eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
770 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند
⭕️ ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند 🔹ارم نیوز: دعوت احمد رئیس مراکشی ”الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين“ به جهاد به منظور سازماندهی راهپیمایی مشابه «راهپیمایی سبز» در و اردوگاه‌های الجزایری تندوف، خشم مردم را برانگیخت. 🔹ریسونی در مصاحبه‌ای که توسط وب سایت بلانکا پرس پخش شد، با «محصول استعمار» خواندن مسئله صحرای غربی، گفت: «وجود موریتانی و صحرای بزرگ آفریقا یک اشتباه است. مغرب عربی باید به وضعیت پیش از حمله اروپا برگردد». وی خاطرنشان کرد که برخورد با مسئله صحرای غربی جدا از 35 میلیون نفر ظرفیت مردمی اشتباه است، اگر اعلیحضرت پادشاه (محمد ششم) آنها را برای جهاد مالی و جانی فراخواند، مردم یک راهپیمایی مانند راهپیمایی سبز به سمت صحرای غربی و تندوف سازماندهی خواهند کرد.» 🔹وی تاکید کرد که «مردم آماده‌اند تا امید کسانی را که به جدایی صحرا می‌اندیشند و مشکلات گوناگون برای ایجاد می‌کنند، از بین ببرند. اگر اعلیحضرت پادشاه این را بخواهند، میلیون‌ها نفر از مردم آماده هستند. مدافعان مراکش آماده هستند تا بروند و هفته‌ها و ماه‌ها در صحرا و تندوف بمانند، ما فقط برای شهر العیون تجمع نمی‌کنیم، بلکه تجمعات را در خود شهر تندوف هم برگزار می‌کنیم. اما متأسفانه دولت به‌جای تکیه بر مردم، اکنون به اسرائیل وابسته شده و به زودی می‌یابد که این سراب است و به میان مردم بازمی‌گردد.» 🔹این اظهارات که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، خشم مردم الجزایر را برانگیخت که از جبهه پولیساریو که خواهان جدایی صحرای غربی از مراکش است، حمایت می‌کند. این در حالی است که که بیانیه‌ای در رد این اضهارات ریسونی صادر کرده و آنها را دیدگاه‌های شخصی وی خواندند. 🔹عبدالقادر بن قرینه، رئیس «حركة البناء الوطني الجزائرية»، نارضایتی خود را از این اظهارات ابراز کرده و آن را «فتنه‌انگیزی میان مردم» توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: «برای ما مسلم شده است که رهبری چنین شخصیتی بر این نهاد (اتحاد العلماء) به اعتبار آن نزد ما خدشه وارد می‌کند و از این رو علمای ما باید چنین شخصیت‌هایی را از نهاد خود دور نگه دارند که معنای سخنان خود و مسئولیت‌شان در فتنه‌انگیزی را در نظر نمی‌گیرند.» 🔹به گزارش شبکه تلویزیونی «النهار» الجزایر، عبدالرزاق المقری، رئیس «حركة مجتمع السلم الجزائرية» گفت: «اظهارات ریسونی الجزایری‌ها و بسیاری از مردم مغرب عربی مانند موریتانی‌ها و صحرایی‌ها را را شوکه کرد. او با لفاظی‌های متکبرانه و رویه غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز خود، علیه حاکمیت دولت‌ها و کرامت مردم صحبت کرده و از مفهوم جهاد برای ورود به سرزمین‌های الجزایر در ولایت تندوف، که شامل کمپ‌های آوارگان صحرای غربی است، بهره‌بردای کرده است». 