eitaa logo
دروس آیت الله اراکی
423 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
43 فایل
این کانال جهت نشر صوت و متن دروس آیت الله اراکی ایجاد شده است . . ارتباط با ادمین 👉 @smmch7
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓پنج شنبه ۵ مهر ۹۷ 🔻جلسه اول 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28268951.docx
28.1K
متن/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓پنج شنبه ۵ مهر ۹۷ 🔻جلسه اول 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28268962.docx
37.8K
متن/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓پنج شنبه ۵ مهر ۹۷ 🔻جلسه اول 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 جلسه چهارم فقه نظام سیاسی 🗓۷ مهر ۹۷ 🔸ارکان حکومت عدل حکومت عادل و حکومتی که بخواهد عدل را حاکم کند بدون استناد به دو رکن «مشروعیت» و «قدرت» وجود خارجی پیدا نخواهد کرد. 🔹مشروعیت رکن اول مشروعیت است؛ یعنی حاکم باید حق داشته باشد که بر مردم حکمرانی کند. حکمرانی یعنی اراده حاکم برتر از اراده محکوم باشد و بتواند اراده محکوم را مقید کرده و در اموال انفس آن‌ها تصرف کند. بر همین اساس این اراده باید مشروع باشد و این برتری جز برای خداوند متعال وجود ندارد. 🔸قدرت اما مشروعیتِ تنها، حاکمیت را در خارج تحقق نمی‌کند؛ به دلیل اینکه انسان‌ها اختیار دارند و می‌توانند از یک حاکم مشروع پیروی نکنند. لذا اگر مردم زیربار حاکم مشروع نروند عملاً حاکمیت او تحقق پیدا نخواهد کرد. به این موضوع قدرت می‌گویم؛ یعنی باید به حاکمیت قدرت داد و به او تمکین کرد. بنابراین تشکیل یک حکومت مقتدر متوقف بر اراده مردم است. اراده مردم هم یعنی قبول اطاعت و نصرت کردن حاکم. معنای یاری هم این است که در اجرای احکام، حاکم را کمک می‌کنند. در قرآن کریم به این دو پیمان به صورت مکرر تأکید شده است. برای مثال: پیمان اطاعت؛ «وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ ميثاقَهُ الَّذي واثَقَكُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (المائدة: 7)». پیمان نصرت؛ «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (التوبة: 111)». حال چرا از آن‌ها به دو پیمان تعبیر می‌شود؟ به دلیل اینکه این دو پیوند دو مسئولیت طرفینی به وجود می‌آورند. وقتی مردم به حاکم گفتند تو را تبعیت می‌کنیم؛ در اینجا یک مسئولیت بر عهده حاکم خواهد بود و آن مسئولیت این است که فرمان او فرمان حق و عدل باشد و عدل را در جامعه ایجاد کند. یک مسئولیت هم بر عهده مردم خواهد که وقتی او یک فرمانی داد -که فرمان او عدل است- از فرمانش سرپیچی نکنند. لذا مردم در مقابل این دو پیمان مسئول هستند و در روز قیامت از این امر (اطاعت و نصرت) سؤال می‌شود. قرآن کریم درباره روز غدیر می‌فرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم» ؛ روز غدیر روز اعلان نیست بلکه روز بیعت کردن با امیرالمؤمنین علیه السلام است. مردم در آن روز با حضرت بیعت کردن که او را اطاعت و نصرت کنند. بنابراین آنچه به حاکم قدرت می‌بخشد و به او اراده عمل می‌دهد، اطاعت و نصرت مردم است. 🔻کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 درس اصول فقه1 (اقتضاء نهی للفساد) 🗓۷ مهر ۹۷ 🔰بحث تخلص از حرام بعد از وقوع در حرام با سوء اختیار. کسی که با سوء اختیار خود را در حرام می‌اندازد در این صورت به شکلی فعلاً مسلوب الاختیار است. مثلاً در گام اول که می‌خواهد وارد زمین قرار بگیرد با اختیار خود بوده اما حالا داخل در زمین شده پشیمان شده است و می‌خواهد بیرون بیاید. اما باز هم مرتکب غصب شده و اگر بیرون بیاید هم همچنان مرتکب غصب شده است. در این حالت تصرف او اضطراری است و اضطرار بالاختیار است. 🔸نظر شهید صدر: طبق گفته مرحوم شهید صدر؛ وقتی وقوع در حرام شد معصیت متحقق شده لذا نهی ساقط است؛ آنچه هست وجوب خروج از ارض مغصوبه است. ما در این بیان استاد تأمل داریم و به نظر ما حق این است: مطلب اول: فعل؛ واحد است. فعل حرام از اول تا آخر یک فعل واحد است. کسی که وارد زمین غصبی شد از اول که پا در زمین غصبی گذاشت تا آخر که بیرون می‌آید، یک فعل واحد انجام می‌دهد و آن غصب حق دیگری است. لذا در همه مدت همچنان غاصب است. این فعل واحد با اعمال تعقل اجزایی پیدا می‌کند؛ یعنی عقل حرمت غصب را به اجزای غصب تجزیه می‌کند. مثلاً گاهی تجزیه به زمان یا مکان می‌کند اما با این تجزیه حکم متعدد نمی‌شود. در اینجا یک فعل واحد است و کل این فعل واحد براثر اختیار حاصل شده است. مطلب دوم: عقل از حکم حرمة الغصب، وجوب تخلص من الغصب را می‌فهمد. مطلب دوم این است که عقل از حرمة الغصب یک وجوب تخلص من الغصب را می‌فهمد. اما این به معنای حکم دیگر نیست و ما در اینجا دو حکم نداریم و در همه محرمات و واجبات به همین شکل هستند. برای مثال صلاة واجب است که عقل از این موضوع حکمِ وجوب صلاة و حرمت عدم صلاة را انتزاع می‌کند اما به این شکل نیست که اگر کسی نماز نخواند دو کار حرام انجام داده باشد. 🔹مبنای میرزای نائینی: الامتناع بالاختیار لا ینافی الاختیار (نه خطاباً و نه عقاباً)؛ که در این صورت هم خطاب و هم عقاب به او خرده است. مثال در مورد کسی است که خود را از بلندی انداخته است و در وسط راه پشیمان می‌شود. 🔸مبنای صاحب کفایه: الامتناع بالاختیار ینافی خطاباً اما لا ینافی العقابه؛ به دلیل اینکه این فعل اختیاری نیست لذا دیگر خطاب به او توجه پیدا نمی‌کند اما عقاباً مورد توجه است یعنی مستحق عقاب بوده اما قابل توجه خطاب نیست. بنا بر این نقل، بر خروج از ارض غصبی حکم وجوب تعلق نمی‌گیرد (زیرا مضطر است) اما در مورد غصب عقاب دارد. حال این عقاب، عقاب خطاب جدید است یا از همان حکم اول است؟ وقتی موضوع واحدی است و عرف آن را حکم واحد می‌داند شارع هم آن را یک فعل می‌داند. این فعل واحد هم اختیاری است و عقل آن را تجزیه می‌کند. این تجزیه عقل است و تجزیه عرف و شرع نیست. 🔹🔸مبنای شیخ اعظم در اینجا شیخ اعظم یک مبنای دیگری دارد که ما(میرزای نائینی) آن را می‌پذیریم. شیخ یک قاعده دیگری را می‌پذیرد که آن قاعده «وجوب رد مال الی صاحبه» آن است. حکم شرعی در این است؛ اگر مال کسی در اختیار دیگری بود، در اینجا یک حکم شرعی بر آن تعلق می‌گیرد که واجب است آن مال به مالک برگردد. حکم حرمت غصب ساقط است و حکمی که گردن او است دادن مال به صاحبان است. لذا در اینجا یک حکم واحد وجود دارد و وجوب رد مال به صاحب آن، انتزاعی عقلی است که همان حکم شرعی لا عقاب است. 🔻نتیجه: حق این است که در وجوب تخلص از ارض مغصوبه یک فعل وجود دارد که آن هم اختیاری و فعلی حرام است. اما این حرمت غصب به تبع تجزیه اجرای فعل به تجزیه عقلی قابل تقسیم می‌شود؛ یعنی منشأ انتزاع، یک حکم عقلی دیگری است که قاعده وجوب الرد بر آن بار می‌شود. 🔻کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
هدایت شده از آیت الله اراکی
💠درس اخلاق آیت الله محسن اراكى یکشنبه هر هفته بعد از نماز ظهر و عصر در حوزه علمیه معصومیه(س) 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی: http://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
🔻🔻دروس شنبه ۷ مهر🔻🔻 👇👇👇👇👇👇👇
1_28380948.pdf
262.3K
متن / درس خارج 🔸دارالشفا 🗓شنبه ۷ مهر ۹۷ 🔻جلسه چهارم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28380951.pdf
198.6K
متن / درس خارج 🔸فیضیه 🗓شنبه ۷ مهر ۹۷ 🔻جلسه چهارم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28380954.pdf
191.5K
متن / درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓شنبه ۷ مهر ۹۷ 🔻جلسه چهارم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت / درس خارج 🔸دارالشفا 🗓شنبه ۷ مهر ۹۷ 🔻جلسه چهارم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki