امروزه در غرب:
آموزش و پرورش یا آموزش عالی قبل از هر چیز، ابزاری برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کار است.
بر این اساس، آموزش قبل از آن که انسان تربیت کند، ابزاری برای گردش چرخدنده های شرکت ها تربیت میکند.
دراین حالت، مثل هرمنبع دیگر، منبع انسانی هم مثل کالایی اقتصادی تلقی میشود که باید در همه جا در دسترس باشد.
این منبع، نه حقوق مدنی دارد و نه واجد دیگر حقوق سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی است.
ماهیت آن تنها مالی است.
حق وجود و کسب درآمدش به کارآمدی و بازدهیاش بستگی دارد.
این منبع انسانی باید نشان دهد که قابلیت کار کردن و استخدام شدن را دارد.
باید ثابت کند که به درد نظام اقتصادی حاضر میخورد.
آن چه از سوی بعضی رهبران سیاسی، «سیاست اجتماعی فعال در عرصه کار» نامیده میشود، همین رویکرد است.
برای این دسته از رهبران سیاسی، نقش اصلی آموزش و مدرسه، همان تربیت نیروی انسانی برای شرکت ها و مؤسسات اقتصادی کشور است که باید بیوقفه ادامه پیدا کند.
📚کتاب روایت تمدن
#دولت_بازار
#آموزش
#توسعه
@Asre_jadid_57
⭕️ مدرنیته یک دین است؛ نه تطور عینی عالم
👤دکتر حسین کچویان
♦️همینطور که جلوتر آمدیم یکچیزهایی را از تمدن غرب پذیرفتیم و مجبور شدیم یکچیزهایی را عوضکنیم تا رسیدیم به جایی که به عنوان مثال بگوییم دین یک امر شخصی است چون دیدیم که این نوع زندگی، مستلزم این نوع تلقی از دیانت است؛ بنابراین اگر این تمدن ادامه پیداکند، ملزوماتش را هم میآورد.بعضی اوقات در بدو امر یکی مستقیماً مفهوم دین، خدا، اخلاق و مفهوم زندگی دینی را هدف میگیرد ولی این تمدن اصلاً در ظاهر با این مقولات کاری ندارد؛ ماشیناست که وارد میشود و فرهنگ خودش را میآورد.
♦️یکی از اشتباهات ما ازاول، نفهمیدن زیرکی ها و فریبکاریهای تمدن غرب است که خود را ازاول آنطوری که هست(به عنوان یک دین)عرضه نکرد، بلکه به عنوان یک تطور عینی عالم عرضه کرد. اگر از اول به عنوان یک دین خودش را به ما عرضه کرده بود، اینطور نمیشد که همه امور این تمدن را بگیریم و بعد هم بهطور ناخودآگاه عوض بشویم؛ مثلاً اگر شما علم بیشتری بخواهید تا اسلام را بهتر بشناسید میگویند کتب تفسیر و احادیث را بخوانید، حالا اگر شما بخواهید مدرن تر بشوید میگویند باید فوکو، هابرماس و گیدنز بخوانید یعنی این دین مدرنینه است و این ها هم پیامبرهای آن هستند و وقتی شما اینها را خواندید قبولش میکنید و دنیا را هم عوض میکنید؛ یعنی مستقیماً ضربه میزند. خیلی از دانشجوهای ما وقتی وارد این رشته ها میشوند، دچار تزاحم، بحران و مشکل میشوند؛ چون بلافاصله آنهارا نسبت به زندگی و هستیشان مسئله دار میکند.
♦️از علوم طبیعی هم نباید غافل شد، علوم انسانی صریحاً نفی میکند، ولی علوم طبیعی خدا را مسکوت میگذارد که در یک سیر طولانی تر عملاً به حذف اعتقاد به خداوند میانجامد.علوم طبیعی عملاً زندگی مان را تغییر میدهد و در درازمدت وقتی زندگی عینی ما تغییر یافت، مجبوریم که اخلاقیات و فرهنگ خود را هم عوض کنیم؛ کما اینکه این صدسال تاریخ هم به اصطلاح احیاگری به یک معنا همین است؛ یعنی زندگی ما عوض شده است. پی در پی به فهمهای جدید از دیانت پیدا کردیم و به اینجا رسیدیم.