🔹همچنین حزب «التجمع الوطني الديمقراطي الجزائري» این اظهارات را محکوم و آنها را خطرناک توصیف کرد و طیب زیتونی، دبیرکل حزب، گفت: «این فراخوان صریح تروریسم است و تهدیدی برای امنیت منطقه و اتحاد ملت‌های آن با بهره‌برداری از دین برای جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه و اهداف تهاجمی است که به ویرانی مردم مغرب عربی می‌انجامد و آنها را وارد چرخه رقابت و جنگ خواهد کرد.» ✍️ گفتنی است که ده‌ها سال است که بین مراکش و جبهه پولیساریو که مورد حمایت الجزایر است، بر سر صحرای غربی درگیری وجود دارد. در حالی که رباط پیشنهاد اعطای خودمختاری به این منطقه تحت حاکمیت پادشاهی مراکش را دارد. جبهه این پیشنهاد را رد کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد خودمختاری شده است. 🔸راهپیمایی سبز (المسیرة الخضراء)، راهپیمایی مسالمت‌آمیزی به سوی شهر العیون در صحرای غربی بود که در روز پنجشنبه 3 ذی القعده 1395 (6 نوامبر 1975) برای کنترل این منطقه و پایان دادن به استعمار اسپانیا در آنجا برگزار شد. 350 هزار مراکشی در این راهپیمایی شرکت کردند. این یک رویداد تاریخی مهم در تاریخ معاصر مراکش به حساب می‌آید. @dolatedin
🔻 آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل»
⭕️ آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل» 📌 بخش اول 🔹الجزیره: با گذشت بیش از 7 دهه از تأسیس ، ظهور اسلامی در جنوب آسیا و شرایطی که منجر به ایجاد پاکستان شد همچنان از موضوعات بحث‌برانگیز است و در سال‌های اخیر چندین اثر جدید جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کرده‌اند که مستقیماً بر «مسئله » در امروز تأثیر می‌گذارد. 🔹اسکندر حیات، استاد تاریخ و سیاست عمومی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی در کالج اف سی لاهور، در کتاب جدید خود با عنوان «حماسه رهبری: جدایی‌طلبی اسلامی و دستیابی به یک پاکستان مستقل»، داستان محمدشاه آقا خان سوم (1957-1877)، چهل و هشتمین امام فرقه نزاری، را مورد بحث قرار داده، که نقش عمده‌ای در شکل دادن به موقعیت سیاسی مسلمانان شبه قاره هند و در رساندن نظرات آنان به انگلیسی‌ها داشت. 🔹این کتاب تاریخ منحصربه‌فردی از «مسلمانان جدایی‌طلب» را ارائه می‌کند که بر شکل‌گیری جنوب آسیای مدرن تأثیر گذاشته و به آن کمک کردند. کتاب به ویژه به سر سید احمدخان می‌پردازد که پایه‌های جنبش سیاسی جدایی‌طلب اسلامی را پایه‌گذاری کرد و همچنین علامه محمد اقبال که موضوع خود را فراتر برد و ایده دولت جداگانه را تدوین کرد و نیز سید امیر علی (مولانا محمد علی) و رهبر پاکستان محمد علی جناح که پس از فراخوان برای تشکیل کشوری مجزا، آن را به یک جنبش ملی پاکستانی تبدیل و رهبری کرد. 🔹فصلی از این کتاب جدید که درباره است نیز خواندنی است، زیرا نقش آقاخان در سیاست هند اغلب نادیده گرفته می‌شود، در حالی که وی نقشی مرکزی داشت و تمام جریآن‌های سیاسی اسلامی حول آن می‌چرخید. 🔸آقاخان و مسلمانان شبه قاره هند 🔹آقاخان سوم (پدر آقاخان چهارم؛ امام فعلی اسماعیلیه نزاری) در کراچی در سند در زمان حکومت بریتانیا (پاکستان کنونی) از آقاخان دوم و همسر سومش بی‎بی شمس‎الملوک، فرزند شمس‎الدوله دختر فتحعلی‎شاه قاجار، به دنیا آمد. آقاخان سوم پس از فارغ‌التحصیلی از کالج بریتانیایی «ایتون»، برای تحصیل به دانشگاه کمبریج رفت. 🔹در سال 1885 در سن هفت سالگی به جای پدرش «امام شیعیان اسماعیلی» شد و برای دیدار با پیروان خود به نقاط دور دنیا سفر کرد و در سال 1897 ملکه ویکتوریا نشان شوالیه امپراتوری هند را به او اعطا کرد. او برای خدمات عمومی خود از سوی امپراتور آلمان، سلطان عثمانی و شاه ایران و سایر حاکمان تجلیل شد. 🔹آقاخان سوم در سال 1906 رهبری هیئتی متشکل از 35 سیاستمدار مسلمان را برای گفتگو با نایب السلطنه بریتانیا، لرد مینتو، بر عهده داشت. او یکی از بنیانگذاران و نخستین رئیس دائم «اتحادیه مسلمانان سراسر هند» (AIML) بود که با هدف پیشبرد برنامه‌های و حمایت از حقوق آنان در هند بریتانیا تشکیل شد. این اتحادیه حزبی سیاسی بود که برای ایجاد یک دولت اسلامی مستقل در مناطق شمال غربی هند، که در آن زمان تحت سلطه استعمار بریتانیا بود، فشار آورد و بعدها کشور پاکستان را در سال 1947 تأسیس کرد. 🔹وی در سه کنفرانس میزگرد (هند) در لندن از سال 1930 تا 1932، نقش مهمی در ایجاد اصلاحات قانون اساسی هند داشت. 🔹در سال 1934 به عضویت شورای خصوصی بریتانیا درآمد، از ۱۹۳۴ به عنوان نماینده هند در «جامعه ملل» (نخستین سازمان بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد جایگزین آن شد) خدمت کرد و در سال 1937 رئیس جامعه ملل شد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل» 📌 بخش دوم 🔸جدایی بزرگ 🔹اصلاحات مجلس قانونگذاری شبه قاره هند در سال 1892 به طور واضح و قانع‌کننده‌ای نشان داد که هیچ امیدی به توافق عادلانه برای مسلمانان در داخل یا در اتحاد با حزب حاکم کنگره وجود ندارد. با توجه به حضور و تجربه وی در سیاست بی‌رحمانه هند، آقاخان چاره‌ای جز پیروی از سر سید احمدخان که طرفدار اتحاد و پیشرفت مسلمانان بود، ندید. 🔹در مقاله‌ای که نیوزویک در نسخه پاکستانی خود منتشر کرد، نویسنده خالد احمد گفت که دولت و مردم پاکستان به خاطر کمک‌های آقاخان سوم در توسعه کشور، وامدار او هستند. 🔹خالد احمد می‌نویسد که موضع آقاخان در مورد وضعیت هند مشابه موضع سر سید احمدخان بود، زیرا او "اقلیت مسلمان را بر هویت ملی هند در اولویت قرار داد". این نوعی پاسخ به فشارهای اعمال شده توسط ملی‌گرایی و میراث استعماری آن بر اقلیت‌ها بود و مسلمانان را صرفاً یک فرقه نمی‌دانست، بلکه آنها را یک کیان ملی می‌دانست که حق داشتند یک کشور آنها را نمایندگی کند. 🔹آقاخان در سال 1918 کتاب مهمی درباره سیاست هند با عنوان «هند در گذار: مطالعه تحول سیاسی» نوشت و پیش از آن آثار بحث‌برانگیز دیگری از جمله «آموزش اسلامی در هند» (1902)، «هدف واقعی از آموزش» (1904) «منشور حقوق مسلمانان» (1906)، «برخی افکار درباره نارضایتی هند» (1907)، «توصیه به اتحادیه مسلمانان» و «مشکلات اقلیت‌ها در هند» (1909) منتشر کرده بود. ✍️ آقاخان را می‌توان یک نواندیش اسلامی و از روشنفکران جنبش علیگر دانست. از منظر دینی، آقاخان از رویکرد مدرنیستی به اسلام پیروی می‌کرد. او معتقد بود که بین دین و هیچ تناقضی وجود ندارد و مسلمانان را به پذیرش مدرنیته تشویق می‌کرد. اگرچه او با تکرار کلی جامعه غربی توسط مسلمانان مخالف بود، اما آقاخان معتقد بود افزایش تماس با غرب در کل برای جامعه مسلمان مفید خواهد بود. او از نظر فکری پذیرای فلسفه و‌اندیشه‌های غربی بود و معتقد بود که تعامل با آنها می‌تواند به پویایی و رنسانس در‌اندیشه اسلامی منجر شود. 🔸مانند بسیاری دیگر از نوگرایان اسلامی، آقاخان نسبت به تشکیلات و علمای سنتی دینی و همچنین نسبت به ظاهرگرایی، شرع‌گرایی و لفظ‌گرایی سفت و سخت آنها، عقیده‌اندکی داشت. در عوض، او از تجدید «اجتهاد» و «اجماع» دفاع می‌کرد. او اجماع را به شیوه‌ای مدرنیستی به معنای اجماع‌سازی می‌فهمید. به گفته وی، مسلمانان برای کشف جوهره و روح واقعی اسلام باید به منابع اصلی به ویژه قرآن مراجعه کنند. اسلام از نظر او دارای روحیه لیبرال و دموکراتیک بود. او همچنین خواستار آزادی کامل مدنی و مذهبی، صلح و خلع سلاح و پایان دادن به همه جنگ‌ها شد. 🔸آقاخان با مخالفت کرد که به اعتقاد او قدرت و اتحاد جامعه مسلمانان را از بین می‌برد. وی به طور خاص خواستار نزدیکی بین اهل سنت و شیعه شد. این بدان معنا نبود که او فکر می‌کرد اختلافات مذهبی از بین می‌رود و خود به پیروان اسماعیلی دستور می‌داد که به تعالیم اسماعیلیه پایبند باشند. با این حال، او به از طریق پذیرش تنوع و احترام به اختلاف نظرها معتقد بود. به نظر او، قوت مسلمانان در تنوع سنت‌های آنها بود. 🔸آقاخان عمیقاً تحت تأثیر نظریات سر سید احمدخان بود. آقاخان همراه با سر سید، یکی از پشتیبانان و بنیانگذاران «دانشگاه علیگر» بود و با دغدغه عقب نماندن مسلمانان از جامعه هندو از نظر تحصیلی، به طور قابل توجهی برای آن کمک مالی جمع‌آوری کرد و مبالغ زیادی از پول خود را به آن اهدا کرد. 🔸از نظر حقوق ، آقاخان در دیدگاه‌های خود مترقی‌تر از سر سید و بسیاری دیگر از نواندیشان اسلامی زمان خود بود. او تساوی معنوی زن و مرد در اسلام را تأیید می‌کرد و خواهان برابری کامل سیاسی نیز بود. این شامل حق رای و حق تحصیل بود. در خصوص موضوع اخیر، او بر آموزش ابتدایی اجباری برای دختران تاکید داشت. او همچنین زنان را تشویق به ادامه تحصیلات عالی در سطح دانشگاهی کرد و هیچ مشکلی در موسسات آموزش مختلط نمی‌دید. 🔸او پرده‌نشینی و اندرونی‌نشینی برای زنان را ظالمانه و غیراسلامی می‌دانست و برای پیروان اسماعیلی خود کاملاً تحریم کرد. آقاخان همچنین تعدد زوجات را محدود کرد، ازدواج با زنان بیوه را تشویق کرد و ازدواج کودکان را ممنوع کرد. او همچنین قوانین ازدواج و طلاق را به نفع زنان تغییر داد. در مجموع، او زنان را تشویق می‌کرد تا در تمام فعالیت‌های ملی شرکت کنند و برای حقوق کامل دینی، اجتماعی و سیاسی خود تلاش کنند. 🔸امروزه، رویکرد مدرن و رفاه‌طلبانه اسماعیلیه وامدار اصلاحاتی است که آقاخان سوم اعمال کرد. @dolatedin
⭕️ سکوت رهبران مذهبی جهان در قبال ترور سلمان رشدی صدای هفته‌نامه «شارلی ابدو» را درآورد 🔹رادیو فردا: هفته‌نامه شارلی اِبدو که بارها با انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز از پیامبر اسلام(ص) جنجال‌آفرین شده است، از رهبران مذهبی جهان به دلیل محکوم نکردن حمله خونین به انتقاد کرد. 🔹ریس، سردبیر شارلی ابدو و یکی از معدود بازماندگان حمله مرگبار علیه دفتر این نشریه در ژانویه ۲۰۱۵، در سرمقاله شماره تازه خود با عنوان «آیا هنوز چیزهایی در مذهب برای نجات دادن هست؟» نوشت: «ما شنیدیم که برخی از رهبران سیاسی ابراز خشم کردند، اما تعداد کمی [از محکوم کردن‌ها] از طرف مقام‌های مذهبی بود.» 🔹ریس افزود: «نباید این واقعیت را پنهان کرد که تعداد کمی از رهبران مذهبی سنی‌مذهب و رهبران معنوی سایر مذاهب این حمله را محکوم کردند.» 🔹همچنین در یک کاریکاتور که در شماره جدید شارلی ابدو به چاپ رسیده، از جمله از «سکوت عجیب فرانسیس» که روی ویلچر نشسته و از زانویش شکایت می‌کند، ابراز شگفتی شده است. 📌 متن روی جلد نشریه: «سلمان رشدی بهتر است: او بالاخره به طور ناشناس راه می‌رود!» @dolatedin
