eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
411 دنبال‌کننده
606 عکس
104 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 إن شاء الله از فردا بحث را شروع می کنیم؛ و هر روز عصر صوت در این کانال بارگذاری می شود. 🍀 جلسه ۱. توضیح ادوار فقه👇👇
جلسه ۱.۱ - شنبه؛ ۱۲ مهر ۹۹؛ مقدمات؛ ادوارفقه .mp3
5.52M
🎙جلسه ۱.۱ - مقدمات؛ ادوار فقه 📆 شنبه ۱۲ مهر ۹۹
جلسه ۱.۲ - شنبه؛ ۱۲ مهر ۹۹؛ مقدمات؛ ادوارفقه .mp3
1.83M
🎙جلسه ۱.۲ - مقدمات؛ ادوار فقه 📆 شنبه ۱۲ مهر ۹۹
0.2. زندگی نامه شیخ انصاری و توضیحی پیرامون مکاسب.pdf
565.9K
جلسه ۲. آشنایی با شیخ انصاری و مکاسب؛ و روش مطالعه و تدریس
🌺 نکات روش مطالعه مکاسب 🍀1⃣ پیش مطالعه ۱. توجه به جایگاه بحث (سِیر بحث) و جایگاه مطلب فعلی ۲. مطالعه دقیق متن مکاسب (متوسط حدود ۴ - ۳ صفحه) ۳. توجّه به فقه الحدیث و تأمّل شیخ در روایات (فکر روی روایات و استنباط از آن، و احتمالات) ۴. توجّه به روش و سیر استدلال شیخ در استنباط و اجتهاد ۵. مراجعه به کتب لغت (المعجم الوسیط، مجمع البحرین، مفردات، صحاح، مصباح المنیر و...) ۶. مراجعه به شروح و حواشی (کم؛ فقط عربی) 🌱 شرح: هدایة الطالب إلی أسرار المکاسب (میرزا فتاح شهیدی تبریزی)؛ هدی الطالب فی شرح المکاسب (سیّد محمد جعفر مروّج جزائری) 🌱 حاشیه: مرحوم ایروانی (علی بن عبدالحسین نجفی ایروانی (م ۱۳۵۴))؛ مرحوم سیّد یزدی؛ مرحوم میرزا جواد تبریزی (إرشاد الطالب إلی التعلیق علی المکاسب) 🌱 کتبی که در بحث مکاسب محرّمة به بیانات شیخ پرداختند: «مصباح الفقاهة» آیت الله خوئی (رحمه الله)؛ و «المکاسب المحرّمة» و «البیع» امام و مرحوم نائینی و... 🍀2⃣ کلاس 🌱 (تهیه دفتر یا فایل های مشخص): ۱. قواعد کلّی (قواعد فقهیة و...) ۲. رجال و شخصیت شناسی (فقهاء - رواة) ۳. کتاب شناسی (فقهی - روایی و حدیثی) 🌱 توجه به نظر حضرت آقا و آیت الله سیستانی (حفظهما الله) و... 🍀3⃣ مباحثه (بیان سیر بحث، توضیح مطالب از خارج، و تطبیق مطلب و متن)
🌺 روال عادی بحث و تدریس ۱. بیان سِیر بحث ۲. بیان مبادئ تصوریه بحث ۳. توضیح مطلب از خارج ۴. تطبیق متن ۵. توضیح مختصری در رابطه با کتب و مؤلفین مطرح شده ۶. اشاره ای به نظرات حضرت آقا (حفظه الله) ۷. اشاره تفصیلی به سند روایات مطروحه در متن مکاسب ۸. اشاره به برخی از حواشی مهم پیرامون بحث ۹. ارجاع طلاب به کتب مختلف جهت فهم مطالب آن ها و ارتقاء سطح
🌺 إن شاء الله فردا به مطالب بالا می پردازیم؛ و عصر صوت آن در این کانال بارگذاری می شود. 🍀 جلسه ۲. آشنایی با شیخ انصاری و مکاسب؛ و روش مطالعه و تدریس 👇👇
جلسه ۲ - یکشنبه؛ ۱۳ مهر ۹۹؛ مقدمات؛ آشنایی با شیخ انصاری و مکاسب؛ روش مطالعه و تدریس .mp3
13.9M
🎙جلسه ۲ - مقدمات؛ آشنایی با شیخ انصاری و مکاسب؛ روش مطالعه و تدریس 📆 یکشنبه؛ ۱۳ مهر ۹۹
