eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
806 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پاپ برای نخستین بار زنان را به طور رسمی در وزارتخانه‌های قرائت و تعلیم منصوب کرد 🔹استریتز تایمز: فرانسیس روز یکشنبه (۲۳ ژانویه) برای اولین بار چند زن را به طور رسمی در وزارتخانه‌های «قرائت» و «تعلیم» منصوب کرد. 🔹این در حالی است که در اکثر کشورها، زنان به طور غیر رسمی مدت‌هاست که به عنوان قاری و تعلیم‌دهنده خدمت کرده‌اند، اما تا پیش از این تنها مردان بودند که به طور رسمی در این وزارتخانه‌ها منصوب می‌شدند. 🔹مراسم معارفه در کلیسای سنت پیتر برگزار شد و پاپ در اشاره‌ای آشکار به مقاومت برخی محافظه‌کاران در برابر تغییر اشاره کرده و از کسانی انتقاد کرد که برای یافتن خدا نیاز به دستورالعمل‌های سفت و سخت و "قوانین بیشتر" دارند. 🔹سال گذشته، پاپ قانون کلیسا را در مورد وزارتخانه‌های «قرائت» و «دستیار کشیشی» تغییر داد. مناصب در این وزارتخانه‌ها تا پیش از آن عمدتاً به حوزویانی اختصاص داشت که برای کشیشی آماده می‌شدند و گفت می‌خواهد ثبات و شناخت عمومی را برای زنانی که قبلاً در این نقش‌ها خدمت می‌کردند، ایجاد کند. 🔹قاریان (Lectors) از روی می‌خوانند، دستیاران کشیش (Acolytes) در مراسم عشای ربانی خدمت می‌کنند، و تعلیم‌دهندگان (Catechists) به کودکان و بزرگسالان نوکیش آموزش می‌دهند. 🔹وزارتخانه‌های قرائت و دستیار کشیشی قبلاً وجود داشت، اما رسماً به اختصاص داشت. پاپ سال گذشته وزارت تعلیم را تأسیس کرد. 🔹در مراسم عشای ربانی روز یکشنبه، پاپ شش زن و دو مرد را به عنوان قاری و سه زن و پنج مرد را به عنوان تعلیم‌دهنده منصوب کرد. پاپ به هر قاری یک انجیل و به هر تعلیم‌دهنده یک صلیب داد. 🔹رسمیت بخشیدن به ایفای این نقش‌ها از سوی ، از جمله برگزاری مراسم معارفه برای آن، ممانعت از آن را برای اسقف‌های دشوارتر می‌کند. 🔹 تاکید کرد که این تصمیم، مقدمه‌ای برای شدن زنان نیست، چرا که در کلیسای کاتولیک فقط مردان می‌توانند کشیش باشند، زیرا عیسی فقط مردان را به عنوان رسول خود انتخاب کرد. 🔹حامیان کشیش شدن زنان می‌گویند که رفتار عیسی با آداب و رسوم زمان خود مطابقت داشته و از این گذشته زنان در کلیسای اولیه نقش بیشتری نسبت به آنچه که معمولاً به رسمیت شناخته می‌شود داشته‌اند. 🔹پاپ فرانسیس همچنین تعدادی از زنان را به مشاغل ارشد در ادارات واتیکان منصوب کرد که قبلاً تنها در اختیار مردان بودند. @dolatedin
🔻 مسیر گردشگری ابراهیم: از نیل تا فرات
