eitaa logo
دوستی با خدا
33هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
93 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ آيت الله شيخ محمدتقي بهجت (ره) می فرمایند : هر روز سعي کنيد يک حديث از کتاب جهاد النفس «وسايل الشيعه » را مطالعه کنيد و سعي نماييد به آن عمل کنيد. بعد از يک سال خواهيد ديد که حتما عوض شده ايد مانند دارويي که انسان مصرف کند و بعد از مدتي احساس بهبودي مي کند. 📚 کتاب ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨ 📚 🎧👆 ✨ جلسه ۱۷ ✨موضوع: چگونه با الهی ایمانمان را بیمه کنیم ؟ 🔊 : 📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ (ره) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 ـ یه خانوم مهربون و باوقار، که خدا قسمت‌مون کرد، ـ یه آقای متین و محکم، که روزی‌مون شد، ـ یه فرزند شیرین، که توی دامن‌مون نشست، یه شغل دلخواه، اگه پیدا شد، یه درآمد آنچنانی که خدا، سر سفره‌مون گذاشت، و .... یا یه استاد خوب، توی مسیر زندگی‌مون قرار گرفت؛ همه و همه یه نعمتاند از سوی "صاحب نعمت " اونقدری مشغول نعمت نشیم، که صاحب نعمت، بره به حاشیه .... این رفتار، ناسپاسیِ همون نعمته💥! 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هر صبح، یک حدیث🍃 ❣پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🌷هر كس بر دانش خويش افزود، ولى بر هدايت اش نيفزود، جز بر دورى اش از خدا نيفزود. 🌷مَنِ ازدادَ عِلماً ولَم يَزدَد هُدًى، لَم يَزدَد مِنَ اللّهِ إلّا بُعداً 📚ميزان الحكمه جلد8 صفحه 117 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله سعادت پرور: 🌿سالک باید سکوت را شعار خود قرار دهد؛ صحبت نکند مگر به قدر احتیاج. زیرا بیشتر لغزش ها؛ سببش زبان است. 📘رسائل عرفانی, ص۲۳۱ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨وَ لَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ{۱۳۰} و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كرديم، باشد كه متذکر شوند و از راه انحرافى خود دست بردارند.(۱۳۰) ⬅️ «سنين» جمع «سنة» به معناى سال است اما وقتى با كلمه «أَخَذَ» به كار مى‌رود. اغلب به معناى قحطى و خشكسالى است. لذا ذكر «نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ» شايد براى بيان مصداق بارز قحطى باشد. گاهى بلاها و سختى‌ها، در مسير بيدارى و امتحان انسان و زمینه هلاكت اوست. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَالثَّمَراتِ» ⬅️ حضرت على علیه‌السلام مى‌فرمايد: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن در خزانه‌هاى خيرات گناهكاران را مى‌آزمايد تا آنان متنبّه و متذکر شده و توبه كنند و گناهان را ترک كنند. نکتـــه‌ها 🍃در تربيت گاهى بايد از اهرم سختى و تنگنا نيز استفاده كرد. «وَ لَقَدْ أَخَذْنا» 🍃اراده خداوند بر عوامل طبيعى حاكم است. «أَخَذْنا ... بِالسِّنِينَ‌» 🍃قحطى و خشكسالى يا كيفر الهى است و يا هشدار و زنگ بيدار باش. «بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» آرى تحولات هستى هدفدار است. 🍃زمينه‌هاى هدايت و سعادت در خانواده مستكبرترين افراد نيز وجود دارد. «آلَ فِرْعَوْنَ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌» 🍃ممكن است علیرغم تلاش براى ارشاد مردم هيچ وسيله و طرحى در بعضى كارساز نباشد. چون انسان در پذيرش آزاد است نه مجبور. «أَخَذْنا ... لَعَلَّهُمْ‌» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️* وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ؛ ثُمَّ تَلَا "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا" الْآيَةَ. ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ. 🟡ارزش علم و بندگى (اخلاقى، علمى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: نزديك ترين مردم به پيامبران، داناترين آنان است، به آنچه كه آورده اند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «همانا نزديك ترين مردم به ابراهيم آنانند كه پيرو او گرديدند، و مؤمنانى كه به اين پيامبر خاتم پيوستند». (سپس فرمود) دوست محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كسى است كه خدا را اطاعت كند هر چند پيوند خويشاوندى او دور باشد، و دشمن محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هر چند خويشاوند نزديك او باشد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 96 🔰* 👌🔆دوست و دشمن پيامبر(صلى الله عليه وآله) 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار پربار خود به معيار و ملاك ارتباط با انبيا و اوليا اشاره كرده مى فرمايد: ✴️«نزديك ترين و شايسته ترين مردم به پيامبران، آنهايى هستند كه از همه به تعليماتشان آگاه ترند (و در سايه اين آگاهى به آن جامه عمل مى پوشانند)»; 💠«سپس حضرت(عليه السلام) اين آيه را تلاوت فرمود: شايسته ترين و نزديك ترين مردم به ابراهيم آنها هستند كه از او پيروى كردند و نيز اين پيامبر و مؤمنان به اين پيامبر» 📌روشن است كه منظور امام(عليه السلام) از علم و آگاهى در اينجا همان علمى است كه دعوت به عمل مى كند و علم، اگر در عمق جان انسان نفوذ كند به يقين انسان را به عمل وادار مى كند. 🔰بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند كه صحيح «أعْمَلُهُمْ» است، زيرا آيه شريفه و جمله هاى بعد سخن از اطاعت و تبعيت دارند كه همان عمل است; 📌ولى همان گونه كه گفتيم، نيازى به تغيير عبارت روايت از نزد خودمان نيست، زيرا ثمره درخت علم، عمل است و علم بى عمل نوعى جهل و نادانى است، 🔸زيرا اگر انسان، چيزى را به طور قطع باور كند و عميقاً به آن معتقد باشد، بر طبق آن راه مى رود. 💠سپس امام(عليه السلام) در تأييد گفتار فوق مى افزايد: «به يقين دوست محمد(صلى الله عليه وآله) كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند پيوند نسبى اش دور باشد و دشمن محمد(صلى الله عليه وآله)كسى است كه خدا را نافرمانى كند هرچند قرابت او نزديك باشد»; 📌«لُحمَة» معانى مختلفى دارد و در اينجا به معناى قرابت و نزديكى است. 💠امام(عليه السلام) آنچه را در ذيل اين كلام مبارك فرموده اشاره به مصداقى از مصاديق آن كبراى كليه اى است كه در بالا آمد و از آنجا كه مخاطبان آن حضرت، امت پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) هستند ✴️ آن اصل كلى را بر اين امت منطبق كرده و نتيجه گيرى نموده كه ولايت و دوستى و پيروى از پيغمبر اسلام جز از طريق اطاعت حاصل نمى شود. 🔰 اين همان چيزى است كه در حديث معروف امام سجاد(عليه السلام)كه گفت و گوى امام را با طاووس يمانى منعكس مى كند آمده است; 💠امام در پايان اين حديث فرموده است: «خداوند بهشت را آفريده براى كسانى كه او را اطاعت كنند و اين كار را به خوبى انجام دهند، هرچند برده حبشى باشند و دوزخ را آفريده براى كسانى كه او را عصيان كنند، هرچند فرزندى از دودمان قريش باشند». 📌دوست و دشمن پيامبر(صلى الله عليه وآله) 🔰در حديث ديگرى مى خوانيم كه سعد بن عبدالملك ـ كه از فرزندان عبدالعزيز بن مروان بود و امام باقر(عليه السلام) او را «سعد الخير» مى ناميد ـ خدمت امام رسيد در حالى كه مانند زنان مصيبت زده گريه مى كرد و اشك مى ريخت. 