♦️اگر از منظر دینی علوم اجتماعی را بررسی کنیم، علوم اجتماعی در بعضی از شاخه ها، الهیات دنیای مدرن است. ما دچار این توهّم شدیم که داریم علم عالم و هستی را میخوانیم؛ نه، بلکه این یک شکل معنا کردن جهان است؛ این ها یک روز، نظریه پایان تاریخ میدهند و ده سال بعد، آن را رها میکنند و پس ازآن پشیزی نمیارزد و ما تازه میآییم به عنوان نظریه علمی مطرحش میکنیم؛ اینها نظریه نیست، اینها در واقع ایدئولوژی است.
📕 گزیدهْمتن از صفحات ۱۷۶ و ۱۷۷ مقالهٔ مدرنیته یک دین است و نه تطور عینی عالم، نشریه سمات، بهار ۱۳۸۹،شمارهٔ ۱
#شبهه_عینی
#جهتداری_علوم
#استحاله
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت ساخت دولت اسلامی
⭕️تا «دولت اسلامی»* محققنشود نوبت به تشکیل جامعه اسلامی نخواهد رسید و بحث از سبک زندگی و...صرفاً در سطح گفتمانسازی باقی خواهد ماند
♦️حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در تبیین مراحل پنجگانهی تحقق اهداف انقلاب اسلامی فرمودند: مرحلهی اول در این فرآیند، شکلگیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی رحمهالله نیز ایجاد نظام اسلامی بود.
♦️رهبر انقلاب، مرحلهی سوم را که اکنون در آن قرار داریم، «تشکیل دولت اسلامی» یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی، خواندند و افزودند: تا وقتی این مرحله بهطور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعهی اسلامی» نمیرسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمانسازی در جامعه باقی خواهد ماند.
https://khl.ink/f/32895
===============================
*آیتالله خامنهای:
♦️منظور از دولت اسلامی این است که بر اساس آنچه که در دورهی تعیین نظام اسلامی به وجود آمد، یک قانون اساسی درست شد؛ نهادها و بنیانهای ادارهی کشور و مدیریت کشور معین شد. این مجموعهی نهادهای مدیریتی، دولت اسلامی است. در اینجا منظور از دولت، فقط قوهی مجریه نیست؛ یعنی مجموع دستگاههای مدیریتی کشور که ادارهی یک کشور را برعهده دارند؛ نظامات گوناگون اداره کنندهی کشور.
♦️بخش بعد از آن، جامعهی اسلامی است؛ که این، آن بخش بسیار مهم و اساسی است. بعد از آنکه دولت اسلامی تشکیل شد، مسئولیت و تعهد این دولت اسلامی این است که جامعهی اسلامی را تحقق ببخشد.
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ ریشه اختلافات اعتقادی، به اختلاف در کیفیت شناخت حجت خدا برمیگردد. نحوهٔ شناخت ما از حجت خداست که توحید را شکل میدهد.
♦️برخی میگویند دعواهای اعتقادی از کیفیت اسماء و صفات خدای متعال، خلق قرآن و... شروع شده است؛ به عنوان مثال، نحوه تکلم خدای متعال چگونه است؟ قرآن مخلوق است یا نیست؟ حادث است یا قدیم است؟ اینهاست که مسأله درست کرده است،اما عقاید شیعه با این دعواهای کلامی شروع نشده است. در آن ایام، مسلمین جهلهایی نسبت به توحید داشتند، آیات نازل میشد و جهل برطرف میشد؛ به عنوان مثال آیا میشود خدای متعال را دید یا نه؟ آیه میفرماید:«لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ» اما در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله دعوا نشد که عدّهای بگویند: میشود یا نمیشود، بعدها اختلاف شده است که آیا در قیامت میشود خدا را دید یا نه؟ پس ما نداریم که در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مسلمین در زمینه توحید(نسبت به اسماء و صفات خدا دو گروه شده باشند)، بلکه نسبت به امر دیگری متفرق شدند.
♦️اصل و ریشه اختلاف که جامعه مسلمین را دچار تفرق و دودستگی کرد، نحوهی شناخت نسبت به حجت خدا بود(اول نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و سپس نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود) و دعوا از توحید و غدیر و ماجرای سقیفه شروع نشد.
♦️آیات، روایات و تاریخ، نشان میدهد که دو جبهه وجود داشت، رأس یک گروه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند و رأس گروه دیگر منافقین هستند. نگرش امیرالمؤمنین به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بود که او رئیس الأنبیاء است، اصلاً معصوم است یعنی چه؟ عصمت زیر سایهی اوست، «ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى» است، «وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ»است، سران منافقین هم هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواستند وصیت کنند گفتند: درد غلبه کرده است و هذیان میگوید.
♦️ذکر این نکته هم ضروری است که بعدها دیگران، جریانات و فِرَقی، مسائلی را تولید کرده اند تا مباحثی مطرح شود و باورهایی پیدا شود مثل عدالت تمام صحابه و...
♦️نوع نگرش ما به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، توحید و چیزهای دیگر را برای شکل میدهد. چرا که بخش زیادی از نگاه به خدای متعال حاصل فرمایشات حجّت الله است، یعنی پیغمبر و معصوم؛ لذا باز هم مسأله حجت مقدم بر مسأله توحید است؛بنابراین، عقاید شیعه از «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ »شروع شد که ریشهی تاریخی هم دارد، نه اینکه امامت از توحید مهمتر است، اصلاً امام آمده است که توحید را در جامعه تبیین کند، اما اگر غیر از این مسیر بیایی به توحید نمیرسی، اگر شما بخواهید به آن مقصد برسید باید از این راه بروید.
📝گزارشی خلاصهوار از جلسات سیر تکون عقاید از منظر اهلبیت علیهمالسلام استاد حامد کاشانی
#الهیات_سیاسی
#معرفت_الإمام
#تاریخ_سیاسی
#ارتقاء_معرفت_سیاسی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت پرداختن به امر ولایت و امامت در منظومه معارفِ اهل بیت علیهمالسلام
⭕️ کتابالحجة الکافی؛ اوّلینْ موضعِ مطالعات روایی و قرآنی
♦️مجموعه بسیار گستردهای از روایات در تبیین امر "ولایت و امامت" ،تألیف و تبویب شده است که نشانگر اهتمام ویژه اهلبیت علیهمالسلام به این موضوع است؛ در مقابل، شیاطین با تلاش برای حذف "ولایت" به عنوان حلقهی وصلِ "الوهیت و شریعت"، میخواهند طریقتوحید را سدّ کنند؛ زمانی که این حقیقت حذف شود، هیچگاه توحید حقیقی در دسترس قرار نمیگیرد و شریعت به یک پوسته ظاهری و بدون روح تبدیل میشود. از اینروی ضروری است این بخش از معارف اهلبیت و قرآن، با دقت و جدّیت مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.
♦️قسمتهای عمدهی دیگرْ مباحث روایی مثل "توحید"،"ایمان و کفر"، تاریخ انبیا، عدل، معاد و...مرتبط با بحث "ولایت و امامت" است؛با ایننگاه، تقریباً بیش از نیمی از روایات موسوعه بحارالانوار در اینباره است، حتی بسیاری از روایات کتبفقهی، کیفیت ارتباط ولایت و شریعت را بیان میکنند، علاوه بر این، باب درک بسیاری از تأویلهای قرآن و معارف توحیدی با درک معارف کتابالحجة بازمیشود «منْ أرادَ اللّهَ بَدَأَ بِکُم»، حتی کتاب التوحید هم در این امر، به این اندازه، راهْگشا نیست.
♦️تذکر این نکته ضروری است که کتاب شریف کافی، کتابالاخلاق ندارد و به جاي آن، کتاب «ايمان و کفر» آورده شده است؛ چرا که ايمان، حبّ امام است و صفاتخلقي از جمله جود و سخاوت و رضاء و... ذيل آن تعريف میشوند.
♦️[برای مطالعه کتاب شریف کافی] پیشنهاد میشود ابتدا کتابالحجة خوانده شود تا یک درک، ذهنیت و یک تعلّقِ بهتری نسبت به حجّت پیدا شود، سپس اگر کتابالعقل خوانده شود، پرواضح است مقصود این روایات از عقل، عقل بشری نیست که عقل انسان با عقل امام علیهالسلام یکسان شمرده شود، یکسانانگاردن عقل انسان با امام علیهالسلام مثل اینست که خورشید با شعاع خود که در آینه افتادهاست، همسنگ تصور شود؛ اینها هیچوقت همسنگ هم قرار نمیگیرند؛بنابراین عقل مؤمنین با عقل امام معصوم مقایسه نمیشود و دو حجتِ هم عرض درست نمیشود.
📝 گزارشی خلاصهوار از بیانات آیتاللّه میرباقری
#الهیات_سیاسی
#معرفت_الإمام
#ارتقاء_معرفت_سیاسی
#تولی_و_تبری
#حب
#بغض_و_نفرت
#دوستی_و_دشمنی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️تحقق کامل اسلامیسازی علوم به زمان بیشتری نیاز دارد؛ ساخت علوم مدرن در غرب نزدیک به هشتْقرن زمان بردهاست
👤دکتر حسین کچویان
♦️بسیار مهم است که در قسمتی از جهان(ایران)، عدهای هستند که صحبت از نیاز به یک علم جدید و متفاوت از علم موجود میکنند. دراین حد که این نیاز را به صورت عمومی درآورده و کسانی هم آن را طلب کنند، موفق بودهایم؛ اما باید توجه داشت که تحقق کامل این هدف در ظرف زمانی چند دهه، امکانپذیر نیست.
♦️اگر نقطه آغاز حرکت غرب برای به دستآوردن علم جدید را قرن ۱۰ یا ۱۱ میلادی در نظر بگیریم، نزدیک به ۸ قرن طول کشیدهاست تا در قرن ۱۹ میلادی، چیزی به نام علممدرن در حوزه فیزیک و سایر علوم به دست بیاید. بنابراین تحقق کامل این سطح از اهداف، به زمان زیادی نیازمند است.
📕هویت ما
🆔@Asre_jadid_57
🔰امام خمینی (رحمهالله)
♦️تمام این خلافها که بین مسلمانان در همهی شئون واقع شده از اثر روز سقیفه است و اگر آن نبود بین مسلمانان در قانونهای آسمانی این خلافها نبود. مذهبهای باطل که شالودهاش از سقیفهی بنیساعده ریختهشد و بنیانش بر انهدام اساس دین بود، جایگیرِ حق شدهبود.
📚 کشف اسرار ص ۱۱۳ و ص ۱۲۴
#فاطمیه
#عاشورا
🆔@Asre_jadid_57
⚡استحالهی تمدّن غرب در فرهنگ اسلامی
🔰شهید سیّدمرتضی آوینی
🔸اکنون در سراسر این کرهی خاک خلوتکده ای را نمیتوان یافت که از سیطره فرهنگی غرب آزاد باشد. حرکت در جهت استقلال، پیش از هر چیز و فراتر از همه، در گروِ معرفتی است که باید چراغ راه در این طی طریق باشد.
🔸در جهان امروز، تلقی واحدی نیز از هنر و ادب وجود دارد که خواه ناخواه به همان اهداف مشترک نظام واحد سلطهی جهانی منتهی میشود.این تلقی واحد جهانی صورتِ یک انسیکلوپدی(Encyclopedie؛ دائرة المعارف، کتابِ مرجع) دارد که همه تعبیرات را در جهت اهداف استکباری غرب معنا میکند و اجازه نمیدهد که تفکر تازهای در جهان پیدا شود.
🔸چه بسا مابِین مفاهیم و قواعدی که در این انسیکلوپدی جهانی عنوان شده است با آن اهداف سیاسی، ارتباطی مستقیم قابل تشخیص نباشد امّا در نهایت باید دانست که این تعابیر و مفاهیم و قواعد، اجزایی از یک مجموعه هستند که دارای کلیت و وحدت است.
🔸مقصود این نیست که ما باید قالبهای هنری روز و وسایل ارتباط جمعی را یکسره دور بریزیم، بلکه معتقدیم که باید جسم این قالبها را در روح اعتقادات و فرهنگ خویش مستحیل کنیم. این «استحاله» منوط به معرفتی کافی و وافی است که ما را از فریبخوردن و بهخصوص از افتادن در تلهی توسعهگرایی و تکنوکراسی -که ضرورتاً ملازم با یکدیگر هستند- باز دارد.