💢 مسیر گردشگری ابراهیم: از نیل تا فرات ✍🏼 اسلام المنسی 📌 بخش اول 🔹إضاءات: پروژه‌های منطقه‌ای بسیاری هستند که تحت پرچم و و شعارهای بی‌طرفانه راه‌اندازی می‌شوند، اما به محض کاوش، واقعیت و اهداف بلندمدت و ارتباط آن‌ها با هسته اصلی درگیری‌های اعراب و اسرائیل مشخص می‌شود، مانند پروژه «». این پروژه یک ابتکار گردشگری مبتنی بر ایده آمیختن اقوام و مذاهب مختلف در مسیری است که حضرت علیه‌السلام پیمود و ، و را که همگی به این پیامبر معتقدند گرد هم می‌آورد. 🔸مسیر گردشگری ابراهیم 🔹ایده «» به طور مبهم به عنوان تعلق و هویتی که پیروان ادیان آسمانی را گرد هم می‌آورد و را در قلب این هویت دینی تازه‌توسعه‌یافته ادغام می‌کند، ترویج می‌شود. این ایده تلاش دارد تا دیوار نفی مذهبی اشغال سرزمین‌های فلسطینی و عربی را از بین ببرد و هویت جدیدی را که جایگزین هویت عربی و اسلامی می‌شود و هم‌زیستی با یهودیان ممکن می‌سازد، ترویج دهد. 🔹در ارتباط با این پروژه، ابتکار مسیر گردشگری ابراهیم به عنوان یک برنامه کاربردی و عملی، که این ایده را در کشورهای هدف ترویج می‌کند، پیشنهاد شده است. 🔹در سال ۲۰۰۴، دانشگاه هاروارد در ابتکاری را برای ایجاد مسیر فوق‌الذکر آغاز کرد و ویلیام اوری، یکی از اساتید این دانشگاه، یک سازمان بین‌المللی به نام ابتکار مسیر ابراهیم (API) را رهبری می‌کند. این سازمان، وب‌سایتی دارد که از طریق آن کمک‌های مالی برای حمایت از این پروژه را دریافت می‌کند. این پروژه که آن را فقط به عنوان یک ابتکار گردشگری تبلیغ می‌کنند، از «اور» در عراق تا «شبه جزیره سینا» در مصر امتداد می‌یابد، مسیری که ادعا می‌شود ابراهیم علیه‌السلام «جد معنوی بیش از نیمی از بشریت» پیموده است. 🔹این ابتکار از حمایت بانک جهانی، به ویژه در سرزمین‌های فلسطینی برخوردار است و اگرچه قرار است به عنوان یک پروژه گردشگری ارائه شود، اما به گفته متولیان این برنامه در دانشگاه هاروارد، انتظار می‌رود که بازتاب‌های سیاسی و اقتصادی قوی منطقه‌ای داشته باشد. 🔹ابتدای راه از شهر تاریخی «اور» است که نقل شده است حضرت ابراهیم علیه‌السلام در آن بزرگ شده است (در حال حاضر در چند کیلومتری شهر ناصریه مرکز استان ذی قار، جنوب عراق واقع شده است). این شهر در ششم مارس گذشته شاهد دیدار فرانسیس از آن بود. پاپ در شهر اور آنچه را که به عنوان «جلسه بین ادیان» معرفی می‌شد، برگزار کرد و «برای پسران و دختران ابراهیم» دعا کرد. 🔹نقشه مسیری خطی را نشان می‌دهد که از جنوب در امتداد رود فرات به و ادامه می‌یابد، سپس به سمت رفته و پس از آن به سمت غرب تا سینا در امتداد می‌یابد. این مسیر روی نقشه با مرزهای کشور از نیل تا فرات منطبق است که بنیان‌گذار صهیونیسم جهانی، تئودور هرتزل، بیش از یک قرن پیش خواستار آن شد. 🔹علیرغم تکذیب رسمی اسرائیل مبنی بر اینکه دو خط آبی در پرچم رژیم صهیونیستی نماد گسترش مرزهای این کشور از رود نیل تا فرات است و با این ادعا که این دو خط فقط به حجاب یهودیان اشاره دارد، اما ادبیات یهود در تأیید این امر صریح است. همانطور که برای مثال در روایت آفرینش در انجیل آمده است: «و چون خداوند بر ابراهیم ظاهر شد، سرزمین مقدس را از نیل تا فرات به او بخشید» و بسیاری مطالب مشابه دیگر. 