⭕️ رسوایی جنسی جدید کلیسای کانادا بعد از عذرخواهی پاپ از بومیان 🔹فارس: پس از مدت کوتاهی از سفر «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به و عذرخواهی از بومیان، اسقف ارشد منصوب او در این کشور به آزار جنسی متهم شد. 🔹به نوشته روزنامه «دیلی بیست»، «مارک اولِت» اسقف ارشد کانادایی که در سفر اخیر پاپ به این کشور او را همراهی می‌کرد، از سوی دستیار خود که در سال ۲۰۰۸ دختری ۲۳ ساله بود به جنسی متهم شد. 🔹این اتهام بخشی از دو پرونده قطور است که ۱۹۳ قربانی آزار جنسی علیه ۱۱۶ عضو جامعه «برادران مدارس مسیحی فرانسوفون کانادا» تشکیل داده‌اند. در حال حاضر پیشبرد این پرونده‌ها بر عهده یک قاضی حوزه «کِبِک» است. 🔹دستیارِ اولت در شکایت خود مدعی شده است که اولت در مراسم شام «خیریه خواهران» در شهر بیوپورت استان کبک، وی را مورد آزار قرار داده است و این اتفاق در حالی رخ داده که تا پیش از آن، این دو فقط چند بار یکدیگر را از نزدیک ملاقات کرده بودند. 🔹به گفته این زن کانادایی، دو سال بعد در سال ۲۰۱۰ نیز که وی ۲۵ ساله بود، بار دیگر از سوی این اسقف اعظم مورد تعرض جنسی قرار گرفت و او تنها کسی نبود که چنین مشکلاتی با او داشت. 🔹دیلی بیست می‌نویسد، شاکی این پرونده پیش از پیوستن به موج شکایت‌ها علیه بیش از صد مقام کلیساهای کانادا، در نامه‌ای این مسئله را به شخص پاپ اطلاع داده بود اما این تلاش بی‌فایده ماند. 🔹هشتم مرداد امسال، پاپ فرانسیس در سفر به کانادا در جمع خبرنگاران اذعان کرد که کشتار کودکان بومی در کانادا، «نسل‌کشی» بوده است. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ انشعاب درونی طالبان؛ جنگ هزاره‌ها از بلخاب شروع می‌شود؟ 🔹ایندیپندنت: #طالبان از چند روز پیش و پس
طالبان، مولوی مهدی تنها فرمانده شیعه خود را کشتند 🔹دویچه وله: مقامات می‌گویند مولوی مهدی را حین فرار به کشته‌اند. او تنها فرماندهان طالبان و رئیس سازمان اطلاعات ولایت بامیان بود. او در پی اختلافات از مقامش برکنار شد و در شهر بلخاب علیه طالبان دست به شورش زد. 🔹مولوی مهدی یگانه فرمانده شیعه از قوم هزاره در صفوف طالبان بود و سپس دست به شورش علیه حکومت طالبان زد. 🔹حال وزارت دفاع دولت موقت طالبان در توییتر اعلام کرده است که "مهدی، پس از شورش علیه امارت اسلامی در بلخاب ولایت سرپل با چندتن از همراهانش به کوه‌ها متواری شده بود که وی طی روزهای گذشته به قصد فرار به کشور ایران، توسط نیروهای تجسس و اطلاعاتی در نقاط مرزی بین ولایت هرات و ایران، شناسایی و به جزای اعمالش رسید". 🔹مولود مهدی تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه طالبان بود که پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، ریاست سازمان اطلاعات و امنیت (استخبارات) ولایت بامیان به او سپرده شد. 🔹طالبان در بهمن ۱۴۰۰ مولوی مهدی را از ریاست استخبارات ولایت بامیان برکنار کردند. او برای تعیین جایگاه خود به کابل رفت و جداگانه با رهبران طالبان دیدار کرد. 🔹به نقل از منابع نزدیک به مولوی مهدی گفته می‌شود که او در دیدار با مقامات ارشد طالبان خواستار تعیین جایگاه و حق در حکومت طالبان شده بود، اما مقامات طالبان این درخواست او را نپذیرفتند. 