eitaa logo
دولت قوی
583 دنبال‌کننده
85 عکس
22 ویدیو
4 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi کانال دیگر: @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم ❓جامعه فسادزده از بالا باید درست شود یا از پایین؟ ♦️معمولا فساد از «خواص» شروع می‌شود و به «عوام» سرایت می‌کند و صلاح، برعکس از «عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز می‌شود و اجبارا «خواص» را به صلاح می‌آورد، یعنی عادتا فساد از بالا به پایین می‌ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می‌کند. روی همین اصل است که می‌بینیم امیرالمؤمنین علی(ع) در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسیم می‌کند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار یأس و نومیدی می‌کند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار می‌دهد. ♦️این، فکر غلطی است از یک عده طرفداران اصلاح که هروقت در فکر یک کار اصلاحی می‌افتند، «زعماء» هر صنف را در نظر می‌گیرند و آن قله‌های مرتفع در نظرشان مجسم می‌شود و می‌خواهند از آن ارتفاعات منیع شروع کنند. تجربه نشان داده که معمولاً کارهایی که از ناحیه آن قله‌های رفیع آغاز شده و در نظرها مفید می‌نماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد. 📕استاد مطهری، مقدمه کتاب داستان راستان 🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم ⭕️شعار نه غزه نه لبنانِ کوفیان در دوسال آخر حکمروایی امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🔰حجة‌الإسلام محمد عشایری منفرد ♦️امیرالمؤمنین علیه‌السلام پس از پایان فتنه خوارج اصرار داشتند که لشکر مستقیم به سوی شام و سوریه برود و فتنه معاویه را پایان دهد تا دولت علوی بتواند با آرامش به اصلاح فساد سیستمی حاصل از ایام خلافت خلفا بپردازد اما هرچه کوفه را تشویق و تنبیه کردند از این شهر لشکر قابل قبولی آراسته نشد. معاویه در همین فرصت به غارات دست زد یعنی یک گردان چابک را به سوی یکی از شهرهای اطراف کوفه (مدائن و هیت و انبار و عین‌التمر و...) می‌فرستاد تا آن شهر را غارت کنند و بدون اینکه با نزدیک‌شدن به کوفه خود را در معرض تیغ تیز علی قرار دهند، پس از اتمام عملیات فوراً به سوی شام بازگردند. ♦️خطبه 25 نهج‌البلاغه را امام ع پس از غارت یمن، خطبه 26 را پس از غارت مصر و شهادت محمد بن ابی‌بکر، خطبه 27 را پس از غارت انبار و ربودن خلخال از پای یک زن یهودی، خطبه 39 را در زمان غارت عین‌التمر و... ایراد فرموده‌اند و در همه آنها ایده علی علیه السلام این است که باید از منافع فراسرزمینی دولت علوی در سرزمین‌های اطراف دفاع کرد اما مردم کوفه حاضر به همدلی نبودند! در خطبه 34 که مربوط به همین روزها است به مردم کوفه فرمودند شهرهای اطرافتان تکه تکه می‌شود اما شما نه دردتان می‌آید، نه غیرتی می‌شوید و نه خشمگین می‌شوید (تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُون) 🆔@dolat_qavi
بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم ⭕️اولین گام وفاق و وحدت؛ وحدت حول «دشمن» ♦️«اصلاح» یک ضرورت است؛ امکان ندارد همچون گذشته عمل کرد و انتظار تغییر داشت. هرجا که نیاز باشد باید مسیر گذشته را اصلاح نمود. در مورد ضرورت اصلاح اجماع وجود دارد اما در مورد فرآیند اصلاح و مکانیسم‌های آن اختلاف‌نظر است. ♦️ با صرف نظر از اختلافات دراین‌باره، برای اصلاح نیاز به وحدت و اتحاد است. اولین گام برای وحدت، وحدت حول دشمن [مشترک] است. مهم‌ترین مؤلفه‌ای که در وحدت باید اتفاق بیفتد، وحدت حول دشمن است که نیازمند شناخت عمیق (نه سطحی) دشمن است. ♦️اگر در مبارزه با دشمن دودستگی به وجود آمد و در دوست یا دشمن‌بودنِ دشمن اختلاف ایجاد شد، شکست و انحراف حتمی است. این ضعف در جنگ صفین اتفاق افتاد و طومار سپاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را به هم ریخت و از دل آن خوارج شکل گرفت. 🔗پی‌نوشت تکمیلی: برای اصلاح نیاز به مبارزه و درگیری با موانع و چالش‌های در مسیر اصلاح هستیم که موجب تداوم وضع موجودند؛بنابراین ابزار اصلاح، مبارزه است. اولین گام مبارزه، اتحاد است که نیازمند دشمن‌شناسی است‌؛ چرا که در مبارزه و اصلاح، باید وحدت و اتحاد حول دشمن داشت‌. 🆔@dolat_qavi
بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم ⭕️عدم خوش‌بینی نسبت به دشمن ♦️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله مظهر مبارزه با جبهه باطل -که مصداق امروزی آن تمدّن غرب است- می‌باشد. ویژگی اصلی و مهم ایشان این است که ذره‌ای به جریان باطل خوش‌بین نیست و این بدبینیِ واقع‌بینانه، سرسختانه و مبارزه با باطل را همواره در عرصه‌ی اندیشه و میدان عمل دنبال می‌کنند. اندیشه‌ی راهبردی ایشان اقتضاء‌ می‌کند که همواره دشمنی دشمن را در ابعاد مختلف و عرصه‌های متنوع -سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دانشی- در نظر بگیرد و برای مهار دسیسه‌ها و توطئه‌چینی‌های او اقدام کند. همین دشمنی دشمن را در همه‌ی ابعاد‌دیدن از او شخصیتی دوراندیش ساخته است. ♦️ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله در مراسم یازدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در تاریخ ۱۳۷۹/۰۳/۱۴ فرمودند: «... کسانی که روی مردم اثر میگذارند - کسانی که حرفشان، اقدامشان، عملشان، منششان، نوشته‌شان، روی مردم اثر میگذارد - چند خطر بزرگ آنها تهدیدشان میکند که باید بسیار مراقب باشند. یکی خطر خسته شدن است، یکی خطر راحت‌طلبی است، یکی خطر میل به سازش است، یکی خطر چسبیدن به منافع نقد است؛ همان بلایی که بر سر کسانی که انقلاب فلسطین را منحرف کردند، آمد؛ همان خطری که بر سر همه رهبرانی آمد که ملتهای خودشان را از مسیر درست و راهی که شروع کرده بودند، منحرف کردند و بازداشتند. بارهای سنگین بر روی نیروهای اثرگذار روی ذهنهای مردم است. باید ایمان و پارسایی خودشان را تقویت کنند؛ باید اتکای خودشان را به لطف و فضل خدا زیاد کنند؛ باید به دشمن لحظه‌ای خوشبین نباشند؛ دشمن درصدد ضربه زدن است. اگر خواص یک کشور - یعنی نیروهایی که با زبانشان، با قلمشان، با رفتارشان، با امضایشان، بر روی مسیر یک ملت اثر میگذارند - میل به سازش و راحت‌طلبی و زندگی مرفه و خوشگذرانی پیدا کنند و از حضور در میدانهای خطر خسته شوند، آن وقت خطر تهدید میکند. لذاست که شما