💠 ششم ربیع الاول، سالروز رحلت استاذ العرفا آیت الحق و العرفان علامه سید علی قاضی طباطبایی تسلیت باد.
▪️سزوار است، همه با هم برای ایشان حمد و سوره ای قرائت کنیم تا انشاءالله هزاران هدیه معنوی به ایشان تقدیم گردد و برای همه ما دعا و توجه و شفاعتی بنمایند.
🔺با ارسال این پیام به دوستان خود در ثواب نشر آن شریک شوید...
با تشکر
🌋 @doostibakhoda
🔵 #بصیرتی
♻️ ترس امروز ما از #دوستان است نه دشمن
🔹 #امام_خمینی(ره): کارهای خلاف ما اسلام را بد جلوه می دهد، اسلام را دفن می کند که تا آخر به آن توجه نشود.
🔹 قلم ناپاک، چشم های ناپاک در صددند که از شما خرده گیری کنند و مکتب شما را بد جلوه دهند و بگویند این هم جمهوری اسلامی، چنانچه در کارخانه ها می روند و می گویند، چنانچه قلم های خائن می نویسد.
🔹 ما امروز از دوستان می ترسیم، دیروز از دشمن ها می ترسیدیم. آن ترس خیلی زیاد نبود، اشکالی نبود، امروز از دوست ها می ترسیم که این دوست های بی توجه به عمق مسائل، بی توجه به موقعیتی که الان ما در آن واقع هستیم کاری بکنند که مکتب ما در دنیا مکتب فاسد قلمداد شود، مکتب عقب مانده قلمداد شود. این است که ما را رنج می دهد، این است که ما را نگران کرده.
📚 صحیفه نور جلد ۸، صفحه ۴۳
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
🌋 @doostibakhoda
4_6034839890271667765.mp3
3.81M
مناجات با امام زمان(عج)
🎙میثم مطیعی
🌺آه ای خدا دار و ندار ما نیامد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ آیت الله بهجت (ره)
🔮 « او حواسش به ما هست »
🔵👈 ماجرای شخصی که برای مشکلات اقتصادی به امام زمان (عج) متوسل شد!
🔴👈چقدر این سخن امام زمان (عج)، مثل آرام بخشی برای این روزهای ماست...
💸 #اقتصاد
🗣 #مشکلات
✍ #امام_زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#سخن_بزرگان
👈 چرا ما به کلاس بالاتر نمی رویم؟!
🌟قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
💎اذا اراد الله بعبد خیرا فتح له قفل قلبه". ممکن است قلب ما سابقا باز بوده؛ ولی فعلا برای مقامات بالا قفل است.
💎 "من عمل بما علم ورثه الله علم ما لایعلم". هرکس به آنچه که یاد گرفته است، عمل بکند؛ پروردگار علم مرتبه ی بالا را به او عنایت می کند.
🔹شخصی عرض کرد: یابن رسول الله! چرا ما به کلاس دوم و سوم نمی رسیم؟ حضرت فرمودند: 💎برای این است که در کلاس اول به گفته ها عمل نکرده اید.
🔸ندانستن برنامه ی کلاس دوم برای این است که به برنامه ی کلاس اول عمل نکرده اید. چقدر حدیث قشنگی است!
📚از ملک تا ملکوت ج2 ص 36- دروس اخلاق آیت الله #حق_شناس
🌋 @doostibakhoda
💠سلوک یک قمار است !💠
💎سلوک یک قمار است . برخی در این قمار ، خیلی اهل احتیاطند . چیزی که برای خدا وسط می گذارند ، تنها بخش ناچیزی از دارایی آن هاست . برخی نیز دلداده ی حضرت محبوب شده و تمام هستی خود را در معامله ی خود با حضرت دوست گذاشته و ملاحظه ی چیزی جز محبوبشان را نمی کنند .
خنک آن قمار بازی که بباخت هر چه بودش
و نماند هیچش الا هوس قمار دیگر
🔹از همین باب است که #امام_سجاد علیه السلام می فرمایند : «وَ قَدْ عَلِمْتَ اَنَّ عَبْدَکَ لا یَرْحَلُ اِلَیْکَ اِلّا بِزادٍ وَ اِنَّکَ لا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِکَ اِلّا اَنْ تُحْجِبَهُمُ الْاَعْمالُ دُونَکَ ، وَ قَدْ عَلِمْتُ اَنَّ زادَ الرَّاحِل اِلَیْکَ عَزْمُ اِرادَةٍ یَخْتارُکَ بها»
و من به یقین دانستهام که بنده تو جز با همراهی توشه به سوی تو رهسپار نگردد ، و تو از خلق خویش پوشیده نمیمانی جز اینکه کارهای آنان ایشان را از تو محجوب میسازد ، و البته دانستهام که توشه رهرو به سوی تو اراده نیرومندی است که تو را به آن اختیار میکند).