🔹تفاهماتی با نهادهای محلی در کشورهای عربی برای مشارکت در این طرح به بهانه تشویق گردشگری، گرد هم آوردن مردم و فراهم کردن منبع امرار معاش برای مردم محلی منعقد شده است. اما وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین اخیراً متوجه این طرح شده و اقدام به ملی کردن مسیری که از شمال کرانه باختری تا جنوب آن امتداد دارد، کرده و آن را از پروژه آمریکایی جدا کرده است و یک کمیته علمی ایجاد کرده که چشم‌انداز جدیدی برای مسیر ایجاد کرد و نام آن را از «مسیر ابراهیم» به «مسیر میراث فلسطین» تغییر داده‌اند. مؤسسه «اتحاد مسار إبراهيم الخليل» در فلسطین با ارسال نامه‌ای رسمی به هیئت مدیره بین‌المللی راه ابراهیم دانشگاه هاروارد اعلام کرد که این موسسه عضویت در هیئت مدیره جهانی راه ابراهیم در آمریکا را ترک کرده و ارتباط خود را با آن قطع کرده است. 🔹برنامه‌ریزی شده است که این کریدور زمینی پس از تکمیل، تقریباً ۵۰۰۰ کیلومتر طول داشته باشد و از خاک‌های ده کشور در خاورمیانه عبور کند. مجله نشنال جئوگرافیک آن را به عنوان "نخستین مسیر برای پیمودن" در جهان رتبه‌بندی کرده و از شعار "صعود برای اعتلای روح" برای اشاره به این مسیر استفاده کرد. @dolatedin
💢مسیر گردشگری ابراهیم: از نیل تا فرات ✍🏼اسلام المنسی 📌بخش دوم 🔸بین‌المللی شدن مسیر راه ابراهیم 🔹سند ابتکار مسیر بیان می‌کند که دولت‌ها و مردم کشورهای مسیر باید از مالکیت زمین چشم‌پوشی کنند و اینکه این جاده پس از اتمام پروژه، بین‌المللی خواهد شد و ویلیام اوری نیز این موضوع را تایید می‌کند. 🔹دکتر هبه جمال الدین، مدرس علوم سیاسی و آینده‌پژوهی در مؤسسه برنامه‌ریزی ملی، و یکی از اعضای شورای امور خارجه مصر، خاطرنشان می‌کند که هدف این پروژه، از بین بردن مرزهای سیاسی، به حاشیه راندن ایده حاکمیت دولت‌ها بر سرزمین خود و کنار گذاشتن مالکیت زمین و جایگزینی آن با ایده تعلق به جهان است. 🔹او در کتاب خود با عنوان «الدبلوماسية الروحية والمشترك الإبراهيمي: المخطط الاستعماري للقرن الجديد» توضیح می‌دهد که برنامه‌هایی برای بازنویسی تاریخ منطقه با این ادعا وجود دارد که مردم بومی این منطقه یهودیانی هستند که از کشورهای عربی آواره شده‌اند. از این رو طبق کنوانسیون بومیان سازمان ملل متحد، مردم بومی آواره حق دارند به کشورهای مبدأ خود بازگردند و غرامت مالی به قیمت امروز برای املاک قدیمی خود دریافت کنند. این کنوانسیون همچنین آن کشورها را مجبور می‌کند که به افراد بومی بازگشتی حق اداره اقتصاد را بدهند. 🔹در حال حاضر تلاش‌های قانونی برای درخواست غرامت بزرگ از کشورهای عربی برای اموال یهودیانی که پس از تأسیس رژیم صهیونیستی از آن کشورها مهاجرت کرده‌اند، جاری و در سال‌های اخیر تل آویو در این راستا فعال بوده است. در سال ۲۰۱۴ این رژیم قانونی را تصویب کرد که ۳۰ نوامبر هر سال را به مناسبت «اخراج یهودیان» از کشورهای خاورمیانه با هدف «توسعه آگاهی بین‌المللی از وضعیت یهودی» و «حقوق آنها برای جبران خسارت» گرامی می‌دارد. @dolatedin