📚آغازی بر یک پایان، صفحهٔ ۵٢-۵٣
#تمدّن_غرب
#دولت_مدرن
🆔@Asre_jadid_57
⚡ضرورت تبیین در واژگان «دوست و دشمن» براساس معارف اهلبیت علیهمالسلام
✅ بایستی بر اساس «تولی و تبری»، «حبّ و بغضها» را تنظیم کرد و در جامعه مرزبندی ایجاد کرد
🔸ما به شدّت در موضوع «تولّی و تبرّی» لنگ هستیم. آیا کسی بین ما پیدا میشود که «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» را نخوانده باشد؟ من با هر کسی که با اهلبیت علیهمالسلام سِلم است سِلم هستم، با هر کسی که با اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین در حَرب است در حَرب هستم؛ ملاک تولی و تبری این است. شنیده است که «هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ»، اما اگر حب و بغض از ریشه و منشأ خود فاصله بگیرد، دیگر شما نمیتوانید این را توسعه بدهید. اگر دشمن اصلی و دوست اصلی را بشناسد، معیار را استخراج میکند، دشمن را بازتولید میکند، اما اگر فقط مصادیق را بگویید به عنوان مثال در کتب درسی مدرسههایمان نوشتهاند: «تولّی» مانند راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه و «تبرّی» هم مانند مرگ بر آمریکا!
دیگر برای کشورهای دیگری غیر از ایران به درد نمیخورد یا وقتی آمریکا ساقط شد چه میشود؟ قبل از آن چه چیزی بوده است؟ مخالف هم میگوید نکند در حال سوءاستفاده از دین هستند که راهبرد سیاسی خود را پیش ببرند و هزار مشکل دیگر پیش میآید.اگر موضوع «تولی و تبری» در یک جامعه درست تبیین نشود و حبّ و بغضها بههم بخورد، که خورده...دیگر… علّتِ اینکه اگر مراسم روز قدس را بخاطر شرایط کرونا تعطیل کنید مردم احساس خاصی نمیکنند، ولی همین مردم اجازهی تعطیل شدن محرّم را در شرایط کرونایی نمیدهند چیست؟
🔸تا زمانی که حبّ و بغض افراد اصلاح نشود، شما باید در تطبیق با موارد جزیی، برای او کارگاه تشکیل دهید، اما باز هم خطا میکند، باید مبانی را ارائه داد تا در تطبیق، راحت عمل کنند. آیا حضرت سیّدالشّهداء صلواتاللهعلیه برای اصحابشان یک دورهی توجیهی گذاشتهاند؟ نخیر! حضرت سیّدالشّهداء صلواتاللهعلیه حبّ و بغضها را اصلاح کردهاند. دشمن اصلی کیست، دوست اصلی کیست. اگر دوست و دشمن اصلی را گم کنید به راحتی در دستگاه خبرساز دشمن، شما را مدیریت میکنند. دشمن خوب میداند که چطور از پایگاه احساس مردم استفاده کند، میداند چطور کاری کند که از امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه یک دشمنِ هشتاد ساله درست کند، ما هم بایستی همین کار را کنیم، منتها با واقعیت.
🔸ما نتوانستیم دشمن را در اذهان، «دشمن» معرّفی کنیم، چرا؟ چون تصدیق دادیم، نه تصوّر. تصدیق یعنی خودم گزاره را بگویم، شما نمیخواهد فکر کنید، من میگویم و شما فقط تکرار کنید. بعد باید یا قسم بخورم که این درست است، یا مدام تکرار کنم که ملالآور بشود. من بجای اینکه مدام تکرار کنم هوا گرم است، کافی است کاری کنم که شما احساسِ گرما کنید. آنوقت حتّی اگر من بگویم هوا سرد است، شما میگویید اینطور نیست. شعار «نه غزه، نه لبنان» یعنی دوستِ ما را «دوست» نفهمیدهاند،البته حتماً سرانشان عامل بیگانه هستند، اما معترضین جامعه که معترض سیاستهای ما هستند، همه که عامل بیگانه نیستند. نتوانستهایم دوست را «دوست» معرّفی کنیم و دشمن را دشمن. اینجا آن جاهایی است که قرارگاهِ «جهاد تبیین» میخواهد، چرا ما با اسرائیل دشمن هستیم؟ آیا مسئله اشغال سرزمین است؟ این همه اشغال سرزمین در جاهای دیگر زمین هم رخ میدهد. آیا مسئله کودک کشی است؟ این همه کودک کشی در جهان رخ میدهد. مسئله چیست؟ باید با چه کسی دوست باشیم و با چه کسی دشمن باشیم؟
🔸همان کسانی که اجازه ندادند امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه، بدعتِ نماز تراویح را تعطیل کنند، در رکاب امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه به جنگِ با عایشه و معاویه رفتند. کسانی که اجازهی عزلِ شریح قاضی و اشعث را به حضرت ندادند، کسانی که اجازه نمیدهند حضرت بعضی از رفتارهای حاکمان قبلی را تصحیح کنند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را ذیلِ آنها میبینند؛ ولی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه با اینها به جنگ کسانی رفته است که با اینها قرابتهای فکری هم داشتهاند، موفق هم برگشتهاند، شکست نظامی نخوردهاند، شما میدانید که سربازان امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه هم شیعیانِ خالص نبودند.
📝گزارشی خلاصهوار از جلسات استاد حامد کاشانی
#الهیات_سیاسی
#ارتقاء_معرفت_سیاسی
#بصیرت_تاریخی_سیاسی
#آگاهی_سیاسی
#فرهنگ_سیاسی
#هویت_و_عقبهی_تاریخی
#دوستی_دشمنی
#کلام_سیاسی_اجتماعی
🆔@Asre_jadid_57
✅انگیزهی پیدایش و شکلگیریِ جامعه اسلامی؛ تکاملِ پرستش بر محورِ اولیاء خدا
🔸مبتنی بر رویکرد مختار در فلسفهی تاریخ که تکامل به غلبهی کلمهی توحید و تحقّق ولایتِ حقّه تعریف میشود، مبدأ و انگیزهی شکلگیری جامعه، صرفاً رفع نیازهای مادّی و طبیعی انسان و میل به کامجوییِ بيشتر از ماده نیست؛ بلکه جوامع ایمانی، بر محور انبیاء و اولیای الهی، برای تکامل پرستش و قرب شکل میگیرند. انسانهایی که برای رفع نیازهای مادی دور هم جمع شدهاند به ولایت فقیه و حتی به ولایت معصوم نیازی ندارند؛ ولی جمعی از انسانهایی که بزرگتر از ماده هستند، به انگیزهی تقرب اجتماعی به خداوند دور هم جمع میشوند [انگیزهی تجمّعِشان از آغاز، کام جوییِ بیشتر از ماده نیست].
🔸در محورِ جوامع ایمانی، اراده هایی که شدت روانی به دنیا دارند، قرار نگرفته اند؛ بلکه محور این جوامع، ارادههایی هستند که در بندگی و خشوع و خضوعِ نسبت به خدای متعال سبقت گرفتهاند؛ بنابراین جبههی حق، برمحور ولیّ خدا شکلمیگیرد و جبهه باطل، برمحور فراعنه و اولیای طاغوت؛ و در نتیجه تمامی تاروپود اجتماعی، ظهور باطن و روح اولیای آنهاست؛ جوامع در جبههی حق، ظهور حقیقت انبیاء هستند و در جبههی باطل، ظهور حقیقت اولیای طاغوت اند؛ لذا جامعه کفار، جامعه ای ظلمانی و منغمر در دنیاست و وسعت و عمقش تنها در حد اشتغال به لهو ولعب است، اما جبههی اولیای خدا، جبهه حق، حیات طیبه، نور، رشد و صلاح است.
📝گزارشی خلاصهوار از کتاب حکمت تاریخ آیتالله میرباقری
✍️تفرشی
#جامعه_اسلامی
#مبنای_جامعه_شناختی
#قرارداد_اجتماعی
🆔@Asre_jadid_57
⚡️ رسالت اصلی دولت اسلامی
🔰امام خمینی(رحِمه الله)
🔸مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنافداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
🔸مسائل اقتصادی و مادّی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.
🔸مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختیها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسیشان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند.
🔸چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار میآورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کردهاند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار میکنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی شهادت میسر نیست.
🔸من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی میخواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهای اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم.
🔸مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهانخواران شکست میخوریم و نابود میشویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفی میکنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب میکنند؟ مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوبههایدار میروند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب الله در جهان به اسارت گرفته میشوند؟ بگذار دنیای پست مادیت با ما چنین کند ولی ما به وظیفه اسلامی خود عمل کنیم.
@Asre_jadid_57