📚#بدایه_السلوک
🌋 @doostibakhoda
⭕️⭕️ استغفار پیامبر(ص) برای شیعیان
🌺 قال رسول الله(ص): يَا عَلِيُّ أَعْمَالُ شِيعَتِكَ تُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِ جُمُعَةٍ فَأَفْرَحُ بِصَالِحِ أَعْمَالِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ لِسَيِّئَاتِهِم.
☘ پیامبرصلیاللهعلیهوآلهفرمودند:
🍁یا علی کارهای شیعیان تو هر جمعه بر من عرضه می شود، با اعمال صالح آنان شادمان می شوم و برای گناهان آنها استغفار می کنم.
📚 بحارالأنوار ج65 41 باب 15.
🌋 @doostibakhoda
💎وقتی انسان سَحَر خوب داشته باشد به لطف نوری که شب اکتساب کرده ، روز نیز از معرکه ها و عرصه های آلوده گذر می کند.
🌟آیت الله پهلوانی تهرانی(ره)
🌋 @doostibakhoda
❀•┈┈•
⁉️#پرسش_و_پاسخ
💢 تعارض تقدیر و تدبیر
❓ اگر امور زندگی با تقدیر الهی تنظیم شده پس چگونه می توانیم در مورد آینده ی خود برنامه ریزی و تصمیم گیری و تدبیر کنیم؟
💢 در نگاهِ ابتدايى به برخی احاديث، به نظر مى رسد كه ايمان به تقدير ، با برنامه ريزى و تدبير براى زندگى ، منافات دارد ؛ امّا با تأمّل ، روشن مى شود كه اين تنافى و تعارض ، ظاهرى است :
#امام_علی_علیه_السلام :
🔅 ربَّ حَياةٍ سَبَبُهَا التَّعَرُّضُ لِلمَوتِ، ورُبَّ ميتَةٍ سَبَبُهَا طَلَبُ الحَياةِ .
چه بسا زندگى اى كه سبب آن، در كام مرگ رفتن است ! و چه بسا مرگى كه سبب آن، در پى زندگى رفتن است !
▫️نثر الدرّ : ج ۱ ص ۲۸۷
اين سخن، در مقام بيان اين واقعيّت است كه تدبير، هميشه سودمند نيست ؛ بلكه گاه خلاف چيزى كه تدبير شده، روى مى دهد .
بنا بر اين مؤمن، ضمن داشتن تدبير و تلاش، نبايد تمام اعتماد خود را به اسباب ظاهرى اختصاص دهد؛ بلكه در كنار تدبير بايد با استمداد از خداوند متعال و توكّل به او، آينده خود را تضمين كند.
در واقع اين حديث مى گويد: توكّل، متمّم و مكمّل تدبير است و بدون آن، چه بسا تدبير، نتيجه نداشته باشد و يا خلاف آنچه تدبير شده، نتيجه دهد .
📚خردگرايي در قرآن و حديث ص ۴۲
🌋 @doostibakhoda
✨🌸🍃🌼🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🍃🌼
🌸
✨فقط میخی تکان دادم✨
🌸🍃🌸🍃
گویند: روزی ابلیس ملعون خواست با فرزندانش از جایی به جای دیگر نقل مکان کند، خیمه ای را دید، و گفت: اینجا را ترک نمی کنم تا آنکه بلایی بر سر آنان بیاورم.
به سوی خیمه رفت و دید گاوی به میخی بسته شده و زنی را دید که آن گاو را می دوشد، بدان سو رفت و میخ را تکان داد.
با تکان خوردن میخ، گاو ترسید و به هیجان درآمد و سطل شیر را بر زمین ریخت و پسر آن زن را که در کنار مادرش نشسته بود لگدمال کرد و او را کشت.
مادر بچه با دیدن این صحنه عصبانی شد و گاو را با ضربه چاقو از پای درآورد و او را کشت.
شوهر آن زن آمد و با دیدن فرزند کشته شده و گاو مرده، همسرش را زد و او را طلاق داد.
سپس خویشاوندان زن آمدند و آن مرد را زدند، و بعد از آن نزدیکان آن مرد آمدند و همه با هم درگیر شدند و جنگ و دعوای شدیدی به پا شد!!
فرزندان ابلیس با دیدن این ماجرا تعجب کردند و از پدر پرسیدند: ای وای، این چه کاری بود که کردی؟!
ابلیس گفت: کاری نکردم فقط میخ را تکان دادم.
بیشتر مردم فکر می کنند کاری نکرده اند، در حالی که نمی دانند چند کلمهای که میگویند و مردم می شنوند، سخن چینی است؛ و گاهی:
*حالتی را دگرگون می کند
*مشکلات زیادی را ایجاد می کند
*آتش اختلاف را بر می افروزد
*خویشاوندی را برهم میزند
*دوستی و صفا صمیمیت را از بین می برد
*کینه و دشمنی می آورد
*طراوت و شادابی را تیره و تار می کند
*دل ها را می شکند
بعد از این همه کسی که این کار را کرده فکر می کند کاری نکرده است فقط میخ را تکان داده است!!
قبل از اینکه حرفی را بزنی، مواظب سخنانت باش!
مواظب باش میخی را تکان ندهی!!
🌋 @doostibakhoda
📌اباحه گری و ابتذال در جامعه ی روزگاری که کربلا در آن رقم خورد!
📝مسعودى ، مورخ بزرگ در مروج الذهب مينويسد، كم كم بعد از كشتن حسين ، حكومت به قدرى علنى فساد ميكرد و گناه به قدرى رائج شد كه حتى در مكه و مدينه ، شرابخوارى علنى شد و مجالس رقاصى و فحشا در مكه و مدينه علناً برگزار ميشد. كتاب تاريخ الادب العربى ، نوشته شوقى ضيف ، ميگويد كه حتى مكه و مدينه(چه برسد به بقيه شهرها) ، مركز خوانندگان، مطرب ها و رقاصه ها شده بود و كم كم ، نه فقط مردم عادى، بلكه حتى علماء و فقهاء حكومتى و غير حكومتى ، در مجالس لهو و لعب و خنياگرى حاضر ميشدند و رقص و موسيقى و شراب را توجيه فقهى ميكردند.
حالا فساد مالى و غارت بيت المال يكطرف، ضعيف كشى و حكومت خشن پليسى و ديكتاتورى يكطرف، فساد و فحشاى علنى هم يكطرف. هركس هم از على و اهل بيت علیهم السلام حرف ميزد، زبانش را از پس كله اش در مياوردند و در تمام منبرهاى حكومتى، بعد از بسم الله و الحمدلله و صلوات بر پيغمبر، على را لعن ميكردند. اسلام علوى لعن ميشد تا اسلام اموى ترويج شود.
مدينه ، شهر پيغمبر طورى شد كه مجالس علنى مختلط از زن و مرد كه با هم ميرقصيدند و شراب ميخوردند، برگزار ميشد. ابوالفرج اصفهانى در "الاغانى" ميگويد كه زنان و مردان خواننده و رقاص زياد شدند و ميگويد زن آوازه خوان رقاصى بود به نام جميله كه مشهور به فحشا هم بود. ميگويد اين زن تصميم گرفت كه به سفر حج مشرف بشود...
اين، مدينه النبى است كه نيم قرن بعد پيغمبر به اين روز افتاده!
طورى شده بود كه وقتى اين خانم مدينه را به قصد حج ترك ميكرد، در مسير راه از مدينه تا مكه، چنان استقبالى از اين رقاصه فاحشه شد كه از هيچ عالم و فقيهى چنين استقبالى نميشد. و همراه اين خانم ، كاروانى از خوانندگان مرد و زن راه افتاد كه ابوالفرج اصفهانى اسم پنجاه خواننده و مطرب زن و مرد را مياوردكه با جميله همراه شدند براى حج، ميگويد اينها مشايعت كردند جميله را و كاروان كه نزديك مكه رسيد، اشراف و بزرگان مكه به استقبال اينها آمدند. بعد از حج هم كه به مكه برگشتند، شهر به حالت نيمه تعطيل درآمد و مردم در كوچه ها و پشت بامها به استقبال اين خواننده ها و رقاصه ها آمدند.