💢 کلیسای کاتولیک لهستان "روز اسلام" را جشن گرفت 🔹شفقنا عربی: کلیسای کاتولیک با هدف از بین بردن تعصبات میان و ، «روز » را که مصادف با ۲۶ ژانویه هر سال است، جشن گرفت. 🔹خبرگزاری لهستانی "PAP" گزارش داد که کلیسای رویدادی آنلاین برای بزرگداشت روز اسلام با عنوان "مسیحیان و مسلمانان شاهدان امید هستند" ترتیب داد. 🔹در این مراسم، نمایندگان دو مذهب با حضور اسقف اعظم هنریک سرسکو، رئیس کمیته گفتگو با ادیان غیر مسیحی کلیسای کاتولیک لهستان، آیاتی از کریم و را تلاوت کردند. 🔹لهستان از سال 2001 و در 26 ژانویه هر سال، به دنبال «هفته دعا برای مسیحیان» که تحت نظارت ی کاتولیک لهستان برگزار می شود، «روز اسلام» را جشن می گیرد. @dolatedin
🔻 ‌‌مقاله «Süslüman: در مورد مسائل طبقاتی و جنسیتی در اسلام سیاسی معاصر ترکیه»
⭕️ ‌‌مقاله «Süslüman: در مورد مسائل طبقاتی و جنسیتی در اسلام سیاسی معاصر ترکیه» ✍️ نویسنده: Hasret Dikici Bilgin 📓 محل انتشار: Turkish Studies 📅 انتشار آنلاین: ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ 🔹این مقاله استدلال می‌کند که در جامعه ، جنبه‌ای در حال ظهور از سیاست معاصر است. 🔹نزدیک به دو دهه حکومت توسط یک حزب اسلام‌گرا، را قادر ساخت تا بدون بهبود قابل ملاحظه شرایط زندگی توده‌های متدین، به بخش مجزایی از تبدیل شود. 🔹این خط گسل در انتقادهای فزاینده و آشکاری که از سبک زندگی روزمره مسلمان ثروتمند از درون بدنه برخاسته است، خود را بروز داده است. 🔹این مقاله نشان می‌دهد که جنجال Süslüman باید در یک شبکه پیچیده از پویایی‌ها در یک چارچوب تاریخی تفسیر شود. از زمان معرفی اقتصاد اخلاقی اسلامی در اواخر دهه 1960، اقتصاد سیاسی جنبش اسلام‌گرا، شیوه‌های مالی و اقتصادی نئولیبرالیسم را با تفسیر مجدد آن بر اساس اسلام اجرا کرد. 🔹دیدگاه‌ها نسبت به سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی اسلامی با رشد و گسترش سرمایه‌های بزرگ اسلامی تغییر کرد. تأسیس (MÜSİAD) در این راستا نقطه عطفی برای عقلانی‌سازی و عادی‌سازی مصرف‌گرایی بود، گرچه تأکید بر فروتنی و صرفه‌جویی در لایه رتوریک به‌ویژه در مورد زنان حفظ شد. 🔹رقابت بین بنگاه‌های کوچک و متوسط با سرمایه‌های بزرگ و بین اصلاح‌طلبان با سنت‌گرایان در جنبش اسلام‌گرا به تسلط سرمایه‌های بزرگ به رهبری موسیاد و غلبه حزب عدالت و توسعه بر میراث سنتی «ملی گوروش» منجر شد. 🔹جنجال‌ها بر سر زیاده‌روی و اسراف زنان محجبه به عنوان یک مبارزه طبقاتی نیابتی بین طبقه متوسط جدید اسلامی و فقرای متدین، و همچنین دوقطبی شدن مداوم بین اسلام‌گرایان و سکولارها ظاهر می‌شود. ✍️ واژه «Süslüman» یک اصطلاح تحقیرآمیز و ابداعی است که با ادغام دو واژه «süslü» (شیک‌پوش) و «Müslüman» (مسلمان) ساخته شده است و به زنان محجبه با لباس‌های پر زرق و برق و سبک زندگی مجلل اشاره دارد. 📷 توضیح تصویر: دو قاب از دیروز و امروز زنان اسلام‌گرای ترکیه که با کلیدواژه‌هایی همچون «Süslüman» در فضای مجازی این کشور داغ شده است. @dolatedin
Susluman_on_class_and_gender_issues_in_contemporary_Turkish_political.pdf
1.86M
🔺 مقاله «Süslüman: در مورد مسائل طبقاتی و جنسیتی در اسلام سیاسی معاصر ترکیه» ✍️ نویسنده: Hasret Dikici Bilgin 📓 محل انتشار: Turkish Studies 📅 انتشار آنلاین: ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ @dolatedin
💢 هند به پاکستان پیشنهاد باز کردن زیارتگاه‌های بیشتر را داد
💢 هند به پاکستان پیشنهاد باز کردن زیارتگاه‌های بیشتر را داد 🔹 تایمز هند: حتی در شرایطی که روابط دوجانبه و در انجماد عمیق باقی مانده است، هند به دنبال ایجاد حسن نیت از طریق است. 🔹هند به پاکستان پیشنهاد داده تا فهرست توافق‌شده از زیارتگاه‌هایی که زائران هر دو طرف مجاز به بازدید از آن هستند، افزایش یابد. هند همچنین در روز جمعه به پاکستان پیشنهاد داد که به زائران اجازه سفر هوایی نیز داده شود. 🔹دولت هند روز جمعه گفت که رویکرد مثبتی به این موضوع دارد و مایل به تعامل با اسلام آباد است. هند معتقد است اجرای زودهنگام این پیشنهاد به و هندوهایی که مشتاق بازدید از مراکز زیارتی واقع در پاکستان هستند، کمک می‌کند. 🔹وزارت امور خارجه هند نیز روز جمعه تایید کرد که هند به زودی عرضه گندم به را از طریق پاکستان آغاز خواهد کرد. 🔹گفتنی است بر اساس پروتکل 1974 بین هند و پاکستان، بازدید از زیارتگاه‌های مذهبی به طور منظم تسهیل می‌شود. هر دو طرف به گسترش فهرست مورد توافق زیارتگاه‌ها و تسهیل شرایط سفر علاقه دارند. 🔹از سال گذشته که کریدور کرتارپور بازگشایی شد، هر دو کشور به دنبال تسهیل بازدید زائران (از زیارتگاه‌ها) بوده‌اند. پاکستان ماه گذشته برای 112 زائر هندی ویزا صادر کرده بود که به آنها اجازه می‌داد از معبد در پنجاب پاکستان بازدید کنند. 🔹گردشگری مذهبی و مسائل بشردوستانه، دیپلمات‌های هر دو طرف را حتی در غیاب هرگونه تعامل دوجانبه اساسی بین دو کشور، درگیر نگه داشته است. 🔹بازدیدهای زائران بر اساس پروتکل 1974 علیرغم اختلافات گاه به گاه مانند سال 2018 که هند به دنبال اختلاف بر سر پرونده کولبوشان جاهاو، ویزا برای زائران پاکستانی را متوقف کرد، ادامه یافته است. 🔹از جمله سازوکارهای تسهیل گردشگری مذهبی می‌توان به 5 توافقی اشاره کرد که نارندرا مودی نخست وزیر هند در سال 2015 با همتای وقت خود نواز شریف در یک نشست دوجانبه در روسیه به دست آورد. 🔹هند نیز در حال حاضر با پاکستان برای تامین گندم از طریق مسیر زمینی عطاری-واگه به افغانستان همکاری می‌کند. دولت روز جمعه گفت امیدوار است که تحویل به زودی آغاز شود و هند همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان متعهد است. @dolatedin
🔻 شماره دی‌ماه ۱۴۰۰ ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد