eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
408 دنبال‌کننده
653 عکس
117 ویدیو
142 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 جزوه جلسه ۱ (تدلیس) 📜 ۱. انواع چهارگانه مکاسب محرّمه
🌺 جزوه جلسه ۱ (تدلیس) 📜 ۲. راویاتی در مذمّت "تدلیس"
رساله آموزشی - ج ۲.pdf
18.14M
📚 رساله آموزشی، ج۲، احکام معاملات 🖊 مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)
♦️ نسخه اول برنامه اندرویدی "فقه و احکام رهبری" 🔹 این برنامه حاوی "رساله نماز و روزه" و "احکام نماز مسافر جامع" (جهت نیازمندی در ماه رمضان) می باشد که ان شاء الله به مرور فتاوا و استفتائات دیگر، به آن اضافه خواهد شد: ‌👇👇👇👇👇👇👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ahkamleader.ir 👆👆👆👆👆👆👆 🆔 @leader_ahkam
جلسه ۶. فقه۴، مکاسب؛ ج۳، ص ۱۱. کتاب البیع... و لایندفع هذا. ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
12.24M
جلسه ۶. فقه۴، کتاب البیع المکاسب، ج۳، ص ۱۱؛ و لایندفع هذا 📆 یکشنبه؛ ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۶: «لوازم مؤمن و مسلم و مهاجر واقعی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 و من وصيّة له (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) لعليّ (علیه‌السّلام): «يَا عَلِيُّ! اَلْمُؤْمِنُ مَنْ آمَنَهُ اَلْمُسْلِمُونَ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَ دِمَائِهِمْ، وَ اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ، وَ اَلْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ اَلسَّيِّئَاتِ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 این، بیان معنای مؤمن نیست، بلکه بیان یکی از لوازم یا شرائط ایمان است. 1⃣ مؤمن کسی است که: مسلمانان بر جان و مال‌شان از او ایمن باشند. آن کسی که اعتقاد دینی و اعمال عبادی دارد، امّا تعرّض به جان یا مال مردم نیز می‌کند، نمی‌شود او را مؤمن دانست! 2⃣ شرط یا لازمه‌ی اسلام هم این است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند. دست او تعرّض به آن‌ها نکند، و از ناحیه‌ی زبان او تعرّضی به اعراض، شایعه پراکنی، تهمت و غیبت پیش نیاید. 🌱 مهاجر به کسی گفته می‌شود که: از محیط حاکمیّت کفر به محیط حاکمیّت اسلام کوچ کند، 3⃣ ولی مهاجر به‌معنای حقیقی و لبّ کلمه، آن کسی است که از گناهان هجرت کند. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۳۲۶؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲۰ آذر ۱۳۸۴ (جلسه ۷۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۶. اصول۶، الفائق؛ ص ۱۴۱. قاعدة لو کان لبان... الأمر الرابع... المناقشة... و أمّا حلاً. ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
13.59M
🎙جلسه۶.اصول۶،الفائق‌في‌الأصول الباب الثالث: قاعدة «لو کان لبان» ص ۱۴۱؛ الأمر الرابع... المناقشة... و أمّا حلّاً 📆 یکشنبه‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۶: «ویژگی شيعه واقعی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِي: يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟! فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ... قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللهِ! مَا نَعْرِفُ اَلْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ اَلصِّفَةِ؟ فَقَالَ: «يَا جَابِرُ! لاَتَذْهَبَنَّ بِكَ اَلْمَذَاهِبُ، حَسْبُ اَلرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلاَّهُ، ثُمَّ لاَيَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالاً؟! فَلَوْ قَالَ: "إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اَللهِ" فَرَسُولُ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ثُمَّ لايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لايَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً، فَاتَّقُوا اَللهَ وَ اِعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اَللهِ، لَيْسَ بَيْنَ اَللهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ، أَحَبُّ اَلْعِبَادِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 پس از آن‌که حضرت صفات شيعه را بيان فرمودند، جابر عرض مى‌كند كه امروز كسى را با اين خصوصيّت نمی‌شناسیم! 🍃 حضرت در جواب می‌فرمایند: ذهنت را متشطّط نكن، فكرت به اين سو و آن سو نرود، درست فكر كن!آيا كافى است كه كسى فقط بگويد من على را دوست دارم، و ولايت او را قبول دارم؟! هيچ فعلى، عملى با اين ادعاى حبّ ولايت از او صادر نشود؟ آيا اين كافى است؟! ❓حضرت يک تمثيل ساده‌ای می‌کنند، می‌فرمایند: اگر كسى به‌جای اين‌كه بگويد من على را دوست دارم، بگويد من پيغمبر را دوست دارم، پيغمبر (صلى‌الله‌عليه‌وآله) كه بالاتر از على (عليه‌السلام) است، لكن هيچ عمل به سنّت پيغمبر و دستورات او نكند آيا فايده‌ای دارد؟! معلوم است كه نه، پس در مورد على (عليه‌السّلام) به طريق اولى. 🍃 و بعد حضرت استنتاج می‌فرمایند: خداوند قوم و خويشی با كسی ندارد، ملاک اتقی بودن و عمل به طاعت الهى است،‌ اين، ملاک محبوبيت انسان و تقرّب او پيش خداست. ✅ البته اگر چنان‌چه كسى اعمال را انجام بدهد، امّا محبّت اولياء الله را نداشته باشد، اين هم اهل نجات نيست، چون بزرگ‌ترين و مهم‌ترين احكام الهى همين مسأله ولايت الله و ولايت اولياء الله و امامت است. اگر اين را كسی قبول نكند، مهم‌ترين فرائض الهى را عمل نكرده است، پس ولايت شرط است، امّا شرط لازم، نه شرط كافى. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی 📆 ۴ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۱ مکاسب محرّمه).