🔹در پی آن مولود مهدی به زادگاهش بَلخاب در ولایت سرپل رفت و دست به مسلح کردن مردم این شهر که همگی از قوم شیعه هزاره علیه طالبان هستند پرداخت. 🔹به دنبال جنگی که میان نیروهای اعزامی طالبان و هزاره‌های پیرو مولود مهدی در بلخاب درگرفت، این فرمانده به کوه‌های اطراف شهر پناه برد. این جنگ در اواخر تیرماه (اوایل ژوئن) با کشته و آواره شدن بسیاری پایان گرفت. ✍️ محمد محقق از سیاستمداران سرشناس هزاره در صفحه فیس‌بوک خود با تایید خبر فوق، نوشت مولوی مهدی «در یک کمین طالبان» دستگیر شد و در یک «محکمه صحرایی» توسط این گروه به قتل رسید. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
✍️ فتوای تازه #دار_الافتاء #مصر درباره جواز #توسل به اولیای الهی با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و
💢 «اشعری‌های الازهر» در برابر خدایان تکفیر 📌 بخش اول 🔹النهار: در جریان زیارت جمعی از دانشجویان به همراهی دکتر محمد إبراهیم العشماوی استاد حدیث دانشگاه الازهر از مرقد سید احمد البدوی قطب صوفیه در شهر طنطا، عده‌ای از مدافعان جریان‌های سلفی نسبت به این اقدام دانشجویان الازهر اعتراض کردند که موجب ایجاد درگیری لفظی بین این دو گروه شد. 🔹«جریانات سلفی» با سوء استفاده از این اتفاق، موجی از شیوخ الازهر به عنوان نماینده مکتب به راه انداختند و رویکرد آنان را به چالش کشیدند. این جریانات همچنین از این مساله به عنوان فرصتی برای ابراز مخالفت خود نسبت به اتفاقات اخیر در صحنه سیاسی ملی و منطقه‌ای استفاده می‌کنند. 🔹مصادیق روشنی از علاقه به مکتب صوفیانه مدرن در دولت وجود دارد، از قانون‌گذاری و فقه، توانمندسازی اجتماعی آن و سرمایه‌گذاری عملی در مهار پروژه گروه‌های افراطی تا تلاش برای جایگزینی هویت فکری و فرهنگی و اجرای طرح توسعه مساجد و حرم‌های اهل بیت که نمادهای بارز سلوک معنوی میان پیروان فرقه‌های هستند. 🔹با وجود بودجه و حمایت زیاد از جریان‌های و تعداد قابل توجه مراکز تحقیقاتی و آکادمیک متعلق به این جریان، با توجه به ترس همیشگی از کوچکتر شدن حوزه‌ی نفوذشان، تمرکز فعلی جریان‌های سلفی به «فضای مجازی» منتقل شده‌ است. 🔹ده‌ها مرکز تحقیقاتی معتبر مرتبط با «جریان سلفی» اخیراً به ارائه تحقیقات فقهی مفصلی پرداخته‌اند که عقاید اشعری را به چالش می‌کشد. در عین حال یوتیوبرهای سلفی را برای برخورد با مکاتب صوفیه و مکاتب قدیمی و معاصر آن‌ها فعال کرده‌اند. جریان‌های سلفی معتقدند مکتب صوفیانه مدرن خصوصا پس از افول جریان‌های مربوط به اسلام حَرَکی در سال‌های اخیر، در جامعه و مخصوصا جوانان نفوذ چشمگیری داشته است. 🔹بسیاری جنبش صوفیانه مدرن را نقطه کانونی در پروژه ریشه‌کنی افراط فکری و ناهنجاری‌های رفتاری دینی می‌دانند که دقیقا مقابل آن چیزی است که از سوی جریان‌های سلفی-جهادی براساس مبانی فقهی ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب حمایت و ترویج می‌شود. 🔹«جریان‌های سلفی» به دلیل اختلاف فکری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دکترین محمد بن عبدالوهاب که در سخنرانی وی در مارس 2022 ایراد شد، نسبت به وی نگاه مثبتی ندارند. بن سلمان در این سخنرانی گفته بود محمد بن عبدالوهاب نماینده پادشاهی سعودی نیست، او فقط یک واعظ است نه یک پیام‌آور و هیچ شخصی نمی‌تواند دکترین مشخص و خاصی را بر پادشاهی عربستان تحمیل کند. 🔹 سعودی به تدریج در حال جایگزینی فرقه اشعریه به جای سلفیه است. برای اولین بار قسمت‌هایی از یک برنامه تلویزیونی با گرایش صوفیانه توسط شیخ جابر بغدادی (یکی از نمادهای مکتب صوفیه مصر) از داخل مدینه المنوره ضبط و در ماه رمضان سال گذشته با عنوان «حالة حب» از شبکه «اقرأ» پخش شد. در این برنامه از رابطه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با اصحاب و خاندان مکرمش صحبت شده است. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 «اشعری‌های الازهر» در برابر خدایان تکفیر 📌 بخش دوم 🔹نمی‌توان اظهارات دکتر ابراهیم السقاف، رهبر فرقه علوی در پادشاهی عربستان سعودی در ماه مه ‌2018 را نادیده گرفت که در آن گفته بود فرقه‌های صوفی درخشان‌ترین دوران خود را در دوران سلطنت ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان می‌گذرانند و آنها هم اکنون بیش از یک میلیون پیرو در عربستان دارند. 🔹در اواسط سال 2019، مجله «الفیصل» منتشر شده توسط مرکز تحقیقات ملک فیصل، پرونده‌ای با عنوان «تصوف از حاشیه تا متن» را به موضوع تصوف و توانایی آن برای ایجاد صلح و همزیستی و مقابله با تعصب اختصاص داد. در اکتبر 2017، شبکه العربیه نیز مصاحبه‌ای طولانی با محمد بن بریکة، استاد عرفان و معارف اسلامی دانشگاه الجزایر، با موضوع ویژگی‌های تفکر صوفیانه پخش کرد. 🔹دعوای اشعری و سلفی ریشه تاریخی دارد. اختلافات بین شاگردان شیخ ابوالحسن اشعری، که دلیل نقلی را با منطق عقل تأیید می‌کند، و بین شاگردان شیخ ابوجعفر طحاوی و در راس آنها ابن تیمیه (بزرگترین شیخ آنها) و محمد بن عبدالوهاب که بر ظواهر ادله نقلی جمود داشته‌اند. 🔹حمله به نمادهای فرقه اشعری و جریان صوفیه معاصر، در حال حاضر توسط تعداد نه چندان کمی از طرفداران مکتب وهابی که نقش «یوتیوبرهای سلفی» را بازی می‌کنند پیگیری می‌شود، مانند رامی عیسى، تامر اللبان، أحمد حربی، محمد شمس الدین، هیثم طلعت، أبو عمر الباحث موسس شکبه «مکافحة الشبهات»، محمد سمیر، هشام السجینی، محمد أبو الوفا، حسن أبو الأشبال، مصطفى العدوی، علاء حامد، نادر أشرف عبد الحی، محمد حسن عبد الغفار، هانی حلمی، أبو بکر القاضی و نور الدین عید. 🔹جریان‌های سلفی برای ایجاد انحراف، صفحاتی را با نام‌های «کوکب الأزهریین»، و «طلاب جامعة الأزهر»، و «طلاب الأزهر» راه‌اندازی کردند تا گفتمان الازهر را بر اساس روش وهابی هدایت کنند. 🔹از سوی دیگر، مکتب صوفی مدرن حامیان زیادی از بین علمای الازهر و مدافعان وزارت اوقاف مصر به رهبری دکتر علی جمعه، مفتی اعظم سابق دولت مصر دارد. از جمله ایشان شیخ اسامه الازهری، مشاور رئیس جمهور، دکتر عمرو الوردانی، دبیر فتوا در دارالافتای مصر، و دکتر مجدی عاشور، مشاور مفتی اعظم مصر، دکتر محمد مختار مهنى، مشاور شیخ الازهر و دکتر یسری جبر، دکتر محمد عوض المنقوش و شیخ جابر بغدادی هستند. 🔹در حال حاضر دکتر محمد سالم أبو عاصی، استاد دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر و نویسنده کتاب «أشعری أنا» و دکتر محمد إبراهیم العشماوی، استاد حدیث دانشگاه الازهر، دکتر محمد وسام خضر، دبیر فتوای مکتوب در دارالافتای مصر و دکتر مختار محسن محمد، دبیر فتوا در دارالافتاء و نویسنده کتاب «الإشراقات عند الصوفیة»، رهبری دفاع از مکتب اشعری را بر عهده دارند. 