میبینید امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در دوران خلافت کوتاه خود، بیشترین خطابش، بیشتری ملامتش، بیشترین توصیه‌اش و بیشترین تذکّرش، به کسانی است که به آنها مسؤولیت داده بود تا بخشهای مختلفی را در آن کشور بزرگی که در اختیار آن حضرت بود، اداره کنند. امام بزرگوار ما بارها و بارها به مسؤولان کشور، به ما، به شاگردان خودش، به دستپروردگان خودش، تذکّر میداد. مضمون آن تذکّر این بود که مبادا به چرب و شیرین زندگی راحت، خودشان را عادت بدهند و از مجاهدت در راه خدا باز بمانند.» 🌐https://khl.ink/f/3010 🆔@dolat_qavi
⭕️به‌زنجیرکشیدن ملّت؛ با تئوری‌سازی استعماری 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️ «من البته درباره تفکّر و فرهنگ وارداتی غرب بارها صحبت کرده‌ام. بعضی ممکن است این را حمل بر نوعی تعصّب و لجبازی کنند. نه؛ این تعصّب و لجبازی نیست. برای به زنجیر کشیدن یک ملت، هیچ چیزی ممکن‌تر و سهلتر از این نیست که قدرتمندان عالم بتوانند باورهای آن ملت و آن کشور را بر طبق نیازهای خودشان شکل دهند. هر باوری که یک ملت را به اتّکای به خود، اعتماد به نفس، حرکت به جلو و تلاش برای استقلال و آزادی وادار کند، دشمن خونی آن، کسانی هستند که میخواهند با قدرت متمرکز، همه دنیا را در اختیار بگیرند و به نفع خودشان همه بشریت را استثمار کنند. لذا با آن فکر مبارزه میکنند. در نقطه مقابلش، سعی میکنند با راهها و شیوه‌های مختلف، افکار و باورها و جهتگیریهایی را در میان آن ملت ترویج کنند که به گونه‌ای بیندیشد که آنها میخواهند. وقتی آن‌طور اندیشید، آن‌گونه هم عمل و حرکت خواهد کرد. این یک ابزار بسیار رایج است؛ تئوری‌سازی استعماری. این کار را از اوّلِ انقلاب در ایران کرده‌اند و امروز هم میکنند. در جاهای دیگر دنیا هم انجام داده‌اند؛ مخصوص این دوران هم نیست. ♦️در قرن نوزدهم، انگلیسیها جنگها و لشکرکشیهای استعماری را شروع کردند. آنها به آفریقا و آسیا و هند و جاهای دیگر میرفتند و کشورها را تصرف میکردند و انسانها را به بردگی میگرفتند. امروز دهها میلیون سیاهپوست امریکایی که در آن شرایط زندگی میکنند، از اولاد همان بردگانی هستند که همین آقاهای متمدّن قرن نوزدهم، آنها را از آفریقا و از میان خانواده‌ها و از آغوش پدران و مادرانشان بیرون کشیدند و برای کارگری و مزدوری و نوکری به آن‌جا بردند. این کارها جنایتهای آشکار بود. برای این‌که بتوانند این کارهای خلاف عقل و خلاف شرع و خلاف همه قوانین بشری را به گونه‌ای توجیه کنند، برایش تئوریهای به اصطلاح روشنفکری و روشنفکرپسند درست میکردند. خود نام «استعمار» یکی از همین تئوریهاست؛ یعنی برای آبادی این مناطق میرویم! عیناً همین مطلب امروز در دنیا وجود دارد. کسانی که میخواهند بر روی زندگی و منابع انسانی ملتها کار کنند و از آن بهره‌برداری نمایند، یکی از کارهایشان تئوری‌سازی برای ملت‌هاست. ♦️من میخواهم محیط دانشگاه و جوان دانشجوی خودمان را توجّه بدهم که مواظب تئوریهای وارداتی غربی که هیچ هدفی جز حفظ آن روابط تحکّم‌آمیز غرب با کشورهایی از قبیل کشور ما را ندارد، باشند. البته تحت نامهای مختلف، بسیار حرفها زده میشود؛ اما هدف یک چیز بیشتر نیست. این انقلاب و این نظام و این حرکت عظیم مردمی آمده و این سلطه و اتوریته تحکّم‌آمیز غربی را در این کشور شکسته است. امروز در کشور ما ارزشهای غربی به صورت قانونی و رایج وجود ندارد. امروز دادن منافع کشور به بیگانگان، در کشور ما یک امر مذموم محسوب میشود. امروز سفره‌ای را که با هزاران طمع در این کشور پهن کرده بودند - بخصوص امریکاییها - جمع شده میبینند. این برای مراکز قدرت و تسلّط جهانی، خسارت کمی نیست. برای برگرداندن اوضاع به صورت قبلی چه کار کنند؟ اوایل انقلاب ناشیانه آمدند و جنگِ روبه‌رو راه انداختند؛ ولی وقتی بینیشان به خاک مالیده شد، فهمیدند راهش این نیست. لذا به جنگ فرهنگی متوسّل شدند. جنگ فرهنگی کار آسانی نیست؛ کار زبدگان است. لذا زبدگان مینشینند فکر میکنند و نسخه مینویسند و متأسفانه عدّه‌ای هم در داخل همانها را رله میکنند! آنها حرفهایی را میزنند، عدّه‌ای هم فارسىِ آن را میگویند و شکل بومی به آن حرفها میدهند! باید مراقب اینها بود.» 🌐https://khl.ink/f/3053 🆔@dolat_qavi
به مردان میدان اعتماد داریم اما از مدعیان دیپلماسی شاکی هستیم. حافظه‌ی تاریخی جمهوری اسلامی ثبت کند که غربگرایان مدعی دیپلماسی با درپیش‌گرفتن سیاستِ مثلاً تنش‌زدایی و بهانه‌جویی در گرفتن انتقام شهید اسماعیل هنیه، با خوش‌بینی به دشمن و اعتماد ساده‌لوحانه به وعده‌های پوچ آمریکا برای تحقق آتش‌بس، با موضع‌گیری‌های منفعلانه و اظهار نظر‌های خام و ناسنجیده، سگ هار و قلاده‌شکسته غرب را هارتر کرده تا دست به ترور شهید حسن نصرالله بزنند. آنان منطقه را ناامن‌تر کرده و کشور و منطقه را به سمت تشدید تنش و جنگ بردند. 🆔@dolat_qavi
بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم ⭕️کاربست متقن «روش اجتهادی» و درک صحیح سیره ائمه علیهم‌السلام 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️«لازم است بتوان با متد و روش فقاهت حقایق اسلام را (احکام، اصول، معارف و همه چیزهای لازم، حتی تاریخ اسلام را) (فهمید). بدون آگاهی و دانش و قدرت تجزیه و تحلیل نمی‌شود فهمید. این زندگی ائمه علیهم‌السلام را که این‌قدر درباره‌اش اشتباه کردند، ائمه علیهم‌السلام را به عنوان یک چهره‌ای منفی گریزان از مسئولیت، تسلیم در مقابل دستگاه‌های زور و ظلم و جور معرفی‌کردن، این به خاطر عدم فهم روایات و احادیث بوده است. علمای بزرگ و فقها به این چیزها خودشان را مشغول نمی‌کردند. معمولاً طبقات متوسط از اهل علم به این کار خودشان را مشغول می‌کردند. آن‌ها هم نمی‌توانستند درست استنباط کنند. ما وارد این روایات شدیم دیدیم همین روایاتی که در مناقب هست این‌ها چیز دیگری معنا می‌دهد، نفهمیدند. ائمه به هیچ‌وجه نقششان نقش منفی تسلیم‌پذیر بیمارگونه نیست.» 