💠امام باقر(عليه السلام)فرمود: اى سعد چرا گريه مى كنى؟ عرض كرد چگونه گريه نكنم در حالى که از شجره ملعونه در قرآن (اشاره به بنى اميه است) هستم. 💠امام(عليه السلام) فرمود: تو از آنها نيستى. تو اموى هستى; ولى از ما اهل بيت. آيا كلام خدا را نشنيده اى كه از ابراهيم حكايت مى كند و مى گويد: هركس از من متابعت كند او از من است؟». 🔰 شايان توجه اين كه مرحوم مغنيه ولايت را در كلام مبارك امام(عليه السلام) به معناى امامت گرفته و جمله «إنَّ وَلىّ مُحَمَّد» را به معناى امام و جانشين پيغمبر مى داند كه تفسيرى بسيار بعيد و ناسازگار با جمله هاى مختلف اين كلام حكيمانه است. ✴️نكته معيار ارزش در اسلام و قرآن 📌در نظام ارزشى جاهلى عرب رابطه هاى نسبى و قبيله اى اهميت فوق العاده داشت كه افراد به آن افتخار مى كردند. ✴️ اسلام خط بطلان بر آنها كشيد و معيار ارزش وجود انسان را تقوا و پرهيزگارى شمرد: (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ) و اطاعت و بندگى خدا را معيار دانست و حتى نزديك ترين پيوند با پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) را در صورت پيروى از كفر و ارتكاب عصيان بى اعتبار قلمداد كرد: (يا نُوحُ إنَّهُ لَيْسَ مِنْ أهْلِكَ إنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِح) و در مقابل، افرادى كه نه از بنى هاشم بودند، نه از قريش و نه از نژاد عرب، آنها را به سبب ايمان والا و اعمال صالحشان جزء اهل بيت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) شمرد. 🔰در حديثى از امام باقر(عليه السلام)مى خوانيم كه امير مؤمنان(عليه السلام)به ابوذر فرمود: «اى ابوذر، سلمان درى است از درهاى (رحمت) الهى در زمين هر كس او را درست بشناسد مؤمن است و هر كس او را انكار كند كافر است و سلمان از ما اهل بيت است». 📌در حالى كه افرادى از قريش يا بنى هاشم و يا حتى بعضى از برادران امامان بودند كه بر اثر دورى از مكتب اسلام و اهل بيت به كلى طرد شدند و همچون بيگانه اى با آنها رفتار شد. ✴️ به اين ترتيب رابطه ها بدون ضابطه ها در اسلام بى رنگ يا كم رنگ مى شود. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
73 🔶 یکی از موضوعاتی که خوبه در موردش صحبت بشه اینه که گاهی آدم به هر دلیلی مجبور به برخی امتحانات میشه گاهی آدم اصلا فکرشم نمیکنه که رشدش در چنین امتحاناتی هست. 🔹 مثلا ممکنه یه نفر کلا آدم آبروداری باشه و هیچ وقت پاش به کلانتری و دادگاه باز نشده باشه، بعد طی یه اتفاقاتی مجبور میشه سال ها توی دادگاه و پاسگاه رفت و آمد داشته باشه ⭕️ اینجاست که شیطان سراغ آدم میاد و میگه ببین تو این همه سعی کردی خوب زندگی کنی ولی خدا ببین باهات چیکار کرده! 👿 💢 انسان مومن نباید به این وسوسه های ابلیس توجه کنه. اگه آدم به هر دلیلی گرفتار این امتحانات شد باید بدونه که اینا هم "بخشی از مسیر رشدش" هست. خیلی وقتا میشه که آدم بعد از ده سال حکمت اون دادگاه و پاسگاه رفتن رو متوجه میشه. ✅ بله انسان باید سعی کنه پاش به چنین جاهایی باز نشه ولی اگه به هر دلیلی "حتی اشتباهات خودش" هم گرفتار شد بازم باید با روحیه خوب به سمت خوب پس دادن امتحاناتش حرکت کنه.. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 دین فروشی برای رسیدن به دنیا ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎙 آيت الله استاد آملی (حفظه الله) 🔴 موضوع : طهارت حسینی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 وظایفی که در زمان تحصیل، بعهده‌ی ماست، وظایفی که در زندگی شغلی، بعهده‌ی ماست، وظایفی که در خانواده، بعهده‌ی ماست، وظایفی که .... با گذشت عمرمون، و در دوره‌های مختلف زندگی؛ ۱ـ یا تغییر می‌کنند، ۲ـ یا کلاً از ما برداشته می‌شن ! 💥 امّا یک وظیفه هست، که در هیچ دوره از عمر ما، نه تغییر میکنه، و نه از ما ساقط میشه؛ بنظـــر شما چیه ؟ ( که؛ "یادمون باشه"ی فرداشب رو دنبال کنیم. ) 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 🔹امیرالمؤمنین عليه السلام: 🌷كانون بدى ها، لجاجت و مجادله زياد است 🌷جِماعُ الشَّرِّ اللَّجاجُ و كَثرَةُ المُماراةِ 📚غررالحكم حدیث 4795 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
موانع بر سر راه انسان ❇️مقام معظم رهبری: 🔹 در سر راه انسان وجود دارد. اساساً همين وجود مانع است كه به تلاش انسان معنا و حقيقت معنوى ميبخشد و اسمش ميشود ؛ والّا اگر مانع نبود، جهاد معنى نداشت. جهاد يعنى جدّ و جهد همراه با زحمت و چالش با موانع. ❓ اين موانع چه بودند؟ ما دو نوع موانع داشتيم: - يكى موانع درونى - يكى موانع بيرونى ❓ يعنى چه چيزهايى‌؟ 🔹 يعنى آن چيزهايى كه در درون خود ما انسانها -چه تصميم‌گيرانمان، چه آحاد مردممان، چه ناظرين بيرون از گود مبارزه و انقلاب- وجود دارد؛ اينها موانع درونى است. 🔹 موانع درونى، ؛ ضعف‌هاى فكرى است، ضعف.هاى عقلانى است، راحت‌طلبى است، آسان‌گرايى است، آسان‌پندارى است؛ اين گاهى اوقات خودش يكى از موانع تحقّق آن چيز است. 🔹 خب، حالا ببينيد اين موانع را. همه‌ى اين موانع جزو سنّتهاى الهى است. وجود اين موانع، تصادفى نيست. اينها سنّت الهى است؛ يعنى تلاش و حركت با مانع مواجه است، والّا جهاد معنا نميداشت: وَ كَذٰلِكَ جَعَلْنٰا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيٰاطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً؛ در همه‌ى دعوتهاى انبيا، دشمنان - موانع - از جن و انس وجود داشتند. 🗓 در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاى شيراز؛ ۱۳۸۷/۲/۱۴ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَ مَنْ مَعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَايَعْلَمُونَ{۱۳۱} پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‌آمد. مى‌گفتند: اين حق ما و به خاطر لياقت ماست ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى‌رسيد. به موسى و پيروانش فال بد مى‌زدند. بدانيد كه سرچشمه شومى‌هايشان نزد خداست و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مى‌دهد ولى اكثرشان نمى‌دانند.(۱۳۱) ⬅️ «يَطَّيَّرُوا» از «تَطَيُّر» به معناى فال بد زدن است. چون عرب‌ها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مى‌دانستند به هرگونه فال بد «طَيَره» مى‌گويند. ↲تفسیر نمونه ⬅️ در آيات ديگر قرآن نيز فال بد در مورد پيامبران حتى پیامبر صلى الله عليه و آله مطرح شده است. ↲سوره نساء، آیه ۷۸ ↲سوره نمل، آیه ۴۷ ↲سوره یس، آیه ۱۸ فال بد در پيدايش حوادث و پيش آمدها هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد، اما آثار روانى بسيارى دارد. در روايات مى‌خوانيم: فال بد نوعى شرک به خداست و هرگاه فال بد زديد به كار خود ادامه دهيد و به آن اعتنا نكنيد. ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى، اگر آن را سبک بگيرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر و اگر به آن اعتناء نكنى هيچ اثرى نخواهد داشت. ↲تفاسیر نمونه و المیزان ⬅️ فال بد در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبينى و ركود كارها مى‌شود لذا از آن نهى شده است، اما فال نیک چون سبب حركت و عشق و اميد است اشكالى ندارد. ↲تفسیر نمونه ◽️نکتـــه‌ها 🍃فرعونيان تنها خود را شايسته و حقّ كاميابى را مخصوص خود مى‌دانستند. «قالُوا لَنا هذِهِ» 🍃رفاه و كاميابى براى فرعونيان امرى شناخته شده و عادى بود، اما تلخى‌ها براى آنان ناشناخته و ناباور بود. کلمه «الحسنة» همراه الف و لام و حرف‌ «فَإِذا» نشانه شناخته شدن و کلمه «سَيِّئَةً» بدون الف و لام در كنار «إِنَّ» نشانه ناشناخته و ناباور بودن است. 