eitaa logo
دولت قوی
589 دنبال‌کننده
84 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ای کاش از منابع قرآنی و روایی دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی می‌زدیم. خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغت‌های سياسی شد، مثل «استكبار» و«مستضعفين». متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» مي‌گویيم «اقشار آسيب‌پذير». 👤 دکتر محمد رجبی دوانی ♦️"یکی از بستگان نزدیک ما هميشه مجله تايمز را مطالعه می‌کند. حدود پانزده، شانزده سال پیش يك مجله تايمز را در دستش دیدم که عكس سه نفر پشت جلد آن چاپ شده بود و زیر آن نوشته بود: «سه نفر از نمايندگان حزب‌الله»! من هر چه نگاه كردم، ديدم نه قيافه اين‌ها لبنانی است و نه موضوع، موضوع حزب‌الله است؛ تيتر مقاله هم مثلاً تحلیل بودجه در كنگره آمريكا بود. از او پرسیدم موضوع چیست؛ گفت مگر خبر نداري، جمهوري‌خواه‌ها به دموكرات‌ها که معتقدند باید رفاه اجتماعی را بیشتر کرد، «كمونيست» می‌گویند و دموکرات‌ها هم به جمهوری‌خواه‌ها به دلیل طرفداری از جنگ، «فاشيست» مي‌گويند. گروهي هم با هر دوي اينها مخالفند كه اسم‌شان را گذاشته‌اند «حزب الله»! جالب است که این نام‌گذاری برای مسخره هم نبود و واقعاً گروهي كه با اين دو گروه مخالف بودند را به عنوان «حزب الله» می‌شناختند؛ یعنی اصطلاحات جمهوری اسلامی تا آمریکا هم رفته بود. ♦️اساساً خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغت‌های سياسي شد، مثل «استكبار» ، «استضعاف» و «مستضعفين» . متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» می‌گویيم «اقشار آسيب‌پذير». زیرا وقتي «مستضعف» گفته می‌شود، در مقابلش يك «مستكبر» قرار دارد كه او را به استضعاف کشانده است، ولي وقتي مي‌گویيم «آسيب‌پذير»، يعنی خودش آسيب‌پذير است. واژه «مستضعف» دارای يك بار انقلابي بود و ریشه قرآنی هم داشت، ولی ما آن را كنار گذاشتيم؛ در حالی که اينها به عنوان واژگان انقلاب اسلامي ايران به ادبیات سياسي جهان راه یافته است و اي كاش ما باز هم از منابع قرآنی و روايی‌مان دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی می‌زدیم." 📕 دورهٔ تاریخ تمدّن غرب در فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔@Asre_jadid_57
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آیت‌الله میرباقری ♦️مبارزه با راننده اسنپ و رستوران‌دار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام‌ ناموفقی است چرا که فقط با کسانی که مرتکب جرم شده‌اند برخورد کرده‌اید اما با شبکه اشاعه و اقامه‌ی آن درگیر نشده‌اید. اینطور نمیشود که به اقامه‌کننده بی‌عفتی لقبِ کارشناس ارشد و دانشمند بدهید اما به خانمی که مرتکب فسادی شده که از لوازم آن دانش است، لقب عمل‌کننده به منکر بدهید. ♦️در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند. 📎پی‌نوشت: اهتمام‌شان به لایه‌های بنیادینِ معضلاتِ کنونی به‌خصوص،«نظام تصمیم‌سازی» ستودنی است. 🆔@Asre_jadid_57
🔰مرحوم علامه حسینی الهاشمی 🔸دوره دوم ریاست آقای هاشمی بر مجلس بود، من به دیدن ایشان رفتم. گفت « آقای حسینی چه کار می‌کنید؟» گفتم:« جامعه دو ماشین تولید اطلاعات دارد: در یکی مطلق گرایی حسی اصل است و پیش فرض روش و شاخصه کارآمدی در آن باید حسی باشد و از وحی شرط نمی‌پذیرد، حتی وقتی که به وحی و ایمان و عقل نظر می‌کند، آن‌ها را به صورت حسّی تفسیر می‌کند. تولید اطلاعات این ماشین بر اساس این روش است. شخصیت‌هایی را هم که تحویل می‌دهد، کارآمد هست و قدرت اداره دارند. 🔸جامعه ماشین دیگری نیز برای تولید اطلاعات دارد که حوزه علمیه است که منطق آن از انتزاع آغاز می‌کند و به التزامات قبلی معتقد است و به این که موضوع این عنوان و حکمش چیست، اکتفا می‌کند ولی نمی‌تواند به عمل و عینیّت دست بزند». 🔸گفتم:« بین این دو دستگاه تولید اطلاعات(دانشگاه و حوزه) اختلاف وجود دارد. شما که رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته کنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر کنار بروید».ایشان در آن زمان که زمان حضرت امام(رحمه الله علیه) بود- گفت:« ما این مشکل را از طریق شورای تشخیص مصلحت حل کرده ایم». من تبسّم کردم و گفتم:« این حل سیاسی است و نه حل منطقی. رابطه بین دو دستگاه تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود، چالش اجتماعی آن فقط به تأخیر می‌افتد، نه این‌که از بین برود» ایشان متوجه شد که من چه می‌گویم و گفت:« اول صبح، اوقات مرا تلخ کردی» ... 📕صفحه‌ی ۲۷ کتاب معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از زبان استاد 🆔@teghtesadi 🆔@Asre_jadid_57
⭕️او می‌گفت: نمی‌شود تکنولوژی غرب را گرفت و فرهنگ آن را نه! سخت‌افزارهای موجود غربی بر اساس نرم‌افزار مادی‌گرایی غرب است. راه نجات، خروج از ولایت تکنیک و برهم‌زدن وضع موجود به نفع وضعیت موعود است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️مهم‌ترين امتحان معاصرِ بشر این است كه بشر عقلانيت خودش را تسليم به وحی كند. 🔰حضرت آیت‌الله میرباقری ♦️اينكه ما بياييم دانش‌هاي ديگر را مطالعه كنيم، اصلاح كنيم؛ يعني چي بخواهيم اصلاح كنيم؟ با چه روشي اصلاح مي‌كنيد؟ بخوانيد كتب غربي‌ها را، غير اسلامي‌هايش را حذف كنيد! جامعه‌شناسي را اين طوري مي‌شود اسلامي كرد؟! يا بايد از بنياد، پارادايم‌هاي جامعه‌شناسي را و بعد «روش تحقيق» در جامعه شناسي را طراحي كنيم؛ مبتني بر اين پارادايم‌ها و آن روش تحقيق، تحقيقات شكل بگيرد، جامعه شناسي اسلامي توليد مي‌شود. كاري كه غرب كرده، شما اسلامي‌اش را بايد انجام بدهيد. پس اينكه بخوانيم و اصلاح كنيم، چيزي از درونش درنمي‌آيد. ♦️اينكه يك علم انضمامي اضافه كنيم؛ همين علوم خوب‌اند، بياييد يك علمي بهش اضافه كنيد كه مبادي و غايات را هم بيان بكند. باران كه مي‌آيد، بگويد علت غايي و فاعلي‌اش چيست. بيماري‌ها را علت فاعلي و غايي‌اش را هم بگويد. اين هم علم ديني درست نمي‌كند. اينكه ما بياييم فلسفه‌هاي مضاف طراحي بكنيم، اين به نسبتي علم را ديني مي‌كند. به نسبتي كه فلسفه ما به دين منتسب است، به همان نسبت كه اين فلسفه باز در علم جاري مي‌شود، علم، ارزش اسلامي پيدا مي‌كند ولي كافي نيست. ♦️براي اينكه منظومه هماهنگِ عقلانيت بشر كه مهمترين امتحان معاصرِ بشر است كه بشر عقلانيت خودش را تسليم به وحي بكند؛ نه حسش را، تعقل خودش را؛ نه اينكه بگويد عقل دارم مي‌فهمم؛ بعد از اينكه فهميدم، در عمل حالا يا بندگي مي‌كنم يا نمي‌كنم. نه. خود قوه تعقل، مثل چشم است. آقا! چشم، مناسك بندگي دارد ديگر، حلال و حرام دارد. خود عقل نیز، حلال و حرام دارد. حلال و حرامِ تعقل، در «روش تحقيق‌»اش است. عنايت فرموديد. تعبد در عقلانيت، تقواي در تعقل، غير تقواي در علم است. آقا! نماز شب مي‌خواند، خيلي آدم خوبي است ولي وقتي تعقل مي‌كند، به روش غربي تعقل مي‌كند؛ تعقلش اسلامي نيست. اينكه اين تعقل هم بياييم تركيب كنيم با معارف اسلامي، باز اسلامي نمي‌شود. عرض كردم حتي اگر روش تعقل شما اسلامي نبود، موضوع تعقل‌تان دين باشد، اسلامي نيست، حرام است، تحريف دين است. موضوع تعقل، قرآن هست! بيست سال روي قرآن كار كرده اما با روشي كه روش تأويل است. يك كتاب نوشته، همه‌اش تأويل قرآن است، تأويل به رأي است. عنايت مي‌كنيد. جريان تقوا در تعقل، اين معناي تعبد است. ♦️تعبد هم بايد قاعده‌مند بشود، يعني از عقلانيت عبور كند. عقل بگويد قواعد بندگي در تحقيق چيست، آن هم تحقيقات شبكه‌اي اجتماعي. كهكشان عقلانيت اجتماعي را مي‌خواهد تسليم به شرع كند، نوراني كند؛ خب اين پيدا است خيلي دقتي كه مي‌برد، بيش از اين حرف‌ها است. شما مي‌خواهيد چكار كنيد تا بگويم چقدر دقت كنيد. اينكه گاهي ما را متهم مي‌كنند كه چقدر عميق مي‌كنيد كار را در فرهنگستان، بحث اين است كه چكار مي‌خواهيد كنيد؟ اگر مي‌خواهيد دانش غربي را تركيب كنيد با فقه ديني؛ اين، كار آساني است. تركيب‌سازي، خيلي كار سختي نيست. اگر مي‌خواهيد الگوها و مدل‌ها را اسلاميزه بكنيد، اين كاري ندارد كه. اين اينقدر عميق‌ نمي‌خواهد تأمل كنيد. حتي اگر مي‌خواهيد فلسفه‌هاي مضاف توليد كنيد، باز هم اين قدر زحمت ندارد. ولي اگر مي‌خواهيد منظومه عقلانيت بشر را تسليم كنيد، خب بايد اول روش تسليم شدنش را پيدا كنيد. براي اينكه روش تسليم شدنش را پيدا كنيد، فلسفه روش بايد پيدا كنيد. اصول بنيادي روش تحقيق كه آن اصول بنيادي، روش تحقيق را مبتني بر تعبد به شما مي‌دهد. مي‌گويد چگونه مبتني بر تعبد، منظومه روش تحقيقت را ايجاد بكن. و بعد هم بايد طراحي مديريت شبكه تحقيقات بكنيد. آن چيزي است كه فرهنگستان دنبال كرده. البته محصولاتي هم داشته. در حوزه مديريت هم في‌الجمله اين به كار گرفته شده. 📕سخنرانی تمدن اسلامي و جنبش نرم افزاري، ١٣٨٧/٠۵/١۵ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️جهتِ تحقیقات و محور مسائل نظام اسلامی؛ اداره جامعه‌ی بشری از حیث مادی و معنوی ⭕️فضای فرهنگیِ مستحکمی را بوجود بیاورید تا به‌مجرّد مطرح‌شدن حرف‌های سست نااهلان، اصلِ حرف هو شود؛ آن‌ها فضا را خالی دیده‌اند که ورود کرده‌اند. 🔰 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظلّه ♦️ از جمله مسائل مهم، یکی این است که باید تحقیقات ما کاربردی باشد، یعنی تحقیق خشک خارج از زمینهٔ عمل، راه دور و دراز پیمودنِ در زمان و فرصت کم است. باید شما ببینید این نظام اسلامی که یک آرزوی بزرگ همهٔ موحدین و مصلحین و مؤمنین بالله و به اسلام بوده و تحقق پیدا کرده است، امروز به چه چیزهایی احتیاج دارد. باید دنبال این بگردید. انصافاً ما دیر به این مسائل پرداختیم. ای کاش از اول انقلاب، صد نفر از قبیل شما پیدا می‌شدند که نه به جنگ کار داشتند و نه به دولت، می‌رفتند، می‌نشستند و این مسائل را برای نظام اسلامی تحقیق می‌کردند. ♦️... ما بایستی با این فرض بحث کنیم که اسلام آمده است تا یک جامعه و یک مجموعه بشری را -که این مجموعه بشری اندازه مشخصی هم ندارد، ممکن است شامل همه بشر بشود- از جهت مادی و معنوی اداره کند، حال به چه چیزهایی احتیاج دارد؟ پایه و اُسُس آن، چه چیزهایی هستند؟ لیکن فرض بر این است که اقتدار در دست اسلام و نظام اسلامی است و این نظام می‌خواهد اداره کند، نمی‌خواهد بنشیند و تماشاچی اداره دیگران باشد. با این پیش فرض، بایستی همه تحقیقاتمان را جهت بدهیم و نیازهایمان را بسنجیم، ببینیم چه چیزی لازم داریم و وارد شویم. ♦️امروز از طرف کسانی در اولی ترین و بدیهی ترین مبانی نظام سیاسی اسلام، با ادله واهی و با خدشه های پوچ، خدشه می‌شود و آن، عبارت است از این که «اصلا آیا اسلام به سیاست، کاری دارد یا ندارد؟» یعنی این فکری که یک روز نهضت اسلامی، با جرات، با قدرت، با اتکای به نفس و اتکای به منابع فراوان، قرص و محکم آمده و آن را بیان کرده است و آن چنان این حرف را سبز کرده که توانسته است یک نظام سیاسی را بر اساس آن به وجود بیاورد، اصل این را با حرف‌های سست و بی‌مبنا و بی‌منطق میخواهند زیر سوال ببرند. اگر چنین شود، آیا حیثیت، آبرو و محبوبیت دین، با این حرف های حقیقتا بی‌معنا و بی‌ارزش و پوچ -از لحاظ استدلالی و نظری- حفظ خواهد شد؟! این نشان دهنده آن است که آنها فضا را خالی می‌بینند و الا اگر چنان فضای فرهنگی مستحکمی وجود داشت که به مجرد مطرح شدن این حرف، خودِ حرف، «هو» میشد، طبعا گفته نمی‌شد، ولی می‌بینیم کسانی این حرف‌ها را می‌گویند! لذاست که ما به این تحقیقات، بسیار نیاز داریم و باید ببینیم این نیازها کدام است، آنها تحقق پیدا کند. 📕 فقه حکومتی صفحهٔ ۲۲۴ و ۲۲۵ بیانات در دیدار چند تن از محققین مجلس خبرگان ۱۳۷۹/۰۴/۰۴ ‌ (زحمت طاقت‌فرسا و بهرهٔ صفر) 🆔@Asre_jadid_57
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دریافتن و فهمِ طرح کلانِ خدای متعال و حضرات معصومین علیهم‌السلام آن‌طور که به حقیقت نزدیک‌تر باشد، بدون فلسفهٔ تاریخ ممکن نیست، همچنان‌که درکِ جایگاه انقلاب اسلامی و رسالت آن و نیز ارتباط آن با طرح کلان حضرات معصومین علیهم السلام. ♦️برنامه ریزی برای آینده جامعه جهانی و تدوین نظریه‌های و... جز در طراز فلسفهٔ تاریخ، کارآمدیِ مطلوب در جهت ادارهٔ حیات اجتماعی بشر، آن هم معطوف به عصر ظهور را نخواهد داشت. ♦️زمانی که نظریه‌‌های دشمنان ما از جمله نظریهٔ برخورد تمدن‌ها یا نظریهٔ غلبهٔ لیبرال‌ْدموکراسی، ناظر به ساختِ آینده و تصمیم‌گیری برای کلّ بشریت است؛ چرا ما با وجود منابع وحیانی‌ِ‌مان که سرشار از گزاره‌های فلسفهٔ‌ تاریخی است، از این ظرفیت بزرگ، کماکان غفلت کنیم؟! چرا در مقیاس کلّ تاریخ برای ساخت آیندهٔ کل بشریت و تنظیم امور اجتماعی جهانیان تصمیم نگیریم؟! ♦️جای بسی التفات، که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله در راهبریِ انقلاب اسلامی برخوردار از یک نظریهٔ فلسفهٔ تاریخی به‌عنوان یک چهارچوب کلان‌اند که بدون ملاحظهٔ آن، در تحلیل بیانات و عملکرد ایشان و انقلاب اسلامی،حتماً دچار خطای شناختی خواهیم شد. ✍تفرشی 🆔@Asre_jadid_57
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آیت‌الله شهید مطهری رحمه‌الله ⁉️چرا در «فلسفهٔ سیاسی» خودمان غور نکنیم؟ فلسفهٔ سیاسی ما چه باید باشد؟ حتماً در فلسفهٔ سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفهٔ سیاسی تابع انگلستان باشیم؟ تابع آمریکا باید باشیم؟ تابع فرانسه باید باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟ ⁉️ آیا امکان ندارد که یک فلسفهٔ سیاسی دیگری وجود داشته باشد مترقی‌تر و عالی‌تر از آن‌ها؟ ⭕️ چرا، امکان دارد. این‌است فریضه‌های ما. ♦️پی‌نوشت: موضوع مناظره پرفسور درخشان با جناب غنی‌نژاد، یک موضوع اقتصادی بود اما ریشهٔ اختلافات، مباحث مبنایی فلسفهٔ سیاسی بود. 🆔@Asre_jadid_57
✅ نظام اولویت‌های ما در دینداری را خراب کرده‌اند. 🔰 استاد حامد کاشانی 🔸عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه که وقتی خواست بر علیه یزید قیام کند نگفت حسین بن علی را کشته است، بلکه گفت او شراب می‌خورد! نه اینکه شراب‌خواری کوچک است معاذالله، ولی این نسبت به قتل حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه اصلاً قابل قیاس نیست. شما راجع به شمر نمی‌گویید او شراب هم می‌خورد، شمر شمر است، برای همین در روایات ما هست که اگر کسی ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را نداشته باشد نماز بخواند یا فحشاء مرتکب شود… نه اینکه نماز خواندن با فحشاء یکی است، نسبتِ این امر با آن امر اصلاً چیزی نیست. مانند اینکه روی باسکول تریلی یک بچه را بگذارید اصلاً نشان نمی‌دهد، اصلاً زیر صد کیلو را بحساب نمی‌آورد، نه اینکه موجود و مهم نیست، بلکه در کنار آن چیزی نیست. 🔸امام صادق علیه السلام یکی از شعرای اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را خیلی تحویل می‌گرفتند، نزد حضرت رسیدند و گفتند او فلان گناه را انجام می‌دهد، حضرت فرمودند: حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد؛ نه اینکه وقتی حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد یعنی کار خوبی می‌کند، یعنی تو نسبت‌ها را کنار یکدیگر بگذار، آن حسن را ببین و بعد برای اصلاح این عیب او هم… این عیب در برابر آن حسن هیچ چیزی نیست، نه اینکه گناه کوچک است، کوچکترین گناه هم بزرگ است، فکر نکن گناهی کوچک است، ببینید مقابل چه کسی گستاخی کرده‌اید. کسی که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را دوست داشته باشد در محضر حضرت بی‌ادبی نمی‌کند، گناه بی‌ادبی به مقام امام معصوم است. گناه کوچک نیست… امام می‌فرمایند این‌ها از یک سنخ نیست که بگویید فلان گناه را می‌کند. الآن بین ما کم پیدا می‌شود که کسی عصمت اکتسابی داشته باشد، بالاخره خطاهایی می‌کنیم، ولی گاهی بعضی چیزها آنقدر ویژه است که می‌گویند اگر بنا به دیدن است آن را نگاه کن. 🔸ائمه علیهم السلام از همه‌ی عالم بیشتر به این امر توجه داشتند که کسی خدای نکرده گستاخ نشود، ولی از آن طرف هم نمی‌خواهند این مسئله حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را در سطح نماز بیاورند، نه اینکه نماز کم است، نماز مهم است، اگر نماز قبول بشود مابقی اعمال قبول می‌شود، نماز مهم است، نماز در قبر سؤال می‌شود، اما می‌فرمایند حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را در سطح نماز نیاور. 🔸آن‌ها چون همه چیز را یکسان دیدند قتل حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را ندیدند و نماز اول وقت نخواندنِ یزید را دیدند و بر علیه او قیام کردند. گفت: یزید شراب می‌خورد و نماز اول وقت نمی‌خواند، نگفت حسین بن علی را کشته است، نگفت ناموس خدا را به اسارت برده است! یعنی نظام اولویت‌بندی اینقدر ایراد دارد. حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فرمودند: دین از بین رفتآیا نماز نمی‌خواندند؟ مسجدها تعطیل نشده بود ولی دین از بین رفت. مهم‌ترین ضربه‌ای که به ما زدند این بود که این اولویت‌بندی را خراب کردند. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️هیمنهٔ تفکرات حاکم بر ادبیات سیاسی جهان بر ذهن محقّق، اثر می‌گذارد. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️ما در نوآوری‌های اسلامی در گذشته‌های قبل از انقلاب، همیشه دچار خطایی بودیم. خودِ بنده جزو همان کسانی هستم که در این وادی دچار این خطا بودم (و ما ابرء نفسی) در واقع، همه ما در آن زمان -الا شذ و ندر- دچار این خطا بودیم و آن اینکه تفکرات حاکم بر ادبیات سیاسی جهان، بر روی جهت‌گیری ما اثر می‌گذاشته است. ♦️مثلاً یک روز بود که سوسیالیسم در ادبیات جهان، موقعیت بسیار والا و بالایی داشت. هرکس درباره‌ی اقتصاد اسلامی بحث می‌کرد -همان هایی که معتقد به اسلام بودند و می‌خواستند برای اسلام کار کنند- به گونه ای قضیه را به طرف آن چیزی که به آن سوسیالیسم گفته می‌شد، می‌کشاندند! حتی کسانی که واقعاً معتقد به اسلام بودند! بسیار انحرافات از این جا به وجود آمد، یعنی واژه‌ها گرفته شد، تعبیرات سیاسی رایج در فرهنگ سیاسی دنیا گرفته شد و همین‌ها بدون موشکافی‌های درست، مورد قبول قرار گرفت و هیمنه‌ی آن بر ذهن محقق، اثر گذاشت! ♦️به نظر من قوی‌ترین و بهترین کسی که در این زمینه وارد شد، خودِ امام بودند. خود امام هم البته از اول نهضت -که آن وقت ایشان دیگر در میدان مسائل فکری، بروز و ظهوری نداشتند- مطالب‌شان بیشتر سیاسی بود و گرایش به دین در آن‌ها، کمتر محسوس بود، اما بعد از آن‌که ایشان آمدند و انقلاب شد و حرف‌های ایشان مکرر شد، دیدیم بر روی مر اسلام تکیه می‌کنند، درست در موضع یک فقیه که منابع فکری خود را از کتاب و سنت می‌گیرد و می‌خواهد بفهمد کتاب و سنت، چه می‌گوید، ولو با همه حرف‌های رایج در همین ادبیات جهانی سیاست و اقتصاد و اینها منافات و مغایرت داشته باشد! واقعاً بهتر از همه‌کس در این زمینه امام بودند. ♦️یکی از همین رفقای طلبه خودمان -که امروز جزو مسؤولین است- چند سال قبل از این -بعد رحلت امام- گفت که: شما قبل از انقلاب در این زمینه ها، اینطور میگفتید امروز طور دیگری میگویید! به ایشان گفتم: بله، فرق من با بعضی های دیگر این است که من در آن نقطه، متوقف نماندم، عبور کردم، ولی بعضی‌ها همان‌جا متوقف ماندند! بله، ما این‌طور می‌گفتیم، منتها بعد خودمان را به امام عرضه‌ کردیم. امام، هم صاحب فکر بودند و هم صاحب علم، یعنی تنها یک آدم صاحب فکر بی علم نبودند. عالمِ بدون تفکر وسیع و قوت اندیشه و فکر هم نبودند. ایشان درست فهمیده بودند. من عرضه کردم، دیدم آن را که ایشان می‌گویند، درست است، تحلیل کردم، به خودم برگشتم، دیدم این درست است. لذا من هم تصحیح کردم. واقعش این است که امروز هم متأسفانه همین بلا وجود دارد، اگرچه بسیار کمتر از گذشته است... 📕 فقه حکومتی صفحهٔ ۲۱۴ - بیانات در دیدار آیت الله امینی و چند تن از محققین مجلس خبرگان ۱۳۷۹/۰۴/۰۴ 🆔@Asre_jadid_57
شرح کافی 138 21-12-01 (Trimmed).mp3
5.32M
🔸آیت‌الله میرباقری (زید عزه)، ذیل آیهٔ شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» ، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء ندانسته و احتمال دیگری نیز برای معنای «حکم بالعدل» مطرح می‌کنند. 🔸به فرموده ایشان، حکومت و حکمرانی هم می‌توانند مصداق "حکم" در این آیه باشند و بنابراین، خداوند دستور داده است که در کلیه ساحت‌های دولت اسلامی و حکم‌های موجود در فرایند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامه‌ریزی‌ها و...) عدالت را رعایت کنیم. 📕درس خارج فقه الحدیث-کتاب الحجة کافی شریف-جلسه ۱۳۸ 📆 ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ 🆔️ @Asre_jadid_57
سلام و عرض ارادت خدمت مخاطبین محترم. این کد تخفیف 50درصدی برای عزیزانی است که از طرف کانال عصر جدید در دورهٔ «نظم جهانی و چالش‌های عصر پساسکولار» حجةالاسلام عبدخدایی ثبتِ نام نمایند👇👇 nazm-asrjadid لینک ثبت‌نام http://www.negahschool.ir/product/new-world/ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir 🆔@Asre_jadid_57