رساله امجدیه ماه رمضان.pdf
15.05M
رساله امجدیه آیه الله ابوالمجد اصفهانی ره صاحب وقایة الأذهان ،در برخی فضائل و ادعیه ماه مبارک رمضان
دروس و بحوث
#صوت #شرح_شمسیه #مقاله_ثانیه ۹ ، ص ۲۴۲_۲۴۶ تاریخ : ۷ / ۲ / ۹۹ 👇👇👇👇
با سلام
طاعات و عبادات همه دوستان قبول درگاه حق ان شا الله.
برخی دوستان تقاضا داشتن صوت های شمسیه هر روز گذاشته شود ، بنده عذر خواهم به دلیل مشغله های مختلف از جمله دروس رسمی و موسسه تحقیقاتی و... توفیق هر روز ندارم.امیدوارم توفیق خدمت بیشتر نصیب شود.
#بزرگان
#شهید_آیه_الله_مطهّری
به مناسبت سالروز شهادت شهید آیه الله مرتضی مطهّری بخشی از مقدمه عدل الهی1⃣ را تقدیم می کنم:
🔻"اين بنده از حدود بيست سال پيش كه قلم به دست گرفته، مقاله يا كتاب نوشته ام، تنها چيزى كه در همه نوشته هايم آن را هدف قرار داده ام حلّ مشكلات و پاسخگوئى به سؤالاتى است كه در زمينه مسائل اسلامى در عصر ما مطرح است.
نوشته هاى اين بنده، برخى فلسفى، برخى اجتماعى، برخى اخلاقى، برخى فقهى و برخى تاريخى است. با اينكه موضوعات اين نوشته ها كاملا با يكديگر مغاير است، هدف كلى از همه اينها يك چيز بوده و بس".
🔻دين مقدّس اسلام يك دين ناشناخته است. حقايق اين دين تدريجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسى گريز گروهى از مردم، تعليمات غلطى است كه به اين نام داده مىشود. اين دين مقدّس در حال حاضر بيش از هر چيز ديگر از ناحيه برخى از كسانى كه مدعى حمايت از آن هستند ضربه و صدمه مىبيند.
🔻هجوم استعمار غربى با عوامل مرئى و نامرئيش از يك طرف، و قصور يا تقصير بسيارى از مدعيان حمايت از اسلام در اين عصر از طرف ديگر، سبب شده كه انديشههاى اسلامى در زمينههاى مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گيرد. بدين سبب اين بنده وظيفه خود ديده است كه در حدود توانايى در اين ميدان انجام وظيفه نمايد.
____________________________
1⃣ برخی از اساتید می فرمودند: بهترین اثر مرحوم مطهری عدل الهی است.
✅ هر ساله در چنین ایامی اکثر ماها به فکر اساتید خود می افتیم وبا تماس یا پیامی از آنها یاد می کنیم.
اگر هم توفیق تدریس داشته باشیم سیل پیام های تبریک و تشکر به سویمان سرازیر می شود.( البته حقیر هرگز لایق عنوان "معلم" و "استاد" نبوده و نیستم)
🔻خب همه ی اینها خوب است ولی یک نکته مهم وجود داره که لازم است توجه کنیم.
یکی از حکمت های نهج البلاغه شریف، در آداب تعلیم هست که بخشی از آن را زیاد بازگو کرده ایم ولی زیل آن که بسیار پرمعنا و مناسب روز معلم است را کمتر گفته و شنیده ایم.
بخشی که با آن آشناییم این است:
وقال علیه السلام : من نصب نفسه للناس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره.
وبخشی که کمتر به گوشمان خورده :
و معلّم نفسه و مؤدّبها أحقّ بالإجلال من معلّم الناس و مؤدّبهم.
🔻آری ! معلّمی که به تعلیم و تادیب خود مشغول باشد شایسته تر به اکرام و بیشتر لایق اجلال است.
◽️◽️ روز معلم و استاد مبارک باد.
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌷🌷🌷💐💐💐
✅ نگاهی به ادعیه هر روز ماه مبارک(۱)
🔻یکی از دعاهایی که در تعقیبات نماز در ماه مبارک می خوانیم دعای: "اللهم ادخل علی اهل القبور" است.
🔻در این دعای کوتاه ، ۱۴ درخواست از خداوند داریم ، در این دعا برای همه انسان هایی که به نحوی گرفتاری دارند، دعا می کنیم:
⬅️ اهل قبور، فقراء،گرسنگان،برهنگان،
بدهکاران، غمگین ها،غریب ها،اسیرها،
فاسدان و مریضان.
⬅️در پایان نیز برای خود چهار دعا می کنیم: بسته شدن نیازمندی ما با غنای الهی،تغییر حال بد ما به حال خوش الهی،قضای دین ، نجات از فقر.
🔹در این دعا چند نکته وجود دارد:
1⃣ بزرگ ترین گرفتاری که وجود دارد گرفتاری اهل خاک است، آن ها که دستشان از این جهان کوتاه و راه کسب کمالات بر آنها بسته شده است.هرچه باید می شدند شده اند، تنها روزنه ی امیدی که دارند خیرات و برکاتی است که از ناحیه ی ما به آنها برسد.پس آنها را فراموش نکنیم و یاد از آنها را منحصر به پیام های واتساپ و... نکنیم. سعی کنیم به هر طریقی به کمک آن گرفتاران خاک بشتابیم.
2⃣ مساله فقر و مبارزه با آن به طور عجیبی در این دعا مشاهده می شود.پس از اهل خاک اولین گروهی که برای آنها دعا می کنیم فقراء هستند کسانی ستون فقرات آنها زیر بار مشکلات مادی شکسته است خصوصا در شرایط فعلی که گرانی بیداد می کند.
در بخش اخیر دعا نیز که برای خود درخواست می کنیم یک درخواست تکراری است و آن "نجات از فقر" است.
فقر زدایی از دیگران و محافطت از خود در مقابل فقر برای حفظ کرامت انسانی و ایمانی بسیار با اهمیت است.
دولت وظیفه دارد ولی این نفی وظیفه از ما نمی کند ، هر طور می توانیم کاری کنیم اگر سرمایه داریم اشتغال زایی کنیم اگر ثروتمندیم به فقرا کمک کنیم و اگر ثروتمند هم نیستیم به صورت گروهی کمک به فقراء کمک کنیم.
ادامه دارد.....
#سخن_بزرگان
#علامه_طباطبایی_ره
بهترین کتاب های اخلاقی از نگاه علامه طباطبایی ره :
بهترین کتاب اخلاق را در مختصرات کتاب "طهارت الاعراق" تالیف ابن مسکویه میدانستند و بهترین آنها را در متوسطات "جامع السعادات" تالیف حاج ملا مهدی نراقی و بهترین آنها را در مطولات کتاب "احیاء الاحیاء" تالیف ملامحسن فیض کاشانی می دانستند.
(مهر تابان ، ص ۸۶)
✅ ویژه
صوتی از شیخنا الاستاذ حاج آقای غلامی حفظه الله درباره شب قدر
از دوستان التماس دعا داریم.این شب عزیز را قدر بدانیم : سلام هی حتی مطلع الفجر
👇👇👇
#ترجمه
#تاثیر_ترجمه
فرصت و حالم اقتضای تفصیل ندارد فقط این بخش از مناجات شعبانیه رو با دو ترجمه که می فرستم بخوانید و ببینید حس ها چه قدر متفاوت است :
#متن : فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابي.
#ترجمه_اول:
همانا به سوي تو گريختم،و در حال درماندگي و زاري در برابرت ايستادم، پاداشي را كه نزد توست اميدوارم.
#ترجمه_دوم:
که من گریختهام به سوی تو اینک و در میان دستهای توام
خسته و درمانده، در آغوش تو زار زار گریه میکنم و همه امیدم به توست و آنچه نزد تو..
#شرح_شمسیه
#اصطلاح_شناسی
#تاکتیک_بحث
وقتی نویسنده یا گوینده ای بر مطلوب خود ، دلیلی اقامه می کند و دیگری (خصم) در صدد پاسخ به او بر می آید چند حالت فرض می شود:
الف.خصم به یکی از مقدمات دلیل ذکر شده یا به تک تک آنها، اعتراض می کند، این را در اصطلاح #منع یا #نقض (نقض تفصیلی) یا #مناقضه می گویند. در کتب قوم در چنین جاهایی می گویند: هذا منع لقوله کذا....
در این نوع از اعتراض ممکن است معترض صرفا بگوید: این مقدمه ی شما برای من اثبات نشده و در اثر آن نمی توانم نتیجه شما را قبول کنم و ممکن است پا را فراتر گذاشته و بگوید این مقدمه شما باطل است که در این صورت باید دلیلی بر ابطال آن مقدمه اقامه کند که اصطلاحا به آن #سند_منع می گویند.
ب.خصم به صورت نامعین به یک از مقدمات دلیل اشکال کند مثلا بگوید: "لیس دلیلک بجمیع مقدماته صحیحا" به این نوع اعتراض در اصطلاح #نقض_اجمالی گفته می شود.
در این صورت بر معترض لتزم است #شاهدی بر اعتراض خود اقامه کند.
ج.خصم بدون توجه به دلیل ذکر شده و مقدمات آن ، خود دلیلی بر نقیض مطلوب گوینده ایراد می کند. که به این اصطلاحا #معارضه گفته می شود.
#هامش: این چند اصطلاح از قدیم زبان بحث در میان علماء بوده است.می توانید با یک سرچ ساده در منابع قدیم ، کثرت کاربرد این اصطلاحات را مشاهده کنید.
نگاه کنید به :
- تحریر القواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه ، ص ۶۴ ، حاشیه ۱ از میرشریف جرجانی.
- وشروح الشمسیه ، ج ۱، ص ۱۴۲ و ۱۴۳
◽️کانال "دروس و دیدگاه ها"
لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
✅ سوالات زیادی از طرف دوستان پرسیده شده است.ضمن عذر خواهی بابت تاخیر ها ، به قدر وسع اندک خود، به مرور به همه پاسخ خواهم داد ان شا الله.
✅ دوستان شرح شمسیه نیز کم مانده که حقیر را بابت معطلی ها نفرین (😁) کنند ! درس مدرسه به تازگی تمام شد ان شا الله به دعای دوستان و یاری حق از امروز صوت های شمسیه را به طور منظم ضبط نموده و در کانال خواهم گذاشت.
✅ دوستان جدید هم می توانید از الان صوت ها رو گوش کرده و در کنار آن از ابتدا بحث ها را دنبال کنید.
✅ در فکر آنم که نوشته ها و صوت هایی که تا الان ضبط کرده ام همه را در این کانال عرضه کنم ولی فعلا فرصت کافی ندارم ان شا الله بعد از ماه مبارک.
#صوت
#منطق
#شرح_شمسیه
#مقاله_ثانیه ۱۱ ، ص ۲۵۳ _۲۵۲
تاریخ : ۲۷ / ۲ / ۹۹
◽️ادامه تحلیل مفاد گزاره حملیه
◽️عقد الوضع و عقد الحمل
◽️نزاع شیخ و فارابی
👇👇👇👇
#صوت
#منطق
#شرح_شمسیه
#مقاله_ثانیه ۱۲ ، ص ۲۵۳ _۲۵۵
تاریخ : ۲۸ / ۲ / ۹۹
◽️تقسیم گزاره به حقیقیه و خارجیه
◽️تبیین گزاره حقیقیه از نگاه کاتبی
👇👇👇👇
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
پیرامون درس سیوطی.pdf
886.3K
پرونده مورد اشاره، نقدی است بر رویکرد و راهبرد مرکز تدوین متون که در ضمن، ناظر به کتاب سیوطی هم هست.
ناقد: حجت الاسلام جناب آقای احمدی دام عزه
*نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست*
ارتباط: @hm1370
🌸🌺کانال میراث علمی سلف /لینک عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹متنی از حجت الاسلام جناب آقای احمدی دام عزه که فرمودند تا به همراه پرونده، منتشر شود:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺"از امید تا بیم"
🔶🔹سال نود و پنج بود. تازه کتاب های صرف جدید روانه میدان شده بود و برخی مدارس به صورت خودجوش یا به پیشنهاد مرکز اقدام به تدریس این کتب کرده بودند. یکی از مدارس بنده را برای تدریس این کتاب ها دعوت کرد ، آن زمان به تازگی دور پنجم تدریس شرح تصریف را تمام کرده بودم و برنامه ای برای تدریس این کتب نداشتم. البته به علت عدم آشنایی ، نظری درباره آنها نداشته و بعضا به مقتضای توصیه شرع مقدس به مولف کتب و مرکز متون حسن ظن داشته و این کار را گامی به جلو تلقی می کردم.
🔺 با اصرار زیاد مدیر آن مدرسه و لزوم تصحیح کتب جدید و بازخوردگیری، توسط اشخاص خبره، تدریس را قبول کردم. در ابتدا قصد داشتم اشکالات کتاب را یاداشت کرده و داوطلبانه و خیرخواهانه به مرکز متون ارسال کنم.کاغذی برداشته و با نگاه موشکافانه که از کتب سنتی آموخته و اندوخته بودم به بررسی صفحات نخست کتاب "صرف۱" پرداختم در کمال تعجب با اشکالاتی مواجه شدم که از طلاب صرف میرخوان ( یا صرف میر دان) هم توقع نداشتم!