📕بیانات در مراسم عمامه‌گذاری مسجد مجد؛ ۱۳۶۷/۱۲/۱۵ 🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم ⭕️بحران تجدد (شبه مدرنیته)؛ مسأله‌ی ایران معاصر ♦️تمام مسائل و مشکلاتی که امروز با آن‌ها روبرو هستیم و مردم از آن‌ها رنج می‌برند؛ برخاسته از پی‌آمدهای شبه مدرنیته در ایران است؛ چه شبه‌مدرنیته سیاسی، چه اقتصادی، چه فرهنگی و... مشکلات انکارناپذیر اقتصادی از جمله تورم افسارگسیخته، بیکاری گسترده، نظام اقتصاد‌یِ نابسامان و پریشان، زمین‌خواری و کوه‌خواری، رانت‌خواری و ویژه‌خواری، حقوق نجومی، و مشکلات سیاسی و مدیریتی از جمله نظام عریض و طویل بروکراسی، وجود مدیران فاسد یا بی‌کفایت، مشکلات مربوط به شهرسازی و معماری از ترافیک خیابان‌ها، نبود زیرساخت‌های مناسب در شهر برای اتومبیل‌ها، تا معماری نامتوازن و نامنسجم؛ ساخت ساختمان‌های ده‌طبقه‌ای در کوچه‌های بن‌بست هشت‌متری با مجوز کارشناس‌های تکنوکرات شهرداری، تا مسائل فرهنگی و بسیاری از مسائل در حوزه‌های اخلاقی، تماماً به این مسئله برمی‌گردد؛ پی‌آمد‌های شبه مدرنیته در ایران به‌خصوص ساخت اقتصادی آن. جامعه‌ی ایرانی این را باید واضح و عمیق بفهمد. ♦️باید تاریخ را دقیق مطالعه کرد تا ببینیم از چه زمانی دچار این وضعیت شدیم و وارد قهقرا شدیم و به تدریج تحت تحمیل، غارت، سلطه و استثمار قرار گرفتیم و محروم و گرسنه شدیم. چگونه و از چه زمانی دچار این مشکلات شدیم که حتی امروز هم به آن‌ها دچار هستیم و با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم. ما تا زمانی که در عالم ایرانی و اسلامی به سر می‌بردیم، تا زمانی که تجددمآبی به ایران نیامده بود، اصلاً چنین وضعیتی نداشتیم. همه‌ی آن عالم سابق، گل و بلبل نبود، یک‌سره بهشت نبود، از صفویه بت نمی‌سازم، هرگز معایب، مظالم و جنایات و ضعف‌های شاهان و اطرافیان‌ آن‌ها را نادیده‌ نمی‌گیرم، صفویه ایده‌آل ما نیست، اما به‌هرحال عالم ایرانی-اسلامی ارمغان و ره‌آوردهای زیادی برای ما داشت: ما یکی از تمدن‌های قدرت‌مند بودیم که هم رشد فکری و علمی داشتیم، هم دارای جریان‌های قویِ حکمی و فلسفی بودیم؛ سهروردی، ابن سینا و ملاصدرا داشتیم و هم صاحب جریان‌های بی‌نظیر ادبی بودیم؛ حافظ، سعدی و عطار داشتیم. دورانِ نقطه اوج معماری ایرانی-اسلامی و هنر و بسیاری از مولفه‌های دیگر تمدنی بوده است. آن عالَم سابق، امنیت‌‌‌، استقلال، رفاه و نان شب ما را تأمین می‌کرد، اقتصاد ما را مستقل نگه داشته بود. ما در کنار یکی از هولناک‌ترین امپراتوری‌های دنیا(عثمانی) -که تا پشت دروازه‌های وین رفته بود و اروپایی‌ها به شدت از آن می‌ترسیدند- توانمند، مقتدر و مستقل بودیم و به هویتِ خودمان مانده بودیم، اگر چه در بعضی جایگاه‌ها شکست می‌خوردیم، اما گاهی پیروز می‌شدیم و سرحدات را کاملاً حفظ کرده بودیم. 📖صفحه‌ی ۱ 🆔@dolat_qavi
♦️باید در ابتدای امر، این مسأله را درک کرد که حدود دو قرن (تقریباً ۲۳۰ سال) است که ما با پدیده‌ای روبه‌رو شدیم. از عالَم و خانه‌ی خود رانده شدیم، آن را کنار زدیم و عالم خود را از دست دادیم، اسیر شبه‌مدرنیته شدیم و بی‌خانمان شدیم. بنابراین موضوع دو قرن اخیر ما «تجددمآبی» است. اما دقيقاً اتفاقی که بعداً افتاد، این بود که نظامِ جهانی غرب مدرن آمد و ما را سهیم در عالم مدرن و عالم مدرنیته نکرد، یک صورت‌بندی و فونداسیون برای ما ذیل عالم مدرن قرار داد که هرگز مدرنیته نبود. تعابیری که بعضی از روشنفکران سکولار -که اغلب طرفدار تجدد و تجددمآبی هستند- در توصیف این وضعیت به‌کار برده‌اند که مؤیدی بر این ادعاست. برخی از