🍃اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند به تحليل غلط پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند. «يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌» 🍃نسبت دادن خوبى‌ها به خود و بدى و بدبختى‌ها به انبیاء و دين نشانه خودبينى و جهالت است. «فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌» 🍃ریشه خرافات و فال بد جهل است. «يَطَّيَّرُوا ... لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ سَمِعَ (علیه السلام) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ، فَقَالَ: و درود خدا بر او، (صداى مردى از حروراء را شنيد كه نماز شب مى خواند و قرآن تلاوت مى كرد) فرمود: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ، خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍ. 🟡ارزش يقين (اخلاقى، اعتقادى): 📜خوابيدن همراه با يقين، برتر از نمازگزاردن با شك و ترديد است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 97 🔰* 👌🔆 عمل بى ارزش 🔮بخش اول🔮 📜در آغاز اين سخن حكمت آميز و كوتاه مى خوانيم: «امام(عليه السلام) صداى يكى از خوارج را شنيد كه مشغول به عبادت شبانه است و قرآن تلاوت مى كند. فرمود: ✴️خواب توأم با يقين و ايمان، بهتر از نمازى است كه همراه با شك باشد»; 💢«حَرُوريّه» نام خوارج يا گروهى از خوارج است كه براى نخستين بار در قريه اى به نام «حَرُوراء» در نزديك كوفه اجتماع كردند و اعلان مخالفت با امير مؤمنان على(عليه السلام) نمودند در تواريخ عدد آن گروه را دو هزار نفر نوشته اند. 🔸بسيارى از آنها اهل عبادت مخصوصاً تهجد (عبادت شبانه) و تلاوت قرآن بودند; ولى كاملاً قشرى مى انديشيدند و مسيرى را كه در عقيده اسلامى خود انتخاب كرده بودند آميخته با شك بود. 💠به همين دليل امام مى فرمايد خواب همراه با يقين بهتر از نماز همراه با شك است. 🔸دليل آن هم روشن است. آنچه انسان را به خدا نزديك مى سازد و صراط مستقيم را پيش پاى انسان مى نهد، ايمان و يقين است كه اگر محكم باشد هيچ گونه انحرافى براى انسان پيش نمى آيد; 🔸ولی آنها كه ايمان ضعيفى آميخته با شك دارند به آسانى از راه راست منحرف مى شوند. از اين رو عبادت آنها بسيار سطحى و كم ارزش است. 🔰اين سخن شبيه چيزى است كه در حكمت 145 درباره روزه داران و شب زنده داران آمده است: 🔶چه بسا روزه داران كه از روزه خود به جز تشنگى و گرسنگى بهره اى نمى برند و چه بسا شب زنده دارانى كه از قيام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى بهره اى ندارند. آفرين بر خواب هوشمندان و افطارشان». 🔰مرحوم ديلمى در ارشاد القلوب حديثى نقل مى كند كه شاهد حكمتى است كه به شرح آن پرداخته ايم. مى گويد: امير مؤمنان شبى از شب ها از مسجد كوفه خارج شد و به سوى خانه خود مى رفت. پاسى از شب گذشته بود و كميل بن زياد، از اخيار شيعه و محبين امام(عليه السلام) در خدمتش بود. 🔸در اثناى راه به خانه اى رسيدند كه صداى تلاوت قرآن از آن شنيده مى شد و اين آيه را با صدايى حزين و گريه آور تلاوت مى كرد: (أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَقائِما...). 🔶كميل در دل از آن تمجيد كرد و از حال اين قارى قرآن لذت برد بى آنكه سخنى بگويد. امام(عليه السلام) نگاهى به او كرد، فرمود: اى كميل سر و صداى آن مرد تو را در شگفتى فرو نبرد. اين مرد اهل دوزخ است و در آينده به تو خبر خواهم داد. 🔶كميل نخست از مكاشفه اميرمؤمنان (عليه السلام) نسبت به باطن او و سپس گواهى اش به دوزخى بودن اين قارى قرآن با اين كه در حالت روحانى خوبى فرو رفته بود حيران ماند. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
🔰شرح و تفسیر حکمت 97 🔰* 🔮بخش دوم🔮 💢مدتى گذشت تا زمانى كه خوارج بر ضد على(عليه السلام) شوريدند و حضرت ناچار به جنگ با آنان شد. امام(عليه السلام) شمشيرى در دست داشت كه با آن سرهايى از خوارج را بر زمين مى افكند. 💢در اين حال نوك شمشير را بر يكى از آن سرها گذاشت و به كميل كه در كنارش ايستاده بود رو كرد و فرمود: اى كميل «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَقائِما يعنى اين همان شخص است كه در آن شب اين آيه را مى خواند و تو در اعجاب فرو رفتى. 🔶كميل خود را به روى پاهاى امام(عليه السلام)انداخت و از فكر آن شب خود استغفار كرد. *📌نكته* خوارج كيانند؟ 🔰گرچه در جلد دوم در ذيل خطبه 60 و در جلد پنجم در ذيل خطبه 127 (و مجلدات ديگر) بحث هاى فراوانى درباره خوارج و اعمال و افكار آنها داشته ايم ولى لازم مى دانيم در اينجا بحثى ريشه اى درباره آنها داشته باشيم. 💢خوارج گروهى بودند كه رسماً بعد از جنگ صفين و مسأله حكميت به وجود آمدند آنها از يك سو على(عليه السلام) را تحت فشار قرار دادند كه ابوموسى اشعرى را به عنوان حكم از سوى لشكرش در مقابل عمروعاص بپذيرد تا با مطالعه كتاب خدا و سنت پيغمبر معلوم كنند على(عليه السلام) و معاويه كدام يك در مسير خود برحقند. 💢ولى هنگامى كه عمروعاص ابوموسى اشعرى را فريب داد و جريان حكميت را به نفع معاويه پايان داد آنها به مخالفت با اصل حكميت برخاستند و آيه اى از قرآن را كه مربوط به اين مسائل نبود مطرح كرده و گفتند حكميت مخصوص خداست «لاحُكْمَ إلاّ لله». 🔸و انتخاب كسى به عنوان حكميت شرك يا بدعت در دين است و حتى به تكفير طرفداران حكميت برخاستند. 🔰اين در حالى بود كه قرآن با صراحت به مسئله حكميت هم در مشكلات مربوط به خانواده تصريح كرده بود: (فَابْعَثُوا حَكَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِّنْ أَهْلِهَا)و هم در اختلافات ميان مسلمانان: (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...). 💢سردمدار اين گروه اشعث بن قيس منافق بود كه تدريجاً عده اى از ساده لوحان را دورخود جمع كرد و هنگامى كه به جنگ با على(عليه السلام) برخاستند و شكست سختى خوردند تنها تعداد كمى از آنها باقى ماندند; 📌ولى اين تفكر از ميان نرفت و در طول تاريخ صدر اسلام طرفدارانى پيدا كرد كه ـ العياذ بالله ـ على(عليه السلام) را تكفير مى كردند. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
🔰شرح و تفسیر حکمت 97 🔰* 🔮بخش سوم (پایان) 🔮 🔰از بعضى از تواريخ معروف استفاده مى شود كه تفكر خارجى حتى در زمان پيغمبر هم در ميان بعضى آشكار شد و آن اين كه در ميان اصحاب شخصى به نام ذوالخويصره بعد از جنگ با هوازن هنگامى كه پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خواست غنائم جنگى را در ميان جنگجويان تقسيم كند برخاست و عرض كرد: اى محمد من كار تو را ديدم رسول خدا فرمود: چگونه ديدى؟ 💢عرض كرد: عدالت را رعايت نكردى؟ پيامبر خشمگين شد، فرمود: واى بر تو اگر عدالت نزد من پيدا نشود نزد چه كسى پيدا خواهد شد؟ 🔶عمر گفت: اى رسول خدا اجازه مى دهى من او را به قتل برسانم؟ پيامبر فرمود: نه او را وارونه مى بينم در آينده پيروانى مى يابد كه (به گمان خود) در دين تعمق پيدا مى كنند به گونه اى كه از دين خارج مى شوند، همان گونه كه تير از چله كمان خارج مى شود. 🔰 از اين حديث روشن مى شود كه در واقع عنوان خوارج را پيغمبر اكرم به آنها داد و مفهومش خروج از آئين اسلام است. 💢خوارج ظاهراً به عبادات اهميت زيادى مى دادند، بسيارى از آنها اهل نماز شب، حافظ يا قارى قرآن بودند و چهره مقدسى به خود مى گرفتند و همين باعث نفوذ ظاهرى آنها شد و توانستند گروهى از بى خبران نادان را گرد خود جمع كنند. آنها اعتقادات عجيبى داشتند از جمله مى گفتند هر كس گناه كبيره اى مرتكب شود كافر مى گردد و از زمره مسلمين بيرون است و محكوم به اعدام و بر اثر همين عقيده بسيارى از مسلمانان واقعى را كه به عقيده آنها لغزشى پيدا كرده بودند كافر شمردند و كشتند. 💢خوارج به خلافت خلفاى نخستين; ابوبكر و عمر و عثمان و على(عليه السلام) تا پيش از پذيرش حكميت موافق بودند; ولى تمام خلفاى اموى و عباسى را باطل مى شمردند و معتقد بودند بايد خليفه را مردم به ميل خود انتخاب كنند; خواه عرب باشد يا عجم قرشى يا غير قرشى. و هرگاه خليفه برخلاف اوامر الهى گامى بردارد بايد فوراً معزول بشود. 💢تقريباً همه آنها معتقد بودند كه ايمان تنها اعتقاد نيست و عمل به احكام دين نيز جزء ايمان است، بنابراين اگر كسى به فريضه اى از فرايض الهى عمل نكند يا گناه كبيره اى را مرتكب شود كافر خواهد بود. 💢در جمع آنها افراد ساده لوح قشرى وجود داشت كه از اهل فكر و عالمان اسلام فاصله مى گرفت، قرآن بسيار مى خواند; ولى به تعبيرى كه از پيغمبر اكرم درباره آنها نقل شده: «يَقْرَئُونَ الْقُرْآنَ وَلايَجُوزُ تَراويهِ; قرآن را مى خواندند ولى از شانه هايشان بالاتر نمى رفت (نه به مغز و عقل آنها مى رسيد و نه به آسمانها صعود مى كرد)». 💢وضع روحى و فكرى آنها را مى توان در چند جمله خلاصه كرد: افرادى سطحى نگر، كوتاه فكر، متعصب و بسيار جاهل بودند و چون به ظاهر عبادات و حفظ قرآن اهميت مى دادند خود را از مقربان درگاه خدا مى پنداشتند و جز خويش را كافر يا مردود درگاه الهى فرض مى كردند و بر اثر همين امور به خود اجازه مى دادند كه حتى به پيشوايان بزرگ اسلام كه از نظر علم و دانش با آنها هرگز قابل مقايسه نبودند خرده بگيرند. 💢همان گونه كه در عصر پيغمبر «ذو الخويصره» كه تفكرى شبيه خوارج داشت به عدالت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)خرده گرفت بر اين پايه خوارج، افراد خطرناكى محسوب مى شوند كه از هيچ جنايتى ابا ندارند. 💢 اينان همان گروهى بودند كه فرمان قتل على(عليه السلام) به دست آنان صادر شد و امام(عليه السلام)به دست آنها شربت شهادت نوشيد. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
74 ☢️ کلا سعی کنید خودتون رو برای هر امتحانی آماده کنید. در روایت هست که مومن باید "کالمیت بین یدی الغسال" باشه! یعنی مثل مرده ای که زیر دست غسال هست و هیچ اراده ای مقابل غسال نداره، آدم باید در امتحانات الهی اینطوری باشه. ✅ یعنی همیشه هر اتفاقی براش افتاد به خدا بگه: خدایا هر جوری که تو بخوای من ازت راضی هستم... 😌 من میدونم تو به ضرر من کار نمیکنی. این منم که مدام با تصمیماتم دارم به خودم ضربه میزنم... از تو هر چیزی که به من برسه حتما در نهایت به نفعم خواهد بود.... 🔶 من نمیدونم شما بعد از هر نمازی که میخونید چطوری با خدا مناجات میکنید ولی حتما توی مناجات هاتون یه بخشی رو "برای اعلام رضایت از خداوند متعال" قرار بدید. هی بگو خدایا من کااااملا راضی هستم از شرایطی که برای من طراحی کردی...💕😊😌 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda