#توصیه_ها
⭕️ همه محصّلین علوم دینی و همه مبلّغین شریعت نبوی باید بدانند...
✍🏻 حضرت آیتالله صافی گلپایگانی مدظلّه:
🔸مرحوم آیتالله بروجردی یک روز سر درس فرمود: یک عدّه از طلّاب و مبلّغین اسلامی مرتّب سؤالاتی از من میکنند؛ امروز میخواهم جواب دهم، سؤال میکنند ما چه وقت به مقصد میرسیم؟
- از وقتی که طلبه میشویم تا چه زمانی باید تلاش و کوشش کنیم تا به نتیجه و مقصد برسیم؟ و از کجا بفهمیم که به مقصد رسیدهایم یا نه؟
🔹مرحوم آیتالله بروجردی در پاسخ فرمودند: همه محصّلین علوم دینی و همه مبلّغین و مروّجین شریعت نبوی باید بدانند که:
👈🏻 اگر #برای_دنیا و رسیدن به زخارف مادّی دنیا به حوزه و سلک روحانیّت آمدهاند، هیچگاه به مقصد نمیرسند و از اوّل اشتباه کردهاند و باید تغییر مسیر دهند!
- این راه، راهی نیست که انسان را به مادیّات دنیا برساند، مادیّات هم انسان را به رشد و #پیشرفت_واقعی نمیرساند.
🔸اگر برای خدا و انجام وظیفه و رسیدن به مقام قرب ربوبی به این مسیر آمدهاند، بدانند که از روز اوّل که وارد شدهاند به مقصد رسیدهاند و هر روزی که میگذرد در مقصد سپری میشود.
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💠من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند..
💠بعضیها متنها را ميخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
💠در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💠 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..
💠از يكي از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه ميرسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
پیرامون روایات نوروز (1)
*مقدمه*
ابتدا خوب است بدانیم عید نوروز در تاریخ و فرهنگ مردم ایران سابقه ای دیرین دارد و در ایام سال در گردش بوده است و این تصور که نوروز صرفا روز اول بهار است به طور مطلق صحیح نیست. آنچه که هست اینکه از زمان ملکشاه جلال الدین سلجوقی (قرن پنجم) تقویم منسوب به او به نام جلالی تاسیس شد که در آن روز اول بهار را روز اول فروردین و نوروز قرار دادند و از آن زمان نوروز مختص اول فروردین و اول فروردین مختص اول فصل بهار گردید اما قبل از آن در گردش بود و چه بسا نوروز و اول فروردین در اول تابستان واقع می شد.
ایرانیان در دوره های مختلف مراسم متنوعی برای نوروز داشته اند که برخی صبغه حکومتی داشته است از جمله اینکه مرسوم بود مردم در عید نوروز و همچنین عید مهرگان هدایایی به حاکمان می دادند و همین زمینه باعث شد معاویه و خلفای پس از او (علیهم اللعنه) رسم اخذ هدایا را از ایرانیان ترویج دهند و سالانه علاوه بر مالیات های متداول پول زیادی از این طریق به جیب بزنند ! البته در زمان عمربن عبدالعزیز این رسم توسط او تعطیل شد.
آنچه درباره نوروز مسلم است اینکه نام نوروز در هیچ یک از کتب آسمانی ، قرآن انجیل تورات و حتی اوستا نیز نیامده است پس نمی توان به طور قطع ان را به عنوان عید مذهبی ایرانیان باستان قلمداد کرد و از طرف دیگر چون منحصر به اول بهار هم نبوده نمی توان ریشه آن را تحول موجود در طبیعت و حیات مجدد گیاهان و... دانست.بنا بر آنچه فردوسی در شاهنامه آورده نوروز ، روز تاج گذاری جمشید از پادشاهان ایران است و هیچ روشن نیست که روز تاج گذاری اول بهار بوده است فردوسی چنین سروده:
به جمشید بر گوهر افشاندند
مران روز را *روز نو* خواندند
سر سال نو هرمز فرودین
برآسوده از رنج روی زمین
بزرگان به شادی بیاراستند
می و جام و رامشگران خواستند
چنین جشن فرخ ازان روزگار
به ما ماند ازان خسروان یادگار
این مقدار مختصر از تاریخچه نوروز هرچند با ابهامات و سوالات فراوانی رو به روست اما نگاهی اجمالی به دست می دهد تا بتوانیم با آن روایات نوروز را بررسی کنیم.
*این نوشته ادامه دارد....*
پیرامون روایات نوروز (2)
ضمن تبریک سال نو ادامه بحث پیرامون روایات نوروز رو تقدیم دوستان می کنم.
در فرهنگ اسلامی و روایات شیعی، مسأله نوروز در صدر اسلام و دوره حیات پیامبر اکرم (ص) چندان مطرح نبوده است چرا که از طرفی در آن زمان هنوز ایران فتح نشده بود و از طرف دیگر تقویم اعراب نیز بر اساس سال قمری بوده و عرب عیدی به نام نوروز (نیروز) نداشته اند.از این رو در روایات موجود ، روایتی که از پیامبر اکرم ص در اثبات یا نفی عید نوروز باشد نقل نشده است.
اما از سایر معصومین ع کم و بیش روایاتی درباب نوروز به دست ما رسیده است که اغلب روایات در تایید صریح یا ضمنی نوروز است.
در اینجا دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید قبل از بررسی روایات باید بدان توجه کنیم:
۱. احکام اسلام در قبال رفتارها و رسوم به سه دسته کلی تقسیم می شود :
الف. احکام تاسیسی اسلام : بخشی از احکام اسلام قبل از بعثت پیامبر ص در بین بشر رواج نداشته و خداوند متعال بر اساس مصالح و مفاسد موجود در افعال مختلف ، عملی را واجب یا حرام اعلام کرده است مانند مسأله وجوب خمس و حرمت ربا
ب. احکام امضایی : که قبل از اسلام در بین جوامع وجود داشته و اسلام با آنها موافقت کرده و به اصطلاح آنها را امضا و تایید کرده است مانند خرید و فروش.
ج. در پاره ای از موارد، دین اسلام در قبال رفتاری که در بین مردم رواج داشته سکوت کرده است و در قبال آن ثبوتا یا نفیا نظری نداشته است ، در چنین مواردی برای کشف نظر اسلام باید به احکام عام اسلامی مراجعه کرد.
حال در مسأله نوروز باید ببینیم دین اسلام چه موضعی اتخاذ کرده است؟ که ان شا الله در بحث های پیش رو پاسخ این سوال روشن خواهد شد.
۲.در مورد روایات به طور کلی باید توجه کرد که به صرف وجود یک روایت نمی توان حکمی را به اسلام نسبت داد بلکه حتما باید اعتبار سندی و محتوایی روایت را مورد بررسی قرار داد و این مهم از عهده مجتهدان و رجال شناسان بر می آید. انها هستند که تک تک راویان را بررسی کرده و اعتبار سندی حدیث را به دست می آورند. و همچنین محتوای احادیث را بررسی کرده و با قرآن و روایات مسلم می سنجند.
مسأله ای که در باب احادیث نوروز وجود دارد اینکه حاکمان غاصب بنی امیه و بنی عباس(که حق اهل بیت علیهم السلام را غصب نموده و بشریت را از حکومت های عدل ایشان محروم ساحتند) در قبال ایران موضع یکسانی نداشته اند:
برخی بشدت تعصب عربی داشته (که البته این تعصب هیچ ربطی به آموزه های اسلامی ندارد) و با ایران مخالف بوده اند و بدشان نمی آمده که روایاتی از اهل بیت ع در مذمت آداب و رسوم ایرانی جعل کنند و برخی دیگر به عکس تمایل زیادی به ایرانیان داشته اند و لاجرم این دسته نیز از جعل و دس حدیث در اثبات نوروز و جلوه دینی دادن به آن بدشان نمی آمده است.
توجه به این فضا ما را از قضاوت زودهنگام درباره احادیث نوروز باز می دارد و کنکاش در سند و راویان این احادیث را واجب تر و لازم تر می کند.
با توجه به این مقدمه در فرسته های بعد روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام را ذکر می کنیم و در صورت لزوم توضیحات لازم را عرض خواهیم کرد.
*ادامه دارد...*