eitaa logo
دولت قوی
589 دنبال‌کننده
84 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياست‌های ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد. 💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند. 💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربه‌راهی است كه احياناً آمريكا هم می‌تواند به‌وسيله او بار ببرد. 📕منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳‌۷۳‌/۴‌/۴ ☑️ @AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
رسالت ما؛ تحقّق فقه در ساحت جامعه ✅ فلسفه هم لازم است اما امتداد اجتماعی نداشته است و آنچه نظام و جامعه را اداره می‌کند، عملاً «فقه» است. 👤حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله 🔸ما اگر بخواهیم آنچه را كه باید عمل بشود، در یك جمله خلاصه كنیم، آن یك جمله عبارت از فقه اسلامی است. ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده كنیم. 🔸 «فقه اسلامی» ، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نیست؛ «فقه اسلامی» مشتمل بر جوانبی است كه منطبق بر همه‌ی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقه‌اللَّه الأكبر این است. آن چیزی كه زندگی انسان را اداره می‌كند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - «فقه» است. 📄 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم - ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ =============================== 🔸 ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد. این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. 🔸 فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان «فقه اسلام» است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم، بلکه کاملاً تأیید میکنم. فلسفه هم لازم است؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً «فقه» ما است.علّت هم این است که فلسفه‌‌ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده است. 🔸 بنده یک مدّتی یک بحث قصاص می‌کردم و نظرات حقوق‌دان‌های غربی را دوستانی که با ما همکاری می‌کردند و بلد بودند، اینها را برای بنده می‌آوردند و من گاهی اوقات نگاه می‌کردم به نظراتی که آنها داشتند در مسائل گوناگون. خوب تعمّق‌های خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب ‌جواهر یا مِن‌ باب ‌مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ اینها خیلی عمیق‌ترند، خیلی ژرف‌نگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّه‌ترند؛ خب اینها ظرفیّت حوزه است. 🔸این حوزه می‌تواند همه‌‌ نیازهای یک نظام اسلامی را، جامعه‌‌ اسلامی را برآورده کند، اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمی‌افتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. یک نمونه‌اش را حالا مثلاً شما ملاحظه کنید که غالباً شبیه این نمونه، خیلی خیلی ‌خیلی نادر است؛ مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانی‌ها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به ‌ فقهای دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنک‌اللاربَوی را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنک‌اللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز می‌دهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخ‌ها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمی‌‌ای، سوّمی‌ای‌ داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرف‌نگری و عمق‌یابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه می‌تواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. 