🌺 إن شاء الله فردا وارد کتاب می شویم؛ 🍀 مقدّمه کتاب که از صفحه ۱۱ تا ۲۸ (قبل از بیانات شیخ) است دیده شود: (تفاوت مکاسب شیخ انصاری، و جواهر شیخ محمدحسن نجفی)؛ و بعد صوت آن در این کانال بارگذاری می شود. 🍀 جلسه ۳. مقدمه کتاب؛ و ورود به مقدّمات ششگانه بحث (مطروحه از مقام معظّم رهبری) 👇👇
جلسه ۳. دوشنبه؛ ۱۴ مهر ۹۹؛ مقدمات مکاسب، کلیات نکات ششگانه .mp3
13.08M
🎙جلسه ۳ - مقدمه مکاسب؛ مقدمات ششگانه بحث 📆 دوشنبه؛ ۱۴ مهر ۹۹
🌺 مقدمات بحث مکاسب محرمه 🌿 ۱. فی بیان ما ینبغی أن یراد من عنوان هذا الباب یعنی المکاسب المحرّمة. در صدد بیان حرمت تکلیفی است یا حرمت وضعی؟ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. 🌿 ۲. فی بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة». مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند. اوّل اینکه: المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و معاملات و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است. (تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال) دوّم اینکه: وقتی حرمت تکلیفی در دسته‌ای از مکاسب ثابت شد، آثار حرمت وضعی هم بر آن بار می‌شود. 🌿 ۳. فیما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم معاملات ممنوعه، فقط آن مواردی نیست که با لفظ تحریم منع شده است، تعبیرات متعدّد دیگری هم وجود دارد که با آن تعبیرات از معامله منع شده است. آیا مستفاد از سایر تعبیرات، حرمت تکلیفی است یا ما یُعبّر عنه «بالحرمة الوضعیّة» -یعنی عدم ترتّب اثر-؟ تعبیر «لایجوز کذا، لم‌یجُز کذا» گاهی لسان، لسانِ نهی است، مثل: لاتبع ما لیس عندک. تارةً استفاده از مادۀ نهی است: نهی رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عن بیع الغرر. گاهی نهی به لسان نفی جنس است مانند: لابیع إلّا فی ملک. لسان امر به ترک معامله: إذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا إلی ذکر الله و ذروا البیع. گاهی از حرمت معامله به سحت ثمن، یا حرمت ثمن آن تعبیر شده است، مثل: ثمن الکلب سحتٌ، حرّم ثمن الخمر، حرّم ثمن الکلب. سؤال اینجاست: آیا آن حرمتی که در این‌گونه روایات بیان شده، حرمت تکلیفی است، یا فقط حرمت وضعی است، و یا اعمّ از وضعی و تکلیفی است؟ 🌿 ۴. «فی ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة فی المعاملة المحرّمة» حرمت تکلیفی در آن معاملاتی که می‌گوئیم «حرام»، این حرمت تکلیفی به چه چیزی متعلّق است؟ اموري در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اینها متعلّق حرمت تکلیفی باشد: اوّل: "انشاء"ی است که متعاملین آن انشاء را انجام می‌‌دهند. مثلاً بایع می‌گوید «بعتُ» و مشتری می‌گوید «قبلتُ». (نظر مرحوم امام و حضرت آقا) دوم: خود آن "مُنشَأ" است. آن چیزی که با انشاء ایجاد می‌شود، که آن، نقل و انتقالي است كه با انشاء ايجاد می‌شود. سوّم: "آثار" این نقل و انتقال و اين ملكيت، به اين معنا که: بایع در ثمن تصرّف کند و مشتری در مبیع تصرّف کند. 🌿 ۵. قواعد کلیه‌ای است که بتوان از منابع شرعیه بدست آورد و از این قواعد، در آنجائی که نصّ خاصّی وجود ندارد، استفاده کرد. اگر خواستیم حلّیت و حرمت معامله‌ای را بفهمیم، و یا بخواهیم بدانیم که معامله صحیح یا باطل است آیا قواعد کلّی در این رابطه وجود دارد یا نه؟ قبل از ورود در روایات، قاعدۀ کلّی و اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت تکلیفی در هر معامله‌ای، عبارت از اصالة الحلّیة است؛ بنابراین، اصل در اینجا، اصل برائت از حرمت است. ولی اصل در معاملات، از لحاظ حکم وضعی يعني صحّت و بطلان، اگر هیچ دلیل و قاعده‌ای نداشته باشیم، عبارت از فساد است؛ زیرا در معاملات، شک در این است که آیا اساس معامله -که همان نقل و انتقال است- حاصل شد یا نشد؟ استصحاب عدم نقل و انتقال جاري می‌شود، لولا قواعد عامّه و ادلّۀ عموماتی که در باب معاملات وجود دارد. از این مرحله که عبورکنیم، برای اثبات حلّیت وضعی، عموماتی وجود دارد که مقتضای آن عمومات، صحّت هر معامله‌ای است إلّا ما ورد فیه دلیلٌ علی البطلان. از جملۀ آن عمومات: «اَوفوا بالعقود»، «اَوفوا بالعهد» و از این قبیل عبارات می‌باشد. فی‌الجمله، از عبارت «اَوفوا بالعقود»، وفای به هر عقد فهمیده می‌شود و معنای وفای به عقد هم صحّت آن است. بعد از ذکر این مطالب، بحث در این است که آیا از ادلّۀ لفظیه، یک قاعدۀ کلیّه‌ای می‌توان بدست آورد که بر اساس آن قاعدۀ کلّیه، در باب معاملات، به حرمت و حلّیت یا فساد و صحّت حکم کنیم؟ این حرف، محلّ کلام ماست که شیخ (علیه‌الرحمه) بیان فرمودند و ما هم عرض می‌کنیم. شیخ (علیه‌ الرحمة) چهار روایت را ذکر می‌کنند. 🌿 ۶. برخی از قواعد کلیه‌ای که به نحو کلّی، حصّه‌ و مجموعه‌ای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- حرام می شمرد؛ حرام تکلیفی یا حرام وضعی. در باب شکّ در صحّت و بطلان، یا حرمت و حلیّت یک معامله، مقتضای قواعد کلیّه این است که آن معامله صحیح و حلال باشد. مگر اینکه جایی دلیل خاصّی بر بطلان معامله یا حرمت تکلیفی معامله داشته باشیم. حال، این سؤال مطرح می‌شود که آیا قواعد عامّه‌ای داریم که بطلان مجموعه‌ای از معاملات را افاده کند تا به این قواعد کلیّه در آن مواردی که شکّ در حرمت یک معامله‌ای یا فساد یک معامله‌ای داریم، رجوع کنیم؟ اگر چنین قواعدی داشته باشیم، در حکم مخصِّص یا مقیِّد نسبت به آن قواعدی که بر صحّت معاملات و عقود و حلیّت آنها دلالت مي‌كنند، خواهند بود؛ اطلاقاً یا عموماً.
🌺 إن شاء الله فردا تفصیل مقدمه اول و دوم مطرح می شود. 🍀 جلسه ۴. مقدمات ششگانه؛ تفصیل مقدمه اول و دوم 👇👇