جلسه ۶. اصول۴، کفایة؛ ج۱، ص ۳۴۲. في المطلق و المقید... إذا عرفت ذلك. ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
10.25M
🎙جلسه ۶. اصول۴،کفایةالأصول؛ المقصدالخامس: في المطلق و المقیّد ج۱، ص ۳۴۲؛ فصلٌ: ألفاظ المطلق... إذا عرفت ذلك 📆 یکشنبه؛ ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۶: «استحقاق بهشت با اخلاق نیکو، خشیت الهی و ترکِ جدال» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 في الکافي [وَ بِإِسْنَادِهِ {عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)}:] قَالَ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «ثَلاَثٌ مَنْ لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِنَّ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ مِنْ أَيِّ بَابٍ شَاءَ: مَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ، وَ خَشِيَ اَللَّهَ فِي اَلْمَغِيبِ وَ اَلْمَحْضَرِ، وَ تَرَكَ اَلْمِرَاءَ؛ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً». 🖊 شرح حدیث: 🍃 می‌فرماید: هر کس این سه خصوصیت را داشته باشد، استحقاق بهشت پیدا می‌کند: 1⃣ اوّلش این است، خُلق خوش داشته باشد. 🍃 در برخورد با دوستان، همکاران، رفیقان، خانواده، فرزند، همسر، خوش‌خُلق باشد. 2⃣ دوّم این‌که: خشیت الهی را نه فقط در آن‌جایی که در حضور دیگران است، بلکه در آن‌جایی که تنهاست، در آن‌جا هم خشیت الهی را داشته باشد. 🍃 گاهی انسان در فضایی قرار می‌گیرد، همه اهل ذکرند، همه اهل دعایند، جلوی چشم دیگران است، لزوم هم ندارد که بگوییم ریا صورت می‌گیرد، شاید ناظر به ریا هم نیست، امّا در جلوی چشم مردم احساس خشیت می‌کند. بعضی هستند که در تنهایی، در آن‌جایی که کسی جز خدای متعال ناظر و حاضر نیست، در آن‌جا هم همین‌طورند. 3⃣ و جدال را ترک کند؛ ولو محِقّ باشد. 🍃 حق هم با شماست، امّا می‌بینید طرف می‌خواهد جنجال کند، یک و دو کند، این‌جا بایستی فوراً متوقّف شد؛ چون خودِ ادامه‌ی این یک و دو کردن و جنجال کردن، موجد و مورث بغضاء و دشمنی و عداوت است، و این آن چیزی است که شارع مقدس اصرار دارد که در جامعه‌ی اسلامی، در جامعه‌ی بشری وجود نداشته باشد. این را ما باید همیشه در نظر داشته باشیم. 🍂 مراء هم فقط در مسائل دینی و اعتقادی و این‌ها نیست؛ در مسائل اجتماعی، در مسائل زندگی، در گفتگوهای متداول روزمرّه، نباید بگذارید بحث به جنجال بکشد. 🍃 بله، گاهی انسان مباحثه می‌کند برای این که یک حقّی را اثبات کند، این، غیر از جدال کردن و یک و دو کردن است. این، اشکالی ندارد. ❌ امّا اگر به حدّ مراء رسید، که همین هیاهو کردن و این‌ها باشد، این روایت و روایات دیگر نشان می‌دهد که چقدر مذموم است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۷۱۰؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ (جلسه ۴۶۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۷. فقه۴، مکاسب؛ ج۳، ص ۱۲. کتاب البیع... و منها أنّه يشمل التمليك بالمعاطاة. ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
12.42M
جلسه ۷. فقه۴، کتاب البیع المکاسب، ج۳، ص ۱۲؛ و منها: أنّه یشمل التملیك بالمعاطاة 📆 دوشنبه؛ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۷: «اهداف مذموم طلب علم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 و من وصيّة له (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) لعليّ (علیه‌السّلام): «يَا عَلِيُّ! مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً لِيُمَارِيَ بِهِ اَلسُّفَهَاءَ، أَوْ يُجَادِلَ بِهِ اَلْعُلَمَاءَ، أَوْ لِيَدْعُوَ اَلنَّاسَ إِلَى نَفْسِهِ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ اَلنَّارِ» 🖊 شرح حدیث: 🍂 هر کس برای خودنمایی و جلوه‌گری در برابر افراد جاهل و سفیه، یا برای اظهار فضل و مجادله در مجلس عالمان، کسب دانش کند، یا درس بخواند برای اینکه مردم را به خود دعوت کند، با اين‌که غرض از تحصیل علوم الهی باید دعوت مردم به سوی خدا باشد «و من أحسن قولاً ممن دعی إلی الله»، انگیزه‌اش این باشد که قطب و محوری گردد، او از اهل آتش است! ✅ اين‌ها آن حِکَم الهی است که برای حفظ حالت تعادل و پیمودن مسیر صحیح و صراط مستقیم، انسان به آن‌ها احتیاج دارد. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۳۲۷؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲۲ آذر ۱۳۸۴ (جلسه ۷۱ مکاسب محرّمه)