اين وضعيت جامعه اسلامى است،بعد از كشته شدن حسين، آخوندهاى فاسدى هم بودند كه همه چيز را توجيه شرعى ميكردند.
حسن رحیم پور ازغدی/ "امام سجاد، قصه شهيد و جلاد" سال١٣٨٥
🌋 @doostibakhoda
📌خدا میگوید: بهشت رفتنِ شما انتخاب من است، امّا دوزخ، انتخاب خودتان است.
پس این را بدانید خدا میخواهد همه را به بهشت ببرد، ما خودمان هستیم كه نمیخواهیم به بهشت برویم و جهنّم را انتخاب میكنیم.
✳️البتّه خدا مرتبه بالاتر از بهشت را هم برای ما میخواهد و آن قرب به خود او است؛ البتّه بهشت مراتب دارد و آن مراتب هم به حسب عبودیت میباشد، امّا این ما هستیم كه فرار میكنیم و دور میشویم.
📛پس نگویید كه چرا خدا ما را به جهنّم میبرد؟ خدا نمیخواهد تو را به جهنّم ببرد، تو خودت میخواهی به جهنّم بروی پس جوابش را هم باید خودت بدهی؛ یعنی جهنّمیها باید جواب بدهند كه چرا به جهنّم میروند، چون خدا كه نمیخواهد كسی را به جهنّم ببرد.
📝 حاج آقا مجتبی تهرانی
📚 کتاب خطبه فدك
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 كليپ تصویری|
🎙🌸آيت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
موضوع : این دو نفر ازتو راضی باشند
☑️🔻 دست به خاک بزنی طلا می شود‼️
🔴 پست ویژه برای تمام برادران و خواهران
📩 #درس_اخلاق
🌋 @doostibakhoda
✳️ قالَ رسولُ اللهِ ( صلى الله عليه و آله ) : جُبِلَتِ القُلُوبُ على حُبِّ مَنْ أحسَنَ إليها و بُغْضِ مَنْ أساءَ إليها ( الشافی ، ص 828 )
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرماید: « دلها در بند دوستى آن کسى است که به آنها نیکى کرده و دشمن آن که به آنها بدى کرده است. »
✳️ در فطرت و (خلقت) دلهاست که به کسی که با آنها خوبی بکند ، محبت پیدا کنند. به هرکسی که احسان کردید ، چه احسان مادی و چه احسان معنوی ، به شرطی که او بفهمد که این احسان انجام گرفته است، (خلقت) و فطرت او این است که به آن شخص محبّت پیدا می کند. همچنین جِبِلَّت (خلقت) و فطرت انسان اقتضاء می کند ، به کسی که به انسان بدی کرده است، بغض و دشمنی پیدا می کند.
🔵👈 استفاده ای که از بیان حکمت آمیز باید بگیریم ، این است که : هرچه می توانیم، به دیگران محبّت کنیم تا محبوب دلها شویم ، محبوب بودن در دلهای مردم چیزِ خوبی است ، در زیارت امین الله از جمله چیزهایی که می خواهید : محبوبة فی ارضک و سمائک . از خدا می خواهید که شما را در زمین و آسمان محبوب کند، در زمین پیش بندگان خدا، در آسمان پیش کرام الکاتبین و ملائکة الله .
🔵👈 پس این مطلوب است. برای اینکه این امرِ مطلوب را پیدا کنید ، هرچه می توانید، به این و آن احسان و محبت کنید. (البته) اگر می ترسید محبت دشمنان خدا در دل شما وارد بشود ، احسان و محبّت هر کسی را قبول نکنید.
🔹 شرح حدیث از حضرت آیت ا.. العظمی امام خامنه ای (مدظلّه العالی) - 29/ 11/ 1391
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
✍️ #درس_اخلاق
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شد امام عسگری مسموم زهر دشمنان
دیده گریان شد ز داغش حضرت صاحب زمان
در ره یاری دین جان عزیزش شد به لب
آنکه از حقّ شد وصیّ خاتم پیغمبران
*شهادت امام حسن عسکری (ع) را خدمت آقا و مولامون حضرت حجت ابن الحسن صاحب الزمان (عج) و خدمت همه دوستدارانش و شما بزرگواران تسلیت عرض مینمایم
🌋 @doostibakhoda
4_6003837051097580581.mp3
542.7K
🔹نبرد با شیطان
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌋 @doostibakhoda
•┈┈•❀•┈┈•
🔘 ۸ ربيع الاول شهادت #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام (۲۶۰ ق)
▪️شرایط سخت دوران امامت #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
▫️سال هاى امامت امام عسكرى(ع) (۲۵۴-۲۶۰ق) كه در ميان امامان، كوتاه ترين دوره يعنى شش سال بود، با حكومت سه تن از عبّاسيان معاصر گرديد:
معتز (۲۵۲-۲۵۵ق)، مهتدى (۲۵۵- ۲۵۶ق) و معتمد (۲۵۶-۲۷۹ق)
كه تمام اين سال ها و تقريباً همه عمر امام در سامرّا سپرى شد.
▫️ايشان در سنّ يك سالگى به همراه پدرش به اين شهر انتقال داده شد و احتمالاً تا زمان شهادت از اين شهر بيرون نرفت و از اين نظر همواره تحت نظارت شديد حكومت قرار داشت، به طورى كه بنا به نقلى، هفته اى دو بار مى بايست حضور خود در شهر را به دار الحكومه اطّلاع دهد.
🔻با وجود چنين شرايط سختى، در اين مدّت كوتاه ، امام عليه السلام چند بار روانه زندان گرديد و در اين زندان ها كه در زمان حكومت معتز و مهتدى رخ دادند - نيز جاسوسان حكومتى در پى يافتن نكته اى از امام و يا ارتباط ايشان با شيعيان بودند تا اسباب گرفتارى بيشترى را براى ايشان فراهم سازند.
حتّى معتز يك بار به حاجب خود دستور داد كه امام عليه السلام را به سمت كوفه برده و در بين راه از بين ببرد ؛ امّا بركنارى او از خلافت و قتلش به دست امراى خود مانع تحقّق اين توطئه شد.
📚 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج ۳ ص ۲۷۱
🌋 @doostibakhoda
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
قلبُ الاحمَقِ فی فَمِه، و فَمُ الحَکِیمِ فی قلْبِهِ؛ دل احمق در دهان اوست، و دهان حکیم و فرزانه در قلب اوست
🍃 شرح حدیث
حکیمان و فرزانگان، همیشه توصیه کرده اند که انسان باید زبان خود را از بیهوده گویی حفظ کند و پیش از سخن گفتن، بیندیشد و حرفهایش متکی به فکر و آینده نگری باشد.
کسی که بی درنگ و بدون تأمّل سخن می گوید و به عواقب آن نمی اندیشد، «احمق» است. و کسی که پیش از گفتار، می اندیشد و درست و نادرست و خیر و شرّ سخنش را می سنجد، عاقل و حکیم است.
تشبیهی که در این حدیث به کار رفته، زیبا و عمیق است. این که دل در دهان باشد، یعنی بی فکر و تأمل حرف زدن. و اینکه دهان در قلب باشد، یعنی سنجیده و با فکر حرف زدن
اولی کار جاهلان و بی خردان است و دومی شیوه ی حکیمان و فرزانگان. هم پرحرفی ناپسند است، هم حرف دروغ و ناروا، هم فحش و ناسزا، هم کلام بی جا، هم سخن درباره ی آنچه نمی دانیم، هم حرفی که مایه ی رنجش خاطر کسی شود، یا آبرویی را ببرد، یا فتنه ای را برانگیزد، یا دو نفر را با هم دشمن سازد، یا موجب اختلاف گردد.
درمان همه ی اینها، دم فروبستن از سخن نسنجیده و بی فکر است.
وقتی حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إذا تَمَّ العَقْلُ نقَصَ الکلامُ»
وقتی خرد کامل گردد، سخن کاسته شود
تأکید بر این نکته است که زبان در اختیار گوینده باشد و هر حرفی را نزند.
آیا همه حرفهایی که می زنیم، لازم و مفید است؟
با کاستن از سخنان بی ثمر، «لغزشهای زبانی» خود را کمتر کنیم
📚📚پی نوشت
1⃣ تحف العقول ص ۴۸۹
2⃣ بحارالانوار، ج ۶۸ ص ۲۹۰
🗣 #بیهوده_گویی
🗣 #سخن_چینی
👌 #نکات_بسیار_مهم_اخلاقی
🌋 @doostibakhoda
4_517995879353811607.mp3
190.2K
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
◾️ سفارش #امام_حسن_عسکری (ع):
▪️زینت ما باشید.
🌋 @doostibakhoda
Hafezi-11.mp3
3.51M
حجتالاسلام والمسلمین #حافظی_نسب
عالم غیب و شهود
🌋 @doostibakhoda
🏴امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند:
پيامبر خدا روزى به يكى از يارانش فرمود : «اى بنده خدا ! در راه خدا دوست بدار ، در راه خدا دشمن بدار ، در راه خدا دوستى بورز و در راه خدا دشمنى بورز ؛ زيرا ولايت خدا ، جز از اين راه به دست نمى آيد و انسان ، گرچه نماز و روزه اش بسيار باشد ، طعم ايمان را درنمى يابد ، مگر آن كه چنين باشد؛ ليكن امروز ، بيشتر دوستى ها و برادرى هايتان براى دنيا و در راه آن است . بر اساس آن ، با يكديگر دوستى مى كنند و براى آن با يكديگر دشمنى مى ورزند؛ حال آن كه اين دوستى و دشمنى ، در برابر خداوند ، هيچ سودى برايشان ندارد».
آن مرد گفت : اى پيامبر خدا ! چگونه بدانم كه در راه خدا دوستى و دشمنى كرده ام ؟ و دوست خدا كيست تا با او دوستى كنم؟ و دشمن خدا كيست تا با او دشمنى ورزم ؟
پيامبر خدا به على عليه السلام اشاره كرد و به آن مرد فرمود : «آيا او را مى بينى ؟». گفت : آرى . فرمود : «دوست او ، دوست خداست . پس با او دوستى كن . و دشمن او دشمن خداست . پس با او دشمنى كن . با دوست او دوستى كن ، گرچه قاتل پدر و پسرت باشد ، و با دشمن او دشمنى كن ، گرچه پدر و پسرت باشند» .
معاني الأخبار: 399/58 عن محمّدبن زياد ومحمّد بن سنان وص37/9 ، عيون أخبارالرضا عليه السلام : 1/291/41، علل الشرايع : 140 / 1 ، صفات الشيعة : 125 / 65 ، الأمالي للصدوق : 61 / 21 كلّها عن محمّد بن زياد ومحمّد بن سيّار ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ
🌋 @doostibakhoda
#مهدویت
⁉️ چه حکمتی در غیبت #امام_زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» است؟
▪️عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام یَقُولُ: إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا یَرْتَابُ فِیهَا کُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ لِأَمْرٍ لَمْ یُؤْذَنْ لَنَا فِی کَشْفِهِ لَکُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِکْمَةِ فِی غَیْبَتِهِ فَقَالَ وَجْهُ الْحِکْمَةِ فِی غَیْبَتِهِ وَجْهُ الْحِکْمَةِ فِی غَیْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِکْمَةِ فِی ذَلِکَ لَا یَنْکَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ کَمَا لَا یَنْکَشِفُ وَجْهُ الْحِکْمَةِ لَمَّا أَتَاهُ الْخَضِرُ علیه السلام مِنْ خَرْقِ السَّفِینَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَی علیه السلام إِلَّا وَقْتَ افْتِرَاقِهِمَا یَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنَ اللَّهِ وَ غَیْبٌ مِنْ غَیْبِ اللَّهِ وَ مَتَی عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَکِیمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ کُلَّهَا حِکْمَةٌ وَ إِنْ کَانَ وَجْهُهَا غَیْرَ مُنْکَشِفٍ لَنَا.
🔸عبداللَّه بن فضل هاشمی میگوید: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: «صاحب الامر غیبتی دارد که ناچار از آن است وهر پیرو باطل، در آن تردید میکند. » من عرض کردم: «فدایتان شوم! چرا غیبت میکند؟ » فرمود: «به علتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم. »عرض کردم: «چه حکمتی در غیبت اوست؟ » فرمود: «همان حکمتی که در غیبت سفرای الهی پیش از او بوده است. حکمت غیبت قائم ظاهر نمی شود مگر بعد از آمدن خود او، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای موسی ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.
ای پسر فضل! این کار از امور الهی و سرّی از اسرار پروردگاری و غیبی از غیبهای خداوندی است. وقتی ما دانستیم که خدای عزوجل حکیم است، تصدیق میکنیم که تمام کارهای او از روی حکمت است، هر چند علت آن برای ما آشکار نگردد.».
📚کمال الدین: ۴۳۷
📚علل الشرایع ۱: ۲۳۹
#روایات
🌋 @doostibakhoda