eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
782 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
218 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 عربستان به یک روحانی شیعه لبنانی مخالف حزب الله تابعیت داد
⭕️ توییت روز گذشته ، روحانی لبنانی مخالف حزب الله، در تشکر از ملک سلمان برای اعطای به وی: «آقای من، خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز.. من او را از اوایل جوانی به عنوان امیر بلاغت، استاد سخن و عالم به فرهنگ و تاریخ پادشاهی (سعودی) می‌شناختم و سپس او را به عنوان امیر ریاض و سپس ولیعهد شناختم. آنچه بیش از هر چیز باعث افتخار من بود این است که او را از نزدیک به عنوان پادشاهی حکیم و شجاع و با قلبی بزرگ و ذهنی متعادل می‌شناسم. خداوند نعمت وجودش را بر ما مستدام گرداند.» @dolatedin
💢 پیامدهای اعطای تابعیت به روحانیون توسط عربستان چیست؟ پیروی از اماراتی‌ها... ✍🏼شريف عمر 🔴 بخش اول 🔹 عربی21: پس از تصمیم اعطای "اقامت ممتاز" صادر شده در نوامبر 2019، ملک سلمان اخیراً به منظور تکمیل برنامه توسعه پادشاهی «2030»، افراد با استعداد در زمینه‌های مختلف از جمله «علوم شرعی، پزشکی، صنعت نفت، هوش مصنوعی و غیره» را صادر کرده است. 🔹رسانه‌های و عربی بر تابعیت گرفتن روحانی شیعه محمد علی الحسینی، رئیس مجلس موسوم به "المجلس العربي الإسلامي" و عضویت وی در رابطة العالم الإسلامی وابسته به تاکید کردند. 🔹 پیش از اینکه به یکی از بازیگران دائمی شبکه‌های ماهواره‌ای عربستان تبدیل شود، در به اتهام جاسوسی برای رژیم اشغالگر محکوم شده بود و سال‌ها زندانی بود. 🔹با این حال، فهرست منتشرشده از اسامی کسانی که تابعیت گرفته‌اند نشان می‌دهد اکثر روحانیون در این فهرست اعضای رابطة العالم هستند که وزیر دادگستری سابق عربستان، محمد العیسی، ریاست آن را بر عهده دارد. 🔹فهرست جدید همچنین شامل مصطفی سریک مفتی سابق بوسنی و هرزگوین، حسین داودی رئیس المجلس الاسكندنافي للعلاقات، محمد نمر السماک، دبیرکل الجنة الإسلامية - المسيحية للحوار است که همگی از اعضای رابطة العالم الإسلامی هستند. 🔸 برکشیدن رابطة العالم 🔹از زمان روی کار آمدن ولیعهد محمد بن سلمان در اواسط سال 2017، نقش محول شده به رابطة العالم الإسلامی تقویت شده است و رهبری مذهبی عربستان را به دور از هیئة به دست گرفته است. 🔹علیرغم تاکید در اساسنامه خود مبنی بر اینکه هدف آن "وحدت کلمه مسلمانان و از بین بردن عوامل فروپاشی جوامع اسلامی" است، اما دبیرکل آن، ، همواره به جریان‌ها، به ویژه المسلمین و جوامع مسلمان در کشورهای غربی حمله می‌کند. 🔹العیسی در یک مصاحبه تلویزیونی علناً اعتراف کرد که سفرهای خارجی خود به ویژه در کشورهای اروپایی یکی از اهداف آنها شیطان جلوه دادن اخوان در غرب است و از تصمیم‌گیران کشورها می‌خواهد تا نمادهای این گروه را ریشه‌کن کنند یا آنان را مجبور کنند که علنا عذرخواهی و علیه گروه خود کار کنند. 🔹در سپتامبر 2019، العیسی از سخنرانی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که را مورد حمله قرار داد، حمایت کرد و از کنفرانسی در پاریس خواست تا آن را سرکوب کند. 🔹وی افزود: «همه مسلمانان اروپا باید به قوانین اساسی، مقررات و فرهنگ کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند احترام بگذارند» و تأکید کرد: «نباید فتواهای وارداتی و افکار خارجی را بپذیرند». 🔸 پیشروی عادی‌سازی 🔹همزمان با اولین گام‌های امارات و بحرین برای روابط خود با اشغالگران صهیونیست، رابطة العالم، که عربستان سعودی تعدادی از اعضای آن را تابعیت داده است، آغوش خود را به روی انجمن‌های یهودی گشود. 🔹العیسی در کنفرانس‌های مشترک با انجمن‌های یهودی اسرائیل شرکت کرد، به ویژه کنفرانسی مجازی که توسط کمیته آمریکا "AJC" و با مشارکت وزیر ارتش اشغالگر بنی گانتس سازماندهی شده بود و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کرد. 🔹وی همچنین از اردوگاه کار اجباری نازی‌ها "آشویتس-بیرکناو" در لهستان بازدید کرد و گفت که "اینجا بودن در کنار کودکان قربانیان نسل‌کشی و اقلیت‌های مهاجر یهودی و مسلمان یک واجب مقدس و یک افتخار بزرگ است." 🔹استاد عبدالله الشمری، محقق و متخصص تاریخ کشورهای خلیج فارس، گفت که مرحله اعطای تابعیت به اعضای رابطة العالم در چارچوب حمایت از یک روند رو به رشد به رهبری العیسی و در مسیر عادی‌سازی قرار دارد. ادامه دارد... @dolatedin
💢 پیامدهای اعطای تابعیت به روحانیون توسط عربستان چیست؟ پیروی از اماراتی‌ها... ✍🏼شريف عمر 🔴 بخش دوم 🔸 راه اماراتی‌ها 🔹الشمری در گفت‌وگو با عربی21 گفت که اعطای تابعیت به شخصیت‌های اسلامی مشابه کاری است که با علما و در صدر آنها عبد الله بن بيّه انجام داد که اکنون ریاست را بر عهده دارد. 🔹وی افزود: «این اقدام عربستان را می‌توان به عنوان ریسه‌ای برای سفت‌تر کردن بنیان ضعیف رژیم صهیونیستی توصیف کرد و می‌توان آن را شبیه اقدام امارات متحده عربی برای اعطای تابعیت به ، و مشاور مذهبی در دربار ولیعهد ابوظبی، برشمرد.» 🔹وی خاطرنشان کرد: «تابعیت دادن به شخصیت‌های دینی نشان‌دهنده این است که این رژیم‌ها نسبت به مبلغان دینی داخلی کاملاً بی‌اعتماد شده‌اند و برای ارائه گفتمان دینی جدید، اشخاصی را از خارج وارد و اسکان می‌دهند.» 🔹محمد العمری، مدیر مرکز رسانه‌های الجزیره و مخالف سعودی نیز در این باره گفت: «از طریق این اقدام، بن سلمان ممکن است به دنبال رقابت با ابوظبی در جذب علما و در پروژه باشد.» 🔹وی در گفت‌وگو با عربی21 خاطرنشان کرد: «بن سلمان ممکن است با از بین بردن مجلس افتای اروپا (، به ریاست ) برای تأثیرگذاری بر مسلمانان غرب، پا را فراتر بگذارد.» 🔸 به حاشیه راندن «كبار العلماء» و «جریان جامیه» 🔹پیش‌قراولی رابطة العالم الإسلامي و اعطای تابعیت به اعضای آن، سوالاتی را در مورد به حاشیه رانده شدن هيئت و جریان (که به طور مطلق وفادار به دولت است) مطرح کرده است؟ 🔹عبدالله الشمری، به عربی21 گفت: «بن سلمان در تلاش است تا از میراث دعوت وهابی با سه جریان آن خلاص شود: جنگجویان (داعش)، سروریه و جامیه.» 🔹وی خاطرنشان کرد: «نکته عجیب این است که از زمانی که بن سلمان به قدرت رسید، عملیات داعش متوقف شده است. در مورد جریان سروریه بن سلمان رهبران آنها را به زندان افکنده و جنگی گسترده علیه آنها به راه انداخته است و جریانی در مقابل او باقی نمانده بود به جز جامیه و ظاهراً آنها خطری برای او ندارند، از آنجایی که آنها قاطعانه به اطاعت از آل سعود اعتقاد دارند، فقط گاهی اوقات مزاحمت اندکی برای پروژه‌های لیبرال سرگرمی دارند.» 🔹وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدام برای اعطای تابعیت به اعضای تیم محمد العیسی، پشتوانه‌ای برای آنها است تا وظایف اصلاح چهره رژیم سعودی را از جنبه مذهبی به عهده بگیرند و و نشان دهند که نظام آل سعود به و مذهبی معتقد است و دیگران را بدون توجه به مذهبشان می‌پذیرد و با مذهبی مبارزه می‌کند.» 🔸 زمینه‌های تاریخی 🔹محمد العمری با اشاره به شواهدی تاریخی که ابعاد این اقدام را نشان می‌دهد، گفت: «هنگامی که ملک فیصل در سال 1964 علیه برادرش سعود کودتا کرد، دایی‌های خود از را که در آن زمان مؤسسات مذهبی، آموزشی و قضایی را در انحصار خود داشتند، به حمایت از خود تحریک کرد.» 🔹وی افزود: «پس از موفقیت کودتا، جنبش آل الشیخ شروع به انکار ملک فیصل کرد و یک بار پادشاه نامه‌ای به محمد بن ابراهیم آل الشیخ که مناصب در انحصار او بود، فرستاد و از او خواست که در دادگاهی در (با اکثریت ) قاضی را منصوب کند، محمد بن ابراهیم نامه را برگرداند و روی آن نوشت (کسی که گربه را ذبح کرد پوست آن را سلاخی می‌کند!)، که اشاره به رد این تصمیم داشت.» 🔹العمری اشاره کرد که امتناع محمد بن ابراهیم باعث شد که ملک فیصل در سال 1971 هيئة كبار العلماء را با هدف مشارکت بخشی از علمای خارج از خاندان آل شیخ، مانند شیخ عبدالعزیز و دیگران و به منظور کاهش نقش آل شیخ، تاسیس کند. 🔹وی افزود: «وضعیت امروز این است که اعطای تابعیت به اعضای رابطة العالم با هدف سوق دادن آنها به صدور فتواهایی است که عادی‌سازی با اسرائیل را مشروع کرده و جامعه را برای رسیدن به جاه‌طلبی‌های محمد بن سلمان غرب‌زده کنند.» 🔹العمری درباره دلیل جذب مبلغان از خارج به جای تکیه بر شهروندان، گفت: « در بین مبلغان داخلی ریشه‌دار است، بنابراین راه حل اساسی این است که (به خارجی‌ها) تابعیت اعطا کنند و مبلغان داخلی را با دادن نام‌های وزین به آنها ساکت کنند.» @dolatedin
💢اعتراض رئیس سازمان دیانت ترکیه به بودجه 16 میلیارد لیری 🔹زمان: ، رئیس ، به بودجه اختصاص یافته به مؤسسه خود به مبلغ 16 میلیارد لیره اعتراض کرد. 🔹ارباش گفت: 96 درصد بودجه ما به حقوق و هزینه های پرسنل اختصاص می یابد و فقط 4 درصد باقی می ماند، با 4 درصد، ما حتی نمی توانیم نیمی از خدماتی را که برنامه ریزی کرده بودیم انجام دهیم. 🔹ارباش افزود که آنها کارمندان زیادی دارند و در حال حاضر به 15000 امام و مؤذن نیاز دارند. 🔹وی همچنین خاطرنشان کرد: برای دوره قرآن کریم به 9000 معلم نیاز دارند. 🔹این اتفاق در پرتو انتقادی است که به دولت به دلیل اختصاص بودجه هنگفت برای امور مذهبی وارد شده است. 🔹قابل ذکر است که بودجه ریاست سازمان دیانت بیش از بسیاری از وزارتخانه های است. @dolatedin
🔻 حمایت سازمان‌های علمایی اسلام‌گرا از انتخاب اسامه الرفاعی به عنوان «مفتی سوریه»