📄 بیانات در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳/۱۲/۱۳۹۷ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت می‌پذیرد. اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمول‌های علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت... 🔰مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی 📆دهه ۶۰ و ۷۰ ♦️سلطه کفار بر مسلمین همیشه از طریق غارت اموال و تصرف اراضی نبوده است؛ زیرا این حربه شناخته شده و راه مقابله با آن نیز تجربه شده است. آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت می‌پذیرد. نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روابط اجتماعی و حتی نظام خانوادگی وقتی تحت سیطره فرمول‌ها، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزار وارداتی کفار قرار گیرد، چیزی جز هجوم کفر بر توحید نیست؛ به عبارت دیگر، اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمول‌های علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود؛ به عنوان مثال وقتی واحد پول مسلمین تحت تسلط کفار درآید، سنگینی مالی آن پشتوانه‌ای برای کفار خواهد بود. در این صورت نظام بانکداری در جهت تحکیم تمرکز، به جمع‌آوری پول مردم مبادرت می‌ورزد و تولید ناخالص ملی نیز به شکلی است که پول مسلمین همچون قمری دور پول کفار به گردش درآمده و روابط ارزی به نفع تمرکز ثروت جهانی تمام می‌شود. ♦️حمله کفار اکنون، نه فقط در زمینه‌های اقتصادی که در همه ابعاد در کلیه رشته‌های علوم صورت می‌گیرد. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت مانند این که تدبیر مدیر کارخانه شراب‌سازی با فرض ثبوت خط تولید، تأثیری در آثار وضعی شراب به وجود نمی‌آورد؛ زیرا وقتی فرمول تبدیل انگور به شراب اساس این فعالیت کارخانه باشد، تدیّن مدیر قادر به خنثی‌کردن سکرآوری شراب نخواهد بود. 🆔@Asre_jadid_57
1401-11-22 mirbageri.mp3
11.48M
🔰 پاسخ ⁧آیت‌الله میرباقری به کسانی که معقتدند طبق احادیث هر عَلَمی که قبل از ظهور برای حکومت بلند شود، طاغوت است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ انسان‌ها در هر نظام‌ اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند که کشانده می‌شوند به یک سمت خاصی. این تور احاطه‌کننده‌ی بر اراده، حرکت و حیات انسان، امروز ریزتر بافته شده... 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️من همیشه نظام‌های اجتماعی را به تورهای ماهی‌گیری مثال می‌زدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را می‌کشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده می‌شوند و نمی‌فهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت می‌کند در داخل تور، آنها خیال می‌کنند آزادند و دارند راه می‌روند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظام‌های اجتماعی هم این چنین‌اند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همین‌طور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسان‌ها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده می‌شوند به یک طرفی؛ اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسان‌ها را به طرف بهشت می‌روند، و اگر به‌طرف جهنم ببرند، انسان‌ها دارند به طرف جهنم کشانده می‌شوند. ♦️قرآن می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظام‌های باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسان‌هایی را که در سایه این نظام‌ها دارند زندگی می‌کنند می‌کشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند می‌برند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند. 📕بیانات در جلسه بیست و دوم تفسیر سوره بقره، ۱۳۷۱/۰۱/۲۶ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17177 ♦️همین محدودیت‌هایی که امروز به شکل پنهان، اراده‌ی انسان‌ها را به زنجیر میکشند، اینها یک روز به صورت آشکار بوده است. این تور احاطه‌کننده‌ی بر اراده، حرکت و حیات انسان، امروز ریزتر بافته شده، از خیوط و نخ‌های باریکتری استفاده شده و با مهارت بیشتری به آب انداخته میشود. آن روز این مهارت‌ها نبود؛ اما آشکارتر و قلدرمآبانه‌تر بود. 📕بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ - 1384/10/29 https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3328&nt=2&year=1384&tid=1622 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ای کاش از منابع قرآنی و روایی دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی می‌زدیم. خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغت‌های سياسی شد، مثل «استكبار» و«مستضعفين». متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» مي‌گویيم «اقشار آسيب‌پذير». 👤 دکتر محمد رجبی دوانی ♦️"یکی از بستگان نزدیک ما هميشه مجله تايمز را مطالعه می‌کند. حدود پانزده، شانزده سال پیش يك مجله تايمز را در دستش دیدم که عكس سه نفر پشت جلد آن چاپ شده بود و زیر آن نوشته بود: «سه نفر از نمايندگان حزب‌الله»! من هر چه نگاه كردم، ديدم نه قيافه اين‌ها لبنانی است و نه موضوع، موضوع حزب‌الله است؛ تيتر مقاله هم مثلاً تحلیل بودجه در كنگره آمريكا بود. از او پرسیدم موضوع چیست؛ گفت مگر خبر نداري، جمهوري‌خواه‌ها به دموكرات‌ها که معتقدند باید رفاه اجتماعی را بیشتر کرد، «كمونيست» می‌گویند و دموکرات‌ها هم به جمهوری‌خواه‌ها به دلیل طرفداری از جنگ، «فاشيست» مي‌گويند. گروهي هم با هر دوي اينها مخالفند كه اسم‌شان را گذاشته‌اند «حزب الله»! جالب است که این نام‌گذاری برای مسخره هم نبود و واقعاً گروهي كه با اين دو گروه مخالف بودند را به عنوان «حزب الله» می‌شناختند؛ یعنی اصطلاحات جمهوری اسلامی تا آمریکا هم رفته بود. ♦️اساساً خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغت‌های سياسي شد، مثل «استكبار» ، «استضعاف» و «مستضعفين» . متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» می‌گویيم «اقشار آسيب‌پذير». زیرا وقتي «مستضعف» گفته می‌شود، در مقابلش يك «مستكبر» قرار دارد كه او را به استضعاف کشانده است، ولي وقتي مي‌گویيم «آسيب‌پذير»، يعنی خودش آسيب‌پذير است. واژه «مستضعف» دارای يك بار انقلابي بود و ریشه قرآنی هم داشت، ولی ما آن را كنار گذاشتيم؛ در حالی که اينها به عنوان واژگان انقلاب اسلامي ايران به ادبیات سياسي جهان راه یافته است و اي كاش ما باز هم از منابع قرآنی و روايی‌مان دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی می‌زدیم." 📕 دورهٔ تاریخ تمدّن غرب در فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔@Asre_jadid_57
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آیت‌الله میرباقری ♦️مبارزه با راننده اسنپ و رستوران‌دار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام‌ ناموفقی است چرا که فقط با کسانی که مرتکب جرم شده‌اند برخورد کرده‌اید اما با شبکه اشاعه و اقامه‌ی آن درگیر نشده‌اید. اینطور نمیشود که به اقامه‌کننده بی‌عفتی لقبِ کارشناس ارشد و دانشمند بدهید اما به خانمی که مرتکب فسادی شده که از لوازم آن دانش است، لقب عمل‌کننده به منکر بدهید. ♦️در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند. 📎پی‌نوشت: اهتمام‌شان به لایه‌های بنیادینِ معضلاتِ کنونی به‌خصوص،«نظام تصمیم‌سازی» ستودنی است. 🆔@Asre_jadid_57
🔰مرحوم علامه حسینی الهاشمی 🔸دوره دوم ریاست آقای هاشمی بر مجلس بود، من به دیدن ایشان رفتم. گفت « آقای حسینی چه کار می‌کنید؟» گفتم:« جامعه دو ماشین تولید اطلاعات دارد: در یکی مطلق گرایی حسی اصل است و پیش فرض روش و شاخصه کارآمدی در آن باید حسی باشد و از وحی شرط نمی‌پذیرد، حتی وقتی که به وحی و ایمان و عقل نظر می‌کند، آن‌ها را به صورت حسّی تفسیر می‌کند. تولید اطلاعات این ماشین بر اساس این روش است. شخصیت‌هایی را هم که تحویل می‌دهد، کارآمد هست و قدرت اداره دارند. 🔸جامعه ماشین دیگری نیز برای تولید اطلاعات دارد که حوزه علمیه است که منطق آن از انتزاع آغاز می‌کند و به التزامات قبلی معتقد است و به این که موضوع این عنوان و حکمش چیست، اکتفا می‌کند ولی نمی‌تواند به عمل و عینیّت دست بزند». 🔸گفتم:« بین این دو دستگاه تولید اطلاعات(دانشگاه و حوزه) اختلاف وجود دارد. شما که رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته کنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر کنار بروید».ایشان در آن زمان که زمان حضرت امام(رحمه الله علیه) بود- گفت:« ما این مشکل را از طریق شورای تشخیص مصلحت حل کرده ایم». من تبسّم کردم و گفتم:« این حل سیاسی است و نه حل منطقی. رابطه بین دو دستگاه تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود، چالش اجتماعی آن فقط به تأخیر می‌افتد، نه این‌که از بین برود» ایشان متوجه شد که من چه می‌گویم و گفت:« اول صبح، اوقات مرا تلخ کردی» ... 📕صفحه‌ی ۲۷ کتاب معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از زبان استاد 🆔@teghtesadi 🆔@Asre_jadid_57
⭕️او می‌گفت: نمی‌شود تکنولوژی غرب را گرفت و فرهنگ آن را نه! سخت‌افزارهای موجود غربی بر اساس نرم‌افزار مادی‌گرایی غرب است. راه نجات، خروج از ولایت تکنیک و برهم‌زدن وضع موجود به نفع وضعیت موعود است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️مهم‌ترين امتحان معاصرِ بشر این است كه بشر عقلانيت خودش را تسليم به وحی كند. 🔰حضرت آیت‌الله میرباقری ♦️اينكه ما بياييم دانش‌هاي ديگر را مطالعه كنيم، اصلاح كنيم؛ يعني چي بخواهيم اصلاح كنيم؟ با چه روشي اصلاح مي‌كنيد؟ بخوانيد كتب غربي‌ها را، غير اسلامي‌هايش را حذف كنيد! جامعه‌شناسي را اين طوري مي‌شود اسلامي كرد؟! يا بايد از بنياد، پارادايم‌هاي جامعه‌شناسي را و بعد «روش تحقيق» در جامعه شناسي را طراحي كنيم؛ مبتني بر اين پارادايم‌ها و آن روش تحقيق، تحقيقات شكل بگيرد، جامعه شناسي اسلامي توليد مي‌شود. كاري كه غرب كرده، شما اسلامي‌اش را بايد انجام بدهيد. پس اينكه بخوانيم و اصلاح كنيم، چيزي از درونش درنمي‌آيد. ♦️اينكه يك علم انضمامي اضافه كنيم؛ همين علوم خوب‌اند، بياييد يك علمي بهش اضافه كنيد كه مبادي و غايات را هم بيان بكند. باران كه مي‌آيد، بگويد علت غايي و فاعلي‌اش چيست. بيماري‌ها را علت فاعلي و غايي‌اش را هم بگويد. اين هم علم ديني درست نمي‌كند. اينكه ما بياييم فلسفه‌هاي مضاف طراحي بكنيم، اين به نسبتي علم را ديني مي‌كند. به نسبتي كه فلسفه ما به دين منتسب است، به همان نسبت كه اين فلسفه باز در علم جاري مي‌شود، علم، ارزش اسلامي پيدا مي‌كند ولي كافي نيست. ♦️براي اينكه منظومه هماهنگِ عقلانيت بشر كه مهمترين امتحان معاصرِ بشر است كه بشر عقلانيت خودش را تسليم به وحي بكند؛ نه حسش را، تعقل خودش را؛ نه اينكه بگويد عقل دارم مي‌فهمم؛ بعد از اينكه فهميدم، در عمل حالا يا بندگي مي‌كنم يا نمي‌كنم. نه. خود قوه تعقل، مثل چشم است. آقا! چشم، مناسك بندگي دارد ديگر، حلال و حرام دارد. خود عقل نیز، حلال و حرام دارد. حلال و حرامِ تعقل، در «روش تحقيق‌»اش است. عنايت فرموديد. تعبد در عقلانيت، تقواي در تعقل، غير تقواي در علم است. آقا! نماز شب مي‌خواند، خيلي آدم خوبي است ولي وقتي تعقل مي‌كند، به روش غربي تعقل مي‌كند؛ تعقلش اسلامي نيست. اينكه اين تعقل هم بياييم تركيب كنيم با معارف اسلامي، باز اسلامي نمي‌شود. عرض كردم حتي اگر روش تعقل شما اسلامي نبود، موضوع تعقل‌تان دين باشد، اسلامي نيست، حرام است، تحريف دين است. موضوع تعقل، قرآن هست! بيست سال روي قرآن كار كرده اما با روشي كه روش تأويل است. يك كتاب نوشته، همه‌اش تأويل قرآن است، تأويل به رأي است. عنايت مي‌كنيد. جريان تقوا در تعقل، اين معناي تعبد است. ♦️تعبد هم بايد قاعده‌مند بشود، يعني از عقلانيت عبور كند. عقل بگويد قواعد بندگي در تحقيق چيست، آن هم تحقيقات شبكه‌اي اجتماعي. كهكشان عقلانيت اجتماعي را مي‌خواهد تسليم به شرع كند، نوراني كند؛ خب اين پيدا است خيلي دقتي كه مي‌برد، بيش از اين حرف‌ها است. شما مي‌خواهيد چكار كنيد تا بگويم چقدر دقت كنيد. اينكه گاهي ما را متهم مي‌كنند كه چقدر عميق مي‌كنيد كار را در فرهنگستان، بحث اين است كه چكار مي‌خواهيد كنيد؟ اگر مي‌خواهيد دانش غربي را تركيب كنيد با فقه ديني؛ اين، كار آساني است. تركيب‌سازي، خيلي كار سختي نيست. اگر مي‌خواهيد الگوها و مدل‌ها را اسلاميزه بكنيد، اين كاري ندارد كه. اين اينقدر عميق‌ نمي‌خواهد تأمل كنيد. حتي اگر مي‌خواهيد فلسفه‌هاي مضاف توليد كنيد، باز هم اين قدر زحمت ندارد. ولي اگر مي‌خواهيد منظومه عقلانيت بشر را تسليم كنيد، خب بايد اول روش تسليم شدنش را پيدا كنيد. براي اينكه روش تسليم شدنش را پيدا كنيد، فلسفه روش بايد پيدا كنيد. اصول بنيادي روش تحقيق كه آن اصول بنيادي، روش تحقيق را مبتني بر تعبد به شما مي‌دهد. مي‌گويد چگونه مبتني بر تعبد، منظومه روش تحقيقت را ايجاد بكن. و بعد هم بايد طراحي مديريت شبكه تحقيقات بكنيد. آن چيزي است كه فرهنگستان دنبال كرده. البته محصولاتي هم داشته. در حوزه مديريت هم في‌الجمله اين به كار گرفته شده. 📕سخنرانی تمدن اسلامي و جنبش نرم افزاري، ١٣٨٧/٠۵/١۵ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️جهتِ تحقیقات و محور مسائل نظام اسلامی؛ اداره جامعه‌ی بشری از حیث مادی و معنوی ⭕️فضای فرهنگیِ مستحکمی را بوجود بیاورید تا به‌مجرّد مطرح‌شدن حرف‌های سست نااهلان، اصلِ حرف هو شود؛ آن‌ها فضا را خالی دیده‌اند که ورود کرده‌اند. 