیانه و جاهلانه کل یک پدیده و واقعیت را نفی میکردند) و عدهای هم در جواب میگفتند کرونا که گزاره اعتقادی نیست و لطفاً علمی برخورد کنید و مانور رسانهای هم میدادند در تخریب منتقدین. من منکر کرونا نیستم، ضمناً معتقدم غرب در عین نقاط مثبت، نقاط منفی و نیز خلأها و کمبودهای فراوانی دارد و در کل منتقد غربم و معتقدم باید مواجهه تصرفی داشت. قاعده استحاله و مواجهه تصرفی این است که ابتدا باید در چارچوب رایج درگیر شد و کم کم با انفتاح فرهنگی و عقلانی درگیری را توسعه داد.
١.فرهنگ را مجموعهای از گرایشها و بینشها میدانم و آن را فقط منحصر در ذهنیت نمیکنم.
پینوشت: از برخی دولتمردان کنونی جمهوری اسلامی که با پوشش انقلابی، توسعهگرا هستند و کارآمدی را فقط در ساخت مترو و پل و جاده و... تعریف میکنند، سؤالی را طرح میکنم که توسعه و محصولاتی مانند مترو یا پیوست فرهنگی دارند یا ندارند. اگر بگویند ندارند که از جهل و کماطلاعی است و اگر بگویند پیوست فرهنگی دارند پس چگونه است که بدون ملاحظه و بررسی این ارتباط و تدبیر برای مقابله با فرهنگ پشتیبانِ مخرّب آن، دست به توسعهگرایی میزنید؟ صرف اینکه محصولی دارای کارکرد مثبت است آن را در کشور وارد کردن و نادیدهگرفتن فرهنگ پشتیبان آن عاقلانه و منطقی است؟ مگر بگویید فرهنگ پشتیبان آن را بد نمیدانید که دیگر صحبتی نیست و نشان از استحاله حضرتتان دارد. پس اجرای پیوست فرهنگی در کنار سیاستهای توسعهگرایانه الزامی است. همانقدر الزامی است که پیوست عدالت.
در برابر سادهانگاران که میگویند اگر تکنولوژی بد است، آن را کنار بگذارید فقط میتوان گفت که نسبت به پیوست فرهنگی تکنولوژی جاهلید.
✍تفرشی
🆔@dolat_qavi
⭕️ رهبر انقلاب: رجوع به کارشناس، حکمرانی را خردمندانه میکند و ملت را راضی میکند اما مراقب تحمیل نظرات غلط با لباس کارشناسی باشید
🔰 رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم:
▪️ نکتهی چهارم دربارهی مسئلهی کارشناسی است. در تبلیغات آقای دکتر پزشکیان و اظهاراتی که گفته شد، رجوع به کارشناسها تکرار شده. بنده عقیدهی راسخ دارم به این قضیهی رجوع به کارشناس.
▪️ دولتها وقتی که کار کارشناسی میکنند حکمرانیشان حکمرانی خردمندانه و اندیشهورزانه خواهد بود، نه حکمرانی محفلی و رفاقتی و توصیهای. کار کارشناسی خصوصیتش این است که گاهی شما یک کار کارشناسیای را انجام میدهید برخلاف خواست چند رفیق و دوست و آشنا و آدم صاحب نفوذ و اینها، آنها را ناراضی میکنید اما ملت را راضی میکنید.
▪️ منتها یک نکتهای اینجا وجود دارد در انتخاب کارشناس. گاهی اوقات در مواردی تهنشینهای ذهنیِ غلط یک کارشناس با ادبیات کارشناسی میآید در میدان. با لباس کارشناسی میآید در میدان. آن وقت مشکل درست میکند. تحمیل میکند آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیات اخلاقی او را، تحمیل میکند به شما. ۱۴۰۳/۶/۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
#کارشناسی #رهنمودها
🆔@dolat_qavi
⭕️تحلیل و شرحی بر بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با هیئت دولت چهاردهم
👤سیدمحمدمهدی حسینی
▪️رهبری در اوّلین دیدار با هئیت دولت چهاردم در تاریخ 06/06/1403 نکات بسیار مهم و ارزندهای فرمودند. اما یکی از این نکات شاید کمتر مورد توجّه قرار گرفت و آن مسأله «پیوست عدالت و توجّه به تصمیم سازی» است. گزارش خلاصه بیانات ایشان چنین میباشد، البته باید منتظر مشروح بیانات ماند ولی همین مقدار نیز مهم است.