🔹همچنین دکتر أحمد نبوی الأزهری، استاد دانشگاه الازهر، دکتر عصام أنس الزفتاوی، دکتر عمر محمد الشریف، محقق تاریخی، شیخ أحمد البهی، امام مسجد سیدی على زین العابدین، دکتر عبدالعزیز معروف الازهری، شیخ اشرف سعد الازهری، شیخ احمد العربی، دکتر احمد خمیس شتیه، محمود رمضان معروف به «ابوحمزه الصوفی»، مصطفى فرید، محمود مرسی حسن، شهاب الدین الأزهری، عبد الفتاح زارع و محمد عبدالواحد الحنبلی از جمله این افراد هستند. @dolatedin
⭕️ پاپ فرانسیس با مهمانان تراجنسیتی کلیسای رم ملاقات کرد 🔹رلیجن نیوز: فرانسیس با چهارمین گروه از افراد تراجنسیتی ملاقات کرد. این ملاقات روز چهارشنبه ۱۰ اوت در حاشیه دیدارهای عمومی هفتگی پاپ برگزار شد. 🔹پاپ فرانسیس قبلاً نیز با برخی از افراد ترانجنسیتی در 27 آوریل، 22 ژوئن و 3 اوت ملاقات کرده بود. 🔹پاپ فرانسیس به دلیل این رویه خود از سوی برخی از اعضای جامعه LBGTQ مورد تحسین قرار گرفته است. وقتی در سال 2013 در مورد یک کشیش ظاهراً همجنسگرا از پاپ پرسیدند، او پاسخ داد: «من کی هستم که قضاوت کنم؟». او در طول دوران زمامداری خود به صورت فردی و گروهی با افراد تراجنسیتی ملاقات داشته است. 🔹اما او به شدت با «نظریه [مدرن] جنسیت» مخالفت کرده و آموزه‌های کلیسا را که معتقد است رفتارهای همجنس‌گرایانه «ذاتاً اختلال هستند» تغییر نداده است. در سال 2021، او اجازه انتشار یک سند را داد که در آن ادعا می‌کرد که کلیسای نمی‌تواند ازدواج‌های را برکت دهد زیرا «خدا نمی‌تواند گناه را برکت دهد». 🔹در مقابل، اخیراً پاپ نامه‌ای نوشت و در آن از ابتکار یک وزارتخانه تحت مدیریت برای کاتولیک‌های LGBTQ، به نام «Outreach»، تمجید کرد. این ابتکار توسط کشیش جیمز مارتین، نویسنده کتاب "Building a Bridge" اداره می‌شود، کتابی که در مورد نیاز کلیسا به استقبال و خدمت‌رسانی بهتر به کاتولیک‌های LGBTQ است. 🔹پاپ فرانسیس همچنین رویداد همجنس‌گرایانه اخیر در دانشگاه یسوعی فوردهام نیویورک را ستود و سازمان‌دهندگان را تشویق کرد «به فعالیت خود در راستای فرهنگ برخورد (culture of encounter) ادامه دهند، که فاصله‌ها را کوتاه می‌کند و ما را با تفاوت‌ها غنی می‌کند، به همان شیوه عیسی که خود را به همه نزدیک کرد.» 🔹پاپ فرانسیس به عنوان اولین پاپ یسوعی کلیسای کاتولیک روم از وظایف دینی خود نسبت به همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها صحبت کرده و اصرار دارد که آنها فرزندان خدا هستند و خدا آنها را دوست دارد و مستحق همراهی کلیسا هستند. ✍️ رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از یک مستند به نام «فرانچسکو» که در ۳۰ مهر ۱۳۹۹ منتشر شد، در صریح‌ترین اظهار نظر خود درباره همجنس‌گرایان گفت: «افراد همجنس‌گرا حق دارند خانواده خود را تشکیل دهند. آن‌ها فرزندان خداوند هستند و حق دارند خانواده خود را داشته باشند. هیچ فردی نباید به این دلیل بیرون رانده شود و یا مصیبت بکشد». 🔸پاپ فرانسیس همچنین گفت: «ما باید قوانین مدنی لازم برای اين نوع همزيستی را خلق کنیم. به این شکل حقوق آن‌ها تضمین خواهد شد. من از این موضوع دفاع کرده‌ام». @dolatedin