🔰 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظلّه ♦️ از جمله مسائل مهم، یکی این است که باید تحقیقات ما کاربردی باشد، یعنی تحقیق خشک خارج از زمینهٔ عمل، راه دور و دراز پیمودنِ در زمان و فرصت کم است. باید شما ببینید این نظام اسلامی که یک آرزوی بزرگ همهٔ موحدین و مصلحین و مؤمنین بالله و به اسلام بوده و تحقق پیدا کرده است، امروز به چه چیزهایی احتیاج دارد. باید دنبال این بگردید. انصافاً ما دیر به این مسائل پرداختیم. ای کاش از اول انقلاب، صد نفر از قبیل شما پیدا می‌شدند که نه به جنگ کار داشتند و نه به دولت، می‌رفتند، می‌نشستند و این مسائل را برای نظام اسلامی تحقیق می‌کردند. ♦️... ما بایستی با این فرض بحث کنیم که اسلام آمده است تا یک جامعه و یک مجموعه بشری را -که این مجموعه بشری اندازه مشخصی هم ندارد، ممکن است شامل همه بشر بشود- از جهت مادی و معنوی اداره کند، حال به چه چیزهایی احتیاج دارد؟ پایه و اُسُس آن، چه چیزهایی هستند؟ لیکن فرض بر این است که اقتدار در دست اسلام و نظام اسلامی است و این نظام می‌خواهد اداره کند، نمی‌خواهد بنشیند و تماشاچی اداره دیگران باشد. با این پیش فرض، بایستی همه تحقیقاتمان را جهت بدهیم و نیازهایمان را بسنجیم، ببینیم چه چیزی لازم داریم و وارد شویم. ♦️امروز از طرف کسانی در اولی ترین و بدیهی ترین مبانی نظام سیاسی اسلام، با ادله واهی و با خدشه های پوچ، خدشه می‌شود و آن، عبارت است از این که «اصلا آیا اسلام به سیاست، کاری دارد یا ندارد؟» یعنی این فکری که یک روز نهضت اسلامی، با جرات، با قدرت، با اتکای به نفس و اتکای به منابع فراوان، قرص و محکم آمده و آن را بیان کرده است و آن چنان این حرف را سبز کرده که توانسته است یک نظام سیاسی را بر اساس آن به وجود بیاورد، اصل این را با حرف‌های سست و بی‌مبنا و بی‌منطق میخواهند زیر سوال ببرند. اگر چنین شود، آیا حیثیت، آبرو و محبوبیت دین، با این حرف های حقیقتا بی‌معنا و بی‌ارزش و پوچ -از لحاظ استدلالی و نظری- حفظ خواهد شد؟! این نشان دهنده آن است که آنها فضا را خالی می‌بینند و الا اگر چنان فضای فرهنگی مستحکمی وجود داشت که به مجرد مطرح شدن این حرف، خودِ حرف، «هو» میشد، طبعا گفته نمی‌شد، ولی می‌بینیم کسانی این حرف‌ها را می‌گویند! لذاست که ما به این تحقیقات، بسیار نیاز داریم و باید ببینیم این نیازها کدام است، آنها تحقق پیدا کند. 📕 فقه حکومتی صفحهٔ ۲۲۴ و ۲۲۵ بیانات در دیدار چند تن از محققین مجلس خبرگان ۱۳۷۹/۰۴/۰۴ ‌ (زحمت طاقت‌فرسا و بهرهٔ صفر) 🆔@Asre_jadid_57
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دریافتن و فهمِ طرح کلانِ خدای متعال و حضرات معصومین علیهم‌السلام آن‌طور که به حقیقت نزدیک‌تر باشد، بدون فلسفهٔ تاریخ ممکن نیست، همچنان‌که درکِ جایگاه انقلاب اسلامی و رسالت آن و نیز ارتباط آن با طرح کلان حضرات معصومین علیهم السلام. ♦️برنامه ریزی برای آینده جامعه جهانی و تدوین نظریه‌های و... جز در طراز فلسفهٔ تاریخ، کارآمدیِ مطلوب در جهت ادارهٔ حیات اجتماعی بشر، آن هم معطوف به عصر ظهور را نخواهد داشت. ♦️زمانی که نظریه‌‌های دشمنان ما از جمله نظریهٔ برخورد تمدن‌ها یا نظریهٔ غلبهٔ لیبرال‌ْدموکراسی، ناظر به ساختِ آینده و تصمیم‌گیری برای کلّ بشریت است؛ چرا ما با وجود منابع وحیانی‌ِ‌مان که سرشار از گزاره‌های فلسفهٔ‌ تاریخی است، از این ظرفیت بزرگ، کماکان غفلت کنیم؟! چرا در مقیاس کلّ تاریخ برای ساخت آیندهٔ کل بشریت و تنظیم امور اجتماعی جهانیان تصمیم نگیریم؟! ♦️جای بسی التفات، که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله در راهبریِ انقلاب اسلامی برخوردار از یک نظریهٔ فلسفهٔ تاریخی به‌عنوان یک چهارچوب کلان‌اند که بدون ملاحظهٔ آن، در تحلیل بیانات و عملکرد ایشان و انقلاب اسلامی،حتماً دچار خطای شناختی خواهیم شد. ✍تفرشی 🆔@Asre_jadid_57