دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
| 🟥 روایت دهم از #روایت_ایران. روایتی که میخواهد قدری بیشتر از #دیاکو تصویرسازی کند و هنر او و
|
4️⃣ از 4️⃣ روایت تولد نخستین ارادهی ملی در ایرانزمین
🔸 در کنار #قزلاوزن مردی زندگی میکرد، دیاکو نام؛ ساکن یکی از روستاهای همان حوالی. شاید نزدیک #گروس؛ شاید نزدیک #بیجار؛ شاید قدری به کردستان نزدیکتر؛ شاید هم به #همدان. چه فرقی میکند، در جایی بود همان اطراف، شبیه یکی از اینجاها. ایرانیان با دیاکو، کاری کردند کارستان. آنها #ملت شدند؛ آنهم نه بهخاطر امکانات زمین؛ بلکه بهخاطر خصوصیات یک انسان؛ بهخاطر خصوصیات دیاکو.
🔹 دیاکو مردی بود خردمند و دادپیشه. #عدالت او هنگام قضاوت، او را اندکاندک زبانزد قبیله و قوماش کرده بود. #دیاکو از نظر تعلقات فکری و قلبی، هیچ شباهتی به حاکمان #بینالنهرین نداشت. نه در کنارش #ساحر و #کاهن بود تا ورد بخواند و نرد بر تخته بتاراند؛ نه برای تجمیع قوا، دست به دامان شمشیر و نیزه و اسب شده و قدرت پشت قدرت گذاشته بود. چه کسی میداند، شاید او یا یکی از اجدادش از همان کسانی بودند که امان و ایمنی ایمان در ایران برایشان #بهینه بود. ما چیز دقیقی از دیاکو نمیدانیم، ولی همینقدر تاریخ برایمان نوشته است که دیاکو، پیری خردمند و عدالتپیشه بود. او مدتها نشسته و ماهها و سالها انتظار کشیده بود؛ آنقدر که مناسب بیداری یک قوم و هزار قبیله باشد.
🔸 تاریخ برای ما نوشته است که روزی انتظار دیاکو به سر آمد. این روز نمیدانیم کدامین روز سعد از هفته، یا کدامین ماه از سال و حتی دقیقا کدامین سال از تاریخ ما بوده است. اما آنقدر میدانیم که این انتظار مسعود برای نخستینبار، اتحادی مبارک را در #فلات_ایران آفرید؛ چنان وفاقی را خلق کرد که قادر بود استقلال و #امنیت یک سرزمین و ساکنانش را از پادشاهان ستمگر #آشور و #اورارتو و #بابل بستاند. خطی بکشد میان وارستگی فرمانروا با خودکامگی امپراتور. خطی کشید میان زمامداری بهرسم بینالنهرینیها و حالا، ایرانیها. اینک، ایران بود که سری میان سرها درمیآورد. اینک ایران بود و خروج از #ناترازی_تمدنی عصرش.
🔹 ما از دین و آیین دیاکو و فرزندانش خیلی اخبار دقیقی نداریم؛ اما همینقدر میدانیم که او، به ظلم و جور و #استیلا فرمان نراند. همینقدر میتوانیم فرض کنیم حکومتی که به جور و ستم فرمانروایی کند، نمیتواند مرزهای #امپراتوری خود را از دیگر امپراتوریهای باسابقهی روزگار خود، بیشتر بگستراند. همینقدر میتوانیم نتیجه بگیریم آنهایی که با دیاکو متحد شدند، از صمیم قلب دل به #پیمان با او سپردند، نه به ضرب شمشیر؛ نه به زور دشنه؛ نه به افسون شمن و کاهن.
🔸 ما از جزئیات مرگ دیاکو هم چندان باخبر نیستیم؛ اما همینمقدار خبر به ما رسیده است حکومتی که او بنیان گذاشت، توسط فرزندان و نوادگانش به اندازهای وسعت پیدا کرد که در یکسو به رود #سند رسید و در سوی دیگر به #دریای_سیاه. در بالادست همسایه #دریای_قزوین شد و همنشین #سیمرغ #قاف و #قفقاز؛ در پاییندست نیز دوشادوش #خلیج_فارس.
🔹 ما از دیاکو همینقدر میدانیم که نخستین #اتحاد_سیاسی_ارادی را در تاریخ مکتوب بشر رقم زده است. قبایل ماد، حول ویژگیهای شخصیتی و فکری و اعتقادی دیاکو با او متحد شدند؛ پای زور و خودکامگی در میان نبود. در این اتحاد، آنچه اولویت داشت و بهانه بود، نعمات و برکات جغرافیای قزلاوزن نبودند. جغرافیا، آنچه برای #مادها به ارمغان آورده بود، #امتناعات_جغرافیایی خدادادیاش بود و گرانی #تعقیب_و_گریز بهتبع #آمریت_محیط_طبیعی. این نخستین #زمامداری بود که حول ویژگیهای یک حاکم، به طیب خاطر و #طلب و تمنای فرمانبرداران شکل میگرفت. این نخستین #توازن_تمدنی بود که در تاریخ #مدنیت و #سیاست رقم میخورد؛ نخستین تجربهی عینی امکان گذر از #حکومت_جبر و امکان برپایی #زمامداری_اختیار.
🔸 این نخستین لحظهی کشف #اراده_ملی در ایران بود. در قلب این اراده، انسان نشسته بود و رد پایی از آیین نیکان در آن دلربایی میکرد. بهانهی این #تعاون و #وفاق، نه دام بود و نه خوراک. ارادهی بزرگی شکل گرفته بود، علیه رسم پادشاهی ستمگر و #استیلا. این شد که نخستین گذر از #حکومت_زورمدارانه به #فرمانروایی_عادلانه، به دست #ملت ایران در تاریخ مکتوب بشر به ثبت رسید و این افتخار باشکوه بهنام اراده_ایرانی سند خورد.
#روایت_ایران
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
هدایت شده از یک ذره بیشتر از صفر
🔴 خبر انتشار و پخش کتاب
📮 کتاب «یک ذره بیشتر از صفر» منتشر شد.
به اطلاع عزیزان میرساند که کتاب
#یک_ذره_بیشتر_از_صفر:
ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی
با تاکید بر اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای،
توسط #نشر_معارف منتشر گردید.
📩 این کتاب به بررسی آسیبشناسانهی ساحت نظری انقلاب اسلامی پرداخته و خلاء نظری در تشکیل دولت مطلوب اسلامی را به بحث و بررسی گذاشته است. کتاب مذکور بههمت «اندیشکده مطلالعات راهبردی بینات» و با همکاری نشر معارف، به چاپ رسید و در فروشگاههای متعلق به این انتشارات توزیع گردید. برای تهیه این کتاب با تخفیف 20% میتوانید با شماره تلفن 09035548335 تماس گرفته یا درخواست خود را به آیدی @yek_zarreh در پیامرسان ایتا ارسال فرمایید.
https://eitaa.com/yekzarreh
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
🔴 پساسیاست ایرانی
🔸 سیاست خارجی، بیش از آنکه یک تصمیم برآمده از سازمان #دیپلماسی باشد، پیامد #تصمیم_ملی است. #سیاست_خارجی، محیط تحول و تکامل ملی، جهت مناسبسازی فضای پیرامونی برای دستیابی به امکانات بیشتر و بهرهمندی گستردهتر از امکانات مغفول در یک سرزمین است.
🔹 رد پای تغییرات سیاست خارجی را پیشازهرچیزی باید در تغییرات #تصمیمات_ملی جستوجو کرد. بهنظر میرسد تصمیم ملی تازهای در ایران در حال تولد است که شاید بتوان آن را نشانهی گذار یا دستکم اهتمام #دولت_عمیق ایرانی به مناسبات #پساسیاست دانست؛ اگر این گمانه درست باشد، باید کنشگریهای پزشکیان را در این راستا تفسیر کرد.
🔸 گفتگوی ویژه رئیس جمهور در شبی که گذشت، پر بود از نشانگان این #تصمیم و تغییر. البته او با رفتار و گفتار و لحن ساختارشکنانهاش پیشتر نیز نشان داده بود چندان اعتباری به چارچوبهای سیاست مسطلح قائل نیست. حتی تصریح و تاکید کرده بود که قصد اصلی وی و دال مرکزی گفتمان سیاسیاش، سپردن تصمیم به کارشناسان است؛ اشارتی که بهنوبهی خود، یکی از مهمترین مشخصات پساسیاست محسوب میشود. اما شب گذشته، #پزشکیان با بیان این مطلب که قصدش در انتخاب مقصد نخستین سفر خارجی، زیارت مضجع شریف امیرالمومنین علی علیهالسلام است و دیدارهای رسمی دیپاماتیک جنبهی ناگزیر این سفر هستند، نشانهی مهم دیگری از تمایل #تصمیمسازان پشت صحنه را مبنی بر عزم جدی ایشان برای بازی در زمین #پساسیاست صادر کرد و حتی با این اشارتها صاحبان #اندیشه_پشتیبان دولت جدید را نیز معرفی نمود.
🔹 اگر این گمانه درست باشد، بیش از آنکه #پزشکیان را در مرکز سیاست قرار داده و او را تحلیل کنیم، باید مخاطرات گذار به پساسیاست را جدی گرفت. دغدغهمندان #ایران_قوی باید بیش و پیش از آنکه مشغول یا نگران تغییر جناح حاکم بر قوهی مجریه باشند، باید به شیوهی آمادهسازی کشور برای بهرهمندی از امکانات پساسیاست بیاندیشند و فرصتهای آن را برای #ساخت_درونی_نظام را دریابند.
🔸 بیشک این گذار، آسان و بیمخاطره نخواهد بود. مهمترین نگرانی این است که آیا #دستگاه_کارشناسی در ایران آمادگی حراست از مرزهای هویت ملی را دارد؟ آیا جهتداری دانش و گریزپایی نظرات کارشناسان توسط نظام کارشناسی این کشور میتواند مهار شود و در خدمت اهداف و منافع ملی درآید؟ دریکسوی این گذار، با غربالهای سیاسی در داخل و مناقشات و رویاروییهای احتمالی در #غرب_آسیا طرفیم؛ و درسمت دیگرش، با امکان و استعداد خلق حرکتهای عمومی تازهنفس در داخل و اتحادهای جدید منطقهای و فرامنطقهای برای شکلدادن به #نظم_غیرآمریکایی در قطب انرژی و #چهارراه_طبیعی_جهان و #میدان_کریدوری سه قارهی #آسیا، #اروپا و #آفریقا. فعلا این صحنه و چیدمان پرنشانه را به تماشا نشستهایم.
📮 پینوشت:
پساسیاست 📎، پارادایم نوظهوری در علم سیاست است که بر شکستن انگارههای معدود و محدود از #قدرت تاکید دارد؛ بر بازآفرینی مفاهیم فرهنگی و تبدیل ارزشهای ملی به آرای عمومی اصرار میورزد و قدرتهای اجتماعی را بهمثابه منبعی غنی برای خلق قدرت سیاسی مورد مراجعه و توجه قرار میدهد. بازی Madman (ترامپ در امریکا، جانسون در انگلیس)، بازی Wackyman (بایدن در امریکا)، Romanticman (#اوباما در امریکا) و اینک کاراکتر خاص ایرانی که پزشکیان در حال نمایندگی آن است، میتوانند بهمثابه نمونههایی از مکانیزمهای ابداعی کشورها برای گذار به پساسیاست مورد تحلیل قرار گیرند. ادبیات پساسیاست، استعداد بالایی برای فرارفتن از مرزهای سرزمینی و جلب #آرای_عمومی فرهنگهای مشابه و جستوجوگران درمان دردهای مشترک جهانی را دارد.
#ایدئولوژی
#نظم_جدید
#نهجالبلاغه
#امام_ره
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
|
🔸 مرکز جمعیتی مادها بعد از تشکیل اتحادیه و تاسیس حکومت، مثلثی در #فلات_ایران بود که در یک گوشهی آن #ری (راگا)، گوشهی دیگرش #اصفهان (اسپادانا) و نهایتا در زاویهی سوم #همدان (اکباتانا) قرار داشت؛ از این سه ضلعی به «مثلث مادی» یاد میشود. اساسا کلمهی #ماد نیز بهمعنای مرکز است. این سه شهر، مراکز قدرت سلسلهی ماد بود. مغهای ایرانی که نقش بسیار مهمی در انتشار آیین #زرتشت داشتند، عمدتا در ری مستقر بودند؛ همدان نیز محل تمرکز جمعیت جنگاور #مادها بود. بنابر مستندات تاریخی، مردمان این مثلث که در متون آشوری «اومانماندا» نامیده شدهاند، دشمنان بینالنهرینیها محسوب میشدند.
🔹 اصلاح قومی-جغرافیایی #اومان_ماندا که در متون باستانی بینالنهرین، از 3هزار تا هزار سال پیش از میلاد درج شده است، به مردمان جنگاور و کوهستاننشینی اشاره دارد که دشمن خطرناک حکومتهای #بینالنهرین بودهاند. برخی از باستانشناسان، اومانماندا را بر #کیمریان تطبیق دادهاند که از اقوام کهن ایرانی بهحساب میآید. #هومر در آثار خود از این قوم یاد کرده و آنها را دورترین مردمی دانسته است که در جغرافیایی شمالیتر در مقایسه با #یونان زندگی میکنند.
🔸 کیمریان یا سیمریها مردمانی کوچنشین و سوارکار و جنگجو بودند. تودههای جمعیتی پراکندهی آنها در یک دورهی تاریخی، فاقد حاکم و پادشاه بود؛ یعنی ترجیح داده بودند که در وضعیت بیسروری (آنارشیک) زندگی کنند. اقامتگاه آنان استحکامات کیمری بود؛ در #عهد_عتیق از این منطقه تحتعنوان «کوه کیمری» یاد شده است. قریب به اتفاق تحلیلگران، این استحکامات را بر کوهستانهای #قفقاز تطبیق دادهاند.
🔹 توجهدادن به این تصویر در #روایت_ایران، ترسیمکنندهی یک تقابل تمدنی میان مردمان #جلگه و #کوهستان، بهطور مشخص در بینالنهرین و ایران است. این تصویر و ترسیم کمک میکند تا بتوان فرضیهی #توازن_تمدنی و #ناترازی_تمدنی را صورتبندی کرده و از این مفاهیم در تحلیل و تفسیر فراز یا نشیب قدرت و شکلگیری روزهای پرشکوه یا روبهانحطاط ملتها بهره گرفت.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
|
🔸 تامل از منظر الهیات جغرافیا به مسالههای #ژئوکالچر (شکلگیری فرهنگهای مختلف در بستر جغرافیا) واجد این پرسش مهم است که چرا دانشهای انسانی موجود اصرار دارند انتشار بشر در زمین را به حاشیهی شمالی #دریای_سیاه و مناطق یخزدهی اوراسیا بهویژه منطقه #یمنا (Yamna) گره بزنند؟ چرا با وجود شواهد زمینشناختی و قرائن تاریخی #بینالنهرین، که هم مورد تصریح منابع دینی و هم مورد پذیرش نگارندگان کتابهای تاریخ تمدن است، شکلگیری موج انتشار از این ناحیه، بهویژه جلگهی #نجف جدی گرفته نمیشود؟
🔹 بهنظر میرسد که کارکرد روایت غالب از فرآیند انتشار، دفاع از #روایت_سکولار و خوانش الحادی از حضور انسان در زمین است. ستون فقرات این روایت با ترسیم تصویر #انسان_شکارچی (Hunter-gatherer) و #گَزَر قامت راست کرده است. اگر در مرکزیت #روایت_انسان انگارهی #شکار را قرار بدهیم، قرارگرفتن #شکم در قلهی نیازهای آدمی را بهطور ضمنی پذیرفتهایم. این انسان، دیگر انسان #هبوط نیست؛ تداوم میمون است و اهل کوچ. قراردادن انسان شکارچی در مناطق سردسیر نیز این روایت را معقولتر و گیراتر جلوه میدهد.
🔸 این منطقهی سردسیر نباید آنقدر از #مدار33درجه دور باشد که در راه #کوچ به گهوارهی تمدن (یعنی بینالنهرین) تلف شود؛ نهآنقدر به این مدار نزدیک باشد که بهدلیل وفور غذا، اعتبار انگارهی شکار زیر سوال رفته و ساقط گردد. تطبیق این اوصاف ما را به مختصات جغرافیایی مناطق شمالی دریای سیاه خواهد رساند.
🔹 در #روایت_منصوص، هم با انسان متفاوتی روبهرو هستیم و هم با خدایی مهربان و حکیم. خدایی که کشتی #نوح علیهالسلام را نه در یخبندان و کمبود غذایی، بلکه در سرزمینی چهارفصل و در وفور نعمت و تنوع غذا، یعنی در مدار33درجهی بینالنهرین فرود میآورد.
🔸 در روایتی که کتب دینی از انتشار بشر در #ما_بعد_طوفان به تصویر میکشند، دسترسی به #شکار را نمیتوان بهانهی تشکیل کانونهای جمعیتی در خارج از بینالنهرین دانست و جمعیتها را به جستوجوگران علوفه و شیر و گوشت فروکاست. آدمی برای خروج از بینالنهرین نیاز والاتری دارد که رنج در راه آن را #مقدس میکند. این خروج، نه برای #کوچ و شکار، بلکه #هجرت برای #امنیت_ایمان نام دارد.
🔹 این اقدام جغرافیایی آنقدر ارزشمند است که #جهاد شمرده میشود و در ردیف نخستین و مهمترین افعال و سیرهی انبیای اولوالعزم قرار میگیرد. #نوح علیهالسلام به نجف، #ابراهیم علیهالسلام به #مکه و #حبرون و #موسی علیهالسلام به #کنعان میرود؛ #عیسی علیهالسلام سرتاسر #فلسطین را برای تبلیغ زیر پا میگذارد؛ و آخرین اولوالعزم الهی حضرت #محمد_مصطفی صلاللهعلیهوآله با هجرت از مکه به #مدینه، دولت و جامعهای نو بنیان میگذارد.
🔸 عطف به تاریخ پیدایش #انسان_نویسا و اهمیت #خط در شکوفایی فرهنگی بشر، قراردادن #نجف در مرکز تفسیرهای #ژئوپلیتیک و #ژئوکالچر اهمیت فوقالعادهای پیدا میکند؛ عجیب آنکه با تاریخ تمدنهای تدوینشده نیز سازگاری بیشتری دارد و میتوان ناف نیاز #روایت_انتشار به شواهد عینی را از افسانهسرایی جدا کرد.
🔹 آغاز روایت انسان از نجف، نقطهی عزیمت مناسبی برای صورتبندی #الهیات_جغرافیا است. ایجاد #قبیله و #عشیره برای #تعارف_الناس در این روایت، معنای ملموستر و معقولتری دارد. آموزهی #هجرت نیز بهمثابه مکانیزمی از سوی متالهان برای رقمزدن #توازن_تمدنی (تقلا برای خروج از #ناترازی_تمدنی و ایجاد #موازنه_تمدنی) تعریف میشود.
🔸 یکی از دستاوردهای الهیات جغرافیا، صورتبندی تعریفی ژئوکالچر از #ایران بهتبع موقعیت ژئوپلیتیکی استثنائی آن است. از دل تفسیری که شکلگیری دو حکومت کاملا متفاوت در بینالنهرین و ایران را توضیح میدهد، نظریهی #قرارداد_اجتماعی کاملا نویی نیز قابلیت تئوریزهشدن پیدا میکند.
#Yamnaya_culture
#Caucasus_Hunter_Gatherer
#Eastern_hunter_gatherer
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
🔴 خبر انتشار و پخش کتاب
📮 کتاب «یک ذره بیشتر از صفر» منتشر شد.
به اطلاع عزیزان میرساند که کتاب
#یک_ذره_بیشتر_از_صفر:
ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی
با تاکید بر اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای،
توسط #نشر_معارف منتشر گردید.
📩 این کتاب به بررسی آسیبشناسانهی ساحت نظری انقلاب اسلامی پرداخته و خلاء نظری در تشکیل دولت مطلوب اسلامی را به بحث و بررسی گذاشته است. کتاب مذکور بههمت «اندیشکده مطلالعات راهبردی بینات» و با همکاری نشر معارف، به چاپ رسید و در فروشگاههای متعلق به این انتشارات توزیع گردید.
📩 برای تهیه این کتاب، علاوه بر فروشگاههای نشر معارف، میتوانید جهت بهرهمندی از تخفیف ۱۵% با شماره تلفن ۰۹۰۱۳۰۳۰۷۱۵ تماس گرفته یا درخواست خود را به آیدی @ahs_tafreshi در پیامرسان ایتا ارسال فرمایید.
https://eitaa.com/yekzarreh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|
🔸 اگر منطق حاکم بر نبردهای جبههی حق به درستی تشخیص داده نشود، تحلیلهای فاجعهبار از #روزهای_فتح_و_زخم، به غرورها و یأسهایی خواهد انجامید که هیچ نسبتی به خط ممتد مبارزه و جهاد انبیاء ندارند.
🔸 تمسخر #صبر_استراتژیک_نظام_اسلامی بهبهانه شهادت سید مقاومت، حتی اگر از سر غیرت و تعصب هم بوده باشد، با منطق این شهید بزرگوار و خط و راه او سازگاری ندارد. آیا فراموش کردهایم روزی را که سید فرمود: هدف ما در این مرحله #حذف_اسرائیل نیست!
🔸 این روزهای غمبار، لحظههایی کمتکرار برای آموختن درسهای بزرگ است؛ درسهایی که جبههی مقاومت بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد. باید اشک فراق را از پیش چشم شست تا مبادا مسیر غبارآلود شود. ما به #خوب_دیدن_مسیر بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم.
🔸 #جمال_بلا چهرهی دیگری است که در پس این مصیبت باید به تماشای آن نشست. این #سنت_الهی است که #یأس، نزدیکترین نقطه به نزول نصرت باشد: «حَتَّي إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ نَشاءُ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ» (یوسف، 110).
🔸 در فقدان فهمهای عمیقی که از #منطق_مقاومت برمیخیزند، بیم آن میرود که جانهای غمزده هیزم آتش فتنههایی شوند که _خدای نکرده_ در درون این جبهه امکان شعلهورشدن آن به وجود آمده است.
🔸 فراموش نکنیم که قلههایی که به نزدیکی آنها رسیدهایم، از تلخی صبرهایی به ثمر نشسته است که رهبران مدبر و حکیم این جبهه، در لحظههای سخت و یأسآور، آن را بر خود گوارا کردند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
-.mp3
779K
گاهی دل از غم مالامال میشود...
عزم و اراده باید راسخ بماند...
گام باید محکم برداشته شود...
راه را باید ادامه داد.