📚 سطر به سطر پیش می رفتم و خروار خروار بر تعجب درونی ام افزوده می شد تا اینکه در چند صفحه ابتدائی، ۲۳ اشکال جدی و بعضا بنیادی و روشی گرفتم و فهمیدم خانه از پای بست ویران است و اساسا این کتاب ارزش علمی و اتقانی محتوایی ندارد و به قول برخی اساتیدم "باید آن را به دریا ریخت" ، اینجا بود که "قلم سر بشکست". کتاب را رها کرده و از تدریس کتاب در آن مدرسه استعفا دادم و مدتی پیگیر فضای حاکم بر مرکز متون بوده و احیانا کتب جدید در نحو بلاغت و ... را رصد می کردم، و بارها با اساتیدی که در آنجا رفت و آمد داشتند بحث کردم که هیچ نتیجه ای نداشت "و ما کان جواب قومه الا ان قالوا: این کاریست که دارد می شود و مخالفت امثال شما راه به جایی نخواهد برد".
بدین ترتیب "امید"م تبدیل به "بیم" شد و فعالیت های این مرکز را ضربه ای سهمگین بر علمیت حوزه های علمیه و تاریخچه نورانی آن دانسته و روز به روز بر تاسفم افزوده شد در این میان حمایت جاهلانه برخی مسوولین که طی گزارش ها و آمارهای صرفاً کمی، صورت گرفت بر عمق فاجعه افزود ، بالکل از اصلاح صرف نظر کرده و شمشیر در نیام و زبان درکام نگه داشته و سکوت را ترجیح دادم.
🔺از نیک یا بد حادثه، سال گذشته برای تدریس سیوطی در یکی از مدارس ممتاز دعوت شدم، شرط کردم فقط "سیوطی ای که جلال الدین سیوطی نوشته" را تدریس می کنم و مدیر آن مدرسه شرط را پذیرفت اما وقتی آغاز سال برای تدریس آمدم، در اوج ناباوری، گفتند باید سیوطی جدید تدریس شود و به حکم ضرورت مدتی ادامه دادم و بیشتر در صدد روشنگری نسبت به واقعیت تغییر متون برای طلاب و حتی اساتید و مسوولین آن مدرسه بودم و نتیجه این روشنگری این شد که در پایان ترم عذرم را خواسته و گفتند از ادامه کار معذوریم! بنده با کمال میل تدریس را واگذار کردم و غایله ختم شد.
🔺اما نزدیک به چهار ماه بعد به طور اتفاقی نقدها و دیدگاهای حقیر به گوش یکی از اساتید معظم که در تغییر سیوطی جدید نقش اصلی را ایفا کرده بودند رسیده بود و در فضای مجازی مطالبی را برای بنده ارسال کردند و حقیر در نامه ای ۱۷ صفحه ای پاسخ ایشان را نوشته و ارسال کردم.
🔶🔹اینک که در کانال "میراث علمی سلف"- که افتخار داشته و در آن عضو هستم- بحث مرکز تدوین مطرح شد و داغ های پنهان تازه شد تصمیم به انتشار نامه فوق الذکر گرفتم امیدوارم برای کسانی که دغدغه رشد و پیشرفت حوزه را دارند نافع باشد.
"و الی الله المشتکی و الیه الزلفی"
العبد الفقیر احمدی
29 آذر 1398
قم المقدّسة
*نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست*
ارتباط: @hm1370
🌸🌺کانال میراث علمی سلف /لینک عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
#صوت
#منطق
#شرح_شمسیه
#مقاله_ثانیه ۱۳، ص ۲۵۶ _ ۲۵۷
تاریخ : ۲۹ / ۲ / ۹۹
◽️تاویل گزاره حقیقیه به شرطیه و بررسی آن
◽️دیدگاه محقق خونجی در تفسیر قضیه حقیقیه و نقد آن
👇👇👇👇
#معرفی_کتاب
#فضیلت_های_فراموش_شده
🔸از برکات "ایام کرونائیه" این بود که فرصت کردم برخی از کتاب هایی که سال ها اسم آنها را شنیده ولی توفیق مطالعه شان نصیب نشده بود، مطالعه کنم.
از جمله کتاب "فضیلت های فراموش شده" در شرح حال مرحوم آخوند ملاعباس تربتی نوشته فرزندشان مرحوم حسینعلی راشد.
🔸اسم کتاب را از سال ها قبل شنیده و کتاب را دیده بودم ،اخیرا در جمعی از اساتید، جناب حجه الاسلام و المسلمین سید احمد شبیری زنجانی از والد ماجد خود - حفظه الله - نقل کردند که ایشان فرموده اند:جناب آقای راشد ( حسینعلی راشد نویسنده کتاب مزبور) مرد ثقه ای است.
این نقل عزمم را بر خواندن کتاب جدی کرد و دنبال فرصت بودم که سر و کله ی ویروس منحوس پیدا شد.
🔹کتاب یادشده ، نمونه برجسته یک روحانی ملا ، مومن،مخلص،پرتلاش، خدوم و مردمی را به تصویر می کشد، روحانی ای که سراسر وجود خود را صرف انجام تکلیف شرعی خود کرده و در این مسیر خم به ابرو نیاورده و مزدها سال ها تلاش در راه خدا را قبل از مرگ دریافت کرده است( ر.ک: فضیلت های فراموش شده، ص ۱۶۵).
روحانی ای که یونجه درو می کرد و در همان حال "الفیه ابن مالک" را از اول به اخر و برعکس بدون هیچ اشتباهی ، برای عیال خود از بر می خواند (ص ۱۷۹) و از جامع المقدمات تا کفایه الاصول در هیچ صفحه ای یک کلمه نفهمیده نگذاشته بود (ص ۲۰۵).
روحانی ای که در زلزله معروف خراسان در سال ۱۳۰۱ شمسی ، به مثابه نیروهای جهادی کرونا در زمان ما، به روستاهای تربت رفته و با امکانات ان زمان در سه شبانه روز، مقدمات تجهیز بیش از هزار جنازه را فراهم کرده و خود بر تک تک آنها نماز می خواند و در تدفین آنها با رعایت موازین شرعی همکاری می کند. ( ص ۱۵۶).
🔻توصیه می کنم خواندن این کتاب را چون من به تاخیر نیاندازید.امیدوارم با خواندن این کتاب به این درک برسیم که در چه صنفی قرار گرفته و پیشینه ای ما چه بوده است.
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
ینده نامه شمارو مطالعه کردم
ولی یک نکته که وجودداشت این بودکه بعضی از کتب مرگز متون حوزه تاحدودی قابل پذیرش برای اون مقصودشان است
برای مثال بنده درر البلاغه رو نزد استاد قابشی خوندم ایشون هیچ موقع ادعاءنداره که این کتاب تمام مطالب بلاغی را متذکر شده وتماما به صورت دقیق پرداخته خودایشون میفرمایدکه این مقدمه ای است برای بلاعت ودرحد اینکه بدرد عموم طلاب بخورد (چراکه همه نمیخواهند فقیه یا مفسر شوندبعضی به خاطر تبلیغ آمده اند) واگرکسی خواست که تاحدودی به تمام علوم بلاغی علم پیداکند من 22جلد کتاب بلاغی رو نوشته ام وباز هم کسی بااون عالم به علوم نمیشود مگراینکه ذوق سلیم عرب راپیداکند
واینکه ایشون یک جلسه ای داردند هز سال که به اشکالات کتابشون که ازطرف اساتید فرستاده میشود اساتید رو دعوت کرده واشکالات رو برطرف میکنند ومثل بقیه مولفین نیستند که کتاب روبنویسند بعد تدریسش نکند تا به اشکالات برنخورند ایشون هرساله دویاسه تدریس درر دارند
واینکه ایشون بیش از 30تالیف بلاغی دارند که فقط دوکتاب دررالبلاغه ومختارالبلاغه که درحوزه عراق تدریس میشه به نام خودشون است
وکتابی نوشته اند22جلد دربلاغت که نامش رو حضورذهن ندارم
واینکه ایشون به اون 6ویژگی که دراصل دهم ذکرفرمودین تاحدودی ایشون داراهستند چراکه ایشون هم عرب هستند وهم اینکه به تمام لهاجات موجود در زبان عربی مسلط هسند ومی توانند غث را از ثمین تفکیک کنند و اینکه سابقه زیادی در تدریس کتب گذشته مثل جواهر ومختصر ومطول وکتب نحوی وصرفی گذشته داردوهمچین درفقه واصول که ایشون واقعا مبرّز هستند وتسلط کامل به کتب دارند وایشون دارای جامعیتی درهمه علوم دارند چه درعلوم ادبی وچه درعلوم فقه واصول رجال وحتی علوم جدید دانشگاهی مثل روانشناسی و...که کتب ایشون در این زمینه دردانشگاه تدریس میشود واینکه ایشون عالم به تحولات حدید در حوزه ادبی هستندچراکه از اساتیدومحقیقن الازهر مصربوده اند و چرا که کتاب ایشون که باهمکاری پدرشان نوشته شده حتی در الازهر تدریس میشودوکتب