💢 حمایت سازمان‌های علمایی اسلام‌گرا از انتخاب اسامه الرفاعی به عنوان «مفتی سوریه» 🔹السوریة: الإتحاد العالمي لعلماء المسلمين با صدور بیانیه‌ای صمیمانه‌ترین تبریکات و بهترین آرزوهای خود را به مناسبت انتخاب شیخ توسط به عنوان کل ابراز کرد. 🔹پیش از این، «هيئة علماء المسلمين» لبنان، «هيئة علماء فلسطين في الخارج» و «هيئة علماء اليمن» بیانیه‌های مشابهی را صادر کرده بودند. 🔹در بیانیه که دکتر علی دبیرکل آن است، آمده است که انتخاب اسامه الرفاعی، واکنشی عملی به لغو رسمی منصب مفتی سوریه تلقی می‌شود و با توجه به حضور شیخ الرفاعی در این مقام بی‌تردید موجب ایجاد رابطه ممتازی خواهد شد که اتحادیه جهانی علمای مسلمان را با علمای برجسته و مردم بزرگ سوریه سرافراز و آزاد پیوند می‌دهد. 🔹همچنین المسلمين 21 نوامبر بیانیه‌ای صادر کرد، که در آن آمده است: انجمن علمای مسلمان لبنان انتخاب عالم برجسته شیخ اسامه عبد الکریم الرفاعی به عنوان مفتی اعظم سوریه را به مردم سوریه به طور عام و علمای آن به ویژه تبریک می‌گوید و آن را گامی برای آزادسازی جایگاه افتا دانست. 🔹هيئة علماء فلسطين در خارج از کشور نیز از انتخاب الرفاعی استقبال کرد و گفت این انتخاب جایگاه فتوا را به جایگاه واقعی خود و به دور از انتصاب و کنترل سیاسی باز می‌گرداند و این اقدام مبارکی است که ما در انجمن علمای فلسطین حمایت خود را از آن اعلام می‌کنیم. 🔹سخنگوی رسمی هيئة علماء يمن، محمد ناصر الحزمی الادریسی نیز به نوبه خود، اقدام «المجلس الإسلامي السوري» را تبریک گفت. ✍️ ملاحظه: حمایت سازمان‌های علمایی اسلام‌گرا از اقدام مجلس معارضان سوریه دور از انتظار نبود. اما با وجود این حمایت‌ها، بعید است انتخاب اسامه الرفاعی به عنوان مفتی کل بتواند چندان موفقیتی برای معارضان در ارتقای اقتدار دینی خود در جامعه سوریه به همراه داشته باشد؛ چرا که پیش از این نیز علمای معارض سوری جایگاه را خالی نگذاشته بودند و مجلس معارضان با ریاست الرفاعی، شورای افتایی را ترتیب داده و موازی با مفتی جمهوری سوریه (شیخ حسون)، می‌دادند. 🔸طرفه آنکه معارضان اسلام‌گرا با تصمیم جدید خود گامی مخالف با موضع پیشین خود نسبت به نهاد افتا برداشته‌اند و با انتخاب مفتی کل، عملا خلاف «» مبتنی بر «» و «گفتگوی علمی»، که پیش از این شعار و عمل خود قرار داده بودند، اقدام کرده‌اند. در واقع همانگونه که دولت سوریه مقام مفتی کل را لغو کرده، معارضان نیز را برچیده‌اند و عملا امتیاز شورایی بودن افتا را به طور انحصاری به دولت بخشیده‌اند و پس از این به جای بیش از ۲۰ امضای علمای دینی که پای هر فتوای مجلس افتای معارضان می‌آمد، تنها باید امضای اسامه الرفاعی را شاهد باشیم. @dolatedin
💢 تأسیس شورای ملی ائمه جماعات؛ طرح مکرون در انشقاق صفوف مسلمانان فرانسه 🔹 تی آر تی عربی: در حالی که دولت ادعا می‌کند با تأسیس قصد مبارزه با انزواطلبی مسلمانان را دارد، بسیاری از نهادهای اسلامی این اقدام را گامی در راستای کنترل بیشتر دولت بر مراکز دینی اسلامی و همچنین ایجاد اختلاف در بین مسلمانان ارزیابی می‌کنند. 🔹در جلسه‌ای با حضور بیش از ۲۰۰ امام جماعت و مدیران فرانسه، صبح روز یکشنبه 22 نوامبر برگزار شد و مسجد جامع پاریس و سه فدراسیون مسلمانان فرانسه از تشکیل شورای ملی ائمه جماعات خبر دادند. این اقدام در راستای مطالبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه صورت گرفته است که پیش‌تر در قانون «مبارزه با انزواطلبی اسلامی» مطرح شده بود. این قانون با هدف گسترش نظارت بر اماکن مذهبی اسلامی در فرانسه تصویب شده است. 🔹این شورای تأسیس شده وظیفه «اعطای اعتبار» به ائمه فعال در فرانسه را به عنوان بخشی از تجدید ساختار گسترده مؤسسات دومین دین در این کشور را خواهد داشت که از سوی مقامات فرانسوی درخواست شده است. مسجد بزرگ پاریس، مجمع المسلمين فرانسه، اتحاد مسلمي فرانسه و الاتحاد الفرنسي للجمعيات الإسلامية از آفریقا، جزایر قمر و جزایر آنتیل در جلسه تأسیس این شورا شرکت داشتند. در این نشست رؤسای سازمان‌ها و ائمه جماعات اساسنامه شورا را تصویب کردند و امام با أمادو را به اتفاق آرا به عنوان رئیس آن انتخاب کردند. 🔹این اقدام منجر به ایجاد اختلاف بین مسجد پاریس و شورای فرانسوی مذاهب اسلامی و نهاد سازمان‌دهی عبادات اسلامی در فرانسه شد. شورای اخیر این اقدام را دخالت در مسئولیت‌های خود دانست و تأکید کرد که استفاده از تمامی ابزارهای قانونی را برای پایان دادن به این موضع غیرمسئولانه، برای خود محفوظ می‌دارد. 🔸 تأسیس شورا اقدامی در راستای ایجاد اختلاف میان مسلمانان 🔹روزنامه فرانسوی فیگارو با مطرح کردن آنچه بحران جدید اسلامی در فرانسه نامیده، به اختلاف اتحادیه‌های نمایندگان مسلمانان این کشور بر سر تأسیس شورای ملی ائمه جماعات پرداخت. این روزنامه ادعا کرده است که این اختلاف عمدتاً به دلیل بحث در مورد قانون مکرون برای مبارزه با «انزواطلبی اسلامی» و تنظیم «منشور جمهوری‌خواهانه» برای ائمه جماعات صورت گرفته است که از سوی رئیس‌جمهور به شورای فرانسوی مذاهب اسلامی ارائه شد و شرط فعالیت ائمه جماعات در این کشور تلقی شده است؛ اما مورد اخیر چندان مورد استقبال نمایندگان مسلمانان قرار نگرفته است. 🔹مکرون این اقدام را با هدف نظارت بر موضوع جذب و تربیت امامان جماعت و تعیین میزان سازگاری آن‌ها با ارزش‌های جمهوری فرانسه و به زعم خود پایان دادن مداخله خارجی در امور کشور از طریق ائمه جماعات انجام داده است. 🔹طبق آمار فیگارو، حدود ۲۰۰۰ امام در ۲۵۰۰ عبادتگاه اسلامی در فرانسه فعالیت می‌کنند که ۳۰۰ نفر از آن‌ها طبق توافقات دوجانبه با سایر کشورها تعیین شده‌اند، از این میان ۱۵۰ تن از این ائمه ترک، ۱۲۰ تن الجزایری و ۳۰ تن مراکشی هستند. 🔹در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰، مکرون با روسای نهادهای نماینده جامعه مسلمانان در این کشور دیدار کرد تا آن‌ها را تحت فشار قرار دهد تا «منشور ارزش‌های جمهوری» را در جامعه مسلمانان مطرح کنند که در آن تصریح شده است که اسلام در فرانسه یک دین است و نه یک جنبش سیاسی و شرط پایان دادن به دخالت یا تعلق به کشورهای خارجی نیز در این منشور ذکر شود. وی آن‌ها را تهدید کرد که در صورت عدم امضای این منشور، ناچار باید نتایجی گرفت و تأکید کرد که می‌داند که تعدادی از آن‌ها مواضعی مبهم در این موضوعات دارند، بنابراین باید از این ابهام خارج شوند. 🔹در آن زمان، ناظران تصریح کردند که اقدامات رئیس‌جمهور فرانسه در زمانی انجام می‌شود که مسلمانان این کشور به دلیل رواج اسلام هراسی در وحشت به سر می‌برند و اقدامات رئیس‌جمهور به نوعی سوءاستفاده از این شرایط در جهت اهداف سیاسی خود بدون توجه به رنج بخشی از جامعه فرانسه است. (ترجمه ایکنا) @dolatedin
⭕️ رهبران اخوان؛ یا در بند یا در جنگ! ✍️ محمد طلایی 🔸 بخش اول 🔹شب گذشته المسلمین شاهد فصل جدیدی از اختلافاتی بود که ماه‌ها است بنیان آن را ویران کرده است. برای اولین بار پس از سال‌ها، ، دبیرکل سابق اخوان المسلمین و رهبر جناح استانبول، پنجشنبه شب، ویدیویی را منتشر و تأکید کرد که ، جانشین اخوان و رهبر جناح لندن، از سمت خود عزل و تصمیمات پیشین او باطل شده است و کمیته‌ای موقت برای انجام وظایف وی تشکیل شده است. 🔹محمود حسین توضیح داد که که بالاترین ارگان در جماعت است چند روز پیش تشکیل جلسه داد و تصمیم به عزل منیر و لغو تصمیمات اخیر وی مبنی بر به حاشیه راندن، توقف و برکناری برخی رهبران اخوان گرفت و همچنین تصویب کرد که کمیته‌ای موقت تشکیل و وظایف جانشین مرشد عام را دنبال کند. 🔹منظور محمود حسین از تصمیمات اخیر ابراهیم منیر، دستور غیرمترقبه وی در ماه گذشته میلادی است که بر اساس آن اخراج ۶ تن از رهبران اخوان را علنی کرد. گذشته از محمود حسین که در رأس این افراد بود، مدحت حداد، همام یوسف، رجب البنا و ممدوح مبروک از اعضای مجلس شورای اخوان و نیز محمد عبدالوهاب مسئول انجمن اخوان المسلمین مصر در خارج از کشور، دیگر رهبرانی بودند که ابراهیم منیر آنها را در به صورت علنی و در تلویزیون لندنی الحوار، برکنار و به دفتر مرکزی بازرسی اخوان ارجاع داد. 🔸 اختلافات از کجا آغاز شد؟ 🔹بیش از ۶ سال از آغاز مهم‌ترین اختلاف و انشقاق در تاریخ جماعت اخوان می‌گذرد. اختلافاتی که از ماه می‌۲۰۱۵م علنی شد و به کودتای محمود حسین علیه جریان و شبابی اخوان معروف گشت. حاصل آن نزاع، خارج شدن و به عبارت بهتر اخراج بسیاری از منتقدین به نحوه اداره جماعت توسط حلقه‌ای بود که عمدتا در تحلیل‌ها، امتدادی از همان تنظیمی‌های سابق در نظر گرفته می‌شد. جناحی که از دهه ۷۰ به تدریج بر مفاصل حساس اداره جماعت سیطره یافت و با گذشت زمان، نحوه مدیریتش دو نزاع را در جماعت به وجود آورد: نزاع اصلاحی-تنظیمی و نزاع محافظه‌کار-انقلابی و یا مکتب قدیم و مکتب جدید. 🔹ماهیت نزاع اول عمدتا بر سر حد و حدود فاصله گرفتن از شاکله سنتی جماعت اخوان، به مثابه ساختاری که باید تمامی عرصه‌های فعالیت اجتماعی را از فرهنگی و تربیتی گرفته تا سیاسی و اقتصادی، پوشش دهد بود. جریان معتقد بود زمین بازی سیاست از فرهنگ باید جدا باشد و عالم سیاست ابزارهای خاص خود را می‌طلبد. پس باید مانند تمامی بازیگران به این قواعد تن داد و با تأسیس و التزام به لوازم معمول فعالیت سیاسی چشم به فتح سنگرهای قدرت دوخت. 🔹اما جریان که به زعم خویش، اخوان را در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰، از گروهی کوچک و بحران زده، به سبب محنت دوره ناصر، به بازیگری بزرگ تبدیل کرده بود، نمی‌توانست از تمامی داشته‌های خویش چشم بپوشد. تن دادن به خواسته‌های اصلاحی‌ها، معادل بود با کاهش سطح فعالیت در عرصه‌هایی که برای حاکمیت مصر حساسیت‌برانگیز بود: اخوان بین‌الملل با ارتباطات و گردش مالی فراملی شاید مهم‌ترین آنها بود. البته این نزاع صورتی گفتمانی نیز داشت: اصلاحی‌ها سکولارتر بودند و اصراری به تطبیق شریعت نداشتند ولی تنظیمی‌ها از سودای اسلامی کردن قوانین دست نمی‌کشیدند. @dolatedin
⭕️ رهبران اخوان؛ یا در بند یا در جنگ! ✍️ محمد طلایی 🔸 بخش دوم 🔹این چالش همراه اخوان بود و منجر به انشقاق‌های قابل توجهی در بازه سال‌های پیش از قیام ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۳ شد. اما نزاع مهیب‌تر به واسطه کودتا ژنرال سیسی علیه دولت بود. نزاع اخیر حاصل اختلاف در شدت و نوع پاسخ به کودتا بود. جوانان که به واسطه عدم دسترسی کادرهای بالادستی، استقلال عمل بیشتری پیدا کرده بودند، حتما حجمی از خشونت را برای پشتیبانی از تظاهرات در برابر پلیس و ارتش لازم می‌دیدند اما رهبران تنظیمی، که اساسا نسبت به خود انقلاب ۲۰۱۱ نیز بدبین بودند، نمی‌خواستند تمامی آنچه در طول دهه‌های پیش درو کرده‌اند را در قمار جوانان انقلابی ببازند. خاصه وقتی پای استفاده از امکانات بین‌الملل جماعت برای حمایت از خشونت محدود جوانان، به واسطه دفتر خارجی تازه تأسیس اخوان در ترکیه مطرح شد. امکانات بین‌المللی جماعت تنها دارایی بود که می‌توانستند از جهنم قاهره نجات دهند. 🔹از این جا به بعد دیگر مشخص بود؛ به دلیل انباشت امکانات در دستان جریان تنظیمی، جناح شبابی و انقلابی بیشتر توانست در حد بروزات رسانه‌ای خود را سر پا نگه دارد. اما امکانات مالی و اداری جماعت در دستان تنظیمی‌ها، که توانسته بودند خود را به استانبول برسانند، بود. برای اداره امور جماعت، دفتر اجرایی (المکتب التنفیذی) در استانبول تأسیس شد و محمود حسین به عنوان دبیرکل اداره امور را به عهده گرفت. دبیر کلی البته با قرائت منتقدین، از سال ۲۰۱۲ دیگر ملغی شده بود! 🔹اما در میان همین جریان تنظیمی نیز اختلافات وجود داشت. تا پیش از گریختن اخوانی‌ها از مصر به ترکیه، ثقل خارجی جماعت و در واقع مرکز بین‌الملل اخوان در و تحت اداره ابراهیم منیر بود. اما اکنون ارتباطات ناشی از تراکم نیروی انسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای و مالی در جمع می‌شد. محمود حسین با استقرار در استانبول و با یاری گرفتن از حلقه افرادی مانند مدحت الحداد، همام یوسف و دیگران، توانست تثبیتی را در وضعیت جماعت ایجاد نماید. اما در ایجاد تحول و حرکت در آن در برابر حق غصب شده اخوان ناتوان بود. از سوی دیگر، پرونده اختلافات نیز لایزال باز بود و بخش عظیمی از ظرفیت‌های فعال جماعت از دسترس خارج شده بود. برخی تحلیل گران این انفعال را ناشی از متاثر بودن بیش از حد جناح استانبول از دولت ترکیه و قطر می‌دانند تا پرونده‌های منطقه‌ای آنان با مصر بیش از پیش وارد چالش نشود. 🔹در مقابل اما جناح لندن خواستار تحرک بیشتر بود. تحرکی در گام اول با یکی کردن صفوف اخوانی و حل کردن پرونده اختلافات آغاز می‌شد. پس منیر که با دستگیری محمود عزت، توسط مجلس شورای جماعت، نائب مرشد گشته بود، با شعار توحید صفوف پای در میدان گذارد. در اولین گام نیز مجددا پست دبیرکلی حذف شد و محمود حسین با یک پله نزول، در شورای اداری در کنار ۴ عضو دیگر قرار گرفت. 🔹ظاهرا عمق اختلافات جناح محمود حسین با منتقدین به جماعت، اجازه تحرک کافی به ابراهیم منیر را نمی‌داد. پس نائب مرشد جدید تصمیم گرفت تا ۶ تن از اعضای اخوان که شامل محمود حسین و حلقه خواص او بوده‌اند را از به صورت موقت از جماعت اخراج نموده و برای انجام تحقیقات، تحت پیگرد داخلی قرار دهد. (سازوکار داخلی جماعت برای رسیدگی به تخلفات اعضا). در مقابل اما محمود حسین با استفاده از قدرت لابی خویش، بخشی از مجلس شورا را با خود همراه نموده تا ابراهیم منیر را از مقام خویش خلع کنند. این نزاع نیز مانند سال ۲۰۱۵، به سطح رسانه‌ها کشیده شده و طرفین با حرارت تمام در شبکه‌های اجتماعی علیه یکدیگر مشغول افشاگری و موضع‌گیری هستند. @dolatedin
🔻 اردوغان در جلب نظر علویان ترکیه راه دشواری در پیش دارد
⭕️ رویترز: اردوغان در جلب نظر علویان ترکیه راه دشواری در پیش دارد 🔹رویترز در نوشتاری به وضعیت و تلاش دولت این کشور برای جلب نظر این اقلیت پرجمعیت پرداخته است. 🔹رویترز نوشت: تاریخ خونبار و پر از سرکوب علویان ترکیه همواره مانع اصلی در اعتماد آنها به دولت‌ها بوده است. تقریباً در هر دوره زمانی در ترکیه، علوی‌ها که شاخه‌ای از هستند هدف کشتار و تعقیب قرار گرفته‌اند که موارد متاخر این برخوردهای حکومت ترکیه با علویان به کشتار شهر قهرمان ماراش در سال ۱۹۷۸ و قتل‌های دهه ۸۰ میلادی است. 🔹با این حال به نظر می‌رسد که رجب طیب اردوغان تمایل دارد رابطه حکومت با اقلیت پرجمعیت علوی را بهبود بخشد، هرچند در این مسیر با دشواری‌های زیادی روبرو است. اردوغان به تازگی نمایندگان خود را به ۱,۵۸۵ (محل تجمع و عبادت علوی‌ها) فرستاده تا صحبت‌های آنها را گوش کند. 🔹خواسته‌های علویان ترکیه مشخص است. آنها که ۲۰ درصد جمعیت ۸۴ میلیونی ترکیه را تشکیل می‌دهند خواستار به رسمیت شناختن سموی‌ها یا جمع‌خانه‌های خود هستند و همچنین خواستار برچیده شدن آموزش اجباری احکام حنفی برای فرزندانشان هستند. علوی‌ها همچنین از حکومت آنکارا درخواست دارند تبعیض در جامعه و زندگی را از دوش آنها بردارد. 🔹بااین حال برخی علویان به تلاش‌های دولت اردوغان در بهبود روابط عمومی با این جامعه بدبین هستند. منتقدان می‌گویند دولت قصد دارد علوی‌های خود را به وجود آورد و همچنان سایر قائلان به این سنت را کنار بگذارد. با اینکه مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه بر واقعی بودن تلاش‌ها برای برداشتن فشار از علویان تاکید دارد اما در جامعه ترکیه، تغییر بسیار سخت است چه اینکه به تازگی یکی از علمای سنی در این کشور اعلام کرده یک مرد علوی حق ازدواج با زن سنی را ندارد. 🔹با این حال مقامات ترکیه می‌گویند به آینده خوشبین هستند. در سال ۲۰۱۸ دادگاهی در ترکیه، جمع‌خانه‌ها را به عنوان محلی برای عبادت به رسمیت شناخت. ۹۰ هزار مسجد اهل سنت در این کشور تحت حمایت وزارت دیانت قرار دارند و سالیانه ۲ میلیارد دلار کمک دریافت می‌کنند حال اینکه علوی‌ها برای پرداخت هزینه‌ محل عبادت خود همواره در استرس هستند؛ هرچند بسیاری از علویان هیچگاه زیر بار حمایت مالی دولت آنکارا نرفته‌اند. (ترجمه: شفقنا) @dolatedin
⭕️ مفتی اعظم قزاقستان: جمعه سیاه را رها کنید! 🔹رویترز: #مفتی_اعظم #قزاقستان از مشاغل محلی خواست استفاده از عنوان «جمعه سیاه» را برای کمپین‌های فروش پایان نوامبر خود متوقف کنند، اقدامی که به گفته او مورد قدردانی #مسلمانان این کشور آسیای مرکزی خواهد بود. 🔹#نوروزبای حاجی تاغان اولی، رئیس #اداره_دینی_مسلمانان قزاقستان، گفت: «از آنجایی که روز جمعه برای جامعه مسلمانان روزی مقدس است، تغییر نام "جمعه سیاه" به "جمعه سخاوت" به منزله احترام به مردم ما است که اکثر آنها از سنت‌های اسلامی پیروی می‌کنند.» 🔹این اصطلاح که از ایالات متحده سرچشمه گرفته است و به جمعه بعد از روز شکرگزاری اشاره دارد، در میان خرده‌فروشان قزاق رایج شده است، گرچه جمهوری شوروی سابق این ایام را تعطیلات اعلام نمی‌کرد. @dolatedin