▪️«ایشان با اشاره به تصویب و اجرای برنامهها و قوانین مختلف، تعیین تأثیر آنها در تحقق عدالت را بسیار مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: چند سال قبل مسئله پیوست عدالت را مطرح کردیم و گفتیم که برای هر قانون و تصمیم مهم باید پیوست عدالت تهیه شود که مرحوم آقای رئیسی نیز مقداری در این زمینه پیش رفت و کارهای انجام داد اما نیمهکاره ماند.
▪️رهبر انقلاب، پیوست عدالت را نه یک کار اداری و فرم کاغذی و تشریفاتیِ ضمیمه به قوانین بلکه یک امر واقعی و در متن قوانین و برنامهها خواندند و افزودند: پیوست عدالت یعنی مراکزی مانند سازمان برنامه و بودجه که تصمیمسازی یا آمادهسازی لوایح و قوانین را برعهده دارد و یا گروهی از طرف رئیسجمهور موظف شوند که تأثیر برنامهها و قوانین را بر شاخصهای عدالت اجتماعی از جمله فاصله طبقاتی بسنجند و در صورت افزایش شکاف طبقاتی، آن قسمت از برنامه را حذف کنند.
▪️ایشان با اشاره به اطلاع از تولید نرم افزاری به دست گروهی از جوانان دانشگاهی در خصوص انطباق برنامهها و قوانین با پیوست عدالت، مسئولان را به دعوت از این گروه و استفاده از محصول آنها در صورت مفید بودن توصیه و تأکید کردند: عدالت با گفتن و بیان مکرر زبانی محقق نمیشود بلکه انگیزه و ورود در میدان میطلبد که خوشبختانه این انگیزه در رئیسجمهور وجود دارد و باید بهگونهای عمل شود که هیچ مسئولی نتواند از راه منتهی به عدالت، تخلف کند.»
♦️در این محتوای فاخر چند نکتۀ مهم وجود دارد:
1⃣هر تصمیم مهم و هر قانونی محتاج پیوست عدالت است؛
2⃣عدالت فرمالیته مطلوب نیست بلکه باید در متن «برنامهها» موجود باشد؛
3⃣مراکزی وجود دارند که تصمیمسازی میکنند؛
4⃣سازمان برنامه در دیدگاه رهبری یکی از مراکز میباشد؛
5⃣عدالت اجتماعی یا تعریف شده به شکاف طبقاتی یا یکی از اصلی ترین شاخصهای آن شکاف طبقاتی است؛
6⃣برنامهای که شکاف طبقاتی ایجاد میکند «باید» حذف شود؛
7⃣استقبال از نوآوریها و تولیدات دانشگاهیان در این بحث.
▪️توضیح تمامی نکات درون متن فرصتی واسع می خواهد ولی اشاره به این مقدار لازم است که «تصمیمسازی» در کشور از اهمیّت فراوان بلکه حائز بیشترین اهمیّت است و برای تحقّق عدالت باید این مهم در متن برنامههای سازمانهای «تصمیمساز» کشور حضور داشته باشد.
▪️یک نکتۀ دیگر را نیز از جنبۀ مراحل 5 گانه فرآیند انقلاب اسلامی ذکر می کنم. طبق تصریح رهبری ما از مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی عبور کردیم و در مرحله «دولتسازی» هستیم. تأکید بر وجود «عدالت» در تمامی قوانین و تصمیمهای مهم این جرقه را در ذهن روشن میکند که یکی از مهمترین ارکان «ایده دولت اسلامی» در نگاه رهبری مسأله «عدالت» است و رهبری از شروع ریاست جمهوری شهید رئیسی تا به امروز و استقرار دولت جدید در حال «راهبری» تحقّق عدالت در متن نظام جمهوری اسلامی و قوانین کشور اند.
▪️در پایان به یک «چالش» هم اشاره کنم و آن مسأله تحقّق عدالت در «تصمیمهای مهم» است. تصمیمهای مهم گاهی از جنس قانون نیستند یا آنچه که در قانون میآید دقیقا تمام آن تصمیم نیست. فرآیند «عدالت محور» کردن تصمیم دقیقا چیست؟ و «چگونه» است؟ این مسأله نیازمند نظریه پردازی طرفداران علوم انسانی دینی یا توحیدی یا حتّی بومی [کمترین ادّعاء] می باشد.
#عدالت #تصمیمسازی #دولتسازی
🆔@dolat_qavi