این تعابیر عبارتند از اصطلاحات: شبه مدرنیته (آقای کاتوزیان)، مدرنیته‌ی ایرانی (آقای میرسپاسی)، شیوه‌ی تولید مستعمراتی (آقای دکتر شاپور رواسانی که هم گرایش سوسیالیستی هم ملیِ استقلال‌طلب دارند). آن‌ها می‌خواهند به این مطلب اشاره کنند: چیزی که در این‌جا محقق شد، آن مدرنیته‌ی اصلی نبود، بلکه یک مدرنیته‌ی ناقص، تقلیدی، معلول و ناکارآمد که حتی به اندازه‌ی مدرنیته اروپا کارایی و کارآمدی نداشت؛ بروکراسیِ وارداتیِ ناکارآمد، الگوی دانشگاهی وارداتیِ تقلیدی و غیرخلّاق، چنین چیزی برای ما آمد و ما از نظر فلسفه‌ی تاریخی بی‌عالم شدیم؛ یعنی وضعیتی که حتی برخی از روشنفکران (دکتر داریوش شایگان) در کتاب آسیا در برابر غرب (۱۳۵۶ شمسی) می‌گوید: ما آن تاریخ و فرهنگ گذشته را از دست دادیم و به غرب هم نرسیدیم و سپس می‌گوید: ما خطر نیهیلیسم را در پیش داریم که ره‌آورد تجدد است. تجددی که ناشی از جهل درباره‌ی غرب و ناآگاهی درباره‌ی تقدیر تاریخی غرب بود (نه حاصل شناسایی غرب و آگاهی از آن). 🔗پی‌نوشت: از آن‌جا که مساله به صورت فراگیر و عمومی فهم نشده، ما فراتر از یک مسأله با آن مواجه هستیم. مدرنیته را هم نباید تقلیل به قانون‌خواهیِ صرف داد بلکه علاوه بر آن سراغ اخذ فرهنگ و فلسفه‌ غرب هم رفتیم و در بررسی تجددخواهی باید سراغ پیوست فرهنگی مدرنیته رفت. فرهنگ ایرانی ملغمه‌ای از فرهنگ‌های مختلف شیعی، سنی و صوفی‌مسلکی و تجدد‌مآبی بوده است که عامل انحطاط در ایران قبل از غرب‌گرایی، غلبه‌ی صوفی‌مسلکی و عرفان‌زدگی، انتزاعی‌نگری فلسفی و دین‌داری فرد‌گرایانه و... بوده است که در جای خود باید بررسی شود اما از دوره‌ای به‌بعد قدرت اداره و هویت‌سازی به دست غرب و شبه غرب است. البته پیش از تجددخواهی، آن علت‌العلل انحطاط در جایی از تاریخ رقم خورد که عالَم به دست سران باطل از مدار صحیح خود خارج شد (سقیفه) و این انحطاط تا عصر ظهور حضرت حل نخواهد شد. معضل کنونی از یک طرف به ناکارآمدی‌های الگوهای دسته‌چندم غربی مربوط می‌شود و از طرف دیگر این است که جامعه‌ی ما نه کاملاً غربی شده است و نه کاملاً متعبد به دین و مذهب و چون هر دو مولفه را طلب می‌کند با چالش و تضاد و آسیب مواجه می‌شود. 🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم بالأخره روزی روشن می‌شود که همه‌ی تکنولوژی و دستاورد‌های مدرنیته به‌ظاهر برای خدمت به بشریت بودند اما در واقع هدف از ارائه آن‌ها، کنترل و نظارت بشر در سیطره‌ی قدرت مدرنیته بود. به میزانی که وابستگی بشر به مدرنیته را تشدید و تقویت کند و منجر به حفظ این کنترل و نظارت گردد خدمات می‌دهد. قدرت این‌جا چهره‌ای دارد که اگر فرد محکوم از آن آگاه شود، رضایت خود را از این‌گونه اعمال قدرت ابراز می‌کند.(صرف نظر از لج‌بازی برخی افراد با جمهوری اسلامی) کامنت‌ها را ببینید. این روز‌ها به تناسب حوادث رخ‌داده در جنگ با اسرائیل (پیجر و...)، زمان بحث از تکنولوژی و نسبت آن با قدرت است اگر فرصت شود ان‌شاءالله... عجیب‌تر اینکه برخی از خودی‌ها این گمانه مهم را که قابل بررسی است سریعاً رد می‌کنند، این کار عاقلانه‌ای نیست. باید به سمت بومی‌سازی تکنولوژی پیش‌رفت. 🆔@dolat_qavi